به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شیئیت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شیئیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی وکیلی*، حسین اترک

    از مسایل پیچیده و مهم در فلسفه، عدم و احکام آن است. این مقاله سعی دارد به یکی از پرسش های بحث برانگیز در این باب، یعنی تحقق و شیییت داشتن عدم، از نظرگاه برخی فلاسفه بپردازد و دست آخر با مبانی ملاصدرا به آن پاسخ دهد. در نظر ملاصدرا عدم گاهی مقابل وجود است و گاهی مقارن وجود. آن عدمی که در مقابل وجود قرار دارد، نیستی و بطلان محض است؛ اما آن دیگری به معنای فقدان کمال، مقارن و همراه وجود، موجود است؛ لذا در میان حکمای متقدم و متاخر، هر دو معنا طرفداران خاص خود را دارد که به باور نگارنده می توان تیوری بنیادین دوگانه وجود و ماهیت ملاصدرا را فصل الخطاب این نزاع دانست. بنابراین رهیافت جدیدی که نگارنده در این مقاله در صدد اثبات آن است نقد و بررسی نظرات تعدادی از موافقان و مخالفان تحقق و شیییت داشتن عدم با محور قرار دادن نظرات ملاصدرا، با روش توصیفی-تحلیلی، خواهد بود.

    کلید واژگان: ملاصدرا, وجود, عدم, معرفت شناسی, وجودشناسی, شیئیت}
    Ali Vakili*, Hosein Atrak

    One of the most complex and important issues in philosophy is its absence and rulings. This article tries to address one of the controversial questions in this chapter, that is, the realization and objectification of non-existence, from some philosophers’ point of views, and finally answer it with the foundations of Mulla Sadra. In Mulla Sadra's opinion, sometimes absence is opposite to existence and sometimes it is symmetrical to existence. The absence that stands in front of existence is nothingness and pure nullity, but the other means the lack of perfection, symmetrical and accompanied by existence; Therefore, among the early and late sages, both meanings have their own supporters, and the author believes that the dual fundamental theory of the existence and nature of Mulla Sadra can be considered as the chapter of the discourse of this conflict. Therefore, the author's new approach in this article aims to prove it by criticizing and reviewing the opinions of a number of supporters and opponents of the realization and objectivity of not focusing on Mulla Sadra's opinions, with a descriptive-analytical method.

    Keywords: Mulla Sadra, existence, Non-existence, Epistemology, Ontology, Objectivity}
  • حسن لاهوتیان*، جمال سروش
    شناسایی واقعیت از نگاه صدرالمتالهین که تساوی واقع با وجود را امری بدیهی تلقی می کند، همان وجودشناسی است. اما شهید سید محمدباقر صدر با انکار بداهت این تساوی، سعی می کند با استناد به صدق قضایایی که مطابقی موجود در خارج ندارند، واقعیت را اعم از وجود نشان دهد. اگرچه این ادعا، در اندیشه اسلامی طرف دارانی چون معتزله را دارد، اما شهید صدر هم در انگیزه بیان این ادعا، هم در محتوای آن و هم در ادله ارایه شده برای آن، از معتزلیان فاصله گرفته و دیدگاهی متقن عرضه کرده است. به هرحال نتیجه این اختلاف مبنایی میان صدر و صدرا، دو توصیف کاملا متفاوت از عالم واقع است، اگرچه نسبت واقعیت با وجود، ماهیات، معقولات ثانی فلسفی، معدومات و مدرکات عقل عملی در این دو نگاه، قرابت های زیادی نیز با هم دارند. پژوهش حاضر با نگاهی تطبیقی، ابتدا عالم واقع صدری را در کنار وجودشناسی صدرایی، تبیین و ارزیابی کرده است، سپس نشان داده که این دو متفکر با وجود اختلافات مبنایی در بداهت برخی گزاره ها، روش مشابهی را در شناسایی واقعیت به کار بسته و در تعارض میان برهان و بداهت، هر دو جانب برهان را گرفته اند. در نهایت چرایی و چگونگی تجدیدنظر آن ها در گزاره هایی که بدیهی به نظر می رسیدند، تبیین شده و منشا آن، تفاوت و مرز میان وجدان عدم و عدم وجدان، دانسته شده است.
    کلید واژگان: واقعیت, صدر, شیئیت, صدرا, معقولات ثانی فلسفی}
    Hasan Lahootiyan *, Jamal Sorush
    According to Mulla Sadra and his Transcendental Wisdom which considers reality being equal to existence to be a self-evident matter, ontology means recognizing reality. However, Muhammad Baqir Sadr tries to show reality to be general and inclusive of existence by denying the self-evidence of this equality. Even though this claim has other advocates like the Muʿtazilites in Islamic thought; however, Sadr is distinguished from them in the purpose of declaring such a claim, its content, and in the arguments presented for it and has formed a well-established view in this regard. To recognize reality, Sadr designates an identifier and strives to discover instances of it based on that. The identifier of reality is that it is independent of the agent’s understanding and validation, and the mind is not active in perceiving it; rather, it is passive concerning the external world. Therefore, any true proposition that denotes the external for us and does not arise from the mind or validation shows us a part of reality. He concludes the actualization of another type of external reality by citing the truth of external theorems where either the subject or the predicate or both do not exist externally and suggests essential reality alongside reality actualized through existence. Although the matter of which theorems are true and essentially what is the criterion of the truth of theorems is an epistemological issue to which Islamic philosophers have responded with the “logical thing-in-itself” argument. However, Sadr pursues the discussion of philosophical thing-in-itself with an ontological approach. Based on the aforementioned identifier, the real world, according to Sadr, is formed of different and heterogeneous matters which are not necessarily present externally. The category of substance, quality, and quantity are realities externally existent; while the reality of connectives, philosophical intelligibles, the category of genitives, the requisites of quiddities, perceptible of the practical intellections and non-beings, are all realities that do not exist externally and are essential. In contrast, according to Mulla Sadra, reality is explained through the foundation of the principality of existence. Principal reality is the individual of existence and all else, like the ten categories of quiddity, philosophical intelligibles, and even … possess reality through existence. The present study strives to first explain reality’s relationship with the following three concepts: 1) existence; 2) quiddity and 3) secondary philosophical intelligibles and examine the way it is affirmed and its important instances. It then compares Sadr’s real world with Mulla Sadra’s ontology and after responding to some of the issues raised against Sadr’s view, concludes that despite the foundational differences in the self-evidence of some of the propositions, they have both utilized similar methods in recognizing reality and have paid attention to the difference between “lack of existence” and “the existence of non-being” in the conflict between argument and self-evidence and have advocated for argument by revising their view regarding an issue that manifests as self-evident. Mulla Sadra considers “the necessity of attribution of the existence of both sides in the context of attribution” to be an argument through which he shunts the self-evidence of the proposition that “non-being attributes do not exist externally” and does not see the inexistence of these attributes externally to be a proof that they do not exist. In contrast, Sadr rejects that “reality equals existence” by citing that “the truth of theorems which do not have a matching existence externally” and the lack of existence of a correspondent of such theorems externally Mulla Sadra,  does not mean that they are not real.
    Keywords: Muhammad Baqir Sadr, Mulla Sadra, reality, Secondary philosophical intelligibles, existence}
  • علی مطهری*

    در فلسفه کندی، به عنوان اولین فیلسوف مسلمان، مسئله وجود به سبک مخصوص به خود مطرح بوده است. لفظ «وجود» در فلسفه کندی کم به کار رفته و به جای آن بیشتر از کلمه «کون» یا «ایس» در مقابل «لیس» و یا از کلمه «إنیه» استفاده شده است؛ البته گاهی نیز کلمه «وجود» در آثار کندی به معنی ادراک و وجدان به کار رفته است. کندی میان شیء و ذات آن تفکیک می کند و این بی شباهت به تفکیک میان وجود و ماهیت بین متاخرین نیست. همچنین، از مجموع سخنان او در باب حقیقت خداوند، مسئله آفرینش و جعل و به خصوص تحلیل حقیقت وحدت چنین برمی آید که وی اصالت و واقعیت داشتن را از آن وجود می داند و ذات و ماهیت را امری اعتباری می شمارد؛ به همین خاطر می توان او را پیش از فارابی و بوعلی نخستین فیلسوف وجودی جهان اسلام دانست، اگرچه در آن زمان اصالت وجود یا ماهیت به عنوان یک مسئله مطرح نبوده است.

    کلید واژگان: وجود, کون, ایس, إنیه, شیئیت, ذات, واقعیت, اصالت, ماهیت}
    Ali Motahari *

    Al-kindi, the first muslim philosopher, has raised the problem of "existence" in the manner of his own. In Al-kindi's works, the term of existence is used infrequently, and instead of it, the term of "cawn" or "ays" in contradiction with "lays" or "enniah" often is employed.In Al-kindi's writings, of course, the term of existence sometimes means perception and conscience. He distinguishes between thing and its essence, and this distinction bear resemblance to the distinction which late-comers draws between existence and essence. According to the total of his writings, it seems that Al-kindi considers thingness and existence as the real and authentic, and that he regards the essence as the abstract, unreal, and mental construct. Although, during the time of Al-kindi, the problem of the reality of existence or essence, as a problem, yet had not become propounded.

    Keywords: Al-Kindi, Existence, kawn, ays, enniah, thingness, Essence}
  • آذر کریمی، محمد سعیدی مهر
    بررسی نسبت میان دو مفهوم اساسی وجود و شیئیت (یا موجود و شی ء) از مسائل مهم نظام های متافیزیکی به شمار می آید. نسبتی که فیلسوف با اتخاذ مبانی خاص برای این دو مفهوم در نظر می گیرد، بر صورت بندی اشیای عالم و وضعیت متافیزیکی معدومات موثر است. در این مقاله دو نظریه ابن سینا و نیثن سمن درباره نسبت وجود و شیئیت ارائه شده و ازآنجاکه دیدگاه ابن سینا واکنشی به دیدگاه متکلمان اسلامی نیز به شمار می آید، اشاره ای مختصر به دیدگاه متکلمان می شود. متکلمان مسلمان قرن ها پیش و سمن در قرن حاضر با مبانی و انگیزه های متفاوت، هر دو معتقدند که نسبت وجود و اشیا، نسبت اعم و اخص مطلق است؛ درحالی که ابن سینا آشکارا بر مساوقت نسبت وجود و اشیا تاکید دارد. هدف این مقاله آن است که با نظر به چارچوب نظری بحث، از نسبت وجود و شیئیت در فلسفه تحلیلی معاصر گامی برای فهم بهتر دیدگاه ابن سینا برداشته شود. به صورت خاص تر در پی آنیم که پس از مقایسه وجوه تشابه و تفاوت نظریه هر دو فیلسوف، روشن سازیم که دیدگاه ابن سینا در چه جایگاهی قرار می گیرد. به منزله هدف فرعی مقاله، به یکی از مهم ترین لوازم بحث (بررسی نسبت وجود و شیئیت)، یعنی جایگاه متافیزیکی معدومات و راه حل های متفاوت دو فیلسوف برای خبر دادن از معدومات اشاراتی خواهد شد.
    کلید واژگان: وجود, شیئیت, صفت داشتن, معدومات, ابن سینا, نیثن سمن, بالفعل گرایی غیر جدی}
    Azar Karimi, Muhammad Saidi Mehr
    Investigating the relationship between two basic notions of existence and thingness (or being and thing) is among the important issues in metaphysical systems. The relationship assumed by a philosopher between these two notions, based on special foundations is effective on his interpretation of the formation of world’s things and the metaphysical condition of non-existents. In the present article, two views of Ibn Sina and Nithin Soman on the relationship between existence and thingness are presented, and since Ibn Sina’s view is considered as a reaction to Muslim theologians’ view, we briefly mention their views as well. Centuries ago the Muslim theologians, and Soman in the contemporary times – each on different bases and with various motivations – believed that the relationship between existence and things is ‘absolute generality and peculiarity’, while Ibn Sina believes in the concomitance of this relationship. Considering the theoretical framework of the discussion, the present article seeks to benefit from the contemporary analytical philosophy’s explanation about the relationship between existence and thingness to better understand Avicenna’s view. More specifically, we are seeking, after comparing the similarities and differences of the views of the two philosophers, to clarify the status of Avicenna’s view. As a secondary goal, we mention one of the most important implications of the discussion (about the relationship between existence and thing), i.e. the metaphysical status of non-existents and the different solutions of the two philosophers for the problem of describing non-existents.
    Keywords: existence, thingness, having epithet, non, existent, Avicenna, Nithin Soman, non, serious actualism}
  • علیرضا دست افشان، آذر کریمی
    تبیین وضعیت متافیزیکی معدومات یکی از مسائل غامض فلسفی است که برخورد با آن هر نظام منطقی و فلسفی را دچار چالش می کند و می تواند قسمت عمده ای از نظریات جهان شناسی فیلسوفان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله سه پرسش اصلی و مهم مطرح می کنیم و سپس به معرفی سه رویکرد بالفعل گرایان (به ویژه بالفعل گرایان غیر جدی)، امکان گرایان، و ابن سینا در مواجهه با این سه پرسش می پردازیم و با مقایسه پاسخ هایی که هر یک از این سه دیدگاه به این پرسش ها می دهند نشان می دهیم که نظام فلسفی ابن سینا عناصری ناهمگون از رویکرد های امکان گرایی و بالفعل گرایی را در خود جمع کرده است که قابل جمع نیستند.
    کلید واژگان: وجود, شیئیت, معدومات, بالفعل گرایی غیر جدی, امکان گرایی, ابن سینا}
    Alireza Dastafshan, Azar Karimi
    Avicenna believes that existence is either objective or subjective. Indeed، in his view، the existent and object are never separated from each other and their discrimination is analytical and intellectual; existent and object are Mosaveqat. In other words، what is thing exists and what exists is an object. In contrast to the Islamic Theologians، the objecthood is wider than existence، because Sabetat about which we have knowledge do not exist; so there should be a kind of realization and permanency beyond the existence. In the current century، in the tradition of analytical philosophy، Nathan Salmon with Non-serious actualism approach and by using free logic believes that the object is what has property; either existent or nonexistent. The objecthood of object is based on having property، rather than the existence.
    Keywords: Existence, objecthood, nonexistence, Avicenna, Nathan Salmon, non, serious actualism}
  • فاطمه شهیدی، نصرالله حکمت
    در رابطه وجود و ماهیت مشهور این است که ماهیت، تابع وجود و منتزع از آن است و به بیان دقیق-تر و تحلیلی تر، هیچ شانی به جز شان ظلی و تبعی نسبت به وجود ندارد. چنین تحلیل و تبیینی از ماهیت با مبنای اصالت و وحدت وجود صدرایی کاملا سازگار است ولی در جواز انتساب آن به حکمایی که در مقام تعیین یکی از این دو(وجود و ماهیت) به عنوان امر اصیل نبوده اند و به طور خاص ابن سینا تردید جدی وجود دارد. در متون شیخ عبارات فراوانی وجود دارد که در آن ها ماهیات دارای شان و شیئیتی مستقل از وجود دانسته شده و از آن مهم تر متونی وجود دارد که شیخ به تقرر و تحصل و ثبوت ماهیت پیش از عروض وجود (اعم از وجود عینی و وجود عقلی یا وهمی) پرداخته و حتی برای این مقام ماهیت محل و مقری تعیین کرده است. اینها همه نافی شان ظلی و تبعی برای ماهیت است. از طرف دیگر جست وجو در آثار ملاصدرا به ما نشان میدهد که هرچند او طبق مشی آموزشی خودکه در مراحل ابتدایی تا حد امکان همراه و هم رای قدما گام بر میدارد گاهی گونه ای شانیت صرف نظر از وجود را برای ماهیت میپذیرد ولی آن گاه که از موضع حقیقی خود و با تکیه و تاکید بر مبانی اش سخن میگوید، هرگونه شیئیت مستقل از وجودی را از ماهیت نفی میکند و هیچ شانی جز ظلیت نسبت به وجود برای آن قائل نیست. بنابراین از یک سو نصوص رسیده از جانب شیخ، جایگاه و احکامی را که ملاصدرا برای ماهیت قائل شده است، تایید نمیکند و از سوی دیگر مبانی شیخ بر خلاف مبانی صدرا چنین اقتضایی را ندارد.
    کلید واژگان: ماهیت, وجود, تحصل ماهیت, تقدم ماهیت, شیئیت, شان ظلی, ابن سینا, ملاصدرا}
    F., Atilde, Temeh Shahidi, Nasr, Ol, Ah Hekmat
    In the relation of existence nad quiddity it is well – known that quiddity is subject to existence and is abstracted from it, and more strictly and more analytically it has no status but a shadowy and derivative status in relation to existence. Such an analysis and explanation of quiddity is compatible with the principle of principality of existence and unity of being but there is serious doubt in allowing the ascription of it to those theosophists who have not been in a position to determine one of these two (existence and quiddity) as a most original one, in particular Ibn Sina. In the books of Shaykh there are many phrases in which the quiddities have been considered to have an independent and thingness of their own and a bove it there are books in which Shaykh has dealt with the determination, origination and subsistence of quiddity before the occurance of existence (wether objective existence and intellectual existence or imaginary) and even has located a place and locus for this status of quiddity. On the other hand, searching in Mulla Sadra’s works shows us that although in his teaching method – that in early stage as far as possible he walks in with the ancients and agrees with them – sometimes he accepts a kind of status regardless of existence for quiddity but when he speaks from his own true position with an emphasis on his principles, he negates any thingness independent of existence for quiddity and accepts no status for it except as a shadow in relation to existence.Therefore, on the one hand according to texts of Shaykh which we have at our hand does not confirm the place and qualifications Mulla Sadra accords to quiddity, and on the other hand the fundamentals of Shaykh unlike that of Mulla Sadra does not demand such a necessity.
    Keywords: Quiddity, existence, origination of quiddity, priority of quiddity, thingness, shadowy status, Ibn Sina, Molla Sadra}
  • نظریه اصالت و شهود وجود نزد ملاصدرا
    مقصود محمدی
    1. شیئیت وجود، که عبارتست از ظهور ممکن در مرتبه ای از مراتب. 2. شیئیت ماهیت، که عبارتست از معلومیت ماهیت و ظهور آن در عقل بعبارت دیگر: وجود اشیاء مشهود و ماهیت آنها معقول است. بنظر ملاصدرا، وجود مشعود، اصل است، یعنی بالاصاله و بدون واسطه تحقق دارد ولی ماعیت اعتباری است، یعنی بتبع و بواسطه وجود تحقق پیدا می کند.
    کلید واژگان: ملاصدرا, اصالت وجود, شیئیت, ماهیت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال