به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قرآن کریم" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «قرآن کریم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا معاف، سید کاظم طباطبایی*، شهریار زرشناس

    اصلی ترین راهبرد دشمن برای نفوذ، تاثیرگذاری بر روی «اندیشه های مردم» است تا با همراه کردن آنان، به هدف خود که «براندازی نظام اسلامی» است دست یابند، از این رو باید گفت اصلی ترین راهبرد جبهه حق برای مقابله با نفوذ دشمن نیز باید «تبیین» معارف الهی و انقلابی برای تاثیرگذاری بر اندیشه های مردم و هدایت و جهت دهی آنان در مسیر حق باشد. البته تبیین موثر الزاماتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: «بلاغت رسانه ای و هنری»، «بهره-گیری از ظرفیت مومنان انقلابی» و «کار تشکیلاتی منسجم». در این پژوهش که با روش تحلیلی-توصیفی انجام شده است، کوشیده شده است با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع)، اولا ضرورت و اهمیت مسئله «تبیین» تشریح گردد و سپس «متعلقات تبیین» و «متولیان تبیین» و «الزامات تبیین موثر» مورد بررسی قرار گیرند.

    کلید واژگان: نفوذ, نفوذ فکری, تبیین, اسلام انقلابی, قرآن کریم
    Alireza Moaf, Seiad Kazem Tabatabaii *, Shahriar Zarshenas

    The enemy's main strategy for influence is to influence the "thoughts of the people" so that by bringing them along, they will achieve their goal which is "overthrow the Islamic system". Even with the influence of the enemy, there must be an "explanation" of divine and revolutionary teachings to influence people's thoughts and guide them in the right direction. Of course, effective explanation has requirements, the most important of which are: "media and artistic rhetoric", "using the capacity of revolutionary believers" and "coherent organizational work". In this research, which has been done with analytical-descriptive method, it has been tried to explain the necessity and importance of the issue of "explanation" by referring to the verses of the Holy Quran and the traditions of Ahl al-Bayt (a.s.) and "requirements of effective explanation" should be examined.

    Keywords: Influence, Intellectual Influence, Explanation, Revolutionary Islam, Holy Quran
  • محمدرضا قلعه شاهی، حسین مرادی زنجانی*، محمدحسین صائینی

    شناخت مصادیق عملی آیات اخلاقی قرآن در پرتو سیره معصومین (علیهم السلام) از اهمیت زیادی برخوردار است. سیره عملی معصومین (ع) در واقع تفسیر کاربردی قرآن کریم است که بدون مراجعه به آن نمی توان به بیان و تبیین صحیح و کاربردی آیات دست یافت. هدف از این پژوهش بررسی سیره عملی اهلی بیت (علیهم السلام) در تبیین و تصدیق آیات اخلاقی قرآن کریم می باشد. بدین منظور ابتدا مهمترین موضوعات اخلاقی مطرح شده و سپس آیات مربوطه ذکر شده و آنگاه موارد بارزی از سیره عملی معصومین در مقام تصدیق آن آیات و انطباق با آنها ذکر شده است. روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی بوده و بر اساس مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. بدین صورت که از منابع معتبر تاریخ عمومی، تاریخ ائمه (ع) و... فیش برداری شده و بر اساس چارچوب پژوهش به نگارش این اثر پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که سیره اخلاقی اهل بیت(ع) در موضوعاتی همچون مهرورزی، راستگویی، امانتداری، شکیبایی و پایداری، پاسداشت انسان، حسن معاشرت با خانواده، همسرداری، رازداری، گره‏گشایی از دیگران، بخشش و... کاملا مطابق با آموزه های قرآن کریم بوده و در مقام تبیین و تصدیق آیات قرآن از ایشان صادر شده است.

    کلید واژگان: سیره عملی, اهل بیت (ع), معصومین (ع), قرآن کریم
    Mohammadeza Qala Shahi, Hossein Moradi Zanjani *, Mohammadhossein Saeini

    Knowing the practical examples of the moral verses of the Qur'an in the light of the lives of the innocents (peace be upon them) is of great importance. The practical way of the innocents (pbuh) is actually a practical interpretation of the Holy Qur'an, without referring to it, it is not possible to achieve a correct and practical explanation of the verses. The purpose of this research is to examine the practice of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) in explaining and confirming the moral verses of the Holy Quran. For this purpose, first the most important moral issues are raised, then the relevant verses are mentioned, and then the specific cases of the practical life of the innocent are mentioned in the position of acknowledging those verses and conforming to them. The method of this research is descriptive and analytical and based on library studies. In this way, it has been taken from the reliable sources of public history, the history of Imams (AS), etc. and based on the framework of the research, this work has been written. The results of the research show that the morals of the Ahl al-Bayt (a.s.) in matters such as kindness, honesty, trustworthiness, patience and stability, respect for people, good communication with family, having a wife, secrecy, breaking knots from others, forgiveness, etc. are completely It is in accordance with the teachings of the Holy Quran and has been issued by him in the capacity of explaining and confirming the verses of the Quran.

    Keywords: Practical Way Of Life, Ahl Al-Bayt (Pbuh), Innocents (Pbuh), Holy Quran
  • علیرضا اسعدی*
    قرآن کریم اولین، مهم ترین و اصلی ترین منبع پژوهش کلامی است. استنباط آموزه های اعتقادی و کلامی از قرآن و به تعبیری منبع بودن قرآن کریم برای علم کلام بر باورهایی در باب قرآن کریم استوار است که آن ها را مبانی کلام پژوهی قرآنی می نامیم. الهی و وحیانی بودن، امکان فهم و تفسیر، جامعیت و گستره موضوعی، جاودانگی و جهانی بودن مهم ترین این مبانی اند که دانشمندان اسلامی بدان ها اذعان داشته و با ادله عقلی و نقلی آنها را اثبات کرده اند. اما در سده های اخیر بسیاری از خاورشناسان کوشیده اند برای باورهای اعتقادی و کلامی مسلمانان خاستگاهی بیرونی بیابند و چنین وانمود کنند که اعتقادات مسلمانان فاقد اصالت است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی نشان می دهد که خاورشناسان هر چند قرآن کریم را منبع علم کلام به شمار می آورند اما در مواجهه با این مبانی یا به انکار آنها پرداخته اند و یا آنها را به گونه ای تحلیل و تبیین کرده اند که در نهایت اعتبار آموزه های قرآنی مخدوش گردیده و از این طریق اصالت معارف کلامی و اعتقادی مسلمانان آسیب ببیند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, علم کلام, خاورشناسان, اصول عقاید, کلام قرآنی
    Alireza Asaadi *
    The Holy Quran is the first, most important and main source of Kalam research. The derivation of religious and theological teachings from the Qur'an is based on beliefs about the Holy Qur'an. Having a divine and revelatory origin, meaningfulness and comprehensibility, interpretability, comprehensiveness, immortality and universality are the most important of these foundations. which Islamic scholars have proved with rational and narrative evidence. But in recent centuries, many orientalists have tried to find an external origin for the religious and theological beliefs of Muslims and pretend that the beliefs of Muslims lack authenticity. This article shows with a descriptive and analytical method that although orientalists consider the Holy Quran as a source of theological knowledge, but when faced with these foundations, they either denied them or analyzed and explained them in such a way that in The ultimate credibility of the Quranic teachings has been distorted and in this way the authenticity of the theological and religious teachings of Muslims is damaged.
    Keywords: Holy Quran, Kalam, Orientalists, Beliefs, Quranic Kalam
  • فرشته سمیعی، امیر توحیدی*، محمدکاظم رضازاده جودی

    «تجلی» اصطلاح و مفهومی پر کاربرد در سنت اسلامی است که تفسیر آن تاثیری بسزا در مبانی اخلاقی، معرفتی و باورهای دینی دارد. سابقه کاربرد اصطلاح به قرآن کریم و برخی احادیث بازمیگردد و سپس، اندیشمندان مسلمان، تفسیرهایی متعدد از آن ارائه کرده اند. این اصطلاح پیش از ابن عربی، بیش از هر چیز، مفهومی سلوکی بود که چگونگی تقرب وجودی معرفتی سالک به حضرت حق، از طریق کنار رفتن حجابها و آشکار شدن افعال و صفات و ذات حق تعالی، را توضیح میداد، اما دیدگاه های ابن عربی درباب تجلی، با دیگران متفاوت بوده و تعابیر او در اینباره خاص خود اوست. پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم تجلی در آراء ابن عربی و مقایسه آن با آیات و روایات اسلامی میپردازد تا اشتراکات و افتراقات این دو دیدگاه روشن گردد. یافته های پژوهش نشان میدهد که آراء ابن عربی در مباحثی مهم همچون تعریف تجلی، مثلیت، ذات یا عدم محض، قضاوت مطلق درباره ذات خداوند، حدود محدود، تصورات انسان از خداوند، تجلی خداوند در روز قیامت و تجلی انکار، تفاوتها و تعارضهایی برجسته با آیات و روایات اسلامی در مورد مفهوم «تجلی»، دارد.

    کلید واژگان: تجلی, تجلی غیب, تجلی شهادت, حدیث, قرآن کریم, ابن عربی
    Fereshteh Samiee, Amir Tohidi *, Mohammad Kazem Rezazadeh Joudi

    Manifestation (tajallī) is a frequently used concept in Islamic tradition, the interpretation of which has a great influence on ethical, epistemological, and religious beliefs. The background of this term goes back to the Holy Qur’ān and some ḥadīths with Muslim thinkers having provided several interpretations for it. Prior to Ibn ‘Arabī, manifestation was, more than anything else, a mystic concept that referred to the quality of the ontological-epistemological closeness of the wayfarer to Almighty Truth through removing veils and revealing the acts, attributes, and essence of God. However, Ibn ‘Arabī’s particular views and interpretation of this term were different from those of others. The present study employs a descriptive-analytic method in order to comparatively investigate the uses of the concept of manifestation in Ibn ‘Arabī’s view and in Islamic verses and traditions to reveal their similarities and differences. The findings of this study demonstrate that Ibn ‘Arabī’s ideas regarding some important discussions such as the definitions of manifestation, similarity, and essence or absolute non-existence; absolute judgment about God’s essence; limited terms; Man’s concepts of God; God’s manifestation in the Hereafter, and manifestation of denial are greatly different from the views in Islamic verses and traditions in relation to the concept of manifestation.

    Keywords: Manifestation, Manifestation Of The Invisible, Manifestation Of The Visible, Ḥadīth, Holy Qur’Ān, Ibn ‘Arabī
  • لیلا وطنخواه کاشی*، محمدمهدی علیمردی، حسین عبدالمحمدی، مهراب صادق نیا

    از مهم ترین چالش های عصر حاضر که بر زندگی طیف وسیعی از مسلمانان سایه افکنده است، فاصله گرفتن از هویت دینی و نفوذ فرهنگ مدگرایی است؛ چیزی که ارکان زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان را متزلزل کرده است. رفع این چالش، فقط از طریق بازتعریف و شناخت هویت اسلامی در قالب ارائه ی الگوی عینی، میسور است. مقاله ی حاضر در راستای رسیدن به این هدف، «هویت دینی زن مسلمان» را از منظر قرآن کریم و با روش توصیفی و تحلیلی، بررسی کرده است. در این راستا، چند مولفه ی اساسی برای شناخت و تحلیل هویت زن مسلمان مورد توجه قرار گرفته است. مولفه ی اول، شناخت هویت زن در «جاهلیت اولی» و مولفه ی دوم، شناخت هویت زن و دوری از آن در جاهلیت «پسا اولی» است که ممکن است در هر عصری وجود داشته باشد و امروزه از آن، به «جاهلیت مدرن» تعبیر می-شود. مولفه ی سوم، شناخت هویت زن در «اسلام» براساس مبانی نظری اسلام و مولفه ی چهارم، تعیین مصداق شاخص «زن کامل مسلمان»، برای الگوگیری است. براین اساس، مهم ترین یافته های که این پژوهش به آنها دست یازیده است، عبارتند از: «شکل گیری هویت زن در جاهلیت اولی براساس فقدان حقوق انسانی و نگاه ابزاری»، «شگل-گیری هویت زن در جاهلیت مدرن براساس کالاشدگی در قالب نظریه های علمی»، و «تشخص و هویت یابی زن مسلمان برپایه ی کرامت، حقوق و ارزش های انسانی، و حفظ حریم شخصی و شخصیتی».

    کلید واژگان: هویت زن مسلمان, قرآن کریم, سیره فاطمی, جاهلیت اولی, جاهلیت مدرن.
    Leila Vatankhah Kashi *, Mohammadmahdi Alimardi, Hossein Abdulmohammadi, Mehrab Sadegh Nia

    One of the most important challenges of the present age,which casts a shadow on the lives of a wide range of Muslims,is distancing from religious identity and the influence of fashionable culture;Something that has shaken the pillars of their personal,family and social life.Solving this challenge is possible only by redefining and recognizing Islamic identity in the form of presenting an objective model.In order to achieve this goal,the present article has examined the religious identity of a Muslim woman from the perspective of the Holy Qur'an and with a descriptive and analytical method.In this regard,several basic components have been taken into consideration to recognize and analyze the identity of a Muslim woman.The first component is the recognition of women's identity in "first ignorance"and the second component is recognition of women's identity and avoidance of it in "post-first" ignorance,which may exist in any age And today it is interpreted as "modern ignorance".The third component is to know the identity of women in Islam based on the theoretical foundations of Islam and the fourth component is to determine the ideal example of a "perfect Muslim woman" for role modeling. Therefore, the most important findings achieved by this research are:"The formation of women's identity in the first ignorance based on the lack of human rights and the instrumental view","The formation of women's identity in modern ignorance based on commodification in the form of scientific theories",and "The identification and identification of Muslim women based on dignity,rights and values human,and preserving privacy and personality"..

    Keywords: Muslim Woman's Identity, Holy Qur'an, Fatemi Tradition, Fist Ignorance, Modern Ignorance
  • علیرضا اسعدی*

    در باره عوامل پیدایش علم کلام اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. در یک تقسیم عوامل پیدایش آن به دو دسته داخلی و خارجی می شود. هرچند اندیشه غالب در میان خاورشناسان استناد علم کلام به عوامل بیرونی است، برخی خاورشناسان، پیدایش علم کلام را ناشی از عوامل داخلی و به ویژه مرتبط با قرآن دانسته اند. اما در این که چگونه قرآن خاستگاه پیدایش علم کلام شده، اشتراک نظر ندارند و آن را به گونه های مختلفی تبیین کرده اند که مهم ترین آنها عبارتند از: نقص تعالیم قرآنی؛ تناقض ها و تعارض های قرآن و نیز ضرورت تبیین و اثبات آموزه های قرآنی و دفاع از آنها. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، با تبیین و بررسی این سه دیدگاه نشان می دهد که نقش قرآن کریم در پیدایش علم کلام نه به دلیل نقص تعالیم آن و یا وجود تناقض در آن است بلکه مسلمانان به دلیل ضرورت تبیین و اثبات آموزه های دینی و دفاع از آنها به علم کلام روی آورده و در نهایت تاسیس علم کلام را رقم زده اند.

    کلید واژگان: علم کلام, کلام اسلامی, خاورشناسان, قرآن کریم, علوم اسلامی, تاریخ علم کلام
  • صالح نبی حمدامین، عزیز جوانپور هروی*، حسین نوروزی تیمورلویی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی درجات زینت آسمان بین قرآن کریم و علم اخترشناسی به نگارش درآمده است. پژوهش به لحاظ ماهیت کیفی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی می باشد که به صورت کتابخانه ای (اسنادی) گردآوری شده است. یافته ها حاکی از آنست که زینت آسمان بهره های زیادی مانند هدایت در زمین و دریا، تعیین جهات ویژه و ماهیانه های خورشیدی و فصلهای سال دارد. تنوع رنگ ستارگان نشان دهنده تفاوت درجه طلوع و غروب آنهاست و رنگ زینت آسمان با استفاده از سیارات، ستارگان و منزلگاه ها و قوانین آن، درجه نزدیکی و دوری از زمین را مشخص می کند؛ نزدیکترین به زمین، کمترین درجه ظاهر شدن را دارد و هرچه کمتر درجه ظاهر شود، نشانه نزدیک بودن به زمین است و بالعکس. همچنین، اندازه ستاره ها در درجه ظاهر شدن آن تاثیر دارد و ستاره-های بزرگتر زودتر ظاهر می شوند. علاوه بر این، موقعیت ماه، نور آن را مشخص می کند و هرچه ماه از زمین دورتر شود، نور آن افزایش می یابد و بالعکس. می توان گفت، قرآن کریم اسبقیت خود را پیش از حقایق علمی ثابت (مفاهیم علمی و اخترشناسی) درباره زینت آسمان و تطابق زمانی آنها با معیارهای فیزیکی معاصر، تایید کرده است.

    کلید واژگان: درجات, زینت آسمان, ستارگان و سیارات, قرآن کریم, اخترشناسی
    Salih Nabi Hamdamin, Aziz Javanpour Heravi*, Hossein Nowrozi Teymourlouie

    The Prophet of Islam (PBUH)’s infallibility matter has a deep stem in Quran verses. From the First Days of Prophet’s prophecy opponents and antagonists were tried to offend his holy character. Because of that, they provided some doubts and uncertainty from Quran verses to downgrade the position of him and find the religious reason for their wrong thoughts. Besides that, the misunderstanding of some Quran verses causes controversy among Muslim’s wisemen. Therefore, the present research has done by library method in order to find the Prophets infallibility doubts and uncertainty from different sources. We used content analysis to categorize those founded doubts and certainty to set for general and private examples .the general examples include past sins, future sins, ask for forgiveness and the private examples include, Receiving and communicating revelations such as the legend of Gharaniq, and the field of action of revelations is divided into the execution of rulings, family issues, moral issues, and issues of political rulings. According to the verses, narratives and viewpoints of commentators and philosopher have criticized these doubts.

    Keywords: The Prophet of Islam, Infallibility, Skepticism
  • مریم علیزاده*، حمیدرضا حاج بابایی، وحید واحد جوان

    پیش فرض ها و باورهای ذهنی مفسر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تفسیر او از متون تاثیرگذار است. برخی از مفسران تاثیر پیش فرض ها در تفسیر متون را نمی پذیرند و برخی دیگر آن را ضروری می دانند. آقای مجتهدشبستری بر اساس هرمنوتیک فلسفی، وجود پیش فرض را در تفسیر قرآن ضروری می داند و معتقد است بدون آن، فهم هیچ متنی محقق نمی شود. از مهم ترین پیش فرض های مجتهدشبستری در برداشت از قرآن، پیش فرض های خداشناسی اوست. وی با سه پیش فرض اساسی درباره خداوند، به سراغ فهم قرآن رفته؛ خداوند اثبات ناپذیر است؛ انسان در مواجهه با خدای نامتشخص قرار دارد؛ به دلیل عدم وجود ساحت زبانی در خدا نمی توان اعتقاد به وحی زبانی داشت. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، نقدهای وارد بر سه پیش فرض خداشناسی مجتهدشبستری را بررسی می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که پیش فرض های وی به دلیل تناقض درونی و مخالفت با عقل قابل پذیرش و تعمیم به تفسیر صحیح قرآن کریم نیست.

    کلید واژگان: پیش فرض, خداشناسی, مجتهدشبستری, قرآن کریم, تفسیر
    Maryam Alizadeh*, HamidReza Hajbabaei, Vahid Vahed Javan

    The interpreter's presuppositions and mental beliefs directly or indirectly influence his interpretation of the texts. Some commentators do not accept the influence of presuppositions in the interpretation of texts, while some others consider it as being unavoidable. Based on philosophical hermeneutics, Mr. Mojtahdshabastri considers the existence of a presupposition to be necessary in the interpretation of the Qur'an and believes that without it, the understanding of any text cannot be achieved. One of the most important presuppositions of Mujtahad Shabastri in understanding the Qur'an is his theological presuppositions. With three basic presuppositions about God, he went to understand the Qur'an. These consist in: God is unprovable, Man is facing an unknown God and Due to the lack of God`s language, one cannot believe in any linguistic revelation. This research examines the criticisms of the three presuppositions of Mojtahedshabastri's theology with a descriptive, analytical and critical method. The findings of this research show that his presuppositions cannot be accepted and generalized to the correct interpretation of the Holy Quran due to internal contradictions and opposition to reason.

    Keywords: Presupposition, Theology, Mujtahad Shabastri, Holy Qur'an, Exegesis
  • اعظم موذنی *، سید حسین رکن الدینی

    از مهم ترین روش های شناخت معنای واژه ای در زبان، استفاده از مفاهیم هم نشین و جانشین آن واژه است. دیدگاه معناشناختی با توجه به روابط هم نشینی و جانشینی، می تواند دیدگاه قرآن و روایات را درباره مفاهیم اخلاقی و ارزشی تبیین کند. عفت واژه‏ای است که بر گونه ای از بازدارندگی و خویشتن داری در انجام فعل حرام و زشت یا گدایی و درخواست بی مورد دلالت دارد. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای با تاکید بر حوزه معناشناختی به بررسی واژه عفت درآیات و روایات پرداخته و با عنایت به روابط مفهومی عفت با دیگر مفاهیم هم نشین و جانشین، گستره معنایی این واژه و مفاهیم نو و کارآمد و چرایی هم نشینی و جانشینی این واژگان را به جای عفت بیان کرده که برای تعیین حدودوثغور این واژه و جلوگیری از سوء برداشت های شخصی ضروری است. بر اساس یافته های این پژوهش تعدادی از مفاهیم همچون هتک، حرص، شهوت رانی و گدایی مفاهیم متقابل عفت هستند و قناعت، نشانه اسلام و تشیع، غیرت، عقل و بهترین عبادت، مفاهیم غیرمتقابل و هم نشین عفت هستند که ارتباط معنایی وثیقی با عفت دارند و واژه های کف، امتناع، صبر و حفظ و آیات یا جملاتی در قرآن کریم جانشین واژه عفت هستند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, روایات, عفت, معناشناسی, روابط همنشینی و جانشینی
    azam moazeni *, Sayyed Hussein Roknoddini

    In explaining semantics of the word chastity in the holy Qur'an and hadiths, chastity implies a kind of restraint and continence performing a forbidden and ugly act or begging and unnecessary request with action with certain limits. The present study is filled with statistical method – quantitatively and linguistic context in appropriate verses and traditions based on the concept of chastity with other concepts relevant to this term while using descriptive - analytic method in addition to establish the position of modesty in connection with the concepts of Qur'an and traditions ,has recognized certain words and related lexemes to morality It is widely stated with different functions. Collocations in two categories of mutual context and non-synonymous words reviewed and words rape, greed, lust, begging, signs of Islam and Shiism, zeal wisdom and the best worship was, and words restraint, refusal ,patience and retention in some ways they are some of the expressions used as substituents for chastity. But the word chastity preferable to substitute words in order to express the concept comprehensively and restrictively..

    Keywords: holy Qur'an, Hadiths, chastity, Semantic field, collocation relationships substituent relationships
  • رقیه قطمیری قصرالدشتی، حسن خرقانی*، شعبان نصرتی، علی خیاط
    طرحواره استعاره های مفهومی انفاق در قرآن برآنست با استفاده از استعاره های مفهومی زبانشناسی شناختی دیدگاه قرآن را در موضوع انفاق کشف کند. از روش های خداوند در قرآن جهت رساندن مقصود، استفاده از زبان تمثیل و استعاره است. بر اساس نظریه زبان شناسی معاصر؛ در استعاره مفهومی همواره یک امر انتزاعی یا کمترشناخته شده، بر اساس یک امر انضمامی یا شناخته شده تر فهمیده می شود. از جمله موضوعات قرآنی که در قالب استعاره معقول به محسوس بیان شده است، انفاق است. با توجه به جایگاه انفاق در قرآن، مسیله اصلی این مقاله تبیین طرح واره استعاره های مفهومی انفاق در قرآن است. با تامل در آیات مربوطه، نتایج حاصل از انطباق حوزه های مقصد بر مبدا عبارتند از:انفاق در راه خدا؛ تجارت با خدا و سرمایه گذاری پر سود و عاقلانه و سبب رشد معنوی انسان انفاق ریایی؛ عملی نامعقول با اثری معکوس، همراه خسران و سرمایه گذاری در حباب اقتصادی و مانع رشد معنوی انفاق خالصانه؛ زمینه ساز بهره مندی دایمی فرد و اجتماع از ثمرات انفاق و سبب رشد معنوی و تثبیت نفس و امنیت روحی انفاق ریایی با منت و اذیت ؛ موجب حبط عمل و حسرت فراوان و محرومیت قلب ریاکار از رشد معنوی
    کلید واژگان: قرآن کریم, انفاق, استعاره مفهومی, نگاشت, استعاره مفهومی انفاق
    Roghaye Ghetmiri Qasr Al-Dashti, Hasan Kharaghani *, Saeban Nosrati, Ali Khayyat
    Introduction
    Metaphor theory is proposed in cognitive science. From the viewpoint of contemporary cognitive linguistics, conceptual metaphor is basically "understanding and experiencing" something in terms and phrases of something else. In conceptual metaphor, by establishing mappings between the two areas of origin and destination, an abstract or lesser-known thing is always understood based on a concrete or better-known thing. One of God’s methods of conveying meaning in the Holy Qur’an is using similes, similes, and metaphors. With the help of conceptual metaphor theory, we obtain a new analysis of the metaphorical language of the Quran and its connection with the Islamic worldview, according to which the conceptual metaphors of the Quran are an inevitable part of Islamic thought. These metaphors, like the traditional view, should not be considered mere literary crafts, but intellectual crafts that transform a person’s thought to give him a frame of mind in which he should look at the whole being, nature, man, and revelation. Charity is one of the Qur'anic topics expressed in the form of sensible to tangible metaphors. According to the place of charity in the Qur'an, the current research, using an analytical descriptive method, seeks to answer the following question: What are the conceptual metaphors of giving in the Holy Quran?
    Findings
    a. In the conceptual metaphor of verse 261 of Surah Al-Baqarah, the destination field; The truth of the act of spending in the way of God and hypocrisy in the cause of God over the origin field; A seed that is planted and gives 7 clusters, and each cluster contains 100 seeds or more, was written, and based on that, from the perspective of the Qur'an, giving in the way of God, trading with God and investing is safe, profitable, and wise, and it leads to the spiritual growth of man.

    In the conceptual metaphor of verse 264 of Surah Al-Baqarah, the destination field; The truth of the act of charity with blessing and torture is like hypocritical charity without faith in God and the Day of Judgment and hypocritical hypocrisy over the origin field; Planting seeds in the soil sitting on a smooth stone that has been washed away due to heavy rain, soil and seeds and nothing but hard stone remains, was written, and based on that, from the perspective of the Qur'an, hypocritical giving: An unreasonable act with a reverse effect is associated with loss and damage, and investing in an economic bubble is an obstacle to the spiritual growth of man.
    In the conceptual metaphor of verse 265 of Surah Al-Baqarah, the destination field; The truth of the actions of those who spend only for the pleasure of God and to reach a position of stability, and stability means sincere hypocrites, over the origin field; The high and fruitful garden that produces crops in any condition, was written and it was determined that from the perspective of the Holy Quran, sincere giving; It lays the groundwork for the individual and the community to benefit from the fruits of charity and causes spiritual growth and stabilization of self, peace, and mental security.
    In the conceptual metaphor of verse 266 of Surah Al-Baqarah, the destination field; Destruction and suppression of the fruits of charity with curses, torture, and hypocrisy over the origin field; A garden full of crops with palm and grape trees and flowing streams, and an old and infirm owner with young and weak children, which a strong pressure like burning winds, will tear it apart and set it on fire, was written and it was achieved that almsgiving with begging, torture, and hypocrisy causes a lot of regret and deprives the heart of a hypocrite from spiritual growth in the light of almsgiving.
    Keywords: Holy Quran, Charity, conceptual metaphor, Mapping
  • ابوالفضل بورقانی فراهانی*
    همان طوری که بر همگان روشن است، خانواده یک نهاد اجتماعی است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگی بشر همواره به یک شکل نبوده و پابه پای تحولات اجتماعی متحول شده است. خانواده مرکب از گروهی افراد است که از طریق خون، ازدواج، فرزند خواندگی به یکدیگر مربوط و منسوب بوده و برای مدت طولانی و مشخص با هم زندگی می کنند. هدف های تشکیل خانواده عبارت اند از: عدم تنهایی، آرامش رسیدن، برطرف نمودن نیاز جنسی و غریزی به صورت ضابطه مند، مودت و رحمت و عواطف متقابل در میان همسران، ادامه نسل و به کمال رسیدن زن و مرد و در نهایت قرب الهی است. در تمامی نظام های حقوقی شرق و غرب برای خانواده: اعم از مسائل ازدواج زندگی مشترک، تعهدات همسران نسبت به یکدیگر و احترام متقابل همسران و فرزندان ارث همسران از یکدیگر و میزان آن و نفقه، ارث فرزندان از والدین و طلاق و مسائل ناشی از آن قوانین حقوقی متناسب با ایده آل ها و ایدئولوژی های خود وضع نموده اند، اما هر یک از آنها جای تامل و تعمق دارد؛ چرا که هر روز شاهد بروز نارضایتی مردان از زنان و زنان از مردان و والدین از فرزندان و برعکس می باشیم که این امر نشان دهنده منطقی نبودن و مستحکم نبودن قوانین حقوقی خانواده است که به نظر می رسد باید فرهنگ سازی بیشتر صورت گیرد تا به خانواده متعادل نزدیک تر شویم و زنان و مردان عاشقانه و ایثارگرانه به انجام وظایف خود و حتی فراتر از وظایف خود عمل نمایند. امروزه در دنیا درباره حقوق زن، تحت تاثیر دستاوردهای غربی ها در مورد تساوی زن و مرد هستند و تقریبا این فکر غرب همه جا و حتی دنیای کمونیستی را احاطه کرده است. غربی ها در این مسئله خیلی هم به خود می بالند، ولی باید پرسید نگرش حاکم بر غرب واقعا به مصلحت جامعه و خانم ها می باشد یا خیر، اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟ آیا از نظر شرافت انسانی او را برابر با مرد می داند یا او را جنس پست تر می شمارد؟ دانشمندان اسلامی ازجمله ملاصدرا در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد، فلسفه خاصی را بیان کرده اند و پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازات ها را برای مرد مناسب تر دانسته و پاره ای از آنها را برای زن، در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: حقوق, فلسفه, خانواده, قرآن کریم, ملاصدرا
    Abolfazl Bourghani Farahani *
    As it is clear to everyone, the family is a social institution, and its meaning is not always the same in different societies and throughout human life. Social developments have changed. The family is composed of a group of people who are related to each other through blood, marriage, adoption, and live together for a long and specific period of time. The goals of forming a family include the absence of loneliness, peace, the fulfillment of sexual and instinctive needs in a controlled manner, affection and mercy, and mutual affection among the spouses, the continuation of the generation and the perfection of the man and the woman, and finally, the closeness of God. In all the legal systems of the East and the West for the family, including issues of marriage, legal laws according to their ideals and ideologies, but each of them has a place to ponder because every day we witness men's dissatisfaction with women and women with Men and parents are children and vice versa, which shows the illogicality and lack of firmness of family legal rules, which seems that more culturalization should be done in order to get closer to a balanced family, and men and women are selfless in fulfilling their duties and even Act beyond their duties. Nowadays, in the world regarding women's rights, they are influenced by the achievements of the Westerners regarding the equality of men and women, and this idea of the West has almost surrounded everywhere, even the communist world. Westerners are very proud of themselves in this matter, .
    Keywords: Law, Philosophy, family, holy Quran, molla sadra
  • منا فریدی خورشیدی*

    مساله شر و حل آن از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مکاتب و نحله های گوناگون بوده است چرا که شر، بر حوزه اعتقادات دینی خلل وارد کرده و باورهای دینی را مورد هجمه قرار می دهد. قرآن کریم نیز در آیاتی چند، به مساله شر پرداخته است. مساله شر در جهان بینی قرآنی با نگاه دین پژوهان تفاوت دارد. متکلمین ضمن وجودی دانستن شر، درصدد ارائه راه حل برای این مساله برآمدند و با بیان انقسامات شرور، برای هر قسم راه حلی بیان نموده اند. نقطه اشتراک نگاه کلامی و نگاه قرآنی آنجاست که برخی متکلمین امامیه، حکمت شرور را آزمایش دانسته اند. اما با این حال نگاه قرآنی با نگاه متکلمین دارای افتراقاتی است. روش قرآن کریم در پردازش مساله شر به گونه ای است که از بروز اشکالات رایج در نگاه بشری اساسا جلوگیری می کند. در نگاه قرآنی، میان شر و ناملایمات، رابطه تساوی برقرار نیست. خداوند در قرآن کریم به لزوم بازتعریف مفهوم شر اشاره می نماید به طوری که ضروری است، مفهوم شر از بند ملاک انسان وار انگارانه رهایی یابد. ملاک شر بودن امور آن نیست که منافی طبع انسانی باشد؛ بلکه جهت تشخیص شر و خیر امور باید به عاقبت عمل توجه نموده و خط سیر عمل از زمان انجام فعل تا حصول نتیجه را بررسی نمود. قرآن کریم با محصور دانستن انسان در زندگی دنیوی مقابله نموده است و ملاک شر بودن عمل را «عاقبت» عمل در دنیای «باقی» می داند. چرا که حکمت الهی از آفرینش انسان متنعم شدن در این دنیای فانی و التذاذ از نعمات دنیوی نیست.

    کلید واژگان: شر, مساله شر, کلام اسلامی, قرآن کریم, ابتلا, انسان
    Mona Faridikhorshidi *

    The problem of Evil and its solution has long been the concern of thinkers of various schools and methods because evil disrupts the field of religious beliefs and attacks religious beliefs. The Holy Qur'an also deals with the issue of evil in several verses. The issue of evil in the Quranic worldview is different from the view of religious scholars. The theologians, while considering the existence of evil, tried to provide a solution for this problem and by stating the divisions of evil, have stated a solution for each division. The point in common between the theological view and the Qur'anic view is that some Imamiyya theologians have considered evil wisdom to be the test. However, the Qur'anic view has dissociations with the theologians' view. The method of the Holy Quran in processing the problem of evil is in such a way that it basically prevents the occurrence of common problems in human view. In the Qur'anic view, there is no equality between evil and adversity. In the Holy Qur'an, God refers to the necessity of redefining the concept of evil so that it is necessary to free the concept of evil from the humanistic criterion. The criterion of being evil is not being contrary to human nature; Rather, in order to distinguish between good and bad things, one should pay attention to the end of the action and examine the course of the action from the time of doing the action to achieving the result. The Holy Qur'an has stood against the idea that man is confined in worldly life and considers the criterion of an action evilness to be the "consequence" of the action in the "rest" world. Because the divine wisdom of human creation is not to be blessed in this mortal world and to indulge in worldly blessings. 

    Keywords: Evil, Problem Of Evil, Islamic Theology, Holy Quran
  • عبدالوحید وفایی *، فرشته دارابی

    بحث عصمت پیامبر(ص) ریشه در آیات قرآن دارد و از همان ابتدای بعثت مخالفین و معاندین در پی مخدوش کردن ساحت مقدس رسول(ص) بودند؛ به همین جهت ذیل آیات شریفه شبهاتی را مطرح می کردند تا بوسیله آیات قرآن کریم بحث عدم عصمت رسول را مستند سازی کنند تا در نتیجه ریشه الهی و دینی برای صحت و اثبات مسیله خویش بیابند. در کنار این مسیله برداشت ناصحیح و تفسیرهای به رای ذیل برخی آیات سبب اختلاف و مناقشه میان علمای مسلمان در این زمینه شده است. به همین جهت پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای شبهات عصمت پیامبر(ص) حول آیات قرآن کریم از منابع مختلف استخراج کرده و سپس با روش تحلیل محتوا به دسته بندی این شبهات به مصادیق عام و خاص پرداخته است. شبهات عام عبارتند از گناهان گذشته، آینده و طلب استغفار ایشان و در مصادیق خاص به موضوعاتی درباره دریافت و ابلاغ وحی همچون افسانه غرانیق، و حوزه عمل به وحی به اجرای احکام، مسایل خانوادگی، اخلاقی و مسایل احکام سیاسی تقسیم کرده و بر اساس آیات، روایات و نظرات مفسران و اندیشمندان به نقد و بررسی این شبهات پرداخته است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, پیامبراسلام(ص), عصمت, شبهه شناسی
    Abdol Vahid Vafaie *, Fereshteh Darabi

    The Prophet of Islam (PBUH)’s infallibility matter has a deep stem in Quran verses. From the First Days of Prophet’s prophecy opponents and antagonists were tried to offend his holy character. Because of that, they provided some doubts and uncertainty from Quran verses to downgrade the position of him and find the religious reason for their wrong thoughts. Besides that, the misunderstanding of some Quran verses causes controversy among Muslim’s wisemen. Therefore, the present research has done by library method in order to find the Prophets infallibility doubts and uncertainty from different sources. We used content analysis to categorize those founded doubts and certainty to set for general and private examples .the general examples include past sins, future sins, ask for forgiveness and the private examples include, Receiving and communicating revelations such as the legend of Gharaniq, and the field of action of revelations is divided into the execution of rulings, family issues, moral issues, and issues of political rulings. According to the verses, narratives and viewpoints of commentators and philosopher have criticized these doubts.

    Keywords: The Prophet of Islam, Infallibility, Skepticism
  • حسین محمدی *

    کشف و شهود عرفانی از جمله راه‏های کسب معرفت به خداوند تلقی شده است. پژوهش حاضر به تبیین جنبه معرفت‏شناختی آن نزد عرفا و قرآن کریم می‏پردازد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی می‏باشد و از اسناد کتابخانه ای استفاده شده است. هدف از تحقیق، بررسی و تبیین کشف و شهود عرفانی از منظر قرآن کریم و عرفای اسلامی می‏باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر عرفا، معرفت نسبت به خداوند، اسماء و صفات او، تنها از طریق کشف و شهود امکان پذیر است. مکاشفه، سقوط حجاب و تجلی حق در قلب است که پس از مجاهدات و ریاضات و توجه قلبی به حضرت حق حاصل می‏آید. مشاهده دیدار و رویت حق با چشم قلب، و تابش انوار الهی بر دیدگان عقل است. از تعمق در آیات قرآن کریم نتیجه گرفته شد که جنبه معرفت‏شناختی شهود عرفانی ریشه در آموزه‏های دینی و بالاخص در قرآن کریم دارد که از آن به رویت خداوند تعبیر شده است. عرفا نیز در مساله شهود عرفانی، به آیات و روایات پیرامون رویت خدا، زهد، تقوا و اعراض از دنیا تاسی جسته‏اند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, عرفا, کشف و شهود, معرفت شناختی, رویت خداوند
    Hosein Mohammadi*

    Mystical discovery and intuition are considered as one of the ways to gain knowledge about God. The present study explains the epistemological aspect of discovery and intuition among mystics and the Holy Quran. This research used the descriptive-analytical method and library documents. The study aims to investigate and explain the mystical discovery and intuition from the perspective of the Holy Quran and Islamic mystics. The results showed that according to mystics, knowledge about God, His names, and attributes are only possible through discovery and intuition. Revelation is the fall of the veil and the manifestation of the truth in the heart, achieved after efforts and austerities and paying attention to the Prophet of truth. Observing is seeing the truth with the eyes of the heart and shining divine lights on the eyes of the mind. Meditation on the verses of the Holy Quran concluded that the epistemological aspect of mystical intuition has its roots in religious teachings, especially in the Holy Quran, which has been interpreted as the vision of God. In the matter of mystical intuition, the mystics have also relied on verses and narrations about the vision of God, asceticism, piety, and rejection from the world.

    Keywords: Holy Quran, Mystics, Discovery, Intuition, Epistemological, Vision Ofgod
  • علیرضا اسعدی

    از مهم ترین عرصه های اثرگذاری معارف قرآنی در یک حوزه دانشی، عرصه «مدیریت و راهبری» آن حوزه است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با رویکردی نقادانه به آراء خاورشناسان، نقش قرآن در راهبری علم کلام را بررسی کرده و نشان داده که ازیک سو قرآن کریم با تایید روش عقلی و الهام بخشی، استدلال و ردیه نویسی مسلمانان را به رویکرد عقلی در کلام ترغیب نموده و درون مایه های استدلالی موجود در قرآن کریم الهام بخش استدلال های کلامی به مسلمانان بوده است. از سوی دیگر مسلمانان با اهتمام ویژه به آموزه های قرآنی و مقدم ساختن آنها در چینش مسایل کلامی و اولویت بندی آموزه های اعتقادی از قرآن تاثیر پذیرفته اند. اثبات این نقش آفرینی ها به ابطال نظریه برخی خاورشناسان می انجامد که نه تنها بسیاری از آموزه های اعتقادی و کلامی را برگرفته از سایر ادیان و یا دیگر عوامل بیرونی می دانند، بلکه حتی پیدایش و تطور علوم اسلامی و از جمله علم کلام را نیز متاثر از عوامل خارجی می شمارند و نقش آیات و معارف قرآن را بکلی انکار می کنند و یا نقش چندان موثری برای آنها ترسیم نمی نمایند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, خاورشناسان, علم کلام, معارف قرآن, تاریخ کلام
  • محمدرضا خانی*، رحمان عشریه
    هدف
    هدف از نگارش این مقاله، تبیین ماهیت «جریان تحریف» در قرآن کریم بود.
    روش
    پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد.
    یافته ها
    تحریف و وارونه جلوه دادن واقعیتها به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم، کنشی فرهنگی- رسانه ای و دارای ماهیت نرم افزارانه است. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، به امید و نگاه خوشبینانه به آینده، سیاست دشمن در برابر امیدآفرینی را تولید خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه و وارونه نشان دادن واقعیتها دانسته اند. تحریف نه به عنوان یک واقعیت، بلکه به عنوان یک جریان، جورچین جریان تحریم است؛ به طوری که شکست جریان تحریف، مستلزم شکست قطعی جریان تحریم است.
    نتیجه گیری
    قرآن کریم از واژگون سازی واقعیتها به مثابه یک فتنه سخن گفته است و اهداف جریان تحریم را اختلال در دستگاه محاسباتی مخاطب، تضعیف روحیه خودباوری و تغییر الگوی کنش جامعه دانسته است. تمسخر، ترور شخصیت رهبر جامعه، شایعه پراکنی، شخصیت سازی و تحریف با شیوه خیرخواهی، به عنوان ابزارها و شیوه های تحریف واقعیات در قرآن کریم مطرح شده اند. همچنین تنظیم زاویه نگاه با نگاه رهبر جامعه، روشنگری، مقابله به مثل، نمایش قدرت در مقابل دشمن و حصر و تبعید تحریف کنندگان، به عنوان پنج راهکار مبارزه با جریان تحریف در آیات قرآن کریم مطرح شده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, جریان تحریف, گام دوم انقلاب, جنگ نرم, بیانات مقام معظم رهبری
  • علیرضا محمودنیا، سیاوش مظفری، سوسن کشاورز، رمضان برخورداری

    مقاله حاضر مطالعه ای توصیفی است که با هدف تبیین و نقد پیامدهای تربیتی عرفان های اومانیستی با تاکید بر اندیشه وین دایر بر اساس معنویت گرایی قرآن کریم انجام شده است. در این پژوهش از روش قیاس علمی (اسمتنتاجی) و تطبیق یا هم سنجی لنزی و از نقد تطبیقی مبتنی بردیدگاه کری واک استفاده شده است. محقق در این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش هاست که چه نقدی بر پیامدهای تربیتی عرفان های اومانیستی از دیدگاه و اندیشه وین دایر بر اساس معنویت گرایی قرآن کریم وارد است؟ پیامدهای تربیتی عرفان های اومانیستی با تاکید بر اندیشه وین دایر چیست؟ با نظر به معنویت گرایی قرآنی، چه انتقاداتی بر پیامدهای تربیتی عرفان های اومانیستی با تاکید بر اندیشه وین دایر وارد است؟ نتایج بیانگر آن است که عرفان های اومانیستی با تامل به جهان یک سویه و یک بعدی که انسان را در مرکز توجهات قرار می دهند، از دست آوردهای مهم اومانیست ها به شمار می رود. که البته آموزه های اسلامی نیز به کاربست آن در زندگی مسلمانان سفارش نموده است؛ از سویی دیگر در دوران معاصر، درمان معنوی از گرایش هایی شد که در قلمرو بهداشت و سلامت روان، توجه بر انگیز شد. اندیشمندانی چون وین دایر با داشتن نگرش مثبت به زندگی و استفاده از جنبه ای روحانی بشر، به مقوله معنویت اهمیت دو چندان بخشیدند؛ اما از آن جا که دیدگاه «معنویت منهای دین» بر آنان سلطه داشته، در تفسیر معنویت و نتیجه بخش بودن عملی آن به برداشت های نادرستی اشاره کرده اند. معنویت آن گاه اثر بخش و پایدار خواهد بود که از خواستگاه راستین و حقیقی خودگرفته شده باشد؛ هم از منظر تجربی و هم قران کریم در تعالیم خویش تاکید و تصریح نموده است که نمی توان نقش مذهب و معنویت برخاسته از آن را در بهداشت و بهباشی روحی انسان های نادیده انگاشت. از آنجا که سرشت الهی آدمی الهی بوده و روحی خدایی دارد، روانشناسی معنوی در صورتی موفق خواهد بود که به چارچوب های لازم در تقویت روحیه انسان که همانا مقوله اخلاق دین محورانه است توجه داشته باشد.

    کلید واژگان: امام عرفان های اومانیستی, پیامدهای تربیتی, معنویت گرایی, وین دایر, قران کریم
  • علیرضا اسعدی

    مسیله رابطه وحی و فلسفه یا نزاع عقل و دین از مشهورترین مباحث چالش برانگیز در تاریخ اندیشه اسلامی است که از صدر اسلام تاکنون در میان دانشمندان بزرگ اسلامی، اعم از شیعه و اهل سنت مطرح بوده و بتبع آن به حوزه مطالعات اسلامی خاورشناسان نیز راه یافته است. الیور لیمن (1950م) خاورشناس، قرآن پژوه و مفسر غربی فلسفه اسلامی در برخی آثار خود رابطه قرآن و فلسفه را بررسی کرده است. او با اتخاذ موضعی معتدلتر نسبت به بسیاری از خاورشناسان، ضمن اذعان به سازگاری وحی و فلسفه با یکدیگر، نقش تعالیم قرآن کریم را در شکلگیری فلسفه اسلامی پذیرفته است اما در تحلیل اصل تاریخی تعارض و ارزیابی راه حل فلاسفه اسلامی، نکاتی تامل برانگیز مطرح کرده است. این مقاله با روش توصیفی انتقادی، به تبیین و نقد دیدگاه او پرداخته و نشان میدهد: که اولا، تعارض تنها بین فهم عقلی فلسفی و فهم قرآنی بشری واقع میشود و انگاره تعارض وحی و فلسفه در میان بسیاری از خاورشناسان ناشی از قیاس اسلام و قرآن با مسیحیت و کتاب مقدس است. ثانیا، برخلاف گفته الیور لیمن راه حل فلاسفه اسلامی و ازجمله ابن رشد، مستلزم فرودست انگاری قرآن و وحی نیست و متهم ساختن فلاسفه مسلمان به اموری همچون انکار علم الهی به جزییات و یا معاد جسمانی و پیروی از ارسطو در باب نفس، بدلیل برداشت نادرست از بیان آنها توسط مخالفان فلسفه در جهان اسلام یا خاورشناسان است.

    کلید واژگان: الیور لیمن, قرآن کریم, فلسفه اسلامی, تعارض قرآن و فلسفه, تعارض عقل و وحی, خاورشناسان
    Alireza Asaadi

    The problem of the relationship between revelation and philosophy or the conflict between reason and faith is one of the most famous and challenging discussions in the history of Islamic philosophy. In fact, it has occupied the minds of prominent Islamic thinkers, both Shi‘ite and Sunnite, since the advent of Islam and, following this, has been discussed by Orientalists in the field of Islamic studies as well. Oliver Leaman, the Orientalist, Qur’ān researcher, and Western interpreter of Islamic philosophy, has dealt with the problem of the relationship between the Qur’ān and philosophy. While adopting a more moderate standpoint in comparison to many other Orientalists, and while acknowledging the consistency of revelation with philosophy, he believes that Qur’anic theorems and teachings have influenced the development of Islamic philosophy. Moreover, he has propounded a number of noteworthy points in his analysis of the theory of conflict of reason with revelation and evaluation of Islamic philosophers in this regard. Following a descriptive-critical method, this paper clarifies and criticizes Leaman’s view of this theory and demonstrates that, firstly, the conflict exists only between the human intellectual philosophical and Qur’anic perception of this problem, and the hypothesis of the conflict between revelation and philosophy among many Orient ologists stems from comparing Islam and the Holy Qur’ān with Christianity and the Holy Book. Secondly, the author states that, in contrast to Leaman’s claim, the solution provided by Islamic philosophers, including Ibn Rushd, does not necessitate undermining the significance of the Qur’ān and revelation and accusing Muslim philosophers of denying God’s knowledge of particulars and corporeal resurrection and following Aristotle regarding his theory of the soul, which originates in a misunderstanding of Islamic philosophers’ views of this conflict by opponents of philosophy in the Islamic world or Orientalists.

    Keywords: Holy Qur’ān, Holy Book, Islamic philosophy, conflict between the Qur’ān, philosophy, conflict between reason, faith, Orientalists, Oliver Leaman
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال