به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قوای نفس » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قوای نفس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی زمانی *

    «غفلت» از مسائل مهم در معرفت شناسی، علم النفس، روانشناسی و اخلاق است. در معرفت شناسی، بیشتر درباره محدودیتی که از ناحیه غفلت بر شناخت آدمی تحمیل میشود، بحث میگردد و تاثیر عوامل غیرمعرفتی در شناخت، مورد توجه قرار میگیرد. در علم النفس، به حالت نفسانی غفلت، بعنوان نوعی ضعف و نقص در قوای شناختی نفس نظر میشود. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مسئله غفلت در اندیشه ملاصدرا پرداخته و ابعاد این مسئله با توجه به نفس شناسی وی و دیدگاهش درباره قوای نفس، مراتب نفس و سلوک و تعالی آن، مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس نظریه «قوای نفس»، عمدتا غفلت به دو معنا مطرح شده است: بیتوجهی و فراموشی. بحث درباره این دو معنا، مستلزم تحلیل دیدگاه ملاصدرا درباره نقش توجه در ادراک و نیز سازوکار حافظه و یادآوری (تذکر) است. مطابق نظریه «مراتب و شئون نفس»، غفلت عمدتا به دو معنای: نقص گستره وجودی یا غیبت، و عدم احاطه یا جهل (بیخبری) است. نظریه دوم، یعنی نظریه «مراتب نفس»، با مبانی ویژه حکمت صدرایی مانند تشکیک وجود، حرکت جوهری و... سازگاری بیشتری دارد. منظر سوم برای تحلیل مسئله غفلت، سیر و سلوک معنوی نفس است که در آن، غفلت بطور عمده بمثابه مانع سلوک الی الله و حجاب معرفت و لقای الهی تلقی میشود. این معنای غفلت، طیفی از موانع تعالی نفس مانند سهل انگاری، تهاون، بی احتیاطی، کوتاهی در عمل، بیهمتی، لجاجت، اعراض و انکار را دربرمیگیرد.

    کلید واژگان: غفلت, قوای نفس, مراتب نفس, حکمت متعالیه, ملاصدرا}
    Mehdi Zamani *

    Neglecting important issues in epistemology, psychology, psychology and ethics. In this article, we will investigate the problem of neglect in the sublime wisdom of Mulla Sadra with a descriptive-analytical method, and the dimensions of this problem according to Mulla Sadra's psychology and his view on 1- the powers of the soul, 2- the degrees of the soul, and 3- its excellence. We dig based on the point of view of the powers of the soul, neglect is mainly presented in two meanings: 1) inattention and 2) forgetting. The discussion about these two meanings requires the analysis of Mulla Sadra's point of view regarding the role of attention in perception as well as the mechanism of memory and recall. From the point of view of levels and affairs of the self, neglect mainly has two meanings: 1) lack of existence or absence and 2) lack of coverage or ignorance. The perspective of the stages of the self is more compatible with the special foundations of Sadra's wisdom, such as the formation of existence, essential movement, etc. The third perspective to analyze the problem of neglect is the spiritual path of the soul, where neglect is mainly considered as an obstacle to the path to God and the veil of knowledge and divine encounter. This meaning of negligence includes a range of obstacles to self-improvement, such as negligence, impatience, carelessness, lack of action, indifference to stubbornness, objection and denial.

    Keywords: Negligence, Powers Of The Soul, Stages Of The Soul, Transcendent Wisdom, Mulla Sadra}
  • مصطفی عزیزی علویجه*

    تمرکز نفس بر روی موضوعی خاص یکی از محورهای جذاب در نفس پژوهی است. در فرایند تمرکز نفس کنش گر تمام توجه خویش را در یک نقطه ی مرکزی و کانونی معطوف می کند، و برای این منظور بایستی از توزیع قوای ادراکی و تحریکی خویش اجتناب نماید؛ از این رو تمرکز با وحدت سازگاری و با کثرت منافات دارد. از سوی دیگر برخی از نفوس قویه در عین بهره مندی از تمرکزی بالا بر کنش گری های گوناگون توانمندند، و مظهر «لا یشغله شان عن شان» شده اند؛ پرسش اصلی آن است با چه تحلیلی می توان میان تمرکز نفس که اقتضای «وحدت» و انجام یک کنش خاص را دارد، با کنش گری های متعدد برخی نفوس وفاق ایجاد نمود؟ «تمرکز» و «تکثر» چگونه با یکدیگرجمع می شوند؟ این پژوهش بار وش عقلی- تحلیلی در پی حل این مساله است.نفس انسانی در پرتو تکامل ذاتی به درجه ای از بساطت و حدت و جمعیت قوا دست می یابد که می شود مجمع انبوهی از معانی و حقایق به نحو اندماجی، در این مرحله نفس در عین توجه به ذات خویش دربردارنده کثیری از حقایق هستی است. در پرتو حرکت اشتدادی نفس، گستره ی تمرکز از یک محدوده ی مضیق به یک دامنه ی موسع گسترش پیدا می کند، و در نتیجه تقابل میان وحدت و کثرت زدوده شده و نفس به مرتبه ی جمعیت قوا دست می یابد.

    کلید واژگان: تمرکز نفس, قوای نفس, همت, جمعیت قوا, متخیله, ذهن}
    Mostafa Azizi Alavijeh*

    Focusing the breath on a particular subject is one of the most interesting axes in self-research. In the process of focusing the active ego, it focuses all its attention in a central and focal point, and for this purpose it must avoid the distribution of its perceptual and stimulating powers; therefore, the focus is compatible with unity and contradicts plurality. On the other hand, some strong souls are empowered while enjoying a high concentration on various activisms, and have become the manifestation of "the absence of dignity as dignity"; the main question is with what analysis can we create a consensus between the concentration of the ego that requires "unity" and the carrying out of a particular action with the various actions of some people? How do "concentration" and "plurality" come together together? This research is the rational-analytical burden of solving this problem. In the light of intrinsic evolution, the human self achieves a degree of vitality and population of power which becomes a mass of meanings and truths in a steady, at this stage the ego, while paying attention to its essence, contains a great deal of the truths of existence. In the light of the spontaneous movement of the ego,

    Keywords: The concentration of the soul, the strength of the soul, the endeavour, the crowd, the imagination, the mind}
  • سیده عالیه نقوی*، شاهین محمودی منفرد، علی فضلی
    در عرفان نظری نفس آدمی حد واسط میان دو بعد روح مجرد و بدن مادی است و دارای آلاتی به نام قواست. این مقاله با جست وجو در معرفه النفس عرفان نظری و با ابتنا بر روش تحلیلی - توصیفی قوای نفس، کارکردهای آن ها و چگونگی ارتباط بین نفس و قوا را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که نظر به اساسی ترین مبنا در عرفان نظری که وحدت شخصیه وجود است، وحدت نفس ذیل وحدت حقه ظلیه که ظل وحدت حقه حقیقیه الهیه است، ترسیم شده و بر این اساس از قوای نفس با عنوان مظاهر و تجلیات و تعینات نفس یاد می شود؛ از این رو تعدد قوا نه تنها منافاتی با وحدت نفس ندارد، بلکه بیانگر جامعیت و قوت وجودی آن و مبین این امر است که نفس با حفظ وحدت و یکتایی، با قوا عینیت دارد و قوای نفس نیز در جمیع مراتب نفس به حیثیت تقییدیه شانیه موجودند. بنابراین وجود نفس انسانی در مقام ذات نسبت به مراتب و تعینات خود لابشرط است و در مظاهر قوا بشرط شی ء.
    کلید واژگان: عرفان نظری, نفس, قوای نفس, حیثیت تقییدیه شانیه, وحدت حقه حقیقیه, وحدت حقه ظلیه}
    Sayedah Aaliyeh Naqvi *, Shahin Mahmoudi Monfared, Ali Fazli
    In theoretical mysticism, the human’s soul is the midpoint between his immaterial spirit and his material body. It has tools called faculties. This article searches in the psychology of the theoretical mysticism and founds its quest on the analytical-descriptive method of the faculties of the soul to investigate their functions as well as the relationship between the soul and its faculties. It concludes that considering the most basic foundation in theoretical mysticism, which is personal unity of existence, the unity of the soul is delineated under the true shading unity – which is the shade of the divine true real unity – and accordingly, the faculties of the soul are referred to as manifestations and specifications of the soul. Thus, the plurality of the faculties are not conflicting with the soul’s unity; rather, they show its existential comprehensiveness and strength, and suggest that the soul, while preserving its unity and oneness, is equal with the faculties, and that the soul’s faculties are existent in all orders of the soul through conditional mood. Therefore, the existence of human’s soul is, in the position of essence, non-conditioned to its own orders and specifications and is, in the manifestation of faculties, conditioned by something.
    Keywords: theoretical mysticism, The soul, faculties of the soul, conditioned status mood, true real unity, true shading unity}
  • جواد پارسایی*، محمدمهدی گرجیان، حسن عبدی

    مسایل مربوط به قوای نفس یکی از مهم ترین مباحث علم النفس صدرایی است. به دو جهت مسایل قوای نفس با پیش فرض های طبیعی آمیخته شده است؛ جهت اول آنکه فلاسفه پیش از ملاصدرا، مسایل علم النفس را در بخش طبیعیات مورد بحث قرار داده اند و جهت دوم آنکه نفس و بدن رابطه وثیقی با یکدیگر دارند، به طوری که پرداختن برخی مسایل مربوط به قوای نفس مستلزم بحث از مسایل مربوط به بدن نیز می باشد. در این نوشتار که داده ها به صورت کتابخانه ای جمع آوری شده و به روش عقلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، مشخض شده که پیش فرض های طبیعی همچون نظریه عناصر اربعه، مزاج و افلاک نه گانه و گزاره های تجربی مربوط به آثار و عملکرد اعضای بدن حیوان به سه نحو در مباحث قوای نفس به کار رفته است؛ به این صورت که برخی از این پیش فرض ها در اثبات مسایل به کار رفته است؛ مانند احصاء و اثبات قوای نفس، ضروری بودن قوه لامسه و اثبات قوای نفوس فلکی. برخی دیگر از این پیش فرض ها نیز در تبیین مسایل استفاده شده است؛ مانند تعریف و تحدید قوای نفس، تبیین عملکرد قوای نفس و جایگاه آلات و قوای نفس؛ و برخی از پیش فرض های طبیعی، منشا طرح مسایل خاص در مباحث قوای نفس شده است؛ مانند مسایل قوای نفس فلکی.

    کلید واژگان: نفس, قوای نفس, علم النفس صدرایی, پیش فرض های طبیعی, پیش فرض های تجربی}
    JAVAD PARSAEE *, MohammadMehdi Gorjian, Hassan Abdi

    Explorations concerning the faculties of the soul are among the most important discussions within Sadrian psychology. Based are two aspects, the discussions on faculties of the soul are interconnected with natural assumptions. Firstly, philosophers prior to Mulla Sadra have discussed psychological problems in the section on natural sciences. Secondly, the soul and body have a close relationship, to the extent that addressing certain issues related to faculties of the soul necessitates discussing bodily issues. In this paper, compiled data have been analyzed and examined using a rational method. It is established that natural assumptions, such as the theory of the four elements, the mizaj (temperaments) and the nine spheres of heaven, as well as empirical propositions regarding the effects and functions of animal body parts, have been employed in three ways in discussions related to the faculties of the soul. Some of these assumptions have been utilized in proving problems, such as enumerating and proving the faculties of the soul, the necessity of the faculty of touch, and proving the faculties of the heavenly souls. Other assumptions have been employed in expounding issues, such as defining and specifying faculties of the soul, elucidating the functions of faculties of the soul, and clarifying the position of tools and faculties of the soul. Some natural assumptions have even originated specific problems related to the discussions on faculties of the soul, such as the problems of faculties of the heavenly soul.

    Keywords: soul, faculties of the soul, Sadrian Psychology, Natural assumptions, Empirical assumptions}
  • فاطمه سادات کتابچی*، احد فرامرز قراملکی، عبدالرسول کشفی

    مسیله اساسی این پژوهش بررسی «تبیین علی عمل» و هدف آن کشف الگوی عام قیاسی- قانونی به روش تحلیلی-توصیفی در فلسفه ی صدرالمتالهین و نقد این الگو از طریق بررسی لوازم منطقی آن است. از نظر ملاصدرا، عمل، فعل ارادی آدمی است که وی به آن آگاهی مرتبه ی دوم دارد؛ از این رو تبیین علی عمل نیازمند کشف مبادی این دو عنصر یعنی فعل ارادی و آگاهی مرتبه ی دوم است. مبدا اصلی صدور فعل ارادی در حکمت متعالیه تصدیق به فایده آن توسط قوه متصرفه است و مبادی دیگر، همچون قوه شوق، اراده و قوه فاعله به طور مکانیکی نقش خود را در صدور فعل ارادی ایفا می کنند. سلطنت متصرفه در پیدایش فعل ارادی با دخالت عقل عملی به عنوان مبدا آگاهی ساز، تعدیل می شود به طوری که عمل فعل ارادی است که از کانال عقل عملی عبور کند. از نظر صدرالمتالهین، علت حصول یک عمل در نهایت یا تصدیق یکی از دو قوه متصرفه یا عاقله به انجام آن عمل بدون وجود تصدیق معارض است و یا تصدیق یکی از این دو قوه ادراکی به انجام یک عمل و غلبه برشوق ناشی از تصدیق معارض قوه دیگر است؛ بنابراین «تصدیق به سودمندی یک عمل» در صورت «نبود تصدیق معارض» یا «غلبه بر شوق ناشی از تصدیق معارض» الگوی عام قیاسی-قانونی را در باب عمل، در حکمت متعالیه می سازد. اشکال هنجارمندی، عدم تبیین علی در هنگام تعارض شوق ها و جبرگرایی سه اشکال وارد بر نظریه صدرالمتالهین در باب تبیین علی است.همچنین تفسیر قوای نفس به مراتب یا شیون نفس، دخالتی در الگوی تبیین علی ندارد بلکه صرفا منجر به تغییر در ادبیات بحث می شود وهمان اشکالات مذکور پابرجا خواهد ماند.

    کلید واژگان: قوای نفس, مبادی اراده, تبیین علی, الگوی قیاسی-قانونی, صدرالمتالهین}
    Fateme Sadat Ketabchi *, Ahad Faramarz Gharamaleki, Abdorasool Kashfi

    The main issue of this research is to investigate the causal explanation of the action and its purpose is to discover the deductive-nomological model and to criticize it in the philosophy of Sadr al-Mutalahin. According to him, an intentional action is the volitional act of a person, of which he has second-order awareness; therefore, the causal explanation of it requires the discovery of the basics of these two elements. The main cause of creating volitional action is the recognition of its benefits by the imaginative faculty. The reign of the imaginative faculty in the creation of volitional action is moderated by the intervention of practical reason as the source of awareness, so that intentional action is volitional action that passes through the channel of practical reason. the cause of the creation of an intentional action is either the acknowledgment of one of the two rational or imaginative faculty to perform that action without the presence of the opposite confirmation, or the confirmation of one of these two faculty to perform an action and the overcoming of the enthusiasm caused by the contrary confirmation of the other faculty. Therefore, "confirming the usefulness of an action" in the case of "absence of confirmation of the opposite" or "overcoming the enthusiasm caused by the confirmation of the opposite" makes the deductive-nomological model regarding the action, in transcendental wisdom. The normativism, lack of causal explanation when passions conflict, and determinism are the three problems of Sadr al-Mutalahin's theory.

    Keywords: Faculty of the Soul, Causes of Will Causal Explanation, Deductive-Nomological Model, Mulla Sadra}
  • آیسودا هاشم پور*، فروغ السادات رحیم پور، عبدالعلی شکر
    ابن سینا در ایراد مباحث مربوط به سعادت ناشی از ادراک انسان بر نقش محوری «ادراک» تاکید دارد. از نظر او ادراکات انسان اعم از حسی، خیالی و عقلی، سعادت متناسب با خود را به دنبال دارد. از آنجا که وضعیت مغزی تاثیر مستقیمی بر نحوه ادراک انسان دارد، سعادت مذکور با واسطه به وضعیت مغزی نیز مرتبط می شود. در نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، تاثیر سلامت مغز بر ادراک و به تبع، تاثیرپذیری سعادت از آن مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. مطابق یافته های این جستار وضعیت های نابهنجار مغزی در سه مورد اختلالات سرشتی، سوء مزاج و بیماری های مغزی، موجب اختلال در فرآیند طبیعی ادراک می شود. این اختلال باعث می شود کمال قوای مختلف و در نتیجه سعادت حاصل از آن ناحیه، از جمله سعادت حاصل از ناحیه قوه عاقله- که برترین نوع سعادت به شمار می رود- مختل گردد. با ملاحظه رابطه میان وضعیت مغزی که غالبا خارج از حیطه اراده و اختیار فرد است و تلاش نوع انسان برای رسیدن به سعادت ناشی از ادراکات، این پرسش مطرح می شود که سعادت افرادی که دچار نابهنجاری های مغزی هستند، چگونه تحقق می یابد؟ با تامل در آثار ابن سینا می توان دو پاسخ به این پرسش ارایه داد که پاسخ اول، پاسخی تجربی و ناظر به امکان تعدیل مغز در حیات دنیوی است و پاسخ دوم، پاسخی فلسفی است که با توجه به نظریه اکتساب نوعی کمال نفس پس از مرگ، کیفیت رسیدن این افراد به سعادت ادراکی تبیین می گردد.
    کلید واژگان: ابن سینا, ادراک, سعادت ناشی از ادراک, قوای نفس, مغز}
    Aysooda Hashempour *, Forough Rahimpour, Abdolali Shokr
    Ibn Sina emphasizes the central role of "perception" in addressing issues related to the happiness of human perception. According to him, human perceptions, including sensory, imaginary and intellectual, seek happiness commensurate with themselves. Since the state of the brain has a direct effect on the way a person perceives, this happiness is also related to the state of the brain. In the present article, by descriptive-analytical method, the effect of brain health on perception and, consequently, the effect of happiness on it is examined and analyzed. According to the findings of this study, abnormal brain conditions in three cases of nature disorders, mood disorders and brain diseases, disrupt the natural process of perception. This disorder causes the perfection of various powers and as a result, the happiness resulting from that area, including the happiness resulting from the area of the intellect, which is the highest type of happiness, is disrupted. Considering the relationship between the state of the brain, which is often beyond the scope of the individual's will and control, and the human race's attempt to achieve happiness due to perceptions, the question arises as to how the happiness of people with brain abnormalities is achieved ? Reflecting on the works of Ibn Sina, two answers can be given to this question: the first answer is an empirical answer and observes the possibility of adjusting the brain in worldly life, and the second
    Keywords: Ibn Sina, Perception, Happiness from Perception, Soul Powers, brain}
  • محمد کریمی، جبار امینی*، جمشید جلالی شیجانی

    در فلسفه ی یونان، متفکران متاخر از سقراط بیش از پیشینیان خود، به مبحث «انسان شناسی» توجه کردند و به ویژه در آثار ارسطو، مسایل مربوط بدان مبحث با روشمندی خاصی ارایه شد. به موازات ایشان در شرق نیز، از همان ابتدا «وجودشناسی» در خدمت «انسان شناسی» قرار گرفت و از جمله در مکتب سانکهیا، توجه شایانی بدان شد. طبعا در هر دو سنت فکری، شناخت نفس آدمی نسبت به جسم او از اهمیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده است. پژوهش پیش رو عهده دار تبیین اوصاف ذاتی نفس انسان از منظر پایه گذاران مکاتب یادشده به نحو تطبیقی است. ارسطو با آن که نفس را مجرد از هیولا و غیر جسمانی می دانست، آن را کمال اول جسم طبیعی آلی می پنداشت. در نظر او، نفس ناطقه ی انسان جامع قوای نفس نباتی و حیوانی نیز است. اما در نظر حکیم کاپی لا، نفس یا پوروشا واجد هویتی بسیار متعالی، فرامادی و ازلی است که نه علت و صانع چیزی بود و نه معلول و مصنوع چیزی. پوروشا به تمامه مجرد از ماده یا پراکریتی، ولی محرک آن برای پیدایش موجودات است. هم چنین باور به تعدد نفوس، لازم قهری تعریف نفس در تفکر مشایی است، ولی با توجه به اوصاف نفس در تفکر سانکهیه، چنین ایده ای نادرست به نظر می رسد، از این رو متفکران سانکهیه دلایل متقنی به سود آن ارایه نکرده اند.

    کلید واژگان: کمال اول, نفس ناطقه, قوای نفس, پوروشا, پراکریتی, تجرد نفس, تعدد نفوس}
    Mohammad Karimi, Jabbar Amini *, Jamshid Jalali Sheyjani

    In Greek philosophy, the later thinkers of Socrates paid more attention to the subject of “anthropology” than their predecessors, and especially in the works of Aristotle, issues related to this subject were presented in a special way. In parallel with him in the East, “ontology” was at the service of “anthropology” from the very beginning, and it received considerable attention, including in the Sankehye school. Naturally, in both intellectual traditions, knowing the human soul has been more important and complex than the human body. The present research is responsible for explaining the intrinsic characteristics of the human soul from the perspective of the founders of the mentioned schools in a comparative way. Although Aristotle considered the soul to be abstract from the monster and the incorporeal, he considered it to be the first perfection of the organic natural body. In his view, the rational soul of man was also the sum of the powers of the vegetable and animal souls. But according to the sage Capila, the soul or Purusha has a very transcendent, transcendental and eternal identity which was neither the cause and the creator of something nor the effect and artifact of something. Purusha is entirely abstract from matter or precreity, but it is the stimulus for the emergence of beings. Belief in the multiplicity of populations is also a necessary necessity for the definition of the soul in peripatetic thought, but considering the attributes of the soul in Sankehya thought, the idea of ​​multiplicity seems very strange.

    Keywords: First perfection, rational soul, powers of the soul, purusha, perakrity, abstraction of the soul, multiplicity of populations}
  • محمد خلقی، حبیب الله دانش شهرکی، عباس حبیب زاده

    انسان توسط قوا افعال خود را انجام می دهد. در واقع، قوا زمینه ساز انجام افعال وی هستند. این دارایی ها در جنبه هایی با نباتات و حیوانات، مشترک و در جنبه های دیگر متفاوت هستند. پس انسان افعالی از خود بروز می دهد که نباتات و حیوانات نیز توانایی تحقق آن افعال را دارند؛ همچنین فعالیت هایی دارد که مختص خود اوست و نبات و حیوان قدرت بر انجام آن را ندارد.حکما توانایی های ذاتی انسان را تحت عنوان «قوای انسان» تبیین نموده اند. اما این بیان دارای اشکالات «همپوشانی قوا»، «رویکرد کثرت گرایی» و «عدم جامعیت» می باشد. نوشتار حاضر پس از تقریر دستگاه رایج و رفع اشکالات مذکور، بر اساس مبانی ملاصدرا به بازسازی دستگاه قوای ذاتی انسان پرداخته است تا بتوان به شناخت توانایی های او دست یافت. نتیجه اینکه انسان از بدو خلقتش دارای هشت توانایی ذاتی است که با اشتداد وجودی نفس، قدرت این قوا افزایش می یابد. این توانمندی ها عبارتند از: توانایی (1) جذب (2) دفع (3) رشد و توسعه (4) فهم و درک (5) تجزیه و ترکیب (6) نگهداری و کنترل (7) انشاء و انتزاع (8) حکم کردن و تصمیم گرفتن.

    کلید واژگان: فعل, قوای نفس, تفاوت های فردی, بساطت وجود, حرکت جوهری}
    mohammad kholghi, habiballah daneshshahraki, Abbas Habibzadeh

    Man performs his actions by his powers. In fact, the forces underlie the performance of his actions. These assets are common to plants and animals in some respects and different in others.Thus, human beings manifest actions that plants and animals also have the ability to realize; It also has activities that are unique to it and that plants and animals do not have the power to do.The sages have explained the innate abilities of man under the title of "human powers". But this expression has the drawbacks of "overlap of powers", "pluralism approach" and "incompleteness". The present article, after explaining the current system and resolving the above-mentioned problems, has reconstructed the system of human innate powers based on Mulla Sadra's principles, in order to gain an understanding of his abilities.The result is that human beings have eight innate abilities from the beginning of their creation, which increase the power of these powers with the intensification of the soul. These capabilities are: Ability (1) Absorption (2) Repulsion (3) Growth and Development (4) Understanding (5) Analysis (6) Maintenance and control (7) Composition and abstraction (8) Verdict To make and decide.

    Keywords: Verbs, powers of the soul, individual differences, simplicity of existence, substantive motion}
  • مرتضی وافی*، حمیدرضا شریعتمداری

    بحث از نفس و قوایش همواره از دغدغه های فیلسوفان بوده است. یکی از این قوا حافظه است. ارسطو و ابن سینا در تفسیر این قوه از نفس، دو راه جداگانه انتخاب کرده اند. ابن سینا حافظه را خزانه وهم می داند. در مقابل، ارسطو از قوه وهم نامی نمی برد و از این رو درباره خزانه اش نیز بحث نمی کند و با توضیحاتی که می دهد تقریبا حافظه را با قوه تخیل یکی می داند. در این مقاله در صدد بررسی نظر ابن سینا و ارسطو درباره کارکرد حافظه هستیم تا وجوه افتراق و تشابه این دو فیلسوف را نشان دهیم. طبعا میزان تاثیرپذیری ابن سینا از ارسطو در مسئله حافظه را نیز مشخص خواهیم کرد. سنخ این مطالعه تاریخ نگاری اندیشه و استخراج آرا از منابع مختلف، مقایسه میان آنها و بررسی نقادانه است. نتیجه اجمالی این است که ابن سینا در بیشتر مباحث نفس از ارسطو متاثر بوده است، اما تفسیرش از حافظه با تفسیر ارسطو تفاوت های بنیادینی دارد. ارسطو در تفسیرش از حافظه به یادآوری و عنصر زمان در شکل گیری حافظه توجه ویژه دارد، اما ابن سینا از نقش زمان و یادآوری، سخنی به میان نمی آورد.

    کلید واژگان: حافظه, ذاکره, قوای نفس, وهم, یادآوری}
    Morteza Vafi *, HamidReza Shariatmadari

    The discussion of the soul and its powers has always been a concern of philosophers. One of these powers is the memory, in the interpretation of which Aristotle and Ibn Sina have chosen two separate paths. Ibn Sina considers memory to be the treasure trove of illusions. In contrast, Aristotle does not mention the power of illusion. Hence, he does not discuss its treasure trove and according to his explanations, he almost equates memory with imagination. In this article, we seek to examine the views of Ibn Sina and Aristotle on the function of memory to show the differences and similarities between the two philosophers. Naturally, we will also determine the extent to which Ibn Sina is affected by Aristotle on the issue of memory. The type of this study is the historiography of thought, extracting opinions from different sources, comparing and critically examining them. The conclusion is briefly that Ibn Sina was influenced by Aristotle in most matters of the soul, but his interpretation of memory differs fundamentally from that of Aristotle. In his interpretation of memory, Aristotle pays special attention to remembrance and the element of time in the formation of memory, but Ibn Sina does not mention the role of time and remembrance.

    Keywords: Memory, recall, Self-Power, illusion, Remembrance}
  • عزیزه قائمی گرگری*، سحر کاوندی

    مقاله حاضر به بررسی انتقادی نظریه قیام حلولی پرداخته و در صدد است تا حد امکان تبیین روشن تری از آن ارایه نماید. در این راستا ابتدا به بررسی ماهیت نفس و رابطه آن با قوای خود پرداخته و ضمن تحلیل مقوله ادراک از منظر ابن سینا، کاستی های این نظریه تبیین می گردد. بر همین اساس به نظر می رسد نظریه قیام حلولی ابن سینا که مبتنی بر حصول صور و انطباع آن ها در نفس است، با چالش هایی جدی روبروست. بر اساس مبانی ابن سینا، برای تحقق ادراک حسی از حیث کیفیت و نیز نحوه حصول صورت در قوای حسی، نمی توان وجهی سازوار و معقول یافت؛ چرا که کیفیت انطباع و نیز ایجاد صورتی شبیه صورت محسوس و فرآیند دقیق آن، به نحو ایجابی و واضح ذکر نشده و علاوه بر آن، با توجه به آنکه در این نظام، مساله نفس مجرد و نیز ارتباط آن با قوای مادی، فاقد تبیینی روشن و منسجم است، لذا حصول صورت ادراکی برای نفس و حلول آن در نفس نیز قابل تبیین نمی باشد. بنابراین به نظر می رسد نظریه ادراک مبتنی بر قیام حلولی ابن سینا از انسجام و سازواری لازم برخوردار نبوده و در تبیین چگونگی حصول ادراکات حسی، خیالی و عقلی برای نفس، فاقد کارآمدی لازم است.

    کلید واژگان: ابن سینا, ادراک, انطباع, قوای نفس, قیام حلولی, نفس}
    Azizeh Ghaemi Gargari *, Sahar Kavandi

    This article examines critically theory of Immanent consolidation and seeks to provide a clearer explanation as possible. In this regard, first here are examined the nature of the soul and its relationship with its forces and while analyzing the category of perception from Avicenna’s point of view, the short comings of this theory are explained. Accordingly, it seems that Avicenna' s theory of Immanent consolidation which is based on obtaining forms and their impressions in the soul, faces serious challenges. According to Avicenna’ s principles for the realization of sensory perception in terms of quality and also how to achieve the form in the sensory powers, cannot be found a consistent and reasonable aspect, because the quality of impression as well as creating a form similar to a sensible form and its exact process is not positively and clearly mentioned and in addition, due to the fact that in this system the problem of the abstract soul and its relationship with material forces lacks a clear coherent explanation, so obtaining a perceptual form for the soul and its immanention in the soul cannot be explained. Therefore, it seems that the theory of perception based on Avicenna' s Immanent consolidation does not have necessary coherence and adaptation and is not effective in explaining how to achieve sensory, imaginary and intellectual perceptions.

    Keywords: Avicenna, Perception, Impression, faculties of soul, Immanent consolidation, soul}
  • سید سجاد ساداتی نژاد، غلامعلی احمدی

    تلاش برای پی بردن به حقیقت نفس و نتایج حاصله ازآنها همواره مورد توجه فیلسوفان بوده و به عنوان یکی از دغدغه های سیر فلسفی آنها به شمار می رود. در همین راستا تعاریف زیادی از نفس ارایه داده اند، عده ای به قدم و برخی به حدوث نفس اعتقاد داشتند و گروهی هم همانند ابن سینا به مجرد بودن نفس در ابتدای پیدایش، و صدرا به مادی بودن نفس در آغاز ایجاد اعتقاد داشتند بطوری که ابن سینا بیان می کند حدوث نفس همراه با حدوث بدن است، یا به تعبیری حدوث نفس «مع البدن» است. نفس انسانی نزد ابن سینا از اول فطرت هنگام حدوثش مجرد عقلی است، اما در نظر صدرا نفس ابتدا امری مادی است و حقیقتی ذومراتب است که بدن، مرتبه نازله آن است. بر این اساس، هرگونه فعل و انفعالی در هر مرتبه که باشد، با فعل و انفعال در مراتب بالاتر و پایین‏تر رابطه دارد و بالاخره آنکه سبب اختلاف اساسی در میان دو حکمت مشاء و متعالیه شد، اعتقاد و عدم اعتقاد به حرکت جوهری می باشد که در پرتوی آن این بحث جان تازه ای می گیرد.

    کلید واژگان: نفس, قوای نفس, حرکت جوهری, ابن سینا, ملاصدرا}
    Seyyed Sajad Sadati Nejad, Gholamali Ahmadi

    Philosophers have always been interested in trying to understand the truth of the soul and its results. And it is considered as one of the concerns of their philosophical course. In this regard, they have provided many definitions of the soul. Some believed in the old and some in the new. And a group like Ibn Sina believed in the singleness of the soul at the beginning of creation and Sadra in the materiality of the soul at the beginning of creation. As Ibn Sina states, the occurrence of the soul is accompanied by the occurrence of the body, or in other words, the occurrence of the soul is "with the body". According to Ibn Sina, the human soul is intellectually single from the beginning of its nature when it occurs but in Sadra's view, the soul is first and foremost a material thing, and it is a hierarchical truth to which the body is a descendant. Accordingly, any interaction at any level is related to interaction at higher and lower levels. And finally, what caused the fundamental difference between the two peripatetic and transcendent wisdoms is the belief and disbelief in the movement of the substance, in the light of which this discussion takes on a new life.

    Keywords: soul, soul faculties, substantial motion, Ibn Sina, Mulla Sadra}
  • حانیه شرفی*، فاطمه سلیمانی دره باغی

    یکی از مباحث مهم در علم اخلاق و حکمت عملی، بررسی امکان و کیفیت تغییر خلق است. ابن سینا ازجمله حکمای قایل به تغییرپذیری خلق بوده و در آثار متعددی چگونگی این تغییر را بیان کرده است. وی ریشه خلقیات ناپسند را نبود اعتدال در قوای نفس و به ویژه قوای محرکه نفس حیوانی دانسته و از این روی، معتقد است تغییر خلق، تنها با تعدیل قوا و همچنین غلبه قوه عاقله محقق می شود. مقصود ابن سینا از تعدیل قوا برقراری ملکه توسط بین دو حد افراط و تفریط است. به اعتقاد وی این امر از دو طریق حاصل می شود: طریق اول مبتنی بر اهتمام به افعال حسنه و مواظبت بر وظایف شرعی و عبادات است که علم اخلاق، آن را تبیین می کند؛ طریق دوم بر تعدیل مزاج بنا نهاده شده که ازدیدگاه وی راهی دشوارتر است و در علم طب به آن پرداخته می شود. ابن سینا تعدیل مزاج را از دو طریق، امکان پذیر دانسته است: یکی استفاده از ادویه و اغذیه مصلح مزاج و دیگری تخیل مزاج معتدل. ازدیدگاه وی طریق دوم به جهت شان نفس در تدبیر و تصرف بدن و شدت نفوذ نفس در بدن، اثری به مراتب بیشتر نسبت به طریق اول دارد.

    کلید واژگان: تغییر خلق, روح بخاری, عادت, مزاج, قوای نفس, اعتدال قوا, ابن سینا}
    Hanieh Sharafi *, Fateme Soleimani

    An important task in the fields of ethics and practical wisdom is the examination of whether and how alteration of dispositions is possible. Avicenna is among the philosophers who believed in the alterability of dispositions, and in his several works explained how the alteration could happen. He thought that deplorable dispositions have their roots in lack of moderation in powers of the soul, especially the powers stimulating the animal soul. Therefore, from his point of view, alteration of disposition is realized only through moderation in those powers as well as through the triumph of the intellectual power. By moderation in powers, Avicenna means the establishment of a middle course between two extremes, and believes that this is realized in two ways. The first way is based on trying to do good deeds and being careful about one’s jurisprudential duties and prayers, and ethics is responsible for explaining these affairs. The second way is through moderation in temperament, which is more difficult and studied in medical science. Moderation in temperament, he thinks, is possible, first, through using foods and spices that right the temperament, and, second, through imagining a moderate temperament. In his view, the second way is far more impactful than the first, due to the status of the soul in managing and affecting the body and the degree to which the soul can influence the body.

    Keywords: alteration of disposition, .ethereal spirit (rūḥ-i bukhārī), custom. temperament, .moderation in powers, Avicenna}
  • حسین پژوهنده*

    مشاییون به وجودداشتن رابطه علی ومعلولی فاعلی میان نفس انسانی و قوای آن معتقدند و قوا را دارای حیثیتی تعلقی و انفکاک ناپذیر از نفس می دانند مطابق با مباحث کلان، علیت فاعلی، مقتضی سنخیت میان علت و معلول است که تنها درضمن نوعی خاص از سنخیت وجودی تحقق می یابد؛ زیرا سنخیت، مستلزم برتری فاعل های ایجادی بر معالیل آن ها و بیانگر تشکیک وجودی میانشان است؛ پس رابطه علی ومعلولی فاعلی میان نفس و قوا از این امر مستثنا نیست و نوع رابطه هستی شناختی میان آن‏ها براساس اصلی ترین قواعد حکمت مشاء، یعنی اصل سنخیت، قابل شناسایی است. در این شناخت هرنوع کثرت و تباین عزلی محض میان نفس و قوا، یعنی تباین ماهوی و وجودی، مستلزم انکار قطعی رابطه علی ومعلولی فاعلی میان آن‏هاست و ارتباط تکوینی و حیثیت تعلقی انفکاک ناپذیر قوا از نفس را نقض می کند؛ پس انتساب علیت به نفس درضمن الفاظی مانند اصل، مبدا و منبع به معنای هستی بخشی وجود عینی نفس نسبت به قوا و انتساب معلولیت به قوای نفس درضمن الفاظی همچون معالیل، فروع و توابع به معنای تحصل یافتن وجود عینی قوا ازجانب نفس انسانی است و ممکن نیست قوایی که شعبه ها، فروع و لوازم علت فاعلی خود هستند، با واقعیت عینی آن بی نونت وجودی به تمام ذات داشته باشند؛ بنابراین، نفس در یک امر مشترک، مساوی با قوا یا فروتر از آن‏ها نیست؛ بلکه برتری وجودی نفس انسانی بر قوای آن ضرورت دارد؛ به گونه ای که نفس، اصل باشد و قوا فروع و توابع آن باشند. درواقع، این الفاظ بر نوعی وحدت حقیقت و کثرت واقعیت نفس و قوا دلالت دارند که این حکما در آموزه های هستی شناختی نفس و قوا از آن سخن گفته اند و صدرا از این آموزه ها برای تایید نظریه اتحاد نفس و قوا در حکمت متعالیه بهره برده است.

    کلید واژگان: ابن سینا, هستی شناختی, سنخیت, اتحاد, نفس, قوای نفس}
    Hosein Pazhohandah *

    Peripateticists believe in the existence of a causal relationship between the human soul and its powers and consider the powers to have a dependent and inseparable status of the soul. A certain kind of existential nature is possible. Because; Sankhit requires the superiority of creative agents over their causes and indicates the existential doubt between them. Therefore, the causal relationship between the soul and the forces is no exception to this, and the type of ontological relationship between them is based on the main rules of peripatetic wisdom. The principle of sankhit; In this cognition, any kind of pure plurality and contrast between the soul and the forces can be identified; Essential and existential contrast; It requires a definite denial of the causal relationship between them and violates the evolutionary relationship and the inseparable status of the powers inseparable from the soul, so the attribution of causality to the soul along with words such as principle, origin, source; It means the existence of the objective existence of the soul in relation to the powers, and the attribution of disability to the powers of the soul in addition to words such as causes, sub-functions and functions; It means the acquisition of the objective existence of forces by the human soul, and how is it possible that the forces that are the branches, sub-branches and accessories of their actual cause have an existence in their entirety with the objective reality of that binet ?!

    Keywords: Ibn Sina, ontology, Unity, soul, psychic powers}
  • بهروز محمدی منفرد*، زهرا عباسی پور، محمدحسن مهدی پور

    حقیقت لذت و جایگاه وجودی و ارزشی آن در اندیشه اخلاقی ابن سینا، امری حصولی و خطاپذیر و درعین حال قابل وصول است. هر لذتی از قوه مخصوص خود حاصل و ادراک می شود و در تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بین قوای نفس، میان اقسام و مصادیق لذت رابطه متباین وجود دارد. ملاصدرا با نقد و ابطال نظریه قوای نفس سینوی و جایگزین کردن نظریه مراتب تشکیکی و تفاضلی نفس در مراتب وجودی انسان، به حقیقت لذت و جایگاه وجودی و ارزشی آن پرداخته است. حقیقت لذت در حکمت متعالیه علاوه بر اینکه امر وجودی بوده، حضوری نیز هست و تخلف ادراکی و خطای تطابقی در آن راه ندارد. عالی ترین لذت از حیث شرافت در حکمت متعالیه، مربوط به لذائذ عقلی است و بر اساس فاعلیت بالتسخیر عقل در علم النفس صدرایی، لذائذ مادون عقل، از ارزش های اخلاقی برخوردار است. هدف از این پژوهش ارائه راهکار عقلانی بر اساس علم النفس صدرایی، برای مدیریت و تعامل اخلاقی با ادراکات تاثیرگذار مثل لذت در متن زندگی است.

    کلید واژگان: حقیقت لذت, قوای نفس, مراتب نفس, اندیشه اخلاقی ابن سینا, اندیشه اخلاقی ملاصدرا}
    Behruz Mohammadimonfarad, Zahra Abbassipur, Mohammad Hassan Mahdipur

    The reality of pleasure and its existential role and value in Avicenna’s ethical thought is an acquired, falsifiable and at the same time achievable issue. Any pleasure results and is understood from its own special power, and there is a distinct relationship between types and examples of pleasure by influencing and being influenced in self faculties. Having criticized and nullified Avicenna’s self faculties and replaced the theory of skeptic and differential ranks of the self in the human existence ranks, Mulla Sadra dealt with the reality of pleasure and its existential role. The reality of pleasure in transcendental theosophy is presential in addition to being existential, and does not lend itself to sensory violation and comparative fallacy. The highest pleasure from the perspective of nobleness in transcendental theosophy pertains to intellectual pleasures, and on the basis of by-compulsion agency of intellect in Sadra’s study of self, infra-intellectual pleasures bear ethical values. The purpose of the present study is to give rational solutions on the basis of Sadra’s study of self in order to ethically manage and interact with effective perceptions such as pleasure in life.

    Keywords: Reality of pleasure, self faculties, self ranks, Avicanna’s ethical thought, Mulla Sadra’s ethical thought}
  • غلامرضا نورمحمدی، زهرا پیربالایی
    مقدمه و هدف
    اخلاق، همان طور که از عواملی تاثیر می پذیرد در مقابل، بر برخی امور نیز موثر است. ازجمله مواردی که اخلاق بر آن تاثیرگذار است، عامل جسمانی مزاج است. نحوه تاثیرگذاری اخلاق بر مزاج به صورت تاثیرات مثبت و گاهی نیز به صورت تاثیرات منفی است. در این مقاله سعی شده چگونگی این تاثیرگذاری از دیدگاه آیات، روایات، دیدگاه فیلسوفان، علمای اخلاق و دانش پزشکی بررسی و تحلیل شود. افزون براین، تاثیر برخی صفات اخلاقی بر انواع مزاج نیز بررسی خواهد شد.
    با توجه به اینکه تا کنون پژوهش تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است، افراد غالبا علت و چگونگی درمان بسیاری از بیماری های جسمانی و اختلالات مزاجی را که ناشی از رذایل و مشکلات اخلاقی است نمی دانند. این مسئله ضرورت پرداختن به این مسئله را روشن می کند.
    روش مطالعه در این پژوهش، توصیفی و تحلیلی براساس رویکرد کتابخانه ای بوده است که اطلاعات به دست آمده دسته بندی و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.
    این پژوهش نشان خواهد داد که تعالی اخلاقی باعث ایجاد تاثیرات مثبت، یعنی ایجاد اعتدال در مزاج و در مقابل رذایل و مشکلات اخلاقی نیز باعث ایجاد تاثیرات منفی، یعنی ایجاد اختلالات مزاجی در انسان می شود.
    کلید واژگان: مزاج, اخلاق, تاثیر اخلاق, نفس, قوای نفس}
    Gholamreza Noormohamadi, Zahra Pirbalaie
    Introduction & Objective:
    Ethics, as affected by factors, affects some affairs also. One of those affected by it, is human temperament as a physical subject. How to influence ethics on temperament is a positive and sometimes negative effect. In the paper, it is tried to study the way in which it affected the human temperament as mentioned in the Quranic verses and traditions as well as the views given by philosophers, scholars of ethics and medical sciences. In addition, the effect of some ethical states on the types of temperament will also be examined. Given that specialist research has not been done so far, people often do not consider the cause and the way of treating many physical illnesses and disorders that are caused by ethical issues and problems. This highlights the need to study the issue. The method of study in this research is descriptive and analytical based on library approach. The obtained information has been categorized and analyzed. This research will show that moral excellence leads to positive effects, ie, the creation of moderation in temperament, and in the face of misunderstandings and ethical problems, also causes negative effects.
    Keywords: Temperament, Ethics, the Effect of Morality, Soul, Self-Esteem}
  • مهدی ایمانی مقدم
    شناخت انسان و لایه های باطنی وجودی او چه نقشی در شناخت اولویت ها و اهداف و روش های تحقق اقتصاد مقاومتی دارد؟مفروض این است که تحقق بسیاری از سیاست های کلی نظام درباره اقتصاد مقاومتی- ابلاغی مقام معظم رهبری- مستقیم یا غیر مستقیم به شناخت ابعاد وجودی انسان(بعنوان اصلی ترین عامل در تمام مراحل هرفرایند اقتصادی)وابسته است؛ سیاست هایی چون : فعال سازی سرمایه های انسانی(سیاست یکم)، توانمند سازی نیروی کار جهت رشد بهره وری(سیاست سوم)، افزایش سهم سرمایه انسانی در چرخه تولید (سیاست پنجم) اصلاح الگوی مصرف(سیاست هشتم) صرفه جویی در هزینه های عمومی(سیاست شانزدهم) جلوگیری از فساد در حوزه های اقتصادی (سیاست نوزدهم) تقویت فرهنگ جهادی در فعالیت های اقتصادی (سیاست بیستم)... بنابراین برنامه ریزی و تلاش در جهت شکوفایی استعداد های متعالی انسانی و تعدیل و تنظیم قوای درونی در مردم و مدیران، مهمترین شرط تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. امام خمینی(س)شاخص ترین چهره منادی اقتصاد اسلامی جهادی(=اقتصاد مقاومتی)در عصر حاضر، متاثر از علم النفس ملاصدرا که حکمت وانسان کامل راجامع وحی و کشف و عقل می داند، با تعریفی جامع از هویت انسانی، مبتنی بر اصالت روح و با راهنمایی در جهت مدیریت و تعدیل قوای نفس، سیمای انسان مطلوب برای تحقق اقتصاد مقاومتی را ترسیم می نماید.
    کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, امام خمینی, ملاصدرا, علم النفس, اخلاق اقتصادی, انسان شناسی, قوای نفس, نفس طبیعی, نفس متعالی}
    Mehdi Imani Moghaddam
    What is the role of knowledge of man and his inner and inner layers in determining the priorities and goals and methods of realizing a resistance economy? The claim is that the realization of many general policies of the system about resistive economy - the announcement of the Supreme Leader - direct affiliation or Indirectly, it recognizes human existential dimensions (as the main factor in all stages of each economic process), so efforts to grow and educate managers and people are the most important priority for the realization of a resilient economy. In this regard, policies such as activation Human Capital (First Policy), Empowerment of Labor to Grow Productivity (Third Policy), Increase The Contribution of Human Capital in the Production Cycle (Fifth Policy) Conserving Consumption Patterns (Eighth Policy) Saving Public Expenditure (Sixteenth Policy) Preventing Corruption in Economic Spheres (Policy of the 19th Century) Strengthening Jihadist Culture in Economic Activities (Policy Twentieth) Cited. In the current research, and based on its arguments, the resistance economy is well-recognized with Islamic economics and, accordingly, the flourishing of human transcendental talents and the adjustment and adjustment of the internal power of man, which is a prerequisite for the realization of resistance economy policies, requires religious wisdom Philosophy is in human identity. Therefore, resistance economy is a jihadi movement for the universal, material and spiritual excellence of man. Imam Khomeini, the resurrectionist of Islam in this age, can be considered the most prominent figure in the Islamic Jihadist economy (= resistance economy). His philosophical and anthropological basis is based on Sadr al-Mutalehyn's ideas. Imam is also full of revelation and discovery and intellect as Mulla Sadra. Mulla Sadra, based on his innovative principles in wisdom, including the originality of its existence and its subtle levels, has provided a comprehensive definition of human identity based on the genuineness of the soul and its internal strength, and its management tools and modifications, which can be understood by the understanding of the desirable human being for Realizing the Resistance Economy.
    Keywords: Economic Strength, Imam Khomeini, Mulla Sadra, Psychology, Economic Ethics, Anthropology, The powers of breath, Natural breath, Exalted soul}
  • حسین پژوهنده *، عسکری سلیمانی امیری

    بررسی تحلیلی آموزه های فلسفی ابن سینا و ملاصدرا نشان می دهد که در این دو مکتب فلسفی، هیچ گاه حقیقت قوه واهمه به عنوان یکی از مبادی ثانویه ادراکات نفسانی مورد انکار قرار نگرفته، بلکه این قوه در حکمت سینوی، هویتی مستقل و متمایز داشته؛ اما در حکمت صدرایی استقلال وجودی ندارد و همان عقل منزل است که از مرتبه اصلی خودش سقوط کرده و به صور خیالی و حسی توجه یافته است. پس واهمه در انسان، هویت عقلانی داشته، و با عقل تباین و تغایر وجودی ندارد. بلکه قوه عاقله (عقل خالص) در ضمن وجود عقلی شدید در بالاترین مرتبه عالم عقل، و واهمه (عقل منزل) در ضمن وجود عقلی ضعیف در نازل‏ترین مرتبه آن قرار می گیرد. به نظر می رسد این نگرش متفاوت نسبت به هویت وجودی قوه واهمه انسان، از اختلاف در مسئله معیار در تمایز وجودی قوای ادراکی طولی و سایر موجودات خارجی، نشات می گیرد. زیرا ابن سینا تمایز وجودی قوای ادراکی انسان را به عوارض شخصیه خارج از ذات دانسته و معتقد است آنها اصناف یک حقیقت و ماهیت‏اند که به دلیل اختلاف در محل و فعل ادراکی خاص از یکدیگر متمایز می گردند؛ اما ملاصدرا با توجه به تجرد کلیه قوای ادراکی، تمایز آنها را به عوارض مادی ندانسته، بلکه بر پایه نگرشی برتر به مسئله اصالت وجود و دو نظریه تشکیک در وجود و اتحاد علم، عالم و معلوم معتقد است قوای ادراکی طولی به جهت اتحاد با وجودات برتر ماهیت، تشخص می‏یابند و از یکدیگر متمایز می گردند

    کلید واژگان: قوای نفس, قوه واهمه, تمایز تشکیکی, تمایز ماهوی, هستی شناختی}
    Hussein Pajoohandeh, Askari Soleimani Amiri

    An analysis of the philosophical teachings of Ibn Sina and Mulla Sadra show us that in these two philosophical schools of thought, the faculty of wahm was never rejected as a secondary source for the actions and conceptions of the soul. Rather, in the philosophy of Ibn Sina, this faculty was like the other faculties of knowledge of man, i. e. it was an independent faculty distinct from the others.
    However, in the philosophy of Mulla Sadra, this faculty does not have an independent existence and it resembles a ‘fallen intellect’ that has descended from its original station and that has turned towards the imaginative and sensible forms.  Therefore, the faculty of wahm is like the intellect in that it is intellectual in nature and has achieved a level of intellectual immateriality. So, there is no existential distinction between them. In this philosophical system, each one of the categories of the realm of existence has its own degree of existential intensity or weakness. The pure intellect falls at the highest degree of the realm of intellection and the faculty of wahm, i. e. the lower intellect, can be found at the lowest level of this realm.  It seems that the various standards by means of which the existential multiplicity of the external beings has been applied to the problem of the existential distinctions of the faculties of knowledge that are situated in a vertical hierarchy with one another. This has led to different views regarding the nature of the existence of the faculty of wahm.  This is because Ibn Sina understands the existential difference between the faculties of understanding of man to lie in the personal accidents that lie outside of the essence and quiddity [of these faculties]. He was of the belief that human beings are classes of one reality and quiddity that are different from one another in their locus and the specific actions of understanding.  Mulla Sadra however, does not believe that their distinction lies in material accidents, since he believes in the immateriality of all of the faculties of understanding.  Rather, based upon the theories of the principality of existence, gradation in existence and the unity of knowledge, the knower and the known he was of the belief that the faculties of understanding that form a vertical hierarchy with one another become individual and distinct from one another due to their unity with the higher beings of quiddity.  

    Keywords: faculties of the soul, wahm, distinction by means of gradation, distinction in quiddity, ontological distinction}
  • مصطفی عزیزی علویجه، سید احسان رفیعی علوی
    از آنجا که خداوند متعال نفس انسانی را نمونه جامعی از تمام حقایق هستی آفریده و نفس انسانی همچون مدیر و رهبری مقتدر بر مملکت خویش حکومت و مدیریت میکند، این پژوهش تصمیم دارد تا از این نفس شناسی فلسفی الهام گرفته و در اقتباسی دقیق، الگوی مدیریت رفتار سازمانی و سازماندهی برتر را بازشناسی نماید، زیرا یکی از روش های موفق ترسیم ساختارهای اعتباری اجتماعی، استفاده از حقیقت تکوین محور فطرت تلقی میشود. این نوشتار بر پایه نفس شناسی مشرب حکمت مشاء و حکمت متعالیه به تبیین رابطه نفس و قوای آن پرداخته است و نظریه «رابطه تسخیری» ، «رابطه تشکیکی» را تبیین نموده و سعی کرده تا طبق این رویکردهای تکوین شناختی در دو مدرسه فلسفی، رابطه نفس و قوا را بعنوان دو مدل مدیریتی و رهبری به نام «مدیریت تفویضی» و «مدیریت سریانی» بازشناسی و شاخصه نمایی کند. سپس در سرآمد (بخش پایانی مقاله) سعی بر تبیین یک مدل تلفیقی از این دو رویکرد شده است.
    کلید واژگان: نفس, قوای نفس, مدیریت, مدیریت تفویضی, مدیریت سریانی, حکمت مشاء, حکمت متعالیه}
    Mostafa Azizi Alavijeh, Seyyed Ehsan Rafiee Alavi
    Since Almighty God has created the human soul as a comprehensive example of all beings in the world, and also because the human soul rules and manages its realm similar to a powerful administrator and leader, this study, inspired by a philosophical approach to the soul, aims to revisit the patterns of the management of organizational behavior and supreme organizational acts. The reason is that one of the successful methods of portraying valid social structures is to benefit from the truth of the creation-centered fitrah (primordial nature). This paper explains the relationship between the soul and its faculties based on the psychological approaches of the Peripatetic and Transcendent schools of philosophy. Here, the writers clarify the theories of “conquer relation” and “gradation relation” and try to gain a new perspective of the relationship between the soul and its faculties as two models of management and leadership, called “delegated management” and “diffused management” and explain their features. Finally, they try to provide and explain a single model based on an integration of the mentioned models.
    Keywords: soul, faculties of the soul, management, delegated management, diffused management}
  • حسین پژوهنده*، یارعلی فیروزجایی، عسکری سلیمانی امیری
    قوه واهمه می تواند از دو حیث هستی‏ شناختی و معرفت‏ شناختی مورد تحلیل عقلی قرار گیرد. در بررسی به‏ عمل ‏آمده به ‏دست می آید که در نظام فلسفی حکمت صدرایی و سینوی، هیچ گاه حقیقت قوه واهمه به ‏عنوان یکی از مبادی ثانویه افعال و ادراکات نفسانی انکار نشده است، بلکه این قوه در هریک از این دو نظام فلسفی جایگاه و هویت خاص و متفاوتی یافته است. برخی اصول و مبانی فلسفی حکمت متعالیه بر ابعاد مختلف هستی‏ شناختی قوه واهمه تاثیر گذاشته و موجب اختلاف نظر در هویت و رابطه وجودی آن با نفس، موهوم، عقل و دیگر قوای ادراکی گشته است. این دو حکیم در ابعاد معرفت شناختی این قوه اشتراکات فراوانی داشته، صرفا در ماهیت و هویت وجودی موهوم و ادراک وهمی با یکدیگر اختلاف‏ نظر دارند
    کلید واژگان: قوای نفس, قوه واهمه, ادراک وهمی, حیث معرفت شناسی, حیث هستی شناسی, ابن سینا, ملاصدرا}
    Hussein Pajoohandeh*, Yarali Kurd Firozjaei, Askari Sulaymani Amiri
    One can make a rational analysis of the faculty of estimation from the ontological and epistemological perspectives. Study shows that Sadrian and Avicennian philosophies have never denied the faculty of estimation as a secondary source of psychological acts and percepts. Instead, each philosophy has given a special and distinct place to it. Some of the principles of transcendental theosophy have affected various ontological aspects of the faculty of estimation causing controversy about the identity of estimation and its relation with soul, estimated perception, reason and other cognitive faculties. The views of these two philosophers about the epistemic aspects of this faculty are very similar with each other. They only differ from each other when it comes to the nature and ontological identity of the estimated perception
    Keywords: faculties of soul, faculty of estimation, estimated perception, epistemological aspect, ontological aspect, Avicenna, Mulla Sadra}
  • مرتضی رضایی*
    علم النفس دانش مطالعه نفس و احکام و ویژگی های آن است. فیلسوفان با نگاهی فلسفی به نفس پرداخته، و دستاوردهایی را فراچنگ آورده اند. مهم ترین مسائلی که ایشان درباره نفس بررسی کرده اند، عبارتند از: تعریف و هویت نفس، وجود نفس، مادی یا مجرد بودن آن، قوای نفس، حادث یا قدیم بودن نفس، وحدت یا تعدد نفس، ارتباط نفس و بدن، ثابت یا متغیر بودن نفس، جاودانگی یا فناپذیری نفس، سعادت و شقاوت نفس، و تناسخ نفس.
    آنچه در مقاله پیش رو، مطرح شده، معرفی این مباحث و مروری گذرا بر آنها، به ویژه با تکیه بر آرای ابن سینا و صدرالمتالهین، است. به این امید که به همت فرهیختگان و پژوهشگران، مباحث پیرامون نفس، در حدی که شایسته است، گسترش یابد.
    کلید واژگان: نفس, علم النفس, تجرد نفس, قوای نفس, رابطه نفس و بدن, حدوث نفس, جاودانگی نفس}
    Morteza Rezaei
    Psychology is the branch of knowledge which deals with soul and its principles and characteristics. By a philosophical view on self, philosophers have earned many achievements. Of the most important topics that the philosophers have analyzed include: definition and identifying the self, the existence of self, the self being material or single, the power of self, self being new or old, unity or plurality of self, the relationship between self and body, self being fixed or dynamic, self being immortal or mortal, the prosperity of hardship of self and paradox of self. The current paper aims at defining these topics and reviewing them simply, especially by considering Ibn-Sina and Mulla Sadra`s view, hoping that topics about self extends accordingly by the struggle of the scholars and researchers.
    Keywords: soul, psychology, abstracting of soul, the faculties of soul, the relationship between the soul, the body, contingence of soul, immortality of soul}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال