به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مذهب » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مذهب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهنام عباسی، حسین صابری*، سید محمود میر نوربخش

    انکار ضروری یا غیر ضروری از احکامی که معلوم الصدور از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند با تصدیق اجمالی منافاتی ندارد و سبب سلب ایمان به خدا و رسول گرامی اسلام نبوده و موجب کفر نمی گردد. منکر ضروری اگر تنافی بین انکارش و تصدیق اجمالی داشته باشد، این از واضح ترین مصادیق کفر(کفر در برابر اسلام) است و در غیر این صورت کافر محسوب نمی شود. فقهای معاصر، اعتقادی به سببیت مستقل برای انکار ضروری و حکم به خروج از دین یا مذهب ندارند. انکار ضروری مذهب به خودی خود موجب خروج از مذهب نیست، مگر به سبب انکار امام(ع) و از روی توجه و علم و التفات به موضوع باشد. منکر ضروریات مذهب شیعه، مسلمان غیر شیعی است ولی از همه حقوق اسلام برخوردار است و احکام مسلمانان بر او جاری بوده و در صورت رجوع به مذهب، عبادات او قبول و نیاز به اعاده ندارد. ولی احتمال فسق در او وجود دارد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است.

    کلید واژگان: ضروری مذهب, ارتداد, تصدیق اجمالی, مذهب, انکار.}
    Behnam Abasi, Hussein Saberi *, Seyyed Mahmoud Mirnourbakhsh

    The denial of Ḍarūrī (the essential component of religion) or Ghayr-i-Ḍarūrī (the non-essential component of religion) from among the rules which have certainly been issued by the Prophet of Islām and Imāms (peace upon them) is not incompatible with partial acceptance of religion and does not cause the loss of faith in Allāh and the Prophet of Islām and does not lead to disbelief. If there is mutual incompatibility between one’s denial of Ḍarūrī and his/her partial acceptance of religion (which is one of the clearest evidences of disbelief), he/she is considered to be an unbeliever; otherwise, he/she is not regarded so. Contemporary jurists do not believe in single-case causality for people’s denial of Ḍarūrī and issuing decree on their apostasy whether in terms of religion or of a particular religious school; one who rejects Ḍarūrī of Shi‘ite school is considered a non-Shi‘ite Muslim, and the commands of Muslims are carried out upon him/her. The method of research in this article is descriptive-analytical.

    Keywords: Religious Ḍarūrī, Apostasy, Partial Acceptance Of Religion}
  • سید هاشم هاشمی

    رویکرد تاریخی به شناسایی عوامل بحران و نظم‌‌ناپذیری سیاسی در افغانستان بخشی از مباحثات حل‌ناشده مناسبات فکری سنت و تجدد در این کشور است. شناسایی موانع نظم ناپذیری سیاسی با رویکرد تاریخی، نظم سیاسی را با توجه بر خاستگاه معرفتی تجدد در نظر می‌گیرد. سنت و هویت فرهنگی در افغانستان با بازتولید مولفه‌های نظم ناپذیری، مانع درک اداره جامعه به شیوه علمی-مشارکتی و مانع گذار به نظم جدید شده است. مهم‌ترین سوال ‌درباره چرایی نظم‌ناپذیری سیاسی در افغانستان این است که کدام عوامل فرهنگی و زیستی این کشور را وارد چرخه بی نظمی تاریخی ساخته است؟ افغانستان دارای انباشتی از منازعات گوناگون هویتی فرهنگی و محیطی است؛ از جمله منازعات درون‌قبیله‌ای و رقابت‌های حاد قومی، و جدال‌های متعصبانه فرقه‌ای است، که این فراز و فرودها را باید بازی‌ای به حساب آورد که با هر رفت و برگشت، این کشور دچار تخریب و فروپاشی شده است. سیاست دولت‌های عمدتا پشتون افغانستان به منظور ساخت دولت و ملت برپایه قوم پشتون بدون درنظر گرفتن اقوام دیگر وسیاست تغییر زبان از جمله مهم‌ترین عوامل بی‌ثباتی و نظم ناپذیری سیاسی محسوب می‌شود. از دیگر متغیرهای دخیل در نظم‌‌ناپذیری سیاسی، صورت‌بندی ژیوپلیتیکی و ادعای ارضی افغانستان نسبت به همسایگان است. متغیرهایی که در این تحقیق به‌عنوان موانع نظم‌پذیری سیاسی شناسایی شده، یافته‌های این تحقیق محسوب می‌شوند. مهم‌ترین فرایند متغیرهای یادشده توضیح شکست افغانستان در ساخت دولت ملت است.

    کلید واژگان: دولت ملت, قبیله, قوم, مدرنیته, مذهب, فرهنگ}
  • علی خلجی، علی قنبری مزرعه نوی، امیررضا خلیلی

    برداشت نادرست بهاییت از معنای کلمه «یعرج» در آیه‌ پنجم از سوره‌ مبارکه سجده که آن را به معنای «برداشتن و نسخ دین» می‌داند، موجب این سوال شده که مبنای تفسیر آیه‌ شریفه در متون بهایی چیست؟ و چه تفاوتی با برداشت مفسرین فرق اسلامی دارد؟ هدف این مقاله نقد علمی ادعای بهاییان در نسخ دین اسلام است و پرداختن به این موضوع با توجه به قرار گرفتن تبلیغات بهاییان بر این موضوع ،ضرورت دارد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و نیز جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای میسر شده است. در دستاورد این پژوهش مشخص شد، ادعای بهاییان در این که «یعرج» به معنای نسخ و نسخ نیز به معنای ابطال باشد، تعبیر نادرستی است و تعبیر کنندگان آن بین معنای لغوی نسخ و اصطلاحی آن خلط نموده‏اند، که نتیجه‌ آن نسخ اصل و گوهر ادیان پیشین و حکم به بطلان شرایع آنان است، در حالی که مفسرین اسلامی به این نتیجه ملتزم نیستند و تفسیر بهاییان از آیه پنجم سوره سجده تفسیر به رای می باشد.

    کلید واژگان: مذهب, نابرابری درآمد, اعتقاد به زندگی پس از مرگ, شایستگی رستگاری, 2ls}
  • مصطفی حیری هراتمه*

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش مذهب بر نابرابری درآمدها در نظر گرفته شده است. بدین منظور یک مدل ساده اقتصادی - سیاسی در نظر گرفته شد و با پیروی از مطالعه آذی و اهرنبرگ (1975)، ساختار پایه ملتزر - ریچارد با مدلسازی مذهبی بودن به عنوان شدت رضایت حاصل از کمک های خیریه برای کالاهای عمومی، تکمیل و بسط داده شد که در آن هرچقدر افراد مذهبی تر باشند رضایتی که از اعانه های داوطلبانه کسب می کنند بیشتر است. بنابراین فرآیند سیاسی منجر به کاهش اندازه دولت در کشورهای مذهبی تر و به معنای سطوح پایین تر هزینه برای کالاهای عمومی و بازتوزیع بوده و بازتوزیع های مبتنی بر مالیات، توزیع درآمد را شکل داده که به معنای نابرابری بیشتر درآمد در کشورهای مذهبی تر است. شاخص" اعتقاد به زندگی پس از مرگ" معیار مذهبی بودن و ضریب جینی معیار نابرابری درآمد در نظر گرفته شد و در نهایت از الگوهای اقتصادسنج GMM ، FMIL و (2ls) IV جهت تخمین الگوها در دوره زمانی 15 ساله (1384 – 1398) استفاده شده است. نتایج نشان داد : الف) همبستگی مثبتی بین مذهبی بودن و نابرابری درآمد وجود دارد ب) ضریب متغیر اعتقاد به زندگی پس از مرگ در تمام مدل های رگرسیونی با وجود و عدم وجود متغیر کنترلی مثبت و معنادار است. به این معنا که کشورهای دارای سطوح بالاتر اعتقاد به زندگی پس از مرگ دارای نابرابری بیشتری می باشند . ج) ضریب متغیر GDP سرانه منفی و در تمام الگوها معنادار است و نشان می دهد که کشورهای دارای درآمدهای سرانه بالاتر گرایش به توزیع برابرتر درآمد دارند. شاید اولویت ذاتی مذهب ، دولت کوچکتر و هزینه های رفاهی کمتر در کشورهای مذهبی تر ، تنها نمود چشم انداز کلی تر تحقیق باشد.

    کلید واژگان: مذهب, نابرابری درآمد, اعتقاد به زندگی پس از مرگ, شایستگی رستگاری, 2ls}
  • تورج قدیمی، منیره کاظمی راشد، معصومه قره داغی، منیژه صدری

    صفویان پس از دوره فترت در ایران دولتی متمرکز تشکیل دادند و با تقویت هویت ملی ایرانیان و استفاده از عنصر هویت بخش دین، تحولاتی اساسی در ساختار حکومت و جامعه ایجاد کردند. رسمی کردن مذهب تشیع امامیه، مهم ترین اقدام حکومت صفو یه در شروع کار بود که موجب تحول اساسی در ارزش ها و هنجارهای جامعه ایران شد.محور اصلی پژوهش، بررسی تحولات ساختاری وتطورات اعتقادی مذهب تشیع در دوره صفویه می باشد.با توجه به تاریخی بودن موضوع ، این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.این مقاله با استناد به منابع اصلی و عقاید متفاوت پژوهشگران معاصر در صدد پاسخ گویی به مسایل فوق با روش بر آمده ایم.در نتیجه در می یابیم مذهب تشیع، یکی از عناصر مهم در وحدت ایرانیان در دوره صفوی بود که ساختار اندیشه ای صفویان را تشکیل می داد..

    کلید واژگان: تشیع, صفویه, طریقت, مذهب, ساختار}
  • نسا باقری، کیوان لولویی*، امیر تیمور رفیعی

    یافته های پژوهش حاکی از آن است که، شیعیان امامی مذهب که در دوره‏ی سیطره خاندان بویه از آسایش نسبی و اقتدار حکومتی برخوردار بودند، در پی یورش سلجوقیان سنی به بغداد و بر افتادن حاکمیت بوییان، دوران سختی را تجربه کردند. سلجوقیان، آنان را از مناصب اداری راندند؛ پیشوای دینی آنان شیخ طوسی مجبور به ترک بغداد شد و در پی سرکوب شورش بساسیری شیعیان ساکن شهر کرخ، مورد حمله سنیان قرار گرفتند. اما این وضع پایدار نماند و در طی سلطنت سلجوقیان، شیعیان به تدریج مواضع قدرت را مجددا اشغال کردند. در این پژوهش با اشاره به وجود امیران و وزیران شیعی مذهب در ایران از برخورد متقابل شیعه و دستگاه خلافت، آگاهی از فعالیت ها و پیشرفت های علمی و فرهنگی و چگونگی حضور شیعیان در امورات مهم دولتی در دوره سلجوقی بحث می شود. محدوده ی زمانی که این پژوهش را در برمی گیرد، تقریبا از اوایل قرن پنجم (485-430 ه ق) یعنی دوره ی تسلط حکمرانی سلجوقیان در ایران می باشد. این پژوهش با استفاده از منابع اسنادی وکتابخانه ای و به روش توصیفی، تحلیلی وبا هدف بررسی مناسبات و تعاملات شیعیان امامیه در ایران با حاکمان عصرسلجوقی نگارش یافته است.

    کلید واژگان: مناسبات, شیعه ی امامیه, حاکمان سلجوقی, مذهب, وزیران شیعی}
  • مهدی ایمانی، کیهان برزگر *
    تروریسم یکی از موضوعات اصلی و درهم تنیده در حوزه امنیت ملی و فراملی در دنیای مدرن امروز می باشد. این مظهر امروزی به علت ارتباط با فن آوری های جدید، به یک مسئله راهبردی مبدل گشته و توانسته با اهمیت دادن به افراد و گروه های کوچک آنها را به یکی از بازیگران عرصه امنیتی جهان تبدیل نماید. به طوری که در یکی دو دهه اخیر، با بسط پدیده تروریسم، اجتماع انسانی مورد تهدید قرار گرفته است. با بررسی اخبار و خبرهای روزانه منتشر شده می توان دریافت که یکی از کانون های اصلی حملات تروریست ها پاکستان است . حال با توجه به ساختار پیچیده شرایط و حضور تروریسم در پاکستان ، این مقوله سعی دارد ریشه های تروریسم در پاکستان را از منظر سازه انگاری مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: تروریسم, پاکستان, سازه انگاری, مذهب, اهل تسنن, بنیاد گرایی}
    mahdi imani, keyhan bazegar *
    Terrorism is one of the main and interconnected issues in the area of national security and transnationality in today's modern world. This modern manifestation has become a strategic issue for communicating with new technologies and has become one of the actors in the world's security arena by giving the attention of small individuals and groups. In the past two decades, with the development of the phenomenon of terrorism, the human community has been threatened. By reviewing news and daily news releases, one can find that one of the main terrorist attacks in Pakistan. Given the complex structure of the situation and the presence of terrorism in Pakistan, this category seeks to examine the roots of terrorism in Pakistan in terms of constructivism.
    Keywords: Terrorism, Pakistan, Constructivism, Religion, Sunnis, Fundamentalism}
  • محمدحسین دانش کیا
    ادریس بن عبدالله از سادات حسنی و نوادگان امام حسن مجتبی× در سال 169 قمری بعد از شرکت در قیام خونین حسین بن علی، مشهور به صاحب فخ، متواری شد و به سوی مغرب رفت. وی در مغرب اسلامی در مراکش و قسمتی از الجزایر کنونی، اولین دولت مستقل شیعی را تشکیل داد که به نام او موسوم شد و در مدتی کوتاه، تمدنی را در مغرب پایه گذاری کرد؛ تمدنی که هرچند عمری کوتاه داشت، آثار فرهنگی آن تا امروز باقی مانده است. به دلایل مختلف و با گذشت زمان، در گرایش مذهبی ادریس و جانشینان او ابهام ایجاد شد. با بررسی این مسئله در مقاله حاضر روشن می شود که هرچند با قطعیت نمی توان درباره مذهب آنها اظهارنظر کرد، اعتقاد به امامی بودن ادریس و فرزندانش قوت بیشتری دارد و در مقابل، هیچ سند قطعی بر غیرامامی بودن ایشان در دست نیست.
    کلید واژگان: ادریسیان, مذهب, زیدیه, امامیه, معتزله}
    Mohammadhossein Daneshkia
    As a Saadat of Hassani and descendants of Imam Hasan Mojtaba, Edris Ibn Abdollah, after taking part in the uprising of Hossein Ibn Ali, famous for being endowed by Fakhkh, ran away and went toward west. In Islamic Morocco and a part of the present Aljeria, established the first independent Shiite government which was named after him and he founded a civilization in Morocco. Although a civilization with a short life, its cultural effects have been remained to the present time. Various reasons and passage of time led to uncertainty in Edris􀀇 religious tendencies as well as his successors. Investigation of the problem in this paper reveals that although it could not be possible to express definite opinions about their religion, it is more likely that Edris and his descendents were Imami believers while there is no certain evidence available against this idea.
    Keywords: Edrisian, Religion, Zeydieh, Imamiyye, Motazeleh}
  • سید مهدی طاهری*، محمد حقی، رقیه شمشیربند
    در خصوص نقش مذهب در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، دو دیدگاه سلبی و ایجابی، بین اندیشمندان رایج است که در این مقاله به دیدگاه ایجابی و اهمیت نقش دین در زندگی اجتماعی و پیشرفت جوامع تمسک کرده ایم. از آنجایی که متفکران دیدگاه ایجابی از جمله ماکس وبر، مذهب پروتستان را تنها مکتب عامل پیشرفت جوامع معرفی نموده و کارایی سایر ادیان را زیر سوال می برد، از این رو، در مقاله ضمن تشکیک دیدگاه انحصاری وی، استفاده از مذهب توکوگاوا، توسط شاگردش رابرت بلا، درصدد توضیح کارآمدی دین اسلام در پیشرفت جوامع هستیم.
    در این راستا دغدغه اصلی در این مقاله آن است که با توجه به جامعیت دین اسلام و توجه به ابعاد اجتماعی دین، در کنار ابعاد فردی، آیا در اسلام توجهی به توسعه و پیشرفت جامعه شده است یا خیر؟ با وجود توجه اسلام به این امر، چرا جوامع اسلامی به اندازه جوامع غربی، به رشد و پیشرفت دست پیدا نکرده اند؟
    کلید واژگان: مذهب, پیشرفت, پروتستان, توکوگاوا, اسلام}
    Syyed Mehdi Taheri *, Mohammad Haghi, Roghayeh Shamshirband
    Regarding the role of religion in different aspects of human life, two viewpoints, one positively and the other negatively, are widespread among scholars. The present paper has dealt with the former, the importance of religion role in social life and development of societies. Since scholars of the former, including Max Weber, have claimed that Protestant is the only school of progress in societies and undermines the efficiency of other religions, in addition to casting doubt on his exclusive viewpoint, using Tokugawa religion by his student Robert Bellah, the present paper intends to explain the efficiency of Islam in development of societies. Accordingly, due to comprehensiveness of Islam and noticing social aspects of religion along with individual aspects, the main purpose of the paper is that whether development and improvement have been taken into account in Islam or not. Despite of Islam’s consideration on this issue, the question is that why Islamic societies have not achieved growth and development as much as the western societies?
    Keywords: Religion, Development, Protestant, Tokugawa, Islam}
  • حمید پارسانیا، منصوره خائفی
    شکست نظامی ایران از روسیه و انگلیس و نیز آشنایی گام به گام با استعمار و غرب پیشرفته در دو قرن اخیر، در تاریخ تفکر و اندیشه ایران شکافی عمیق ایجاد کرد که به رویارویی پیچیده سنت و مدرنیته انجامید. این تقابل که پس از ده ها سال کشمکش، همچنان ادامه دارد در دوره مشروطه تعین بخش اصلی صحنه سیاست و فرهنگ ایران بود و متفکران بسیاری را با ضرب آهنگ خود به این سو و آن سو کشاند. در این میان، ملک الشعراء بهار و امثال وی که در جریان نخستین برخوردهای سنت و مدرنیته، بیشتر به جانب مدرنیته و غرب ستایی می گرایند، به واسطه وابستگی اش به ادبیات، سنت ایرانی اسلامی را لنگ لنگان با خود حمل می کنند.
    بدین ترتیب، آنچه این مقاله در پی بررسی آن خواهد بود، بررسی نظریات بهار درباره غرب و سنت بومی (تجدد و مدرنیته) با توجه به زمینه فکری و اجتماعی آن روزگار است تا از این رو برخی جریانات فکری موثر در تحولات معاصر جامعه ایران روشن تر شود.
    کلید واژگان: غرب, ایرانیت, هویت ملی, مذهب, سنت}
    Hamid Parsaniya*, Mansureh Khaefi
    Military defeat of Iran by Russia and Britain and gradual familiarity with colonialism and developed West during two recent centuries made a deep gap in Iran's history of thinking which led to the confrontation between tradition and modernity. This confrontation which still continues after many years of conflict had a determining role in the political and cultural scene of Iran during Constitutional revolution period, and pulled many thinkers towards different directions with its rhythm. In the meantime, Malek Al-Shoara' Bahar and some other scholars like him who inclined towards modernity and westernization during first confrontations between tradition and modernity carried Islamic-Iranian tradition haltingly, due to his connection to literature. So, the present paper seeks to study Bahar's views on West and native tradition (modernism and modernity) with regard to the intellectual and social context of that time in order to shed light on the intellectual trends influencing contemporary developments in Iran's society.
    Keywords: West, being Irani an, national identity, religion, tradition}
  • مصطفی یونسی*
    به عنوان قاعده، «مقدمه» هر متن یا نسخه معمولا حاوی نکات اساسی و سرنخهائی است که در خطوط و صفحات جلوتر ان متن مورد بررسی قرار میگیرد و حاوی جزئیات بیشتر و مفصلتری خواهند شد. همین گفته در مورد مقدمه همپرسه پولیتیا افلاطون و یا باصطلاح جمهور افلاطون نیز صدق مینماید. گفت و گو ی ذکر شده در باب ساختار و شکلبندی سیاست به زبان و شیوه فلسفی در تمایز از دیگر روش ها است. اما این تمام واقعیت نیست زیرا مقدمه متن با یک روایت مذهبی در مورد دینی مدنی و در عین حال خارجی آغاز خواهد شده و به تدریج به فلسفه شهر - دولت یا به عبارتی ساختار کلی ان گسترش می یابد. این مهم ضروری میسازد که نگاه عمیقتری یه این پدیده داشته و سرنخها و نکات پنهان را مورد کاوش قرار دهیم. در این راستا، به نظر می رسد که دو واژه مقدس / غیر مقدس را می تواند برای تمهید چارچوب مفهومی مناسب جهت درک مقدمه بکار گرفت.
    کلید واژگان: افلاطون, جمهوری, پولیس, مذهب, مقدس, غیر مقدس}
    Mostafa Younesie*
    As a rule, the introduction of scripts usually contains basic hints that through forthcoming lines will be explored and developed in more detail. The same is true about the introduction of Plato’s Politeia or Republic Book One. The mentioned dialogue is about the constitution of polis in philosophical manner, but it does begin with a religious narration about a civic foreign religion and gradually develops into the philosophy of city-state. This occasion makes it necessary to have a deep look at this phenomenon and see what implicit points are contained. In this regard, it seems that the pair hiera / hosia can provide a suitable conceptual framework for ordering and understanding of the introduction.
    Keywords: Plato, Republic, Polis, Religion, Hiera, Hosia}
  • داود حسین زاده، غلامرضا عزیزی، بهزاد شوقی
    این پژوهش با هدف بررسی تحکیم و تقویت هویت دینی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اسلامشهر در سال 1390 صورت گرفت. جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اسلامشهر بودند که تعداد آنها 824/21 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 81/0 بدست آمد، همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه ها استفاده شد که بدین منظور پرسشنامه مورد تایید اساتید مربوطه و متخصصین حوزه دینی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سطح سواد والدین با تحکیم و تقویت هویت دینی دانش آموزان رابطه معنی داری دارد، همچنین آزمون فرضیه ها با 99 درصد اطمینان نشان داد که هر 9 عامل پرسش هایبنیادین، جهت بخشیدن به زندگی، رویکرد مثبت به آینده، وحدت اعتقادی، ویژگی های تمدنی، تقویت و پذیرش اجتماعی، توجه به منزلت، معنا بخشیدن به جهان و مقاومت در برابر مصائب، در تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان تاثیر دارد. درضمن جهت تعیین اولویت اثر گذاری هر یک از عوامل تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان از آزمون فریدمن استفاده گردید که نتایج آن نشان داد میزان اثرگذاری هر یک از عوامل بر تقویت و تحکیم دینی دانش آموزان یکسان نیست بطوری که پرسش های بنیادین بالاترین تاثیر و ویژگی های تمدنی دارای کمترین تاثیر می باشد.
    کلید واژگان: هویت دینی, مذهب, ویژگی های تمدنی, پرسش های بنیادی}
    Davood Hossein, Zadeh, Gholam Reza Azizi, Behzad Shoghi
    This study investigated the factors of strengthening the religious identity of high school students in Islamshahr in1390. The population of study were 21/824 male and female high school students from Islamshahr. The questionnaire of the study was made by the researchers with a Likert scale of five options. The reliability of the questionnaire was 0/81 using Cronbach's alpha. To test the validity, the content validity was used and the questionnaire was approved by the faculty of religious professionals. The results showed that the parents‟ literacy level has a significant relationship with the strengthening of student's religious identity. Testing the hypotheses also showed with 99 percent confidence that all nine factors; basic questions; meaningful life, positive approach to the future, unity of belief, features of civilization, strengthening social acceptance, considering dignity, making sense of the world and withstanding suffering and disasters are all influential in strengthening the religious identity of students. To determine the priority of the influence of each factor, Friedman test was used. The results showed that the impact of factors are not the same. The factor of basic questions is the most and the features of civilization are the least effective ones.
    Keywords: Religious Identity, Religion, Features of Civilization, Basic Questions}
  • طهمورث حسنقلی پور، محمود دهقان نیری*، سید مهدی میرمهدی
    زمینه
    این پژوهش با بررسی ادبیات مربوط به نگرش اخلاقی به کسب وکار و همچنین عوامل موثر بر آن، به شناسایی عوامل موثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت می پردازد.
    روش کار
    با توجه به ماهیت پژوهش، روش تحقیق حاضر توصیفی و از بعد نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده، بدین منظور نمونه ای شامل 320 نفر از جامعه محدود دانشجویان چهار دانشکده مدیریت استان تهران، مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری SPSS و لیزرل استفاده و از طریق آزمون هایی چون مقایسه میانگینها (T) و آزمون تحلیل واریانس و رگرسیون خطی و تحلیل معادلات ساختاری به تحلیل داده ها پرداخته شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد جنسیت و محل رشد افراد (شهر یا روستا) بر نگرش اخلاقی ایشان به کسب وکار تاثیری ندارد، درحالی که نگرش مذهبی، سن و سطح تحصیلات (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) و همچنین تجربه کاری پیشین بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت موثر است.
    نتیجه گیری
    این تحقیق فهم و شناخت موثری از نحوه نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت ایران و عوامل موثر بر این نحوه نگرش را فراهم ساخته است. می توان اشاره نمود که متغیرهای موثر شناخته شده چون تجربه کاری، نگرش مذهبی، سن و سطح تحصیلات از جمله موارد تحت کنترل برنامه ریزان کسب وکار کشور می باشد، تا بتوان بدین طریق آینده ای اخلاقی تر را در فضای کسب وکار کشور فراهم نمود.
    کلید واژگان: اخلاق, سن, مذهب, جنسیت, کسب وکار و تحصیلات}
    T. Hasan.Gholipour, M. Dehghan Nayeri*, S.M. Mirmehdi
    Background
    This research aims to define the affecting factors on ethical attitudes to business through reviewing the literature and survey it within business students in Iran.
    Methods
    This is a survey research, which used questionnaire as a tool for information gathering within 4 business schools in Tehran, and a sample of 320 business students. The gathered data are analyzed by using SPSS and Lisrel software. Results are prepared by deploying some statistical tests like t-test and ANOVA and Structural Equation Modeling.Resutls: Findings depicted that sex and place of living (birth and growth) do not have any effect on the ethical attitudes of students to business but age, education and work experience effects, are significant.
    Conclusion
    This paper tries to introduce the ethical attitude to business and it’s affecting factors as well, which help us to manage it better as one of the most important issues in the ethical research fields. Then ATBEQ is proposed as a model of measuring ethical attitudes to business and modified through CFA in order to be customized to this research context.
    Keywords: Age, Business, Education, Ethics, Gender, Religion}
  • جولی آلدتون اگونکویا*
    این مقاله به بررسی ماهیت و علل بحرانها، که مایه فتنه در جوامع بشری هستند، میپردازد و در این باره بحث میکند که آزادی نقش مهمی در بروز بحران اجتماعی دارد. فرض مسلم این است که بحران شکلهای مختلفی دارد و جنگ حادترین شکل بحران در جهان است که خود انواع مختلف دارد. متعاقبا، آن گاه که از علل جنگ سخن به میان میآورم، جنگ را نماینده تمامی انواع جنگها و نمونهای از نوعی بحران در جامعه تلقی میکنم. من کاملا از عللی که محققان برای بحرانها برشمردهاند آگاهم، اما ظاهرا آنها در کارهای خود آزادی را نادیده انگاشتهاند. از این رو، این مقاله استدلال میکند که هر نوع محرومیتی به نوعی منکر آزادی است و بحران غالبا حاصل روابط ناسالم اجتماعی است که بیشتر اوقات یا به صورت انکار آزادی یا اعمال افراطی آن ظهور می یابد.
    کلید واژگان: آزادی, جنگ, بحران, مذهب, فرهنگ, محرومیت سیاسی و اقتصادی}
    Jolley Oladotun Ogunkoya*
    This work examines the nature and causes of crises that are bedeviling human society, and argues the thesis that freedom has a pivotal role to play in the emergence of crises in society. The work takes it for granted that there are different forms of crisis and that the highest form of crisis in the world is war, which itself, has many variants. Consequently,when I speak of the causes of war, I am by so-doing talking about the phenomenon of war as a representative of all forms of war and as an example of a form of crisis in society. I am quite aware of the various factors that have been identified by scholars as the causes of crises, but there seems to be an omission of the place of freedom in theirsubmissions. The paper therefore argues that all forms of deprivation are denials of freedom and that crises are mostly products of unhealthy social relations which are often exhibited in a form of either a denial of freedom or an excessive exercise of it.
  • اسدالله رضایی
    اوضاع متشتت مسلمانان از یک سو و همدست شدن دنیای غرب علیه اسلام از سوی دیگر، ایجاب می کند که برای درمان درد پراکندگی پیروان اسلام، به قرآن رو آورد؛ از این رو، اتحاد که «انسجام و یگانگی همه مسلمانان در انتخاب شیوه واحد، برای نیل به اهداف واحد در برابر دشمنان» را معنا می دهد، از نظر قرآن امر ضروری به شمار می آید و اختلاف جز سستی و از دست رفتن عظمت مسلمانان را به ارمغان نمی آورد.
    کلید واژگان: قرآن, اتحاد, وحدت, انسجام, اختلاف, مسلمانان, مذهب}
    Assadollah Rezaee
    The dispersed and divergent views of Muslims and their disturbed situation on one hand and the union of the west world against Islam on the other, necessitates Muslims to take advantages of the holy Quran to cure them of the pain and suffering of discord and disunity. Therefore, unity, which means the union of Muslims in choosing one and the same method to achieve the single unified goal to stand against their enemies, is considered as a vital and essential issue from Quran’s viewpoint; being stipulated that discord and disunity will result in nothing but degradation of the Muslims.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال