به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وحدت شهود » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « وحدت شهود » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • طاهره کمالی زاده*

    از ویژگی های دور دوم تاریخ فلسفه اسلامی که با ظهور حکمت اشراق سهروردی آغاز و با حکمت متعالیه ملاصدرا استمرار یافت، ادغام فلسفه اسلامی با عرفان وحدت شهود ایرانی و عرفان وحدت وجود ابن عربی است. سهروردی به قصد تجدید حیات حکمت حقیقی و با انتقاد از حکمت مشاء نشان داد که واژه فلسفه مترادف با فلسفه مشائی مرسوم و منحصر به اندیشه های ارسطویی نیست، بلکه حکمت راستین را سرچشمه دیگری است که با سرچشمه وحی و الهام انبیاء و اولیاء منطبق است. بنابراین، اصل معنای «حکمت»، به معنای«حکمت الهیه» مورد توجه و تاکید سهروردی و حکمای متاخر چون ملاصدرا بوده است. مسئله این پژوهش، بررسی روش، رویکرد و مبنای سیر تغییر و تطور معنای «حکمت» در نزد سهروردی و ملاصدرا است. چگونه حکمت در این مسیر تدریجا به دین اسلام و تشیع تقرب یافته است؟ یافته ها تغییر روش، توسع در معنای عقل و توسع در روش عقلی با کشف و شهود و قرآن و احادیث و مبنای نظریه انوار در سهروردی و نظریه اسماء و صفات در ملاصدرا است.  بر این اساس سهروردی با قصد احیای حکمت نوری ایرانی، مسیر بومی سازی را شدت بخشید و ملاصدرا با پیوند با عرفان ابن عربی و نظریه ولایت آن هدف را به کمال رساند.

    کلید واژگان: حکمت, حکمت نبوی سهروردی, ملاصدرا, وحدت شهود, وحدت وجود}
    Tahereh Kamalizadeh *

    One of the characteristics of the second period of the history of Islamic philosophy, which began with the emergence of the Illumination wisdom Sohrawardi and continued with the transcendental wisdom of Mullasadra, is the integration of Islamic philosophy with the mysticism of the unity of the Iranian intuitions and the mysticism of the unity of the senses of Ibn Arabi. With the intention of revitalizing the true wisdom and by criticizing the wisdom of Masha, Suhrvardi showed that the word philosophy is not synonymous with the conventional philosophy of Masha and is exclusive to Aristotelian thoughts, but that true wisdom is another source that is consistent with the source of revelation and inspiration of prophets and saints. Therefore, the origin of the meaning of "wisdom", in the sense of "divine wisdom", has been the focus and emphasis of Suhrawardi and later sages such as Mullasadra. The problem of this research is to investigate the method, approach and basis of the course of change and development of the meaning of "wisdom" in the eyes of Suhrawardi and Mulla Sadr. How has wisdom gradually approached Islam and Shiism in this way? Findings Changing the method, expanding the meaning of reason and expanding the intellectual method with intellectual intuition, the Qur'an and hadiths, and the basis of the theory of Anwar in Sohrawardi and the theory of names and attributes in Mulla Sadr. Based on this, Suhrawardi intensified the path of localization with the intention of reviving Iranian enlightenment and Mulla Sadra achieved that goal by connecting with Ibn Arabi's mysticism and the theory of velayat.

    Keywords: wisdom, Prophetic Wisdom, Suhravardi, Mulla Sadra, Unity of Intuition, unity of being}
  • محمدهادی توکلی*
    بررسی آثار میرسیدشریف گرگانی (م816ق) حکایت از آن دارد که نظریه وحدت وجود، یکی از پرسش های اصلی او بوده است و گرگانی سعی داشته تا آنجا که مقدور است، استدلال و شهود را در این موضوع به هم نزدیک کند. در نظر او، درک صحیح و تصدیق وحدت وجود عارفان، تنها با طوری ورای طور عقل، یعنی شهود، حاصل می شود؛ عقل می تواند «وحدت وجود» را ثابت کند، اما نه آنطور که عارفان بدان باور دارند، چراکه انکار کثرت در «موجود» در تعارض با حکم عقل به بداهت موجود بودن کثرات است. او متاثر از پیشینیان خویش، بر اساس استدلال ابن سینا بر توحید وجوبی، سعی در استدلال بر گونه ای از توحید وجودی نموده است که البته با مغالطات متعددی همراه است که قبول آن را غیرممکن می سازد. در این نوشتار، بر اساس روش اسنادی، بیانات گرگانی درخصوص توحید وجودی گردآوری شده است و سپس مورد توصیف و تحلیل فلسفی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: وحدت وجود, توحید وجودی, ذوق تاله, میرسیدشریف گرگانی, وحدت شهود}
    Mohammadhadi Tavakoli *
    The review of the works of Mir Sayyid Sharif Jurjani (1816 AH) indicates that the theory of the unity of existence (waḥdat al-wujūd) was one of his main questions. Jurjani has tried to bring reasoning and intuition closer together in this matter as much as possible. According to his point of view, the correct understanding and recognition of the unity of the existence of mystics can only be achieved through the way beyond the way of reason, i.e. intuition. Reason can prove the "unity of existence", but not as the mystics believe, because the denial of plurality in "existence" is in conflict with the verdict of reason that the existence of multitudes is self-evident. Influenced by his predecessors, based on Ibn Sina's argument on divine monotheism, he has tried to argue on a kind of existential monotheism, which of course is accompanied by many fallacies that make it impossible to accept it. In this article, based on documentary method, Jurjani's statements about existential monotheism have been collected and then described and analyzed philosophically.
    Keywords: unity of existence (waḥdat al-wujūd), tasting of theosophy )dhawq al- ta’alluh(, Mir Sayyid Sharif Jurjani, unity of intuition}
  • مهری مهرابی فودانی، سید حسین واعظی*

    هدف از مقاله حاضر، جستجو درباره مسیله وحدت در وجود و شهود در روش سلوکی خواجه عبدالله انصاری و در آثار فلسفی - عرفانی غیاث الدین دشتکی و مقایسه این دو دیدگاه است. این موضوع به صراحت در آثار خواجه در دسترس نیست و از فحوای کلام او در بیان بعضی مقامات عرفانی به دست می آید؛ ولی در کلام دشتکی با تاویل های عرفانی مطرح شده است. خواجه عبدالله وحدت وجود را در مقام احدیت و وحدت شهود را در مقام شریعت، طریقت و حقیقت، مقامات فنا، فقر، تجرید، توحید و تشبیه در عین تنزیه، در قالب مثال طرح و توصیف کرده است؛ اما دشتکی نگاهی فرانگر به این موضوعات داشته و به صراحت آنها را تبیین کرده است. او وحدت وجود را به وحدت شهود تاویل کرده و وحدت شهود را در مقام و حدت با حق دانسته است؛ به نحوی که وجودات کثیر را نیز به رسمیت می شناسد و آنها را ظل وجود حقیقی می داند؛ البته دشتکی بین وحدت وجود و وحدت شهود نتوانست به خوبی تمایز قایل شود. این دو نگاه ازنظر چشم انداز متفاوت اند؛ اما از حیث مفاهیم بنیادی تفاوت چندانی ندارند. تحقیق حاضر، کیفی و با هدف بنیادی و از حیث روش، توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: وحدت وجود, وحدت شهود, معرفت شناسی, خواجه عبدالله انصاری, غیاث الدین منصور دشتکی}
    Mehri Mehrabi Fodani, Sayyed Hossain Vaezi *

    The present study aims at comparing the unity of existence and the unity of intuitions in Khajeh Abdollah Ansari’s codes of conduct and Ghiasuddin Mansour Dashtaki’s philosophical and mystical works. The study is a qualitative basic research using the descriptive-analytical method. Khajeh’s views regarding these issues are not attainable directly from his works and can only be deduced from his words about mystical positions, but Dashtaki’s views have been expressed through deep mystical comments. Khajeh Abdollah describes the unity of existence in the position of oneness and the unity of intuitions in the position of mortality, poverty, loneliness, monotheism and similitude in the form of examples. Dashtaki, however, has a comprehensive view of these issues and has clearly explained them. He has interpreted the unity of existence as the unity of intuitions and considered the unity of intuitions as unity with truth in such a way that he also recognized many existences and considers them as the shadow of true existence (i.e. God). Of course, Dashtaki could not differentiate well between the unity of existence and the unity of intuition. These two views are different in terms of perspective, but they do not differ much in terms of fundamental concepts.

    Keywords: the unity of existence, Ontology, the Unity of Intuitions, epistemology, Khajeh Abdollah Ansari, Ghiasuddin Mansour Dashtaki}
  • سیده زهرا موسوی بایگی*، حوران اکبرزاده

    توحید از جمله مهم ترین مسایلی است که اندیشمندان فرق و مکاتب مختلف اسلامی، بدان پرداخته اند. به رغم آن که در بیشتر این مکاتب، توحید، حقیقتی دارای مراتب متعدد معرفی شده، درباره اعلی مرتبه توحید، دیدگاه های مختلفی وجود دارد. این پژوهش که به روش تحلیلی توصیفی نگاشته شده، می کوشد تا پس از تقریر و تحلیل توحید حقیقی از منظر ملاصدرا و غزالی، به مقایسه و ارزیابی توحید حقیقی یا توحید اهل معرفت در بینش آن ها اشاره کند. نتیجه به دست آمده از بررسی ها آن است که با وجود شباهت های ظاهری در عبارات ملاصدرا و غزالی و نیز استنادهای متعدد آخوند به او در مباحث مربوط به وحدت شخصی وجود، توحید نزد این دو اندیشمند چهره ای متفاوت دارد. ملاصدرا در دیدگاه نهایی خود، قایل به وحدت وجود است اما دیدگاه غزالی در این باره روشن نیست با این حال شواهد، بیشتر مبنی بر آن است که از منظر غزالی توحید عبارت است از وحدت شهود. بر اساس این تفاوت دلیل استنادهای متعدد ملاصدرا به غزالی، در مباحث توحید را یا باید ناشی از عدم توجه ملاصدرا به تفاوت وحدت وجود و وحدت شهود دانست و یا زیرکی صدرالمتالهین برای اقناع خصم.

    کلید واژگان: توحید حقیقی, وحدت شهود, وحدت وجود, ملاصدرا, غزالی}
    Seyedeh Zahra Mousavi Baygi *, Hooran Akbarzadeh

    Monotheism is one of the most important issues addressed by scholars of different Islamic sects and schools. Although in most of these schools, monotheism is a multifaceted truth, there are different views about the highest level of monotheism. This research, which has been written in an analytical-descriptive method, tries to compare and evaluate the true monotheism or the monotheism of the people of knowledge in their views after interpreting and analyzing the true monotheism from the perspective of Mulla Sadra and Ghazali. The result obtained from the studies is that despite the apparent similarities in the expressions of Mulla Sadra and Ghazali as well as the numerous references of the mullah to him in matters related to personal unity of existence, monotheism has different faces for these two thinkers. Mulla Sadra, in his final view, believes in the unity of existence, but al-Ghazali's view on this is not clear. However, the evidence is more based on the fact that from al-Ghazali's point of view, monotheism is the unity of intuition. Based on this difference, the reason for Mulla Sadra's numerous citations to Ghazali in the discussions of monotheism should either be due to Mulla Sadra's lack of attention to the difference between the unity of existence and the unity of intuition, or Sadr al-Muta'allehin's shrewdness in persuading the enemy

    Keywords: True monotheism, unity of intuition, unity of existence, Mulla Sadra, Ghazali}
  • الهه زارع*، عباس جوارشکیان، سید مرتضی حسینی شاهرودی، قاسم کاکایی
    از میان مخالفان نظریه «وحدت وجود»، برخی کاملا آن را رد کرده و برخی دست به تاویل آن زده اند. غیاث الدین منصور دشتکی از جمله کسانی است که سخنان عرفا را به وحدت شهود تاویل کرده است. به این معنا که سالک به مراتبی می رسد که از ماسوی الله غافل می گردد. اما با وجود این، برخی از سخنان و عباراتش بیانگر وحدت وجودند. با بررسی آثار وی این نتیجه حاصل آمد که نظریه غالب وی وحدت شهود است. اما سردرگمی وی میان وحدت شهود و وحدت وجود معلول عواملی، از جمله: تمایز قائل نشدن میان نظریات مختلف، اثرپذیری از مجادلات و مخالفت های میان خود و جلال الدین دوانی و تلاش برای مقابله با جهله صوفیه و صوفی نماهای زمان خود تشخیص داده شد.
    کلید واژگان: جلال الدین دوانی, غیاث الدین منصور دشتکی, وحدت وجود, وحدت شهود}
    Elahe Zare *, Abbas Javareshkian Javareshkian, Sayyed Morteza Hosseini Shahroudi, Ghasem Kakaie
    Some the opponents of the theory of "Unity of Existence" is completely rejecting it, and some have some interpretation of it. Ghias ad-Din Mansour Dashtaki is one of those who interpreted it as the "Unity of intuition". It means that the mystic arrives in a state becoming unaware of all things but God. However, one can find, in his works, cases he defends the unity of existence too. We can conclude that his prevailing theory is the unity of intuition, and his confusion between the unity of existence and unity of intuition is the result of some matters such as his failing to distinguish between different views, being influenced by the dispute occurred between him and Jalal al-Din Dawani and his try to deal with the ignorant Sufis of his time.
    Keywords: Ghias al-Din Mansour Dashtaki, Jalal al-Din Dawani, Unity of Existence, Unity of Intuition}
  • عبدالرضا سلامی زواره، سید محمد اسماعیل سیدهاشمی
    در ادیان توحیدی، تفسیر اصول و عقاید آن شریعت (به ویژه مسئله توحید) از لحاظ عقلی از دغدغه های اصلی پیروان ادیان است. در این میان، گروهی به تحمیل و تطبیق اندیشه های خود به باورهای دینی اقدام کرده (و گروهی نیز متهم اند) و این امر اختلافی ریشه دار در بین دانشمندان دینی پدید آورده است. یکی از مسائل بحث انگیز در گزاره های دینی، مباحث توحیدی تبیین شده از سوی برخی دانشمندان (مانند فقها و متکلمان و...) و تبیین توحیدی ارائه شده در عرفان نظری (و اسلامی) با نام وحدت وجود (یا وحدت شخصی وجود) است. با بررسی هایی انجام شده -گرچه در مورد مساله وحدت وجود مقالات و کتبی علمی به رشته تحریر در آمده اما - در خصوص این مساله(نسبت وحدت وجود با روایات و آیات وحیانی ) مطالبی به صورت جسته و گریخته مطرح شده اما در قالب وشکل پژوهشی آکادمیک چنین کاری صورت نگرفته است از این رو هدف اصلی نویسنده در این مقال آن است که با شیوه تحلیل عقلی و تامل در منابع نقلی و بیان آیات و روایات (متناسب با عناوین عرفانی در مقامات و عوالم مختلف) به بررسی و تطبیق این آیات و روایات (و نیز ادعیه) با مسائل عرفانی پرداخته و بر عدم تهافت (ادعایی از سوی برخی مخالفان) میان مسائل عرفانی و شریعت تاکید نماید.
    کلید واژگان: وحدت وجود, وحدت شهود, وحدت شخصی وجود, تشکیک, شریعت}
    Abdolreza Salami Zavareh, Seyed Mohammad Esmail Seyed Hashemi
    In monotheistic religions, the interpretation of the principles and beliefs of the sharia (in particular the issue of unity) from an intellectual perspective has been among the major concerns of the followers\ of these religions. In the meantime, a group of thinkers have imposed (a second group is suspected to have imposed) their own views on religious beliefs, and this has created deep-rooted differences among religious scholars. One of the monotheistic controversial issues among the religious propositions, as delineated by scholars (such as theologians and Jurisprudents) is the proposed monotheistic explanation in theoretical mysticism (Islamic) under the name of unity of existence (or unity of personal existence). With studies done, we can acknowledge that there are a large number of articles and academic books on the topic of unity of existence, however, with regard to the affinities between the unity of existence and the Islamic traditions and revealed verses, the intellectual scholarship is patchy. Therefore, the present study is aimed at examining the commensurability of this mystical issue with the Quranic verses and Islamic traditions adopting a rationalistic perspective along with reflection on the traditional sources and Quranic verses. The conclusion stresses on the lack of validity of the alleged incoherence between the mystical issues and sharia.
    Keywords: unity of existence, unity of witness, unity of the personal of existence, doubt, divine law}
  • قاسم کاکایی، طیبه معصومی
    یکی از مهمترین مباحث در فلسفه، کلام و عرفان اسلامی، بحث سخن گفتن از خداست. در این رابطه، «وحدت وجود» و «وحدت شهود» بعنوان دو نگرش به نحوه ارتباط بنده سالک عارف با خداوند و سخن گفتن از وی مطرح گشته اند. هر یک از ایندو دیدگاه نمایندگانی در سنت عرفان اسلامی داشته و هر کدام معتقدات خاصی در باب وحدت عارفانه دارند. در این نوشتار، ابتدا با طرح نظریه وحدت وجود (بر پایه آراء ابن عربی) و سپس وحدت شهود (بر اساس دیدگاه علاءالدوله سمنانی) ، اختلاف آنها در باب وحدت مورد بحث قرار گرفته و سپس مفهوم «خدای متشخص» بعنوان یکی از استلزامات و معتقدات نظریه وحدت شهود، در مقابل خدای مطلق وحدت وجود، بررسی خواهد شد.
    کلید واژگان: وحدت وجود, وحدت شهود, ابن عربی, علاءالدوله سمنانی, خدای متشخص}
    Ghasim Kakaie, Tayyebeh Masoumi
    One of the most important discussions in Islamic philosophy, kalam, and gnosis is speaking of God. The “unity of being” and “unity of intuition” have been proposed as two approaches to the quality of the relationship between the wayfaring gnostic servant and God and speaking of Him. Each of these approaches has some representatives in the tradition of Islamic gnosis and each has specific beliefs regarding gnostic unity. In this paper, through explaining the theories of the unity of being (based on Ibn Arabi’s ideas) and the unity of intuition (based on ‘Ala al-Dawlah Semnani’s views), the writers initially discuss their differences concerning unity. Then they explore the concept of “personal God” as one of the necessities and basic principles of the theory of the unity of intuition as opposed to the Absolute God of the theory of the unity of being.
    Keywords: unity of being, Ibn Arabi, Alla al Dawlah Semnani, unity of intuition, personal God}
  • وحدت وجود مسئله یی عرفانی است یا فلسفی؟
    زکریا بهارنژاد
    وحدت وجود پر آوازه ترین و در عین حال جنجال برانگیزترین مسئله در عرفان نظری است، بطوریکه محور و اساس آن به شمار میرود. همواره این پرسش میان محققان از فلسفه و عرفان مطرح بوده است که این مسئله از مسائل کدام دانش است؛ عرفان یا فلسفه؟ یا هر دو. برخی براین باورند که نظریه «وحدت وجود» صرفا مسئله یی شهودی و کشفی است که جز برای شخصی عارف که آنرا احساس میکند و با ذوق صوفیانه آنرا می یابد معنا و مفهوم دیگری ندارد و عقل و خرد آدمی از ادراک آن ناتوان است. گاهی از آن بعنوان: «طوروراء طور عقل» یاد میکنند این اصطلاح کنایه از آنستکه ادراک و فهم آن از قدرت و توان عقل آدمی خارج است. گروهی دیگر میگویند اگر این مسئله، تنها مسئله یی ذوقی و وجدانی است پس چرا مدافعان آن تلاش زیادی کرده اند تا آنرا از طریق براهین فلسفی و قیاسات منطقی اثبات کنند و در تبیین و تفسیر آن اصطلاحات اهل نظر (فلاسفه، متکلمان و منطقیان) را به عاریت گرفته اند؟ و از سوی دیگر اگر نظریه «وحدت وجود» صرفا مسئله یی شهودی و کشفی باشد، در آنصورت تفاوت عارف «وحدت شهودی» با عارف «وحدت وجودی» چیست؟ چه تفاوتی میان عرفای پیش از ظهور «ابن عربی» و عرفای پس از او خواهد بود؟ در این مقاله نظرات مخالفان و موافقان مطرح گردیده و پاسخ برخی از شبهات پیرامون مسئله داده شده است و نظر مختار (عرفانی فلسفی بودن مسئله) تبیین گردیده است.
    کلید واژگان: روش عقلی, وحدت وجود, وحدت شهود, حکیم عارف, هستی شناسی}
    Oneness of Being: A Gnostic or a Philosophical Problem?
    Zakaria Baharnejad
    The oneness of being is one of the most famous and, at the same time, most controversial problems in theoretical gnosis. It is also considered to be the most fundamental problem of this field. Researchers in the fields of philosophy and gnosis have always asked the question of whether the oneness of being is a gnostic problem, a philosophical problem, or both. Some believe that the theory of the “oneness of being” is a purely intuitive one related to revelation and unveiling and has no meaning for anyone except for the gnostic who feels it and perceives it by means of mystic taste. In fact, the human intellect and wisdom are incapable of perceiving it. Sometimes, it is referred to as “something beyond the level of the intellect”. Some others say that, if it is merely an inner and taste-related problem, why have its defenders tried so much to demonstrate it based on philosophical arguments and logical syllogisms and borrow the terminology of philosophers, mutikallimun (theologians), and logicians when explaining and interpreting it? On the other hand, if the theory of the “oneness of being” is a purely intuitive problem, what is the difference between a gnostic believing “in intuitive unity” and a gnostic believing in “ontological unity”? Another question is: what is the difference between the gnostics before the rise of Ibn Arabi and those after him? In this paper, the writer has presented the ideas of those who are for and against this issue and provided the answers to some of the related ambiguities. He has also indicated that this problem is both gnostic and philosophical.
    Keywords: intellectual method, oneness of being, unity of witness, gnostic philosopher, epistemologist}
  • قاسم کاکایی، حمید محمودیان
    این مقاله درصدد است به اجمال، نظریات دو عارف در دو سنت دینی را مورد بررسی تطبیقی قرار دهد؛ یکی شیخ علاءالدوله سمنانی، عارف و متکلم قرن هشتم هجری، که نظریه ی وی در برابر نظریه ی «وحدت وجود» ابن عربی به «وحدت شهود» مشهور شد و سپس در آرای کسانی هم چون سید محمد گیسو دراز و احمد سرهندی بسط پیدا کرد و دیگری قدیس بوناونتوره، الهی دان و عارف قرن سیزدهم میلادی از فرقه فرانسیسیان که رابطه ی جهان، انسان و خداوند را در آثار خویش به ویژه در کتاب سفر روح به سوی خداوند به گونه ای تبیین کرده است که بی شباهت با نظریه ی «وحدت شهود» نیست. در الاهیات به طور کلی و الاهیات سلبی به نحو خاص شباهت های قابل تاملی بین این دو عارف مسلمان و مسیحی وجود دارد که این مقاله به آن می پردازد.
    کلید واژگان: وحدت شهود, وحدت وجود, اشراق, تنزیه, تشبیه, علاء الدوله سمنانی, بوناونتوره, لطایف سبعه}
    Dr. Ghasem Kakaie, Dr. Hamid Mahmoudian
    This Paper will discuss theological views of two great Muslim and Christian mysics, Alaal-Dowla Simnani and Bonaventure. Simnani has a special view on the problem of unity which can be called "Unity of Vision" which is in opposition to Ibn Arabi's "Unity of Being". Also he insists on a kind of negative theology. These are the very same views for which Bonaventure is famous. In this paper we will try to show how these two mystics from two different traditions can represent a theological mysticism based on their own experiences and the holey texts of their traditions.
  • زکریا بهارنزاد
    برخی از کسانی که درباره ابن عربی تحقیق و پژوهش نموده اند، گفته اند اصطلاح وحدت وجود در آثار او به کار نرفته و خود وی نیز به این نظریه معتقد نبوده است و افزوده اند این اصطلاح را شارحان و مفسران ابن عربی به کار برده اند. در این مقاله، این دیدگاه مورد نقد قرار گرفته و از سه طریق اثبات گردیده است که هم این اصطلاح در آثار ابن عربی به کار رفته و هم او عارف وحدت وجودی بوده است. این راه ها عبارت اند از:1. تصریحات ابن عربی: او در دو کتاب رساله فی التصوف و کتاب المعرفه به اصطلاح وحدت وجود تصریح کرده و در برخی از دیگر آثار خود نیز به جای وحدت وجود اصطلاح»توحید وجودی«را به کار برده است.
    2. تصریحات مخالفان ابن عربی: مخالفان ابن عربی مانند ابن تیمیه حنبلی و علاءالدوله سمنانی او را طرفدار وحدت وجود خوانده و به همین دلیل او را تکفیر کرده اند.
    3. معنا و مفهوم وحدت وجود در آثار ابن عربی: در آثار ابن عربی گزاره های زیادی وجود دارد که شارحان و حتی مخالفان وی از آنها وحدت وجود را فهمیده اند. در این مقاله گزاره های ناظر به وحدت وجود که در کتاب فصوص الحکم آمده به شرح زیر اثبات گردیده است: الف. اثبات وحدت وجود از طریق تشبی هات و تمثیلات؛ ب. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های وجودشناختی؛ ج. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های انسان شناختی؛ د. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های کی هان شناختی؛ه. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های ناظر به نظریه ی تجلی و ظهور.
    کلید واژگان: تجلی, وحدت وجود, وحدت شهود, فیضان, احد, کیهان شناسی, انسان شناسی}
  • حسن بلخاری قهی
    اندیشه های ابن عربی درباره وحدت وجود و به ویژه در عبارت «سبحان من اظهر الاشیاء و هو عینها» مخالفت های وسیعی را بر انگیخت که مشهورترین آن ها در نامه علاءالدوله سمنانی به عبدالرزاق کاشانی، متبلور شد. این مخالفت ها به پیدایش نظریه وحدت شهود در مقابل وحدت وجود از سوی علاءالدوله سمنانی انجامید نظریه ای که توسط امیر سید علی همدانی (شاگرد نامدار علاءالدوله) و بزرگانی مانند سید گیسو دراز و شیخ احمد سرهندی در شبه قاره هند رواج یافت. دیدگاه اپانیشادها در وحدت وجود و مداومت علمای اسلامی شبه قاره در لزوم تفکیک بین اعتقادات دین اسلام و آیین هندو، از جمله عوامل مهم دیگری بود که سبب نقد آرای ابن عربی در وحدت وجود و گرایش به وحدت شهود در شبه قاره گردید.این مقاله به شرح آرای شیخ احمد سرهندی، از بزرگ ترین منتقدان ابن عربی و معتقدان به وحدت شهود می پردازد که در ایران چندان شناخته شده نیست.
    کلید واژگان: وحدت وجود, وحدت شهود, محیی الدین ابن عربی, شیخ احمد سرهندی}
    Dr. Hasan Bolkhari Ghehi
    Ibn Arabi’s thoughts about the unity of being, especially in the phrase "سبحان من اظهر الاشياء و هو عينها", excited many opponents. The most famous of these aversions is Ala al Dowla Semnani’s letter to Abdol Razzaqh Kashani. These discords between the two theories brought Semnani and his followers to opposition with Ibn 'Arabi, which is quite manifested in the ideas of authorities such Sayyed Gisudiraz and Shaykh Ahamad Serhendi specially after the presence of Semnani's well- known disciple, Amir Sayyed Ali Hamadani in India. Traces of the Unity of Being in the Upanishads, and the insistence of Indian Islamic authorities in making a distinction between Islamic and Hindu beliefs are among other important factors which brought about the criticism of Ibn 'Arabi's theory of Unity of Being in India and on inclination towards the Unity of Witness. This article is an explanation of Serhendi’s opinions, one of the greatest critics of Ibn 'Arabi and a believer in the unity of witness, whose ideas not well- known in Iran.
  • مرضیه اخلاقی
    اساس علم توحید و عرفان حقیقی مساله حقیقت وجود و وحدت آن است که مبتنی بر توحید وجودی و توحید ذاتی و صفاتی و افعالی است و غایت آن فنای در حق و بقای به اوست. در تصدیق این معنای عرشی، قائلان به «وحدت شهود» بر این عقیده اند که چون طالب حق به این مقام رسد، همه اسماء و صفات را مستهلک در غیب ذات احدیث می داند و جز مشاهده ذات احدیث هیچ گونه تعینی در روح او باقی نماند و اغیار از هر جهت محو و نابود گشته و توحیدی صاف و خالص ظهور و تحقق یافته است و در این مرتبه و مقام است که به لسان حقیقت «یا هو یا من لیس الا هو» گوید. ...
    کلید واژگان: وحدت, وجود, کشف و شهود, فناء فی الله, وحدت وجود, وحدت شهود}
    Dr. Marzieh Akhlaghi
    The basis of true knowledge of monotheism and mysticism is established on the reality of existence and its unity, which is divided into the unity of existence, on the one hand, and the unity of essence, attributes and actions, on the other hand. They result in annihilation in the Divine dwelling in the Light of His Existence.In confirmation of this heavenly meaning, the believers in ‘the unity of intuition’ are of the opinion that as the seekers of divine truth reach this stage of dignity, they will see all the divine qualities and attributes dissolve into the unity of essence of the Lord, and any observation other than that unity of essence will refrain from their souls. Anything else disappears, whereas pure monotheism comes into existence. It is at this stage of dignity that they will utter ‘There is no one but Him.’The believers in ‘the unity of existence’ hold that as the conjoined mystic and the passionate devotee, after reaching this stage of dignity, find that there is nothing but the united existence of the Lord Almighty, which is reflected in the mirror of existential manifestations. The true monotheist is the one who believes in the unity of plurality and singularity while conjoining the higher position of collective dimension.Admitting that both of these ranks belong to the conjoined mystic, the present study examines the difference between these two approaches, namely whether it is a single rank with two names or two separate ranks. To arrive at a conclusion one has to, first, briefly consider the meaning of unity, existence, plurality, intuition, and theosis, i.e. the annihilation in the Divine, then examine the grounds that give rise to such approaches. Finally, the study provides responses to the questions posed.
  • قاسم کاکایی
    در این مقاله ابتدا دیدگاه سمنانی در مورد وحدت عرفانی بیان شده آن گاه انتقادات وی نسبت به نظریه وحدت وجود و شخص ابن عربی مطرح گشته و سپس در پاسخ این سوال که وی چگونه می تواند در عین عارف بودن نظریه وحدت وجود را قبول نداشته باشد، پنج توجیه و احتمال، از ضعیف به قوی، ارائه شده است. توجیه چهارم و پنجم بیش از همه مرضی نگارنده قرار گرفته و سپس این نتیجه حاصل شده که سمنانی بیانگر وحدت شهود است نه وحدت وجود.
    کلید واژگان: علاء الدوله سمنانی, محیی الدین ابن عربی, وحدت وجود, وحدت شهود}
    Dr. G. Kakaie
    In this article, first, Semnani’s view of the mystical unity has been discussed. Then, his oppositions to the theory of “unity of being” is explained, and then, in answering the question that how he could be a mystic and at the same time criticize “unity of being”, five possibilities and justifications, from the weakest to the strongest, have been discussed. The author has preferred the fourth and the fifth ones and has concluded that Semnani emphasizez "unity of vision" rather than " unity of being".
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال