به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وصایت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وصایت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طیبه قاسمی، منصور داداش نژاد *، سید محمد حسینی

    وصایت و جانشینی از مباحث مهم پس از رحلت پیامبرص بود که به دلیل برداشت های متفاوت از آن زمینه های اختلاف در میان مسلمانان را پدید آورد در حالی که بر اساس گزارش منابع کهن تاریخی شیعه، وصایت علی (ع) و یازده فرزند او بارها مورد تاکید پیامبرص وبرهمگان روشن بوده است. پس از انتخاب مردمی خلیفه، تلاش امام علی ع، جهت یاد آوری برای بازگشت به فرامین پیامبرص، سودی نبخشید و امام علی ع پس از عثمان به خلافت رسید. حضرت در دوران خلافت در مناشدات خویش مجددا به این مساله پرداختند. مساله وصایت پس از امام علی ع در زمان حسنین علیهم السلام همچنان مورد توجه بود وبه مردم یاد آوری می شد. پس از واقعه عاشورا، در زمان امام سجاد ع جریان سیاسی و فکری زیدیه، در فضای تقیه امام شکل گرفت. زیدیه با تاکید بروصایت، برنصوص دال برامامت تاکید کردند و امامت امام علی ع را از باب نص خفی وامامت حسنین علیهم السلام را از باب نص جلی پذیرفتند. در عصر امام باقرو امام صادق علیهم السلام تلاش های زیادی برای بسط مساله وصایت صورت پذیرفت. توجه ویژه امام صادق ع برمساله وصایت، برخی را به اشتباه انداخت و با انتخاب اسماعیل به عنوان وصی امام ع جریان تازه ای در شیعه رقم خورد. پس از صادقین علیهم السلام به دلیل اهمیت این مساله واهتمام ویژه شیعیان نسبت به تعیین مصداق آن، باور مندی به وصایت در شیعه رواج گسترش یافت. پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تعیین کننده وصایت در تحولات سیاسی و فکری شیعه، در صدد است اندیشه وصایت را در عصر حضور امامان علیهم السلام واکاوی نموده و سیر تحولات آن را در منابع تاریخی و فرقه نگاری بررسی و به دلالت ها و چگونگی گسترش آن بپردازد.

    کلید واژگان: وصایت, جانشینی پیامبرص, علی (ع), دوازده امام, زیدیه, اسماعیلیه}
    Tayebeh Ghasemi, Mansour Dadash Nezhad *, Seyed Mohammad Hosseini

    After the popular election of the caliph, the efforts of Imam Ali(a.s.)to remind him to return to the commands of the Prophet(s.a.w.)did not bring any benefit,and Imam Ali(a.s.)succeeded to the caliphate after Uthman.During the caliphate period, he addressed this issue again in his appeals. The issue of inheritance after Imam Ali(a.s.)was still in the spotlight during the time of Hasnain(a.s.),and people were reminded that after the Ashura incident,during the time of Imam Sajjad(a.s.),the Zaidiyyah political and intellectual movement was formed in the atmosphere of taqiyyah of the Imam.And they accepted the imamate of Imam Ali (a.s.) from the hidden text and the Imamate of Hasnain (a.s.) from the open text. In the era of Imam Baqro, Imam Sadiq (a.s.), many efforts were made for the issue of inheritance. and with the selection of Ismail as Imam's successor,they set a new trend in Shia.After Sadiqin,peace be upon him,due to the importance of this issue and Shia's special interest in establishing its example, the belief in succession became widespread in Shia.The role of determination The guardian in the political and intellectual developments of Shia,this research was intended to take into account the question that How has the idea of guardianship traveled in the age of Imams(peace be upon them)and what feedback has it had in historical sources?By using historical and sectarian sources as well as narrative sources,to investigate the existence of guardianship in the era of Hazrat Ahl al-Bayt and the work of the Kurds and its implications.and how to spread it.

    Keywords: Wasayat, successor of the Prophet, twelve imams, Zaidiyyah, Ismailiyyah}
  • سعید بخشی، آرزو شکری

    یکی از ادله نقلی متکلمان شیعی برای اثبات امامت حضرت علی (ع) و منصوص بودن آن، «حدیث وصایت» است. این حدیث نبوی با مضمون وصیت پیامبر (ص) به امام علی (ع) درباره امامت و جانشینی بعد از پیامبر (ص) است. حدیث مذکور با طرق و متون مختلف در مصادر متعدد اهل سنت نقل گردیده است که متن مشهور آن، حدیث «لکل نبی وصی و وارث، و إن علی (ع) ا وصیی و وارثی» است. اطلاق وصایت و جایگاه وصیت کننده، بیانگر معنای جانشینی علی (ع) در مقام رهبری امت اسلامی بعد از پیامبر (ص) است. در این مقاله، برآنیم که ابتدا اسانید و طرق حدیث را استقصاء نموده، سپس محتوا را از نظر گونه های محتوایی، دلالت آن ها بر امامت حضرت علی (ع) را بررسی کنیم و به شبهات موجود پاسخ دهیم. در این تحقیق، ابتدا داده ها را در این زمینه به روش کتابخانه ای جمع آوری نموده ایم و با مراجعه به منابع معتبر اهل سنت و نیز با تفکیک ادله از نظر سندی و دلالی، به تحلیل محتوا و پاسخ به شبهات پرداخته ایم.

    کلید واژگان: حدیث نبوی, وصایت, جانشینی, نصوص امامت, علی (ع)}
    SAEID BAKHSHY, Arezoo Shokry

    One of the reasons quoted by Shia theologians to prove the Imamate of Hazrat Ali (AS) and its authenticity is the "Hadith of Wasayat". This prophetic hadith is about the will of the Prophet (pbuh) to Imam Ali (pbuh) regarding the Imamate and succession after the Prophet (pbuh). The mentioned hadith has been narrated in different ways and texts in many Sunni sources, the famous text of which is the hadith "Likul Nabi'i was a guardian and an heir, and indeed Ali (a.s.) is a guardian and an heir". The application of the will and the position of the testator indicates the meaning of the succession of Ali (a.s.) as the leader of the Islamic Ummah after the Prophet (s.a.w.). In this article, we intend to first investigate the hadith and its methods, then examine the content in terms of types of content, their implication on the Imamate of Hazrat Ali (a.s.), and answer the existing doubts. In this research, we first collected the data in this field in a library method and by referring to reliable Sunni sources and by separating the evidence from the point of view of documents and brokers, we analyzed the content and answered the doubts

    Keywords: Prophetic hadith, Testament, Succession, Texts of Imamate, Ali (a.s.)}
  • طاهره اسلامی علی آبادی*، امداد توران، محمد غفوری نژاد

    پس از رحلت پیامبر اسلام، انتخاب خلیفه از طریق عده ای، انتصاب از طرف خلیفه قبلی و انتخاب از طریق شورا به عنوان سه مبنای نظری برای مشروعیت خلافت خلیفه، نزد بخش چشمگیری از مسلمانان پذیرفته شد. در تمام این دوران، امام علی (ع) و هواداران ایشان مبنای نظری دیگری درباره خلافت داشتند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با مطرح کردن شواهد و مستندات تاریخی و روایی در صدد است جریانی به نام «شیعیان اعتقادی» را در میان اصحاب امام علی (ع) نمایان کند و شاخصه های فکری آنها درباره مسیله امامت را بازیابد. یافته ها نشان می دهد در میان اصحاب امام علی (ع)، جریانی مهم و تاثیرگذار وجود داشته که به امامت امام علی (ع) بر اساس وصایت قایل بوده است. از دیگر نتایج پژوهش حاضر نشان دادن اصالت تاریخی اندیشه کلامی امامیه در باب امامت و نقد این دیدگاه ابن تیمیه است که شیعیان اعتقادی را در تعداد اندکی محدود کرده که امام با آنها مقابله کرده است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), شیعیان اعتقادی, وصایت, علم, عصمت, مفترض الطاعه}
    Tahereh Islami Aliabadi *, Emdad Turan, Mohammad Ghafurinejad

    After the demise of the Prophet of Islam, the election of the caliph by a group of Muslims, the appointment by the previous caliph, and the election by the council as the three theoretical foundations for the legitimacy of the caliphate were accepted by a significant number of Muslims. Throughout this period, Imam Ali (AS) and his followers had a different theoretical basis for the caliphate. With a descriptive-analytical method and by presenting historical and narrative evidence and documents, the present study seeks to show a current called "Ideological Shiites" among the companions of Imam Ali (AS) and to restore their intellectual characteristics on the issue of Imamate. The findings show that there was an important and influential current among the companions of Imam Ali (AS) that believed in his Imamate based on the vicegerency of the prophet. Another result of the present study is to show the historical originality of the Imami theological thought about Imamate and to criticize Ibn Taymiyyah's view which has limited the ideological Shiites to a few people whom the Imam opposed.

    Keywords: Imam Ali (AS), Ideological Shiites, vicegerency, Knowledge, Infallibility, Moftaraz al-Taah}
  • رسول محمدجعفری*، مجید زیدی جودکی

    از پیامبر گرامی (ص) روایاتی نقل شده‌ که در آنها از مشابهت حوادث امت اسلام با حوادث امت‌های پیشین سخن گفته‌ شده است. این روایات شهرت فراوانی یافته‌ و گویا علت آن تطبیق‌های گسترده‌ای است که از صدر اسلام تاکنون به‌وسیله امامان معصوم (ع)، صحابه و عالمان فریقین در این‌باره صورت گرفته است. به‌‌سبب جایگاه موضوع امامت در میان شیعیان، بیشتر انطباق‌ها در مصادر شیعی بر محور امامت است. بدین‌روی این تحقیق با هدف بررسی و ارزیابی انطباق‌ حوادث و رخدادهای مسایل امامت بر روایات تشابه امم سامان یافته و مصادر شیعی، اعم از جوامع حدیثی، شروح روایات، تفاسیر و کتاب‌های کلامی مطالعه و بررسی شده‌اند. برای این منظور، ابتدا روایات اهل‌بیت(ع)، شروح روایات و آراء عالمان این مصادر استخراج و سپس دسته‌بندی و در نهایت تحلیل شده‌اند. روش کار توصیفی، تحلیلی و بررسی اسنادی بوده است. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که انطباق رخدادها بر مسایل امامت در سه محور بوده است: الف) تطبیق رخدادها بر اوصیای پیامبران؛ ب) تطبیق مسایل مرتبط با امام عصر (عج)؛ ج) تطبیق تحریف قرآن پر چالش‌ترین تطبیق مربوط به تحریف قرآن بوده که بر این تطبیق نقدهای فراوانی وارد شده است.

    کلید واژگان: روایات تشابه امم, تطبیق, نبوت, وصایت, امامت, امام عصر, تحریف قرآن}
  • طاهره اسلامی علی آبادی*، امداد توران

    پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، مساله ی خلافت، مهم ترین مساله مطرح در جامعه اسلامی بود. عده ای مدعی ابتناء این جانشینی بر نصب الهی بودند؛ در مقابل جریانات فکری دیگر آهنگ دیگری نواخته و طرح های دیگری درانداختند. پژوهش حاضر با با روش تحلیل و نقد متنی و تاریخ، کوشیده است به این سوال پاسخ دهد که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر حسب گزاره های تاریخی_ روایی درباره خلافت چه آموزه هایی داشته اند؟ و خلفای سه گانه چه معیارهایی؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده ی این است که میان سیره ی رسول خدا(ص) و رای و عمل خلفای سه گانه درباره مساله ی خلافت تفاوت عمیق وجود دارد. رسول خدا(ص) مساله خلافت را به نص الهی دانسته، درحالی که خلفای سه گانه معیاره هایی همچون بیعت، استخلاف و تعیین شورایی را برای مشروعیت بخشی به خلافت خود و یکدیگر در نظر گرفتند که بعدها نیز معیار عمل اهل سنت قرار گرفتند.

    کلید واژگان: رسول خدا(ص), خلافت, خلفای سه گانه, وصایت, بیعت}

    After the death of the Messenger of Allah (PBUH & HP), the issue of caliphate was the most important issue in Islamic society. Some claim that this succession was the basis of the divine installation; in addition to the intellectual currents, they sang another song and made other plans. The present research has attempted to answer the question with the historical-analytical method that the Prophet (pbuh), in terms of historical propositions, had a narrative view of the caliphate? What are the three caliphs? The results of this study indicate that there is a profound difference between the viewpoint of the Prophet (pbuh) and the three caliphs about the issue of caliphate. The Prophet (pbuh) considered the caliphate to be divine, while the three caliphs considered criteria such as allegiance, subordination, and council determination to legitimize their caliphate and each other, which later became the criterion of Sunni practice.
     

    Keywords: Prophet of God, caliphate, three caliphs, testament, allegiance}
  • مهدی دشت بزرگی*، احمد لهراسبی
    اسماعیلیه و اثناعشریه دو مذهب شیعی هستند که میان آنها وجوه اشتراک و اختلاف بسیاری وجود دارد. یکی از مشترکات آنها این است که پیامبر مکرم اسلام (ص)، جانشین پس از خود را به صورت آشکار تعیین کرده است. اما اختلاف از اینجا شروع می شود که امامیه، امام و وصی را یکی می دانند، یعنی اصل وصایت همان اصل امامت است، اما اسماعیلیه آنها را متمایز از هم لحاظ و بررسی می کنند. در نظر اینان، مقام وصایت به حضرت علی ابن ابی طالب (ع) اختصاص دارد، یعنی همان امام است که در دوران زندگی رسول ناطق همراه اوست و امین اسرارش به حساب می آید. پس از وصی، مقام امامان شروع می شود که در نظر گروهی از آنان، امام حسن، امام اول و اسماعیل ابن صادق، امام ششم به حساب می آید. به جز حضرت علی (ع) که در هر دو مذهب وصی است، سایر امامان، از امام حسن به بعد در نگرش اسماعیلیان از مقام وصایت برخوردار نیستند. آنچه در این مقاله اثبات می شود همین تمایز مقام امامت و وصایت است که با ذکر شواهدی از آثار متکلمان اسماعیلی و دیگر پژوهش گران ارائه می شود.
    کلید واژگان: شیعه, اثناعشریه, اسماعیلیه, امامت, وصایت}
    Mahdi Dashtbozorghi*, Ahmad Lohrasbi
    Isma''iliyyah and Ithna Ashariyah are two Shi''ite schools، with many similarities and differences on different matters such as Holy Prophet''s successor and trustee. Both schools believe that holy Prophet of Islam (May the blessing and peace of Allah be upon him and his progeny) has clearly appointed his successor. Their difference on this point، however، is that Imamiyyah regards Imam and trustee as the same person (that is the principle of executorship (Wesayat) is the same as the principle of Imamate)، while Isma''iliyyah regards and studies them separately. Isma''iliyyah holds that the position of executorship is specific to Ali Ibn Abitalib (peace be upon him) who is Imam and was the rational Holy Prophet''s companion and confident during his lifetime. After the trustee، there comes the position of Imams. According to some Isma''iliyyah scholars، Imam Hassan is the first Imam and Ismail Ibn Sadiq is the sixth one. Except for Ali Ibn Abi Talib who is considered as the trustee in both schools، other Imams from Imam Hassan onward are not endowed with the position of the Wesayat، in Isma''iliyyah school. The present paper proves the very distinction between the position of Imamate and Wesayat through providing some evidence from the works of Ismaili theologians and other researchers.
    Keywords: Shia, Ithna Ashariyyah, Ismailiyyah, Imamate, executorship}
  • محمدرضا وصفی، سید روح الله شفیعی
    در ادیان ابراهیمی، پیامبران جایگاه بسیار ارزشمند و برجسته ای دارند، اما آیا با مرگ آنان، جایگاه و کارکردهایشان نیز پایان می پذیرد؟ نوشتار حاضر، در پی یافتن پاسخی برای این پرسش، با رویکردی تطبیقی و تاریخی، به بررسی متون مقدس ادیان ابراهیمی می پردازد و ضمن بازشناسی سه ساز و کار عمده برکت، وراثت و وصایت برای پدیده انتقال جایگاه و کارکردهای پیامبران، ویژگی های هریک را بازگو، و دو نمونه مشخص از ساز و کار وصایت در دستگاه اندیشه یهودی و مسیحی را بررسی می نماید. برپایه بررسی های این نوشتار، می توان پدیده انتقال جایگاه و کارکردهای پیامبران، و سه ساز و کار متفاوت یادشده را، از ویژگی های مشترک ادیان ابراهیمی به شمار آورد.
    کلید واژگان: پیامبران, برکت, وراثت, وصایت, ادیان ابراهیمی}
    Mohammad Reza Vasfi, S. Roohollah Shafiee
    Prophethood، possesses a profound significance in the Abrahamic religions. Prophets act as mediums، through whom the message of God is received and delivered to people، and thus fulfill two kinds of epistemological and Responsible functions: one related to the prophetic “gnosis” of the divine message and the other to the missionary “responsibility” of enacting it. But do the position and functions of the prophets come to an end with his death? For the Abrahamic religions، the answer is ‘No’. In these religions، we are faced with a phenomenon that can be called the “Transmission of the position and functions of prophets”. This article attempts to explain this phenomenon in the context of the holy texts of these three religions and in the terms of the three mechanisms of Blessedness، Heredity and Successorship. Although، the separation between this mechanisms in analysis، necessarily، they are not separate in instances. The first mechanism of such Transmission، by which the prophet transmits on his position and functions to his Children''s، is Blessedness. Blessedness is a special covenant between God and Abraham، and is reported twice in the Old covenant. By this mechanism، God blesses to Abraham and promises to bless his Children''s، to make them as many as the dust of the earth، and to make them victorious in the face of their enemies. Thus، the mechanism of blessedness becomes institutionalized in Abraham’s family and household، and passes on from one generation to the next. In the New covenant، Jesus and Virgin Mary are called “the Blessed Ones”، Jesus is described as the Source of Blessedness for everyone، and all the true Christian believers are considered as the heirs to Abraham’s Blessedness. In the noble Quran، not only the covenant of God’s Blessedness with Abraham and Isaac is mentioned، but also Jesus is referred to as “the Blessed One” (“Mubarak”). However، it can be said that mechanism of Blessedness does not transmit the position and functions of Abraham as much as، it paves the way for the other two mechanism by making Abraham’s children countless and victorious.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال