به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ویژگی ها » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ویژگی ها» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسن فاطمی نیا*، اکرم نژادی، علیرضا مقدم

    دوگانه انگار ویژگی در جوهر فیزیکالیست است و در ویژگی دوگانه گراست؛ یعنی درعین حال که انسان را جوهرا فیزیکی می داند ولی قائل است جوهر مذکور حامل دو گونه ویژگی فیزیکی و غیرفیزیکی (ذهنی) است. ویژگی فیزیکی آن است که علم فیزیک بدان دسترسی دارد و در مورد آن نظریه پردازی می کند در مقابل، ویژگی ذهنی خارج از دسترس علم فیزیک است. اگر اثبات کنیم هر امر ذهنی در ساحت وجودی ذهن رخ می دهد و هر امر فیزیکی در ساحت وجودی فیزیک رخ می دهد، لازمه دوگانه انگاری ویژگی این می شود که ویژگی ذهنی در یک ساحت از وجود و جوهر فیزیکی آن، در ساحت دیگر از وجود تحقق یابد. مقاله حاضر قائل به نامعقولت لازمه مذکور است چراکه ویژگی یک جوهر از مراتب وجودی آن جوهر بوده و هم مرتبه با جوهرش است و باید با جوهر خود هم-ساحت باشد؛ پس اگر ویژگی ای، ذهنی بود؛ یعنی در ساحت ذهن تحقق یافت، نشان دهنده این است که جوهری مناسب (صرف نظر از جوهر فیزیکی) در همان ساحت وجودی متحقق است؛ پس لازمه صدق دوگانه انگاری ویژگی تحقق دوگانه انگاری جوهری است

    کلید واژگان: دوگانه انگاری ویژگی, دوگانه انگاری جوهری, ویژگی ذهنی, ویژگی فیزیکی, عرض, ساحت وجودی}
    Mohammadhasan Fatemi Niya*, Akram Nezhadi, Alireza Moghadam
    Introduction

    Property Dualism in substance is physicalist and dualist in its prperty; That is, at the same time that he considers man as a physical substance, but believes that the mentioned substance carries two types of physical and non-physical (mental) characteristics. It is the physical feature that physics has access to and theorizes about it, on the other hand, the mental feature is beyond the reach of physics. If we prove that every mental thing occurs in the existential realm of the mind and every physical thing occurs in the existential realm of physics, then the requirement of the dualism of the attribute is that the mental attribute is in one realm of existence and its physical substance is in another realm of existence. Comes true. The present article considers the unreasonableness of the mentioned requirement because the characteristic of a substance is one of the existential levels of that substance and is co-ordinate with its substance and must be co-planar with its substance; So if it was a mental characteristic; That is, we proved that it is realized in the field of mind; It indicates that a suitable substance (in addition to the physical essence of the body) is realized in the same existential plane; Therefore, the requirement for the truth of dualism is the characteristic of the realization of substanct dualism.

    Methods

    Our method in this article is analytical and argumentative.

    Findings

    The realm of mental affairs is separate from the realm of physical affairs; If we believe in the dualism of the mind and physics, we must accept that the mind is manifested in the field and world of the mind. As a result, Johari must also be a researcher in the mental field, which carries mental characteristics; And this means that we have reached from property dualism of substance dualism

    Conclusion

    From the perspective of the duality of the characteristic, mental characteristics are beyond the reach of physical science due to their personal nature. In this article, it is necessary to be beyond the reach of physical science, because if a mental property is beyond the reach of physical science, it is a non-physical thing by definition, and if it is a non-physical thing, it is out of the realm due to the objectivity of the physical realm and physical affairs. The physical is outside and it is realized in a non-physical plane. Since the quality or breadth cannot be realized without substance, the mental quality (realized in the non-physical realm) also requires a substance, and due to the fact that width is the dignity of substance and they are realized in the same order of existence with their essence, then physical substance cannot be the carrier of mental characteristics, therefore, mental characteristics must have a substance of the same plane; That is, a non-physical substance. In this way, the requirement of the duality of the characteristic is the duality of substance, that is, the promise of the existence of two types of physical and non-physical substance is proportional to the physical and non-physical characteristics.

    Keywords: : Property Dualism, Substance Dualism, Mental Property, Physical Property, Property, Existential Field}
  • محمدحسن فاطمی نیا*

    نظریه دوگانه انگاری ویژگی در فلسفه ذهن، انسان را از منظر جوهری، تماما فیزیکی می داند، بااین وجود برای جوهر فیزیکی مذکور، دو نوع ویژگی قایل است؛ ویژگی فیزیکی و ویژگی غیرفیزیکی (ذهنی). دراین بین جدی ترین مشکل پیش روی دوگانه انگاران ویژگی، خطر سوق یافتن آن ها به طرف شبه پدیدارگرایی است. شبه پدیدارگرایی بدون این که اصل تحقق ویژگی های غیرفیزیکی (ذهنی) را طرد کند، علیت و اثرگذاری آن را بر بدن فیزیکی نمی پذیرد. درنتیجه علاوه بر این که کار را برای کسی که می خواهد از دوگونه بودن ویژگی به دوگونه بودن جوهر پل بزند مشکل می کند، نفس دوگانه انگاری ویژگی را به یگانه انگاری سوق می دهد. در مقاله حاضر علاوه بر اشکالات خاستگاهی، اشکالات ساختاری و بنایی متعددی را در ابطال شبه پدیدارگرایی ارایه داده و در انتها نظریاتی را که به پی پدیدارگرایی منتهی شده اند را نقد کرده ایم.

    کلید واژگان: دوگانه انگاری ویژگی, پی پدیدارگرایی, ویژگی ذهنی, ویژگی فیزیکی, علیت ذهنی}
    MohammadHassan Fateminia*
    Introduction

    The dualistic theory of the characteristic in the philosophy of mind considers human beings to be entirely physical from the point of view of substance, however, it assigns two types of characteristics to the said physical substance; Physical property and non-physical (mental) property. In the meantime, the most serious problem facing the dualists of the characteristic is the danger of them being pushed towards epiphenomenalism. epiphenomenalism does not accept the causality and effect on the physical body without rejecting the principle of realization of non-physical (mental) characteristics. As a result, in addition to making it difficult for someone who wants to bridge poperty dualism to substance dualism, the poperty dualism itself leads to monotheism. In this article, in addition to the original problems, we have presented several structural and structural problems in refuting epiphenomenalism, and at the end, we have criticized the theories that led to epiphenomenalism. Method of Study: We use analytical-rational method in this article.

    Findings

    It should be said about the origin of epiphenomenalism; As mentioned, the basis of epiphenomenalism is the dualism of characteristics; But it is questionable how a mental philosopher like Jackson, who designed the "cognition" argument to prove the distinction between mental and physical characteristics, has given epiphenomenalism to mental qualities and like Davidson for Mental characteristics do not have a causal role? (For further study on the change of Jackson's point of view, refer to: Martin Nida-Remilin, it can be said; The same explanatory gap that led to Cartesian essence dualism despite its admirable advantages, the same crisis occurred for attribute dualism; To say that after Descartes proposed the pineal gland in response to Elizabeth's question about the interaction between soul and body, philosophers were disappointed with the way Descartes went and instead of repairing Descartes' arguments (which was possible because Descartes' problem The failure to find a correct explanation of the causality between the mind and the brain was not the absence of any correct explanation - in this context, refer to: basically, he moved from essential dualism to homogenous, reductionist and physicalist theories such as behaviorism and functionalism.

    Conclusion

    For someone who accepts the poperty dualism, it is necessary to remove the factor called epiphenomenalism, which introduces the mental attributes as secondary matters and considers them to be ineffective especially in relation to mental matters. In the present article, in order to remove the obstacle called epiphenomenalism, we stated in the first step, despite the fact that the origin of epiphenomenalism, i.e. "physical causal layer" has been proven to be distorted, this origin cannot be the causality of mental affairs in relation to In the second step, we proved that the promise of epiphenomenalism practically destroys the dualistic structure of the attribute and once again leads it to monotheism. In the third step, we introduced five forms based on epiphenomenalism; First, the manat that neutralizes the effect of mental things on physical things, the same manat can negate the effect of physical things on the mind, which is accepted by epiphenomenalism. Secondly, believing in the doctrine of epiphenomenalism is a self-contradictory event; Because the mentioned belief is effective in epiphenomenalism behaviors. Thirdly, acceptance of epiphenomenalism makes there is practically no difference between a zombie and a real person. Fourthly, we can make a proof with present and experimental premises and prove the effect of mental things on physical things in a present-acquired (experimental) way. Fifthly, the promise of epiphenomenalism actually denies what is confirmed by empirical science, because from an empirical point of view, mental matters (regardless of whether they are physical or non-physical) affect physical matters.

    Keywords: Property Dualism, Epiphenomenalism, MentalProperty, Physical Peroperty, Subjective Causality}
  • محمدحسن فاطمی نیا*

    دیده گاه های متنوعی له و علیه فیزیکالیسم نوشته شده و نوشته می شود. اما لازمه سنجش دقیق فیزیکالیسم، داشتن تلقی صحیح از فیزیکالیسم است. در مقاله حاضر فارغ از نقد فیزیکالیسم، می خواهیم به تلقی صحیحی از فیزیکالیسم برسیم. در این بین فهم چیستی امر فیزیکال در تعریف فیزیکالیسم نقش کلیدی بازی می کند؛ دو تلقی مشهور از امر فیزیکال وجود دارد: «شی بنیاد» و «نظریه بنیاد». در تلقی اول، امر فیزیکال، بر الگوی اشیاء نمونه وار فیزیکی تعریف می شود؛ یعنی امری فیزیکی است که ویژگی اشیاء شاخص فیزیکی را داشته باشد و در تلقی دوم، امری فیزیکی است که علم فیزیک از آن بحث کند. در مقاله حاضر نشان خواهیم داد، هر دو تلقی دچار مشکل اند و باید تلقی سومی را در فهم امر فیزیکال، جایگزین دو تلقی مذکور کنیم. به اعتقاد ما تلقی صحیح، تلقی «ویژگی بنیاد» است ازبین تلقی های ویژگی بنیاد، جدیدترین نظریات در مورد تمایز مادی-مجرد متعلق به استاد فیاضی است که ویژگی معیار امر فیزیک را محسوس بودن معرفی می نماید ما ضمن نقد دیدگاه ایشان، درنهایت «استعداد تحقق درجهان فیزیک» را ما به عنوان فرق فارق و اصیل بین امر فیزیکی و غیرفیزیکی معرفی کرده ایم که دراین بین به نتایج دیگری هم رسیده ایم.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: فیزیک, فیزیکالیسم, شئ بنیاد, تئوری بنیاد, ویژگی بنیاد}
    MohammadHasan Fatemi Neia *

    Various viewpoints have been expressed in favor and against physicalism; But the requirement for accurate assessment of physicalism is to have a correct understanding of physicalism. In this article, apart from criticizing physicalism, we want to reach a correct understanding of physicalism. In the meantime, understanding what the physical is has a key role in defining physicalism. There are two well-known views of physics: “object-based” and “theory-based”. In the first view, the physical is defined on the model of exemplary physical objects; that is, it is a physical thing that has the property of physical prominent objects. In the second view, it is a physical that the physics discusses it. In the present article, we will show that both views have problems and we must replace the two mentioned views with a third view in understanding the physical. According to our belief, the correct perception is the “property-based” view. Among the “property-based” views, the most recent theories about the material-immaterial distinction belong to Ostad Fayazi, who introduces the property of standard of physical as perceptibility. While criticizing his point of view, we have finally introduced the "talent of realization in the world of physic" as a distinct and original difference between the physical and the non-physical, and in the meantime we have reached other results.

    Keywords: physics, physicalism, Object-based, Theory-Based, Property-based}
  • محمد مهدی پور*
    مهم ترین اشکالی که دیدگاه دوگانه انگاری جوهری دکارتی را به دیدگاهی منسوخ بدل کرده، مسیله علیت ذهنی است. اگر دو جوهر ذهنی و فیزیکی هیچ ویژگی مشترکی ندارند، چگونه می توان ارتباط علی میان این دو جوهر را توضیح داد؟ جاناتان لو، با بازنگری اساسی در دیدگاه دکارتی، دیدگاه دوگانه انگاری جوهری غیردکارتی خود را مطرح می کند که براساس آن، من، به عنوان سوژه حالات ذهنی ام، می توانم برخی ویژگی های فیزیکی بدنم را «به معنای واقعی کلمه» داشته باشم. باوجوداین، نگارنده عقیده دارد تلاش او بی ثمر است؛ برای مدلل کردن مدعای پیش گفته، باتوجه به قایل شدن تمایز میان امکان سلبی و ایجابی، ابتدا استدلال می شود که جاناتان لو باید بتواند امکان ایجابی طرح پیشنهادی خودش را نشان دهد؛ اما ازآنجاکه او این همانی ویژگی را، حداقل تاحدی، وابسته به جوهر دارنده آن می داند، نمی تواند این امکان را با توسل به مفهوم «داشتن یک ویژگی به شکل اشتقاقی» نشان دهد. باوجوداین، به نظر می رسد بتوان با توسل به انگاره مکان مندی جوهر ذهنی و ویژگی های برآمده از آن، مدعای اصلی وی را تعدیل کرد و باور داشت که ذهن می تواند مکان مند باشد و بنابراین، همچنان برخی ویژگی های فیزیکی را داشته باشد. در پایان نیز نگارنده سعی می کند به انتقادهای جگوان کیم به انگاره مکان مندی جوهر ذهنی پاسخ دهد.
    کلید واژگان: دوگانه انگاری جوهری غیردکارتی, مسئله ذهن و بدن, جاناتان لو, علیت ذهنی, ویژگی اشتقاقی}
    Mohammad Mehdipour *
    The main problem of Cartesian Dualism which turns it to an outdated view is mental causation; If mental and physical substance have no mutual property, how we could explain the causal relation between them. Jonathan Lowe reconsiders Cartesian view and introduces his Non-Cartesian Substance Dualism which maintains that I, as a subject of my own experiences, literally can have some physical properties of my body. However, I think his afford is not consequent; By introducing a distinction between negative and positive possibility, first I argue that he needs positive possibility for his view. But as he committed to this idea that the identity of a property depends, at least in part, on its substance, he cannot use the idea of having a property derivatively to show this possibility. However, by resorting to the idea of spatiality of mind, I think we can maintain his core idea and believe that mind literally could has some physical properties. At the end, I will also try to answer to Kim's critiques about the idea of spatiality of mind.
    Keywords: Non-Cartesian Substance Dualism, mind-body problem, Jonathan Lowe, mental causation, derivative property}
  • ابوالقاسم هاشمی، احمدرضا همتی مقدم*

    کیفیت های ذهنی به معنای حداقلی و شهودی، همان ویژگی های پدیداری و ذاتی خود تجربه است که از آن ها با عنوان کوالیا یاد می شود. معمولا حالت های ادراکی، احساسات بدنی، حالت های عاطفی و هیجانی و حالت های شبه ادراکی را نمونه هایی از حالت های ذهنی به شمار می آورند که از کیفیت های ذهنی برخوردار هستند. دانیل دنت آمریکایی وجود کیفیت های ذهنی را با استفاده از آزمون های فکری ای که طراحی کرده است انکار می کند. دیدگاه وی با عنوان «حذف گرایی درباره ی کیفیت های ذهنی» شناخته شده است. در این آزمون ها دنت پیشینه ی وجود کیفیت های ذهنی را زیر سوال می برد و تناقض هایی را آشکار می سازد که در کیفیت های ذهنی ممکن است وجود داشته باشد. در برابر دنت فیلسوفانی چون تای برخلاف دنت برای امکان وجود کیفیت معکوس دلیل خود را بیان می کند و ویلیام وب امکان پیشرفت در تکنولوژی را سبب ساز تایید تجربی برای معکوس شدن کیفیت های ذهنی به شمارمی آورد. در انتها پاسخ سومی از جانب نویسندگان به استدلال های دنت صورت بندی می شود که مطابق آن هر تجربه ی آگاهانه ای دارای ویژگی هایی است که ممکن است مختص به یک شخص باشد: ویژگی هایی که تبیین کامل یک پدیده بدون آن ها ناممکن است.

    کلید واژگان: کیفیت های ذهنی, ویژگی پدیداری, کوالیا, آزمون فکری}
    Abolqasem Hashemi, Ahmadreza Hemmati Moghaddam *

    Mental qualities, in the minimal and intuitive concept, is intrinsic and phenomenal characters of experience called “qualia”. Perceptual states, bodily sensation, emotional states, and quasi-perceptual states are usually considered as examples of mental states that are included qualia. Daniel Dennett, an American philosopher, denies the existence of qualia using the intuition pump designed by him. His view is known as “Reductionism of Qualia”. In these tests, Dennett calls history of qualia into question and reveals the contradictions that may exist in qualia. In contrast to Dennett, philosophers such as Tye, unlike Dennett, argues that reverse quality is possible to exist and William Webb considers the technological advances as the cause of empirical confirmation of qualia reverse. In the end, a third perspective is formulated by the authors to Dennett’s arguments according to which every conscious experience has characters which may be specific to a person: Characters that are necessary to a complete explanation of a phenomenon.

    Keywords: Mental Qualities, Phenomenal Character, Qualia, Intuition Pump}
  • سید مهدی موسوی اردستانی*، نفیسه فیاض بخش
    کشف و شهود یکی از مهمترین ابزار های کسب معرفت در فلسفه اسلامی می باشد. و همواره یکی از عناصر اصلی حکمت در اسلام به لحاظ روش، اتکا به یافته های شهودی بوده است. نگارنده در این مقاله تلاش نموده است تا با ایضاح مفهوم کشف و شهود و دستیابی به معنایی روشن از آن، به بیان ویژگی های اصلی آن پرداخته و این ویژگی ها که به نظر می رسد در سه عنوان اصلی خطا ناپذیری، شخصی بودن و مشکک بودن خلاصه می شود را شرح و تحلیل نماید؛ سپس به بیان کاربرد ها و تاثیرات شهود بر دستگاه فلسفی صدرایی پرداخته و در این راستا با رجوع به منابع دست اول نسبت به روشن ساختن تاثیر کشف و شهود در این نحله فلسفی اقدام نموده است. و ضمن بیان برخی از انواع و تقسیمات شهود بر اساس ملاک های مختلف و مرسوم در بین حکما و عرفا، به ذکر نکاتی در خصوص انواع شهود بر اساس سعه وجودی مدرک های گوناگون و عدم حصر عقلی تقسیمات شهود پرداخته و کشف و شهود را به تعداد وجودات دارای شهود صاحب انواع متعدد و مختلف می داند و سپس با توجه به دو ویژگی انتقال ناپذیری و تشکیکی بودن شهود، حجیت آن را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: شهود, ویژگی شهود, تاثیر شهود, انواع شهود, حجیت شهود}
    Seyed Mehdi Mousavi Ardestani *, Nafise Fayazbakhsh
    Illuminative disclosure and intuition are one important way to gain knowledge (episteme) in Islamic philosophy. And permanently one of Islamic philosophy element in method was depending on knowledge gain by intuitions. In this essay, we tried to explain the clear meaning of intuition and explain its characteristics . it seems that these characteristics are in falliability, particularity and equivocal that will be cleared in this essay. One other thing that has been mentioned is the usage and effections of intuitions in one famous schools of Islamic philosophy I mean mullasadra school, with referring to main books of schools. As intuition has varieties and classifications, we explained about this in philosophical school, transcendental wisdom and illuminative philosophy (wisdom of the orient of light). its been cleared that the classifications of intuition are not inductive determination. Therefor these classifications can plus and minus. Common basis of intuition in some philosophy schools and mystics is another thing that we mentioned in this essay and believe that as much as res cogitans we have intuitions, so we have varieties of intuition in the world. Finally authoritativeness of intuition is mentioned in this essay.
    Keywords: intuition, characteristics of intuition, effects of intuition, kinds of intuition, authoritativeenss of intuition}
  • زهرا خزاعی *
    در معرفت شناسی فضیلت، فضیلت معرفتی به دو صورت تعریف شده است؛ سوسا آن را از سنخ قوای اعتمادپذیر می داند و زگزبسکی آن را از نوع ویژگی های منشی. در حالی که هر دو، فضیلت را معرفت ساز دانسته و تبیین و توجیه معرفت را بر پایه آن ممکن می دانند. در پاسخ به سوال از دلیل این دو گانگی در تحلیل، مقاله حاضر نگرش متفاوت فیلسوفان به معنا و ویژگی های معرفت را عامل آن می داند. تعریف سوسا از معرفت به باور صادق موجه و انفعالی دانستن آن، یا به حالتی فراتر از داشتن باورهای صادق، که حاصل فعالیتی اختیاری و ارادی است، در زگزبسکی، نهایتا به این منجر می شود که فضیلت را یا از سنخ قوا بدانیم و یا از سنخ ویژگی هایی که برای انجام چنین فعالیتی ضروری اند. در نتیجه به رغم اینکه هر دو فیلسوف وجود قوا را برای کسب معرفت حیوانی ضروری می دانند اما نگاه متفاوتشان به معرفت تاملی، نهایتا به دو برداشت از فضیلت منتهی می شود. حتی دخالت دادن عاملیت فاعل در معرفت حکمی و ضروری دانستن برخی ویژگی ها مثل دقت و ذهن باز، به عنوان فضیلت باورساز، توسط سوسا، در نتیجه بحث، تغییر چندانی ایجاد نمی کند.
    کلید واژگان: زگزبسکی, سوسا, فضیلت معرفتی, قوه اعتمادپذیر, معرفت تاملی, معرفت حیوانی, ویژگی منشی}
    Zahra Khazaei *
    In virtue epistemology, epistemic virtue has been defined in two ways. Ernest Sosa regards it as a reliable faculty, and Linda Zagzebski regards it as a character trait, while both consider virtue as a belief producer, and explain knowledge on the basis of it. This paper considers the different attitudes of philosophers to the definition and characteristics of knowledge as the cause of the aforementioned duality in the analysis of virtue. The definition of knowledge as “justified true belief” that is a passive issue (in Sosa) and as a state beyond the true beliefs, which is the result of voluntary activity (in Zagzebski), ultimately leads to consider epistemic virtue as a power or as a character trait that is necessary for such an activity. Consequently, in spite of the fact that both philosophers maintain that faculties are necessary for “animal knowledge”, their different views on the “reflective knowledge” ultimately leads to two concepts of virtue. Even Sosa’s accepting the role of agential virtues, like mind openness and attention, in judgmental belief does not make any remarkable change in the result of the discussion.
    Keywords: Epistemic Virtue, Reliable Faculty, Character Trait, Animal Knowledge, Reflective Knowledge, Ernest Sosa, Linda Zagzebski}
  • اعظم سادات شبانی *، سهیلا جلالی کندری
    متون مقدس در دست یابی به معنای دشمن و شناسایی آن بسیار مهم اند. دشمن در اندیشه دینی می تواند از زوایای گوناگون بررسی و به انواع متفاوتی تقسیم شود. صرف نظر از نوع دشمن، می توان به جهت مهم ترین خصوصیت مشترک تمام آنان، که مخالفت با خداوند و رسولان او است، ویژگی های دشمنان دینی را بررسی کرد. با واکاوی خصوصیات دشمنان در قرآن کریم و کتاب مقدس یهودیان (تنخ)، اولا می توان به تعریف جامعی از دشمن در منظر دینی دست یافت؛ سپس با شناخت دقیق از اندیشه دینی هر دو مذهب، روابط بهتری در بین پیروان دو دین برقرار کرد. این پژوهش با استخراج و دسته بندی ویژگی های اکتسابی دشمن در معنای عام، به اشتراکات و افتراقات متنی دو کتاب مقدس در این زمینه پرداخته است. اشتراکات در تبیین خصوصیات دشمن در هر دو کتاب بسیار فراوان است، تا حدی که به جز «انکار معاد»، به عنوان یکی از ویژگی های دشمن در قرآن، هر دو کتاب به ویژگی های یکسانی اشاره کرده اند، مانند تکبر، سرکشی، پیمان شکنی، ستمگری و کینه توزی. افتراقات بین این دو متن، دامنه کمتری را به خود اختصاص می دهد.
    کلید واژگان: قرآن, تنخ, کتاب مقدس, دشمن, ویژگی دشمن}
    Azam Sadat Shabani, Soheila Jalali Kondori
    Sacred texts are important for scholars to achieve meaning and knowledge of enemy. Enemy in religious thought can be examined and divided into different types. Regardless of the type of enemy, we can examine the characteristics of religious enemies due to their common property which is opposing Allah and His Messenger. By analyzing the characteristics of the enemies in the holly Quran and the Jewish Bible (Tanach), the first comprehensive definition of enemy can be achieved in a religious perspective, then understanding the religious thought of both religions will establish better relations between the followers of these two religions. This study, through extraction and classification of enemy’s acquisitive features in a general sense, has investigated the similarities and differences between the text of Bible and Quran in this respect. It was found that similarities in clarifying enemy’s feature in these two books are in a large scale; to the extent that except “the denial of resurrection”, as a characteristic of enemy in the Quran, both books have mentioned the same features such as arrogance, rebellion, treason, tyranny and malice. The scope Differences between the two texts is less.
    Keywords: The Holy Quran, Tanach, Enemy, Enemy features, The Bible}
  • محمد فولادی*
    «همدلی و همزبانی دولت و ملت»، نقشه راه و راهبردی استراتژیک از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای سال 1394 ترسیم شده است. کالبدشکافی این مقوله، و بازکاوی تجلی عینی آن، بیان استراتژیک و یا تاکتیکی بودن این شعار، وظایف متقابل دولت و ملت در تحقق آن دو، و تبیین راه کارهای عملی تحقق آنها هدف این مقاله است. این مقاله با رویکرد تحلیلی و اسنادی تدوین یافته و یافته های پژوهش نشان می دهد که به هر میزان قرابت، همدلی و همزبانی و برخورد همدلانه و همگرایانه دولت و ملت بیشتر باشد، وحدت، انسجام و همبستگی ملی افزایش یافته، تحقق اهداف، آرمان های متعالی و چشم اندازهای بلند نظام اسلامی سریع تر خواهد بود. در شرایط کنونی جهانی، با رصد حوادث، وقایع و رخدادهای پیرامون، به ویژه در جهان اسلام، تنها رمز و راز موفقیت در عرصه جهانی، «وحدت»، «اتحاد» و «انسجام» داخلی و «همدلی» و «همزبانی» دولت و ملت است. ازاین رو، همدلی و همزبانی دولت و ملت، رویکردی استراتژیک و راهبردی است.
    کلید واژگان: همدلی و همزبانی, دولت, ملت, ویژگی همدلی, رویکرد تاکتیکی, استراتژیک}
    Mohammad Fouladi*
    Unanimity and empathy between government and people is an effective broad strategy proposed by the supreme leader in 1394 for achieving prosperity the Islamic Republic of Iran. The present study aims at expounding this issue, clarifying the tactics or strategy of this slogan and the, mutual responsibilities of government and people in achualizing them and presenting practical strategies for actualizing them. The findings show that the higher the level of unanimity and empathy harmony between government and people are, the higher the degree of national unity and harmony will be, and so the oims and objectives of the Islamic system will be easily attainable. Given the status quo in the world, the only factors that contribute to an international success are national unity and harmony and unanimity and empathy between governments and people. Therefore, unanimity and empathy between government and people is a strategic approach.
    Keywords: unanimity, empathy, government, people, the characteristic of unanimity, tactical approach, strategic}
  • حمیدرضا ورکشی*
    از آنجا که افلاطون اولین فیلسوف آغازگر تالیف در حوزه زیبایی و بر زیبایی شناسی هنری بعد از خود بسیار تاثیر گذار بوده است، بررسی دیدگاه وی در خصوص زیبایی های هنری اهمیت بسیاری دارد. البته هرچند هنرهای زیبا، به نحوی که در عصر حاضر مصطلح است، در دوران افلاطون مطرح نبوده، اما می توان از مطالب و آرایی که افلاطون به طور پراکنده در باب هنرهای زیبا بیان کرده است، نظر وی را کشف کرد. راجع به دیدگاه افلاطون پیرامون هنرهای زیبا دو نظر وجود دارد. برخی او را موافق هنر دانسته اند و در صدد توجیه مخالفت های صریح وی برآمده اند و برخی نیز او را ضد و مخالف هنر دانسته اند. در این پژوهش فارغ از نظر موافقان و مخالفان به بررسی هنر از دیدگاه افلاطون پرداخته می شود و نتیجه آنکه وی را نه می توان مخالف و نه موافق مطلق هنرهای زیبا دانست. بلکه افلاطون به دو نوع هنر معتقد است؛ هنر ارزشی و غیرارزشی و برای هر یک از این انواع ویژگی هایی ذکر می کند؛ که اساسی ترین وجه ممیزه این دو هنر، بهره مندی از زیبایی مطلق؛ یعنی منشا الهی داشتن است.
    کلید واژگان: ارزشی, افلاطون, زیبایی مطلق, غیرارزشی, ویژگی ها, هنرهای زیبا}
    Hamidreza Varkeshi*
    Since Plato is regarded as the first philosopher who started writing on aesthetics and impacted upon artistic aesthetics following him, a review of his perspective on artistic aesthetic is of crucial importance. Although fine arts in its current form have not existed at the time of Plato, his ideas could be discovered from what he has sporadically expressed on fine arts. There are two viewpoints on Plato's perspective on fine arts. Some believe he has been for arts and have tried to justify his explicit objections to art. Some others have known him against art. This study reviews Plato's ideas on art irrespective of the views of his opponents and proponents. The findings show he is neither an absolute proponent nor an absolute opponent of fine arts. That is, Plato believes in two types of art: Value art and non-value art. He expresses some features for each type and regards absolute aesthetic (i.e. having a divine origin) as the most distinctive feature differentiating these two types of art.
    Keywords: Fine arts, value art, non, value art, features, absolute aesthetic, Plato}
  • حسین اربابی*
    همان گونه که خداوند متعال متدینان را به تشدید عزم و قوت اعتقاد تشویق می کند، آنها را به رفتار و عمل متناسب با آن نیز ترغیب می نماید تا حاکی از اعتقادات و تقویت کننده آنها باشد. این اعمال گاه صرفا انفرادی بوده و فقط نشان دهنده رابطه فردی انسان با خداست و گاه علاوه بر این، دارای نمود و ظهور اجتماعی بوده و برانگیزاننده عواطف و احساسات جمعی متدینان است. این دسته از اعمال، که «شعائر دینی» نامیده می شوند، بخش قابل توجهی از دین اسلام را به خود اختصاص می دهند و نقش فراوانی در حوزه فردی و اجتماعی مسلمانان ایفا می کنند.
    این پژوهش با رویکرد نظری تحلیلی، «شعائر اسلامی»، ویژگی ها و کارکردهای آن را بررسی کرده و نشان می دهد مقصود از آنها عبارت است از: نشانه های ظاهر و آشکاری که اراده الهی به انجام آنها تعلق گرفته است تا مومنان خدا را به یاد آورند و معرف هویت دینی متدینان و نشان وابستگی ایشان نسبت به دستورات دینی باشد. در مجموع، شش ویژگی را از این تعریف می توان استنباط نمود که عبارتند از: حکایتگری، اعلان، وضع، مشارکت، انتساب، و تمایز.
    کلید واژگان: مفهوم شناسی, ویژگی ها, شاخص ها, شعائر دینی, نمادهای دینی, اسلام}
    Hossein Arbabi*
    As God Almighty encourages the pious to affirm their decision and strengthen their belief, He also encourages them to behave and act according to it in order to express and reinforce their beliefs. These may be private acts and show the relation between God and man, and they may be public actions, which aronse the feelings of the pious. These actions which are referred to as “religious rites”, have a considerable part in Islam and play an important role in Muslims’ individual and social life. Using a theoretical-analytical approach, this research seeks to investigate Islamic rites and their characteristics and functions, and show that they are outward and clear is performing of signs which goes with the divine will, so that the believers may remember God and they may be a means of recognizing the religious identity of the faithful and a sign of their adherence to Divine commandments. In brief, six characteristics can be derived from this definition. they are; narrating, announcement, status, partnership, ascription and distinction.
    Keywords: conceptology, characteristics, indexes, religious rites, religious symbols, Islam}
  • مهدی غلامعلی

    حضور چشم گیر راویان کج اندیش در اسناد متون معتبر روایی و اعتماد راویان و محدثان به ایشان، نشان از شیوه ای نظام مند در نقل روایات از راویان منحرف دارد که ضرورت کشف این نظام را مهم می نمایاند. «واقفه» در تاریخ کلام امامیه در میان گروه های انحرافی پس از غالیان بیشترین لطمه را به اندیشه کلامی شیعه وارد ساخته اند؛ اما روایت آنان برخلاف غالیان، از گردونه روایات امامیه حذف نشده و بخش مهمی از فقه امامیه، وام دار روایات واقفه است. این پژوهش با استمداد از شیوه کتاب خانه ای، نخست ویژگی های این فرقه را برشمرده و سپس با بررسی شیوه محدثان کهن، به این نظر رهنمون شده که متقدمان بین «علمیت راوی» و «اعتقادات» آن ها، قائل به تفکیک بوده و تنها روایاتی را که بیان گر «اعتقادات اختصاصی» فرقه بوده، منعکس نمی کردند.

    کلید واژگان: باورهای اعتقادی, احادیث امامیه, روایات واقفه, ویژگی ها, تاثیر گذاری ها, واقفه}
    Mehdi Gholamali

    The considerable presence of the misguided narrators in the documentation of the authentic narrations and the confidence of the narrators and muhaddiths on them indicates a systematic way in narrating the narration by medium of the pervert narrators that necessitates discovering of this system. In the Imamiyyah Kalam history, amongst the misguided groups, although in the second place after theGhalian (the Belief Extremists),the Wakifan entered the most destruction in the Kalami thoughts of Shi'a; but their narrations, unlike the Ghalian, is not omitted from the Imamiyyah circle of narration and a significant part of the Imamiyyah jurisprudence is indebted the Wakifi narrations. Using the library method of research, this study at first explains the features of this denomination and, then, examining the method of the old narrators, leads to this point of view that the fore masters separated the "knowledge of the narrators" of their "beliefs" and do not narrated the only narrations that show the "characteristic beliefs" of the denomination.

    Keywords: the faith beliefs, Imamiyyah narrations, the Wakifannarrations, characteristics, influences, the Wakifan}
  • امیر راستین، علیرضا کهنسال
    از ویژگی های فرشتگان که برآمده از متون دینی است، وصف عصمت می باشد. در میان اندیشمندان مسلمان، اصل وجود این صفت، مورد اتفاق بوده و آنچه محل مناقشه و اختلاف می باشد، پذیرش یا انکار آن به عنوان وصفی ذاتی و جبلی فرشتگان است؛ یعنی نزاع اصلی بر سر آن است که آیا تمام کارگزاران غیبی الهی، معصومند و هرگز هیچ گونه خطایی از ایشان سر نمی زند، یا اینکه تنها برخی از آنها واجد این موهبت هستند و در طبیعت فرشته، امکان ورود خطا و عصیان، وجود دارد. در این نوشتار به طرح و بررسی ادله هر دو طرف می پردازیم و در انتها روشن می شود که در مجموع، ادله و شواهد طرف داران عصمت فرشتگان از اتقان بیشتری برخوردار است. زیرا ایشان علاوه بر ارائه دلایل نقلی معتبر فراوان، شواهد عقلی نیز بر آن یافته اند و نیز به خوبی از عهده پاسخ به شبهات مخالفین برآمده اند.
    کلید واژگان: فرشتگان, عصمت, ویژگی ذاتی, موافقان, مخالفان, ماهیت ابلیس}
    Amir Rastin, Alireza Kohansal
    Infallibility is one of the characteristics of angels arising from religious texts. Muslim scholars have consensus on the existence of this trait but their conflicts and disagreements revolves around its acceptance or rejection as an inherent trait of angels. That is to say, the main conflict is that whether all of the divine occult agents are infallible and never make mistakes or only some of them possess this gift, and errors and mistakes may bepenetrated into the nature of angels. The study deals with investigating the reasons of both parties and at the end it will be clarified that in general, reasons and evidences of the proponents of infallibility of angels have more strength. The reason is that in addition to proposing abundant valid traditional reasons, they have also found rational evidences for it and they have been successful in providing responses for the opponents questions. Keywords: Angels, Infallibility, Inherent Characteristic, Proponents, Opponents, the Nature of the Satan.
  • سید محمد علی حجتی، هومن محمد قربانیان، لطف الله نبوی، ارسلان گلفام
    برای حل معمای معنا داری کلمات، پل هورویچ پیشنهاد می کند که برخی کاربردهای یک کلمه در مرتبه ای بالاتر از دیگر کاربردها بوده و به وجودآورنده الگوی حاکم بر کاربرد آن کلمه هستند. ویژگی پذیرش این کاربردهای خاص، باور به آن ها را در نظام باورهای کاربر توجیه کرده و سپس این باورها مانند یک اصل معنا شناسی، دیگرکاربردها را تبیین می کنند. اما این ایده نمی تواند همه کاربردهای یک کلمه را توجیه کند. در این مقاله، به کمک روش تحلیل مفهومی و منطقی، پیشنهاد می شود که نخست، اگرچه ویژگی پذیرش، توجیه گر کاربردهای معمول کلمه است، اما می توان برای کاربردهای غیرمعمول، ویژگی هایی مشابه ویژگی پذیرش فرض کرد. دوم، نقش محوری در تعیین معنای یک کلمه را ویژگی پذیرش آن بر عهده دارد، اما محقق شدن شرایط ظهور ویژگی پذیرش، بر محقق شدن شرایط لازم برای ویژگی های دیگر موثر است. سوم، تنها ویژگی پذیرش یک کلمه دارای خصیصه غیرالتفاتی بودن است.
    کلید واژگان: پل هورویچ, نظریه کاربردی معنا داری, ویژگی پذیرش, ویژگی غیرالتفاتی}
    Seyyed Mohammad Ali Hodjati, Hooman Mohammad Ghorbanian, Lotfollah Nabavi, Arsalan Golfam
    To complete The Use Theory of Meaning، Paul Horwich put forward a new thesis that some usages of a word have explanatory role and justify the overall use-regularities of that word. These specific sentences have a basic acceptance property which makes them believable in users` system of belief and like a semantic axiom، make other usages justified. But there are still some usages that cannot be explained. In this article، with the help of conceptual and logical method، we suggest، first، considering more basic properties for a word parallel to main usages. Then in second level، we try to find a connection between these properties by suggesting that manifestation of acceptance property has a crucial role in determining common meaning of a word and its other meanings. At end، we make a distinction between acceptance property and other properties of a word by supposing that only acceptance property is non-intentional.
    Keywords: Paul Horwich, The Use Theory of Meaning, Acceptance Property, Non, intentional Property}
  • مهدی رعنایی
    جردن هوارد سوبل در مقاله 1987، و سپس در کتاب 2004 خود، نشان داد که استدلال هستی شناسیک جدیدی که گودل در سال 1970 پیشنهاد کرد با شکست وجهی مواجه است و درواقع صحیح نیست. سی. انتونی اندرسون در سال 1990 اصلاحاتی پیشنهاد کرد و در آن راه را بر اثبات قضایای سوبل بست و نشان داد که می توان روایتی از استدلال گودل داشت که با شکست وجهی مواجه نباشد. اما گراهام آپی با نقیضه ای که در سال 1996، و سپس 2000، مطرح ساخت نشان داد که استدلال هنوز نتایج نامطلوبی دارد و همچنان می توان در صحت آن شک داشت. الکساندر پراس نیز در مقاله 2009 خود از چند استدلال هستی شناسیک گودلی دفاع کرد که در برابر این نقیضه مصون هستند. در این مقاله، پس از اشاره ای کوتاه به استدلال هستی شناسیک گودل (روایت اسکات)، به انتقادات سوبل، اصلاحات اندرسون، نقیضه آپی و درنهایت استدلال هایی که پراس مطرح کرده است خواهم پرداخت.
    کلید واژگان: گودل, استدلال هستی شناسیک, موجود خدای, گونه, ویژگی مثبت}
    Mahdi Ranaee
    In his 1987 paper، Jordan Howard Sobel showed that Gödel’s ontological argument faces modal collapse and، therefore، it is not sound. C. Anthony Anderson، in his 1990 paper، proposed an amended version of the argument in which modal collapse is blocked. In his parody، Graham Oppy، however، cast a serious doubt on the soundness of Anderson’s version. Alexander Pruss، however، in his 2009 paper، endeavored to block this parody by proposing some new Gödelian ontological arguments. In this paper، I will be trying to inquire into Gödel’s ontological argument، Sobel’s objections، Anderson’s emendations، Oppy’s parody، and Pruss’ ontological arguments.
    Keywords: Gödel, ontological argument, God, like being, positive property}
  • سعید مقدم
    تهدیدها و آسیب های فراوانی در دهه های اخیر نهاد خانواده را به چالش کشیده است. از این رو، ارائه یک خانواده آرمانی از منظر دینی جهت رویارویی با تهدیدهای نوین، ضروری به نظر می رسد. در این نوشتار به بررسی خانواده آرمانی مطلوب در اندیشه امام سجاد علیه السلام با روش تحلیل متن می پردازیم. ترسیم خانواده آرمانی براساس ویژگی ها و ارائه راهکارهای تحقق این نهاد، از اهداف این پژوهش به شمار می رود.
    خانواده آرمانی، اگرچه برای پاسخ گویی به نیاز جنسی شکل می گیرد، ولی به دلیل داشتن مبانی توحیدی و ارائه ویژگی ها و راهکارهای برگرفته از مبانی وحیانی، به پرورش انسان های موحد می پردازد و زمینه تشکیل جامعه آرمانی را فراهم می کند.
    کلید واژگان: خانواده آرمانی, اندیشه امام سجاد علیه السلام, ویژگی ها, راهکارها}
    Saeed Moqaddam
    In recent decades, there have been many threats and damages which have challenged family as a social institution. Therefore, it is necessary to provide a model of ideal family from religious perspective in order to confront new threats. Using content analysis, the present paper seeks to study the ideal family in Imam Sajjad's thought. It aims at depicting the ideal family based on features extract from his thought and providing modus operandi to actualize this ideal institution.Although the ideal family is formed to meet sexual needs, it contributes to fostering monotheist men and due to its monotheistic foundation as well as some features and modus operandi extracted from revealed principles provides the grounds for an ideal society
    Keywords: ideal family, Imam Sajjad's thought, features, modus operandi}
  • علی اسلامی
    تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول تحقیق، تنظیم و تدوین درس تفسر قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی دام ظله در حوزهٴ علمیهٴ قم است. تا زمان تالیف این نوشتار 16 جلد از آن منتشر شده است و تا پایان قرآن به حدود 80 جلد خواهد رسید.
    تسنیم تا کنون چندین بار در درون و بیرون کشور حایز رتبهٴ برتر شده است؛ از جمله در سال 1385(ه. ش) به عنوان «تحقیق برتر در عرصهٴ مطالعات اسلامی و قرآنی» از سوی «آیسیسکو» برگزیده شد.
    نام تسنیم برگرفته از آیه 27 سورهٴ «مطففین»، و تسنیم نام چشمه ای بهشتی است که شراب طهور مقربان الهی از آن می جوشد. آن مفسر حکیم، تفسیر خود را از آن رو تسنیم نامیدند که وحی قرآنی، این سلطان علوم، چشمه سار پرجوششی است که از زلال ناب آن حکمت و همه دانش ها بهره مندند و اعتبار و ارزش خود را باز می یابند.
    از بزرگ ترین شاخصه های ساختاری و محتوایی تسنیم روشمند بودن آن است. در این تفسیر، ذوق و سلیقهٴ شخصی، استحسانات عقلی و عرفی و پیش فرض های علوم گوناگون بر قرآن تحمیل نشده و دخالتی در تفسیر آیات ندارند. در نوشتار حاضر امور زیر بررسی شده اند:1. ویژگی های ساختاری و محتوایی تسنیم. 2. مقایسهٴ تسنیم با المیزان و بیان وجوه اشتراک آن دو و امتیازها و نوآوری های تسنیم. 3. اخلاق علمی مفسر تسنیم. 4. تسنیم و مفسر آن از نگاه دیگران. 5. منابع و مآخذ تسنیم.
    نوشته پیش رو ثمره بررسی های روش شناسانهٴ مولف درباره تفسیر تسنیم است که برخی از مباحث آن از نصوص روش شناسانهٴ بنانی و بیانی استاد مفسر و برخی از تامل در این اثر نورانی استفاده شده است.
    کلید واژگان: تفسیر, تسنیم, ساختار تفسیر, ویژگی محتوایی, اخلاق علمی, منابع و مآخذ}
    Ali Islami
    Tasnim is an invaluable exegesis of the holy Quran prepared as the outcome of a series of exegetical lectures on the holy Qur’an by Ayatullah Jawadi Amuli in the Seminary of Qum. To date 16 volumes of this exegesis have been published and 64 more volumes are expected to appear in the future so as to cover the entire Qur’an. Thus far Tasnim has obtained several awards both in and out of Iran. In 2006، Tasnim was selected as the best research work in Islamic and Quranic studies by ISISCO. The word ‘Tasnim’، deriving from Quranic terminology (chapter Mutaffifin، verse 27)، is the name of a heavenly fountain that springs forth pure water for the use of those brought near to the Holy Presence of God. Ayatullah Jawadi has named his exegesis ‘Tasnim’ because the Quran is a fountain from which all other sciences flow and on which the authority of all other sciences is based. One of the most important structural peculiarities of this exegesis is that it is a methodic exegesis. Things such as personal inclinations، intellectual or popular preferences and the presuppositions of other sciences are not imposed on the holy Quran in this exegesis. The present article studies the following: 1) structure and content of Tasnim 2) a comparison between Tasnim and al-Mizan pointing out their differences and commonalities 3) the ethical-intellectual stature of the writer of Tasnim 4) Tasnim and its writer from the perspectives of others 5) the sources used by Tasnim. The present work is the outcome of methodological studies on Tasnim made by the writer. Some of the discussions touched on in this study are contributions by Ayatullah Jawadi himself while others are the result of due deliberation upon this luminous work.
  • مهدی نکویی سامانی
    هدف اصلی این نبشتار بررسی نسبت فرایند جهانی شدن با جهانی شدن اسلام و یافتن پاسخ این پرسش است که آیا اسلام با جهانی شدن، تقابل دارد و یا تعامل؟ و بر فرض تقابل این پدیده با فرهنگ اسلام، مسلمانان در مواجهه با فرایند جهانی شدن، چه راهبردها و راه کارهایی می توانند اتخاذ نمایند؟
    نویسنده با رویکرد نظری و بررسی اسنادی و تحلیل داده ها و نقد و بررسی یافته های پژوهشی، به پرسش های فوق پاسخ داده و چنین معلوم داشته است که ماهیت جهانی شدن با جهانی سازی مترادف نیست. برای شناخت دقیق این پدیده، باید به همه ابعاد، عوامل و پیامدهای آن توجه داشت. جهانی شدن به لحاظ ماهیت، اهداف و مشخصه ها، و پیامدهایی که دارد با آموزه های اسلام در تعارض است. در پایان نیز راه کارهایی برای برون رفت جهان اسلام از چالش های این فرایند ارائه شده است
    کلید واژگان: جهانی شدن, جهانی سازی, اسلام, تعامل, تقابل, ویژگی ها, راهبردها}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال