جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ṭabāṭa’ī » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه «Ṭabāṭa’ī» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
درباره کمیت و کیفیت علم امام، نظریات متفاوتی مطرح است. سه موضع «بی کرانگی»، «کران مندی» و «سکوت» درباره کمیت علم امام، و دو دیدگاه «حضوری بودن» و «ارادی بودن» درباره کیفیت آن وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی ، آراء علامه طباطبائی و آیت الله صالحی را درباره علم امام بررسی کرده است. نتیجه آن که، از دیدگاه علامه، امام دارای علم غیب بی کرانه احاطی نامحدود و از دیدگاه صالحی، امام دارای علم غیب کران مند ارادی محدود است. در نقد دو دیدگاه باید گفت: تضعیف سندی یا غلوآمیز دانستن متن روایات دال بر بی کرانگی و نیز احاطی دانستن علم امام به ریزترین مسائل پذیرفتنی نیست، بلکه از آن جا که علم امام، لطف خدا و امام، هادی مردم است، هر جا امر هدایتی اقتضا کند، کرانه علم او به اذن الهی قبض و بسط پیدا می کند. بنابراین، به کار بردن تعابیر «محدود» یا «نامحدود» درباره آن دقیق نیست، زیرا علم امام به سان مخزن نیست، بلکه یک جریان است و جریان، قابلیت تحدید ندارد.
کلید واژگان: علم امام, بی کرانگی و کران مندی, حضوری و ارادی, صالحی, طباطبائی}There are different views about the quality and quantity of Imām’s knowledge. There are three positions of “unlimited-ness”, “limitedness” and “silence” about the quantity of Imām’s knowledge and two views of “being immediate (ḥuḍūrī)” and “being by will” about its quality. By a descriptiveanalytic method, this research has examined the views of ‘Allāmah Ṭabāṭa’ī and Ayatollah Salehi on the Imām’s knowledge. The result is that ‘Allāmah’s point of view, Imām has an unlimited inclusive knowledge of the unseen (ghayb), and from Salehi’s point of view, Imām has a limited willingly knowledge of the unseen. To criticize the two views it must be said: documental weakening or regarding as exaggerating the texts of narrations denoting unlimited-ness as well as regarding Imām’s knowledge as including the most detailed and partial affairs are not acceptable, but because the knowledge of Imām is a divine benefit (luṭf) and Imām is the people guide, everywhere the guidance demands, the domain of Imām’s knowledge would extend or get narrow. Thus, application of terms such as “limited” or “unlimited” for it is not exact, because the Imām’s knowledge is not something like a tank but like flow and a flow is not limitable.
Keywords: Imām’s knowledge, unlimited-ness, limitedness, immediate, willingly, Ṭabāṭa’ī, Salehi}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.