به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Aristotle’s logic » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Aristotle’s logic» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا ملکی*، میرسعید موسوی کریمی

    اهمیت و نقش زبان طبیعی در فلسفه بر کسی پوشیده نیست. ارسطو برای نظام بخشی به منطق و ارایه قواعد آن به میزان قابل توجهی متکی به زبان طبیعی بود به گونه ای که قوانین منطقی خود را در چارچوب همین زبان مطرح کرد. با گذر زمان و ایراد نقدهایی بر منطق ارسطویی برمبنای ناتوانی و محدودیت های زبان طبیعی، فرگه با بنیان نهادن یک زبان صوری و منطقی نوین، یک نظام فلسفی جدید را پایه ریزی کرد. البته این تحولات محصور به فرگه نماند و در نظام های فلسفی پس از او ادامه یافت. در این نوشتار ابتدا زبان طبیعی و تاثیرات آن در منطق ارسطویی و نارسایی های کاربرد آن در منطق قدیم مورد توجه قرار گرفته است. سپس برخی از ابداعات فرگه در زبان صوری و منطق بحث و بررسی می شود. پس از آن، چرخش زبانی فرگه، نقطه عطف آن، چرایی و همچنین چگونگی آن تبیین و بررسی شده است. تاثیر زبان جدید در تاسیس نظام فلسفی فرگه نیز هدف نهایی این نوشتار است که در انتها بدان پرداخته شده است.

    کلید واژگان: گوتلوب فرگه, فلسفه زبان, زبان طبیعی, منطق ارسطویی, چرخش زبانی, منطق جدید}
    Alireza Maleki *, MirSaeid Moosavi Karimi

    The role and importance of natural language in philosophy is clearly significant and obvious. Aristotle for systematizing his logic and formalizing its rules was significantly dependent on ordinary language such that he formulated the rules of his logic in the framework of this language. By criticizing Aristotle’s logic on the basis of incompetence and limitations of natural language, Frege developed a new philosophical system by introducing a formal language and a new system of logic. Of course these modifications did not end with Frege and continued in later philosophical systems. In this paper, firstly, we consider natural language and it’s influence on Aristotle’s logic and the problems of its application in ancient logic. Then some of Frege’s innovations in formal language and logic will be discussed. After that, we will examine Frege’s linguistic turn, its turning point, nature and conditions. Finally the effects of formal language in establishing the structure of Frege’s philosophical system will be considered.

    Keywords: Gottlob Frege, philosophy of language, Natural Language, Aristotle’s Logic, Linguistic Turn, Formal Logic}
  • محسن انبیایی *
    نیروبرد (مکانیک) کوانتومی در طلیعه قرن بیستم جانشین نیروبرد سنتی شد. برای معادله موج شرودینگر که در این نیروبرد جدید، دارای جایگاهی همچون جایگاه قوانین حرکت نیوتن در نیروبرد سنتی است، تعبیرهای فلسفی بسیاری ارائه شده که تعبیر منطق کوانتومی یکی از این تعابیر است. بنیان گذاران منطق کوانتومی مدعی اند که بر اساس مشاهداتشان در سطح کوانتومی، منطق سنتی که پیش از این به عنوان معیار سنجش استدلال صحیح از ناصحیح بوده است، فاقد کارایی مناسب است و باید آن را با یکی از تقاریر منطق کوانتومی جای‎گزین ساخت. در این مقاله ضمن معرفی مختصر نیروبرد کوانتومی و تعبیر منطق کوانتومی از این نیروبرد، حتی الامکان از ورود به مباحث صوری منطق کوانتومی احتراز می‎شود و با روش تحلیلی، امکان جای‎گزینی منطق سنتی با چنین منطقی بررسی می‎شود. بر اساس این تحقیق مشخص شد که منطق کوانتومی را باید صرفا یک صورت بندی ریاضیاتی دانست، نه یک منطق جای‎گزین، چراکه اولا منوط به یک تعبیر خاص از معادله شرودینگر است و ثانیا به وضوح از منطق سنتی برای ابطال آن استفاده کرده است. همچنین نتیجه ای که از کاربست این منطق بر دو منطق سنتی و کوانتومی حاصل می شود، صادق و کاذب بودن هم زمان هر دو منطق است، نه کاذب بودن منطق سنتی و صادق بودن منطق جای‎گزین.
    کلید واژگان: منطق کوانتومی, منطق ارسطویی, منطق سنتی (کلاسیک), نیروبرد (مکانیک) کوانتومی, نظریه کوانتوم, تعبیر کوانتومی, تابع موج}
    Muhsen Anbiyaie *
    Quantum mechanics replaced the traditional mechanics in the early twentieth century. To study Schrodinger’s wave equation, whose position in this new mechanics is like the status of Newton’s movement laws in traditional mechanics, numerous philosophical statements have been offered, one of which is ‘quantum logic’. The founders of quantum logic claim that on the basis of their observations in quantum level, the traditional logic, which previously served as the measurement for right and wrong arguments, lacks the proper efficiency and must be replaced by one of the expressions of quantum logic. In the present article, while shortly introducing quantum mechanics and quantum logic, we have avoided entering the formal discussions of quantum logic and used analytical method to investigate the possibility of replacing the traditional logic with quantum logic. According to this study, it was clarified that one must regard quantum logic just as a mathematical formulization, not an alternative logic, because firstly it is dependent on a certain statement of Schrodinger’s equation, and secondly, one must use traditional logic to falsify it. Applying this logic to traditional and quantum logic would result in truth and falsehood of both logics and not falsehood of traditional logic and truth of alternative logic.
    Keywords: quantum logic, Aristotle’s logic, traditional (classic) logic, quantum mechanics, quantum theory, quantum statement, wave function}
  • مهین باقری*، مهدی میرزاپور، غلامرضا ذکیانی

    نظریه ی اطلاق (Supposition Theory) یکی از نظریه های مهم منطقی-دلالت شناسی است که در تالیفات و تفاسیر منطق دانان قرون وسطایی در ذیل بحث «ویژگی های حدود» مطرح گردیده است. از آنجایی که این نظریه دارای پیامدهای منطقی، فلسفی و الاهیاتی مهمی است در این پژوهش به بررسی ریشه ی مفهومی و تاریخی آن می پردازیم. مدعای اصلی این پژوهش وجود پیوندی معنادار به لحاظ تاریخی و مفهومی بین نظریه ی قرون وسطایی اطلاق و نظریه ی مغالطات ارسطو است که در رساله ی «در پیرامون ابطال های سوفیستی» وی مطرح شده است. بررسی مورد به مورد مغالطات مطرح شده توسط ارسطو در مقایسه و تطبیق با تحلیل های منطق دانان قرون وسطایی این فرضیه را تقویت می کند که نظریه ی اطلاق همان دلالت شناسی پنهان در نظریه ی مغالطات ارسطو است که توسط منطق دانان قرون وسطایی ماهیتی آشکار و مستقل پیدا کرده است و در دوران قرون وسطایی متاخر در برخورد با مشکلات دلالت شناسی مختلف در ابعاد گسترده تری نیز توسعه یافته است.

    کلید واژگان: ابطال های سوفیستی ارسطو, نظریه ی اطلاق, منطق ارسطویی, منطق قرون وسطایی, مغالطات منطقی}
    mahin bagheri *, Mehdi Mirzapour, Gholamreza Zakiani

    Supposition theory is one of the most important logical- semantic theories which is put forward by medieval logicians in their logical texts and commentaries usually under the discussion topic "Properties of Terms". Since this theory has important consequences and results in logic, philosophy and theology, in this paper we will investigate its conceptual and historical origin. We claim that there is a significant and deep (historical and conceptual) bound between the medieval theory of supposition and Aristotle’s theory of fallacies as he has stated in his treatise “sophistical refutations”. The case-by-base study of Aristotle’s fallacy in comparison to the semantical analysis of medieval logicians support this idea that supposition theory is the implicit semantic of Aristotle’s “sophistical refutations” which has been reinterpreted as an explicit and dependent field of study by medieval logicians, and also it has been extended throughout the late medieval ages due to different semantical problems.

    Keywords: Aristotle’ “Sophistical Refutations”, Supposition Theory, Aristotle’s Logic, Medieval Logic, Logical Fallacies}
  • غلامرضا ذکیانی، محمد امین برادران نیکو*

    مطابق دیدگاه اسمیت ارغنون کاربرد ویژه ای برای ارسطو دارد و آن اثبات این امر است که فلسفه اولی ممکن است. به نظر وی، انتظار اشتباهی است که هدف ارغنون را طرح نظریه های روش شناسی ارسطو تلقی کنیم. ارسطو در تحلیل دوم با ارائه استدلالی سعی می کند تا نشان دهد وجود یک معرفت غیربرهانی شرط کافی و لازم برای معرفت برهانی (علم) است. هدف معرفت غیربرهانی همان هدف فلسفه اولی، یعنی رسیدن به اصول اولیه هر علمی است. اسمیت بررسی می کند که استدلال مذکور در تحلیل دوم به سایر نظریه های منطقی ارسطو در ارغنون شامل نظریه های تعریف، حمل، دیالکتیک، مقولات و قیاس وابسته است. علاوه بر آن، ارسطو، در بخش پایانی تحلیل دوم امکان رسیدن به این معرفت غیربرهانی را با شرح فرایندی به نام نوس اثبات می کند.

    کلید واژگان: ارغنون, رابین اسمیت, منطق ارسطو, دیالکتیک ارسطو}
    Gholam Reza Zakiani, Mohammad Amin Baradaran Nikou

    According to Smith, Organon for Aristotle is a special means to demonstrate that first philosophy is possible. For him, it’s incorrect to think that the aim of Organon is the introduction of Aristotle’s methodological theories. In Posterior Analytics, Aristotle by a demonstration tries to show that an undemonstrative knowledge is necessary and sufficient condition for demonstrative knowledge (episteme). The aim of undemonstrative knowledge is the aim of first philosophy, that is, coming to the first principles of any science. Smith considers the demonstration in question depends on other Aristotle’s logical theories in Organon involving theories of definition, predication, dialectic, categories, and deduction. Furthermore, in the last section of Posterior Analytic, Aristotle expressing a process called Nous shows that coming to the undemonstrative knowledge is possible.

    Keywords: Organon, Robin Smith, Aristotle's logic, Aristotle's dialectic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال