به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Becoming » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Becoming» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجواد رودگر

    اهمیت معرفت به صراط سلوک که کارکردهای انکارناپذیری در عرفان عملی خواهد داشت، امری است که سالک آگاه در صیرورت به سوی خدا، محتاج شناخت ماهیت آن می‎باشد؛ زیرا در سلوک عناصری مثل سالک، مسلک، مسلوک‏الیه و سلوک از یک سو و آغاز و انجام سلوک تا شهود از دیگرسو مطرح است؛ بنابراین یکی از پرسش‎های زیرساختی سلوک عرفانی این است که اولا صراط سلوک چیست؟ ثانیا مصداق آن کدام است؟ در نوشتار حاضر با روش ترکیبی (نقلی و عقلی) پاسخ پرسش یادشده داده شد و برونداد و یافته آن عبارت است از اینکه براساس معارف وحیانی و معالم حکمی- عرفانی صراط سلوک، نفس سالک مومن است و معرفت نفس در حدوث و بقای سیر و سلوک نقش اصلی دارد و ماهیت آن فطری، فقری، وحدانی و وجودی خواهد بود. ساختار مقاله نیز در قالب مقدمه‎ای درباره ظرفیت و ساختار وجودی انسان با هدف نیل به کمال حداکثری و فعلیت غیر قابل توقف در قوس صعود شکل یافته و آن‎گاه اهمیت، ضرورت و نقش کلیدی معرفت نفس و وحدت صراط و کثرت سبل تبیین شده است تا صیرورت و تصعید وجودی سالک در صراط سلوک تعلیل و تحلیل شود.

    کلید واژگان: صراط, سلوک, معرفت نفس, سبیل, صیرورت, ماهیت, وحدت و کثرت}
    MohammadJavad Roodgar

    The importance of knowledge about the path of the spiritual wayfaring (sulūk), which will have undeniable functions in practical mysticism, something that the conscious sufi disciple (salek) in his journey towards God needs to know its nature, because in spiritual wayfaring (sulūk), such elements are important: 1- sufi disciple (salek) 2- the place of spiritual wayfaring 3- the spiritual wayfaring to 4- spiritual wayfaring (sulūk) on the other hand, beginning and end the spiritual wayfaring (sulūk) until intuition from the other side. Therefore, one of the fundamental questions of mystical spiritual wayfaring (sulūk) is, first what is the path of spiritual wayfaring (sulūk)? Secondly, what is its extension? In the present article, the answer to the mentioned question was given with a combined method (narrative and rational) and the output and finding of it is that it can be caught and deduced in the revealed teachings and philosophical-gnostic teachings, that is, the path of spiritual wayfaring (sulūk) is the soul of pious sufi disciple (salek). and the knowledge of the soul plays a major role in the occurrence and survival of the spiritual wayfaring (sulūk), and its nature will be innate, poverty, unity and existential. The structure of the article is also in the form of an introduction about the capacity and existential structure of man with the aim of achieving maximum perfection and unstoppable actuality in the arc of ascent, and then have been explained the importance, necessity and key role of the knowledge of the soul and the unity of the path and the multiplicity of ways to should be explained and analyzed sufi disciple’s existential becoming and ascending in the path of spiritual wayfaring (sulūk).

    Keywords: Path, Spiritual Wayfaring (Sulūk), The Knowledge of The Soul, way, Becoming, essence, Unity, Plurality}
  • حجت الله عسکری زاده، سید ابراهیم موسوی*

    در این نوشتار، مفهوم پیدایش (Genesis) در نوشته‌های ارسطو هم به لحاظ لغوی و اصطلاحی و هم به لحاظ فهم ارسطویی آن تبیین و بررسی شده و اهمیت تمایز آن با فهم وحیانی و ادیان ابراهیمی مورد توجه قرار گرفته است. با تبیین این مفهوم، اهمیت اصطلاحات و مفاهیمی همچون به وجود آمدن و پدید آمدن نیز بیشتر آشکار می‌شود و این پرسش مطرح می‌گردد که مطابق با فهم ارسطویی و یونانی، مفهوم به وجود آمدن که در زبان‌های مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد و آیا این مفهوم به تفکر ادیان وحیانی و بحث خلقت نزدیک‌تر نیست؟ لذا در این مقاله، اصطلاح پیدایش را در سه کتاب مهم ارسطو یعنی فیزیک، متافیزیک و رساله کون و فساد پی گرفته و تحلیل و بررسی کرده‌ایم تا تبیین بهتری نسبت به تمایز این مفهوم با فهم دینی عرفی مفاهیمی همچون به وجود آمدن و خلق شدن داشته باشیم. با دقت در نوشته‌های ارسطو در این باب درمی‌یابیم که هرچند ارسطو با تصور هیولای اولی به مفهوم خلقت از عدم ادیان وحیانی نزدیک شده است، اما این اختلاف فکری در باب مفهوم پیدایش میان تفکر ارسطویی و فلسفی با تفکر دینی همچنان برقرار است.

    کلید واژگان: جنسیس, پیدایش, به وجود آمدن, گردیدن, تغییر یافتن, شدن, خلق شدن, آفریده شدن}
    Hujjatullah Askari zada, Sayyid Ibrahim Musawi*

    In this article, the concept of genesis in Aristotle’s writings has been investigated both from the literal and from the terminological point of view, and the importance of its distinction from the revelational understanding and the Abrahamic religions has been minded. With explaining this concept, the importance of terms and concepts such as ‘creation’ and ‘generation’ gets evident, and the question arises as follows: ‘What can be the meaning of the concept of genesis, with its important role in various languages, according to Aristotelian and Greek understanding? Is this concept not closer to the notion in the revelational religions and creation?’ Therefore, in this article, we have studied and analyzed the term ‘genesis’ in three books written by Aristotle entitled physics, metaphysics, and On Generation and Corruption in order to have a better explanation of the distinction between this concept and the conventional religious understanding of concepts such as genesis and creation. With paying attention to Aristotle’s writings in this regard, we will find out that although Aristotle has approached the concept of ‘creation from naught’ in revelational religion with his idea of primal matter, this intellectual difference between Aristotelian and philosophical thought and religious thought is going on.

    Keywords: genesis, emergence, creation, becoming, change, getting, become created}
  • پریا چوبک، محمد اکوان*، محمدرضا شریف زاده، زهرا رهبرنیا

    گفتمان هنرهای خلاق تعاملی، سبب تغییر رویکرد مفهوم مخاطب هنری از نظاره گری بی کنش و منفعل به آفریننده ای تعامل گر و پویا بوده است که از منظر فلسفه پست مدرن نگاهی قابل تامل به انسان، بشمار می آید. افادات ژیل دلوز به فلسفه، از جسمانی ترین رویکرد ها به حیات انسان است که با نکته پردازی های خلاقانه وی می تواند ابزار تحلیلی کارآمدی برای بررسی نقش و شناخت واکنش های انسانی بشمار رود. اصطلاحاتی از قبیل صیرورت، ریزوم و بدن بدون اندام در شناخت رفتارهای انسانی که از سوی دلوز مطرح شده می توانند در تحلیل رفتارهای مخاطب بکار روند. در این مقاله به این پرسش ها پرداخته ایم که آیا هنر تعاملی می تواند ترجمان هنری صیرورت باشد و این که انتخاب های پیش روی مخاطب چگونه با تعاریف بدن بدون اندام و ریزوم مرتبط می شوند. در شیوه پژوهش، اطلاعات مورد نیاز از منابع کتابخانه ای و دیجیتال استخراج و سپس با به کارگیری این مستندات، جایگاه مخاطب به روش تحلیلی- توصیفی با رویکرد دلوزی تشریح شده اند. در نهایت به این نتیجه نزدیک شده ایم که بنابر تعریف بدن بدون اندام، مخاطب هنر تعاملی با مجموعه ای از بالقوگی های منحصر به فرد روبه رو است که انتخاب از میان آن ها، روند شکل گیری اثر هنری را به شیوه ای بی قاعده و ریزوم گونه هدایت می کند که این اثر در طی مسیر و در لحظه به ظهور می رسد و همواره میان قوه و فعلیت قرار دارد و در نهایت این تعریف با عبارت فلسفی صیرورت از دیدگاه دلوز، همسان است.

    کلید واژگان: انسان, بدن بدون اندام, ریزوم, ژیل دلوز, صیرورت, مخاطب, هنر خلاق, هنر تعاملی}
    Paria Choubak, Mohammad Akvan *, Mohammadreza Sharifzadeh, Zahra Rahbarnia

    Interactive art, with a new attitude, changes the classical approach to the status of the audience as ineffective observation and then, transforms he/she, into one of the main pillars of creating the work based on interaction and portability that it is considered a contemplative view of human from the view of postmodern philosophy. The philosophical view of Gilles Deleuze as one of the most sophisticated approaches to human life can be used to analyze the questions of this writing, which relates to the audience and its role in shaping the work of art. Also some terms such as Becoming, Rhizome and Body without organs which is proposed by Deleuze can be used in the analysis of audience behaviors. The questions are; Interactive art can be the equivalent the concept of Becoming And choices the audience facing with, how can related to the definition of the organs without body and the rhizome. For answering to the questions, the basic information was extracted from library and digital resources, then by using these documents, the position of the audience was described in an analytical-descriptive way with Deleuze's approach. As a result, it became clear that the audience of interactive art faces a set of potentials that, according to the definition of an organs without body, it is unique for each individual audience. Each person's choices guide the process of creating an art work in a random and irregular route, similar to rhizome`s concept; A structure that is built along the path and at the moment. Always being at the moment, between the potential and the actual thing that the audience's choices leading it, is the philosophical definition of Becoming. The importance of the present study is in finding the connection between postmodern philosophy and postmodern Art.

    Keywords: Audience, Becoming, Body Without Organs, Interactive art, Gilles Deleuze, Human, Rhizome}
  • محمد اصغری*، بیان کریمی
    دوبوار و باتلر از برجسته ترین متفکرانی هستند که بر ضرورت خوانشی مجدد از سوژه و هویت جنسیتی تاکید کرده اند . تلاش آنها در یافتن معنای سوبژکتیویسم با ضرورت ساخت گشایی معانی جنس و جنسیت همراه بوده است. بر همین اساس، با محورقراردادن مفهوم شدن (دوبوار) و اجراگری (باتلر) به جست وجوی تغییر ذهنیت جنسیتی (دوبوار) و تکثر هویت جنسیتی (باتلر) پرداخته اند . باتلر در آغاز با نظرهای مشترکی با دوبوار شروع کرده است و وام دار برخی از مهم ترین مفاهیم اندیشه وی است؛ اما تفاسیر و نتایج اندیشه اش گسترده تر و متفاوت تر از دوبوار است. دوبوار با تبیین ماهیت برساخت گرایانه هویت جنسیتی، تغییر ذهنیت را به قصد پایان دادن به تقابل های دوگانه مردانه زنانه ارایه کرده است. باتلر با اذعان به ماهیت فرهنگی هویت جنسیتی اشکال مختلف قدرت و تقابل های دوگانه آن را افشا کرده و تکثر هویت جنسیتی را به قصد پایان دادن به ایدیولوژی جنسیت مطرح کرده است. به زعم باتلر اگرچه نگرش های برساخت گرایانه دوبوار در حوزه هویت جنسیتی و شکل گیری سوژه زن تاثیر بسزایی را در تدوین آرای وی داشته است، درنهایت نگرش وی درباره هویت جنسیتی تقلیل گرایانه است و در همان چهارچوب دوگانه انگاری نفس بدن دکارت ارایه شده است.
    کلید واژگان: اجراگری, باتلر, دوبوار, جنس, جنسیت, سوبژکتیویسم, شدن}
    Muhammad Asghari *, Bayan Karimy
    De Beauvoir and Butler are the most prominent thinkers who have emphasized the necessity of re-reading the subject and gender identity. Their attempt to find the meaning of subjectivism has been accompanied by the necessity to deconstruct the meanings of sex and gender. Accordingly, by focusing on the concept of becoming (De Beauvoir) and performance (Butler), they have sought to change the gender mentality (De Beauvoir) and the plurality of gender identity (Butler). Although Butler started with De Beauvoir with common points of view and owes some of the most important concepts of her thought, her interpretations and results of her thought are broader and more different than De Beauvoir. Explaining the constructivist nature of gender identity, De Beauvoir proposed a change of mindset to end the binary oppositions man-woman. Recognizing the cultural nature of gender identity, Butler exposes the various forms of power and its binary opposites and proposes the plurality of gender identity with the intent of ending gender ideology. According to Butler, although De Beauvoir’s constructivist views on gender identity and the formation of the female subject have had a significant effect on the formulation of her views
    Keywords: De Beauvoir, Butler, subjectivism, Sex, gender, becoming, Performance}
  • بیژن عبدالکریمی، سید علیرضا رضوی زاده*

    ایده اصلی تفکر نیچه مفهوم”اراده معطوف به قدرت“است که به عنوان بدیلی در مقابل تفکر متافیزیکی مطرح می گردد. تفکر نیچه پیام آور تفسیر نوینی از ساحت حیات فردی و اجتماعی انسان در جهان کنونی است. نقد رادیکال نیچه به سنت تفکر متافیزیکی تاکنونی این است که این سنت به نیهیلیسم منجر گردیده است. همین نقد در تحلیل آخر زمینه های ظهور معنای تازه ای از مفاهیم شناخت و حقیقت را فراهم ساخته است. نیچه با بازگشت به سپهر اندیشه یونان باستان و با عنایت به مفهوم صیرورت و شدن، شناخت را کوبیدن مهر اراده معطوف به قدرت بر واقعیت می داند و به تبع آن حقیقت نه دیگر چون امری ثابت و مطلق که چونان وجهی تولیدی، متکثر و به مثابه افسانه ای سودمند از جهت رفع امورات انسانی و با عملکردی تنظیمی تلقی می گردد. اراده معطوف به قدرت در مقام هنرمند با بازگشت به طبیعت، چیرگی بر خود و با قدرت آفرینش گری خویش بر نیهیلیسم فایق آمده، عناصر سازنده حیات و زندگی را قوام می بخشد و به زندگی آری می گوید. حقیقت در چنین معنایی چیزی جز اراده معطوف به قدرت نیست.

    کلید واژگان: اراده معطوف به قدرت, حقیقت, متافیزیک, نیهیلیسم, هنرمند}
    Bijan Abdolkarimi, Seyed Alireza Razavizade *

    A prominent concept in the philosophy of Friedrich Nietzsche is “will to power” which is proposed as an alternative against metaphysical thinking. Nietzsche’s thought is a new interpretation of the modern human’s social and individual life. Nietzsche criticized metaphysical thinking tradition as it ends up in nihilism. The very criticism in its final analysis has resulted in the emergence of new interpretations of the concepts “knowledge” and “truth”. Nietzsche goes back to the ancient Greek thought and regards knowledge as imposing the will to power upon reality. Truth is not then a fixed absolute idea, but is regarded as a productive, plural entity that can be used as a useful mythology with a regulative function for meeting human needs. Will to power as the artist overcomes nihilism through a return to the nature, self-command and his creativity power and shapes the constitutive elements of life and says yes to it. As to this meaning, truth is not anything but the will to power. Some thinkers like Martin Heidegger believe that Nietzsche intends to go beyond the metaphysics and systematic thinking but brings metaphysics to its zenith with his extreme subjectivism. According to this view, Nietzsche provides a systematic thought with his will to power, eternal return and reassessment of values, and his radical criticisms are true about himself in the first place and ultimately challenge his own ideas.

    Keywords: Will to power, Truth, Becoming, Metaphysics, Nihilism, Subjectivism}
  • امین حسن راد، محمدجواد صافیان*

    ازنظر نیچه، روان آزاد برای رسیدن به مرحله ی آفرینش ارزش های نوین باید از دو گام حمل ارزش های فرادهش و نقد این ارزش ها عبور کند. اما در راه نیل به مرحله ی سوم، این مانع وجود دارد که روان آزاد هنوز در چارچوب ارزش نهی سنتی، به آفرینش ارزش ها مبادرت کند. ازدیگرسو، فلسفه ی نیچه که نام دیونوسوس را با خود یدک می کشد، گویی خود جلوه ای است از دل بستگی به ارزش های سنتی، چراکه دیونوسوس، ایزدی از ایزدان یونان است. باوجوداین، نیچه از دیونوسوس برای راندن خالصانه ی روان آزاد از گامه ی دوم به گامه ی سوم استفاده می کند. درواقع فلسفه ی دیونوسوسی با اهتمام به اساطیر، ذهن پژوهنده ای را که هنوز کاملا از بند فرادهش نرسته است، برای ورود به مرحله ی آفرینش ارزش ها آماده می کند. نیچه به تلویح و تصریح، الهیات اپیکوری و هگلی را از آن نوع میانجی هایی برشمرده است که چنین گذاری را امکان پذیر ساخته اند. اما فلسفه ی دیونوسوسی وی، به صورت یک الهیات مجازی، با طرد بسیاری از عناصر فرادهش از خود، نمونه ای کامل تر و خالص تر به دست می دهد.

    کلید واژگان: الهیات مجازی, دیونوسوس, نیچه, هواخواهی عاطفی, فرادهش}
    Amin Hasanrad, Mohammadjavad Safian *

    The free spirit, believes Nietzsche, has to go through two stages before reaching the stage of creating new values: first admitting traditional values; then criticizing them. However, on the way to the third stage, that of creating new values, the free spirit may still proceed to create values within the very framework of traditional values. Nevertheless, Nietzsche's philosophy, being profoundly inspired by Dionysus, present a certain attachment to traditional values. However, it is clear that Nietzsche just uses Dionysus to let the free spirit pass from second stage to the third one. In fact, a philosophy, focused on Dionysus, prepares the researcher's mind, not yet completely free from the tradition, to enter the stage of creation of values. Besides, Nietzsche, implicitly and explicitly, evokes Epicurean and Hegelian theologies, as a kind of intermediary capable of making possible such a passage. But his philosophy, deeply influenced by Dionysus, represents a virtual theology, which by refuting many elements of tradition, provides a more complete and pure example.

    Keywords: Virtual theology, Affective adherence, Becoming, life, power}
  • حسن امیری آرا*
    فلسفه زمان در قرن بیستم، در یک تقسیم‎ بندی کلی، شاهد تقابل میان دو گروه از نظریه‏پردازان بوده است. نظریه پردازان A که به مدل پویای واقعیت باور دارند و نظریه‏پردازان B که به مدل ایستای واقعیت معتقدند. در گذر زمان مخصوصا پس از انتشار مقاله پرنفوذ پاتنم با عنوان «زمان و هندسه فیزیکی» در سال 1967، بحث از یکی از مشهورترین نظریات علمی قرن بیستم (نظریه نسبیت خاص) وارد مجادلات میان فلاسفه زمان شد. برخی فلاسفه استدلال کردند که این نظریه با مدل پویای واقعیت ناسازگار است. در واکنش، برخی طرفداران مدل پویای واقعیت تلاش کردند با اعمال تغییراتی متافیزیکی در مدل پویا آن را با نظریه نسبیت خاص سازگار کنند. با این حال، مهمترین پیامد این راهکار کنار گذاشتن «واقعیت مطلق» است. از نظر منتقدین، سازگار کردن مدل پویا با نظریه نسبیت خاص هرچند امکان‎پذیر است، اما به هزینه از دست رفتن انگاره شهودی واقعیت و پذیرش انگاره‎ای غیرشهودی از آن است. در این مقاله تلاش می‎شود پس از بررسی این موضوع: چرا سازگار کردن مدل پویای واقعیت با نسبیت خاص مستلزم نسبی شدن مفهوم واقعیت است؟ استدلال شود که نسبی شدن واقعیت صرفا غیرشهودی نیست، بلکه علاوه بر آن، واجد هزینه‎ای ناموجه و نیز متضمن نوعی ناسازگاری است.
    کلید واژگان: مدل پویای واقعیت, صیرورت, فضازمان مینکوفسکی, نظریه نسبیت خاص, واقعیت نسبی}
    Hassan Amiriara *
    There are two main camps in 20th-century philosophy of time: A-theorists who believe in the dynamic model of reality, and B-theorists who maintain a static model of reality. After the publication of Putnam’s influential article, “time and physical geometry” (1967), the implications of the Special Theory of Relativity became serious in metaphysical discussions about temporal reality. Some philosophers argued that this theory contradicts the dynamic model and implies the ontology of the static model, namely, the objective reality of the present, past and future events. In response, some advocates of the dynamic model argued that there can be dynamic models in relativistic setting, though they are different, radically, from old theories of dynamic reality. In this paper, first, I shall discuss how special relativity contradicts the traditional dynamic model and, then, how new dynamic models imply a relative concept of reality, in contrast to its old absolute concept and, so, why these strategies are very unintuitive. Finally, I shall argue that this radical conceptual shift about reality is, not only unintuitive, but unwarranted and, in some sense, inconsistent as well.
    Keywords: Dynamic model of reality, Becoming, Minkowski Spacetime, Special Theory of Relativity, Relative reality}
  • سید محمدرضا حسینی خامنه

    هراکلیتوس غالبا بعنوان فیلسوفی شناخته می شود که قائل به حرکت و صیرورت در تمامی اشیاء است. او قائل به نوعی نبرد و کشمکش میان «اضداد» میباشد که مآلا به وحدت میان آنها می انجامد. اما در مکتب او اصول ثابتی هست که کمتر به آن توجه میشود، مهمترین این اصول، لوگوس است که تعابیر دیگری مانند آتش، خدا(تئوس) و غیره نیز برای آن بکار میرود. لوگوس بنظر هراکلیتوس قانونی ثابت و الهی است که میان همه اشیاء هماهنگی برقرار میکند و بعقیده او «حکیم» کسی است که کلام لوگوس را بشنود و مطابق آن رفتار کند. بر همین اساس است که میتوان گفت که علاوه بر سیلان اشیاء این عالم، هراکلیتوس در فلسفه خود به وحدت و ثبات نیز معتقد میباشد.

    کلید واژگان: نبرد اضداد, لوگوس, آتش, حرکت, سیلان, وحدت, ثبات}
    Seyyed Mohammad Reza Hosseini Khameneh

    Heraclitus is usually recognized as a philosopher who believes in the motion and becoming of all things. He also maintains that there is a kind of conflict among opposites, which finally leads to their unity. However, not much attention is paid to the fixed principles that exist in his philosophy. The most important of all of them is logos, which is also referred to by some other terms such as fire, God (theos), etc. Logos is a fixed divine principle which establishes harmony among all things, and a philosopher is an individual who hears the words of logos and acts accordingly. Therefore, it can be said that, in addition to the becoming of worldly things, Heraclitus also speaks of unity and consistency in his philosophy.

    Keywords: conflict of opposites, becoming, logos, unity, consistency, motion}
  • شهین اعوانی
    در برخی از آثار افلاطون، همچون دفاعیه، کریتون و فایدون، موضوع مرگ ملموس تر از زندگی است؛ ولی آنجا که زندگی مطرح است، غایت سعادتمند شدن انسان را در بطن خود دارد؛ سعادتی که آدمی از طریق کسب فضائل بدان نائل می آید. منظور افلاطون از «فضیلت» که به «سعادتمندی انسان» در زندگانی و پس از مرگ منجر می شود، چیست؟ مقاله بخشی از پاسخ این پرسش را در رساله آلکیبیادس و بخش دیگر آن را در فیلبس جسته است.
    به طور کلی نزد افلاطون، دانایی و تامل درباره حقیقت، جدا از زندگی نیست و سعادت یا نیکبختی افراد و به تبع آن جامعه، به میزان آگاهی به فضیلت و دانایی آنان نسبت به حقیقت بستگی دارد. از این رو ماهیت انسان در رساله آلکیبیادس بررسی شده است که مطابق آن اختلاف انسان ها در بودن ها و هست ها نیست بلکه اختلاف شان در شدن ها و چیستی هاست. انسان ها در نحوه پرورش و میزان تلاش در تهذیب و خودشناسی متفاوت اند ولی همه سعادت را می جویند و از این منظر به لحاظ روحی با یکدیگر مرتبط اند. رساله فیلبس به «خیر»، «زیبایی» و مناسبات این دو با «لذت» اختصاص دارد. نتیجه ای که از برداشت افلاطون درباره «سعادتمندی انسان» می توان گرفت، این است که زندگی، تحقق تطابق عالم مرئی محسوس با کمال مثل معقول است که در آن همه چیز بر اساس خیر مطلق تنظیم می شود. زندگی بودن نیست، «شدن» و «صیرورت» است.
    کلید واژگان: افلاطون, انسان, سعادت, دانایی, حکمت, صیرورت, آلکیبیادس, فیلبس}
    Shahin Awani
    The issue of death is more tangible in some of Plato’s works such as Apology, Crito and Phaedo. But as far as life is concerned, the purpose of human happiness can be found in itself, a happiness which can be attained by acquiring virtues. What does Plato mean by “virtue” which leads to the human happiness in life? This paper seeks some parts of this answer in Alcibiades and some parts in Philebus.
    Generally, in Plato’s viewpoint awareness and contemplation on Reality is not separable from life and person’s happiness and consequently the happiness of society is dependent on the level of awareness to virtue and Reality. Human nature has been discussed in Alcibiades and it has been suggested that differences in human is not due to the beings and existence but is in becoming. Human beings are variant in their endeavor to purification and self-knowledge but all of them are seeking happiness, in that respect they are connected to each other spiritually. Philebus is about “Goodness”, “Beauty” and their relation to “Pleasure”. We can come to this conclusion about the Plato’s viewpoint that life is realizing the accommodation between the mundane world and the Ideas which everything is according to the mere Goodness. The life is not being but is becoming.
    Keywords: Plato, Human Being, Happiness, Awareness, Wisdom, Becoming, Alcibiades, Philebus}
  • محمد زارع شیرین کندی*

    در این مقاله، معنای زمان در فلسفه ی هگل و  تفکر هیدگر بررسی می شود. بعد از گزارش رای هگل راجع به زمان، نقد بنیادین هیدگر از مفهوم زمان هگلی عرضه می شود و سپس از رای و نظر خود هیدگر درباب زمان- که به زعم هیدگر دقیقا در تقابل با دیدگاه هگل است و زمان اصیل محسوب می گردد-سخن گفته می شود. به اعتقاد هیدگر، تلقی هگل از زمان در ادامه یا درچارچوب مابعدالطبیعی غرب است درحالی که نظر خودش در این باب از مابعدالطبیعه فراتر رفته و اندیشه ای بدیع به شمار می آید.

    کلید واژگان: هگل, هیدگر, زمان, پروا, اکنون, صیرورت}
    Mohammad Zare Shirin Kandi *

    This article compares the meaning of time in the philosophies of Hegeland Heidegger. After a review of Hegel’s view on time, Heidegger’scritique of Hegel’s opinion on this notion will be offered. ThenHeidegger’s own idea on time, which is in contrast to Hegel’s, will beintroduced. From the viewpoint of Heidegger, Hegel’s understanding oftime is at the side of the mainstream western metaphysics. Heideggerbelieves that his own understanding of time goes beyond the ordinaryconception of the concept in western philosophy.

    Keywords: Hegel, Heidegger, Time, now, becoming}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال