به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Correspondence » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Correspondence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید فامیل دردشتی*، مهرداد حسن بیگی
    مسئله ادراک و واقع نمایی آن، ازجمله مهم ترین مسائلی است که اندیشه فیلسوفان را از آغاز تفکر فلسفی تاکنون به خود معطوف داشته است. میرزاجواد ملکی تبریزی ازجمله متفکران عارفی است که در این خصوص، نظریات و آرای درخور توجه و ارزشمندی را بیان کرده است. این دیدگاه ها ممکن است در نگاه ابتدایی تاحدودی با نظریات مشهور در باب معرفت شناسی اختلاف داشته باشد، اما از لحاظ علمی و فنی دارای ویژگی ها و مختصاتی است که درخور بررسی است. برخی از ویژگی ها و مختصات دستگاه معرفت شناسی میرزا عبارت اند از: عدم ادراک تام از حقایق عالم طبیعت به واسطه وجود خطا در ادراکات حسی، اتحاد میان عالم و معلوم، اعتقاد به تعدد معلوم و مدرک واحد نسبت به فاعل های شناسای مختلف، نفی تحقق وجود خارجی برای اجسام به سبب تعدد ادراکات از مدرک واحد، ارجاع جمیع ادراکات انسان به حیطه وجودی نفس انسانی، تبیین ادراک به عنوان عاملی برای تبیین کیفیت نفس و نه بیان کننده کیفیت معلوم خارجی، توقف کیفیت ادراک انسان از حقایق بر مرتبه وجودی مدرک.میرزا با کمک گرفتن از اصول و مولفه های مذکور، مطابقت میان معلوم ذهنی و علمی با معلوم خارجی را انکار می کند و اساسا مقوله علم را از وجود چنین مطابقی بی نیاز می بیند. هدف اصلی این نوشتار، شناساندن دیدگاه های میرزاجواد ملکی تبریزی در حیطه ادراک و واقع نمایی و بررسی این دیدگاه هاست.
    کلید واژگان: واقع نمایی علم, ادراک واقع, مطابقت ادراک, کیفیت ادراک}
    Saeed Famil Dardashty *, Mehrdad Hasanbaygi
    The problem of perception and its indication of reality is one of the most important issues among philosophers since the beginning of philosophical thinking. Mirza Javad Maleki Tabrizi is one of the thinkers and mystics who has expressed valuable opinions in this regard. Although at first glance, his views may be somewhat different from the famous epistemological theories, they enjoy features that are worthy of consideration from a scientific and technical point of view. Some of the exclusive features of his epistemological system are as follows: lack of full understanding of the realities of the natural world due to the errors in sensory perceptions, unity between the knower and the known, belief in the multiplicity of a single object of perception for different perceiving subjects, negation of the external existence for (material) bodies due to the multiplicity of perceptions from a single object of perception, taking all human perceptions to occur in the existential realm of the human soul, explaining perception as a factor for explaining the quality of the soul and not as an expression of the quality of the external object of perception, considering the quality of human perception to be dependent on the existential level of the knower.Using these principles, Mirza denies the correspondence between mental object of perception and external object of perception and basically deems such a correspondence unnecessary.  This article aims to introduce and analyze the views of Mirza Javad Maleki Tabrizi about perception and it indication of reality.
    Keywords: Perception's Indication Of Reality, Perceiving The Reality, Correspondence, The Quality Of Perception}
  • رمضان علی تبار*، مهدی عباس زاده

    از مهم ترین مسائل معرفت شناسی علوم انسانی (اسلامی)، مساله معیارهای ثبوتی و اثباتی حجیت در سطح گزاره ها به ویژه ساختار و فرایند توجیه آنها است. گزاره های علوم انسانی، به دو دسته توصیفی و توصیه ای تقسیم می شوند. پژوهش حاضر نشان داده است: در سطح ثبوتی، واقع نمایی گزاره های توصیفی، در مطابقت آن ها با واقع و نفس الامر است؛ اما واقع نمایی گزاره های توصیه ای (ازجمله اعتباریات)، قدری متفاوت است؛ زیرا اعتباریات، تابع احتیاجات حیاتی و عوامل محیطی بشر بوده و به تبع سیر تکاملی زندگی اجتماعی، متغیراند؛ لذا برخی با پذیرش ناواقع نمایی در این حوزه، قائل به نسبیت شده اند، زیرا معتقدند اعتبار گزاره های اعتباری در علوم انسانی، وابسته به خواست و قرارداد جامعه است؛ در حالی که گزاره های اعتباری نیز دارای نفس الامراند و نفس الامر هر چیزی به حسب خودش است. همچنین معیار اثباتی حجیت گزاره های علوم انسانی و شیوه توجیه آنها عمدتا بر مدار نظریه ابتناء (مبناگرایی) است. پژوهش حاضر می کوشد با روش عقلی و با بهره گیری از برخی آیات قرآن کریم، مساله معیار صدق و ساختار توجیه انواع گزاره های علوم انسانی را نشان دهد.

    کلید واژگان: علوم انسانی اسلامی, صدق, توجیه, مطابقت, مبناگرایی}
  • مجید صادقی حسن آبادی*، نجمه لب خندق

    زبان پدیده ای به ظاهر ساده ولی درعین حال بسیار پیچیده است. زبان شناسان همواره سعی در شناخت چیستی زبان و ارائه تعریفی از آن داشته اند. از بین حکما، ملاصدرا نگاهی وجود شناسانه به سخن دارد و با تکیه بر نظام حکمی خود، زبان را با استفاده از مبانی اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری تعریف می کند. هدف از این مقاله ارائه تبیین توصیفی-تحلیلی از دیدگاه ملاصدرا در خصوص زبان است اما از زاویه ای که در تناظر و تشابه با عالم هستی قرار می گیرد. او زبان را در منظومه ای کاملا متناظر با عالم هستی، معرفی کرده و هردو را دارای سیر صعودی و نزولی، ابتدا و انتها، تشکیک و مراتب، زایش و پویایی و در نسبت و اضافه با مخاطب معنا می کند. او معتقد است زبان و هستی چنان درهم تنیده اند که هستی چیزی جز کلام نیست.

    کلید واژگان: هستی, سخن, ذهن, ملاصدرا, تناظر}
    Majid Sadeghi Hasan Abadi *, Najmeh Labkhandagh
    Introduction

     Language is a seemingly simple but at the same time very complex phenomenon. Linguists have always tried to understand what language is and provide a definition of it. Among the sages, Mulla Sadra has an ontological view of speech and, relying on his system of jurisprudence, defines language using the principles of the originality of existence, sequence of existence, and substantial motion. The purpose of this article is to provide a descriptive-analytical explanation of Mulla Sadra's view on language but from an angle that is in correspondence and similar to the universe. He introduces language in a system that corresponds perfectly to the universe and it means both with an ascending and descending course, beginning and end, grading and rank, fertility and dynamism, and in proportion and addition with the audience. Part of this correspondence is in the relationship between mind and object. He believes that language and existence are so intertwined that existence is nothing but words.

    Research Questions:

    Is language an existential truth or a contractual tool?
    What is the relationship between language and universe?
    What are the areas of similarity and correspondence between language and the universe?

    Literature Review

     Mohsen Pirhadi and Alilah Badashti, in the article “Criticism and review of verbal and emotional speech based on transcendental wisdom” compare the views of theologians and Mulla Sadra regarding the verbal or emotional nature of the speech, and its purpose is to investigate whether the divine word is verbal or emotional. However, the following article not only examines speech in divine and human dimensions, but its purpose is to study language in the system of existence.
    Maqsood Mahmoudi also examines the views of theologians and Mulla Sadra in the article “Explanation of the attribute of speech, the divine word and the descent of revelation based on the transcendental wisdom “similar to the previous article.
    Also, Seyyed Mohammad Hossein Mirdamadi and Seyyed Mehdi Emami Juma, in the article “Philosophical principles and principles of Kalam and Divine Book in the modern ontology of Mulla Sadra” deal with the issue of if we want to consider existence as the Word or Divine Book, what are the characteristics of existence we face. To explain this point of view, he points to thirteen rules for studying the Book of Being, which are necessary to know, such as the unlimitedness of the divine word, the unseenness of the divine word, etc. The purpose of this article is not only to know the divine word, but it considers the language regardless of whether it is divine or not, compared to the characteristics of the universe. 

    Methodology

     The purpose of this article is to examine the similarities and correspondences between the world of existence and speech from Mulla Sadra's point of view, which is done with a comparative approach and descriptive-analytical method. This work has been done through library research and information gathering, and then comparing Mulla Sadra's views in the two areas of existence and speech.

    Conclusion

     Just as Mulla Sadra is the founder of a new ruling system regarding the world of existence, he also presents new and creative views on the nature of language, which are completely consistent with the world of existence and can only be understood by knowing his philosophical principles. He introduces words and speech in a structure that, firstly, has unity in connection with the composite mind and secondly, in similarity and correspondence with the universe, it starts from a specific beginning and leads to a specific destination, but this end itself becomes the beginning for Siri. An ascent that ends at the initial origin. This process of descent and ascent occurs in a two-way interaction between the speaker and the listener, and the role of both is important in this matter. Just as the world of existence is multilevel and this is a favor from the Holy Prophet to provide the way of knowledge for human beings, speech also corresponds to the world of existence, it is multilevel and every word leads us to a specific meaning with a specific level. Interaction with the audience makes sense. Existence is constantly giving birth and moving, and speech is a creative gift that invents new sentences and meanings at the foot of the generative existence. In the end, existence and speech are so similar that he considers the universe to be nothing but speech.

    Keywords: existence, Speech, Mind, Mulla Sadra, correspondence}
  • لعیا متین پارسا، علی سلامی*

    نظریه انتقادی بوم گرا، پیوندهای موجود در جهان طبیعی و فعالیت های انسانی را بررسی می کند. با درنظرگرفتن برداشت های گوناگون فلسفی از فلاسفه مختلف، وجود و بقای آگاهی انتقادی زیست محیطی در ناخودآگاه جمعی انسان آشکار می شود، هرچند ممکن است با اصطلاحات یا کلیدواژه های متفاوتی بیان شده باشد. خواننده علاقه مند می تواند ردپای همان نگرانی و دغدغه را در سوئدنبرگ فیلسوف سوئدی نیز پیدا کند. دو مفهوم فلسفی «همانندی» و «درون روانگی» بیان گر ارتباط بین روح و ماده، ذهن و بدن، است و می توان ادعا کرد که همان چیزی است که زندگی جسمی انسان را با زندگی معنوی همیشگی او ارتباط می دهد. با بررسی چنین مفاهیم فلسفی در یک قلمروی انتقادی بوم گرا، این مقاله تلاش می کند که همبستگی پنهانی موجود بین انسان و طبیعت و ارتباط بین این دیدگاه انتقادی و بعضی مفاهیم خاص فلسفه سوئدنبرگ را نشان دهد. هدف این مقاله واکاوی مولفه های نقد بوم گرا در آثار سوئدنبرگ با توجه به دو مفهوم فلسفی «همانندی» و «درون روانگی»است. این آگاهی معنوی آشکار می کند که انسان ها تا زمانی که نتوانند زندگی خود را مطابق با الوهیت پیش ببرند، نخواهند توانست در هماهنگی با جهان طبیعت زندگی کنند چراکه چنین ایدئولوژی خدامحوری اجازه کاری غیر از همراهی با محیط زیست را به انسان نمی دهد؛ محیط زیست مظهر خداوند، خالق مطلق، است.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: نظریه انتقادی بوم گرا, درون روانگی, همانندی, :, دنیای معنوی, سوئدنبرگ}
    Laiya Matin Parsa, Ali Salami *

    Eco Critical theory inspects the existing interconnections of the natural world and the human activities. Considering diverse philosophical perceptions of different philosophers discloses the deep existence and survival of ecocritical awareness in human being`s collective unconscious though it might have been articulated in dissimilar terminologies or technical terms. The interested reader can find traces of the same concerns in Swedish Swedenborg. The two notions of Correspondence and Influx signify the connection between spirit and matter, mind and body and it can be claimed to be what connects Man`s physical life with his/her perpetual nonphysical life. Investigating such notions in an Eco Critical realm the essay advocates a type of Eco Critical realization that requires us to unearth the covert long existing correlation between Man and the nature and the relation between this ecocritical notion and some of Swedenborgian specific philosophical notions. The purpose of this article is to analyze the components of ecocritical criticism in Swedenborg's works according to two philosophical concepts of Correspondence and Influx. This spiritual awareness clarifies that human beings cannot live in accord with the universe until they can manage to conduct their lives in harmony with Divinity since this God centric ideology does not let anything except reverence toward the environment as it is the epitome of God, the absolute creator.

    Keywords: Ecocriticism, Influx, Correspondence, Spiritual World, Swedenborg}
  • پوریا گل شناس*، یوسف نوظهور

    در این پژوهش می کوشیم این پرسش را پاسخ گوییم که معنای صدق در فلسفه کانت چیست و آیا می توان در این فلسفه، معیاری برای نظریه صدق تعیین کرد یا نه. در گام نخست، با نظر به «تحلیل استعلایی [1] [آناکاویک ترافرازنده]» و به ویژه با تمرکز بر «استنتاج استعلایی [/تنقیح مناط] [2]» در سنجش خرد ناب [3]، الگوی شناختی کانت را صورت بندی می کنیم. برای صورت بندی دقیق این الگو، از تفسیر رابرت پاول ولف [4] بهره می گیریم. سپس، با نظر به مسایل جاری در معنی شناسی مدرن، می کوشیم سامان ارجاع [5] در این نظریه صدق را بررسی کنیم و در این راستا از تفسیر معناشناختی رابرت هانا [6]، کانت شناس معاصر بهره می گیریم. سرآخر دلیل می آوریم که نظریه صدق در فلسفه کانت، مبتنی بر گونه ویژه ای از اصل «انسجام [7] » است که آن را «نظریه انسجام گروی کانتی» نام می گذاریم. بدین ترتیب، اگرچه قول مشهور بر آن است که کانت در سنجش، صدق را «همخوانی [/مطابقت][8]» دانسته است، نشان خواهیم داد که نظریه همخوانی صدق متضمن «واقعیت گروی استعلایی» است، درحالی که نزد کانت واقعیت فی نفسه را نمی توانیم بشناسیم و تنها سامان واقعی مکانمند و زمانمند جهان تجربی را می شناسیم و همین سامانمندی است که ضرورت را در جهان تجربی تبیین می کند و مقوم آن است؛ بنابراین ممکن نیست نظریه صدق در فلسفه کانت همخوانی یا مطابقت در معنای معمول آن باشد، بلکه نوع ویژه ای از «انسجام گروی» است. در این متن هر جا که از سنجش نقل قول کرده ایم، ترجمه فارسی میرشمس الدین ادیب سلطانی با عنوان «سنجش خرد ناب» را عینا در متن گذاشته ایم.

    کلید واژگان: صدق, مطابقت, انسجام, استنتاج استعلایی, شک معرفتی}
    Pouria Golshenas *, Yousef Nozohour

    In this paper, we attempt to answer this fundamental question that whether is any criterion of truth in Kant’s transcendental philosophy or not? Through analysis of “transcendental deduction”, and referring to Dieter Henrich's interpretation of the background of that term, and Robert Paul Wolff’s formation of that, we try to illustrate the significance of this part of the first critique for establishing a well-formed and compatible theory of truth in Kant’s philosophy. We claim since Kant believes that knowledge contains judgment and predication, in a word, a process of "synthesis", his theory of truth is a kind of “coherence theory of truth”, although Kant himself, in a famous passage of critique, says the definition of truth is correspondence and also we concede that his coherence theory is a peculiar one. Eventually, in favor of Robert Hanna's reading of Kant’s theory of meaning, we conclude that this theory involves a kind of scepticism, which we call “epistemological scepticism”.

    Keywords: truth, correspondence, Coherence, Transcendental Deduction, Epistemological Scepticism}
  • مهدی عباس زاده، زهره زارعی*

     یکی از مسایل اصلی درمعرفت شناسی، نحوه «کاشفیت» علم (معرفت) و تحلیل و صورت بندی «صدق» است. درمیاناغلبنظریه های صدق نیز، «نظریه مطابقت»به معنای مطابق بودن گزاره با واقع،به عنوان معیار صدق قضایا،در نزد فلاسفه غرب و مسلمان طرفداران فراوانی یافته است.با این حال، این نظریه فارغ از ایرادلحاظ نشده و بر مبنای ثنویت ذهن و عین، اشکالاتی بر آن وارد شده است، از جمله: اجتماع جوهر و عرض، اندراج شیء تحت دو مقوله متباین و...، که با عنوان «مشکله وجود ذهنی» در میان حکمای مسلمان شهرت یافته است. اما از زمان ملاصدرا و براساس اصول هستی شناختی وی همچون:اصالت وجود و تشکیک وجود، دوگانگی ذهن و عین از دایره بحث خارج می شود و مطابقت به عنوان مطابق بودن یک مرتبه از وجود با مرتبه دیگر آن مطرح می گردد و بر اساس مبانی نهایی صدرایی از جمله: تجرد علم، اتحاد علم و عالم و معلوم، و حضوری بودن همه علوم، شکاف بین مطابق و مطابق در نظریه مطابقت، یکسره از میانمی رود. بدین ترتیب،مسیله مطابقت در فلسفه صدرا صورت جدیدی می یابد که مقاله حاضر به به بیان سیر تطور آن اختصاص یافته است.روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی- عقلی است.

    کلید واژگان: کاشفیت, علم (معرفت), صدق, مطابقت, وجود ذهنی}
    Mahdi Abbaszadeh, Zohre Zarei
    Introduction

    For analysis and formulation of "truth", several theories have been stated, one of which is the correspondence theory. Correspondence means that proposition is in accordance with reality or (according to the Islamic philosophers) Nafsal-Amr, it indicates connection between proposition and reality or (according to the Western philosophers) the fact; That is, in correspondence theory, true statements represent reality. Although correspondence, with its maximum adherents among Western and Muslim philosophers, guarantees the discovery of knowledge of reality; However, there have been problems with it, some of which have been answered, but some have regressed this theory and even put the philosopher in position of presenting an alternative theory such as coherence, pragmatism, etc.

    Method of Study:

     The current research has been carried out with the aim of analytically explaining the evolution of Sadra's view in the issue of correspondence, through the descriptive-analytical-rational method, explain Mulla Sadra's answers to the problems of correspondence theory and designing and drawing his alternative theory .

    Findings

    Problems of the correspondence theory based on the duality of the mind and the object are: the union of substance and accident, the inclusion of something under two different categories, etc., which is known as the problem of the “mental being” among Muslim scholars and Mulla Sadra's answers to those problems are classified in Three levels : 1. Separation of Hamle_avvail from Hamle_shaaye according to the essence of knowledge, which solved the problem of the union of substance and accident and the inclusion of an object under two categories .2. The theory of existential correspondence between mind and object, according to the existence of knowledge and separation of knowledge from mental being, relying on the originality of existence and gradation in existence, which is result of the objective correspondence of the superior existence of essence to its special existence . 3.Deviating from the correspondence theory and returning all human knowledge to the knowledge by presence which is infallible, and its infallibility is justified in such a way that since the knowledge by presence is without the mediation of the mental form, then in it, the correspondence of knowledge with the intelligible is not a question, but knowledge is the intelligible.

    Conclusion

    The result is that analytical explanation of the evolution of Mulla Sadra's view in the issue of correspondence is based on two cl aims the first claim (which is a more modified state than the second) replaces existential correspondence with substantive correspondence, which is the middle view and the second level of Sadra's theory and it can be taken from the basics of: the originality of existence and gradation in existence. In the second claim (which is a more perfect state than the first), based on principles such as: The immateriality of knowledge, Unification of the intelligent, intellect and the intelligible, the presence of all knowledge and the infallibility of knowledge by presence, there is no place for correspondence theory; Because correspondence is only discussed in the field of acquired knowledge, and this is the final view and the third level of Sadra's theory .

    Keywords: Representation, Knowledge, Truth, Correspondence, Mental being}
  • حسین یزدی*
    مسیله ادراک انسان از طریق حصول موجود ذهنی و نسبت حلولی آن با نفس و علم حضوری نفس به موجود ذهنی و انطباق تصویر ذهنی با حقیقت خارجی پاسخی است که از سوی ابن سینا در برابر سوال از چگونگی علم به محسوسات خارجی مطرح شده است. این مقاله در پی چرایی تغییر این تحلیل در حکمت متعالیه به نظریه شهود خارج توسط نفس در مرحله اول و تولد موجود ذهنی از نگاه استقلالی به علم حضوری در مرحله دوم است. مابین دوره بوعلی و ملاصدرا فلاسفه ای ظهور کرده اند که به نظرنویسنده - برخلاف نظر مشهور- اهتمام به رفع اشکال از رای بوعلی داشته اند و برایشان رقیب نظریه بوعلی نبوده است لکن به آراء ایشان نیز اشکالات دیگری وارد است. نگارنده برای بررسی چرایی پیش گفته به سیر تاریخی اما نقادانه این آراء از بوعلی تا صدرالمتالهین می پردازد و چرایی تغییر مختصات تحلیل شناخت محسوسات خارجی در فلسفه ملاصدرا مورد واکاوی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: موجود ذهنی, انطباق, حکایت, علم}
    HOSSEIN YAZDI *
    The problem of human perception through some mental being and its immanent relation with the soul and the latter’s presential knowledge of the mental being and the correspondence between the mental being and the external reality is indeed the very answer given by Avicenna to the question of the mechanism of the acquisition of knowledge of the external sensory objects. This essay seeks to explain why this analysis changes in Transcendent Theosophy into the theory of intuition by the soul, in the first stage, and the birth of the mental being from the independent notion of the presential knowledge, in the second stage. Amid the era of Avicenna and the era of Mulla Sadra, some philosophers emerged who were devoted to answering the objections against Avicenna’s stance, according to the author’s view, against the mainstream interpretation. The stance of these philosophers was not indeed the rival of Avicenna’s stance though certain objections can be levelled against their stance either. To study the reason of the aforementioned why, the author provides a historical sketch of these ideas from Avicenna to Mulla Sadra in a critical way and assays the reasons of the change in the coordinates of the analysis of the knowledge of the external sensory objects in Mulla Sadra’s philosophy.
    Keywords: Mulla sadra, Avicenna, Mental being, Correspondence, Reflection, Knowledge}
  • مرتضی متولی*، احد فرامرزقراملکی
    در سامان دادن نظریه ی صدق، به مثابه ی رکن اصلی معرفت، معمولا چهار مساله را بررسی می کنند: تعریف یا تحلیل صدق، حامل صدق، صدق ساز، و نسبت (در نظریه های مطابقت و انسجام). نظریه ی صدق مناسب، نظریه ای است که از عهده ی تبیین صدق همه ی انواع قضایا برآید و در برابر پارادوکس دروغ گو نیز مقاومت کند. هدف این تحقیق تحلیل نظریه ی صدق خواجه طوسی است؛ کسی که هم درگیر پارادوکس دروغ گو بود، هم درگیر تبیین صدق قضایای حقیقیه و قضایایی که از معقولاتی ساخته شده اند که مابه ازایی در خارج ندارند. در این جستار، با رویکردی تحلیلی (بیشتر تحلیل سیستمی) نشان می دهیم که او در برابر دشواره ی پارادوکس دروغ گو، حامل صدق را خبر و قضیه ای دانسته است که غیر از مخبرعنه است؛ و در برابر دشواره ی دیگر، دو رهیافت را پیش گرفته است: اول، از تعریف صدق به مطابقت دست شسته و آن را به «الحاق امر اعتباری به آنچه با خصوصیتش شایستگی آن را دارد» تعریف کرده است؛ دوم، صدق ساز و نفس الامر را عقل فعال دانسته است. او هرچند نسبت مطابقت را نسبتی حکایی می داند، اما چندان به آن نمی پردازد. یکی از دلایل آن می تواند این باشد که مساله ی نسبت مطابقت، در دو دشواره ی یادشده نقشی جدی ندارد.
    کلید واژگان: خواجه طوسی, صدق, مطابقت, پارادوکس دروغ گو, عقل فعال}
    Morteza Motavalli *, Ahad Faramarz Qaramaleki
    In developing a theory of truth, as the main condition of knowledge, four issues are usually examined: definition or analysis of truth, truth bearer, truth-maker, and relation (in correspondence and coherence theories). A proper theory of truth is the one that affords the explanation of the truth of all types of propositions, and, at the same time, resists the liar paradox. The aim of this inquiry is to analyze Nasīr al-Dīn al-Tūsī’s theory of truth one who is involved both in the liar paradox and in the explanation of the truth of the verity propositions and propositions that are made of intelligibles that have no instance in external world. This inquiry shows, with an analytical approach mostly systematic analysis, that he regards, against the difficulty of the lair paradox, propositions that are other than what they are about as the bearers of truth. Further, it shows that he, against the other difficulty, has two attitudes: first, he desists from the correspondence theory of truth and defines it as “ascription of an ideational thing to what, with its characteristic, is proper for it”; second, he considers the agent intellect to be the truth-maker. Although he regards the correspondence relation as an intentional relation, he does not discuss it much. One explanation could be that the issue of the correspondence relation does not play a serious part in the aforementioned difficulties.
    Keywords: Khawaja Tūsī, truth, correspondence, lair paradox, agent intellect}
  • محسن اکبری*، محمدحسین حشمت پور

    سهروردی در نظام حکمت اشراق، از خود و خودآگاهی شهودی اش ره می سپرد و به خدا می رسد. او از یک سو، هویت خود و مبادی نوری اش را «حضور نزد خود» می یابد و از دیگر سو، فاعلیت (مبدییت) و دیگرآگاهی انوار جوهری را با اضافه اشراقی تبیین می کند. از عباراتی که در هر یک از آثار تعلیمی او به تبیین چیستی و تعیین جایگاه اشراق و شهود در دو سپهر هستی و شناخت اختصاص یافته اند، می توان این همانی «هستی» و «حضور» را نتیجه گرفت و کلیت ضروری این معادله را در خودآگاهی و دیگرآگاهی نورالانوار به اثبات رساند؛ رهیافتی که به نحو نظام مند، هر گسست ممکن بین هستی شناسی و شناخت شناسی را مرتفع می کند. در واقع، سهروردی با بازبرد علم حصولی (باواسطه) به علم حضوری (بی واسطه) و با پی افکندن شناخت انسانی بر ضرورت و یقین شهودی، چالش احرازناپذیری مطابقت بین معلوم بالذات (امر ذهنی) و معلوم بالعرض (امر عینی) را پشت سر می نهد و نحوه احراز این همانی شخصی را تبیین می کند.

    کلید واژگان: اشراق, شهود, هستی, حضور, مطابقت, این همانی}
    Mohsen Akbari *, MuhammadHussein Heshmatpoor

    In his Illuminationist Hikmatic System, Suhrawardi started from himself and his intuitive self-conscousness and then he reached at the God. On the one hand, he found the identity of himself and his light causes as “presence by oneself”, and on the other hand, he explained the agency (origin-ness) and the other-consciousness of substantial lights by illuminationist relation. According to those parts of the philosopher’s constructive works which are devoted to the explanation of the identity and determination of the status of illumination and intuition in the spheres of existence and cognition, one can conclude that “existence” and “presence” are identical in Suhrawardi’s philosophy and the necessary generality of this function can be proven based on the self-consciousness and other-consciousness of the Light of Lights. By this approach, any possible gap between ontology and epistemology are systematically overcome. In fact, by tracing the knowledge by correspondence (mediated) back to the knowledge by presence (immediate), by founding the human cognition upon the intuitive necessity and certainty, Suhrawardi left behind the challenge of unrecognizability of correspondence between known-by-itself (the subjective) and known-by-something-else (the objective), and explained the recognition of personal identity.

    Keywords: Illumination, Intuition, Existence, Presence, Correspondence, Personal Identity}
  • مرتضی متولی*، مهدی عظیمی
    دو رویکرد عمده در حل یک دسته از تقریرهای پارادوکس دروغگو، یعنی دسته ای که در آن از اسم اشاره استفاده می شود، عبارت اند از: انکار جملات خودارجاع و انکار قضیه بودن جمله دروغگو که حامل اولیه و حقیقی صدق است. اشکال عمده رویکرد اول این است که توضیحی داده نشده است که چرا جملات خودارجاعی نداریم و معمولا سعی دارند با وضع قراردادهایی جملات خودارجاع را خارج کنند. رویکرد دوم نیز با این اشکال اساسی مواجه است که توضیحی برای قضیه نبودن جمله دروغگو نداده اند. در این جستار پس از طرح تقسیم بندی دوگانه ای نو در رابطه با تقریرهای پارادوکس دروغگو به عرضه راه حل یا گویا راه انحلال، یک دسته از تقریرها، یعنی دسته ای که در آن از اسم اشاره، تصریحا یا تقدیرا استفاده می شود پرداخته می شود؛ راه حلی که دو رویکرد مذکور به نوعی در آن منطوی اند. راه حل این است: از آنجا که اولا، گزاره حامل اولیه و بالذات صدق است و ثانیا، اشاره به معدومی که نه موجود بوده و نه در ارتباط با موجودی است، محال می باشد؛ بنابراین گزاره ای متناظر با جمله «این جمله کاذب است» شکل نمی گیرد؛ زیرا پیش از تحقق کامل این جمله و پیش از حمل محمول بر موضوع، هنوز جمله ای محقق نشده است تا بتوان بدان اشاره کرد و آنگاه بر آن حکمی کرد؛ بنابراین، گزاره ای متناظر با این جمله نخواهیم داشت تا اولا و بالذات متصف به صدق/کذب شود و جمله نیز به تبع آن صادق/کاذب باشد؛ زیرا بخشی از این جمله، یعنی موضوع، معنا ندارد؛ یعنی پیش از حکم «این جمله» نداریم.
    کلید واژگان: پارادوکس دروغگو, مطابقت, حامل صدق, گزاره, جمله}
    Morteza Motavalli *, Mahdi Azimi
    Two main approaches to solve one group of liar paradox's versions _that is, the group in which demonstratives are used_ are denying self-reference sentences and denying that the liar sentence is a statement, which is the primary and genuine bearer of truth. The major problem with the first approach is that they have not explained why we do not have self-referential sentences and usually try to omit them with conventions. The main problem with the second approach is that they have not explained why the liar sentence would not constitute a statement. We, in this inquiry, after casting a new twosome division for all versions of the liar paradox, will present a solution, or probably a way of dissolution, for a cluster of the versions, namely the cluster in which demonstratives are used explicitly or implicitly_ a solution that, in a way, has the two approaches in it. The solution is this: since firstly propositions are primary and essential bearers of truth and secondly pointing out to an inexistent that is neither existent nor in relation with an existent is impossible, so no proposition in correspondence with the sentence "this sentence is false" is formed in our minds, because before this sentence is formed completely and before ascribing the predicate to the subject, no sentence was formed so that we could refer to it and ascribe a predicate to it. So we would not have any propositions in correspondence with the sentence so that it would be descripted to the truth/falsity primarily and by-itself and the sentence would be true/false by virtue of it, because a portion of the sentence_ namely the subject_ has not sense, namely before predication we do not have “this sentence”.
    Keywords: Liar Paradox, Correspondence, Truth Bearer, Proposition, sentence}
  • تورج الله وردی

    مفهوم صدق در فلسفه ی علم پوپر از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این موقعیت منحصر به فرد، به ویژه وامدار آشنایی وی با آلفرد تارسکی و مفهوم سمانتیکی صدق وی است. برداشت پوپر از مفهوم سمانتیکی صدق تارسکی را که منطبق با نظریه ی تطابقی صدق است حداقل از سه منظر متفاوت می توان نقد کرد. نقد اول، نقد نظریه ی تطابقی صدق است فارغ از این که مدافع آن پوپر یا هر فیلسوف دیگری باشد. موضوع نقد دوم اما، برداشت پوپر از صدق تارسکی است. در این نقد به دو پرسش زیر پرداخته می شود: اول این که آیا خود تارسکی نظریه ی سمانتیکی اش را نظریه ای تطابقی می دانست؟ (یا حداقل می خواست که چنین باشد؟) و دوم این که فارغ از خواست خود تارسکی، آیا پوپر در به کارگیری آن به عنوان نظریه ای تطابقی صدق بر حق بود و نیز این که اساسا می توان چنین برداشتی از نظریه ی سمانتیکی صدق تارسکی ارایه کرد؟ نقد سوم هم نقدی درونی است به این معنا که به این پرسش می پردازد که فارغ از درستی یا نادرستی برداشت پوپر از نظریه ی سمانتیکی صدق تارسکی، چنین برداشتی از صدق با دیگر آموزه های پوپر در حوزه های مختلف اندیشه ی وی (به ویژه دریافت وی از ساختار واقعیت) در توافق هست یا خیر؟ در این گزارش به نقد دوم پرداخته شده است. ابتدا هسته ی اصلی نظریه ی سمانتیکی صدق تارسکی معرفی شده است و در ادامه تفسیر پوپر و دو نقد مطرح شده بر این تفسیر بررسی شده اند.

    کلید واژگان: پوپر, صدق, نظریه ی سمانتیکی صدق تارسکی, نظریه ی تطابقی صدق, هربرت کویت, سوزان هاک}

    Concept of truth has a unique importance in Popper’s philosophy of science and this is mainly because of his acquaintance with Tarski and his semantic concept of truth. In Popper’s view, Tarski’s theory is a correspondence theory and this viewpoint has been criticized from different perspectives. For example, some philosophers criticized the correspondence theory of truth, regardless of who its proponent is; and some others mentioned that Popper’s interpretation of Tarski’s theory of truth is not consistent with other parts of Popper’s philosophy. In this paper, I’ll try to answer to the following questions: Did Tarski himself regard his semantic theory as a correspondence one? In spite of Tarski's own view, was Popper right in using Tarski’s theory of truth as a correspondence theory? First, the main core of semantic theory of truth is introduced and is continued by Popper’s interpretation and its two main criticisms by Herbert Keuth and Susan Haack.

    Keywords: Truth, Popper, Tarski’s theory of truth, correspondence, Keuth, Haack}
  • ابوالفضل صبرآمیز *، مرتضی حسینی
    فیلسوفان مسلمان در نظریه وجود ذهنی، مسئله واقع نمایی علم و تطابق ذهن و عین را پیش فرض گرفته اند. این پیش فرض با چالش هایی روبه روست. به طور مثال فیلسوفان معاصر غربی مثل کواین، دیویدسون، مسئله تطابق ذهن و عین را که پیش فرض طرح وجود ذهنی است، از ریشه به چالش می کشند. این فیلسوفان معتقدند بدون داشتن چهارچوب معرفت شناسانه یا معناشناسانه، پرداختن به مسائل هستی شناسی راه به جایی نمی برد. با این حال با فرض قبول اصل وجود ذهنی و پذیرفتن تشخص موجودات ذهنی، می توان نقش جدیدی برای مفهوم وجود ذهنی تعریف کرد. در اینجا از نسبت میان ذهن و موجودات ذهنی در درک و تولید عبارات زبانی می پرسیم و سعی می کنیم نشان دهیم می توان با کمک مبحث وجود ذهنی پاسخی به پرسش «چگونه به فهم جملات یا عبارات زبانی می رسیم» داد. در نهایت بر این نکته تاکید می کنیم که پذیرش وجود ذهنی موجب می شود جنس قواعد زبانی دخیل در فهم یک عبارت یا جمله زبانی را توصیفی و نه تجویزی و دستوری بدانیم.
    کلید واژگان: وجود ذهنی, مطابقت, قواعد زبانی, هستی شناسی, معناشناسی}
    A. Sabramiz, M. Hajhoseiini
    Regarding the theory of mental existence, Muslim philosophers have presumed the issues of scientific reality and the match between objectivity and subjectivity. However, this presumption is faced with different challenges and it seems that indeed these challenges do not allow the mental existence to have the sufficient efficiency. On the other hand, the ideas of contemporary philosophers including Quine and Davidson essentially challenge the very idea of a match between subjectivity and objectivity, which is the prerequisite of the mental mode of existence. These philosophers believe that we have to use epistemology or semantics for addressing existential issues. We try to show that having accepted these criticisms, mental existence cannot fully play its previous role; however, by assuming the acceptance of the principle of mental existence and recognizing mental creatures, we can define a new role for this mode of existence. Here, we will question the relation between mind and mental creatures considering the understanding and construction of language expressions. Also, we will try to show that the response given to the question “how do we reach an understanding of sentences or lingual expressions?” based on prescriptive rules (grammar) is in odds with recognizing the characterization of mental creatures; accordingly, accepting the mental mode of existence will lead to the fact that language rules are descriptive and not prescriptive.
    Keywords: Mental existence, Correspondence, linguistic Rules, Ontology, Semantic}
  • محمد قمی*
    مساله «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیت»، یکی از مسائل مهم فلسفی است. برخی از فلاسفه به «اصالت وجود» و برخی به «اصالت ماهیت» گرایش پیدا کرده اند. دیدگاه برگزیده در این مقاله، «اصالت وجود و ماهیت» است، بدین معنا که «واقعیت خارجی»، مصداق حقیقی، بالذات و بدون حیثیت تقییدی «محکی وجود» و «محکی ماهیت» است. لازمه این دیدگاه چنین نیست که یک چیز خارجی، دو چیز بشود، زیرا شواهدی وجود دارد بر اینکه محکی های متعدد، جهان خارج را به نحو عینیت، نه اتحاد، پر کرده اند. همچنین لازمه این دیدگاه این نیست که «وجود» و «ماهیت» در یک رتبه قرار داشته باشند، زیرا جایگاه آنها از نظر حیثیت های مختلف و نیز از لحاظ تحلیل عقلانی و عقلایی، متفاوت است. «اصالت وجود و ماهیت»، از قضایای فطری است که تصور صحیح مبادی آن، نتیجه را به همراه خواهد داشت. در پایان این مقاله، بعضی از نتایج هستی شناختی و معرفت شناختی این دیدگاه، در ارتباط با مساله «جعل»، «معقولات اولی و ثانی» و نیز بحث «مطابقت»، ذکر شده است.
    کلید واژگان: اصالت, وجود, محکی ماهیت, جعل, مطابقت}
    Mohammad Ghomi *
    The issue of primacy of existence or quiddity, is one of the important philosophical issues. Some philosophers have gravitated to primacy of existence and some of them have gravitated to primacy of quiddity. The preferred viewpoint in this essay (professor Khosropanah’s viewpoint) is primacy of existence and quiddity. According to this view, the external fact is the real, essential and without conditional mode of the referent belonging to the meaning of existence and quiddity. This viewpoint does not imply that one external thing becomes two things, because there is evidence that numerous meanings have filled the external world objectively not uniquely. Besides, it does not imply that essence and existence are co-ranked, because their status is different in terms of different aspects and from the viewpoint of two different analyses: rational and conventional. Primacy of existence and quiddity is considered to be of inherent propositions, i.e. the true conception of its premises brings about the result. In the end, some of the ontological and epistemological results of this viewpoint are mentioned in relation to the problem of generation (Al – ja’l), primary and secondary intelligibles and also the problem of correspondence.
    Keywords: Fundamentality, Existence, Meaning of quiddity, Generation, Correspondence}
  • سیدمحمدعلی دیباجی، سیده حورا موسوی
    رابطه ی ذهن و عین مساله ای معرفت شناسی است که تعیین کننده ی دیدگاه رئالیستی یا ایده آلیستی فلاسفه می باشد. در میان فلاسفه ی اسلامی، سهروردی با فاصله گرفتن از رئالیسم ارسطویی تئوری جدیدی با عنوان « مماثلت » ارائه می دهد. او با رد شناخت ذات اشیاء به وسیله ی حد، مطابقت ماهوی را به چالش می کشد و تئوری مماثلت عین و ذهن را با شناخت از طریق صفات مجموعه ای بنا می نهد. با طرح نظریه مماثلت، شائبه ی ایده آلیستی تقویت می شود و نوعی درون نگری از تبیین های او بر می آید. این نوشتار در جهت تنقیح این مساله به ظرفیت های حکمت بحثی و حکمت ذوقی عنایت کرده است و با توضیح رابطه ی شهود ماهیت نگر با اصالت واقع، رئالیسم سهروردی را تحت عنوان « رئالیسم اشراقی» معرفی کرده است. بر این اساس، شائبه ی ایده آلیستی حکمت بحثی او با نظریه اصالت شهود از بین رفته و رئالیسمی مستقیم قابل طرح می باشد.
    کلید واژگان: حکایت و مماثلت, رئالیسم اشراقی, شهود, صدق, مطابقت}
    Sayed Mohammad Ali Dibaji, Seyedah Horra Mousavi
    The relationship between subject and object is an epistemological issue which determines the realistic or idealistic position of a philosopher. Among Muslim philosophers, Suhrawardi moves away from Aristotelian realism and proposes a new theory called ‘resemblance’. Denying the apprehension of the essence of things, he challenges the essential correspondence and advances the theory of the resemblance of the subject and object through gaining knowledge from trait complexes. An important problem with Suhrawardi’s theory of resemblance is its idealistic approach and its introspective interpretations. The current study attempts to use the relationship between argumentative philosophy (rational philosophy) and intuitive philosophy (tasted philosophy) to refute the problem referred to above. The major argument is that Suhrawardi’s illuminative realism which substitutes similitude for correspondence can move away not only from Aristotelian dogmatic correspondence but also from idealism and can put forth a logical philosophical model which can explain the relationship between intuition and realty.
    Keywords: truth, correspondence, illuminative realism, idealism, intuition, resemblance, subject, object, Suhrawardi}
  • قاسم درزی، حسین الله وردی، میثم قهوه چیان
    اعجاز قرآن به عنوان اساسی ترین حجت پیامبر خاتم(ص) در اثبات دعوی رسالت و تحدی به آن، از صدر اسلام تاکنون جایگاه مهمی در مباحثات درون دینی و به ویژه منازعات کلامی و تبلیغ دین و خطابه ها داشته است. امروزه با توسعه مباحث معرفت شناختی، بررسی برون دینی نظریات اعجاز قرآن به خصوص از طریق نظریه های کلاسیک معرفت شناختی اهمیتی مضاعف یافته است. معرفت شناسی به عنوان رویکردی اساسی در فلسفه مدرن به بیان کم و کیف معارف انسانی می پردازد. در حقیقت بررسی «صدق و توجیه » نظریات علمی و کم و کیف آن از مهمترین وظایف دانش معرفت شناسی محسوب می شود. با توجه به کثرتی که در کیفیت فهم اعجاز قرآن وجود دارد، نگریستن به این نظریات از منظر معرفت شناسی ضرورت پیدا می کند. در این راستا، ابتدا به بررسی نظریات اعجاز قرآن و بیان مولفه های اصلی آن ها می پردازیم، سپس با بیان اهم مکاتب معرفت شناختی و ذکر مولفه های اصلی صدق و توجیه پذیری نظریات، به امکان صدق و توجیه پذیری نظریات اعجاز قرآن خواهیم پرداخت. نظریه های انطباق، کارکردگرایی و انسجام در معرفت، مهمترین نظریاتی محسوب می شوند که برای بررسی در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته اند. هر سه این نظریات برای ارزیابی صدق کاربرد دارند اما انسجام گرایی در نظریات توجیه نیز مطرح می باشد. تدقیق معرفت شناختی در خصوص اعجاز قرآن، از یک طرف پیامدهای معرفتی این دیدگاه را در تفاسیر قرآن روشن خواهد کرد و از سوئی دیگر، نسبت میان معرفت شناسی با مطالعات قرآنی را غنا خواهد بخشید.
    کلید واژگان: اعجاز قرآن, تفسیر, فلسفه, معرفت شناسی, انطباق گرایی, کارکردگرایی, انسجام گرایی}
    Ghasem Darzi, Hossein.Allahverdi, Meisam Ghahvehchiyan
    The miracle of Quran, as the major source of proof of the prophethood claim and its verification, has assumed a very high position in inside religion controversies specifically in theological controversies, oratory and promotion of the religious cause. Nowadays, with the development of epistemological issues, the outsider view of the study of the miracle of Quran, especially from the point of view of the classical theories of epistemology, has assumed great importance. Epistemology, as a fundamental approach in modern philosophy, is seeking possibility, boundary and conditions of human knowledge. In fact, the study of the truth value and justifiability of scientific theories constitute the major focus of epistemology. With the plurality of interpretations of the miracle of Quran, it is of utmost importance that these interpretations are studied from an epistemological point of view. With this aim in mind, we first present the theories of the miracle of Quran and their components. We then present the major epistemological approaches and their components. In specific, the aim is to study the epistemological foundations of possibility and meaning of the miracle of Quran in terms of classical theories in Epistemology (e.g. coherentism, correspondence theory and pragmatism). Such an epistemological scrutiny will explicate the epistemic implications of the Quranic interpretations and will also enrich the connection between epistemology and Quranic studies.
    Keywords: miracle of Quran, interpretation, philosophy, epistemology, correspondence, coherent, pragmatism}
  • محسن حبیبی*
    فارابی حق را به سه معنا مورد استفاده قرار داده و ابن سینا نیز به تبع او همین معانی را برای حق در نظر گرفته است. دو معنای وجودی و یک معنای معرفت شناسانه. حق به معنای وجود مطلق (دائم) و وجود بالفعل و حق به معنای صدق. قول یا اعتقاد (حکم) را هنگامی که مطابق واقع است صادق و هنگامی که واقع مطابق با آن است حق می نامند. فلاسفه مسلمان بالاتفاق مطابقت را به عنوان ملاک صدق در نظر گرفته اند.
    ضمنا ابن سینا از بعد عقل عملی نیز برای حکمت، شان عملی قائل است. عدالت به عنوان رکن اصلی عقل عملی است و او در حکمت عملی حق را ملاک عدل گرفته است.
    با وجود آنکه ابن سینا رویکرد استدلالی را در فلسفه اخذ کرده است اما به نحوی نگاهی اشراقی و عارفانه نیز دارد. سومین لحاظی که حق نزد ابن سینا مورد توجه قرارگرفته بعد شهودی و عرفانی حکمت است. ابن سینا در کنار اعتقاد راسخ به علم حصولی (مبتنی بر صورت ذهنی) به علم حضوری قائل است. نزد شیخ حق وجه وجودی نیز دارد، پس با اعتقاد به علم حضوری است که حق با بعد معرفت شناسانه اتصال و به معنای دقیق تر اتحاد می یابد.
    کلید واژگان: حق, حقیقت, صدق, مطابقت, علم حصولی, علم حضوری, شهود}
    Mohsen Habibi*
    Farabi has used three (Two existential and one epistemological) meanings for Right and Avicenna also following him, has considered these three meanings for right. These meaning include absolute (permanent) existence, actual existence and the truth. if a proposition corresponds with reality, it is called true and if the reality corresponds with proposition, it is called right. All Muslim philosophers have considered correspondence as a criterion for truth.
    Furthermore, Avicenna believes in the practical status for the wisdom from the aspect of functional intellect. Justice is a fundamental principle in functional intellect and he deems right as a criterion for justice in practical wisdom.
    Although Avicenna has adopted argumentative approach in philosophy, he has illuminative and mystical view either. The third aspect that Avicenna took heed to the right is the intuitive and mystical aspect of wisdom. In addition to his firm belief in the representational knowledge, he believes in immediacy (presential) knowledge. To Avicenna’s view right has an existential aspect, so it is by the belief in presential knowledge that right will be linked with the epistemological aspect and even unites with it in strict sense.
    Keywords: Right, True, Truth, Correspondence, Representational knowledge, Presential knowledge, Intuition}
  • Mohammad, Reza Khaki Gharamaleki*
    Ayatollah Javadi Amoli's theory of production of religious science is one of the considerable attitudes. The main structure of this theory is based on religious knowledge foundations. The abstract of his theory is as follows:A. The science is not secular essentially; faith and disbelief are not contributed in the nature of science; but the scholars are divided into religious and non-religious.B. All sciences, including humanities and basic, are to reveal the secret of act and words of God. This is the very revealing level of science that is the essential requiring of science. The condition of being Islamic is not explanatory but it is preservation condition.C. From the other hand, with the sovereignty of atheistic or Islamic absolute philosophies, the sciences are also modified as being atheistic or Islamic.D. As the whole world is God's creation, and as all understanding powers and all its findings even industry are Divine blessings- because the science is Divine creation- undoubtedly the science is also a religious matter. Although the fundamentals of this theory have ambiguities:1. According to the epistemological fundamentals based on the corresponding disclosure, the attributing sciences as being Islamic, has not determined meaning and dividing science into religious and non-religious is meaningless; and unwantedly it justifies all modern sciences as being Islamic.2. Absolute philosophy is being asked seriously whether it could be Islamic or not; while absolute philosophy is the vessel for Islamization of sciences and the "philosophies of". 3. Finally, it does not have any specific criteria for the science as being Islamic.
    Keywords: Religious Science, Secular, Absolute philosophy, Authority, Disclosure, Correspondence, Quiddity of Science, Rationality, Philosophies of}
  • میکائیل رسولزاده
    چیستانها یکی از عناصر ادبیات فولکلوریک اقوام ایرانی است که از منابع عمده بهبود تفکر و عقلانیت و نیز ارتقای سطح فکری و بهبود شیوه های اندیشیدن و پرورش مهارتهای تفکر در کودکان در گذشته بوده و قابلیت احیا و بروزرسانی به همان منظور در حال حاضر را دارد؛ هرچند در ادبیات عربی، عبری، یونانی، لاتینی و انگلوساکسون (انگلیسی کهن) نمونه های متعددی از چیستان (لغز) یافت میشود. ولی پیران نیک اندیش ما در بین اقوام مختلف آن را بعنوان منابع غنی پرورش مهارتهای تفکر گسترش داده اند؛ آنچه به آن در بین ترکان و آذری ها «تاپماجا» و در بین کردها «تشتانوک» و در بین لرها «چی نه چی نه» و نیز کلمه بلوچی «چاچ» یا آنچه در سراوان «چاچا ماچا» و در گیلان زمین «این چیسه گه» «هنگی ایسه هنگی نیه» و مسله میگویند همان «لغز» عربی است که در اصطلاح ادبای فارسی، آن را «چیستان» (چیست آن) میگویند. با شواهدی که ذکر می شود حتما به یاد آوردید چگونه گوش هوشتان از آن بازی های جذاب سیراب میشدند و بنیانهای تفکر در شما پی ریزی میشدند. خودتان واقفید که این آموزشهای همراه با بازی و جایزه و تشویق، نتایجی معجزه گون داشته و بنیانهای تفکر ایرانی در کودکان از این مبناها شکل گرفته است. درصدد خواهیم بود اثبات نماییم که تفکر انتقادی که یکی از شیوه های مورد توجه دنیای معاصر است با مولفه های ششگانه اش تماما در این منابع غنی ما مستتر است و ما میتوانیم با احیا و بروزرسانی این شیوه های بومی علاوه بر نگهبانی از این منابع غنی خود به تداوم آنچه آزمون پس داده معروف هستند، اقدام نماییم. در این نوشتار، ضمن جستجوی معادل چیستانها در بین اقوام مختلف ایرانی به خود چیستانها یادگاری های پیران عاقل اقوام ایرانی میپردازیم تا در تطبیق سازی آنها با مولفه های ششگانه تفکر انتقادی مشکلی نداشته باشیم.
    کلید واژگان: چیستان, تفکر انتقادی, احیا بنیانها, تطبیق}
    Mikail Rasulzadeh
    Riddles are one of the components of the folk literature of Iranian ethnic groups. In the past, they were one of the major tools for improving thinking and rationality as well as promoting the level of thinking, optimizing the methods of thinking, and developing thinking skills in children. However, they can be revived and updated in order to be used for the same purposes today. As we can see, there are several instances of riddles in Arabic, Hebrew, Greek, Latin, and Anglo-Saxon literature. The wise men of various Iranian ethnic groups, such as Turks, Azaris, Kurds, Lors, Baluchis, and Gilakis, used and disseminated riddles as rich sources of developing ways of thinking. At that time children became involved in those fascinating game-like riddles which provided the basis for rational thinking in their mind. These instructive games which were followed by rewarding children with encouraging comments and small prizes sometimes had miraculous outcomes and helped to form the foundations of Iranian thought. In this paper, the author intends to demonstrate that critical thinking, which is of great importance in the world today, is embedded along with all of its six-fold elements in these rich sources. Through reviving and updating these native elements of folk literature, in addition to preserving them, we can continue exploiting a rich source of critical thinking which has previously proved to be very useful. Here, while referring to equivalent riddles among various Iranian ethnic groups, the author tries to match them with the six-fold elements of critical thinking.
    Keywords: riddles, critical thinking, revival, foundations, correspondence}
  • Mohammad Ali Ardestani
    One of the basic theories on knowledge criterion in Islamic philosophy is scientific privileges of holistic spiritual intellect on whose basis knowledge criterion i. e. correspondence criterion is based on holistic spiritual intellect. That is to say، relying practically on holistic spiritual intellect we can attain knowledge about the universe via verdicts and statements stable in the mind. Then if they correspond to the subject’s knowledge، they are true; otherwise they are false. This essay is an explanation، analysis، and evaluation on the abovementioned theory in brief.
    Keywords: Knowledge criterion, Correspondence, Truth, Fact, Active intellect, Spiritual essence}
  • صغری باباپور، جعفر شانظری، مهدی دهباشی *

    از نظرملاصدرا، مسئله مطابقت و عدم مطابقت، در علم حصولی مطرح است؛ زیرا علم حصولی صورتی از شیء در ذهن است، و صورت ذهنی باید با واقع مطابقت داشته باشد.وی بر این باور است کهماهیت واسطه بین عین و ذهن است که در هر دو مرتبه وجودی عینا تکرار شده است. البته اشکالاتی بر نظریه ماهوی ملاصدرا وارد آمده که در نهایت حاکی از آن است که این نظریه نتوانسته به نحو متقن مطابقت ذهن و عین را اثبات کند. از طرف دیگر با توجه به اصالت وجود و تشکیک وجود می توان نظریه این همانی وجود عینی را مطرح کرد که بر اساس آن، علم وجود برتر ماهیت معلوم است.

    کلید واژگان: ذهن, عین, شناخت, علم حصولی, مطابقت}
    Soghra Babapour, Jafar Shanazari, Mehdi Dehbashi

    should be corresponded to the reality، in Mullasadra’s view the correspondence and non-correspondence is an acquired knowledge. He believes that essence is the intermediary between subject and object، which has the same existence in the both sides. The drawbacks of the theory indicate that he could not demonstrate the correspondence between subject and object. Besides، according to the priority of existence and the gradation of existence، one can propose the sameness of objective existence theory، according to which knowledge is the higher existence of known essence.

    Keywords: Subject, object, knowledge, acquired knowledge, correspondence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال