به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « John Locke » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «John Locke» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین اسفندیاری*

    در ادبیات مربوط به مساله معیار جان لاک را روش گرا معرفی می کنند: کسی که معیار معرفت را بر مصادیق آن مقدم دانسته و باور دارد بر اساس معیار معرفت می توان مصادیقی را از آن یافت. با این حال، هیچ تحقیق مستقلی در اثبات این اسناد صورت نگرفته است. این یعنی، مستقلا استدلال ها و شواهدی که موید روش گرایی لاک است، ارایه و بررسی نشده اند. مقاله پیش رو به همین امر توجه دارد. از این رو، نویسنده پس از بررسی اجمالی مساله معیار و پیشینه آن، دلایل و شواهدی له روش گرا بودن لاک ارایه می کند که عبارتند از استدلال بر پایه انکار معرفت فطری (NIKA)، استدلال بر پایه لوح سفید (TRA) و استدلال بر پایه رد اقتدارگرایی معرفتی. سپس، از چند و چون روش گرایی او و در واقع، نوع نگاه لاک به معیار معرفت بحث می شود. در ضمن این بحث، بررسی می شود که آیا لاک معیار معرفت را ناظر به حصول معرفت می داند یا توجیه. سپس، از این سخن می گوییم که چنان چه معیار معرفت در نظر لاک ناظر به حصول معرفت باشد، آیا باید معرفت شناسی او را طبیعی شده قلمداد کرد؛ و اگر بله، بحث از تقدم معیار معرفت بر مصادیق آن، که بحثی هنجاری ست، چه جایگاهی نزد لاک دارد.

    کلید واژگان: جان لاک, مساله معیار, روش گرایی, معرفت فطری, لوح سفید, اقتدارگرایی معرفتی, معرفت شناسی طبیعی شده}
    MohammadHosein Esfandiari *

    In the literature on the problem of the criterion, John Locke is described as a methodist: one who prioritizes the criterion of knowledge over its extent and believes that based on the criterion of knowledge, its extent can be determined. However, there is no independent research to substantiate this description. That is the arguments and evidence confirming that Locke is a methodist have not been presented and examined independently. The following article addresses this issue. Hence, the author after a brief review of the problem of the criterion and its background provides the reasons and evidence that Locke is a methodist, including the argument based on 'no innate knowledge', the argument based on 'tabula rasa', and the argument based on the rejection of epistemic authoritarianism. Then, the nature of his Methodism and, indeed, Locke's view of the criterion of knowledge are discussed. During this discussion, it is examined whether Locke considers the criterion of knowledge to be related to the achievement of knowledge or justification. Then, it is argued that if the criterion of knowledge in Locke's view is related to the achievement of knowledge, should his epistemology be considered naturalized? And if so, what is the significance of Locke's discussion of the primacy of the criterion of knowledge over its extent, which is a normative discussion?

    Keywords: John Locke, the Problem of the Criterion, Methodism, Innate Knowledge, naturalized Epistemology}
  • محمدجواد اصغری*، فاطمه سادات فقیهی

    برهان آگاهی یکی از ادله معاصر بر وجود خداوند است. این برهان با تکیه بر اینکه پیدایش آگاهی در جهان نیازمند تبیین است و تبیین علمی برای آن کافی نیست، به تبیین خداباورانه نسبت به این پدیده می پردازد. برهان مزبور در دوران معاصر توسط سه فیلسوف خداباور به نامهای ریچارد سویینبرن، رابرت آدامز و جی پی مورلند در دفاع از خداباوری تقریر شده است. این مقاله درصدد است ابتدا با ارایه مفهوم شناسی دقیقی از آگاهی و انواع آن، تقریرهای مختلف فلاسفه مزبور از برهان آگاهی بر وجود خدا را با روش تحلیلی-انتقادی بررسی نماید. بر این اساس مسیله مورد بحث در این پژوهش، تحلیل ماهیت برهان آگاهی بر وجود خداوند است که با بررسی دیدگاه سه فیلسوف معاصر صورت می گیرد. تبیین و دفاع از یک برهان جدید در میان براهین سنتی بر وجود خداوند و اثبات عدم امکان تبیین آگاهی بر مبنای دیدگاه های مادی گرایانه از یافته ها و نتایج تحقیق حاضر است.

    کلید واژگان: برهان آگاهی, وجود خدا, ریچارد سوئینبرن, رابرت آدامز, مورلند, جان لاک}
    MohammadJavad Asghari*, Fatemeh Sadat Faqihi

    The proof of awareness is one of the contemporary proofs of the existence of God. This argument relies on the fact that the emergence of consciousness in the world needs an explanation and scientific explanation is not enough for it. It deals with the theistic explanation of this phenomenon. This argument has been presented in modern times by three theistic philosophers named Richard Swinburne, Robert Adams and JP Moreland in defense of theism. This article tries to provide a detailed conceptualization of consciousness and its types, and, then, examines the various interpretations of the above-mentioned philosophers about the proof of the consciousness of God's existence with an analytical-critical method. The problem discussed in this research, therefore, is the analysis of the what of the proof of the knowledge of the existence of God, which is done by examining the viewpoints of the three contemporary philosophers. The explanation and defense of a new argument among the traditional arguments on the existence of God and the proof of the impossibility of explaining the consciousness based on materialistic views are the findings and results of the present research.

    Keywords: Proof of Consciousness, Existence of God, Richard Swinburne, Robert Adams, Moreland, John Locke}
  • مجتبی جاویدی*

    هر نظریه ای که در علوم انسانی مطرح می شود مبتنی بر مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی خاصی است. شناخت این مبانی و ارتباط آن ها با نظریه ی مدنظر را می توان «روش شناسی بنیادین» نامید. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد روش شناسی بنیادین به بررسی نظریه ی قرارداد اجتماعی «جان لاک» می پردازد و تلاش می کند که ارتباط این نظریه را با مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی لاک روشن سازد. به لحاظ هستی شناسی، سوبژکتیویته و اومانیسم و همچنین سکولاریسم اندیشه ی قرارداد اجتماعی لاک را راه بری می کند. تلفیق تجربه گرایی با نوعی مابعدالطبیعه و تضعیف عقل قدسی با قراردادن عقل در مقام داور وحی، دو مبنای مهم معرفت شناختی لاک در این نظریه است. به لحاظ انسان شناسی نیز نگاه خوش بینانه به طبیعت انسانی در اندیشه ی او تاثیرگذار بوده است. بر این اساس، نظریه ی قرارداد اجتماعی لاک که بعد از دوران مدرن مطرح شده است واجد ماهیت جدیدی است؛ ماهیتی که نمایانگر نگرش جدیدی به انسان و نسبت او با جهان است؛ نگرشی که در طی آن، انسان و خواست ها و امیال او محور قرار می گیرد.

    کلید واژگان: جان لاک, روش شناسی, سوبژکتیویته, قرارداداجتماعی}
    Mojtaba Javidi *

    and their relation to the theory in question is called "fundamental methodology”. By the means of a descriptive-analytical method and a fundamental methodology approach, this paper investigates John Locke's social contract theory and aims to clarify the relationship of this theory with Locke's ontological, epistemological and anthropological principles. In terms of ontology, subjectivity and humanism, as well as secularism govern Lock's social contract thought. Combining empiricism with a kind of metaphysics and weakening of sacred intellect by placing the reason as the judge of revelation, are the two important principles of Locke's epistemology in this theory. In terms of anthropology, an optimistic view towards the human nature has influenced his thinking. Accordingly, Locke's social contract theory, which has been put forward after the modern era, has a new nature, a nature that represents a new attitude towards man and his relation to the world, an attitude in which man and his wills and desires is centered.

    Keywords: John Locke, Methodology, Subjectivity, Social contract}
  • حمزه کرمی، علی اکبر احمدی افرمجانی*

    موضوع حقوق طبیعی از بحث های مهم و قدیمی در اندیشه متفکران و فیلسوفان بوده است. اولین سوال این است که مفهوم و جایگاه حقوق طبیعی در نزد مطهری و جان لاک چیست؟ دیدگاه های این دو حکیم درباره چهار موضوع مهم حقوق طبیعی (آزادی، عدالت، مالکیت، حقوق بشر) و اختلافات و اشتراکات آن ها چیست؟در این مقاله تلاش شده است که مبانی این دو متفکر در زمینه حقوق طبیعی و حقوق بشر بررسی شود. همچنین در این مقاله به مبانی این دو متفکر نیز پرداخته می شود و درباره مبانی آن ها، که خداشناختی است یا انسان شناختی و یا هر دو، بیشتر می نویسیم. در ادامه، افتراقات و اشتراکات این دو حکیم را که متعلق به دو سنت فلسفی هستند، در مورد حقوق طبیعی و حقوق بشر و تاثیرات و پیامدهایی که می تواند در جامعه بشری داشته باشد، بیان می کنیم. در نتیجه گیری مقاله خواهیم دید که اختلافات دو حکیم و دو سنت فلسفی می تواند به ارایه دو مسیر متفاوت برای تکامل و پیشرفت بشریت منجر گردد.

    کلید واژگان: آزادی, جان لاک, حقوق بشر, حقوق طبیعی, عدالت, مالکیت, مطهری}
    Hamzeh Karami, AliAkbar Ahmadi *

    The issue of natural rights is one of the old subject matters discussed by theologians and philosophers. My question in this essay is what John Locke and Morteza Motahhari’s views on the meaning and role of natural rights, especially, what their views on four central aspects of natural rights, namely freedom, justice, ownership, and human rights, are, and in what respects their views are resemble and in what others are different. The present study addresses critically the foundations of these two thinkers on natural right and consider whether or not these foundations are rooted in theology or anthropology or both? Then, shedding light on resemblances and differences between the two thinkers, who belong to different philosophical traditions, we assess the effects and consequences of their perspective towards natural rights concerning human society. Ultimately, we show that Motahhari and Locke’s perspectives towards human rights based on their distinct philosophical traditions introduce different horizons to human development and progress.

    Keywords: natural rights, Freedom, Justice, Private Ownership, human rights, John Locke, Mortaza Motahhari}
  • سید حسین پرده چی

    موضوع نوشتار حاضر بررسی استدلال های اسپینوزا و لاک در دفاع از آزادی است. برای این هدف، ابتدا مدارا و آزادی را تعریف کرده و نسبتشان با یکدیگر را سنجیده ام، سپس بستر پیدایش نظریه های دفاع از مدارا و آزادی را شرح داده و تیوری های حامی خشونت دینی را به اختصار بررسیده ام. بعد از آن، استدلال های اسپینوزا در دفاع از آزادی را به تفصیل آورده ام، سپس استدلال های جان لاک در دفاع از آزادی و مدارا را تقریر کرده ام. در پایان نوشتار، با بررسی نسبت دفاعیات هر یک از این دو اندیشمند با مبانی مقوم خشونت دینی تلاش کرده ام نشان دهم استدلال های هر یک از این دو فیلسوف، کدام یک از مبانی مقوم خشونت دینی را خنثا می کند.

    Seyed Hosein Pardechi[

    The subject of this article is to deliberate Locke and Spinoza’s arguments for liberty and toleration. In order to achieve this, first i have defined and clarified the two main concepts of this project; toleration and liberty. Then I have discussed the context which causes initiation of defending toleration and liberty in modern ages while discussing the defending theories for religious and political violence in brief. After these, Spinoza’s arguments supporting for toleration and liberty are presented in detail and next, John Lock’s arguments are expressed. In the end, the regard of these two philosophers’ arguments defending toleration and liberty alongside the arguments defending religious and political violence has been deliberated. I have tried to show that which argument defending toleration takedown which principle defending religious or political violence.

    Keywords: Toleration, Liberty, Civil Liberty, John Locke, Spinoza}
  • محمد ساکت نالکیاشری، سید محمد حکاک *
    باور ما به واقعیت اشیاء و اشخاصی که با آن ها سروکار داریم، موضوع بحثی بنیادین در فلسفه با نام «وجود جهان خارج» است. پرسش اساسی آن است که آیا ما به وجود جهان خارج معرفت داریم یا نه. از مهم ترین پاسخ هایی که به این مسئله داده شده است، نظریه واقع باورانه جان لاک است که در این مقاله دیدگاه او را بررسی می کنیم. از نظر لاک، ما به وجود جهان خارج مادی معرفت حسی داریم، اما آنچه او «معرفت حسی» می نامد، در ظاهر با تعریف کلی معرفت در فلسفه او ناسازگار است. ما پس از بررسی رهیافت های فیلسوفان معاصر نشان می دهیم که معرفت حسی با تعریف معرفت در فلسفه لاک سازگار است. در همین زمینه به بررسی دلائل موافق با معرفت حسی به جهان خارج و پاسخ لاک به شکاکیت می پردازیم. همچنین در این مقاله آمده است که از نظر لاک، یقینی ترین معرفت به وجود جهان خارج، معرفت ما به وجود خداوند است. نیز نشان خواهیم داد که در نظر او، ما به وجود اذهان دیگر یا جواهر روحانی معرفت نداریم و اطمینان ما به وجود آن ها از طریق ایمان است.
    کلید واژگان: جان لاک, وجود جهان خارج, معرفت حسی, وجود خدا, وجود اذهان دیگر}
    Mohammad Saket, Seyed Mohammad Hakkak *
    Our belief in the reality of things and people that we encounter is the topic of a fundamental discussion in philosophy known as "the existence of the external world." The essential question is whether we have knowledge of the existence of the external world or not. One of the most important answers that have been given to this issue is John Locke's theory of belief in reality which has been discussed in this paper. According to Locke, we have sensory knowledge of the external material world but what he refers to as "sensory knowledge" is apparently inconsistent with the general definition of knowledge in his philosophy. After studying the approaches of contemporary philosophers, we will show that sensory knowledge is consistent with the definition of knowledge in John Locke's philosophy. We will also review the arguments for sensory knowledge of the external world and John Locke's answer to skepticism. Also discussed in this paper is Locke's view that the most certain knowledge of the external world is our knowledge of the existence of God as well as that according to him, we do not have knowledge of other minds or spiritual essences and our certainty in regards to their existence is through faith.
    Keywords: John Locke, existence of the external world, sensory knowledge, existence of God, existence of other minds}
  • فرشاد شریعت، امید شفیعی قهفرخی
    مقوله «خوشبختی»، از مسائل بنیادین و پرسش های دیرینه بشری به شمار می آید که با ابعاد مختلفی از زندگی بشر پیوند دارد و لذا از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است. در دوران جدید، برخی از متفکران، از جمله جان لاک، به بررسی این موضوع پرداخته و با مشکلات آن دست و پنجه نرم کرده اند. جان لاک در این راه با مسائلی همچون لذت و آلام بشری، اصول اخلاقی، عقلانیت رفتاری و معیار نیک و بد، و همچنین اجتماع، نهادهای دینی، حکومت و قانون روبرو بود. او ضمن ترکیب روایتی طبیعت گرایانه با روایتی دینی و اخلاقی، به رفع موانع و حل تعارضات خوشبختی در حیطه حیات جمعی بشر پرداخت و بر عقلانیت، تساهل، قانون و حکومت مدنی تاکید داشت. پژوهش حاضر، به واکاوی و بازسازی تلاش لاک برای تحلیل خوشبختی و حل تعارضات آن در انگاره و عمل اجتماعی می پردازد.
    کلید واژگان: جان لاک, خوشبختی, عقلانیت, لذت, فضیلت, تساهل, حکومت مدنی}
    Farshad Shariat, Omid Shafiee
    Happiness is one of the deep rooted and fundamental issues and problems. This problem is linked to various dimensions of human life. Therefore it was surveyed in many aspects. In modern times, some scholars, such as John Locke surveyed this subject and struggled with its difficulties. John Locke faced with problems like as pleasure and pain, moral principles, behavioral rationality, criterion of good and bad, and also community, religious institutions, government and law. He combined a naturalistic account of happiness with a religious and moral account of it, and also resolved to obstacles and conflicts on collective life. He also emphasized on rationality, tolerance, law and civic government. This paper study and reconstruct Locke's efforts on analyzing happiness and resolving its dilemmas in theory and social practice arenas.
    Keywords: John Locke, Happiness, rationality, pleasure, virtue, tolerance}
  • قاسم پور حسن، نجم سادات الحسینی، پروین کاظم زاده
    عقلانیت باور دینی یکی از مهم ترین مباحث فلسفه دین است که پنج رویکرد معرفت شناسانه متفاوت را در بر می گیرد. تا همین اواخر، دلیل گرایی رویکرد غالب در حوزه عقلانیت باورهای دینی بود و نماد عقل گرایی حداکثری به شمار می رفت. اما معرفت شناسی اصلاح شده مکتب نوظهوری است که در مقابل دلیل گرایی قرار گرفته، عقلانیت را بی جا و بی مورد دانسته و معتقد است که اعتقادات دینی شاید کاملا موجه و معقول باشند، حتی اگر هیچ قرینه ای آنها را تایید نکند. در این میان دیدگاه های ولترستورف به عنوان یکی از مهم ترین افراد مطرح در این رویکرد، متشکل از دو فرضیه عمده است: اول آنکه افراد زیادی به صورت مبنایی یعنی بدون واسطه و نه بر اساس دیگر عقاید، به بسیاری عقاید در مورد خدا قائلند؛ و دیگر اینکه آنان اغلب حق دارند، به آن امور معتقد شوند. دراین مقاله پس از بیان مخدوش بودن معیار لاک در استفاده از مفهوم معقول که همان معیار مبناگروی کلاسیک است، نحوه مواجهه ولترستورف با بحث عقلانیت مشخص می شود که او معنای عام و گسترده عقلانیت را می پذیرد و مراد وی از عقلانیت، تنها عقل ارسطویی نیست، بلکه خود ایمان را به تنهایی عقلانی می داند و ترکیبی از دلیل گرایی و ایمان گرایی را پیشنهاد می دهد.
    کلید واژگان: جان لاک, دلیل گرایی, عقلانیت باور دینی, عقلانیت حداکثری, معرفت شناسی اصلاح شده, ولترستورف}
    Ghasem Purhasan, Najmolsadat Al-Hosseini, Parvin Kazemzadeh
    Rationality of religious belief is one of the most important issues in the philosophy of religion and includes five epistemological approaches. Up till recent times، evidentialism was the approach prevalent in the field of rationality of religious beliefs. And it was considered as a symbol of maximal rationalism. Reformed epistemology، however، is a newly-emerged school which opposes evidentialism and deems rationality as something irrelevant. According to reformed epistemology، religious beliefs may be fully justified and reasonable، even if no evidence confirms them. Here، views of Wolterstorff، as one of the most important scholars advocating this approach، consist of two main assumptions: first، many people believe in many ideas about God in a foundational way، i. e. immediately and not based on other’s ideas; and the other، in most cases، they are right to believe in such ideas. In the present article، after saying that Locke’s standard in making uses of the notion of “reasonable” (which is the same as the standard of classical foundationalism) is not a justified one، the authors will explain the way in which Wolterstorff goes to discuss “rationality”. They will describe that he accepts rationality in the general and extensive sense of the term and by rationality he does not mean only Aristotelian reason; rather، he takes faith as being rational and proposes a synthesis of evidentialism and fideism.
    Keywords: 'reformed epistemology', evidentialism', rationality of religious belief', Wolterstorff', John Locke', maximal rationality}
  • مسلم محمدی*

    در این نوشتار تناقضات تجربه گرایی با تحلیل جهت گیری های مختلف آن به تصویر کشیده شد و معلوم گردید که تجربه گرایان، انسان را موجودی صرفا پذیرنده و منفعل از اشیاء عینی و بیرونی می‏دانند. این رویکرد به دیگر حوزه‏ها بویژه واقعیت های ارزشی و اخلاقی نیز کشیده شده است، هر چند نمی‏توان همه تجربه گرایان را در مقابله با متافیزیک هم رای و هم نظر پنداشت، نتیجه طبیعی این مکتب انکار حقایق ماورای حس و طبیعت است. از دیگر شاخصه‏های مکتب تجربه گرا سازگار نبودن آن با عقل‏گرایی و فلسفه اولی است، زیرا آن همه‏چیز را از منظر علم بشر می‏نگرد. و لذا در منطق تجربی سیر فکری بشر همیشه از خاص به عام و از جزیی به کلی است. از این جهت، در این مکتب، قیاس جای خود را به استقرا می دهد. مطلب دیگر این که در این مکتب وجود مفاهیم فطری و قضایای قبل از تجربه انکار شده است؛ اما می دانیم که این گونه مفاهیم و قضایا حقایقی است که بنیاد معرفت را تشکیل می دهند و انکار آنها تجربه گرا را نیز به بن بست معرفت شناختی می رساند. این مکتب فکری با توجه به روش و اصولی که برگزیده است به اصالت دین نیز متعرض می گردد و عملا به نفی مفهوم متعارف دین رهنمون می گردد؛ این مساله در نگاه هیوم به دین کاملا آشکار است.

    کلید واژگان: تجربه گرایی, ویلیام اکام, فرانسیس بیکن, جان لاک, بارکلی, هیوم}
    Moslem Mohammadi *

    In this paper, some contradictions of empiricism along with some of its various tendencies have been critically brought into consideration. As is understood, empiricists has known human being to be only passive in relation to objective things and events. Then the view has extended to other fields specially to the fields of  values and morality. Though one cannot think all empiricists to be of the same position in opposing metaphysics, natural conclusion of  this school consists in denying every reality beyond sense and nature. Another characteristic of empiricism is its disagreement with rationalism and first philosophy. The reason why is the fact that this school studies every thing by the view of experimental findings of man and in this way, it runs from particular facts to general rule. As we see, empiricism is dependent upon induction.  Furthermore in the school at hand, every apriori knowledge including notions and propositions has been argued against. We, however, know that what is argued against by empiricist is nothing but the foundation of human knowledge. Therefore this school meets an unsolvable problem when justifying the problem of knowledge.     And finally the principles of empiricism leads to the negation of usual meaning of religion; the problem more clearly understood in Hume`s.

    Keywords: Empiricism, William of ockham, Francis Bacon, John Locke, Berkeley, Hume}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال