به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Josiah Royce » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Josiah Royce» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضوان نجفی *

    رابرت آدامز عقل عملی و اخلاق را منوط به عقل اما منتهی به دین می داند، چراکه او از سویی متاثر از نظریه امرالهی و نظریه کسب اشاعره است و در نظریه وابستگی اخلاق به دین اعتقاد به منتهی شده اخلاق به دین دارد و از سویی دیگر مبنای مبانی عقل عملی خویش را حسن و قبح عقلی می داند. جوسایا رویس- بر ایدئالیست اخلاقی اعتقاد دارد و میان هستی شناسی، اخلاق، ایدئالیسم و خداشناسی توحیدی رابطه معناداری ایجاد می کند، ایدئالیسم اخلاقی رویس، نه همچون غزالی اخلاق را منوط به دینی خاص کرده و نه دین و اخلاق را مستقل از هم برمی شمارد، درواقع انسان را به صورت یک موجود استعلائی دارای معرفت پیشینی از اصول اخلاقی خوانده است. بنابراین انطباق دین و اخلاق جنبه پسینی و تاریخی نخواهد داشت، بلکه مبنای متافیزیکی و هستی شناسانه خواهد داشت. آدامز فارغ از اصالت دادن به عقل و اختیار مبنای اعتقادات خویش را طبق اصل «حس تکلیف» نسبت به دستورات واجب تعالی و داشتن عذاب وجدان می داند. اما اشاعره طبق دیدگاه «امرالهی» و «نظریه کسب» هر آنچه را که واجب تعالی جایز دانسته یا نهی می کند به ترتیب درست و نادرست و هر آنچه را که واجب تعالی بدان امر نماید، واجب است؛ بنابراین ملاک اثبات و صدقیت هر عمل را باید براساس موازین شریعت سنجید و انسان فقط کاسب دستورات واجب تعالی و شرع است. اما وجه اشتراک آدامز و اشاعره این است که سعادت و کلیه عملکرهای اخلاقی را منوط به دین دانسته اند.

    کلید واژگان: اشاعره, رابرت آدامز, جوسایا رویس, عقل عملی}
    Rezvan Najafi *

    The Relation between Practical Reason and Morality in Robert Adams, Ash'arism, and Josiah Royce Abstract: Robert Adams considers practical reason and morality to be dependent on reason but ultimately rooted in religion. He is influenced by the Ash'ari theory of divine command and the theory of acquisition. He believes that morality depends on religion and that the ultimate source of morality is God. However, he also believes that the basis of his practical reason is rational. Josiah Royce, on the other hand, believes in ethical idealism and establishes a meaningful relationship between ontology, ethics, idealism, and monotheistic theology. Royce's ethical idealism does not, like Ghazali, make morality dependent on a particular religion, nor does it separate religion and morality from each other. He describes humans as transcendental beings with a prior knowledge of moral principles. Therefore, the conformity of religion and morality will not have a posteriori and historical aspect but will have a metaphysical and ontological basis. Adams, regardless of giving priority to reason and free will, bases his beliefs on the principle of a "sense of duty" towards divine commands and having a conscience. However, according to the Ash'ari view of "divine command" and the "theory of acquisition," whatever the divine being deems permissible or forbids is considered right and wrong, respectively. Whatever the divine being commands is obligatory. Therefore, the validity and truth of every action must be judged according to the criteria of the Sharia, and humans are merely the acquirers of the commands of the divine being and the Sharia. However, the common ground between Adams and the Ash'arites is that they both consider happiness and all moral actions to be dependent on religion.

    Keywords: Ash'arism, Robert Adams, Josiah Royce, Practical}
  • علی سنایی*

    در این نوشتار با رجوع به برخی از مهمترین آثار افالطون، دیدگاه او را درباره شر تبیین میکنیم. با توجه به اینکه او محسوسات را نمودی ضعیف از حقایق الیتغیر مثل میداند، زمینهساز این دیدگاه در سنت نوافالطونی میشود که شر جنبه عدمی دارد. این نگرش از رویکرد واقعگرایانه به حیات فاصله دارد زیرا زندگی موجودات زنده به نحو عام و زندگی انسان به نحو خاص با انواعی از شرور متافیزیکی مواجه است و انسان به عنوان موجودی صاحباختیار، دستخوش یا منشا شر اخالقی نیز هست. هرچند بر اساس خوانشی خاص میتوان طرح عالم مثل افالطون را در پرتو مواجهه او با مرگ سقراط و تالش برای فراروی از آن جستجو کرد ولی به خاطر نگرش حاکم بر دنیای باستان که مبتنی بر نظام طبقاتی است، افالطون نیز رویکرد نخبه گرایانه اتخاذ مینماید و بهجای تاکید بر مسیولیتهای فردی به تاسی عوام از فیلسوف به عنوان الگوی تجرد عقلی و فضایل اخالقی در جامعه اشاره میکند. این در حالی است که در جامعه مدرن که ارزشهای فردی اهمیت مییابد، ارتباط موثقی بین مسیله شر و مسیولیت اجتماعی برقرار میشود. با رجوع به فلسفه جوسایا رویس که او نیز همچون افالطون متفکری ایدیالیست است، میتوان دریافت که ایدیالیسم معاصر در عین نگاه خوشبینانه و کلگرایانه به جهان نمیتواند واقعیت شر را نادیده بگیرد. رویسهم واقعبینانه به رنجهای بشری مینگرد و هم با توجه به مبانی نظری خود بر رویکرد مسیوالنه برای کاهش رنج و زدودن کاستیهای اجتماعی تاکید میکند

    کلید واژگان: جوسایا رویس, وفاداری, افالطون, شر, مسئولیت اجتماعی, الهیات ایدئالیستی}
    Ali Sanaee *

    AbstractIn this article, by referring to some of Plato's most important works, we explain his view on evil. Due to the fact that he considers sensations to be a weak representation of immutable truths, the basis of this view is in the Neoplatonic tradition that evil has a non-existent aspect. This attitude is far from a realistic approach to life, because the life of living beings in general and the life of man in particular, is faced with various types of metaphysical evil, and man, as a being with authority, is also subject to or the origin of moral evil. Although based on specific reading, one can look for the plan of the world like Plato in the light of his encounter with the death of Socrates and trying to escape from it, because of the ruling attitude of the ancient world which is based on the class system, Plato also has an elitist approach and instead ofemphasizingindividual responsibilities, he points to the establishment of philosophers as a model of intellectual celibacy and moral virtues in society. This is while in modern society where individual values are important, a reliable connection is established between the issue of evil and social responsibility. By referring to the philosophy of Josiah Royce, who is also an idealist thinker like Plato, we can understand that contemporary idealism cannot ignore the reality of evil in the same optimistic and holistic view of the world. Royce looks at human sufferings realistically and emphasizes a   Evil and Social Responsibility: Investigating the Requisties of Platonic Idealism and Josiah Royce's Idealistic Theresponsible approach to reduce suffering and eliminate social shortcomings according to his theoretical foundations.

    Keywords: Josiah Royce, Loyalty, Plato, Social Responsibility}
  • علی سنایی*
    در این نوشتار با رجوع به مبانی اندیشه رویس، الهیات او تبیین و تحلیل می شود. رویس تحت تاثیر ایدیالیسم شخص گرا، انسان را بخشی از فرایند کیهانی می داند که اهداف حقیقت زنده و عینی (خداوند) را محقق می سازد. به نظر او ایدیالیسم قابلیت این را دارد که تفسیری نوین از الهیات مسیحی ارایه دهد؛ به طوری که با زندگی پویای انسان معاصر همخوانی داشته باشد. در فلسفه رویس امکان ارایه الگویی برای تعامل علم و دین هست، زیرا او با تمایز گذاردن میان تجربه حسی روزمره و تجربه سازمان یافته علمی، تمام تجارب ممکن و بالفعل را ابژه های ذهن مطلق الهی می‏داند و تلاش علمی بشر در زمینه اختراعات و اکتشافات را موجب عینیت بخشیدن امکانات نهفته در علم الهی می داند. رویس حتی تعهد وفادارانه دانشمندان و صاحبان مشاغل به جامعه بشری را نوعی از تجربه دینی (در معنای موسع) می داند و تصویر جدیدی از کلیسای نامریی ارایه می دهد.
    کلید واژگان: جوسایا رویس, ایدئالیسم شخص گرا, پراگماتیسم, الهیات, کلیسای نامرئی, وفاداری}
    Ali Sanaee *
    In this article, by referring to the foundations of Royce's thought, his theology is explained and analyzed. Influenced, on the one hand, by personal idealism, Royce construes man as a part of cosmic process that achieves the goals of living and objective truth (God), and on the other hand, points out that every human being has his own unique talent. Thus in spite of absolute idealism, he attaches importance to individual differences. In his view, idealism has the potential to provide a new interpretation of Christian theology; so it comes terms with the active life of contemporary man. In Royce's philosophy it is possible to provide a model for the interaction between science and religion; because he distinguishes the everyday sensory experience and organized scientific experience. He considers all possible and actual experiences as objects of the absolute divine mind that will be actualized by human’s scientific endeavor in the context of inventions and discoveries.  Royce even maintains that the loyal commitment of scientists and business owners to society as a kind of religious experience (in the broadest sense) and thereby offers a new image of the invisible church.
    Keywords: Josiah Royce, Personal idealism, Pragmatism, Theology, Invisible church, Loyalty, epistemology}
  • رضوان نجفی، علی سنایی، عظیم حمزئیان
    براساس نظریه امر الهی که غزالی بدان معتقد است، هر آنچه را که خداوند جایز می داند یا نهی می کند، به ترتیب درست و نادرست و هر آنچه را که خداوند بدان امر می نماید؛ واجب است. بنابراین ملاک درستی و نادرستی هر عمل را باید برحسب موازین شریعت سنجید. در مقابل، برخی متفکران غربی از استقلال و خودبسندگی اخلاق دفاع می کنند و ابتنای اخلاق به دین را نمی پذیرند. هانس کونگ به عنوان یکی از الهی دان های معاصر، با الهام از فلسفه اخلاق کانت، به همراه رویکردی نقادانه به آن، درصدد است که محورهای اخلاقی مشترک میان ادیان را بیابد و از این طریق امکان مفاهمه و همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان را فراهم آورد. ازجمله نتایج این بحث می توان به عدم امکان اخلاق جهانی در نظریه غزالی اشاره کرد، زیرا او اخلاق را به دین تاریخی تحویل می برد و مجالی برای اصول عام اخلاق در نظر نمی گیرد. هانس کونگ نیز چون اخلاق را مستقل از دین می داند و برای اصول اخلاقی، منشا آسمانی قائل نیست، فاقد یک بنیان متافیزیکی موثق، برای ایجاد رابطه نفس الامری میان اخلاق و دین است. ایدئالیسم اخلاقی «جوسایا» اندیشه مناسبی است تا اخلاق جهانی را برحسب رابطه متافیزیکی بین دین و اخلاق، در این دو اندیشمند، توجیه نماییم.
    کلید واژگان: غزالی, هانس کونگ, جوسایا رویس, حسن و قبح, ایدئالیسم اخلاقی, اخلاق جهانی}
    Rezvan Najafi, Ali Sanaee, Azim Hamzeian
    According to Ghazzali's theory of Divine Order, whatever God permits or forbids is respectively right and wrong, and whatsoever God command is obligatory. Therefore, the criterion of the correctness and inaccuracy of any act must be measured in terms of Divine order and forbidding. On the contrary, some Western thinkers defend the independence and self-sufficiency of morality and do not agree with ethics as being base on religion. As one of the contemporary theologians, Hans Kung, inspired by Kant's ethical philosophy, is seeking, along with a critical approach, to find common ground between religions and thus allow for peaceful coexistence between religions. Among the results of this discussion is the impossibility of universal morality in Ghazali's theory, because he based morality on historical religion and sees no room for the general principles of morality. Hans Kung also sees ethics as independent of religion and being of no celestial origin for moral principles; his view, therefore, lacks a credible metaphysical foundation to create an amoral relationship between morality and religion. When comparing the two Western scholars, we may say that Josaya`s idealist ethics is a good idea to justify global ethics in terms of the metaphysical relationship between religion and ethics.
    Keywords: Ghazali, Hans Kung, Josiah Royce, Husn, Qobh, Virtue, Vice, Moral Idealism, Global Ethics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال