به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Marion » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Marion» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زکیه بیات، علی سنائی*، عظیم حمزئیان

    این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به مقایسه اندیشه احمد غزالی و ژان لوک ماریون درباره عشق می پردازد. با وجود تفاوت های بین این دو اندیشمند در زمینه فکری و زمانه، محتوای اندیشه آنها از جهاتی شباهت دارد. غزالی در نگارش سوانح العشاق از روش تاویل برای کشف رموز صوفیه استفاده می کند و ماریون نیز با بهره گیری از پدیدارشناسی هایدگر، زوایای پنهان رویداد عشق را بیان می دارد. برحسب اینکه برخی مستشرقین مثل هانری کربن، روش پدیدارشناسی در سنت غربی را با روش تاویل گرایانه یا کشف المحجوب عرفای مسلمان در یک راستا می دانند، به نوعی هم افق کردن رویکرد پدیدارشناسانه ماریون و تاویل گرایی غزالی توجیه می شود. این دو متفکر از اشتراک معنوی مفهوم عشق سخن می گویند و عشق را به مجازی و حقیقی تقسیم بندی نمی کنند؛ بنابراین، غزالی و ماریون عشق را، خواه در ارتباطات انسانی و خواه در ارتباط با خداوند، به یک معنا می دانند. هدف اصلی ماریون، فراروی از غلبه متافیزیک بر الهیات و نفی نگرش مفهومی و بت گونه درباره خداوند است و غزالی نیز با تاویل تجربه زیسته عارفان، از حصار تنگ مفاهیم فلسفی عبور و از زبان تمثیل و رمز برای تبیین موضوع عشق استفاده می کند.

    کلید واژگان: غزالی, ماریون, عشق, پدیده اشباع شده, رویداد از آن خود کننده}
    Zakie Bayat, Ali Sanaee *, Azim Hamzeian

    This study compares Ahmad Ghazali and Jean-Luc Marion's thoughts about love using a descriptive-analytical method. Despite the differences between these two thinkers in terms of thought and time, the content of their thoughts is similar in some ways. In writing Savaneh al-Oshshaq, Ghazali uses the method of esoteric commentary to discover the mysteries of Sufi, and Marion uses Heidegger's phenomenology to explain the hidden angles of the love phenomenon. According to the fact that orientalists like Henry Corbin consider the method of phenomenology in the occident tradition to be in line with the esoteric commentary (Revelation of the Veiled or Kashf al-Mahjoub of Muslim mystics), the comparison of Marion's phenomenological approach and Ghazali's interpretation seems logical in a way. These two thinkers talk about the univocality of the concept of love and do not divide love into metaphorical and real aspects. Therefore, Ghazali and Marion consider love to have the same meaning, whether in human relationships or in connection with God. Marion's main goal is to refute the metaphysical dominance over theology and negate the conceptual and like idol attitude about God, and Ghazali interprets the lived experience of mystics, crosses the narrow fence of philosophical concepts, and uses the language of allegory and mystification to explain love.

    Keywords: Ghazali, Marion, Love, Saturated phenomenon, The event of appropriation}
  • علی سنایی*، سمیه خادمی

    در این نوشتار رویکرد ماریون به هستی شناسی آکویناس بررسی می شود. ماریون با بررسی مبانی رویکرد تشابهی آکویناس در الهیات عرفانی دیونوسیوس مجعول نشان می دهد که آکویناس انتوتیولوژیست نیست. ماریون علاوه بر این رویکرد سلبی، از پدیدارشناسی عشق به عنوان بدیل ایجابی برای ارتباط با خداوند استفاده می کند. به نظر او تجربه عاشقانه، آیکون یا تمثال ارتباط با خداوند است. او انکشاف الهی را محل تلاقی «پدیده اشباع شده»  و آیکون می داند. در تشابه (آنالوژی) به تفاوت مطلق وجود خداوند و مخلوقات و عدم اشتراک معنوی وجود پی می بریم ولی عشق در مورد خداوند و انسان ها از اشتراک معنوی برخوردار است. ماریون علاوه بر تحلیل پدیدارشناسانه عشق به عنوان زمینه ای برای فهم ارتباط خدا با جهان و انسان، از وجه نفس الامری و آفرینندگی عشق نیز غافل نیست. او معتقد است که برخلاف نگرش هایدگر، ندا یا دعوت «رویداد از آن خود کننده» ناظر به وجه سوبژکتیو آن است. درواقع ماریون به جای اینکه هستی را امری غیر شخصی بداند، حقیقت هستی را سوژه ای متعالی می انگارد که آدمی را به سوی خود فرامی خواند. الهیات ماریون می تواند برای فلاسفه دین تحلیلی که به دنبال آرمان ضرورت، کلیت و عینیت هستند و از تجربه شهودی و اخلاقی دین غفلت می کنند، منشاء بینشی نوین باشد.

    کلید واژگان: ماریون, الهیات عرفانی, دیونوسیوس مجعول, آکویناس, پدیدارشناسی عشق}
    Ali Sanaee *, Sommaye Khademi

    This paper examines Marion's approach to Aquinas ontology. Marion shows that Aquinas is not an onto-theologist by showing the similarity of Aquinas' analogy with the Apophatic theology of Pseudo-Dionysius. In addition to this negative approach, Marion uses the phenomenology of love as a positive alternative for communicating with God. In his opinion, the erotic experience is an icon or image of a relationship with God. He considers divine revelation as the intersection of saturated and iconic phenomena. In analogy, we realize the absolute difference between the existence of God (esse) and  creatures (being) and the non-univocity of being, but there is univocity between the "love to God" and "love to human beings”. In addition to the phenomenological analysis of love as a basis for understanding God's relationship with the world and man, Marion is not unaware of the creationary and realistic aspect of love. Marion argues that, contrary to Heidegger's view, the call or invitation to the “event of appropriation”(ereignis) is subjective. In fact, Marion, instead of considering  Being as an impersonal affair, sees it as a transcendent subject that calls man to himself. Marion's theology can be the source of new insights for analytic philosophers of religion who pursue the ideals of necessity, totality, and objectivity, and who neglect the intuitive and moral experience of religion.

    Keywords: Marion, Heidegger, Onto-Theology, Phenomenology of Love}
  • عبدالله صلواتی*
    انتوتیولوژی، حضور همزمان هستی شناسی و الهیات را در متافیزیک به رسمیت می شناسد. در انتوتیولوژی، خدا در مفهوم متافیزیکی خویش، به مثابه موجودی در میان دیگر موجودات است با شماری از صفات ایجابی همانند علت العلل و ذاتی دست یافتنی و شناختنی و قابل نامگذاری برای بشر. به ادعای هایدگر، متافیزیک با ساختار انتوتیولوژیک خود، خدا را به مفهومی متافیزیکی تنزل داده که فاقد هر گونه شکوه و هیبتی برای عبادت است. پرسش این است که آیا فلسفه سینوی ساختاری انتوتیولوژیک دارد؟ دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: یکم. تلقی هایدگر از متافیزیک تلقی نادرستی است که فلسفه سینوی آن ویژگی ها را ندارد. حتی درصورت عدم پذیرش دلایل ارایه شده در نادرستی این تلقی، و به فرض صحت آن، مولفه ها و لوازم انتوتیولوژی به روایت هایدگر و ماریون را نمی توان در فلسفه سینوی به نحو قاطع یافت؛ دوم. هرچند ابن سینا از خدا به جهت وجودش در فلسفه اولی سخن می گوید، اما وجود را نه حقیقت خدا که از لوازم حقیقتش می داند و حقیقتش را نامعلوم معرفی می کند. در عوض برای جبران محدودیت های شناختی فراروی بشر در متافیزیک سعی می کند فیلسوفانه از امکانات درونی تعالیم وحیانی مدد گیرد و به جای به کارگیری الهیات ایجابی انتوتیولوژی از متافیزیک سلبی ایجابی بهره ببرد.
    کلید واژگان: انتوتئولوژی, هستی شناسی, الهیات, متافیزیک, ابن سینا}
    Abdollah Salavati *
    Onto-Theo-logy recognizes the simultaneous presence of ontology and theology in metaphysics. In Onto-Theo-logy, God, in his metaphysical conception, is a being among other beings with several positive attributes, such as the cause of the universe and cause of itself, and inherent, achievable, cognitive and namable essence for mankind. Heidegger claims that Metaphysics with its Onto-Theo-logical structure reduced God to a metaphysical notion that lacks any glory for worship and prayer. Thus, the main question of the essay is: Is Avicennian philosophy an Onto-Theo-logical structure? The founding of the research is as follows: First, unlike the theologians, the discussion of God in Avicennian philosophy holds in terms of His mode of existence. Therefore, the simultaneous presence of theology and ontology in the Avicennian philosophy would be excluded. Second, Heidegger's conception of metaphysics is false and confusing, and Avicennian philosophy is also metaphysics but does not consist of the metaphysical properties claimed by Heidegger. Third, although in philosophia prima Ibn Sina speaks of God as a being, he doesn't consider the existence as the truth of God; rather he reflects existence as the implications of the truth of God. To compensate for the cognitive limitations of mankind in metaphysics, he tries to philosophically use the inner possibilities of the teachings of the divinity. In this regard, instead of using the Onto-Theo-logy positive theology, he develops his philosophy based on a negative-positive metaphysic. Fourth, components and implications of Onto-Theo-logy by Heidegger and Marion, Assuming they are right, are not present in the philosophy of Avicenna. In other words, Avicenna's philosophy does not have an Onto-Theo-logical structure.
    Keywords: Onto-Theo-logy, ontology, Theology, Marion, Heidegger, Avicenna}
  • علی سنایی
    در این نوشتار رویکرد ژیلسون و ماریون به وجودشناسی هیدگر تحلیل می گردد. در ادامه سعی می شود که علاوه بر بزرگ نمایی کردن جنبه های مختلفی از اندیشه هیدگر که مورد توجه ماریون و ژیلسون قرار گرفته است، آراء این دو متفکر نوتومیست مورد مقایسه قرار گیرد. ماریون به عنوان نوتومیست معاصر تحت تاثیر آرای ژیلسون است. نقطه اتصال این دو متفکر نوتومیست این است که بخشی از دیدگاه های خود را در تقابل با وجودشناسی هیدگر مطرح می کنند. هرچند آنها مواجهه انتقادی با هیدگر دارند ولی در برخی مواضع از او متاثر شده اند. ماریون به پیروی از هیدگر شعار پایان متافیزیک را سر می دهد ولی برخلاف هیدگر معتقد است که آکویناس انتوتئولوژیست نیست. این در حالی است که ژیلسون راه برون رفت از مشکلات مدرنیته را مابعدالطبیعه ای می داند که مبدا و غایت آن فعل محض هستی باشد و از این جهت وجودشناسی آکویناس را اصیل ترین مابعدالطبیعه می انگارد. ماریون به تبعیت از ژیلسون معتقد است که رویکرد ماهوی دنزاسکوتوس و دکارت به وجود، موجب نگرش نهیلیستی در دوره معاصر شده است و برای رفع این مشکل باید به دلالت های تنزیهی که مندرج در آنالوژی آکویناس است، توجه کرد تا زمینه برای تجدید نوعی الهیات سنتی که فارغ از مفاهیم متافیزیکی باشد، فراهم شود.
    کلید واژگان: ژیلسون, ماریون, هیدگر, آکویناس, الهیات تومیستی, انتوتئولوژی}
    Ali Sanaee
    In this article, we analyze the approach of Gilson and Marion relation to Heidegger. In next step, we try to highlight the various aspects of Heidegger’s thought that is regarded by Gilson and Marion and also compare this two Neo-Thomistic thinkers’ views. Marion as a contemporary Neo-Thomist is influenced by Gilson. One nexus point of this two Neo-Thomistic thinkers is that they present some part of their view in contrast to Heideggerian ontology. Although they have critical encounter with Heidegger but in some aspects are influenced by him. Following of Heidegger, Marion advertise the slogan of the end of metaphysics but unlike Heidegger believes that Aquinas is not Onto-Theologist. But Gilson believes that the exit way of the difficulties of modernity is the metaphysics that its offspring and end is the pure act of being, so the ontology of Aquinas is most authentic metaphysics. In following of Gilson. Marion suggests that substantive approach of Descartes and Duns Scotus to Being lead to nihilistic attitude in contemporary era and for troubleshooting must notice to apophatic implications that is included in Analogy of Aquinas, in order that the traditional theology void of any metaphysical concepts will be provided.
    Keywords: Gilson, Marion, Heidegger, Aquinas, Thomistic theology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال