به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Moral Responsibility » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Moral Responsibility» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد جمادی، علی جانی پور*، کرم جانی پور، داریوش بابایی

    عدالت از قدیمی ترین مفاهیمی است که بشر از آغاز تمدن خود می شناخته و برای استقرار آن کوشیده است عدالت اشکال مختلفی دارد که می توان به عدالت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره اشاره نمود. در این میان عدالت کیفری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی عوامل متعددی را موثر بر عدالت کیفری دانسته اند که در این میان اصولی چون اصل برائت و اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها به علاوه شخصی بودن مسئولیت کیفری مورد توجه است لکن مسئولیت کیفری در میان آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که لازم است در این خصوص موشکافی های جدی صورت گیرد و نگرش های اخلاقی به عدالت کیفری خصوصا عدالت کیفری مشارکتی به صورت علمی انجام شود. بی توجهی به حوزه های مسئولیت اخلاقی در زمینه عدالت کیفری حق مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی را تضییع نموده و موجبات بی عدالتی را فراهم می نماید. بنابراین توجه به شخصیت و کرامت انسانی افراد از ضروریت عدالت کیفری مشارکتی است. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای به نگرش های اخلاقی در زمینه عدالت کیفری مشارکتی پرداخته و به مجهولات چندی در این خصوص پاسخ داده است.

    کلید واژگان: نگرش های اخلاقی, عدالت کیفری, مسئولیت اخلاقی, عدالت مشارکتی, سیاست اخلاقی کیفری.}
    Mohammad Jamadi, Ali Janipour*, Karam Janipour, Dariush Babaie

    Justice is one of the oldest concepts that mankind has known since the beginning of its civilization and has tried to establish it. Justice has different forms, which can be referred to as social, political, economic, etc. In this, criminal justice is of special importance. Scientists and experts in social sciences have considered several factors effective on criminal justice, among which principles such as the principle of acquittal and the principle of legality of crimes and punishments, as well as the personal nature of criminal responsibility, are important, but criminal responsibility is of particular importance among them. It is necessary to carry out serious scrutiny in this regard and conduct ethical attitudes towards criminal justice, especially collaborative criminal justice, in a scientific manner. Ignoring the areas of moral responsibility in the field of criminal justice violates the right of those referring to the judicial system and causes injustice. Therefore, paying attention to the character and human dignity of people is a necessity of collaborative criminal justice. The present article deals with the ethical attitudes in the field of collaborative criminal justice with a library method and has answered many unknowns in this regard.

    Keywords: Moral Attitudes, Criminal Justice, Moral Responsibility, Participatory Justice, Criminal Moral Policy}
  • مهدی زمانی*
    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به همراه مقایسه اجمالی به تبیین شرایط روان شناختی مسئولیت اخلاقی می پردازد و دیدگاه ملاصدرا را در این خصوص تحلیل و شباهت های آن را با دیدگاه های برخی از سازگارگرایان معاصر بیان می کند. شرایط مسئولیت اخلاقی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: 1. شرایط شناختی و 2. شرایط کنترلی که دسته دوم شامل: 1. قدرت و توانایی و 2. اراده و اختیار می شود. ملاصدرا در تاکید بر شرایط شناختی و کنترلی مسئول دانستن فاعل، هم از اصول حکمی و عقلی استفاده می کند، هم از متون دینی یعنی قرآن و حدیث بهره می برد. ملاصدرا با بیان شرط بلوغ عقلی و سلامت برای فاعل مسئول، بر ویژگی های هنجاری لازم در مسئولیت تاکید نموده است و نظریه او به دیدگاه های «خود حقیقی» فرانکفورت و «شایستگی های هنجاری» مانند فیشر و ولف شباهت دارد. هم چنین بر اساس مبانی حکمت متعالیه باید از مراتب برخورداری از شایستگی های هنجاری سخن گفت که بر اساس آن مسئولیت نیز امری ذومراتب،  گستره و شدت و ضعف آن در میان انسان ها متفاوت خواهد بود. بدین سان مسئولیت انسان ها یکسان نیست و هر انسانی بر اساس مرتبه وجودی و توانایی ها و قابلیت ها مسئولیت اخلاقی دارد. ملاصدرا با تفکیک میان اعمال قلبی و درونی، انسان را در مورد خواطر و شوق حاصل از آن مسئول نمی داند، اما در مورد عزم، همت، قصد و نیت شایسته سرزنش و ستایش و کیفر و پاداش می بیند. بدین سان از دیدگاه وی قلمرو مسئولیت آدمی افزون بر بسیاری از اعمال بیرونی، برخی از اعمال درونی را هم شامل می شود..
    کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, شرایط کنترلی, شرایط شناختی, حکمت متعالیه, ملاصدرا, دیدگاه «خود حقیقی», دیدگاه «شایستگی های هنجاری»}
    Mehdi Zamani *
    Using a descriptive-analytical method, this paper explains the psychological conditions of moral responsibility, analyzes Mûllā Ṣâdrā’s viewpoint in this regard, and expresses its similarities with the views of some contemporary compatibilists. The conditions of moral responsibility can be divided into two kins: 1. the cognitive conditions and 2. the controlling conditions, which include: a) the power and ability, and b) the will and freewill. In his emphasizing on the cognitive and controlling conditions of considering the agent as responsible, Mûllā Ṣâdrā uses both rational and philosophical principles and the religious texts such as the Qur’an and Hadith. By expressing the condition of mental maturity and health for the responsible agent, Mûllā Ṣâdrā has emphasized on the normative characteristics needed for responsibility, and his viewpoint is similar to Frankfurt’s view of “the true self” and Fischer’s and Wolff’s views of “normative desert”. Also, based on the foundations of Transcendent Philosophy, we should talk about the degrees of having normative desert, based on which responsibility will be a graded thing, and its scope, intensity and weakness will be different in human beings. Thus, the responsibility of human beings is not the same, and every human being has a moral responsibility according to his existential degree and his abilities and capacities.
    Keywords: Moral Responsibility, The Controlling Conditions, The Cognitive Conditions, Transcendent Philosophy, Mûllā Ṣâdrā, The Viewpoint of “The True Self”, The Viewpoint of “Normative Desert”}
  • مریم عباس آباد عربی*، محمود فریمانه

    مسئولیت اخلاقی یکی از مباحث دامنه دار علم اخلاق محسوب می شود. گروهی از جبرگرایان طبیعی معتقدند که قوانینی در طبیعت وجود دارد که مسئولیت اخلاقی شخص را زیر سوال می برد. کشفیات حوزه ژنتیک نیز در سالیان اخیر به این دیدگاه دامن زده است.هدف اصلی در این پژوهش این است که دیدگاه اخوان الصفا را درباره جبر طبیعی استخراج کند.در قرون گذشته و سالها پیش از کشفیات جدید، اخوان الصفا در ابتدای رساله اخلاق خود تاثیرعوامل زیستی را بر اخلاق تایید می کنند، اما در ادامه با طرح تقسیم بندی اخلاق به اخلاق مرکوزه و مکتسبه، نشان می دهند که این عوامل منجر به جبر و بی اختیاری نمی شود و مسئولیت اخلاقی همچنان برقرار است. پرداختن به نقش عوامل زیستی از طرف اخوان الصفا ما را به چند نکته مهم رهنمون می سازد از جمله اینکه مسئولیت اخلاقی امری تشکیکی است و شرایط جسمانی (مزاجی یا ژنتیکی) هرفرد می تواند شدت مسئولیت اخلاقی را افزایش یا کاهش دهد.نکته بعد این است که در مباحث اخلاقی و به هنگام ارائه راهکار جهت رشد اخلاقی نباید تنها به بعد روحانی وجود انسان متوجه بود بلکه تدبیر صحیح بدن نیز باید درنظرگرفته شود. روش گرداوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای بوده و در بررسی دیدگاه اخوان الصفا ازروش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.

    کلید واژگان: اخلاق, مسئولیت اخلاقی, اخوان الصفا, جبر طبیعی}
    Maryam Abbas Abad Arabic *, Mahmoud Freemane

    "Responsibility" means asking someone for something and it is used in cases where the petitioner can follow up on his request from the respondent and question him about his behavior in accordance with or against his request and its consequences. Knowledge, authority and power are considered as conditions of moral responsibility. A group of determinists believe that there are laws that question a person's moral responsibility. Discoveries in the field of genetics have fueled these views in recent years. But in the past centuries, the Akhwan al-Safa explained the influence of these natural factors such as temperament, weather, astrological rulings at the time of birth, etc. on ethics at the beginning of their treatise on ethics, but continued with the plan of dividing ethics into "centered" ethics. and "acquired", shows that these factors do not lead to predestination and lack of control and moral responsibility is still established. Addressing the impact of these issues on the part of the Brotherhood is because by planning these factors, the ground can be prepared for people to live more morally.

    Keywords: Ethics, moral responsibility, Akhwan al-Safa, Natural determinism}
  • سمیه حیران، عباس احمدی سعدی*، محمد علی اخگر
    زمینه

    اولین شرط مسیولیت اخلاقی اختیار است. ابن سینا برای تبیین اختیار در اخلاق به مبانی عقلی حسن و قبیح برای چگونگی متخلق شدن به فضایل در انسان می پردازد. نزد ابن عربی این موضوع چنین است که فضایل اخلاقی همان اتحاد با اعیان ثابته انسان است که مظهر یکی از اسماء می شود. در پژوهش حاضر سعی شده دیدگاه این دو فیلسوف اسلامی در زمینه اختیار انسان در قلمرو مسیولیت اخلاقی مورد مقایسه قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    ابن سینا تاکید دارد حسن و قبح از این لحاظ که وجوه هستی شناختی دارند می توانند از طریق شریعت و بواسطه عقل فعال و توسط وحی به پیامبر الهام شوند و بنیان قوانین عملی و اخلاقی باشند. پاسخ به مسیله جبرانگاری در اراده انسان که بواسطه الزام به شریعت الهی برای انسان پدید می آید چنین است که کمالات حدود اخلاقیات از شریعت یافته می شود اما سپس قوای نظری انسان در آن تصرف می کند که از طریق شناختن قوانین و بکار بستن آنها در جزییات میسر می شود. در دیدگاه ابن عربی، جبر وجهی هستی شناختی دارد، اما معرفت انسان درباره عین ثابت خود و اراده برای اتحاد با آن نوعی از اختیار را برای متخلق شدن به فضایل اخلاقی به انسان می دهد. تفاوت نظریه ابن سینا و ابن عربی در رویکرد فلسفی، "علم و اراده عنایی" ابن سینا و رویکرد کلامی-عرفانی، "وحدت شخصیه وجود" ابن عربی است.

    کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, اختیار, جبرانگاری, ابن سینا, ابن عربی}
    Background

    The first condition of moral responsibility is discretion. In order to explain free will in ethics, Ibn Sina deals with the intellectual foundations of goodness and badness for how virtues are created in humans. According to Ibn Arabi, this is the case that moral virtues are the union with the fixed virtues of man, which is the manifestation of one of the names. In the present study, an attempt has been made to compare the viewpoints of these two Islamic philosophers in the field of human agency in the realm of moral responsibility.

    Conclusion

    Ibn Sina emphasizes that goodness and badness in the sense that they have ontological aspects can be inspired by the Sharia and active intellect and by revelation to the Prophet and be the basis of practical and moral laws. The answer to the problem of reparation in the will of man, which arises for man due to the obligation to the divine Sharia, is that the perfections of moral limits are found from the Sharia, but then the theoretical powers of man take possession of it through knowing the laws and applying them in detail. Is possible. In Ibn Arabi's view, predestination has an ontological aspect, but man's knowledge of his fixed object and the will to unite with it gives man a kind of free will to create moral virtues. The difference between Ibn Sina's and Ibn Arabi's theories is in the philosophical approach, Ibn Sina's "science and will of mercy" and the theological-mystical approach, Ibn Arabi's "personal unity of existence".

    Keywords: Moral responsibility, Authority, Compensation, Ibn Sina, Ibn Arabi}
  • رحیم نوبهار *، منصوره قنبریان بانویی

    نظریه مسیولیت اخلاقی ارسطو بعنوان پیشگام نظریه اخلاق فضیلت، بدلیل توجه ویژه به منشهای اخلاقی، نگاهی نوین به مسیولیت دارد. آکوییناس که از پیروان ارسطوست، با تاکید بر شخصیت و تمرکز بر اعمال عمدی کامل انسانی و نقش عنصر تامل پیشینی درباره عمل، خوانشی نو از مسیولیت اخلاقی ارایه داده است. در نگاه این دو فیلسوف، فاعل اخلاقی، فاعلی است که دارای فضیلت و رذیلت شخصیت و توانایی انجام عمل عمدی کامل باشد؛ از اینرو، کودکان و حیوانات، چون فاقد چنین ظرفیتها و شخصیت اخلاقی یی هستند، موضوع ارزیابیهای اخلاقی قرار نمیگیرند. به اعتقاد ارسطو و آکوییناس، قلمرو فاعلان اخلاقی افزون بر فاعلان شرور و فضیلتمند، شامل فاعلان خویشتندار و غیرخویشتندار نیز میشود. مقاله حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی، به این مسیله میپردازد که از منظر ارسطو و آکوییناس، عمل فاعل اخلاقی در چه صورتی موضوع ارزیابیهای اخلاقی قرار میگیرد؟ بر اساس یافته های این مقاله، اعمالی که موضوع مسیولیت اخلاقی هستند، باید از روی عمد و در بستر شخصیت اخلاقی فاعل بعنوان محرکی غیرتصادفی برای عمل، انجام شوند، حتی اگر ناشی از تامل و تصمیم نباشند، زیرا اعمال ناگهانی نیز بنوعی ناشی از منشها هستند و مصداق بارز اعمالی هستند که موضوع ارزیابیهای اخلاقی قرار میگیرند.

    کلید واژگان: فاعل اخلاقی, مسیولیت اخلاقی, شخصیت, محرک مستقل, محرک قایم بذات, اعمال ناگهانی, ارسطو, آکوییناس}
    Rahim Nobahar *, Mansooreh Ghanbarian Banooee

    Aristotle’s theory of moral responsibility, as a pioneer theory of ethics of virtue, presents a new approach to responsibility because of its particular attention to moral conduct. Aquinas, a follower of Aristotle, has provided a new interpretation of moral responsibility with an emphasis on character and a focus on completely voluntary human acts and the role of apriori reflection on act. In the views of these two philosophers, moral agent is an agent who possesses knowledge, personality vice, and the ability to perform completely voluntary acts. Accordingly, children and animals are never subjected to moral evaluations because they lack such moral capacities and characters. Aristotle and Aquinas believe that the realm of moral agents, in addition to evil and virtuous people, includes restrained and non-restrained ones. Following a descriptive-analytic method, the present paper investigates the conditions under which the acts of moral agents are subjected to ethical evaluations in the views of Aristotle and Aquinas. Based on the findings of this study, those acts that become the subjects of moral responsibility must be done voluntarily based on the moral character of the agent as a non-accidental stimulus for act, even if they do not originate in deliberation and are not based on prior decision making. This is because sudden acts also originate in certain sources and function as clear references for moral evaluations.

    Keywords: moral agent, moral responsibility, personality, independent stimulus, self-subsistent stimulus, sudden acts, Aristotle, Aquinas}
  • سید احمد هاشمی علی آبادی*، محمدجواد حسن زاده

    پژوهش حاضر با تاکید بر ضرورت توجه به بحران زیست محیطی و با رویکردی نقادانه به مهم ترین ریشه های نگرشی ایجاد این بحران پرداخته است. «شعور اختصاصی انسان»، «آموزه های تحریف شده تورات و انجیل و برداشت های ناروای از آن»، «اصالت بخشیدن به حقوق انسان» و «دوری از آموزه های فطری اسلامی» جزء این ریشه ها است. این پژوهش با شیوه داده پردازی کتابخانه ای و با روشی توصیفی تحلیلی بهترین راه برون رفت از این بحران را براساس معارف دینی، «توجه به مبانی نگرشی صحیح» و «نگرش مسولانه اخلاقی» انسان در مواجهه با محیط زیست می داند. این نگرش بر پایه «باور به وجوب احترام به گیاهان و حیوانات»، «باور به اعتدال در استفاده از محیط زیست»، «باور به ارزش ذاتی و حیات عمومی» و «باور به مسیولیت پذیری توام با امانت داری»، شکل می گیرد. در این نگاه محیط زیست علاوه بر قداست ذاتی، دارای قداست ابزاری و جهت نیل به کمال بشری است که نباید با آن به هرگونه برخورد نمود.

    کلید واژگان: ریشه های نگرشی, محیط زیست, تخریب محیط زیست, مسئولیت پذیری اخلاقی, مبانی نگرشی}
    Seyed Ahmad Hashemi Aliabadi*, MohammadJavad Hassanzadeh

    Emphasizing the need to pay attention to the environmental crisis, the current research has dealt with the most important attitudinal roots of the creation of this crisis with a critical approach. "Man's exclusive consciousness", "distorted teachings of the Torah and the Bible and inappropriate interpretations of it", "honoring human rights" and "staying away from natural Islamic teachings" are among these roots. This research, with the method of library data processing and with a descriptive-analytical method, considers the best way out of this crisis based on religious teachings, "paying attention to the correct attitudinal foundations" and "morally responsible attitude" of humans in facing the environment. . This attitude is formed on the basis of "belief in the obligation to respect plants and animals", "belief in moderation in the use of the environment", "belief in the inherent value and public life" and "belief in responsibility combined with trustworthiness". . In this view, the environment, in addition to its inherent sanctity, also has instrumental sanctity and aims to achieve human perfection, which should not be treated in any way.

    Keywords: moral responsibility, attitudinal roots, Attitudinal roots, environment, environmental destruction, attitudinal foundations}
  • مهدی شقاقی*

    در مقاله حاضر با انجام بررسی‎هایی در فرااخلاق، سعی کردیم به بررسی مسیولیت اخلاقی ارتکاب به ارایه عمدی اطلاعات کاذب بپردازیم. برای انجام این پژوهش تلاش شد که از دو روش تحلیل مفهومی و موازنه متاملانه استفاده شود. گفتیم که مهمترین مصداق اطلاعات کاذب عمدی، گزارش‎های سازمانی غلط است و سپس بررسی کردیم که این امر در چه شرایطی اتفاق می‎افتد. بنابراین، در گام نخست بررسی کردیم که آیا ارایه اطلاعات کاذب عمدی از نوع دوراهی (تنگنای) اخلاقی هست یا نه و اثبات شد که دوراهی‎های اخلاقی منطقا به تناقض می‎رسند. در گام دوم بررسی کردیم که آیا ارایه اطلاعات کاذب در شرایط فشار اتفاق می‎افتد یا خیر و لذا شرایط امکان تصمیم اخلاقی تحت فشار را بررسی کردیم و به این‎ نتیجه رسیدیم که اخلاق ایدیال‎گرا در تبیین اعمال تحت فشار موفق نیست و لذا عمل به اخلاق مراقبت‎گرا و تبعیت از بهترین رویه‎ها، درست‎ترین کار است به شرطی که عمل از زیر «کمک به رفع فقر و فاصله طبقاتی و اجتماعی بین فقیر و غنی نگریزد. در گام سوم بررسی کردیم که آیا ارایه اطلاعات کاذب عمدی به دلیل ضعف اراده است یا خیر. در انتهای بررسی به دو عامل مهم اراده و میل رسیدیم و بر اساس نظریه «خود کامل»، 8 گزاره برای تعیین مسیولیت اخلاقی ارایه کردیم و در انتها گفتیم که اگر با مسیله «میل مقاومت‎ناپذیر» روبه‎رو بودیم، باید بر اساس قاعده «واکنش متعادل به براهین» مسیولیت اخلاقی تعیین شود.

    کلید واژگان: اطلاعات کاذب عمدی, مسئولیت اخلاقی, تنگنای اخلاقی, ضعف اراده, مسئولیت اخلاقی تحت فشار}
    Mahdi Shaghaghi *

    In this study I have tried some meta-ethical reflections on moral responsibility involving disinformation. For this purpose, the conceptual analysis and the reflective equilibrium methods were used. Then, the study was focused on the conditions that this phenomenon occurs. Thus, I first tried to examine whether committing disinformation is a moral dilemma. I used some citations to philosophers and some examples to show dilemmatic view of moral problems is logically fallacious. In the second step, it has examined that whether committing disinformation takes place in the pressure condition and then, the possibility of moral decision in pressure condition was examined. The outcome of study in second step showed that ideal morality fails to explain actions in pressure conditions and implications of care ethics and doing best practices is the best way for doing in such conditions, if the provision of “helping to elimination of poverty and bridging the gap between poor and wealthy” fulfilled. In the third step, I tried to examine disinformation in the context of akrasia and weakness of will and the possibility of them from the moral philosophical point of view. By reviewing arguments of some philosophers, I introduced will and wish as a building blocks of the akrasia and weakness of will phenomenon. Then, 8 rules were predicted for determining moral responsibility in akratic and weakness of will conditions. At the end, i proposed the Fischer’s “Moderate reasons responsiveness” idea for determining moral responsibility in the “irresistible wish” condition.

    Keywords: disinformation, Moral Responsibility, moral dilemma, moral decision in pressure}
  • سید محسن حسینی*، عبدالله صلواتی، کاظم هانی

    در اینکه خواجه نصیر آثاری را به نام بزرگان اسماعیلیه به رشته تحریر درآورده است و در آن کتاب‏ها به مدح و ستایش بزرگان این فرقه پرداخته تردیدی نیست. همچنین احتمال جدی وجود دارد که او در مدت حضورش میان اعضای این فرقه رساله‏هایی در تایید باورهای اعتقادی ایشان نگاشته باشد. اما خواجه دانشمندی مسلمان از شیعه دوازده امامی محسوب می‏شود و براساس مسیولیت اخلاقی مکلف به پاسداشت صحت عقاید هم کیشان خود است و اخلاقا نمی‏تواند عقاید فرقه منحرف را تایید و ترویج کند. از بیان صریح او در دیباچه بازنویسی شده اخلاق ناصری که اولین اثر وی در مدت اقامتش میان اسماعیلیان است چنین برمی‏آید که آزادی در انتخاب و اختیار در عمل که از شروط اصلی مسیولیت اخلاقی محسوب می‏شود در مدت حضور خواجه در میان این فرقه برای او وجود نداشته است. از این رو  نمی‏توان او را مسیول تبعات احتمالی نگارش آن کتاب‏ها در تایید باورهای این فرقه دانست. در نهایت شاید بتوان گفت این پرسش اخلاقی، سوال زمانه خواجه نصیر نبوده است و احتمالا او و مخاطبان هم‏عصرش چنین شرایطی [یعنی تنگنایی اخلاقی که خواجه در آن قرار داشت] را رویه‏ای رایج می‏دانستند و بنابراین او نیازی به توضیح اجزا رفتار خویش نمی‏دیده است.

    کلید واژگان: خواجه نصیر, اسماعیلیان, مسئولیت اخلاقی, رسائل اسماعیلیه خواجه نصیر, کانت}
    Seyyed Mohsen Hosseini *, Salavati Abdollah, Kazem Hani

    Tusi wrote works in the name of Ismaili elders and in those books he praised the elders of this sect. There is also a serious possibility that during his presence in this sect, he wrote treatises confirming their religious beliefs. But tusi, a Muslim scholar, is considered to be one of the twelve Imami Shiites, and based on moral responsibility, he is obliged to protect the correctness of the beliefs of his fellow believers, and morally, he cannot approve and promote the beliefs of other sects. Based on our inference from the method of statistics and analysis and comparison of related data, in addition to his explicit statement in the rewritten preface of Akhlaq Naseri, it follows that freedom in choice and agency in action, which The main conditions of moral responsibility were not there during the time of Khwaja''s presence among this sect. Therefore, he cannot be held responsible for the possible consequences of writing those books in support of the beliefs of this sect.

    Keywords: Khwaja Nasir, Ismailis, moral responsibility, Khwaja Nasir''s Ismaili messages, Kant}
  • روزبه زارع*، سید حسن حسینی سروری
    مسئله اصلی این مقاله، نحوه جمع میان موجبیت و مسیولیت اخلاقی است (مسئله کلاسیک اراده آزاد). این مسئله از آنجا ناشی می شود که ما با سه شهود به ظاهر ناسازگار مواجه ایم اول آنکه مسیولیت اخلاقی و پاسخگو بودن در مقابل رفتارهایی که انجام داده ایم، نیازمند آزادی است و کسی را نمی توان برای انجام کاری که هیچ گزینه بدیلی در قبال آن نداشته، بازخواست کرد؛ دوم آنکه دستکم در برخی از کارهایی که انجام می دهیم، آزادی رفتار داریم، و می توانستیم آنها را ترک کنیم یا به گونه ای دیگر انجام دهیم؛ سوم آنکه هر چیزی که اتفاق می افتد، و از جمله کنش های آزاد ما، علت یا دلیلی دارد که با وجود آن علت، اتفاق دیگری محقق نمی شود. برای پاسخ به این مسیله، ابتدا معانی اختیار و اراده را مرور می کنیم و پس از آن، آموزه موجبیت مبتنی بر اصل علیت و قوانین طبیعت تبیین خواهد شد، و برای تثبیت آن، ادله ای ارایه می شود. در گام بعدی، مسئله کلاسیک اراده آزاد را به دو مسئله می شکنیم و راه حل ابن سینا برای هریک را ارایه می کنیم. نهایتا نمایی کلی از نظریه کنش سینوی مورد بازسازی قرار می گیرد. ادعای نویسندگان این است که راه حل سینوی به مسئله کلاسیک و نظریه کنش مبتنی بر آن، از مناسب ترین راه حل های این مسئله جدی است.
    کلید واژگان: موجبیت, اراده آزاد, سازگاری, نظریه کنش, ابن سینا}
    Roozbeh Zare *, Seyed Hassan Hosseini Sarvari
    The main issue of this article is how to harmonize determinism and moral responsibility (the classic problem of free will) by reconsidering the philosophy of Avicenna. Certainly, Avicenna believes in determinism and in various works has emphasized the necessity of the effect by its sufficient cause. Avicenna, on the other hand, certainly believes in the moral responsibility of autonomous agents, including human beings. We have shown in the first step that he denies free will in the libertarian sense (the ability to do otherwise) for any agents; Because this notion of free will requires objective possibilities and is not compatible with causal determinism. Avicenna has identified a new type of voluntary agent who does not need to have an over-intentional intention to do something. Here, he looks very similar to proponents of agent causation; His idea, however, was not intended to defend a libertarian notion of free will, but to get rid of the challenge of the infinite regress of wills. Hence, Avicenna can be considered one of the few proponents of the "compatibilist agent causation." In the second step, an overview of Avicenna's theory of action is drawn. Here, in particular, emphasis is placed on the activity of the soul in the stages of the causal process leading to action, and the quality of these activities is introduced as a criterion for the morality degree of the agent..
    Keywords: determinism, moral responsibility, free will, Action Theory, Avicenna}
  • محمدامین خوانساری*، هادی صادقی

    مسیولیت نسبت به دیگران از جمله مسایل اخلاقی است که در مکاتب اخلاقی با ادله گوناگونی بدان پرداخته و آن را توجیه کرده اند. در این پژوهش کوشیده شده که این مسئله را در گستره نظریه هنجاری امر الهی مورد کنکاش قرار داده و با تاکید بر کتب مقدس به این پرسش پرداخته شده که بنا بر دیدگاه الهیاتی انسان چرا نسبت به دیگران مسیولیت دارد و باید بدان ها خیرخواه باشد. براین اساس ادله و مولفه های اصلی را بر اساس کتاب مقدس تبیین کرده ایم. خداوند منشا اصلی مسیولیت پذیری انسان نسبت به دیگران است. انگیزه وعد و وعید، عشق الهی، شکر منعم، مشابهت انسان با خداوند و نیز نقش خلافت انسان به عنوان مخلوقات الهی از جمله مولفه ها و ادله اساسی در نظریه های امر الهی است که انسان را به مسیولیت پذیری نسبت به دیگران ترغیب می کنند.

    کلید واژگان: اخلاق دینی, مسئولیت, مسئولیت اخلاقی, خیرخواهی, اراده الهی, امر الهی, انسان}
    Mohammad-Amin Khansari *, Hadi Sadeqi

    Assuming responsibility for other human beings has been amongst ethical issues which is underlined in different ethical schools of thought and justified through various argumentations.  The current research is an attempt to investigate this issue in the light of the normative theory of divine command and enjoy the divine books to answer this question that why Man is required to feel responsible and benevolent toward other human beings. Accordingly, major reasons and components of this issue are explained in keeping with the divine books. It was revealed that God is the primary source of human responsibility toward others. The incentive of divine promise, divine love and giving thanks to the most beneficent as well as human resemblance to God and His succession on the earth  as a divine creature are amongst major reasons and components in theories of divine command which motivates Man toward feeling responsibility and benevolences for others.

    Keywords: Religious ethics, responsibility, Moral Responsibility, benevolence, Divine Will, Divine command, Man}
  • John Lemos *
    This article articulates and defends an indeterministic weightings model of libertarian free will (LFW). It begins by defining the conception of free will at issue and then goes on to present versions of the luck objection which is often made against theories of LFW. It is argued that the sort of indeterministic weightings model of LFW which has been defended in the recent literature by Storrs McCall and E.J. Lowe (2005, 2008) and John Lemos (2018, Ch.5) has the resources to answer such luck objections while possessing virtues which some other libertarian views lack. According to the indeterministic weightings model of LFW, in making undetermined free-willed choices between two courses of action, A or B, the reasons for choosing each option don’t come with pre-established evaluative weights. During the process of deliberation, the agent assigns weight in an undetermined way to the reasons for each option and this typically leads to the choice of the option that has been assigned a greater value. In the paper, it is not only argued that this theory can resolve worries about luck but also that the view has virtues which certain other libertarian views lack, as such the view is contrasted with the modest libertarian models of LFW from Daniel Dennett (1978) and Alfred Mele (1995) as well as Robert Kane’s view (1996, 2002, 2007, 2011, 2019).
    Keywords: free will, moral responsibility, libertarianism, luck}
  • بهرام علیزاده*
    بازنگرش گرایی در باب مسئولیت اخلاقی می گوید میان فرضیه توصیفی در باب مسئولیت اخلاقی (آنگونه که می اندیشیم) و فرضیه تجویزی (آنگونه که باید بیاندیشیم) مغایرت وجود دارد. دیدگاهی بازنگرش گروانه به حساب می آید که معتقد باشد (1) فهم عامه از مسئولیت اخلاقی ناهمسازگرایانه است، (2) فهم ناهمسازگرایانه از مسئولیت اخلاقی درست نیست، و (3) باید در فهم عامه از مسئولیت اخلاقی بازنگری کرد. وارگاس مفهوم بازنگری شده مسئولیت را "نظام مسئولیت" می نامد و معتقد است این مفهوم جدید همه کارکردهای مفهوم پیشین را دارد؛ به این معنا که قادر است توجیه تازه ای برای فعالیت های فردی و اجتماعی که بر مبنای مفهوم سنتی مسئولیت شکل داده ایم - مثل سرزنش کردن، ستایش کردن، مجازات کردن و... - فراهم کند. اما به نظر می رسد از آنجا که الگوی توجیه در نظام مسئولیت آینده نگرانه است، قادر به توجیه عدالت کیفری نیست. ضمن آنکه وارگاس باید بتواند از مفهوم بازنگری شده مسئولیت در برابر استدلال "مداخله های چهارگانه" دفاع کند. در این مقاله نشان داده ایم که دفاعیه او موفق نیست.
    کلید واژگان: بازنگرش گرایی, مسئولیت اخلاقی, نظام مسئولیت, عدالت کیفری, مانوئل وارگاس}
    Bahram Alizade *
    Revisionism about moral responsibility is the view that there is a difference between descriptive account – as we think- and prescriptive account - as we ought to think- about moral responsibility. It is a Revisionist view to believe that (1) the folk intuitions of moral responsibility are incompatibilist, (2) the incompatibilist conception of moral responsibility is incorrect, and (3) the folk intuition of moral responsibility must be reconsidered. Vargas calls the revised concept of responsibility "the responsibility system" and believes that this new concept has all the functions of the previous concept; In other words, it can provide a new justification for individual and social activities that we have formed based on the traditional concept of responsibility - such as blaming, praising, punishing, etc. But it seems that because the model of justification in "the responsibility system" is forward-looking, it is not able to justify retributive justice. At the same time, Vargas must be able to defend the revised concept of responsibility against the "four-case manipulation" argument. This defense is shown to be unsuccessful.
    Keywords: Revisionism, moral responsibility, the responsibility system, retributive justice, Manuel R. Vargas}
  • مهدی منفرد*، ملیحه آقائی

    اراده تام انسانی در اسلام با فرقه کلامی معتزله، شناخته می‌شود. قاضی عبدالجبار، متفکر برجسته اعتزال، با هدف دفاع از عدل الهی و تبیین سازگاری آن با مسئله تکلیف و نیز مسئولیت اخلاقی، افعال انسان را مستقل از اراده الهی می‌داند. از سوی دیگر، در فلسفه معاصر غرب، رودریک چیزم به ‌هدف تبیین سازگاری میان علیت انسان و اصل ضرورت علی و معلولی، خود شخص را مبدا نهایی عمل معرفی می‌کند. در این مقاله با روش تحلیلی توصیفی ضمن بیان آرای هر دو متفکر در باب مسئولیت اخلاقی انسان، بیان خواهد شد که با وجود اختلاف مبنایی در جهان‌بینی چیزم و قاضی عبدالجبار درباره اموری چون ماهیت انسانی و اقسام علیت موجود در عالم، در خصوص مسئله اختیار انسان، گونه‌ای هم‌داستانی و قرابت برقرار است؛ هرچند هر دو متفکر با پذیرش اراده استقلالی تام انسان، ضمن گرفتار شدن به نگاهی غیرتوحیدی، به نتایجی نادرست در باب فاعلیت انسانی دست یافته‌اند.

    کلید واژگان: اراده آزاد, مسئولیت اخلاقی, علیت فاعلی, علیت رویدادی, رودریک چیزم, قاضی عبدالجبار}
    Mehdi Monfared*, Maliheh Aghaei

    The whole human will be known in Islam by the Mu'tazila theologian sect. Judge Abdul Jabbar is a prominent thinker of retreat with the aim of defending divine justice and explaining its compatibility with the issue of duty as well as moral responsibility, considers human actions independent of the Divine Will. On the other hand, in contemporary Western philosophy, Roderick Chizam introduces himself as the ultimate source of action in order to explain the compatibility between human causality and the principle of causal necessity. In this study, by using analytical-descriptive method, while expressing the views of both thinkers on human moral responsibility, will be expressed that despite the fundamental differences in the worldview of Chizam and Judge Abdul Jabbar on matters such as human nature and the types of causality in the world, on the issue of human free will, there is a kind of coherence and closeness, However, by accepting the total independent will of man, both thinkers, while being caught in a non-monotheistic view, have achieved wrong conclusions about human activity.

    Keywords: free will, moral responsibility, actual causality, event causation, Roderick Chisham, Judge Abdul Jabbar}
  • زهرا خزاعی*، فاطمه تمدن
    پژوهش حاضر به تحلیل و ارزیابی دیدگاه مایکل جی.زیمرمن درباره رابطه شانس اخلاقی و مسئولیت اخلاقی می پردازد. این رابطه در فلسفه اخلاق از دو جنبه مفهومی و موضوعی مطرح می شود. به لحاظ مفهومی، شانس اخلاقی، قضاوت اخلاقی انسان ها درباره یکدیگر را مبتنی بر اعمال غیراختیاری و شانسی دانسته است؛ درحالی که مسئولیت اخلاقی، این قضاوت را مبتنی بر اعمال مختارانه می داند ؛ اما به لحاظ موضوعی، بحث شانس اخلاقی با معضلی روبه روست که مشکل دیرینه تعارض جبرگرایی با اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی را فرامی گیرد و فراتر از آن نیز می رود . زیمرمن از فیلسوفان بنام و نادری است که با پذیرش اختیار درمعنای داشتن اراده و خواست در عمل و ابتکار اختلاف بین درجه و دامنه مسئولیت اخلاقی، شانس اخلاقی را انکار و از مسئولیت اخلاقی دفاع می کند . او همچنین مدعی است که دو معضل شانس اخلاقی و مسئولیت اخلاقی را حل کرده است. این پژوهش، پس از اشاره به معنا و رابطه مسئولیت و شانس اخلاقی، دیدگاه زیمرمن را درباره مسئولیت اخلاقی و اختیار و نفی شانس اخلاقی توضیح می دهد . درنهایت، ارزیابی این دیدگاه نشان خواهد داد که باوجود نوآوری های زیمرمن، افراط او در دفاع از مسئولیت اخلاقی، پذیرفتن دیدگاه وی را دشوار کرده است.
    کلید واژگان: مایکل جی.زیمرمن, شانس اخلاقی, مسئولیت اخلاقی, اختیار یا اراده آزاد}
    Zahra Khazaei *, Fateme Tamaddon
    The present paper analyzes and evaluates Michael J. Zimmermann's view on the relationship between moral luck and moral responsibility. In moral philosophy, this relationship is considered from conceptual and subjective aspects. Conceptually, in moral luck, people’s moral judgments about each other are based on involuntary and chancy actions while the moral responsibility of these judgments are based on free actions. Moral luck, concerning its subject, faces a problem that involves old discussions about the conflict between determinism and free will and moral responsibility that goes beyond that problem. By accepting freedom as having volition and desire in action and initiating a difference between the degree and scope of moral responsibility, Zimmermann, a well-known philosopher, denies moral luck and defends moral responsibility. He also claims to have solved the problems of moral luck and moral responsibility. This paper, after exploring the meaning and relationship between responsibility and moral luck, explains Zimmerman's view on moral responsibility, freedom, and rejection of moral luck. Ultimately, an assessment of this view will show that, despite Zimmerman's innovations, his extremism in defending moral responsibility has made it difficult to accept his view.
    Keywords: Michael J. Zimmerman, Moral luck, Moral Responsibility, Free Will}
  • سعید عدالت جو، علی ارشد ریاحی*

    در این مقاله تجدیدنظرگرایی از نگاه مانویل وارگاس بررسی شده که نظریه ای درباره اراده آزاد به عنوان شرط مسئولیت اخلاقی ست. در این نظریه دو تعبیر تشخیصی و تجویزی درباره فهم متعارف از اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی تبیین شده است. تعبیر ی تشخیصی این است که در فهم متعارف، اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی با موجبیت عل ناسازگار و انسان دارای اراده آزاد است. تعبیر تجویزی این است که فهم ما از این امور باید چگونه باشد؛ این امر نمی تواند آزادانگاری باشد، زیرا باید عدم موجبیت را طوری خاص در فرایند ذهنی تصمیم گیری فرض بگیرد و این لازمه از شواهد موجود به فراتر است. تعبیر تجویزی حذف گرایی هم نیست، زیرا می توان با تجدیدنظر در فهم متعارف خود از این امور، آن را به شکلی اصلاح کرد که با دشواری روبرو نباشد. تعبیر تجویزی نوعی سازگارگرایی ست؛ اراده آزاد از این نظر توانایی تشخیص ملاحظات اخلاقی و هدایت رفتار خود در پرتو این ملاحظات است، این توانایی با موجبیت گرایی ی سازگار است. این نظریه مبتنی برای کاربرد و توجیه نظام مسئولیت است. در پایان عل استفاده وارگاس از استدلال پیامد، استناد به شواهد تجربی، استفاده از مفهومی سازگارانگار برای توانستن و تکیه بر هنجارهایی با مبنای آزادانگار برای تبیین تعبیر تجویزی او مورد نقد قرار گرفته است.

    کلید واژگان: تجدیدنظرگرایی, اراده آزاد, مسئولیت اخلاقی, مانوئل وارگاس, سازگارگرایی, آزادانگاری}
    A.Arshad Riahi*, S.Edalatjoo

    This article examines Manuel Vargas’s revisionism, which is a theory of free will as a condition of moral responsibility. In this theory, both diagnos tic and prescriptive account of free will and moral responsibility in commonsense are explained. The diagnos tic account describes commonsense beliefs about free will and moral responsibility and prescriptive account aims to tell us how we ought to think about free will and moral responsibility. Commonsense intuitions about free will are Incompatibilis t and especially Libertarianis t. But prescriptive account can’t be Libertarianism, since it has to assume indeterminism specifically in the subjective decision-making process, and this goes beyond the available evidences. It also can’t be Eliminativism, because we can revise common sense about these things, in a way that to be consis tent. The prescriptive account is a kind of Compatibilism, free will, in this regard, is the ability to recognize moral considerations and guide their behavior in the light of these considerations. At the end, Vargas’s use of Consequence Argument, citing empirical evidence, the use of a Compatibilis t concept of can and relying on Libertarianis t norms for interpretation his Prescriptive account has been criticized.

    Keywords: Revisionism, Free Will, Moral Responsibility, Manuel Vargas, Compatibilism, Libertarianism}
  • مهدی علیزاده*، علی اکبر تیموری

    فقر جهانی یکی از چالش های مهم پیش روی انسان هاست. روزانه هزاران نفر و سالانه 18 میلیون انسان در اثر فقر و مشکلات ناشی از آن، جان خود را از دست می دهند. پرسش اصلی در این خصوص این است که آیا ثروتمندان در قبال فقر، مسئولیت اخلاقی دارند یا خیر؟ این مقاله که از شیوه توصیفی تحلیلی بهره می برد، دیدگاه پیتر سینگر، جان رالز، آمارتیا سن، مارتا نوسبام و نهایتا توماس پوگ را مورد بررسی قرار داده و نقدهای وارد بر هر یک از آنها را بیان می کند. به نظر می رسد دیدگاه هریک از آنان در اثبات مسئولیت اخلاقی در قبال فقر نیازمندان، با چالش های جدی مواجه است. در پایان، به بررسی این مسئله براساس اندیشه اسلامی پرداخته و معتقد است براساس نظام اخلاق اسلامی (عقل عملی در حکمت قدسی اسلام با لحاظ مذاق شارع) باید به لزوم و بایستگی کمک به نیازمندان غیر مسلمان غیر معاند حکم کرد.

    کلید واژگان: فقر جهانی, مسئولیت اخلاقی, عدالت, قابلیت, فقر طبیعی, فقر تحمیلی}
    Mahdi Alizadeh*, AliAkbar Teymori

    Global poverty is one of the most important challenges encountering human beings. Thousands of people die every day and 18 million people die every year as a result of poverty and its problems. The main question in this regard is whether the rich have a moral responsibility for poverty or not. Taking advantage of descriptive-analytical methods, this article examines the views of Peter Singer, John Rawls, Amartya Sen, Martha Nussbaum, and finally Thomas Pogg, and asserts the critiques of each. Each of them seems to be facing serious challenges in proving moral responsibility for the poverty of the needy. Finally, it explores this issue based on Islamic thought and believes that according to the Islamic moral system (practical intellect in the sacred wisdom of Islam in terms of the taste of the Shari'a), it is necessary and apt to rule the need to help the non-disobedient non-Muslim needy.

    Keywords: Global poverty, moral responsibility, justice, capacity, natural poverty, imposed poverty}
  • رحمان شریف زاده*

    چکیده
    در این مقاله بر اساس سه معنای وساطت تکنولوژی نزد برونو لاتور، یعنی وساطت ترکیب، ترجمه و واگذاری، از سه معنای اخلاقی بودن تکنولوژی سخن خواهیم گفت. تکنولوژی بخشی از کنش های اخلاقی ماست، ما برخی از کنش های اخلاقی را به تکنولوژی واگذار می کنیم، و نیز تکنولوژی می تواند قصدها و انگیزهای اخلاقا مهمی را در کاربر ایجاد کند. سپس بحثی را راجع به مسئولیت اخلاقی مطرح خواهیم کرد و با تفکیک مسئولیت از تقصیر نشان خواهیم داد که کنش های شبکه ای مستلزم سلب مسئولیت انسان یا اعطای مسئولیت به تکنولوژی نیستند و با این حال می توان به شکل معناداری از «مجازات تکنولوژی» نیز سخن گفت

    کلید واژگان: رونو لاتور, وساطت تکنولوژی, اخلاق تکنولوژی, مسئولیت اخلاقی}
    Rahman Sharifzadeh *

    Does Artifacts Have Morality?Bruno Latour and Technology Ethics In this paper, discussing Bruno Latour’s concept of technological mediation, we will claim that according to three kinds of technological mediation there would be three kinds of relation between morality and technology; Technology is part of our ethical actions, we delegate some of our ethical actions to technology, and technology can create, or change our, ethically important intentions. We will then discuss moral responsibly. Separating responsibility from accountability, we will show that networked actions do not nullify human’s moral responsibility or do not grant moral responsibility to technology, yet meaningfully, we can talk about "technology punishment.

    Keywords: Bruno Latour, mediation, Technology Ethics, moral responsibility}
  • Tavakkol Kuhi Giglou*, Seyed Ebrahim Aaghazadeh

    According to most Muslim philosophers, the Divine foreknowledge, on the one hand, is so inclusive that encompasses each and every minor and timed action of moral agents, and because of the perfection of God in essence and attributes, any defects in His essence and attributes including any errors in His foreknowledge are impossible. On the other hand, these philosophers, like other defenders of free will, claim that significance of any kind of free will and responsibility of a moral agent depends on their access to alternate possibilities (PAP (and, consequently, their ability to do and not to do an action simultaneously. This paper aims to deal with this highly debated and rooted question that whether these two views are essentially in conflict with each other. To answer this pivotal question briefly based on a modified version of Frankfurt cases and Muslim philosophers’ definition of free will, we attempt to defend their initial approach to eliminating the conflict between Divine foreknowledge and free will or moral responsibility and show that, firstly, this infallible knowledge is contingent on the agent’s voluntary action and, secondly, despite the principle of alternate possibilities, moral responsibility of the agent does not depend on the person’s avoidance of the forthcoming action.

    Keywords: foreknowledge, moral responsibility, free will, Frankfurt, principle of alternative possibilities (PAP)}
  • روح الله حق شناس*

    مسئولیت اخلاقی یکی از حوزه های فلسفی با بیشترین اهمیت عملی در زندگی فردی و اجتماعی ماست. پی. اف. استراسون با تکیه بر همین وجه عملی استدلال کرد که نظریه ی فلسفی مسئولیت اخلاقی، از منازعات مربوط به اراده ی آزاد و تعین گرایی مستقل است و صرفا براساس شرایط توجیه پذیری نگرش های واکنشی مانند نکوهش و ستایش است که بناشدنی است. این مقاله میزان موفقیت رویکردهای استراسونی را که به رویکرد نگرش های واکنشی معروف اند، بررسی می کند. به این منظور، با معرفی چالش های ناظر به پیشینه نشان خواهیم داد موفقیت این رویکرد در برابر این چالش ها، تنها با محدودکردن تصویر شهودی ما از نگرش های واکنشی ممکن است. برای اثبات این ادعا ابتدا نظریه ی اسکنلن را که خودسازگارترین نماینده ی رویکرد استراسونی محسوب می شود، معرفی می کنیم و سپس ابتنای نظریه ی او به محدودیتی غیرشهودی از نگرش های واکنشی را نشان خواهیم داد و از این طریق، حدود کمینه و بیشینه ی موفقیت رویکرد استراسونی را نتیجه خواهیم گرفت.

    کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, نگرش های واکنشی, اراده ی آزاد, پی اف, استراسون, تی, ام, اسکنلن}
    Roohoolah Haghshenas *

    Moral responsibility is one of the most philosophical subjects with practical significance. Based on this practical significance, P. F. Strawson argued that we can, and we should, ground our theory of moral responsibility on the reactive attitudes like blame and praise free-will-debate freely. In this paper, we study Strawsonian approaches that are known as reactive attitudes approach. For this, we propose “history challenges” for this approach. Then we argue that this approach can be successful against these challenges only by grounding a limited notion of moral responsibility on a limited list of reactive attitudes as Scanlon did. We argue that although Scanlon’s theory is not intuitive, it has the virtue of self-consistence. We also show that there are two levels of responsibility that Scanlon’s “two forms of responsibility” better describes it than the popular Attributability-Accountability distinction. We also show the significance of this limited, but successful, case of reactive attitudes approach.

    Keywords: Moral responsibility, Reactive attitudes, Free will, P. F. Strawson, T. M. Scanlon}
  • محمدرضا اردلان*
    زمینه
    آمادگی برای تغییر به عنوان ضامن بقاء و توسعه سازمان ها می تواند به طور موثری در پرتوی فلسفه اخلاقی و مسئولیت اخلاقی توسعه یابد، با درک این مهم پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فلسفه اخلاقی و آمادگی برای تغییر با نقش میانجی مسئولیت اخلاقی انجام گرفته است.
    روش
    روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان می باشد،که 165 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد فلسفه اخلاقی، آمادگی برای تغییر و مسئولیت اخلاقی استفاده شد. داده های پژوهش پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان داد که رابطه بین فلسفه اخلاقی و آمادگی برای تغییر(عاطفی، رفتاری و شناختی) با نقش میانجی مسئولیت اخلاقی مثبت و معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    در نتیجه برای بهبود آمادگی برای تغییر در دانشگاه ها می بایست به فلسفه اخلاقی و مسئولیت اخلاقی توجه کنند.
    کلید واژگان: فلسفه اخلاقی, مسئولیت اخلاقی, آمادگی برای تغییر}
    Mohammadreza Ardalan
    Background
    Readiness for change as the guarantor of the survival and development of organizations can be developed effectively in the light of moral philosophy and moral responsibility. The aim of this study was to investigate the relationship between moral philosophy and readiness for change with the mediating role of moral responsibility.
    Method
    This is a descriptive-correlation research. The study population includes all employees of Bu Ali Sina University. 165 employees were selected by using stratified random sampling as sample group. Data were collected by three standard questionnaires; moral philosophy, readiness for change and moral responsibility. Data were also analyzed by Pearson correlation coefficient and path analysis.
    Results
    The results showed that the relationship between moral philosophy and readiness for change (emotional, behavioral and cognitive) with mediating role of moral responsibility was positive and significant.
    Conclusion
    Therefore, moral philosophy and moral responsibility should be attended to improve readiness for change at universities
    Keywords: Moral philosophy, Moral responsibility, Readiness for change}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال