به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Psychology of Religion » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Psychology of Religion » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • هادی صمدی*
    مقاله حاضر تلاشی است در جهت تحلیل فلسفی و نقادی «روان شناسی اسلامی». دعوی مقاله آن است که آنچه امروزه در ایران روان شناسی اسلامی خوانده می شود مفهومی بیش از حد فراگیر، مبهم، و درهم آمیخته است. هدف آن است که ذیل آن حیطه های نسبتا مجزایی را تشخیص دهیم. عده ای از این عنوان، نوعی علم دینی را استنباط می کنند و به معنایی مشابه »اقتصاد اسلامی» آن را «روان شناسی اسلامی» می خوانند. در مقاله، از منظری فلسفه علمی، این برداشت از روان شناسی اسلامی نقد می شود. برخی دیگر مطالعه ی روانشناسانه ی اسلام را در نظر دارند که با این برداشت می توان آن را ذیل «روانشناسی دین» گنجاند و آن را «روان شناسی اسلام» خواند. در مقاله برخی پبشنهادها برای کار در این حوزه عرضه می شود. دسته ای نیز به وجه تکنولوژیک روانشناسی اسلامی اشاره، و آن را به عنوان نوعی روان شناسی مذهبی درنظر دارند. در این مقاله پنج معنای متفاوت از «روان شناسی اسلامی» معرفی می شود. دعوی مقاله آن است که عدم توجه به این تفکیک ها از علل اصلی ابهام های فراوان موجود در «روان شناسی اسلامی» است و توجه به آنها می تواند به پژوهش گران علاقمند به این حوزه کمک کند تا جایگاه پژوهش خود را در گستره ی روابط متنوعی که میان روان شناسی و دین وجود دارد شناسایی کنند.
    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, روان شناسی دینی, روان شناسی دین, روان شناسی مذهبی, فلسفه, استعاره}
    Hadi Samadi *
    This paper attempts a philosophical and critical appraisal of "Islamic Psychology". The claim of the article is that the so-called Islamic psychology in Iran is too comprehensive, ambiguous, and blended. The paper aims to distinguish relatively separate areas under it. Some people infer a kind of religious science from this title and call it "Islamic psychology" in the same sense as "Islamic economics". In the article, this perception of Islamic psychology is criticized. Others have a different understanding of this concept and consider the psychological study of Islam, which can be better included under the "psychology of religion" and called the "psychology of Islam". In the article, some suggestions for work in this field are presented. Another group also refers to the technological aspect of Islamic psychology, and considers it as a kind of religious psychology. This article introduces five different meanings of "Islamic psychology". Failure to pay attention to these distinctions is among the main causes of ambiguities in Islamic psychology.
    Keywords: Islamic psychology, psychology of religion, religious psychology, philosophy, metaphor}
  • جلال پیکانی*، سادات حسینی، مهین رضایی، زینب شکیبی
    فروید بر اساس مبانی روانکاوانه خود تحلیلی از منشا دین و کارکرد آن به دست داد که بر روی طیفی وسیع از متفکران سده بیستم تاثیرگذار بود. این تاثیرات اغلب نقش سلبی داشتند. از این رو اغلب دینداران یا تحلیل فروید را رد کرده اند یا با دیده تردید به آن نگریسته اند. پلانتینگا از جمله متفکرانی است که دیدگاه به نسبت ویژه ای درباره تحلیل فروید داشت. در این مقاله ابتدا تحلیل فروید از منشا و کارکرد دین را به اختصار توضیح داده ایم. سپس رای پلانتینگا را در آن زمینه نقل کرده و در نهایت امر نشان داده ایم که توجه پلانتینگا به فروید، چه نقشی در شکل گیری معرفت شناسی دینی پلانتینگا ایفا می کند، به این صورت که یکی از انگیزه های اصلی پلانتینگا در طرح نظریه پایه بودن باور به خدا و حس الوهی و همچنین نظریه تضمین، مواجه نشدن با ایرادهایی است که فروید مطرح کرد. اما بررسی معرفت شناسی دینی پلانتینگا نشان می دهد که راه حل او بسنده نیست و ایراد فروید با روشی که پلانتینگا در پیش گرفت، رفع شدنی نخواهد بود.
    کلید واژگان: روانشناسی دین, معرفت شناسی اصلاح شده, نظریه تضمین}
    Jalal Peykani *, Sadat Hosseini, Mahin Rezaei, Zeinab Shakibi
    Based on his psychoanalytic principles, Freud provided an analysis of the origin and function of religion that influenced a wide range of twentieth-century thinkers. These influences often played a negative role, so most religious people either rejected Freud's analysis or viewed it with skepticism. Plantinga is one of the thinkers who adopt a relatively special view to Freud's analysis. In this article, we first briefly describe Freud's analysis of the origin and function of religion. We then present Plantinga's view on Freud's analysis, and finally show what role Plantinga's attention to Freud plays in the formation of Plantinga's religious epistemology. That is, one of Plantinga's main motives in discussing the theory of the fundamentality of belief in God, sensus divinitatis, and the theory of warranted belief is to avoid facing the doubt raised by Freud. However, a study of Plantinga's religious epistemology shows that his solution is not adequate, and that Freud's doubt cannot be answered through the way Plantinga has adopted.
    Keywords: Reformed epistemology, Warranted belief theory, Psychology of Religion}
  • محمد امین خوانساری، مسعود آذربایجانی
    غزالی از جمله اندیشمندان اسلامی و در پی احیای علوم دین بوده و در احیاء علوم الدین سعی داشته است تا طرحی احیاگونه برای دینداران زمانه خویش ارائه کند. در این پژوهش هدف این بوده است که آثار دینداری، با تکیه بر نظرات و آرای روان شناختی غزالی بیان شود. به همین منظور، تاملات غزالی در چهار ربع عبادات، عادات، مهلکات و منجیات از احیاء علوم الدین ذیل آثار گوناگون معرفتی، معنوی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی طرح شده است. دینداری معرفت اندیشانه درگرو پاسخ به دغدغه های وجودی و تفسیری است. منجیات دین، برای دینداران علاوه بر رفع مهلکات به ایجاد احساسات مثبت عاطفی کمک می کنند. اخلاق جایگاه وسیعی درحوزه دینداری دارد. دینداران در حیاتشان باید همواره بکوشند که فضائل اخلاقی را کسب و از رذائل دوری کنند. در اندیشه غزالی، دین سعادت دنیوی و اخروی دینداران را تامین می کند.
    کلید واژگان: آثار دینداری, احیاء علوم الدین, انتظار بشر از دین, دین, دینداری, روان شناسی دین, غزالی}
    Mohammadamin Khansari, Masood Azarbayjani
    Al-Ghazali was one of the Islamic scholars who was concerned to revival of religious teachings. In Ihya’ ‘Ulum al-Din، he tried to provide a pattern in this regard for the believers of his time. In this article، authors Attempt to discuss effects of religiosity with emphasis on psychological views of al-Ghazali. For this purpose، al-Ghazali’s ideas which has been expressed in four parts of Ihya’ ‘ulum al-din as ‘Ibadiyyat، ‘Adat، Munjiyat and Muhlikat has been debated under the titles of epistemic، spiritual، emotional، moral and social effects of religiosity. Knowleldge based religiosity، depends on the answers to existential and Interpretative questions. For Believers، Saviors of religion (Munjiyat)، In addition to the elimination of evils (Muhlikat)، help to create positive emotional feelings. Ethics has a crucial role in religiosity. Believers in their lives، must try to acquire moral virtues and avoid moral vices. In al-Ghazali’s thoughts، religion provides happiness for believers both in this world and in hereafter.
    Keywords: religion, Religiosity, al, Ghazali, Ihya ulum al din, the benefits of religion, Psychology of Religion, Human expectation from religion}
  • مسعود آذربایجانی
    موضوع بحث، روان شناسی تجربه دینی است و مسئله ای که دنبال شده، چیستی گزارش ها و مطالعات روان شناسان و تحلیل های روان شناختی درباره تجربه دینی است. روش ما در این بحث، تحلیل محتوا و گزارش توصیفی تحلیلی و انتقادی است که با شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است. محورهای اصلی بحث، پایه های زیستی در تجربه دینی، مقدمات و شرایط روان شناختی تجربه دینی، تاثیر داروهای روان گردان در تجربه دینی و معیارهای روان شناختی تمیز تجربه صادق و کاذب است. بر اساس شواهد تجربی و بیان های فیلسوفان اسلامی در این مقال تجربه دینی را صرفا به عوامل زیستی نمی توان تقلیل داد. شرایط روان شناختی مانند صفای باطن، مراقبه، و ریاضت های علمی و عملی در پدیدایی و عمق تجربه دینی موثر است. نظریه ویلیامز جیمز، نظریه سوندن و اسناد به فعالیت نیم کره راست مغز از جمله تبیین های روان شناختی تجربه دینی است. داروهای روان گردان یا ایزدآران به وجود آورنده تجارب دینی نیست و درصورتی که نشانگان بالینی اختلال هذیان وجود داشته باشد، می تواند از علائم آسیب روانی باشد.
    کلید واژگان: فلسفه دین, روان شناسی دین, تجربه دینی, روان شناسی تجربه دینی}
    Masud Azarbaejani
    This study deals with the issue of psychology of religious experience with the aim of explaining the nature of psychological analysis put forth by psychologists about religious experience. Our methodology consists of giving a descriptive, analytic and critical account [of the subject under discussion] and analyzing its content on the basis of library research. The main questions addressed include biological foundations of religious experience, prerequisites and psychological conditions for religious experience, impact of psychotropic drugs on religious experience and psychological criteria for distinguishing true experience from false one.Based on empirical evidence and the theories presented by Muslim philosophers the author concludes that religious experience cannot be altogether reduced to biological factors. Psychological conditions such self-purity, vigilance and theoretical and practical asceticism are influential in the emergence and deepening of religious experience. The theories of William James and Sunden that attribute [religious experience] to the activities of the left side of brain are among the psychological explanations of religious experience. Psychotropic drugs do not bring about religious experiences. If there is any clinical disorder symptom of hallucinating [with a person] it can only show a psychological disease.
    Keywords: philosophy of religion, psychology of religion, religious experience, psychology of religious experience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال