به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Religious Exclusivism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Religious Exclusivism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • وحیده فخار نوغانی*

    دیوید بیسینگر از جمله فیلسوفان مدافع رویکرد انحصارگرایی است که در آثار متعدد خود تلاش کرده است تبیین جدیدی در دفاع از این رویکرد ارایه کند. هرچند بیسینگر به عنوان یک انحصارگرا ظاهر شده است، اما موضع متفاوت او در برابر پدیده تنوع ادیان نسبت به سایر انحصارگرایان از یک سو و پذیرش برخی از مقدمات رویکرد کثرت گرایی از سوی دیگر سبب شده تا تبیین او از نظریه انحصارگرایی مورد تامل و نقد قرار گیرد. در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن تبیین نظریه بیسینگر و بررسی و نقد مبانی مورد نظر او، موفقیت این رویکرد در دفاع از انحصارگرایی مورد بررسی قرار گیرد. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که برخی از مبانی مورد پذیرش او، از جمله فقدان معیارهای عینی برای ارزیابی تطبیقی ادیان، جایگزین کردن نقش تبیینگرانه گزاره های دینی به جای توصیف از واقعیت و برابر دانستن پیروان همه ادیان در دستیابی به منابع معرفتی، نظریه او را تا حد زیادی به رویکرد کثرت گرایی متمایل کرده است.

    کلید واژگان: تنوع ادیان, انحصارگرایی, کثرت گرایی, دیوید بیسینگر}
    Vahideh Fakhar Noghani *

    David Basinger is among philosophers who defend religious exclusivism. He tries in his various writings to provide a new explanation for supporting this approach. Although he is supposedly a religious exclusivist, his different attitude towards religious diversity and his acceptance of some of the principles of religious pluralism have put his explanation under critics. This research tries to explain Basinger’s theory, criticize its foundations, and examine whether it is a successful approach to defend religious exclusivism. The study shows that some of the bases accepted by him are inclined to religious pluralism, including lacking objective criteria for comparative evaluation of religions, substitution the explanatory role of religious propositions for the description of reality, and considering the followers of religions equal in accessing the sources of knowledge.

    Keywords: Religious Diversity, Religious Exclusivism, Religious pluralism, David Basinger}
  • قدرت الله قربانی*
    از لوازم منطقی اقبال به معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت های دینی، حداقل، دوری از نگرش انحصارگرایانه نسبت به سنت دینی خودی در مقام گفتگو است، زیرا لازمه مواجهه منطقی با واقعیات و حقایق ادیان دیگر، تقدس زدایی از آموزه های سنت خودی، پذیرش امکان وجود برخی حقایق در آن سنت ها و آمادگی عقلانی برای پذیرش حقایق محتمل آنها و امکان برخی خطاها یا کاستی های سنت دینی خودی است. در مقابل انحصارگرایی دینی مهم ترین مانع چنین اقدام متهورانه عقلانی است، زیرا پیش فرض مهم انحصارگرایی دینی، باور به انحصار حقانیت و نجات در سنت دینی خودی و محرومیت دیگر سنت ها از آن است. چنین نگرشی پیروان سنت خودی را بی نیاز از شناخت عقلانی و واقع بینانه ادیان دیگر و مستغنی از گوش سپردن به حقایق آنها تربیت کرده و آنها را ترغیب می کند تا با استفاده از روش های نرم افزاری، مانند: مبلغین مذهبی، سخت افزاری، مانند: جهاد مقدس، پیروان ادیان دیگر را به عنوان کفار به حقیقت سنت دینی خود دعوت نمایند. بنابراین نگرش انحصارگرایی دینی، گوشی برای شنیدن حقایق و چشمی برای دیدن زیبایی های ادیان دیگر ندارد. پس از این منظر گفتگوی عقلانی و منطقی سنت های دینی بسیار مشکل است. راه برون رفت از این بحران، دست کشیدن از انحصارگرایی و اقدام به تقدس زدایی از آموزه های سنت دینی خودی و استقبال از حقایقی است که ممکن است در دیگر ادیان، هم سو یا درکنار سنت دینی خودی ما وجود داشته باشد.
    کلید واژگان: انحصارگرایی دینی, گفتگوی ادیان, تقدس زدایی, حقانیت و نجات}
    Qodratollah Qorbani *
    One of the logical requirements of welcoming to rational dialogue between religious traditions is, at least, avoiding of exclusivism towards own religious tradition. Since the logical requirement regarding confronting with other religions’ facts and realities is to desacralize own religious teachings, accept the possibility of some realities in other religious traditions and some mistakes in our religious tradition. Religious exclusivism, but, is as the most significant obstacle concerning such rational impetuously action. Because the crucial religious presupposition of exclusivism is restricting of truthness and salvation in our religious tradition, and other religious tradition were/are deviated from them. Such thinking has trained its followers needless to recognize rationally other religions and independence of listening to their realities and has persuaded its believers to invite others, as unbelievers, to own religion through using some software methods, like religious missionaries or hardware methods like sacred war. So religious exclusivist has no ear to listen and no eye to see other religions realities. Hence, based on religious exclusivism, logical and rational dialogue between religious traditions is impossible. The strategy for exiting of this crises is leaving exclusivism and to desacralize of our religious teachings and welcoming to some truths that maybe exist in other religions, as well as our religious tradition.
    Keywords: Religious Exclusivism, Religious Dialogue, Desacralizing, Truthness, Salvation}
  • عباس یزدانی*، مهدی جهان مهر
    هدف این مقاله مقایسه و ارزیابی دیدگاه جان هیک و آلوین پلنتینگا در مورد مسئله ی تنوع دینی است. هیک در تبیین دیدگاه تکثرگرایی خود، مشکلات انحصارگرایی و شمول گرایی دینی مسیحی را طرح کرده، و تنها راه خلاصی از این چالش ها را نگاهی کثرت گرایانه به ادیان معرفی می کند. وی با تاکید بر تحول رستگارآفرین از خود محوری به خدا محوری، به عنوان گوهر اصلی دین، اختلاف ظاهری میان ادیان و دعاوی آن ها را ناشی از بی توجهی به زبان سمبلیک دین می داند. پلنتینگا برخلاف هیک، اختلافات موجود بین ادیان را دلیلی بر تناقض آمیز بودن موضع کثرت گرایی، و حقانیت انحصارگرایی دینی تلقی می کند. وی در تبیین و دفاع از موضع انحصارگرایانه خود، دو دسته از انتقادات اخلاقی و معرفتی را مورد بررسی قرار داده و به رد آن ها می پردازد. پلنتینگا، به کمک نظریه کارکرد گرایی صحیح خود، و با وام گرفتن از الگویی معروف به الگوی آکوئیناس-کالوین، به اثبات اعتبار معرفتی موضع انحصارگرایی می پردازد. از مقایسه این دو نظریه و ارزیابی استدلال ها و مبانی آن ها، به نظر می رسد که اشکالات عمده ای بر هر دو دیدگاه، به ویژه به لحاظ توجیه معرفت شناختی آن ها، وارد است و هیچ کدام از توجیه معرفتی مناسبی برخوردار نیستند. با این وجود، به نظر می رسد، نظریه هیک، به جهت تاکید بر تسامح بین پیروان ادیان، از جذابیت بیشتری نسبت به دیدگاه انحصارگرایانه پلنتینگا، بر خوردار است.
    کلید واژگان: انحصارگرایی دینی, تکثرگرایی دینی, تجربه دینی, رستگاری, هیک, پلنتینگا}
    Dr Abbas Yazdani *, Mahdi Jahanmehr
    The purpose of this paper is to compare Hick’s pluralism with Plntinga’s exclusivism concerning religious diversity. In explaning his pluralistic approach، Hick introduces problems of Christian exclusivism and inclusivism and contends that the only way to get rid of these challenges، is the theological revolution of the «Christ-centered» to «God-centered» by means of a religious pluralism. He holds that the apparent differences between religions and their claims arising of negligence from the symbolic language of religion. Plantinga contrary to Hick، differs between religions as a reason for the contradictory stance of pluralism، and sees the legitimacy of religious exclusivism. In explaining and defending his exclusivistic position، he rejects both moral and epistemological criticisms. Finally through his «proper function theory» and through borrowing from the «Aquinas- Calvin Model» Plantinga tried to justify the validity of their religious exclusivism. By comparing these two views and their principles and arguments، it seems that، both views on major issues، particularly in terms of epistemological justification، are confronted with some problem. However، it seems that Hick''s theory، for the emphasis on the aspect of the tolerance between faiths، is more attractive than Plantinga’s religious exclusivism.
    Keywords: Religious exclusivism, religious pluralism, religious experience, salvation, John Hick, Alvin Plantinga}
  • جان هیک
    مترجم: محمد محمدرضایی
    این مقال بر آن است تا افق روشنی از پلورالیسم دینی و ارتباط آن با ادیان گوناگون از جمله مسیحیت و به ویژه اسلام عرضه کند. جان هیک (طراح پلورالیسم دینی در جهان معاصر) ضمن طرح و نقد انحصارگرایی و شمول گرایی، از پلورالیسم دینی دفاع می کند و یگانه راه توجیه کثرت دینی را پلورالیسم می داند. به نظر او، پلورالیسم دینی بر آن است که حقانیت و نجات بخشی در زندگی، حق انحصاری هیچ دینی نیست، همه آن ها یکسان حقانیت و نجات بخشی دارند. او معتقد است که هیچ صلح واقعی میان ادیان جهانی نخواهد بود تا زمانی که هر دینی در مورد خود، تصور برتری بر ادیان دیگر دارد. صلح پایدار و گفت گوی واقعی هنگامی رخ می نماید که بپذیریم که ادیان متفاوت، تفسیر های متفاوت و به یکسان معتبری از واقعیت نهایی و خدا هستند. همچنین او معتقد است که اندیشه پلورالیستی ریشه در تفکر شرقی و اسلامی دارد و به تعبیری خاستگاه اندیشه پلورالیسم دینی در شرق است نه در غرب. او بر این عقیده خود در حوزه اسلام به عباراتی از خواجه عبدالله انصاری، ملای رومی و ابن عربی متوسل می شود.
    کلید واژگان: پلورالیسم دینی, انحصار گرایی دینی, شمول گرایی دینی, واقعیت نهایی, خدا, فنومن, نومن, گرایش های عرفانی, ادیان, کثرت دینی, اسلام, مسیحیت}
    John Hick
    This article aims to present a clear horizon of religious pluralism and its relation with different religions including Christianity and Islam in particular.To this end, first exclusivisim and inclusivism are discussed. Reviewing inclusivism and exclusivisim John Hick, the founder of contemporary theory of religious pluralism, defends religious pluralism and maintains that it is the only justification for religious diversity. In his view, the rightfulness and the salvation in life is not a monopoly of a single religion. Every religion shares an equal degree of rightfulness and salvation. He believes that there will be no peace among world religions as far as every religion believes itself to be the superior. A sustainable and peace and true dialogue can occur only when we accept that different religions are different but equally valid interpretations of the ultimate reality and God. He also believes that pluralistic thoughts stems from the eastern and Islamic thought. In other words, the east not the west is the origin of religious pluralism. As cases in point, he cites from Khajah Abdullah Ansari, Mwlana and Ibn Arabi.
    Keywords: religious pluralism, religious exclusivism, religious inclusivism, ultimate reality, God, phenomenon, noumenon, mystical approaches, religions, Islam, Christianity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال