به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Semantic » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Semantic» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید پوردانش*، مهدی بهنیافر
    پژوهش حاضر به این مساله می پردازد که آیا تعریف تارسکی از مفهوم نتیجه ی منطقی در مقاله ی دوران سازش «درباره ی مفهوم نتیجه ی منطقی» (1936) چنان که مدعای این مقاله است مفهوم عام نتیجه ی منطقی را فراچنگ میآورد یا نه. برای آن-که دریافته شود رویکرد غالب به نتیجه ی منطقی در زمان تارسکی (مفهوم نظریه برهانی نتیجه) چه خللی داشت که او را به کوشش برای ارایه ی تعریف جدیدی از نتیجه منطقی سوق داد، نخست رویکرد نظریه برهانی به مفهوم نتیجه ی منطقی را معرفی و ناکارآمدی آن را از نظر تارسکی بررسی خواهیم کرد، سپس دو تفسیر از مفهوم نتیجه ی عام مد نظر او را بیان خواهیم نمود. تفسیر نخست از مفهوم عام نتیجه نزد تارسکی آن مفهومی است که همه ی انسان های معمولی و غیرمتخصص در فلسفه، منطق و ریاضیات در زبان روزمره بکار می برند؛ تفسیر دوم آن است که مراد تارسکی از مفهوم عام نتیجه آن مفهومی است که برای اهل فن یعنی منطق دان و ریاضی دانان «عمومیت» دارد و در روش اصل موضوعی بکار رفته است. ما از تفسیر دوم دفاع می کنیم و ضمن بررسی توصیفی- تحلیلی تعریف پیشنهادی او از این مفهوم و ارایه ی مثالی از آن در نهایت نتیجه می گیریم که کوشش تارسکی برای فراچنگ آوردن مفهوم عام نتیجه قرین موفقیت بوده است.
    کلید واژگان: نتیجه ی منطقی, مفهوم عام نتیجه ی منطقی, مدل, سمانتیک, نظریه برهان}
    Saeid Pourdanesh *, Mahdi Behniafar
    This article is concerned of the problem that weather Tarski’s definition of the ‘logical consequence’ in his seminal article ‘On the Concept of Logical Consequence’ (1936), as his article claims, captures the common concept of logical consequence or not. First of all, for understanding what defect had prevailing approach of logical consequence (proof- theoretical approach) that led him to attempt to present new definition of concept of logical consequence, I introduce proof-theoretical approach to logical consequence and examine its default and then explain two interpretations of his definition of the common concept of logical consequence. the First interpretation is that the common concept of logical consequence is the concept that all of ordinary and non-professional peoples in philosophy, logic and mathematics use. the Second interpretation is that what Tarski means by the common concept of logical consequence is the concept that for professional peoples in logic and mathematics is ‘common’ and already used in axiomatics. I defend the second interpretation and after descriptive-analytic examination of his suggested definition of this concept and presentation of example of it, I finally conclude that Tarski in his attempting for capture of the common concept of logical consequence has succeeded.
    Keywords: Logical consequence, The Common Concept of Logical Consequence, Model, Semantic, Proof Theory}
  • آروین مرادی*

    در بحث از زبان دین، افراد و جریان های مختلف، هر کدام از مبانی نظری خود به ماجرا پرداخته و سعی کرده ا ند درباره این موضوع نظریه پردازی کنند. با این حال، در بحث های معاصر پیرامون زبان دین، هنوز نسبت بین رویکردهای نومینالیستی با بحث زبان دین، به شکل مدونی مورد بررسی قرار نگرفته و ابعاد بحث روشن نشده است. در این مقاله، ضمن مطرح کردن یکی از رادیکال ترین تیوری های نومینالیستی، یعنی شیی گرایی (رییزم)، نسبت بین شیی گرایی و زبان دین را مطالعه کرده و به این منظور، نسبت تاریخی بین نومینالیسم و زبان دین، خصوصا از اوکام تا کانت را ارزیابی کرده و سپس با طرح دیدگاه های معناشناختی کوتاربینسکی «نظریه پرداز شیی گرایی» و نیز مطالعه سیستم منطقی شیی گرایی، نسبت این نظریه را با بحث زبان دین بررسی کردیم

    کلید واژگان: شئ گرایی, رئیزم, نومینالیسم, زبان دین, معناشناسی}
    Arvin Moradi*

    In the discussion of the religious language, different philosophers have each addressed their own theoretical foundations and tried to theorize about this issue. However, in contemporary debates about the religious language, the relationship between nominalist approaches and the religious language has not yet been systematically examined and the dimensions of the debate have not been clarified. In this article, while introducing one of the most radical nominalist theories, namely Reism, we have studied the relationship between reism and the religious language. To this end, we assessed the historical relationship between nominalism and the religious language, especially from Ockham to Kant, and then, by proposing Kotarbinski's semantical perspectives as well as the logical system of reism, we applied reism to the religious language.

    Keywords: reism, nominalism, religious language, semantic}
  • سید محمدعلی دیباجی، علی اکبر ناسخیان*

    سهروردی در آثار خود، وجود و ضرورت صورت های جوهری انواع را مورد نقد و ابطال قرار می دهد. نفی وجود صورت های نوعیه، مستلزم نفی دو قاعده مهم در فلسفه مشاء است؛ اول آنکه جوهر فقط به جوهر متقوم است و عرض نمی تواند مقوم جوهر باشد، و دوم آنکه ذاتیات در جواهر به حمل متواطی و نه تشکیکی، بر ذات خود حمل می شوند. پرسشی که در این میان مطرح می شود، آن است که نفی صورت نوعیه در دستگاه فلسفی اشراق چه جایگاهی دارد و با چه هدفی صورت گرفته است؟ با توجه به شیوه استدلال سهروردی درمی یابیم که او با آگاهی از لوازم نفی صورت نوعیه و پذیرش تقوم جوهر به هییات و نیز تشکیک در ماهیت، آن ها را در اثبات مثل و مدبرات مفارق به کار می گیرد و از این رهگذر به مفهوم نوی از طبیعت دست می یابد. طبیعت در این معنا و مفهوم نو، به منزله مبدا تدبیر نوری عالم اجسام توسط ارباب انواع و به بیانی دیگر، مبدییت نور برای حرکت های گوناگون اجسام است.

    کلید واژگان: طبیعت, جسم, صورت نوعیه, فلسفه اشراق, فلسفه مشاء, سهروردی}
    S.M.Ali Dibaji*, AliAkbar Nasekhian

    Suhrawardī in his works criticizes and refutes the existence and necessity of specific substances (forms of species). The negation of the existence of species (specific substance) forms requires the negation of two important rules in peripatetic philosophy. The first is that the substance is only dependent on the substance and the accident cannot be the fixer of the substance, and the second is that the the field of ethics and human virtues (excellences) that underlie the growth of civilization. The present article tries to identify and introduce moral virtues and express their impact on creating a semantic formulation of civilization by using the semantic method in the field of linguistics. The research findings show that the five moral virtues: wisdom, chastity, courage, generosity and justice -which are themselves characteristics of civilization- which presented in the book of “tahdhīb al-Akhlāq” have produced categories in a semantic relationship with internal concepts which in the semantic relations with civilization as a focal point, has created a semantic formulation of civilization behind the ideas of Ibn Muskawiyyah, which emphasizes the biosocial based on the preservation of human values.

    Keywords: Moral virtues, Civilization, Ibn Miskawayh, Moral refinement (catharsis), Semantic formulation, Semantic}
  • روح الله قربانی*، سید حمید حسینی، علی طاهری، محمدرضا فریدونی

    صحیفه سجادیه از مهم ترین میراث مکتب اهل بیت(ع) است. امام سجاد(ع) با استفاده از تعابیرکنایی و ظرفیت آن، مباحث کلامی از جمله صفات خداوند را در دعاهای این صحیفه ارجمند عرضه نموده اند. این مقاله تاثیر مفاهیم کنایی در تبیین صفات خداوند در صحیفه سجادیه را می کاود و نشان دهد که کدام یک از اغراض آن کاربرد بیشتری دارند. داده ها برای دستیابی به لایه های درونی و عمیق مفاهیم، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. یافته های تحقیق نشان می دهد که استفاده از مفهوم کنایه در صحیفه سجادیه سبب مجسم نمودن مفاهیم انتراعی صفات، ایجاد تکاپوی ذهنی برای درک حقیقت و سهولت دستیابی مخاطبان به لایه های زیرین معنا می گردد و از مجموع 123 کنایه در صحیفه سجادیه، 12 مورد آن  درباره صفات ثبوتیه ذاتی و فعلی و خبری خداوند است.

    کلید واژگان: تحلیل کنایه, صحیفه سجادیه, معرفت دینی, صفات خدا, معنایی}
    Roohollah Qorbani*, Seyyed Hamid Hoseini, Ali Taheri, Mohammadreza Fereidooni

    Sahifah Sajjadiyeh is one of the most important heritage of the Ahlul Bayt school. Imam Sajjad (a.s.), using his interpretations and capacity, has offered theological topics including the attributes of God in the prayers of this magnificent Sahifah. This article explores the impact of the concepts of God in explaining the attributes of God in the Sahifeh Sajadiyyah and demonstrates which of its implications are most applicable. The data are analyzed using descriptive-analytical method to achieve deeper layers of concepts. Research findings show that using the concept of oblique remark in Sahifiyyah Sajjadiyah leads to imagine abstrac meanings of the Attributes, to a mental strive to understand the truth and facilitates the reach of the audience to the lower layers of meaning. Out of 123 oblique remarks in Sahifeh, 12 cases are about the Divine essential Attributes, action Attributes and statement Attributes.

    Keywords: Analysis of Oblique Remark, Sahifeh Sajjadiyyah, Religious Knowledge, Attributes of God, Semantic}
  • احمد علی اکبر مسگری*، آرش جمشیدپور
    «نظریه حکم» موضوعی است که در چارچوب طیف گسترده ای از حوزه های فلسفی قرار می گیرد. معرفت شناسی، منطق، معناشناسی و روان شناسی شناختی حوزه های فلسفی مهمی هستند که با مباحث مربوط به «نظریه حکم» ارتباط وثیقی دارند. یکی از مسائل مهم در کانت شناسی معاصر انگلیسی زبان، بحث از سرشت نظریه حکم کانت است. تا دهه 1970، تصور خاصی از نظریه حکم کانت در میان مفسران انگلیسی زبان رایج بود. اما از دهه 1970، برخی از کانت شناسان به این نتیجه رسیدند که نظریه حکم کانت را باید به نحو دیگری تفسیر و صورت بندی کرد. این تغییر نظرگاه به ظهور طیف گسترده ای از مباحث تفسیری فلسفی در میان کانت شناسان دامن زده است. یکی از این مناقشات تفسیری بحث از نظریه حکم کانت است. بنا به تفسیر برخی از کانت شناسان معاصر، در آثار کانت رد پای دو نظریه حکم متعارض را می توان یافت که برخی مفسران از آن ها به «نظریه حمل صریح» و «نظریه حمل ضمنی» تعبیر می کنند. در این مقاله، با نظر به تفاسیر برخی کانت شناسان، این دو نظریه حمل را در مقابل هم قرار می دهیم و تفاوت های این دو نظریه را روشن می کنیم. نتیجه گیری ما این است که نظریه حکم ضمنی یا پنهان کانت با آثار او و با آرای فلسفی اش بیشتر سازگار است. اگر این نتیجه گیری درست باشد، باید برداشت مان از نظریه حکم کانت را تغییر دهیم و نظریه حکم مختار و اندیشیده کانت را نه در صورت بندی های صریح وی در نقد عقل محض و تمهیدات، بلکه در نحوه استدلال های او بجوییم. گذشته از این، یکی از لوازم مهم «نظریه حمل ضمنی» این است که اگر این نظریه را نظریه حکم مختار کانت بدانیم، باید مبحث شاکله سازی و ساختار منطقی معناشناختی احکام ترکیبی پیشینی را به شکل متفاوتی تفسیر کنیم.
    کلید واژگان: نظریه حکم, مفهوم, شهود, تحلیلی, ترکیبی, شاکله سازی, منطقی, معنایی}
    Ahmad Ali Akbarmesgari *, Arash Jamshidpour
    Theory of judgment is a significant problem in contemporary philosophy. Epistemology, logic, semantics and cognitive psychology are important philosophical areas which deal with different faces of the theory of judgment. One of the greatest problems in contemporary Kant Studies concerns Kant’s theory of judgment. Until 1970, an accepted reading of Kant’s theory of judgment was widespread among Kant’s English-speaking interpreters. Since 1970, some scholars began to understand and interpret Kant’s theory of judgment in a different way. This shift has led to huge and wide interpretive-philosophical discussions among Kant’s scholars. According to some scholars, traces of two different theories of judgment are found in Kant’s works: explicit theory of judgment and implicit theory of judgment. In this paper, considering interpretive viewpoints of some of Kant scholars, we contrast these two theories of predication and explicate their differences. Our conclusion is that Kant’s implicit or hidden theory of judgment is more consistent with Kant’s works and philosophical views. Moreover, one of the main implications of implicit theory of judgment is that we must interpret Chapter of Schematism and logico-semantic structure of a priori synthetic judgments in a different way.
    Keywords: theory of judgment, concept, Intuition, analytic, synthetic, schematism, logical, semantic}
  • عطیه زندیه*
    «اصل پراگماتیکی» مبنای پراگماتیسم پیرس است. او در تاسیس این اصل تحت تاثیر دکارت و اصطلاح «وضوح» او، و کانت و معنای «پراگما» از سوی اوست. پیرس ابتدا وضوح را از منظر دکارت و لایب نیتس معنا می کند، اما آنها را کافی ندانسته و مورد انتقاد قرار می دهد. پس از آن، اصل پراگماتیکی  خود را ارائه می دهد و آن را به عنوان عالی ترین مرحله وضوح معرفی می کند. او در نامگذاری این اصل واژه «پراگما» (نه پراکتیک) را برمی گزیند، چون مطابق نظر کانت «تجربه» در معنای پراگما دخالت تام دارد. این اصل، اصلی منطقی است که در نظریه تحقیق پیرس مطرح می شود و به آثار عملی محسوسی توجه دارد که درپی هر عقیده ای ایجاد می شود. پیرس در نظریه تحقیق از عقیده سخن می گوید آنگاه که انسان را آماده عمل می کند. او وظیفه فکر را ایجاد عادت، و هویت عادت را هدایت به سوی عمل می داند. بدین ترتیب، وی میان عقیده، عمل، عادت و آثار محسوس و عملی عقیده ارتباط برقرار می کند. این اصل هم چنین اصلی معنا شناختی است که کارکرد اصلی آن برطرف کردن معضلات مابعدالطبیعه و روشن ساختن بی معنایی برخی از گزاره های آن است.
    کلید واژگان: اصل پراگماتیکی, وضوح, پراگماتیسم, پیرس, معنا, دکارت, لایب نیتس}
    Atieh Zandieh *
    The ‘pragmatic maxim’ is basis of Pierce’s pragmatism. To form this maxim, Pierce was influenced by Descartes’s and Kant’s ideas – especially Descartes’s term of ‘clearness’ and Kant’s interpretation of “Pragma”. At first step, Pierce defined clearness from Descartes’s and Leibniz’s points of view; however, he found these points of view insufficient and criticized them. After that, he presented his own pragmatic maxim and introduced this maxim as the highest level of clearness. In order to give a name to this maxim, Pierce selected the term of ‘Pragma’ (instead of ‘practice’), because - based on Kant’s view - ‘experience’ absolutely interferes in the meaning of pragma. The pragmatic maxim, is a logical maxim that was outlined in Pierce’s ‘research theory’ and it is focused on a sensible practical effect created after every theory. In research theory, Pierce discussed ‘opinion’ as it makes the human ready to act. According to Pierce’s discussion, the task of human’s thought is ‘to create habit’, and the identity of habit is ‘to direct into action’. As a result, Pierce made a connection between opinion, action, habit, and sensible and practical effects of opinion. The Pragmatic maxim is also a semantic maxim and its main functions are clearing the metaphysics’ dilemmas and clarifying that some of its terms are meaningless.
    Keywords: Pragmatic Maxim, Clearness, Pragmatism, Pierce, Semantic, Descartes, Leibniz}
  • رحمان عشریه، حسن رضایی هفتادر، سیدمهدی میرزابابایی
    مسئله شر همواره یک شبه اعتقاد است.هویت شناسی شر و ارتباط آن با  رنج ، مسبوق به ارائه رهیافت این معضل اعتقادی است.قرآنپدیدهشر را در آیاتگوناگون مطرح می کند.باتحلیلمیدان هایمعناییواژگان همنشینشر در قرآن، می توانبه هستی شناسیشر درقرآنرسید. تحلیلواژگان قرآنراه هایمختلفیداردکهمیدان هایمعناییروشبدیعیبرایاینمنظور است. اگرچهراه حل هایگوناگونیبرایاینمسئلهبیانشده است،امابازطرحاینموضوعبهعنوانیکشبههجدیو جدیداعتقادی،نگاهینوو دقتیعمیقدر اینمسئلهنیازاست. تحقیقپیش روباتاکیدبرواژگانهمنشینشر،در صددتبیینسرشتشروتحلیلجهان بینیقرآندربارهشروارتباطآنبادشواری هاست.آیاتقرآن برخیپدیده‎هایدشوار را خیرمی داندوبرخیملایماترا شر معرفیمی کند؛ازاین روازمنظر قرآنمیاندشواریوشررابطهتساوینیست.درنگاهقرآنخیربودنیاشربودنپدیده ای،به آثار و نتایجآن پدیدهمرتبط است. قرآن امتحان رایکیاز حکمت هایوجودیشر معرفیمی کند.جهل موجب می شودانسانخیریراشریاشریراخیرتلقیکند.


    کلید واژگان: شر, معناشناسی, میدان هایمعنایی, روابطهمنشینی}
    Rahman Oshrieh, Hasan Rezaeii Haftadar, Sayed Mahdi Mirzababaei
    The issue of evil is always a pseudo-belief. The identity of evil and its relation to suffering is informed of providing an approach to this belief dilemma. Qur'an presents the phenomenon of evil in various verses. one can find the evil ontology in the Quran, by analyzing the semantic fields of the companion words of the evil in the Quran. The analysis of the Qur'anic words has several ways in which semantic fields are a novel method for this purpose. Though various solutions have been proposed for this issue, But the revelation of this issue, as a serious new suspicionin the belief, needs a new and deep look at this issue. This article intend to explain the nature of evil and to analyzing the worldview of the Quran about evil and its relation to the difficulty, to emphasize the companion words of the evil. The verses of Qur'an calls some difficult phenomena the good and introduce some of benefits the evil, therefore, from the point of view of Quran, there is no equality between the difficulty and the evil. In the view of Quran, the good or evil of the phenomenon is related to the effects and results of that phenomenon. The Quran introduces the test as one of existential wisdom the evil. Ignorance makes it possible for man to regard good as evil or evil as good.
    Keywords: Evil, Semantic, Semantic Field, Companion Relation}
  • محمدحسین شیرافکن، فاطمه صاحبیان، علیرضا قائمی نیا
    تقوا از واژگان کلیدی قرآن است که درک مفهوم آن در بستر قرآن کریم در سیر انسان به سوی کمال کارگشاست. این معنا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است؛ از سوی دیگر تقوا امری نیست که انسان بتواند بر پایه عقل خویش، راه های دستیابی به آن را کشف کند؛ از‏این رو قرآن در آیه 115 سوره توبه بیان می‏کند که تبیین راه ها و زمینه های تحصیل تقوا از اموری است که می‏بایست از جانب خدا روشن و بیان گردد؛ بنابراین کشف حقیقت تقوا بر پایه کشف لایه های آن از طریق قرآن کریم است. از جمله راه های کشف معنای تقوا معناشناسی این واژه در قرآن است. از طرفی یکی از راه های شناخت ویژگی های هر چیز، معرفت‏یافتن به مواردی است که در تضاد با آن هستند. در این مقاله واژگانی که در قرآن کریم در تضاد با این واژه برای دریافت این مفهوم به کار رفته‏اند، واکاوی و تحلیل شده‏اند که کفر، عدوان، ظلم، کبر، فساد، فجور، اسراف، خسران، خیانت و اختیال از آن موارد می باشد. همچنین تلاش شده است با واسطه مقابل‏ها، به معنای حقیقی تقوا نائل شویم.
    کلید واژگان: تقوا, قرآن, تقابل, معناشناسی, ظلم, فساد}
    Mohammad Hossein Shirafkan, Fatemeh Sahebian, Ali Reza Ghaeminia
    The Quran whose wisdom of descent is the guidance of the universe, in order to achieve this, has set a path for man's journey towards the purpose of creation. To secure this path and progress, there are elements that human benefit from it by grabbing to it and assuming Quranic manners. Among the ighest of those components, is piety (taghva). The plurality of verses includes virtue sign of the attention of the Creator to this component and its efficacy in the perfection of individuals. The proper understanding of Quranic components, especially piety, is one of the things that need to be addressed. The discovery of the truth of piety is based on the discovery of its layers through the Holy Quran. Among the ways of discovering the meaning of piety is the semantics of this word in the Quran. On the other hand, there are ways to know the characteristics of each case, Understanding the things that are in conflict with it.In this article, the words are analyzed that in the Holy Quran in contradiction with this word, they have been used to understand thisconcept which are some of them blaspheme, enmity, oppression, pride, corruption, libertanism, extravagance, loss, disloyalty, rebellion. We tried to achieve the true meaning of piety through the intermediary of the concepts of opposite.
    Keywords: Piety, Quran, Opposite, Semantic, Oppression, Corruption}
  • ابوالفضل صبرآمیز *، مرتضی حسینی
    فیلسوفان مسلمان در نظریه وجود ذهنی، مسئله واقع نمایی علم و تطابق ذهن و عین را پیش فرض گرفته اند. این پیش فرض با چالش هایی روبه روست. به طور مثال فیلسوفان معاصر غربی مثل کواین، دیویدسون، مسئله تطابق ذهن و عین را که پیش فرض طرح وجود ذهنی است، از ریشه به چالش می کشند. این فیلسوفان معتقدند بدون داشتن چهارچوب معرفت شناسانه یا معناشناسانه، پرداختن به مسائل هستی شناسی راه به جایی نمی برد. با این حال با فرض قبول اصل وجود ذهنی و پذیرفتن تشخص موجودات ذهنی، می توان نقش جدیدی برای مفهوم وجود ذهنی تعریف کرد. در اینجا از نسبت میان ذهن و موجودات ذهنی در درک و تولید عبارات زبانی می پرسیم و سعی می کنیم نشان دهیم می توان با کمک مبحث وجود ذهنی پاسخی به پرسش «چگونه به فهم جملات یا عبارات زبانی می رسیم» داد. در نهایت بر این نکته تاکید می کنیم که پذیرش وجود ذهنی موجب می شود جنس قواعد زبانی دخیل در فهم یک عبارت یا جمله زبانی را توصیفی و نه تجویزی و دستوری بدانیم.
    کلید واژگان: وجود ذهنی, مطابقت, قواعد زبانی, هستی شناسی, معناشناسی}
    A. Sabramiz, M. Hajhoseiini
    Regarding the theory of mental existence, Muslim philosophers have presumed the issues of scientific reality and the match between objectivity and subjectivity. However, this presumption is faced with different challenges and it seems that indeed these challenges do not allow the mental existence to have the sufficient efficiency. On the other hand, the ideas of contemporary philosophers including Quine and Davidson essentially challenge the very idea of a match between subjectivity and objectivity, which is the prerequisite of the mental mode of existence. These philosophers believe that we have to use epistemology or semantics for addressing existential issues. We try to show that having accepted these criticisms, mental existence cannot fully play its previous role; however, by assuming the acceptance of the principle of mental existence and recognizing mental creatures, we can define a new role for this mode of existence. Here, we will question the relation between mind and mental creatures considering the understanding and construction of language expressions. Also, we will try to show that the response given to the question “how do we reach an understanding of sentences or lingual expressions?” based on prescriptive rules (grammar) is in odds with recognizing the characterization of mental creatures; accordingly, accepting the mental mode of existence will lead to the fact that language rules are descriptive and not prescriptive.
    Keywords: Mental existence, Correspondence, linguistic Rules, Ontology, Semantic}
  • اعلی تورانی*
    یکی از مکاتب جدید فلسفی، مکتب پدیدارشناسی است. بر اساس دیدگاه محوری این مکتب، تنها فنومن یا پدیدارهای امور متعلق شناسایی هستند. در مقاله حاضر نسبت مکتب پدیدارشناسی با مقوله معناداری بررسی می شود و بررسی خواهد شد که آیا با توجه به رویکردی که این مکتب نسبت به عالم و شناخت آن دارد، می توان برای عالم معناداری قائل شد؟ بررسی های این مقاله نشان می دهد که با رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیکی که پدیدار شناسی را به تجربه دینی و در نهایت جنبه هرمنوتیکی آن بازمی گرداند، نمی توان معناداری را توجیه کرد اما با دیدگاه الهیات سیستماتیک که به لحاظ قبول معنا، جزو پدیدارشناسی دینی و از رویکرد های دیگر در پدیدار شناسی شمرده می شود می توان بحث معناداری را اثبات نمود.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, معناداری, هرمنوتیک, الهیات سیستماتیک}
    Aela Toorani*
    One of modern philosophical schools is phenomenology which is based on the exclusive subject of the knowledge is phenomenon. At this article, the relation between phenomenology and semantics has been discussed investigating that does it possible to regard a semantic world when the approach of this school to the world and its knowledge is considered? It will be clarified that by the hermeneutical phenomenology which is referring the phenomenology to the religious experience will not be able to justify a semantic world. However by the systematic theology in terms of accepting semantic has been considered as religious phenomenology and regarded as the other approach of phenomenology, the semantic will be approved.
    Keywords: phenomenology, semantic, hermeneutic, systematic theology}
  • مهدی زمانی
    ابن سینا معتقد است صفات خداوند علاوه بر مصداق، از نظر مفهوم نیز واحد و یکسانند و در مقابل ملاصدرا بر تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات تاکید می ورزد و دیدگاه ابن سینا را مردود می شمارد. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، مبانی و نتایج هر یک از این دو نظریه تحلیل خواهد شد. نظریه ابن سینا در معناشناسی اوصاف الهی حاکی از اصالت دادن وی به کاربرد الفاظ است، در حالی که ملاصدرا به معانی الفاظ در هنگام وضع اهمیت بیشتری می دهد. در پرتو نظریه توصیفی معنا می توان یگانه انگاری مفهومی اوصاف الهی را در راستای اصلاح دیدگاه ما در تبیین ویژگی های واجب الوجود ارزیابی کرد. تفکیک معنای استعمالی از معنای وضعی، با تاکید بر «کارکردگرایی» آلستون زمینه عبور از معانی اولیه الفاظ را فراهم می آورد و راه را برای انعطاف پذیردانستن زبان و در نهایت اتحاد معانی اوصاف الهی باز می کند. از تلاش های متکلمان مسلمان برای نفی «تشبیه» و «تعطیل» و نیز برخی نظرهای اندیشمندان علم اصول در باب استعمال الفاظ هم می توان راه برون رفت از مشکلات هم معنایی کامل و تغایر صرف معنای صفات را پیدا کرد. افزون بر این کنار نهادن دیدگاه های افراطی منکران و موافقان ترادف و انتخاب راه میانه نیز سهم تغایر و اتحاد (ترادف) مفاهیم اوصاف الهی را حفظ می کند. بنابراین، دیدگاه ابن سینا نوعی نظریه اصلاحی در باب معناشناسی اوصاف الهی است که ارتقای معرفت حکمی را در تعیین معنای الفاظ دخالت می دهد، اما نظریه ملاصدرا توصیفی است که با توجه به تغایر مفهومی صفات بر تصحیح حمل اوصاف مختلف و مفید بودن آن تاکید دارد.
    کلید واژگان: ابن سینا, اتحاد مفهومی, تغایر مفهومی, صفات خداوند, معناشناسی, ملاصدرا}
    Mehdi Zamani
    Avicenna argued that the concept of God''s attributes are identical، and Mulla Sadra stresses on the unity of attributes in concept and difference of them in real and rejected the perspective of the Avicenna. This article is trying to begin with the two competing views can be explained by on the base of some of the topics in the semantic and then analyzed its foundation، and results. Avicenna''s theory on the meaning of the words stresses on use. However، for Sadra the meanings of words when enacted is more important. According to the descriptive theory of meaning the theory of unity of divine attributes can be meant to correcting our vision about characteristics of the Self-existent. With separating primary meaning of the words and their applications with emphasis on Alston’s functionalism we could pass from primary meanings of words provides a flexible way to change language and ultimately unite the meanings of God''s attributes. In addition، to abandon the extreme views of the deniers and supporters of Synonymy and choose the middle path of unity difference (sequence) to maintain the concept of the divine attributes. Thus Avicenna''s view is a corrective theory about the semantics of Divine Attributes that enhance the knowledge of the divine decree in determining the meaning of words but Mulla Sadra''s theory is descriptive theory that with attention to difference of concepts of Attributes stresses on correcting attribution and usefulness of it.
    Keywords: semantic, conceptual unity, conceptual difference, attributes of God, Mulla Sadra, Ibn Sina}
  • محمد جواد نجفی، جواد محمدی
    این پژوهش بر آن است تا در خلال معناشناسی لغوی و قرآنی واژه «اسلام» رابطه آن را با بحث «پلورالیزم دینی» مورد کنکاش قرار دهد. «اسلام» در لغت از «سلم» گرفته شده و به معنای انقیاد و اظهار خضوع و تسلیم است، زیرا از سرکشی و امتناع که نوعی آفت و فساد محسوب می شود، خالی است. «اسلام» در عرف آیات قرآن به معنای تسلیم بودن در برابر خدا و اوامر اوست؛ اوامری که از سوی پیام آوران خدا به مردم ابلاغ شده است، بنا بر آیات مرتبط با رسالت پیامبر اسلام (ص)، یکی از مهمترین لوازم تسلیم، اعتقاد به رسالت آن حضرت است. این معنا با پلورالیزم دینی به مفهوم تاکید بر حقانیت دین اسلام همراه با منحصر ندانستن نجات در آن و زندگی مسالمت آمیز با پیروان ادیان دیگر سازگار است، ولی با تعریف دیگر آن که مدعی تکثر و تساوی آنان در برخورداری از حقیقت باشد، سازگاری ندارد.
    کلید واژگان: معناشناسی, اسلام, قرآن, پلورالیزم دینی}
    This research attempts to consider the relationship between "Islam" And "religious pluralism" through lexical and Quranic semantic of "Islam". This word derived from "Selm" in Arabic and means subordination, humility and submission, because it does not have any insubordination and refusal. In Quranic verses "Islam" means "being surrendered to God and his commands", the commands that transmitted to people by messengers of God. Therefore, according to the verses of noble Quran, one of the most important submission conditions is the belief that Prophet Muhammad (pbuh), is the messenger of God. This reading is consistent with a meaning of the religious pluralism that emphasizes on rightfulness of Islam along the salvation of non Muslim people and, also, peaceful life with them, while is inconsistent with the definition that believe in plurality and equality of religions in rightfulness.
    Keywords: Semantic, Islam, Quran, Religious Pluralism}
  • ویلاردون ارمن کواین
    مترجم: فردین جهان بین
    به اعتقاد کواین، طی دو قرن گذشته پنج نقطه عطف رخ داده است که تجربه گرایی در نتیجه آنها تحولی مثبت یافته است. آنها عبارتند از: تغییر از مفاهیم به واژه: تغییر تمرکز معناشناختی از عبارات به جملات: تغییر تمرکز معناشناختی از جملات به نظام جملات: ترک ثنویت تحلیلی-ترکیبی، و طبیعت گرایی. وی در این مقاله به جزییات این پنج مورد می پردازد.
    کلید واژگان: مفاهیم, واژه, عبارت, جمله, ثنویت تحلیلی, ترکیبی و طبیعت گرایی}
    W. V. O. Quine, Trans. Fardin Jahanbin
    In the past two centuries there have been five points where empiricism has taken a turn for the better. The first is the shift from ideas to words. The second is the shift of semantic focus from terms to sentences. The third is the shift of semantic focus from sentences to systems of sentences. The fourth is, in Morton White's phrase, methodological monism: abandonment of the analytic-synthetic dualism. The fifth is. naturalism: abandonment of the goal of a first philosophy prior to natural science. Quine in his article proceed to elaborate on each of the five.
    Keywords: empiricism, semantic, ideas, sentences, methodological monism, naturalism}
  • سیدمجید ظهیری
    منطق جدید با پیشرفت ها و توسعه های گسترده ای که داشته است می تواند ابزاری قوی جهت تبیین براهین فلسفی و الاهیاتی به شمار رود. اصل موضوعی بودن سیستم های منطقی جدید کمک بزرگی در کشف سازگاری یا ناسازگاری های استدلال های فلسفی و الاهیاتی است. افزون بر این، اهمیت اصل موضوعی کردن نظام های فلسفی و الاهیاتی بر اهل نظر پوشیده نیست و استفاده از نظام های پیشرفته منطقی جدید برای این هدف مهم نیز می تواند سودمند باشد. در این جستار برآنیم که با ذکر نمونه هایی ، نحوه کاربرد و اهمیت نظام های منطقی جدید و روش اصل موضوعی را در حل پاره ای از مهم ترین مسائل الاهیاتی نشان دهیم. یکی از مسائل مهم و زیر بنایی الاهیات مساله اثبات وجود باری است. یافتن براهین مستحکم اثبات وجود خدا مبتنی بر نظام های منطقی جدید دیری نیست که برخی از بزرگ ترین منطق دانان جدید را به خود مشغول داشته است؛ بنابراین، برای آشنایی با نمونه های گوناگون این تلاش ها مهم ترین آن ها در این تحقیق ذکر شده و با توجه به وسعت یک مقاله یکی از این براهین که بر منطق موجهات جدید مبتنی است مورد بررسی تحلیلی قرار گرفته.
    کلید واژگان: منطق, الاهیات, منطق موجهات (Modal Logic), منطق آزاد (Free Logic), گزاره ضرور ازلی, برهان پذیری, نحو (Syntax), معنا (Semantic)}
    Seyyed Majid Zahiri
    New logic, because of its great growth and development, can be counted as a powerful instrument to explicate philosophical and theological demonstrations. The fact that new logic systems are postulates is a great help to find out the consistency or inconsistency of philosophical and theological proofs. In addition, the importance of making philosophical and theological systems as postulates is known for the expert and using the new logical advanced systems can be helpful for achieving this important purpose.In this article by mentioning some examples, I will show the methods of applying the new logical systems and their importance and the method of postulate in solving some of the most important theological questions. One of the important and underlying subjects of theology is the issue of proving God's existence. It's not a long time that some of the great new logicians are engaged to find strong demonstrations for proving God's existence based on the new logic systems. Thus to be familiar with some different examples of these efforts, the most important ones are mentioned in this research and taking into account the extent of an article, one of these proofs which is based on the new modal logic has been analytically investigated.
    Keywords: logic, theology, modal logic, free logic, pre, eternal necessary statement, demonstrability, syntax, semantic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال