به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Sheikh Mofid » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Sheikh Mofid» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن قاسمپور*
    در تاریخ تفکر بشری هیچ مسیله بنیادینی به اندازه شناخت خدا، که جز به واسطه صفات او تعالی مقدور نیست، بشر را به اندیشه وادار نکرده، و پاسخ به نحوه به کارگیری این صفات، مطالبه ای جدی از متفکران هر عصر، خصوصا فلاسفه و متکلمان، بوده است. در میان اندیشمندان اسلامی و در فکر کلامی فلسفی امامیه، اندیشه شیخ مفید و ابن سینا به عنوان تاثیرگذارترین و پایدارترین اندیشه ها در حوزه کلام و فلسفه، که تحولات فکری عمیقی را پس از خود سبب شده است، از امتیازات ویژه ای در این زمینه برخوردارند. این نوشتار در صدد است با الگو قراردادن این دو فکر فلسفی و کلامی در جغرافیای فکر شیعه، دیدگاه این دو اندیشه را در مسیله ای مهم در باب صفات الاهی، یعنی «توقیفیت اسما و صفات الاهی» بررسی کند. در این خصوص هرچند شیخ مفید صراحتا به توقیفیت، و ابن سینا به عدم آن قایل شده، اما هر دو به جواز عقلی آن حکم کرده اند؛ لذا با توجه به مبانی مشترک مستنبط و مستخرج از آرای هر دو متفکر و نیز کشف و فهم مبنایی نبودن اختلافات ظاهری میان ایشان در مسیله فوق، امتیاز توحیدی فکر شیعه به عنوان مبنای دو فکر و نیز وجه جامع میان کلام امامی و فلسفه اسلامی، به عنوان یافته نهایی محل تاکید قرار گرفته است.
    کلید واژگان: صفات الاهی, توقیفیت, شیخ مفید, ابن سینا, فلسفه و کلام اسلامی}
    Mohsen Ghasempour *
    In the history of human thinking, no fundamental problem has forced mankind to think as much as the knowledge of God, which cannot grow except through His attributes. Answering how to use these attributes has been a serious request from thinkers of every age, especially philosophers and theologians. The view of Sheikh Mofid and Avicenna, as the most influential and stable views in the field of theology and philosophy, which caused profound intellectual changes after them, have special privileges among Islamic thinkers and in the theological-philosophical thought of Imamiyya. Modeling these two philosophical and theological views in the system of Shia thought, this article aims to examine them on an important issue regarding divine attributes, that is, "tawghifiyat of divine names and attributes". In this regard, although Sheikh Mofid believes in tawghifiyat, and Avicenna does not, both of them have stated that it is intellectually permissible. Therefore, taking into account the common bases inferred and extracted from the opinions of both thinkers and paying attention to the lack of fundamental differences between them in this regard, the article concluded the monotheistic value of Shiite thought as the basis of the two views and also as the comprehensive aspect between the Imami theology and Islamic philosophy.
    Keywords: divine attributes, Tawghifiyat, Sheikh Mofid, Avicenna, Islamic philosophy, theology}
  • مهدی (کورش) نجیبی*

    جستار پیش رو به روش گردآوری کتابخانه ای نرم افزاری و نیز داده پردازی تحلیلی انتقادی، با هدف تبیین سیر تحولات فکری متکلمان شیعی در جهت ارتقاء کلام شیعه به نگارش درآمده است و ضمن بزرگداشت مقام علمی و نبوغ شیخ مفید و پیشگامی او در ارایه شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در علم کلام و استدلالی نمودن اعتقادات و ارایه تشیع به مثابه نظام فکری و علمی مستقل از سایر مذاهب، به بررسی مبانی کلامی ایشان پیرامون عالم هستی پرداخته و ضمن نادرست دانستن انگاره ایشان درباره مادیت هستی، به تشریح پیامدهای آن، به ویژه تکیه بر استدلال های عقلی صرف در جهت تاویل ظواهر آیات و روایات و نیز پذیرش آموزه های ناسازگار با مبانی خود پرداخته است. همچنین استدلال های ایشان را در مواردی همچون نفی تجرد ارواح بشری، نفی عالم ذر، نفی نعمت های معنوی بهشت و حمل بر مجاز نمودن معانی برخی آیات و روایات را به چالش کشیده است. هر چند مقالاتی در باره نقد مادی انگاری متکلمان نوشته شده است، اما تاکنون تک تک آراء شیخ مفید و مبانی وی از کتب ایشان استخراج نشده و پاسخ داده نشده بود؛ پاسخ هایی که برخی در نوع خود تازگی دارد.

    کلید واژگان: شیخ مفید, انگاره مادیت عالم, عالم ذر, عالم برزخ, ارواح بشر, نعمت روحانی بهشت}
    Mahdi Najibi *

    This essay aims to explain the course of rational development of the Shiite theologians adopting library reference method and critical study of the data. Not only, the author has venerated the academic position and genius of Sheikh Mofid as a pioneer in his method of reconciliation between the faith and reason in theology and the rationalization of matters of faith, but also respected his particular introduction of Shiism as a coherent and independent school of thought separate from other schools. The author has studied his theological principles about the created world considering his idea that the world is material incorrect. He has shed light on the consequences of Mofid’s theory particularly his reliance on the mere rational arguments in order to interpret the apparent meaning of the Qur’an and traditions and also his acceptance of doctrines irreconcilable with his own principles. Thus, the author has gone to challenge Mofid’s arguments for cases such as the corporeality of man’s spirit, the negation of the world of pre-existence “Dharr”, the negation of spiritual blessings of heaven and the metaphorical interpretation of some verses and traditions. Some critical articles have been written on the theologian’s materialistic approach; however, Sheikh Mofid’s opinions have not been inferred from his books and answered one by one and separately, yet. Some suggested answers are new of their kind.

    Keywords: Sheikh Mofid, the idea that the world is material, the world of pre-existence, the purgatory world, the spirits of men, the spiritual blessings of heaven}
  • عبدالمحمد شیروانی شیری *، مهدی نصرتیان اهور

    مسئله ارتباط عقل و نقل و قلمرو تقدم و تاخر و انواع کارکردهای آنها از منظر شیخ مفید در این نوشتار با روش تحلیلی توصیفی مورد کنکاش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، شیخ مفید به  نقش مصباحی تصریح دارد و به علاوه از نقش تعاملی عقل جانبداری می کند. ایشان در تعریف عقل هم به بعد نظری آن پرداخته و هم به بعد عملی آن. شیخ مفید مانند معتزله معارف دینی را اکتسابی می دانند، ولی وجوب نظر را به دلیل امر الهی می‌گذارند نه عقل. وی عقل را در تمام مراحل استدلال و نتیجه گیری، محتاج وحی می داند. به عبارت دیگر، وحی هم محرک نخستین عقل است و هم کیفیت استدلال را به مکلف می آموزد. شیخ مفید عقل را بر خلاف اهل حدیث در فقه به کار گرفت ولی این سبب نشد که، قیاس را بپذیرد.

    کلید واژگان: شیخ مفید, عقل, کارکردهای عقل, تعاملی, مصباحی}
    Abdolmohammad Shirvani Shiri *, Mehdi Nosratian Ahvar

    The issue of the relationship between reason and transmission and the realm of priority and posteriority and their types of functions from the perspective of Sheikh Mofid has been explored in this study by an analytical-descriptive method. The results of the research show that Sheikh Mofid specifies the role of being a light, miṣbāh, and also supports the interactive role of reason. In defining reason, he has dealt with both its theoretical and practical aspects. Sheikh Mufid, like the Mu'tazilites, considers religious knowledge to be acquired, but they leave the necessity of opinion because of the Divine command, not reason. He considers reason as being in need to revelation in all stages of reasoning and conclusion. In other words, revelation is both the first stimulus of the intellect and teaches the oblige, mukallaf, the quality of reasoning. Sheikh Mufid used reason in jurisprudence, unlike the people of hadith, but this did not cause him to accept feqhi analogy.

    Keywords: Sheikh Mofid, intellect, functions of intellect. Interactive, Mesbahi}
  • حسن عباسی حسین آبادی*

    خدا در فلسفه و کلام اسلامی با اسامی مختلفی خوانده می شود و مفاهیم به کاررفته برای اسم خاص خدا در فلسفه، متفاوت از کلام است. شیخ مفید، متکلمی است که از معتزله بهره گرفته و نگاه او به خدا عقلانی و با استفاده از مفهوم دینی است؛ او خدا را «الله» می نامد. خواجه نصیر شخصیت شاخص فلسفه مشاء و صاحب نظر در علم کلام و نگاه او به مسئله خدا نیز بهره گیری از فلسفه و کلام است. او از «صانع»، «خالق»، «باری»، «الله» و نیز «واجب الوجود» برای اسم خدا استفاده کرده است که از حیث مفهومی با هم متفاوت اند. مسئله ما این است که مفهوم خدا نزد شیخ مفید و خواجه تا چه حد کلامی و فلسفی است. در این نوشتار، در دو ساختار محتوایی و روش شناسی، مفهوم سازی خدا نزد شیخ مفید و خواجه، بررسی و در ضمن آن، جایگاه کلام و فلسفه در مفهوم سازی خدا نزد آنها روشن می شود. شیخ مفید، کلام را عقلانی و نه فلسفی می داند و از حیث مفهومی از فلسفه بهره کمی می گیرد. خواجه، کلام را فلسفی می کند و از حیث مفهومی که برای خدا بر می گزیند و در اثبات وجود خدا و بیان صفاتش، نگاه غالب فلسفی دارد.

    کلید واژگان: صانع, باری, خالق, واجب الوجود, شیخ مفید}
    Hasan Abasi Hossain Abadi *

     Sheikh Mofid (deceased 413 AH/1022) is a representative of Imami theology from the Theological School of Baghdad II with a rational approach. Khajeh Nasir Toosi (597-672 AH) is a representative of Imami theology from the theological school of ‘Holleh’ with a philosophical approach and has its own independent method compared to the Imami theologians of its predecessors. In Islamic philosophy and theology, God is called by various names and the concepts used in philosophy for God's specific name are different from the word. Sheikh Mofid was a theologian who used the Mu'tazilites, and his view of God is rational in the religious concept. He calls God ‘Allah’. However, Nasir al-Din al-Toosi is among philosophers and theologians with the view that God is a benefit to both. He has used the term ‘Maker’ (Saane), ‘Creator’, ‘Bari’, ‘God’ (Allah) as well as the ‘Necessary Being’ for God, which are conceptually different. The aim of this study is to determine the place of philosophy and theology in the conceptualization of God in two Imami theologians in two centuries and different methods and how they are influenced by theology and philosophy and religion to conceptualize God. The question is: To what extent is the concept of God in Sheikh Mofid and Nasir al-Din al-Toosi theological and philosophical? According to Sheikh Mofid, in the content structure, the discussion of ontology and its importance for theology in explaining the conceptualization of God has been very low and the name used is ‘God’. In Al-Nakt al-I'tiqadiyah, which is suspected of being attributed to him, the author uses the concept of ‘obligatory existence’ in combining the theological approach. In Avaeil al-maghlat, the author speaks of ‘the creator’ (Mojid) and ‘maker’ (Mohdis). But the author delivers the creator (Mojid) to Allah. Because of his belief in Togifi of names, it has limited himself to the religious and theological use of conceptualization for God. Khajeh Nasir, based on ontology to talk about God, considers the absolute name of God to be ‘Allah’, which is a Qur'anic, theological, religious, and Islamic name. But in the conceptualization of God, he is strongly influenced by philosophy, and the name he chooses for God with a decisive influence on philosophy, which he explains in his numerous sources, is ‘Necessity’ (Vojoob). Based on the philosophical foundations of "existence, bound existence and absolute existence, Necessity and Possibility, and the intrinsic and non-essential necessity”, the issue of obligatory existence is discussed.  In Sheikh Mofid's methodology, the rational method and listening are used. In proving the existence of God, he uses theological rational arguments in the argument of occurrence and uses the possibility in the argument that does not make Him needless of the philosophical method. In discussing attributes, he pays attention to both intellect/hearing (Samaa) and revelation. In attributes that he cannot use reason to analyze, he uses hearing and narration, but with the help of interpretation, he explains their attributes not by returning to the true meaning of the attributes, but by interpreting the meanings of the attributes. Khajeh Nasir also uses the argument of ‘Necessity and Possibility’ in philosophical and theological discourse to prove the existence of God. In the theological discourse, it is based on the criterion of genesis (Hodous), and in the philosophical approach, it is based on the criterion of ‘possibility’ and especially ‘the existence of possibility’ for the need for cause and existence. In explaining the proof of necessity and possibility, he also uses Quranic verses. In Tajrid ol-eiteqad and Fosoul in explaining attributes and returning attributes to the necessity of existence, there is a philosophical approach because it uses Necessary of Being to explain attributes. But in the attributes he uses for God, he obtains permission from the Shari'a with a Toghifi approach. He has considered the application of attributes to God to be conditional on the permission of Sharia and his method is negative and positive, which is used in philosophy and theology to speak of God. According to all that has been said, Sheikh Mofid is a theologian who rationalizes the word and his method is rational but he accepts reason in interaction with revelation and does not believe in the independence of reason. Khajeh is a theologian-philosopher who uses philosophy to explain God and to conceptualize God. The diversity of specific names of philosophy for the conceptualization of God is less common in Khajeh to discuss God and he is confronted with the text of philosophy and theology before him and the religious text (the Qur'an) and ignores the Greek philosophy. Although he is familiar with the philosophical concepts of ‘cause and effect’ as well as ‘power and action’, he does not use cause to conceptualize God. Khajeh emphasizes only the concept derived from Farabi and Avicenna. However, in the case of the to be Toghifi of names and attributes for God, he obtains his permission from the Shari'ah. The same is true of Sheikh Mofid. Therefore, Khajeh uses philosophy to explain theology and for him, philosophy is used to discuss God without contradicting the Shari'a and sharia is the basis that determines the limits of his philosophical explanation. According to Sheikh Mofid, the intellect has the same position. It can operate within the realm of religion and serve religion.

    Keywords: Maker (Saane), Bari, Creator, Necessary of Being, Sheikh Mofid}
  • سید مهدی ساداتی نژاد*، مهدی موحدی نیا

    مساله ی این پژوهش، تاکید بر «کلام» و اصول عقاید به عنوان مبنا و شالوده اندیشه سیاسی شیعه است. مطابق این نظر، مفاهیم کلامی ای چون نبوت، امامت، غیبت و ولایت فقها، چارچوبی هستی شناسانه و معرفت شناسانه را به وجود می آورند که دلالت های سیاسی- اجتماعی مخصوص به خود را اقتضا می کند. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی و متن محور است و با رجوع به مفاهیم پایه در متون کلامی شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی به عنوان دو چهره ی محوری علم کلام شیعی، به استنباط اندیشه سیاسی آنان و مبانی اندیشه سیاسی شیعه می پردازد. مهمترین یافته های این پژوهش تبیین شاخصه های اساسی اندیشه سیاسی مبتنی بر کلام شیعه است که ریوس آن عبارتست از پیوند و درهم تنیدگی جوهری و ساختاری دیانت و سیاست، محوریت «تکلیف» در اندیشه و کنش سیاسی، نگاه به سیاست به عنوان بستری برای استقرار دیانت، به همین دلیل در کلام سیاسی شیعه بر لزوم وجود صفاتی چون علم و عصمت برای متولیان امر حکومت، تاکید شده است.

    کلید واژگان: کلام سیاسی, شیخ مفید, سید مرتضی علم الهدی, غیبت, اندیشه سیاسی}
    Seyyed Mahdi Sadatinejad, Mahdi Movahhedinia

    The issue of this research is the emphasis on "theology" and the articles of faith as the basis of Shiite political thought. According to this view, theological concepts such as prophecy, Imamate, occultation and guardianship of jurists create an ontological and epistemological framework that requires its own socio-political implications. The method of the present study is descriptive-analytical and text-oriented; their political thought and the foundations of Shiite political thought has been inferred based on the basic concepts in the theological texts of Sheikh Mofid and Seyyed Morteza Alam al-Huda as two central figures of Shiite theology. The most important findings of this study are the explanation of the basic characteristics of Shiite-based political thought, the main ones being the connection between the essential and structural tension of religion and politics, the focus of "duty" on political thought and action, and looking at politics as a bedrock. For the establishment of religion, for this reason, the Shiite political discourse emphasizes the need for attributes such as knowledge and infallibility for those in charge of government.

    Keywords: Political Theology, Sheikh Mofid, Seyed Morteza Alam al-Huda, Absence, Political Thought}
  • علی صالحی*، حسین حاجی‌پور، عیسی مولوی وردنجانی

    با توجه به اینکه هر نظام اخلاقی ای سازمان یافته از یک مکتب فکری و نظام اعتقادی است و با لحاظ اینکه شیخ مفید از متقدمین در تاسیس و انسجام مکتب کلامی و اعتقادی امامیه بوده، پژوهش حاضر با روش تحلیل مضمون به استخراج مبانی کلامی اخلاق در اندیشه شیخ مفید اقدام کرده است؛ از این رو گزاره های کلامی شیخ مفید در محورهای معرفت شناختی، خداشناختی، راهنماشناختی، انسان شناختی و جهان شناختی با رویکرد اخلاقی، تحلیل و مبانی آن استخراج گردید که نظام اخلاقی توحیدی، اصالت روح و استخدام بدن در انجام افعال اخلاقی، اختیار انسان در زیست اخلاقی، وجود ضروری الگوی معصومان جهت تقرب و معنابخشی معاد جسمانی در نظام اخلاقی توحیدی با محوریت بهشت و جهنم، از جمله آنهاست و در نتیجه گیری نهایی، جامعیت نظریه شیخ مفید نسبت به وظیفه گروی و غایت گروی، شمولیت انسانی این نظریه، فراتر بودن از نظام اخلاقی سکولار، معناپذیری زیست اخلاقی با باور آخرت و پیامد اخلاقی بی هدفی مشخص شد.

    کلید واژگان: اخلاق, کلام, مبانی کلامی اخلاق, شیخ مفید, تحلیل مضمون}
    Ali Salehi*, Hossein Hajipur, Isa Molavi Vardanjani

    Because any moral system is organized by a school of thought and belief system, and considering that Sheikh Mofid was one of the pioneers in establishing and organizing the theological and doctrinal school of Imamiyya, the present article has attempted to extract the theological foundations of ethics via content analysis. Hence, Sheikh Mofid’s theological propositions in the fields of epistemology, theology, guidance studies, anthropology and cosmology were extracted with an ethical approach. Among them are the monotheistic moral system, the originality of the soul, the employment of the body in performing moral actions, man's free will in moral life, the necessary existence of the model of the Infallibles for proximity and the meaningfulness of the physical Resurrection in the moral-monotheistic system with heaven and hell at it center. In conclusion, the comprehensiveness of Sheikh Mofid’s theory of duty- and goal-orientation, the human inclusion of this theory, its superiority over the secular moral system, the meaningfulness of the moral life with the belief in the Hereafter, and the moral consequence of the aimlessness were revealed.

    Keywords: ethics, theology, theological foundations of ethics, Sheikh Mofid, content analysis}
  • سیده منا موسوی *
    این مقاله، به بررسی مسائل اساسی امامت، از دیدگاه شیخ مفید می پردازد، تا روشن سازد که متکلم امامیه و متقدم نامداری مانند شیخ مفید، با روش عقل گرایانه خود چه تصویری از امام ارائه می دهد و ضرورت وجود و شاخصه های امامت را چگونه تبیین می کند. به روش توصیفی تحلیلی به دست آمد که ایشان، در بیشتر مسائل امامت هماهنگ با سایر متکلمان امامیه سخن می گوید، اما در دو مسئله چالش برانگیز عصمت و علم امام، تفاوت ها بروز می یابد. مطابق رویکرد عقل گرایانه شیخ مفید، ضرورت وجود امام برخاسته از لطف و تفضل خداوند است، نه عدالت او. عصمت تام امام، مربوط به دوران امامتش است و پیش از آن، صدور گناه سهوی از او، که موجب نفرت و بی اعتباری اش نشود، جایز است. آگاهی به غیب و امور غیرمرتبط با دین برای امام، ضرورت عقلی ندارد. در همه این مسائل، ادله نقلی گاه موید و گاه منافی نگاه عقلی است. روش شیخ مفید در موارد تنافی و تعارض بسته به اعتبار روایت، جمع یا طرد است.
    کلید واژگان: امام, علم امام, عصمت, نص, لطف, شیخ مفید}
    Seyyedeh Mona Mousavi *
    Examining the basic issues of Imamate from the view point of Sheikh Mofid, this paper deals with how Sheikh Mofid, an Imamites theologian and a great scholar, depicts Imam with his rationalist method and explains the necessity of the existence and characteristics of Imamate. Carried out through an analytical-descriptive method, this paper shows that he agrees with other Imamites theologians on many issues of Imamate, but some differences are revealed in two challenging issues, i.e. infallibility and knowledge of Imam. According to the rationalist approach of Sheikh Mufid, the necessity of the existence of Imam is due to the grace and mercy of God, not His justice. The pure infallibility of Imam is related to his Imamate era, and before his Imamate, committing an inadvertant sin which does not lead to his disgrace and disputation is permissible. Knowledge of the unseen and non-religious matters have no rational necessity for Imam. In all these issues, the traditional evidence is sometimes for and some other times against the rational perspective. Depending on the validity of the tradition, Sheikh Mofid's method in contradictory cases involves inclusion or exclusion.
    Keywords: Imam, Imam's knowledge, infallibility, text, grace, Sheikh Mofid}
  • فروغ سادات رحیم پور*، عصمت همتی
    عصمت پیامبران صرف نظر از اختلافات اندکی که درباره حد و گستره آن وجود دارد، اعتقاد مشترک اکثر قریب به اتفاق فرق کلامی مسلمان و بسیاری از معتقدین به دیگر ادیان الهی است و به همین جهت اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مباحث کلامی دارد. در میان اندیشمندان شیعه نیز متکلمین بزرگ اعم از متقدم نظیر شیخ مفید و یا متاخر نظیر علامه طباطبایی به ابعاد گوناگون این مبحث پرداخته اند. علامه طباطبایی با التزام به براهین عقلی، عصمت از سهو و نسیان و خطا در دریافت و ابلاغ و تبلیغ و تبیین وحی را از لوازم نبوت می شمارد و عصمت از گناه را به پرهیز از ترک واجب و انجام حرام، یعنی فعلی که مخالف مقام بندگی و مولویت حضرت حق باشد، معنا می کند. ایشان نفی خطا و اشتباه در ادراکات حسی و علوم اعتباری و تشخیص صلاح و فساد امور تکوینی را خارج از حوزه عصمت پیامبران می داند و لذا برهانی هم بر آن اقامه نمی کند. و اما شیخ مفید با برتر دانستن عصمت پیامبر اکرم(ص) از سائر پیامبران، به عصمت آن حضرت از مطلق سهو و نسیان و کبیره و صغیره عمدی و سهوی، از اول تولد تا هنگام مرگ قائل است وبرای سایر پیامبران به جز رسول اکرم (ص) صغیره غیر عمد که موجب سبکی فاعل نشود را تا قبل از رسالت ایشان جایز می داند.
    این مقاله قصد دارد باروش کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوا به تبیین و مقایسه دیدگاه و براهین این دو اندیشمند در باب عصمت پیامبران بپردازد و مهمترین دستاورد مقاله نشان دادن اتفاق نظر دو متکلم گرانقدر در عصمت مطلق جمیع انبیا درحوزه مربوط به وحی و رسالت و در دوران نبوت ایشان و اختلاف نظر آنها در امور خارج از حوزه رسالت و دوران قبل از نبوت است.
    کلید واژگان: شیخ مفید, علامه طباطبایی, عصمت, سهو, نسیان}
    Foroughrahimpour*, Esmat Hemmaty
    In spite of few diversities in its extent and boundaries, infallibility ofprophets is a common belief of mostnumerous of the Muslim theology sects and many of other revealed religions, believers.Therefore, it has a special situation and importance among theological subjects.Among Shiite thinkers, there also are great theologians both ancient, like Sheikh Mofid and recent like AllamehTabatabaii have turned to various features of this object. AllamehTabatabaii being bound over rational proofs, regardsimmunity from oversight, forgetfulness, and mistake in reception, communication, propagation, and description of revelation as necessities of prophetess, and defines immunity from sin as keeping away of duty abandonment and doing prohibations, namely actions opposed to servituale and God’s mastership. He regards thenegation of mistake in palpable perception and nominal sciences, and recognition of expedience and corruption of creative affairs out of the object of "prophets in fallibility",so, adduse no reason about the matter.Sheikh Mofid in his turn, regarding the infallibility from Holy prophet superior to another ones, believes His Excellency tohave infallibility from any kind of purposeless and purposeful, cardinal or lesser sin, from birth, and considers other prophets liable to purposeless lesser sins that don’t cause the doers to be despised, before their prophetic mission.The present article tends to explain and comparer the opinions and reasons of these two thinker about “prophet’s infallibility", based on library method and text analysis.The most important result of this article is clarifying the similarity of viewpoints of these two grand theologians about absolute infallibility of all prophets in the area of revelation and prophecy, during their prophetic missions, and their diversity ofthoughts, out of the prophecy domain before their prophet hood.
    Keywords: Sheikh Mofid, AllamehTabatabaii, Infallibility, Prophets}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال