به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « absurdity » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «absurdity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجواد پاشایی*، محمود خلیلیان شلمزاری

    اختلال افسردگی از رایج ترین اختلالاتی است که بشر همواره در طول حیات خود افتان و خیزان با آن دست به گریبان بوده است. با نظر به عوامل و نشانه های شناختی و هستی شناسانه این اختلال و با وجود همه تحقیقات روان شناختی صورت پذیرفته پیرامون آن، همچنان خلا پژوهش های فلسفی در این باره بیش از هر پژوهش دیگری احساس می شود. بر همین اساس، پرسش اصلی تحقیق حاضر آن است که دیدگاه صدرالمتالهین در خصوص برخی علائم شناختی اختلال افسردگی همچون احساس پوچی و احساس اندوه کدام است؟ نگارندگان در روی آوردی تحلیلی-توصیفی به آرای صدرالمتالهین، به این نتایج دست یافته اند که اساسا احساس پوچی در انسان ریشه در نیافتن معنای زندگی دارد و با دریافتی درست از این معنا می توان تا حد فزاینده ای بر این احساس و نیز افسردگی حاصل از آن فائق آمد. از نظر ملاصدرا، غایت تکوینی آفرینش همه موجودات بازگشت آنها به سوی خیر اعلی یعنی خداوند است. انسان به واسطه جایگاه خاص خود در عالم آفرینش، علاوه بر سیر جبلی، به نحو ارادی نیز می تواند این مسیر را طی کند و در نتیجه یک غایت تشریعی نیز برای او قرار داده شده است. همچنین بر اساس مبانی ملاصدرا، با تقسیم اندوه و شادی به اقسام چهارگانه حسی و خیالی و وهمی و عقلی می توان گونه ها و مراتب شادی و اندوه را بهتر شناخت و تا حد امکان از احساس غم در اختلال افسردگی، که ناشی از پندار منافرت برخی اشیاء با طبع انسان است، جلوگیری به عمل آورد.

    کلید واژگان: اختلال, افسردگی, پوچی, اندوه, صدرالمتالهین}
    Mohammadjavad Pashaei *, Mahmood Khalilian Shalamzari

    Depressive disorder is one of the most common disorders that humans have been infected with throughout their lives. Considering the factors of this disorder, its cognitive and ontological symptoms, and despite all the psychological research done about it, there is still a gap in philosophical research in this field. Accordingly, the main question of the present research is: What is the perspective of Mulla Sadra regarding some cognitive symptoms of depression such as feelings of absurdity and sadness? The authors studied the views of Mulla Sadra with a descriptive-analytical method. The results show that the feeling of absurdity in humans is rooted in not finding the meaning of life, so that with a correct perception of the meaning of life this feeling and the resulting depression can be overcome to a great extent. Mulla Sadra believes that the cosmic end of the creation is the return to the supreme good, i.e. God. In this return, the human being, due to his/her exalted position among other creatures can have a volitional journey beside the cosmic one. In other words, two ends are defined for the human being: Cosmic and legislative. Moreover, by dividing sadness and happiness into the four types of sensory, imaginary, estimative, and intellectual, it is possible to better understand the types and levels of happiness and sadness. As a matter of fact, Mulla Sadra’s views give this insight that the feeling of sadness in depression is caused because a depressed person wrongly think that something is disagreeable with his/her nature.

    Keywords: Disorder, Depression, Absurdity, Sadness, Mulla Sadra}
  • احمد محمدی احمدآبادی *

    رابطه معناداری زندگی و علوم انسانی و تاثیر آن در جهت گیری علوم انسانی یکی از موضوعات بنیادینی است که با وجود اهمیت آن، کمتر مد نظر متفکران و اندیشمندان قرار گرفته است. البته بحث معناداری و پوچی زندگی و چیستی «معنای زندگی» از موضوعاتی است که همواره محل بحث بوده و تبیین آن همچنان دغدغه فلاسفه و اندشمندان است و هرکدام درصدد بوده اند تا بر اساس مبانی خاص خود در این باره راه معنادار شدن زندگی را فراسوی بشر قرار دهند و به زعم خود آینده ای بی بازگشت برای بشر ترسیم نمایند. از سوی دیگر دانشمندان علوم انسانی به گمان خود، تلاش های علمی خویش را در جهت تحصیل زندگی هر چه بهتر برای بشر به کار گرفته اند، ولی کمتر اندیشمندی جهت گیری صحیح علوم را وجهه تلاش علمی خود قرار داده است. از بین معدود فلاسفه بصیری که می توان تلاش علمی او را در جهت تبیین معنای زندگی تفسیر نمود، علامه مصباح یزدی است. این مقاله برآن است تا با تبیین «معنای زندگی» از نظر ایشان، تاثیر آن بر ضرورت جهت گیری علوم انسانی در جهت تحقق معنای زندگی انسانی بر اساس بینش توحیدی را توضیح دهد.

    کلید واژگان: معنا, معنای زندگی, پوچی, زندگی انسانی, علوم انسانی}

    The meaningful relationship between life and human sciences and its impact on the direction of humanities are one of the fundamental issues that has been less considered by thinkers, despite their immense importance. Of course, the debate about the meaning, absurdity of life and the nature of meaning of life are one of the topics that has always been the subject of discussion and its explanation is still the concern of philosophers and thinkers; each of them has tried to find a way to make life meaningful as per their own particular foundations, thus to supposedly illustrate an irreversible future for mankind. On the other hand, scholars in the humanities believe that they have employed their scientific efforts to pursue a better life for humanity. However, very few of them have directed their scientific endeavors towards a proper orientation of the sciences. Among the few insightful philosophers whose scientific efforts can be interpreted in the direction of elucidating the meanings of life, the late Allameh Misbah Yazdi stands out. Having clarified "the meaning of life" in his view, this paper aims to explain its impact on the necessary orientation of the humanities towards realizing the human meaning of life according to the monotheistic insight.

    Keywords: Meaning, The Meaning Of Life, Absurdity, Human Life, Humanities}
  • وحید سهرابی فر *

    یکی از مهمترین چالش ها در بحث معنای زندگی، مسیله پوچی است. آیا زندگی بشر دارای بنیانی ارزشمند و هدفمند است یا چنین ویژگی ای در زندگی دست نیافتنی است؟ توماس نیگل یکی از متفکرانی است که با پاسخ منفی به این سوال از پوچ انگاری دفاع کرده است. در این مقاله ابتدا به دو استدلال نیگل پرداخته شده است: استدلال نخست با تکیه بر فاصله پرناشدنی جهان موجود و جهان مطلوب از پوچی دفاع می کند. استدلال دوم که نوآوری نیگل نیز محسوب می شود، زندگی را فاقد عقلانیت شمرده و در نتیجه، زندگی را بی معنا می داند. به باور وی، عقلانیت بشر تنها از نظرگاهی بشری قابل دفاع است و انسان به مدد قدرت فراروی از خویشتن، در اعتبار عقلانیت خویش تردید می کند و ازین رو، ارزش های برخاسته از آن را نیز بی اعتبار می سازد. در ادامه مقاله به نقد دیدگاه نیگل می پردازد و اموری مانند «اعتبار عقلانیت بشر»، نقش «جدیت در معنای زندگی»، اعتبار«داوری شهود انسان ها درباره معنای زندگی» و نیز بازاندیشی در «فراروی انسان» را مطرح می کند. در نهایت، از نگاه نگارنده دلایل نیگل برای دفاع از پوچ انگاری کافی نیست و  نمی توان بر اساس آنها دست از معناداری زندگی شست.

    کلید واژگان: معنای زندگی, پوچی, توماس نیگل, عقلانیت}
    Vahid Sohrabifar *

    This article aims to reassess the concepts of power, resistance, and subjectivity by examining the ideas of Hannah Arendt and Michel Foucault. At first glance, it seems that these two thinkers, rooted in different philosophical and theoretical foundations, are in opposition to each other, making a dialogue between their perspectives seemingly impossible. However, this article proposes an alternative approach by highlighting the common grounds and commonalities in their deconstruction of power. Moreover, it argues that their political views can be seen as aligned and complementary, leading to a deepening and development of each other's ideas and the creation of new political approaches. Thus, the central questions addressed in this article are: what forms of agency emerge for the contemporary subject as result of the deconstruction of power in thought of Arendt and Foucault? How does power act as a source of resistance while opening up new possibilities for the subject? The main finding of this study is that, in contrast to traditional and modern interpretations, power in the works of these thinkers is seen as a positive, creative, and productive concept. Based on this understanding, resistance and alternative forms of empowerment for the subject emerge. It should be noted, however, that Arendt’s and Foucault’s interpretation of resistance agency and power may differ due to the primacy of political and social issues in their respective theories.

    Keywords: Meaning Of Life, Absurdity, Thomas Nagel, Rationality}
  • وحید سهرابی فر، ابوالقاسم فنائی

    معنویت دینی در جهان جدید با چالش های مختلفی مواجه است. یکی از این چالش ها مسئله معناداری یا پوچی زندگی است. در حالی که در جهان سنتی کمتر متفکری پیدا می شد که زندگی را تهی و پوچ بداند، امروزه شاهد نگاه های پوچ گرایانه مختلف به زندگی هستیم. این نگاه ها در تقابل با نگاه معنوی به زندگی هستند. در مقاله حاضر به چالشی می پردازیم که نگاه پوچ گرایانه به زندگی برای معنویت دینی و نگاه معنوی به زندگی ایجاد می کند. ابتدا رویکردهای مختلف به معنای زندگی -طبیعت گرایی، فراطبیعت گرایی، ناطبیعت گرایی و پوچی- را مرور می کنیم. سپس سه خوانش گوناگون از پوچی را مورد بررسی قرار می دهیم. این خوانش ها بر اساس فقدان هدف، فقدان ارزش و آرزوهای دست نیافتنی صورت بندی شده است. راهکارهای مختلفی برای مقابله با پوچی ارایه می شود، از قبیل طغیان، ترک خواستن، بازسازی ارزش ها و مواجهه طنازانه با هستی. پیشنهاد مقاله حاضر در چند محور مطرح می شود: نخست آن که معنای زندگی را باید از جنس «روایت زندگی» بدانیم، و چنین رویکردی به معنای زندگی با رویکردهای صرفا استدلالی به معنای زندگی تفاوت دارد. دوم این که داوری میان روایت های مختلف بر اساس عقلانیت نظری و عقلانیت عملی امکان پذیر است. سوم این که معنویت دینی با افزودن عناصری به نظام باورهای ما می تواند روایت ما از زندگی را معنادار سازد و ما را از چالش پوچی رها کند.

    کلید واژگان: معنای زندگی, پوچی, معنویت دینی, روایت, عقلانیت}
    Vahid Sohrabifar, Abolghasem Fanaei

    Religious spirituality faces various challenges in the new world. One of these challenges is the question of meaningfulness or emptiness of life. While in the traditional world, few thinkers see life as empty and absurd, today there are many such views toward life that are in contrast to the spiritual view of it. This paper addresses the challenge that this view creates for religious spirituality and a spiritual view of life. We first review different approaches to the meaning of life -naturalism, supernaturalism, non-naturalism, and absurdism. We then consider three different readings of absurdity. These readings are formulated based on lack of purpose, lack of value, and unattainable aspirations. Various solutions have been proposed to deal with absurdity, such as rebellion, abandoning the aspirations, reconstruction of values, and ironic confrontation with existence. The proposal of the article is presented in several points: First, the meaning of life should be considered as "life narrative"; and such an approach to the meaning of life is different from purely argumentative approaches to the meaning of life. Second, it is possible to judge between different narratives based on theoretical and practical rationality. Third, religious spirituality, by adding elements to our belief system, can make our narrative of life meaningful and free us from the challenge of absurdity.

    Keywords: Meaning of Life, Absurdity, Religious spirituality, Narrative, rationality}
  • هدایت علوی تبار*

    از نظر ویلیام کریگ، اگر خدا و جاودانگی وجود نداشته باشد جهان، زندگی نوع انسان و زندگی هر فرد، عاری از معنا، ارزش و هدف نهایی و در نتیجه پوچ خواهد بود. از آنجا که نمی توان در جهانی پوچ با خوشبختی زندگی کرد فرد ملحد چاره ای ندارد جز اینکه معنا، ارزش و هدف را به نوعی وارد زندگی خود کند. اما او حق چنین کاری را ندارد زیرا زندگی معنادار، باارزش و هدفمند در گرو ایمان به خدا و جاودانگی است. از این رو فرد ملحد یا باید زندگی عاری از خوشبختی اما سازگار با موضع الحادی داشته باشد و یا در زندگی خوشبخت باشد اما با موضع خود ناسازگار باشد. کریگ نتیجه می گیرد که مسیحیت دو شرط لازم برای زندگی معنادار، باارزش و هدفمند، یعنی خدا و جاودانگی، را تامین می کند و به همین دلیل فرد مسیحی می تواند خوشبخت و سازگار زندگی کند. او در پایان روش هایی را برای دفاع از موضع مسیحیت در خصوص معنای زندگی ارایه می دهد.

    کلید واژگان: خدا, جاودانگی, معنا, ارزش, هدف, پوچی, مسیحیت}
    Hedayat Alavitabar *

    According to Craig, if there is no God and immortality then the universe, mankind and each individual person are without ultimate meaning, value and purpose and, in consequence, they would be absurd. Since it is impossible to live happily in an absurd world, an atheist has no other choice than to bring meaning, value and purpose into his life in one way or another. But he is not entitled to do so, because meaningful, valuable and purposeful life depend on belief in God and immortality. An atheist should, therefore, live either unhappily but consistently with his atheistic position or happily but not consistently with his position. Craig concludes that Christianity provides the two conditions necessary for a meaningful, valuable, and purposeful life, namely God and immortality, and because of this, a Christian can live consistently and happily. Finally, he presents methods for defending the Christian position on the meaning of life.

    Keywords: God, immortality, Meaning, Value, Purpose, Absurdity, Christianity}
  • عسکری سلیمانی امیری، احمد محمدی احمدآبادی *

    پرسش از «چیستی معنای زندگی» پرسشی است که در عمق وجود آدمی برای همه انسان‌ها مطرح است. ازاین‌رو انسان همواره در جست‌وجوی پاسخی قانع‌کننده به آن بوده است تا بتواند با تکیه بر آن، به آرامش روحی دست یابد و به زندگی امیدوار باشد. این پرسش ازجمله پرسش‌هایی است که برای همه کسانی که به سطح خودآگاهی عمیق برسند مطرح می‌شود. مراد از سطح خودآگاهی عمیق توجه انسان به خویشتن خویش است که از کجا آمده است و به کجا می‌رود و هدف و فلسفه زندگی او چیست. فیلسوفان درباره معنا و هدف زندگی، تفسیرهای گوناگونی ارایه داده‌اند. برخی از این تفسیرها مادی‌گرایانه و برخی دیگر غیرواقعی و پنداری است. در مقابل برخی از فیلسوفان، معنای زندگی را در خداباوری می‌جویند. در جهان‌بینی توحیدی براساس آموزه‌های اسلام، زندگی با خداباوری و بندگی معنا می‌یابد. ما در این مقاله برآنیم تا موضوع را از نگاه تعالیم اسلام بررسی کنیم.

    کلید واژگان: معنای زندگی, هدف زندگی, پوچی, خداباوری, دین اسلام}
    Askari Soleymani Amiri, Ahmad Muhammadi Ahmad-abadi

    The question about the “meaning of life” is an inquiry deeply rooted inside all human beings. Thus, the man has always been in search of a persuasive answer to it so that he may be able to achieve the spiritual tranquility by relying on that answer, and become hopeful in his life. That question is among the questions arisen for all those who arrive at a deep self-awareness. By the deep self-awareness, we mean human’s attention to his own existence, to the question about where he has come from, where he is going to, and what the philosophy and goal of his life are. The philosophers have presented various interpretations regarding the meaning and the goal of life. Some of those interpretations are materialistic and some others are unrealistic and imaginary. In contrast, some philosophers seek the meaning of life in theism. In monotheistic worldview based on Islamic teachings, the life becomes meaningful with faith in God and servitude to Him. In this article, we seek to investigate this issue form the viewpoint of Islamic teachings.

    Keywords: meaning of life, goal of life, absurdity, theism, Islam}
  • عبدالرزاق حسامی فر*
    جورج ادوارد مور در دو مقاله خود به دو جمله اشاره می کند که در هر یک به ظاهر تعارضی میان صدر و ذیل جمله وجود دارد که از آن به پارادوکس مور تعبیر می شود: «من سه شنبه گذشته به سینما رفتم اما باور ندارم که این کار را انجام دادم». «من باور دارم که او بیرون رفته است، اما او بیرون نرفته است». از نظر مور پارادوکس در این است که از یک سو شخص درباره خود سخن به ظاهر متناقض و یاوه ای می گوید و از سوی دیگر این سخن درباره او می تواند صادق باشد. در پیرامون این پارادوکس مسائل متعددی مطرح شده است از جمله اینکه این پارادوکس نه تنها در اظهار بلکه در باور، اندیشه، تمایلات و مانند اینها نیز مطرح می شود. مساله دیگر اینکه گفته اند که در پارادوکس مور دو تقریر را باید از هم متمایز کرد: یکی تقریر حذفی که مثال آن این است: «p و من باور ندارم که p » و دوم تقریر ارتکابی که مثال آن این است: «من باور دارم که p، اما چنین نیست که p». ویتگنشتاین کشف این پارادوکس را مهمترین کار مور می داند که در آن نوع خاصی از بی معنایی و یاوگی مطرح شده است. وی از تاثیر بسیار این کشف بر خود سخن می گوید. در این پژوهش می کوشیم پارادوکس مور را در آینه تحلیل مفسران اندیشه اش به ویژه نظر ویتگنشتاین درباره آن تحلیل و بررسی کنیم.
    کلید واژگان: پارادوکس مور, اظهار, یاوگی, حذفی, ارتکابی}
    Abdurrazzaq Hesamifar *
    In his two articles, J. E. Moore refers to two sentences in each one there is contradiction between the starting part of the sentence and the ending part of it and this is named Moor’s paradox: “I went to the pictures last Tuesday, but I don’t believe that I did” “I believe that he has gone out, but he has not”. The paradox, Moore thinks, is in the controversy between the paradoxical and absurdly speech one says on himself in one side and the truthfulness of that speech in the other. There are several problems about this paradox and one of them is that this paradox is related to not only the assertion but also the belief, thought and desires. The other problem is that in relation to the paradox we have to distinct the omissive version of it: “p but I don’t believe that p” from the commissive version of it: “I believe that p but ~p”. the discovery of this paradox is regarded by Wittgenstein as the most important act of Moore in which a certain meaningless and absurdity has been revealed and he speaks of the deeply impact of it on him. This research will assess Moore’s paradox regarding his commentator’s views notably Wittgenstein.
    Keywords: Moore’s paradox, assertion, absurdity, omissive, commissive}
  • روح الله ابراهیم پور اصفهانی، مقداد قاری*
    جملات موری جملاتی مانند "p اما من باور ندارم که p" یا "p اما من باور دارم که چنین نیست که p" هستند، که علی رغم ممکن الصدق بودن محتوای آنها اظهار یا باور به آنها با نوعی پوچی همراه است. ادعا می شود این جملات تنها در صورتی که در قالب زمان حال اظهار یا باور شوند پوچ خواهند بود و در صورتی که آن ها در قالب زمان گذشته یا آینده اظهار شوند اظهارشان پوچ نخواهد بود. ما در این مقاله می کوشیم به تحلیل صورت های زمانی مختلف جملات موری در زمان های گذشته، حال و آینده بپردازیم. برای این منظور از منطقی استفاده می کنیم که ترکیبی از منطق های زمان و باور است. سپس با صورت بندی جملات موری در زمان های مختلف نشان می دهیم که بر خلاف ادعای مرسوم صورت های گذشته و آینده این جملات لزوما پوچ نخواهند بود. در نهایت به معرفی شرایط لازم و کافی پوچی جملات موری در زمان های گذشته، حال و آینده می پردازیم.
    کلید واژگان: پارادوکس مور, جملات موری, پوچی, منطق باور, منطق زمانی, منطق زمانی پیوندی}
    Ruhollah Ebrahimpouresfahani, Meghdad Ghari *
    Moore’s sentences are sentences of the form “p but I don't believe that p” or “p but I believe that not-p”. These sentences are called the omissive and the commissive form of Moorean sentence, respectively. These sentences might be true, yet they are ‘absurd’ to believe. It is usually claimed that absurdity only occurs when these sentences are formulated in the present tense, but if they are expressed in the past tenses or future tenses they would not be absurd. In this paper, we will analyze the Moore’s sentences in various tenses: past, present, and future. In this respect we employ a logic which is a combination of hybrid tense logic and doxastic logic. Then by formalizing the Moore’s sentences in various tenses we show that, contrary to popular belief, the past and future versions are not necessarily absurd. Finally, we give a necessary and sufficient condition for determining the absurdity of the Moore’s sentences
    Keywords: Moore’s Paradox, Moorean Sentences, Absurdity, Doxastic Logic, Tense Logic, Hybrid Tense Logic}
  • سیده زهرا رشیدی فرد، محسن جوادی
    برخی از شارحان کتاب مقدس همچون پیتر کریفت مسئله محوری کتاب جامعه را معناداری و پوچی زندگی قلمداد کرده اند. این مقاله با روشی تحلیلی معلوم می دارد که معنای معنای زندگی در کتاب جامعه «هدف» رسیدن به بالاترین خیر است. اموری همچون حکمت، لذت، ثروت و قدرت، اخلاق و دینداری نزد عده ای بالاترین خیر قلمداد می شوند که زندگی را معنادار می سازند، اما کتاب جامعه معلوم می کند که این امور به تنهایی نمی توانند به زندگی انسان معنا ببخشند و زندگی بدون حضور خداوند پوچ است. بالاترین خیر حقیقی خداوند و ارتباط عاشقانه با اوست. انسان با کاربست عقل خود و آگاهی از پوچی دنیامحوری به سکوت می گراید و آنگاه با قلب خود و شنیدن صدای پروردگار ایمان حقیقی می آورد و در نهایت در پیوند عاشقانه با خداوند به عنوان بالاترین خیر زندگی را معنادار می یابد. مسئله این مقاله به رغم اهمیت در مقالات فارسی مورد بررسی قرار نگرفته است.
    کلید واژگان: پوچ گرایی, پیتر کریفت, کتاب جامعه, معنای زندگی}
    Seyedeh Zahra Rashidifard, Mohsen Javadi
    Some biblical exegetes like Peter Kreeft, believe that the main issue of Ecclesiastes is the problem of the meaning of life and absurdity. By an analytic approach, this article seeks to show that the meaning of the meaning of life in Ecclesiastes is the goal of the highest good. Many people choose wisdom, pleasure, wealth and power, duty and religion as the highest good, but Ecclesiastes makes clear that these things alone dont give meaning to the life and the life without the presence of God is absurd. The highest good is God and being in love with Him. By awareness of the absurdity of mundane aspects of life, one’s intellect becomes silent and by hearing the call of God, his heart truly believes in Him and finally, falls in a loving relationship with Him; so he finds the life meaningful.
    Keywords: Absurdity, Ecclesiastes, Peter Kreeft, the Meaning of Life}
  • سید حسین نقوی
    «معناداری زندگی» یکی از اساسی ترین موضوعات زندگی انسان است. عدم پاسخ گویی به این سوال که «معنای زندگی چیست؟» زندگی را به سمت پوچی و بی هدفی می کشاند.
    یکی از آموزه های ادیان الهی معنادار بودن زندگی است؛ مطالعه روشمند و موضوعی در آیات قرآن کریم نشان می دهد که قرآن کریم به عنوان کامل ترین کتاب الهی بیشترین توجه را به مسئله زندگی داشته و در آیاتی بسیار زندگی انسان را معنادار معرفی کرده است از نظر قرآن کریم زندگی دنیوی می تواند زندگی عالی یا پست باشد اما دنیا پست نیست و در ارتباط تنگاتنگ با آخرت قرار دارد قرآن کریم برای درک معنای زندگی، انسان ها را به مطالعه در اسرار آفرینش دعوت می کند. در مقاله حاضر ادله معناداری زندگی از نظر علمی و قرآنی بررسی شده و سپس عوامل موثر در معنابخشی به زندگی از دیدگاه های مختلف و قرآن کریم مورد تحلیل قرار گرفته است
    کلید واژگان: زندگی, معنی داری, هدف بخشی, کمال گرایی, خلا وجودی, پوچگرایی}
    Seyyed Hossein Taghavi
    “Meaningfulness of life” is one of the most important issues of human life. Not responding to the question “what is the meaning of life?” drag life into aimlessness and absurdity.One of the doctrines of divine religions is the meaningfulness of life. Methodical studies on verses of Qur‟an has shown that it is the most complete book which has put the most attentions on issue of life has introduced life meaningfully. Qur‟an‟s notion about earthly life is that, it can be decent or indecent but life is not indecent and is in close connection with Hereafter. For better understanding of meaning of life, Qur‟an has invited all to study the secrets of creation.In this paper the reasons for meaningful life from the perspective of Qur‟an is examined and effective meaning-giving reason on life is analyzed.
    Keywords: Life, meaningfulness, goal, giving, perfectionism, vacuum, absurdity}
  • مریم سالم، رضا اکبریان

    دکتر رضا اکبریاندانشیار دانشگاه تربیت مدرسچکیدهدر میان اقوال کسانی که وجود تمام عالم را ناشی از اتفاق میدانند و قانون علیت را نادیده میگیرند، برخی فقط پیدایش موجودات جزئی را به اتفاق نسبت میدهند و معتقدند در پیدایش طبایع جزئی مادی، نمیتوان اتفاق را نادیده گرفت و ضرورت علی را جاری ساخت.
    ارسطو ضمن اعتقاد به قانون علیت در عالم، بخت و اتفاق را از جمله علل میداند، ولی به همسویی و سازگاری بخت و اتفاق با ضرورت معتقد نیست و اتفاق را در مقابل ضرورت قرار میدهد. ابن سینا نیز به تبع رئیس مشائیان، به بحث پیرامون بخت و اتفاق میپردازد و آن را ناقض قانون علیت نمیداند. اما در چار چوب جهانشناسی خاص خود و برداشت متفاوتی که از علیت وجودی دارد، به تبیین آنها میپردازد و آنها را علل حقیقی و موجبه امور نمیداند و تا حدودی موفقتر از ارسطو بحث را پیش میگیرد، به طوری که ضرورت علی و معلولی دچار خدشه نمیشود. اما در نهایت امر این مطلب جای بحث دارد که کدام مشکل فلسفی، ارسطو و ابن سینا را وادار به اتخاذ چنین موضعی در باب بخت و اتفاق میکند. این مطلب در ابن سینا نیاز بیشتری به تفحص دارد. چرا که با قبول نظام احسن، وجود و حاکمیت ضرورت علی در عالم و علم عنایی حق تعالی به موجودات، برای نظریاتی چون بخت و اتفاق که ناشی از جهل انسان به علل حقیقی است و بیشتر جنبه عامیانه دارد تا علمی و فلسفی، جایی باقی نمیماند.

    کلید واژگان: علت, علت فاعلی, علت غایی, بخت, اتفاق, عبث}
    Maryam Salem, Reza Akbarian

    Among those people who regard the existence of whole world as deriving from accident and disregard the law of causality, some only attribute the emergence of individual beings to accident and maintain that in the genesis of material individual entities we can not disregard accident and defend the concept of causal necessity.
    Aristotle besides believing in the law of causality throughout the universe, understands chance ad accident among causes.
    But he does not believe in the conformity and affinity of chance and accident with necessity and considers accident and necessity as two opposite poles. Also Ibn Sina following the head of Peripatetics deals with the problem of chance and accident and thinks it does not contradict the law of causality. But in the framework of his specific cosmology and a different perception of existential causality explains them and does not consider them the real and positive causes of things and somewhat proceeds the discussion more successfully than Aristotle. But finally it is worth discussing which philosophical problem makes Aristotle and Ibn Sina to adopt such a position as regards chance and accident. This subject needs more investigation in the case of Ibn Sina. Because by accepting the best possible world, existence and sovereignty of causal necessity in the world and fore knowledge of Most High to creatures, there remains no place for such theories as chance and accident which has a more vulgar rather than a philosophical aspect and is deriving from man's ignorance with true causes.

    Keywords: Cause, efficient cause, final cause, chance, accident, absurdity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال