به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « body relationship » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « body relationship » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • هادی موسوی
    هویت بدن به جهت اینکه بدن یکی از طرفین مسئله نفس و بدن در حکمت صدرایی است، علی القاعده باید نقش مهمی در تبیین نحوه رابطه نفس و بدن داشته باشد و شاید یکی از دلایل تفاسیر متعدد از نحوه ارتباط نفس و بدن در حکمت متعالیه، عدم تمرکز بر مسئله بدن در حکمت متعالیه باشد. با یک کار فلسفی از طریق تحلیل محتوای عبارات ملاصدرا می توان چندین عنوان و به دنبال آن سه تصویر از بدن ارائه کرد. بدن، بدن محسوس، بدن اصلی، بدن نوری و روح بخاری عناوینی هستند که ملاصدرا از آن ها برای اشاره به هویت یا هویات بدنی استفاده می کند، اما او در پس همه این عناوین، سه ماهیت متفاوت از بدن ترسیم می کند. یکی بدن محسوس که صرفا جسم و ترکیبی از عناصر است؛ دیگری روح بخاری که به رغم لطافت وجودی، هنوز از موجودات عالم اجسام است و دیگری بدن اصلی یا نوری که از نوعی تجرد ضعیف برخوردار است و به همین جهت امکان ارتباط با هویات فیزیکی در آن فراهم شده است.
    کلید واژگان: بدن, بدن محسوس, بدن اصلی, بدن نوری, مسئله بدن, رابطه نفس و بدن}
    Hadi Mousavi
    The identity of the body due to one side of the body and the soul and the body in question is the wisdom Sadraee Because body is one side of the soul-body problem in Sadraian philosophy, its identity should have an important role to explain the relationship between them. And perhaps one of the reasons for multiple interpretations of the relationship between soul and body in transcendental philosophy is its lack of focus on the body. Analyzing the content of Mulla Sadra phrases, we can provide several titles and three images of the body. Body, sensible body, the genuine body, light body and steam spirit are titles that Mulla Sadra uses them to refer to identity or physical entities of body, but he draws three different nature of the body beyond these titles. One of them is tangible body that is just a combination of elements, the other is steamy spirit, in spite of having soft entity, it is material, and the last one is the genuine body or light body, although it is present in physical world, it is not material but corporeal i.e. has intensive dependency in material. This genuine body has a weak immaterial entity. This kind of immateriality has been allowed to be in physical world.
    Keywords: Body, Tangible body, Genuine body, Light body, The issue of body, Soul, body relationship}
  • محمدرضا ارشادی نیا
    معاد جسمانی در تاریخ اندیشه دینی، کلامی، و فلسفی، مسئله بوده و هست. حکمت متعالیه در بیان کیفیت مسئله و حل آن به پردازش مبانی و مبادی متفاوت آن اقدام کرده است. ازجمله مهم ترین این مبادی، معرفت نفس و شناخت اصول آن است. حکمای متعالی با نگرش «جسمانیت الحدوث روحانیت البقا» به نفس، پرداختن به سایر مبادی را هموار کرده اند. اما گزینش این مبنا خود مشکل ساز شده؛ زیرا سبب شده است رابطه بدن مادی و نفس مجرد در معاد جسمانی مخاطره آمیز به نظر آید. حکیم موسس سعی کرده در نظریه خود بر اساس «بدن پویا به سوی نفس ایستا» حرکت و بر مبانی استوار حکمت متعالیه در معرفت نفس و مبانی هستی شناختی تکیه کند. اما نتایجی که از این مبادی و مبانی می گیرد مغایر با آن چیزی است که رهاورد منطقی آن محسوب می شود؛ این نتایج، در نگاه تحلیلی، چرخشی است به سوی نتایج کلامی و نمی توان آن را پایدار بر مبانی صدرایی تلقی کرد. تحلیل های حکیم موسس می تواند چالش های اساسی را نمایان سازد و مشکلات راه را برای به دست آوردن تصوری دقیق تر از این باور بنیادی دینی بر ما هموارتر کند تا بنای اندیشه و اعتقاد، بر پایه سست ظاهرگرایی نهاده نشود.
    کلید واژگان: صدرالمتالهین, حکیم موسس, معاد جسمانی, رابطه نفس و بدن}
    Mohammadreza Ershadinia
    The quality of bodily resurrection has been a complicated problem throughout the history of religious، theological and philosophical thoughts. Theorists have been trying to strengthen the grounds to overcome the problem. Transcendent Philosophy explains these grounds and principles to solve the problem. One of the most important of these tenets is the knowledge of the soul and its principles. Through the theory of ‘bodily origination and spiritual survival of the soul’، Transcendent sages have been paved the way. But in this theory the relation between material body and immaterial soul in bodily resurrection seems problematic also. Hakīm Modasses، with his special method، tried to explain this relation and stated his principle in bodily resurrection problem. His theory is based upon ‘dynamic body toward static soul’. In spite of depending on the principles of transcendent philosophy، it leads to logically different conclusion. This variation is innovative but it would be finally evaluated as a turning to theological conclusions which is could not be regarded as a little difference. In the realm of soul-body relationship as the most prominent principle to the bodily resurrection، the explanation of Hakīm `Āqa `Ali Modarres clarifies some essential difficulties and pave the way to more precise consideration on this basic religious belief. This prevents the superficialist attitudes toward religious belief and thought.
    Keywords: Mullā Sadrā Hakīm Moasses, bodily resurrection, soul, body relationship}
  • حسین محمدی، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی
    ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفه ذهن است. درباره این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانه انگاری و دوگانه انگاری؛ دوگانه انگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبه بدن مادی و نفس مجرد می داند. یگانه انگاری که در تقابل با دوگانه انگاری است دو شاخه دارد: یگانه انگاری مادی گرایانه که حقیقت انسان را ماده محض تلقی می کند و یگانه انگاری ایدئالیستی که حقیقت انسان را نفس محض می داند.
    ملاصدرا و جان هیک، که متعلق به دو سنت معرفتی متفاوتند، هر دو معتقدند که انسان دارای نفس مجرد و بدن مادی است. مقاله نشان می دهد که دیدگاه ملاصدرا در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاهی یگانه انگارانه است، اما نه به معنای مصطلح آن، بلکه دیدگاهی بدیع و منحصر به فرد که مبتنی بر اصول فلسفی و نفس شناسی اوست. جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاه دوگانه انگاری جوهری را اتخاذ کرده است که با نفی نظریه های این همانی و پیامد ثانوی از دیدگاه خود دفاع می کند. در عین حال، صرف نظر از دیدگاه او در باب نفس و بدن، بسیاری از نظریات او شبیه یا نزدیک به دیدگاه های ملاصدرا است. باور به دوساحتی بودن انسان و وجود نفس، کیفیت پیدایش نفس، تجرد، جسمانیه الحدوث بودن، حرکت اشتدادی، ذومراتب بودن و تعامل نفس و بدن و تاثیر هر یک در دیگری از جمله آن هاست
    کلید واژگان: ارتباط نفس و بدن, جان هیک, ملاصدرا, دوگانه انگاری, یگانه انگاری}
    Hossein Mohammadi, Abd-Al-Rasoul Kashfi, Hassan Ebrahimi
    One of the important issues in philosophy of mind is mind-body relationship. In this regard، there are two views: Monism and Dualism. Based on Dualism، human beings have two aspects: physical body and immaterial mind; on the contrary Monism holds that there is only one kind of ultimate substance by which the human beings are constituted. Though Mullasadra and John Hick، from two different philosophical traditions، both believe in the two aspects، as this article wants to prove، Mullasadra’s view is monistic، however not in its prominent meaning in philosophy of mind; his view is a novel one based on his philosophical views. John Hick is a substantial dualist. He advocates his view at the cost of rejection of mind-brain identity theory and also epiphenomenalism. Nevertheless، aside his view on mind-body relationship، most of his theories are similar to Mullasadra’s theory، namely، believing in two different aspects for human beings، mind emergence procedure، mind immateriality، human physical initial creation، interrelation of mind and body، and their effects on each other
    Keywords: Mind, body relationship, Mullasadra, John Hick, Dualism, Monism}
  • محمداسحاق عارفی*

    رابطه نفس و بدن یکی از مهم ترین و مشکل ترین مسایل نفس شناسی قلمداد می شود، این مشکل از اینجا پدید می آید که نفس مجرد انسانی چگونه می تواند با بدن مادی ارتباط داشته باشد و موجود واحدی را تشکیل دهد؟ در این تحقیق نشان داده می شود که این مشکل بر اساس فلسفه ابن سینا و شیخ اشراق قابل حل نبوده و تنها در فلسفه ملاصدرا امکان حل آن وجود دارد.

    کلید واژگان: نفس, بدن, رابطه نفس و بدن, رابطه اتحادی, نفس مجرد, ملاصدرا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال