به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « child » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «child» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدیه سیدنورانی*

    فتوت گرچه در باورعامه با خصایل پهلوانی و عیاری آمیخته گشته است اما در نظر فتوت نامه نویسان، انسان صاحب فتوت انسان اخلاق مداری است که تمام تلاشش رسیدن به فضایل نفسانی و ترک رذایل آن است تا بتواند به مقصد اصلی خود یعنی قلب/فطرت دست یابد. او برای متصف شدن به این خصایل نیک آیین ها و آدابی را به جا می آورد.مساله اصلی پژوهش: ارتباط میان تعریف فتوت و آیین های نمادین آن در فتوت نامه ها با رسایل رمزی شیخ اشراق است و این که آیا شیخ اشراق در لابه لای رسایل تمثیلی و عرفانی خود برای فتوت جایگاه، تعریف و نمادهایی را قایل شده است؟روش تحقیق در این مقاله: روشی پدیدارشناسانه و تطبیقی است که با شیوه کتابخانه ای انجام گرفته. یافته های این پژوهش: برقراری پیوند میان رمزهای به کارگرفته شده در آثار سهروردی و فتوت ‎نامه ‎های اسلامی است و نتایج این پژوهش: این است که شاید با نظری اجمالی نتوان سهروردی را به عنوان فتوت‎نامه نویسی آشکار درنظرآورد اما با غور در نمادهای به کار گرفته شده در رسایل رمزی وی می توان شواهدی به دست آورد که او نیز از فتوت و جرگه فتیان آگاه بوده و از آن با نمادهایی پوشیده یاد می کند. هرچند وی اصطلاح فتی و جوان مرد را بیشتر برای عرفای متاله استفاده می کند اما سلسله مراتب رموز جوان مردی در آثار وی مشاهده می شود که با مطالعه تطبیقی آن با فتوت نامه های اسلامی رموز پنهان فتوت او آشکار می شود.

    کلید واژگان: فتوت وجوان مردی, فطرت, خصایل, کودک و داوطلب, استاد}
    Mahdiyeh Seyyed Nurani *

    Although in public belief, futuwwah is mixed with heroic and bandit traits, but in the opinion of futuwwah writers, a person with futuwwah is a moral person whose whole effort is to achieve spiritual virtues and abandon its vices so that he can reach his main destination, which is the heart/nature. In order to be attributed with these good qualities, he performs rituals and customs. The main issue of the research is the relationship between the definition of futuwwah and its symbolic rituals in the futuwahnamehs with the symbolic messages of Sheikh Ishraq, and whether Sheikh Ishraq has provided a place, definition and symbols for futuwwah in his allegorical and mystical texts? The method of this research is a phenomenological and comparative method that It was carried out in a library manner and The findings of this research: Establishing a link between the codes used in the works of Sohravardi and Islamic futuwwahnamehs and the results of this research: are that Suhrvardi may not be considered as an obvious Futuwwanameh’s writer with a brief opinion, but by considering the symbols used in his secret texts, we can get evidences that he also wrote Futuwwa and The Circle of Fetian is aware and mentions it with hidden symbols.Although he mostly uses the terms Fata and Young manliness for Theosis, the hierarchy of the secrets of Young manliness can be seen in his works, and the hidden secrets of his futuwwah are revealed by studying it in comparison with the Islamic Futuwwanameh.

    Keywords: Futuwwa &, Young manliness, Primal nature, Virtue, child, Master}
  • سید محمدحسین میری*، مهدی قبیتی زاده

    توجه به حوزه تربیت اخلاقی کودک در آثار خواجه نصیرالدین طوسی حایز اهمیت است. مهم ترین منبع عهده دار تبیین مسایل اخلاقی کودکان، کتاب اخلاق ناصری است. خواجه در این کتاب در مقاله دوم یعنی تدبیر منزل و سیاست اهل و اولاد به تربیت کودک پرداخته است. او با در نظر گرفتن اهداف عالی و متوسط در تربیت نفوس روش تربیتی خود را تبیین می کند. وی با تبیین رویکرد فضیلت گرایانه، تهذیب سه قوه شهویه، غضبیه و عاقله را به عنوان اهداف واسط تربیتی بیان می کند. مهم ترین چالش پیش روی این دیدگاه، نحوه تحقق این اهداف با توجه به اقتضای سنی کودک است. در رویکرد فضیلت گرایی، عقل با معتدل ساختن قوای سه گانه مذکور، اهداف میانی تربیت اخلاقی کودکان را محقق و به سعادت سوق می دهد. این مقاله به بررسی بخشی از راهکار های خواجه برای عملیاتی ساختن چنین دغدغه ای می پردازد.

    کلید واژگان: تربیت اخلاقی, اخلاق فلسفی, کودک, خواجه نصیرالدین طوسی, اخلاق ناصری}
    Seyed Mohammad Hossein Miri*, Mahdi Qobeitizadeh

    Paying attention to the field of moral education of children in the works of Khajeh Nasir al-Din Tusi is important. The most important source which explains childrenchr('39')s moral issues is the book of Nasiri ethics. In the second article of this book, i.e. house management and the policy of the family and children, Khajeh has discussed the education of children. He explains his educational method by considering the high and medium goals in educating the population. Explaining the virtuous approach, he states the refinement of the three faculties of lust, anger and reason as the goals of the educational mediator. The most important challenge facing this view is how to achieve these goals according to the age of the child. In the virtuous approach, the intellect achieves the intermediate goals of the moral education of children and leads them to happiness by moderating the three mentioned faculties. This article examines some of the Khajehchr('39')s strategies for operationalizing such concerns.

    Keywords: Moral education, philosophical ethics, child, Khajeh Nasir al-Din Tusi, Nasiri ethics}
  • محمدجواد عبداللهی *، زینب حاتمی

    مستفاد از ماده 45 قانون جدید حمایت از خانواده، رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در تمامی تصمیمات دادگاه و مقامات اجرایی الزامی است. مصلحت در حقوق خانواده همان رعایت بهترین منافع است که بتعبیر دیگر به آن منافع عالیه میگویند. اپیدمی کرونا که با ایجاد شرایط و اوضاع و احوال خاص، تغییراتی اساسی در زندگی مردم ایجاد کرد، موضوع مصلحت و حق ملاقات طفل را تحت‌تاثیر قرار داده است. از یکسو، در صورت مبتلا بودن یا ناقل بودن هر کدام از والدین، سلامت طفل به خطر می‌افتد و از سوی دیگر، در صورت قطع ارتباط دیداری و ملاقات طفل، سلامت روحی و روانی او آسیب میبیند. بهمین دلیل باید راهکارهای جدی برای ملاقات طفل با هرکدام از والدین در نظر گرفته شود. این پژوهش، با رویکرد فلسفی، سعی دارد از طریق بررسی رویه قضایی و همچنین آراء اندیشمندان، به بررسی تاثیرات این بحران در تشخیص مصلحت طفل و نظارت خانواده و دادگاه بر حق ملاقات هرکدام از والدین بپردازد.

    کلید واژگان: کرونا, مصلحت, طفل, حق ملاقات}
    Mohammad Javad Abdollahi *, Zainab Zainab Hatami

    According to the article 45 of new law to protect family, it is obligatory to consider the interest of the children and youth in making any decision in the courts. Interest in family law is considered to be the highest interest. Following the spread of Coronavirus epidemic a new condition came into existence and it brought in its wake some basic changes in the life of people and affected the interest of children as well. On the one hand, if parents are affected by virus then it will affect the health of children as well. On the other hand, if they cut their relation to their children then they may suffer psychologically. Accordingly, some solutions should be sorted out to facilitate their meeting. The present article following a philosophical approach seeks to study its legal procedure and the views of scholars and the impact of this crisis on detecting the interest of children and the right of family for their meeting.

    Keywords: Corona, interest, child, right of meeting}
  • رمضان رضایی*

    اسلوب گفتگو در قرآن، یکی از بارزترین شیوه های بیان و روشی حکیمانه برای برقراری ارتباط و دعوت به اسلام و تبلیغ آن است. هر گفتگو به عنوان یک ترکیب زبانی، دارای ویژگی ها و اسرار بلاغی، لغوی و اسلوبی است که نیاز به واکاوی دارد. یکی از مصادیق گفتگوها، گفتگوی پدر و فرزند است. زیبایی های ادبی و بلاغی آنها به گونه ای است که هم واجد آثار تربیتی سازنده است و هم ایده و الگوی ادبی- بلاغی ارزنده ای دارد.

    هدف

    هدف از این جستار، ارایه خوانشی زیباشناسانه از گفتگوی پدر و فرزند در قرآن بود.

    روش

    پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی است که به شیوه تحلیلی- توصیفی با تکیه بر روش استنطاقی انجام شده است.

     یافته ها: 

    در گفتگوهای قرآنی، مسایل خداشناسی با استفاده از اطناب، مسایل تشریعی با اسلوب حکمی، اعمال ناپسند با کنایه و تعریض و مسئله معاد با زبان استعاری بیان شده و گاهی اسلوب انشایی طلبی مد نظر بوده است.

     نتیجه گیری:

     در گفتگوهای قرآنی به طور کلی فرزندان با پدران خود با دید تعظیم و حفظ شان و منزلت پدری که یک امر اخلاقی است و لو اینکه کافر باشند، صحبت می کنند؛ لذا وجود الفاظ عاطفی دال بر حفظ حرمت، تقریبا در همه موارد مشهود است که می تواند به عنوان الگوی رفتاری در جامعه بیشتر برجسته شود. در مواردی که پدران، فرزندان خود را خطاب قرار می دهند، باز الفاظ بیانگر محبت و عاطفه بر زبان جاری می شود، هر چند فرزند از گمراهان باشد.

    کلید واژگان: قرآن, رتوریک, استنطاق, اسلوب, گفتگو, پدر, فرزند}
    Ramazan Rezaei *

    The style of conversation has been used as one of the most prominent modes of expression and a wise method for communicating and inviting people in Islam and its propaganda. Each conversation- as a linguistic composition- has rhetorical, lexical and style features and secrets that need to be analyzed. One example of these conversations is the father-child conversation. Their literary and rhetorical styles are such beauties that they have both constructive educational effects and have valuable literary-rhetorical ideas and patterns.

    Objectives

     The purpose of  this essay is providing a beautiful reading of the dialogue between father and child in Quran.

    Method

    The present study is a qualitative study using analytical-descriptive method based on inferential method.

    Results

    It indicates that theological issues have been expressed in the conversations with the use of theology and the anatomical issues with the wisdom style and the obscene acts with the metaphor and the resurrection and the problem of the resurrection with the metaphorical language and sometimes the inquisitive style.

    Conclusion

    In the Quranic dialogues, generally speaking, children spoke to their fathers with the view of bowing down and preserving the dignity of their father, which is ethical, and thus being infidels. All are evident, which can be highlighted as a role model in society. In cases where the fathers addressed their children, the rhetoric expressing affection and affection would flow into the language, even though the child was misguided.

    Keywords: quran, rhetoric, style, conversation, father, Child}
  • فرشته شیخی*، ابوالفضل ساجدی، لیلا شیخی

    برنامه فلسفه برای کودکان را می توان از ابعاد مختلفی چون میزان تاثیر فلسفه بر کودکان در مهارت های زندگی و بررسی تطبیقی فلسفه برای کودکان با روان شناسی کودک و زندگی اجتماعی آنها مورد بررسی قرار داد. هدف از این نوشتار، بررسی  نقدهای وارد بر برنامه فلسفه برای کودکان با استفاده از منابع فلسفی، تربیتی و روان شناختی، با درنظر گرفتن آموزه های حکمت اسلامی است. در این مجال، پس از بیان دیدگاه فیلسوف متاخر، آیت الله مصباح در زمینه برنامه فلسفه برای کودکان، تلاش بر این است که به نقدهای فلسفی و تربیتی موجود به این برنامه از منظر حکمای اسلامی همچون فارابی، ابن سینا، مسکویه، غزالی، صدرالمتالهین و علامه طباطبائی پرداخته شود و نقدهای وارد بر مبانی فلسفی این برنامه در ابعاد الهیاتی، هستی شناختی، انسان شناختی و نفس شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی، روش شناختی و غایت شناختی بررسی و تقویت گردد. وجود تناقضاتی در نظریات لیپمن این نقدها را دوچندان ساخته است. در مسیر بومی سازی این برنامه باید به چالش های محتوایی پیش روی این برنامه توجه شود.

    کلید واژگان: آسیب شناسی فلسفی, آسیب شناسی تربیتی, چالش های فلسفه و کودک, تربیت عقلانی}
    Fereshta Sheikhi, Abul-Fazl Sajedi, Leyla Sheikhi

    The philosophy for children (P4C) program can be investigated from various angles such as the level of effect of philosophy on children in life skills as well as the comparative study of philosophy for children, and children’s psychology and their social life. The present study aims at investigating the critiques on P4C program using the philosophical, educational and psychological sources with a look at teachings of Islamic philosophy. Here, after mentioning the views of the contemporary philosopher, Ayatollah Mesbah Yazdi, regarding the P4C program, we have attempted to deal with the philosophical and educational critiques on this program form the viewpoints presented by Islamic philosophers such as Farabi, Avicenna, Meskawayh, Ghazali, Mulla Sadra, and Allama Tabatabaie. We then attempted to reinforce the critiques on the philosophical foundations of that program in the theological, ontological, anthropological, self-knowledge, epistemological, axiological, methodological, and teleological dimensions. Existence of some inconsistencies in the Lipman’s theory has doubled those critiques. In the path to naturalize that program, we must pay attention to the content challenges facing the program.

    Keywords: philosophical pathology, educational pathology, challenges of philosophy, child, rational education}
  • مجید خاری آرانی *، اکبر رهنما

    نوشتار حاضر به بررسی آراء و اندیشه های مربوط به مفهوم کودکی در ایران باستان میپردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل اسنادی بوده و در این جهت کلیه منابع و مراجع موجود و مرتبط با آراء و اندیشه هایی که مفهوم کودک در ایران باستان را بیان نموده، مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهشی نشان میدهد در طی قرون و اعصار متمادی سازمان تعلیم و تربیت یکسان نبوده و به فراخور زمان، فضاهای آموزشی در دورانهای مختلف، متفاوت بوده اند. لیکن در بخش اعظم این مدت، خانواده، آتشکده و آموزشگاه درباری به پرورش اطفال و نوجوانان میپرداختند که البته در برخی قرون، دبستان و دانشگاه نیز بدان افزوده شده است. بگواهی تاریخ، ایرانیان از دیرباز برای خرد و دانش ارزش زیادی قائل بوده اند تا آنجاکه در ادعیه یی که از آن زمانها بجای مانده است، از خداوند خواسته شده که به آنها دانش و بینش عطا فرماید. در آموزه های زرتشت، یکی از راه های رسیدن به بهشت موعود، «کوشش و کمک به تعلیم و تربیت نوع بشر» معرفی شده، چرا که به نیروی دانش، شر و ستم، این دو آثار جهل، از جهان رخت برمیبندد. در ایران باستان، تعلیم و تربیت انقطاع نمیپذیرد و از کودکی تا پیری زمان آموختن است. آموزش برای زندگی است؛ یعنی علم و عمل توام است و سراسر زندگی فرد و فعالیتهای او را دربرمیگیرد. در این نظام تربیتی فرد نه تنها برای کسب علوم، فضایل اخلاقی و اخذ اصول فکری آموزش میدید بلکه علوم مدنی و دانش زندگی عملی را نیز فرامیگرفت. هدف از آموزش و پرورش در ایران باستان این بود که کودک را معتقد به خدا و متدین بار بیاورند و او را دارای اخلاق نیکو سازند و به او پیشه و هنر بیاموزند و به بهداشت تن متوجه و مامور نمایند. به هر حال با عنایت به شواهد بر جای مانده از دوران باستان، میتوان اذعان داشت که در ایران باستان عوامل اولیه تعلیم و تربیت عبارتند از: طبیعت و وضع جغرافیایی کشور، آراء و عقایدی که آریایی ها با خود آورده بودند و زرتشت آنها را پیراسته و اصلاح کرده بود؛ بعبارتی نقش دین در روند آموزش و دولت و نقش ویژه آن در پرورش دادن متعلمین برجسته است.

    کلید واژگان: ایران باستان, کودک, تعلیم و تربیت, مقاصد تربیت}
    Majid Khari Arani *, Akbar Rahnama

    The present article proceeds to study the concept of childhood in ancient Iran with reference to certain documents including books and other sources. Research findings indicate that the organization of education in the last centuries was not the same in different places and times. In those days, families, fire temples, and teaching centers affiliated to the courts had undertaken the training of children and youth. Later on, primary schools and universities also came up and joined the same mission. Historically speaking, Iranians had special respect to knowledge, to the extent that, in their religious supplications, God was asked to grant knowledge to them. In the teachings of Zoroaster, one of the ways of attaining heaven is to make effort in educating people. For it is believed that through knowledge, evil and cruelty, as the signs of ignorance, will go away. In ancient Iran learning initiated from childhood and continued till old age ceaselessly. Education is meant for life, that is, knowledge and action go ahead hand in hand, and engulf the whole life and activity of man. In this system of education, man not only sought to attain certain moral virtues and intellectual principles, but also tried to learn some civil sciences and to implement in his practical life. The chief goal of education in ancient Iran was to bring children up to being theist and religious, possessing good moral, learning certain arts, and medical know-how. Concluding that as ancient remains show, the primary factors of education in ancient Iran were as follows: nature and geographical condition, the tenant of the Aryans as modified by Zoroaster, the role of religion in bringing children up and process of education.

    Keywords: ancient Iran, child, education, objectives of training}
  • عاطفه سوهانی

    پرورش اخلاقی صحیح و مناسب، انسان را از قرار گرفتن در تنگناهای بزرگ میرهاند و بعنوان نیرویی برای جلوگیری از وارد شدن در تباهی ها و لغزشها، به انسان کمک میکند. بدیهی است وقتی کاری در شرایطی ویژه و در زمان خود انجام میگیرد، آثار دلخواه را بدست میدهد. دوران کودکی نیز بهترین زمان برای سازندگی است. کودک برای تربیت، آمادگی کامل را دارد و هر تدبیری در تربیت او بکار گرفته شود، در دل و جانش نقش میبندد و براحتی از میان نمیرود. اخلاق و ویژگی های ناشایست را که در بزرگسالی جزو شخصیت فرد شده، نمیتوان به آسانی تغییر داد؛ حال آنکه یک نهال کوچک را میتوان از حالت انحراف به راستی درآورد. بنابرین، دوران کودکی، بهترین دوره سازندگی و تربیت اخلاقی است. مهمترین زمان برای تربیت اخلاقی دوران کودکی است چراکه ذهن و روان کودک هنوز کاملا شکل نگرفته و برای هرگونه تربیت آمادگی دارد و مسئولیت این امر حساس و مهم در مرتبه اول برعهده پدران و مادران نهاده شده است. ازاینرو نوشتار حاضر ابتدا به مسئله اخلاق بعنوان عامل اولیه در تربیت پرداخته و سپس تربیت را مورد بررسی قرار داده و بدنبال آن، چگونگی ارتباط با کودک و مراحل یادگیری و پذیرش مقررات و قوانین اخلاقی و در بعد تربیت دینی، نکات اخلاقی و عبادی در زمینه رفتار با کودک را مورد مداقه قرار داده است.

    کلید واژگان: اخلاق, کودک, تربیت اخلاقی, تربیت, اسلام}
    Atefeh Souhani *

    A proper and suitable moral training is a kind of force that can save man in certain tricky situations, and protect him from falling into misleading and stumbling paths. Obviously, when a work is done in its proper time and particular situation, it may yield its desirable result. Similarly, childhood period is also the best time for construction. Children are receptive to any kind of training. That is, they are eagerly ready to implement any idea and plan suggested for their training, and will not go away easily. It is very difficult to change those improper inherent moralities and characteristics in adult age. While, it is easy to lead back a child from any possible deviation that may appear before his way, and direct him towards right path. Accordingly, child age is the best period for construction and moral training. For, at this age, the mind of child has not yet found his final form and figure, and is apt to any kind of training for which parents are primarily responsible. Therefore, the present article is an attempt to shed some light on the issue of morality that primarily plays an important role in training, and then embarks upon addressing the issue of training, the way of communicating with children, pursuing stages of learning, and finally, the way of accepting the moral rules and regulations. From religious aspect, certain moral and ideological points concerning children will be explored.

    Keywords: morality, child, moral training, training, Islam}
  • رضا ماحوزی
    در جریان پیشامدهای فراوانی که جوامع با آنها روبرو میشوند، تنها آنانی میتوانند مقاومت کرده و بر مسائل و مشکلات مستحدثه فائق آیند و حتی از شرایط پیش آمده بمثابه فرصت استفاده کنند و جامعه سازی نمایند که آگاهانه در مشارکت با هم، مسائل را فهم، تحلیل و حل کنند. این مشارکت آگاهانه با خود سرزمینی و دیگری غیرسرزمینی، بیش از هر چیز، مقوله یی «فرهنگی» است که باید در جان آدمیان و جوامع نشسته باشد.
    نوشتار حاضر با تمرکز بر مفهوم «دوستی» درصدد است تا نشان دهد چرا آموزش و پرورش ما در وضعیت فعلی و آتی، باید این مقوله را مورد توجه قرار دهد. به این منظور، پس از تفکیک وضع مطلوب از وضع موجود، «دوستی» بمثابه روش مدیریت جامعه در وضعیت انضمامی موجود توضیح داده می شود و در نهایت این روش بمثابه محتوایی که کل نظام آموزش و پرورش از دوره مهد کودک تا تحصیلات تکمیلی دانشگاهی باید مورد توجه قرار دهد، توصیه میگردد.
    کلید واژگان: دوستی, وضع مطلوب, وضع موجود, جامعه, آموزش و پرورش}
    Reza Mahuzi
    In the course of the eruption of turbulent events in certain societies, only those people can resist and overcome the new problems, and even proceed to benefit from its opportunities that knowingly try to involve themselves collectively in understanding, analyzing and solving the problems. Such cooperation with themselves and others pertains, more than ever, to a cultural issue that should reside in one’s life. The present work, with a philosophical emphasis on the concept of friendship, seeks to prove that our education in present and future situation should draw its attention to this issue. To this end, after separating the ideal state from the existing state, friendship should be introduced as a kind of management of the society in an existing concrete way. Finally, this method should be generalized on the whole of educational system of the country ranging from the kindergartens to the universities.
    Keywords: friendship, education, child}
  • کبری احمدوند، حمید احمدی هدایت، سهیلا غلامی هردشتی، فریبا احمدوند
    بازی اساسیترین فعالیت کودک و در عین حال یکی از نیازهای اساسی کودکان بشمار میرود. نقش بازی در روند جسمانی وروانی کودکان انکارناپذیر است. بازی های رایانه یی یکی از سرگرمی های عصر جدید محسوب می شود که بعنوان پدیده اجتماعی در کنار سایر رسانه های صوتی و تصویری در دنیای امروز بدلیل رشد چشمگیر فناوری های ارتباطی، با کشش و جاذبه یی حیرت انگیز، عمده ترین مخاطبان خود را از میان کودکان نوجوانان انتخاب میکند و نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده بلکه بنظر میرسد حتی اوقاتی که آنان به حضور در جمع خانواده اختصاص میدهند را نیز پوشش میدهد. این بازی های مهیج و پرجاذبه ساعتها کودکان و نوجوانان را در مقابل صفحه نمایشگر قرار میدهند و او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو میبرند. از آنجا که کودکان و نوجوانان جزو سرمایه های یک کشور محسوب میشوند، بهداشت روانی و رشد روانی آنان نیز حائز اهمیت است. بنابرین، هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بازی های رایانه یی بر سلامت روانی کودکان میباشد. نتایج نشان داده است که بازی های رایانه یی، ابعاد روانی خشونت، افسردگی و هیجان، استرس و اضطراب کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار میدهد.
    کلید واژگان: بازی رایانه یی, سلامت روانی, کودک}
    Kubra Ahmadvand, Hamid Ahmadi Hedayat, Suheila Gholami Hardashti, Fariba Ahmadvand
    Game is considered to be the basic activity of children and at the same time can fulfill one of their basic demands. The role of game in the promotion of the physical and psychological health process of children is undeniable. Beside the emergence of audio-video media and owing to the immense growth of communicative technologies today, computer game is also considered to be one the modern games and as social phenomena enjoys a particular attraction. This game addresses mostly children and young adults. Children not only use computer games at their leisure time but also do so when they are among their family members. These attractive and exciting games draw the attention of children and youth for hours and sometime repel them from the real world and plunge them into the imaginal world. Since children and youth are regarded as the assets of a country, their psychological health and growth are very important. This work attempts to explore the effect of computer games on psychological health of children. Concluding that, computer games bring in their wake a kind of psychological violence, depression and excitement, stress and tension for children and youth.
    Keywords: computer games, psychological health, child}
  • معصومه مدور
    نقض حقوق کودکان در کشورهای در حال توسعه، بیشتر ناشی از فقر است؛ در حالی که در غرب، مشکل اخلاقی و ضعف بنیادهای خانواده، ناقض حقوق کودکان است. با این حال، همواره این کشورهای غربی هستند که کشورهای جهان سوم را در ارتباط با نقض حقوق کودکان، تحت فشار قرار میدهند. توجه به حقوق کودک، فقط بحث جوامع امروزی نیست، بلکه در دین مبین اسلام نیز نسبت به آن توجه بسیار شده است (احترام و تکریم کودک، پرهیز از خشونت و بدرفتاری با کودکان، رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض). این پژوهش از آنجایی که رویکردی کیفی دارد، فرضیه سازی ننموده و با روشی توصیفی تحلیلی در پی پاسخ بدین سوال است که حقوق کودک در ایران و جهان مشتمل بر چه مولفه هایی بوده و چه نقاط آسیبی در آن وجود دارد؟
    در پایان، پس از تجزیه و تحلیل کیفی اطلاعات پژوهش این نتیجه حاصل شد که باتوجه به وضعیت خاص کودکان بلحاظ جسمی و روحی، آنان نیاز به حمایتها و مراقبتهای ویژه یی دارند. این اقدامات باید مفهوم و قالب متناسبی یافته و با توجه به ناتوانی کودکان برای استیفای مستقیم حقوق خویش، جنبه های حمایتی وسیعی یابد؛ بگونه یی که بزرگسالان، الزام ناشی از حمایت آنان را کاملا احساس کنند.
    کلید واژگان: حقوق کودک, حقوق بشر, تربیت اجتماعی, تکریم, تبعیض}
    Masumeh Mudawwar
    The violation of children’s rights in the developing countries are mostly rooted in poverty, while in the West moral problems and feebleness of family foundations are responsible for the rise of such problem. In spite of all these facts, the West always put pressure on the third world countries for their violation of children’s rights. Attending to children’s rights is not a matter of present societies, but in Islam also it enjoys a particular place (respecting children, banning people from any kind of violation, discrimination and misconduct against children, and persuading them to do justice to children). This work follows a qualitative approach, that is, avoiding any hypothesis making approach but follows an analytic-descriptive method in order to find out a response to the questions concerning the basis and weak points of children’s rights in Iran and the World. At the end, following a qualitative analysis it is concluded that keeping in view the particular situation of children, namely their physical and spiritual situations; they should be taken under particular protection and supervision. With respect to their weakness they should be protected in a way to be able to achieve their rights and the elder also should take this fact into account.
    Keywords: rights, child, human rights, social education, respect, discrimination}
  • سعید رومانی
    هدف نوشتار حاضر بررسی برنامه درسی آموزش به کودک از منظر فیلسوفان نومفهوم گرا بوده و روش تحقیق، کیفی و از نوع تحلیلی استنتاجی است که به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش، کلیه اسناد موجود و مرتبط با موضوع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به سوالات متن، نتایج به این شرح میباشد که از نظر فلسفه نومفهوم گرایان، کودکان بعنوان سازندگان معنا تلقی میشوند. آنها بعنوان اعضای یک گروه اجتماعی نگریسته میشوند و پرداختن به تمامی ابعاد زندگی یادگیرندگان از جمله تجارب، افکار، احساسات، رویاهای آنها و شیوه های ارتباط، ارزشگذاری و شیوه های رفتار آنها لازم است و باید فعالیتهای درون و بیرون مدرسه با هم مرتبط باشند. همچنین ایشان دانش را دارای ماهیتی چند بعدی میدانند و تمامی ابعاد را مورد سوال قرار میدهند که باعث ایجاد فرمهای جدیدی از دانش میشود؛ البته از طریق تاکید بر شکستن مرزهای دیسیپلین و ایجاد شرایطی جدید که در آن، دانش بتواند ایجاد گردد. کودکان بعنوان اعضای یک گروه اجتماعی نگریسته میشوند. اهمیت تاکید بر دانش آموزان که آموزش داده شوند تا بر جامعه تاثیر بگذارند را میتوان در آراء مربیانی نظیر پلاتو، آگوستین و دیویی نیز مشاهده کرد.
    کلید واژگان: برنامه درسی, کودک, فلسفه, نومفهوم گرا}
    Saeed Roomani
    The present article aims at studying teaching children curriculum from the perspective of neo-conceptualist philosophers and the method of this work is deductive-analytic following which all relevant evidences have been studied in order to respond to the questions posed in the work. With respect to the questions of the work, the results are as follows: from the perspective of neo-conceptualist philosophy, children are considered to be as the creators of meanings. They are exactly members of a society, so it is necessary to take into account their experiences, thoughts, feelings, dreams, their ways of communication, valuations, and behaviors. Indeed, activities outside and inside the schools should be compatible with each other. According to this school of thought, knowledge enjoys various aspects and all aspects should be studied and this process will bring in its wake new forms of knowledge. Of course, this is possible through stressing on the destruction of certain boundaries and creating new conditions. In the views of philosophers like Plato, Augustine, and John Dewy we can see the importance of training children for bringing about changes in a society.
    Keywords: curriculum, child, neo-conceptualist philosophy}
  • میکائیل رسولزاده
    آرمانشهر در اصطلاح، یعنی جامعه یی که دارای ساختاری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و... باشد که بتواند حداکثر اعضای تابع خود را به حداکثر سعادت ممکن برساند. در واقع، نگارش آثار آرمانشهرگرایانه از این جهت نیست که نویسندگان این آثار امیدوار به تشکیل چنان ساختاری در کشور خود یا در سرزمینی دیگر باشند، بلکه بقول افلاطون، این آثار بمنزله الگویی هستند که کشورها هرچه از آنها استفاده کنند، بیشتر به هدف خود در سعادتشان میرسند. آرمانشهرگرایی با افلاطون آغاز شد و فلاسفه دیگر چه در جهان اسلام و چه در غرب، آن را دنبال کردند. در اینجا قصد نداریم به آرمانشهرپردازان مهم تاریخ فلسفه بپردازیم، بلکه هدف عمده ما نگرشی بر تربیت کودکان در آرمانشهرهای مصلحان و فیلسوفان است. براساس آنچه بحث کنندگان از امر تربیت گفته اند، مدلول تربیتی دو معنا دارد؛ یکی معنای عام و دیگری معنای خاص. آرمانشهرگرایان تاکید بسیار زیادی بر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در هر دو معنا دارند و بر آن بعنوان وسیله عمده ایجاد تغییرات اجتماعی تکیه میکنند. آراء تربیتی افلاطون، ارسطو، آگوستین، فارابی، توماشو کامپلانا، توماس مور بعنوان نمایندگان شرقی و غربی تعداد پرشمار آرمانشهرگرایان مورد بررسی قرار گرفته است. اغلب آرمانشهرها از یک اصول کلی و منطقی پیروی میکنند؛ اتوپیاهای غربی در پاره یی از نکات جزئی، مانند دین و نوع نگاه آنها نسبت به انسان و خدا و... با آرمانشهرهای شرقی متفاوتند. در پایان ذکر این نکته خالی از فایده نیست که اغلب معنویت و الهی بودن، جان کلام مدینه های فاضله شرقی است؛ در حالی که مادیت و صرف زمینی و خاکی بودن، جان کلام اتوپیاهای غربی است و این امر در نگرش ایشان در تربیت کودکان نیز مشهود است. در کل آرمانشهرگرایی تاکید بسیار زیادی بر آموزش و پرورش دارد و بر تعلیم تربیت بعنوان وسیله عمده ایجاد تغییرات اجتماعی آرام تاکید میکند.
    کلید واژگان: تربیت, کودک, آرمانشهر, مصلح, فیلسوف}
    Mikaeil Rasoul Zadeh
    By utopia it means a society that enjoys certain political, economic, social, and educational structures; a society that can lead the maximum number of its members to maximum happiness. As a matter of fact, by writing utopian books, the authors are not aimed at erecting such utopia in their country or in other country. According to Plato, these works are considered to be just like patterns that all countries can benefit from them and following which attain their happiness. Utopianism first was developed by Plato and then other philosophers in the world of Islam and Christianity followed him. Here we are not going to deal with the well known figures in the field of utopian in the world, but rather intend to cast some light on the training of children in the utopia of reformers and philosophers. Based on the studies made on training, the signification of training has two meanings: general and particular meaning. Both meanings stress heavily on the importance of training of children and youth and consider it as a means of bringing about changes in a society. In this article the views of the Eastern and Western philosophers like Plato, Aristotle, Augustine, Farabi, Tomasho Kampalana, and Thomas More on the notion of utopia have been studied. Almost all of them followed the same universal and logical principle. In certain issues such as religion, man, and God there are certain differences between the Western and the Eastern utopias. To sum up, while spirituality and divinity constitute the gist of Eastern utopia, the Western utopia stresses on materiality and corporeality and this point is palpable in their training of children. On the whole, utopians strongly stress on education and training and look at training as a chief factor behind any peaceful social change.
    Keywords: training, child, utopia, reformer, philosopher}
  • اسماعیل چراغی کوتیانی
    فرایند نوسازی با دگرگونی های ژرفی در عرصه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان ها همراه بوده و خانواده را به عنوان ساحتی مهم حوزه زندگی بشر، دچار دگرگونی نموده است. یکی از پیامدهای این تغییرات، تحولاتی جمعیتی بود که جوامع بشری را با چالشی جدی مواجه ساخت. نوسازی در نیم قرن اخیر، از طریق عوامل گوناگون بر کاهش باروری جوامع انسانی تاثیر گذاشته است. یکی از این عوامل، اشاعه اندیشه های فمینیستی است. این نوشتار، با روش اسنادی و کتابخانه ای، به واکاوی دلالت های جمعیت شناختی نظریه فمینیستی می پردازد. یافته ها حاکی از این است که نظریه فمینیستی، با اشاعه اندیشه هایی چون فردگرایی، نگرش منفی به ازدواج، تولید مثل و نقش مادری و تجویز سقط جنین و آزادی های کامل جنسی، و تحقیر کارخانگی و تشویق زنان به کسب تحصیلات عالیه و اشتغال خارج از خانه و نیز تشویق زنان به بازتعریف هویت زنانه، بر تحولات جمعیتی و کاهش باروری تاثیر گذاشته است. به نظر می رسد، دلالت های فمینیستی، موجب مسائل نوینی برای جوامع شده و به دلیل ناسازگاری با آموزه های دینی و الگوی اسلامی – ایرانی خانواده، نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرند.
    کلید واژگان: فمینیسم, نظریه فمینیستی, دلالت, جمعیت, باروری}
    Ismail Cheraghi Kotiyani
    The renovation process along with the deep changes in the different areas of man's individual and social life have caused changes to the family which plays a main role in human life. The social development is among the consequences of these changes which caused human society to encounter a serious challenge. In the second half of recent century, renovation has affected human societies through various factors and cause decrease in child-bearing. One of these factors is fostering the culture of feminism. Using a library-based and document-based method, this paper deals with the demographic arguments of feminism. The findings show that the feminist thought has affected the social development and reduced the level of child-bearing by spreading such ideas, like individualism, negative attitude towards marriage, towards child-bearing and towards the role of the mother, and legalizing abortion and complete sexual freedom, belittling house-work and encouraging women to get higher education and work outside and also encouraging them to redefine women’s identity. It seems that the arguments of feminism have caused new problems for societies and they are rejected because of inconformity with religious teachings and Islamic-Iranian family pattern.
    Keywords: feminism, feminist thought, argument, population, child, bearing}
  • رضا ماحوزی
    اگرچه کودکان سازندگان آینده و صاحبان آن خواهند بود و اگرچه مواریث فکری و فرهنگی و علمی و ارزشی باید از طریق تعلیم و تربیت به کودکان منتقل شود و باز هم اگرچه این تعلیم و تربیت باید کاملا هدفمند باشد و جهت آن بسوی عقلانیت و پرورش انسان اخلاقی و عقلانی و متعبد باشد و درنهایت آدمی را بقدر طاقت و توان بشری، به مقام انسانیت برساند، اما این پرسش مطرح است که این تعلیم و تربیت باید چگونه انجام گیرد و دوره های تفکیک شده آن باید تا چه اندازه از یکدیگر مستقل باشند و تا چه اندازه به یکدیگر وابسته و مرتبط گردند؟ در این نوشتار دو تلقی از آموزش عقلانیت و فلسفه به کودکان بررسی خواهد شد و نشان خواهیم داد که چرا و به چه معنا، کودکان، بزرگسالانی کوچک نیستند.
    کلید واژگان: تعلیم و تربیت, کودک, بزرگسال کوچک, رشد طبیعی انسان}
    Reza Mahuzi
    Obviously, children are the creators and owners of future. Moreover, the philosophical, cultural, scientific, and religious legacies of society must be transferred to children through education and training. At the same time, this education and training process needs to be completely purposeful and target rationality and the production of moral, intellectual, and religious human beings and, finally, lead each person towards the station of humanity in proportion to their capacity and capabilities. However, the questions which arise here are what the different features and stages of this process of education are, and to what extent its specified periods are dependent on or independent from each other. In this paper, the author examines two interpretations of teaching rationality and philosophy to children and demonstrates why and in what sense children are not small adults.
    Keywords: education, training, child, small adult, natural growth of human beings}
  • مرتضی اسماعیلی کارتیجی
    خلاقیت بعنوان یک استعداد بالقوه نیازمند توجه و پرورش است، زیرا این توانایی نیز مانند همه توانایی های انسان، جز در سایه بارورسازی به فعلیت نخواهد رسید. از اینرو، پرورش آن میبایست از سنین کودکی آغاز گردد و زمینه سازی جهت رشد آن برعهده خانواده، مهدکودک و مدارس میباشد. خلاقیت یکی از عالیترین و پیچیده ترین فعالیتهای ذهن آدمی است که آموزش و پرورش همواره باید به آن توجه نماید. خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر بلکه به سازمان شخصیت فرد نیز مربوط میشود. با نگاهی به نقش نظام آموزش و پرورش بعنوان تربیت کننده و آموزش دهنده سرمایه های انسانی خلاق و پژوهشگر، باید این سوال کلیدی و مهم را مطرح کرد که نظام آموزش و پرورش ما تا چه حد فراگیران را به این سمت سوق میدهد؟ بنابرین، تحقیق را میتوان در کنار آموزش یکی از اهداف بسیار مهم آموزش و پرورش دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و بنظر میرسد که مدارس و معلمان در این میان دارای وظیفه بسیار مهم و حساسی هستند که میتوانند علاوه بر فعالیتهای تحقیقاتی، انگیزه تحقیق و روش های درست پژوهش را در میان دانش آموزان نهادینه سازند. بر این اساس، نوشتار حاضر به بررسی خلاقیت در ابعاد مختلف از جمله مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق، خصوصیات افراد خلاق، عوامل اثرگذار در خلاقیت، نقش معلم در پرورش خلاقیت، راه های ایجاد و پرورش خلاقیت در دانش آموزان و نقش تحقیق در دانش آموزان میپردازد. پس از بررسی نظریات مربیان و متخصصان تربیتی در رابطه با مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق در جستجوی پاسخ به این سوال است که آیا خلاقیت فرایندی درونی است یا بیرونی؟ آیا مستلزم انضباط است یا خودانگیزی؟ در این راستا، ضمن اشاره به نتایج تحقیقات مختلف، به بررسی ویژگی های شخصیتی و روانی افراد خلاق و تفاوت آنها با افراد غیرخلاق پرداخته می شود و عوامل موثر در خلاقیت و عواملی که مانع تفکر خلاق میشوند نیز مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین با توجه به نقش معلم و خانواده در پرورش خلاقیت به این سوال پاسخ داده می شود که آیا پرورش دهندگان خلاقیت باید خلاق باشند؟ و سرانجام به روش های متعددی که علمای تعلیم و تربیت برای ایجاد و پرورش خلاقیت و نحوه شکوفایی استعدادهای خلاق پیشنهاد میکنند اشاره میگردد.
    کلید واژگان: خلاقیت, پژوهش, تفکر خلاق, کودک, معلم}
    Morteza Esmaili Kartiji
    As a potential talent, creativity demands attention and training. This is because this ability, like all other human abilities, cannot become actualized unless it is developed. Therefore, parents, nursery schools, and schools should provide the context for the growth of creativity in children from the early years of their childhood. Creativity is one of the most supreme and complicated activities of the human mind which should be taken into consideration by the educational system. It depends not only on individual’s intelligence and thoughts but also on their character. Considering the role of the educational system as the instructor and developer of creative and inquisitive human resources, we must ask the important question of to what extent our educational system leads students to this direction. Therefore, we can consider research, alongside teaching, to be one of the most important purposes of education, which demands the attention of authorities. It seems that schools and teachers have a very critical duty in this regard. In addition to promoting research activities, teachers should motivate the students to become involved in research and teach them correct research methods. Accordingly, the present paper examines the different dimensions of creativity, such as the concept of creativity, the process of creative thinking, characteristics of creative individuals, influential factors in creativity, teachers’ role in developing creativity, methods of promoting and developing creativity among students, and the role of research in training creative students. Here, after discussing the ideas of teachers and experts in the field of education with regard to the concept of creativity and the process of creative thinking, the writer tries to provide an answer to the following questions: Is creativity an internal or an external process? Does it require discipline or self-motivation? While referring to various research findings, the writer also explores the personal and psychological features of creative people and highlights their differences from non-creative people. In another part, he reviews the effective factors in creativity as well as the factors that prevent creative thinking. Given the roles of teachers and families in developing creativity, it is also tried to provide an answer to the question of whether the developers of creativity should be creative themselves or not. Finally, reference is made to the various methods that scholars in the field of education propose for establishing and developing creativity and the flourishing of creative talents.
    Keywords: creativity, research, creative thinking, child, teacher}
  • صغری باباپور، صدیقه احمدی، فریبا اکبرزاده
    حس پرسشگری کودکان و کنجکاوی آنان میتواند مهمترین مبنا برای آموزش صحیح، اصولی و کارآمد باشد. در این میان، آموزش فلسفه، بدلیل ارتباط تنگاتنگ آن با عمل، برای کودک از اهمیت ویژه یی برخوردار است. آموزش فلسفه، بمعنی آموزش خردورزی یا تفکر به کودک است. فلسفه ورزی به ما کمک میکند تا بتوانیم کودک را به تکامل نفس خویش برسانیم؛ بگونه یی که دارای توانمندی تفکر نقادانه و خلاقانه باشد و بسیاری از مفاهیم تربیتی برای وی نهادینه شوند. از نتایج تربیتی چنین آموزشی، فراگیری نظم است. در این فرایند کودک، خود از نظم و چینش ذهنی به نظم در عمل و رفتار، نه با اجبار بیرونی، دست می یابد.
    در فلسفه اسلامی، ملاصدرا حکمت عملی خویش را براساس حکمت نظری پایه گذاری کرده و در حکمت نظری از قوه عاقله انسان، قوه تفکر و استدلال ورزی را بدست می آورد. در نهایت میتوان اذعان داشت که با تربیت قوه عقل در کودک خردورز میتوان جایگاه نظم را مشخص نمود و به او آموزش داد.
    کلید واژگان: ملاصدرا, فلسفه و کودک, نظم, حکمت عملی}
    Soghra Babapour, Sediqeh Ahmadi, Fariba Akbarzadeh
    The senses of inquiry and curiosity in children can be used as the most important bases for a correct, principled, and efficient educational system. Here, the teaching of philosophy, because of its tight relationship with practice, is of particular significance. Teaching philosophy means teaching rationalizing or thinking to children. Philosophizing can help us lead children towards self-perfection. In this way, they will develop critical and creative thinking abilities and internalize several educational concepts. From among the educational outcomes of such a teaching process, we can refer to the learning of order and discipline. In this process, the child learns about order in act and behavior through mental order and organization rather than external force. In Islamic philosophy, Mulla Sadra bases his practical wisdom on theoretical wisdom. Moreover, he derives the thinking and reasoning abilities from Man’s rational faculty in the field of theoretical wisdom. Therefore, through training the rational faculty of a rational child, one can explain the significance of discipline and teach it to them.
    Keywords: Mulla Sadra, philosophy, child, order, discipline, practical wisdom}
  • حسام الدین خلعتبری، زهرا آقاجعفری
    هدف پژوهش حاضر، «ارزیابی اهداف برنامه آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه تفکر در اندیشه اسلامی» است. در همین راستا ابتدا به بررسی و روشن سازی زوایای مختلف تفکر و تعقل در اندیشه اسلامی پرداخته شده است و پس از معرفی برنامه آموزش فلسفه به کودکان و ارائه اهداف آن، با استفاده از معیارها و ملاکهای بدست آمده از جایگاه عقل در اندیشه اسلامی، به نقد و ارزیابی اهداف این برنامه اقدام گردیده است. این پژوهش نشان میدهد که برنامه آموزش فلسفه به کودکان، اقدامی پسندیده و بجا درجهت رشد اندیشه ورزی و تفکر در کودکان و نوجوانان میباشد. اما اجرای برنامه مذکور در کشور ما که جهانبینی الهی و توحیدی در بند بند ارکان آن نفوذ و رسوخ پیدا کرده، در صورت عدم انجام تغییرات لازم، بسیار مشکل آفرین و آسیب زا خواهد بود. چراکه مبانی برنامه مذکور، مبتنی بر جهانبینی مادی غرب است که نه تنها منطبق بر فطرت کمال گرا و حقیقت طلب انسان نیست، بلکه فرسنگها با اهداف متعالی آفرینش، فاصله دارد.
    کلید واژگان: آموزش فلسفه, کودک, عقل, اندیشه اسلامی, هدف}
    Hesam Al Din Khalatbari, Zahra Aqa Jafari
    This study aims to assess the purposes of the Program of Teaching Philosophy to Children based on Islamic philosophy. Accordingly, the researchers have initially tried to explore and clarify the various angels of thinking and intellection in Islamic philosophy. Then, after introducing the Program of Teaching Philosophy to Children and its goals, they have reviewed and evaluated these goals based on the place of reason in Islamic philosophy. The findings of this study indicate that this program is a valuable endeavor reinforcing the growth of philosophical thinking in children and adolescents. However, the execution of the above-mentioned program in our country, where the divine and monotheistic worldview has penetrated each of its pillars, will create some harmful effects if some necessary changes are not made in its fundamental principles. This is because these principles have been devised based on the Western materialistic worldview, which does not correspond with Man’s perfectionist and truth-seeking primordial nature and is, rather, standing at a huge distance from the transcendent purposes of creation.
    Keywords: teaching philosophy, child, intellect, Islamic thought, purpose}
  • مرتضی اسمعیلی کارتیجی
    پرداختن به تربیت کودک در سالهای اولیه زندگی، موقعیت بسیار مناسبی به منظور جلوگیری و یا کاستن از اشکالات یادگیری است و منافع ماندگاری برای خانواده و اجتماع بدنبال دارد؛ از جمله، تقویت ارزشهای اخلاقی، اجتماعی شدن، بسیج اجتماعی و.... فلسفه برای کودکان تلاشی است برای توسعه فلسفه با این هدف که استدلال و داوری منطقی در قالب فلسفه به این کودکان آموخته شود. کاوشگری فلسفی در کلاس درس یا محیط مهدکودک به کودکان امکان میدهد با دنیای خویش آشنا شوند و نیز کشف کنند که چه چیزی در این دنیا ارزشمند و قابل ستایش است. کار مربی آماده کردن کودکان برای پرورش و یادگیری است. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان میدهد که این کار از دوره های پیش دبستانی و حتی کمتر شروع میشود؛ بدین ترتیب برنامه جدیدی با عنوان «فلسفه برای کودکان» طراحی شده و از طریق آن فلسفه به دبستانها و مدارس وارد گردیده است.این برنامه که بزبانی ساده پر از تجربه ها و تمرینهایی است که با کودکان در طی 23 سال سابقه خدمتم در آموزش و پرورش (مقطع ابتدایی) بدست آورده ام، به آنها یاد میدهد که چگونه باید فکر کنند. با استفاده از این برنامه، معلمان آموزش دیده، کودکان را به تفکر عمیقتر درباره ایده هایی که در پس کار مدرسه یی آنها قرار دارد، تشویق میکنند.
    کلید واژگان: کودک, تفکر, قضاوت, استدلال, فلسفه ورزی}
    Murteza Ismaili Kartiji
    The correct training of children during the first years of their life plays a very important role in preventing certain learning problems or decreasing them. Moreover, it results in life-long benefits for both families and society, for example, reinforcing moral values, encouraging sociability, and prompting social mobilization. Philosophy for Children attempts to disseminate philosophy among children for the purpose of teaching logical reasoning and judgment to them within the framework of this discipline. Philosophical inquiry in classes at primary school or nursery school provides children with the chance of becoming familiar with their own world and discover what is valuable and praiseworthy therein. The main job of a teacher is to prepare children for learning. Previous studies indicate that this task begins during the preschool period or even before that. Therefore, a new program called “Philosophy for Children” has been initiated in order to introduce philosophy into school curricula. This Program employs some types of practice and tasks in the class in order to teach children how to think. By using this program, trained school teachers can encourage children to think more profoundly about the ideas behind their school work.
    Keywords: child, thinking, judgment, reasoning, philosophical thinking}
  • محمدشریف حیدری، ابوالفضل ساجدی
    خانواده، مهم ترین کانون تربیت اجتماعی و جامعه پذیری است که در تربیت و اجتماعی کردن کودکان، به ویژه در سال های آغازین زندگی نقش مهمی دارد. در این میان، گاه موانع و آسیب هایی سد راه تاثیر خانواده در تربیت اجتماعی کودکان می شوند. این تحقیق با رویکرد توصیفی و اسنادی و با استناد به متون دینی و یافته های علوم جدید، به بررسی موانع و آسیب هایی می پردازد که به نحوی در مسیر نقش آفرینی نهاد خانواده در تربیت اجتماعی کودکان اخلال ایجاد می کند. فرسایش سرمایه اجتماعی کودکان در خانواده، گسیختگی نظام خانواده و طلاق، افراط و تفریط در جامعه پذیری نقش های جنسیتی، ناهماهنگی میان خانواده و دیگر عوامل تربیت اجتماعی و ضعف نظارت خانواده بر فرزندان، در خانواده های امروزی از مسائلی است که می تواند در مسیر تربیت اجتماعی مطلوب کودکان در محیط خانواده، مانع ایجاد کند. هدف این نوشتار دستیابی به شاخص هایی است که در درون خانواده، موانع تربیت اجتماعی را بازتاب می دهند.
    کلید واژگان: خانواده, کودک, تربیت اجتماعی, تربیت اجتماعی دینی, موانع تربیت اجتماعی, جامعه پذیری, سرمایه اجتماعی, طلاق, کنترل اجتماعی}
    Mohammad Sharif Heidari, Abulfazl Sajedi
    Family is the most important center of social education and socialization, which has an important role in educating and socializing children, especially during early years of their life. In the meantime, some obstacles and damages prevent family from playing an influential role in social education of children. Using a descriptive-documentary approach and referring to religious texts and findings of new sciences, the present paper investigates the obstacles and damages which, in some way, prevent family from playing an important role in social education of children. Exhaustion of children's social capital in family, breakage of family system and divorce, going to extremes in socialization of gender roles, disharmony between family and other factors of social education and weak control of family over children in modern families are among the problems which can prevent ideal social education of children in family. This paper tries to achieve the parameters which reflect the obstacles of social education in family.
    Keywords: family, child, social education, religious social education, obstacles of social education, socialization, social capital, divorce, social control}
  • آیین خردورزی فرزندان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین)
    مجتبی فائق
    خداوند متعال، با قراردادن قوه عاقله در سرشت انسان، او را بگونه یی آفرید که فطرتا اندیشمند است. بعلاوه، بسیاری از آموزه های مرتبط با خردورزی را در معجزه جاویدان و آخرین فرستاده اش، قرآن کریم، مورد توجه قرار داد.
    اندیشه و خرد از مفاهیم اساسی در دین مبین اسلام است که امامان معصوم(ع)، حجتهای حق بر روی زمین، نیز بر لزوم پرورش و بارور نمودن آن تاکید نموده اند. مقصود از آیین خردورزی، مجموعه اصولی است که برای پرورش اندیشه آدمی مورد نیاز است. این اصول، شامل روش های صحیح آموزشی، دوره سنی مناسب جهت یادگیری، علوم مفید و سازنده و نظیر اینهاست.
    خردورزی با تعلیم و تربیت رابطه مستقیم دارد و بهمین دلیل در شکلگیری شخصیت فرزندان نقش کلیدی ایفا میکند. فرزندان نیز از عناصر سازنده نظام خانواده هستند که در ایجاد اجتماعی سالم و اثرگذار، تاثیر چشمگیری دارند. بهمین دلیل، آشنایی با آیین خردورزی فرزندان در منابع اصیل اسلامی بسیار حائز اهمیت است که باید مورد پژوهش قرار گیرد.
    کلید واژگان: اندیشه, خردورزی, فرزند, قرآن, روایات معصومین (ع)}
    Children's Rationalism in the View of the Qur an and Traditions of Infallible Imams (a)
    Mujtaba Faiq
    Through placing the rational faculty in the nature of human’s beings, Almighty God has created them in a way to be intrinsically thinking beings. Moreover, He has considered many of the teachings in relation to rationality in His eternal miracle and last descended gift to humanity, the Holy Qur’an. Thought and wisdom are among the basic concepts in Islam, and the Infallible Imams (a), the proofs of Truth on Earth, have also emphasized the necessity of training and nurturing them. By rationality, we mean the collection of principles that are necessary for training human thought. These principles pertain to correct educational methods, the appropriate age for learning, useful and constructive sciences, etc. Rationality is directly related to teaching and training, which is why it plays a key role in the formation of children’s character. They are also among the constructing elements of the family system and have a noteworthy effect on creating a healthy and influential society. Therefore, familiarity with children’s manner of rationality is of prime importance in authentic Islamic sources and is a topic demanding more research.
    Keywords: thought, rationality, child, Quran, traditions of Infallible Imams (a)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال