به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « content-based justice » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « content-based justice » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مهدی شجریان*
    اندیشمندان حوزه عدالت پژوهی تعاریف متکثر و چه بسا غیر قابل جمعی از عدالت ارایه داده اند. دراین میان چگونه می توان به حقیقت مفهومی عدالت از میان این تعاریف گسترده دست یافت؟ پاره ای از این تعاریف «صوری» هستند و بدون ارایه معیار تحقق عدالت، قالب شکل گیری آن در عرصه های مختلف را ترسیم می کنند. متقابلا تعاریف «محتوایی» بر ارایه معیار یا معیارهایی معین برای تحقق عدالت تاکید دارند. نگارنده این تحقیق از طرفی بر این باور است که اولا تعاریف صوری در تبیین مبادی تصوری حوزه عدالت پژوهی بر تعاریف محتوایی تقدم دارند و تعاریف محتوایی در حد «مسایل» عدالت پژوهی قرار دارند، نه در مرز «مبادی تصوری» آن. ثانیا در میان تعاریف صوری مختلف، تعریف عدالت به «اعطای حق به صاحب حق» کامل ترین تعریف است و می توان با استفاده از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و افزودن دو قید «اعتباری و حکیمانه» به این تعریف، به حقیقت مفهومی عدالت نزدیک تر شد. عدالت پژوه بر پایه این تعریف، به دنبال حقوق و امتیازاتی است که نظام تکوین به افراد اختصاص نداده است و لازم است با اعتبار آن ها که ریشه در واقعیت های عینی خارجی دارند حیات اجتماعی مطلوب را ایجاد کرد. این حقوق صدق و کذب نخواهند داشت. بلکه اگر اعتبار آنها ریشه در واقعیات عینی داشت، حکیمانه و در غیر این صورت لغو خواهند بود. بر پایه این تعریف، اهمیت مباحث فلسفی برای دست یابی به حقوق اعتباری حکیمانه نیز نمایان گردیده، سر اختلاف عدالت پژوهان در تبیین معیارهای عدالت نیز روشن می شود.
    کلید واژگان: عدالت, عدالت صوری, عدالت محتوایی, حق اعتباری, اعتباریات علامه طباطبایی}
    Mahdi Shajarian *
    The intellectuals on justice research have proposed various definitions of justice though irreconcilable. How may one get the true meaning of justice from among those many definitions? Some of them are formal merely developing a framework for different fields without any criterion for its application on realities. On the contrary, content-based definitions highlight determined criterion or criteria for the realization of justice.  The author is first of the view that formal definitions take precedence over those of content in term of the explanation of conceptual principles of justice. Content-based definitions concern issues of justice, rather than the boundaries of its "conceptual principles". Secondly, from among those conceptual definitions, "giving the right to the rightful" is the most complete one. We can get closer to the true meaning of justice if we make use of Allamah Tabatabaii's theory of mental considerations adding two terms of "wisely and mental construct" to it. According to this definition, a justice researcher seeks for the rights and advantages that the system of creation has not given to the people, nonetheless, it is necessary to construct them -they are rooted in concrete realities outside- in the mind in order to create a desired social life. As to those rights, we cannot say that they are true or false. If their consideration is rooted in concrete realities, then it is wise to act upon, or else they are null and void. This definition proves the significance of philosophical discussions for gaining the wisely constructed rights, and also shows the secret of discrepancies of the researchers in their explanation of the criteria of justice.
    Keywords: Justice, formal justice, content-based justice, mentally-constructed right, Allammah Tabatabaii's theory of considerations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال