به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « dimensions » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «dimensions» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد صادق بهشتی*، مجید توسلی رکن آبادی، سید مصطفی ابطحی
    یکی از مهم ترین نظریه پردازان طرفدار نظام سیاسی مشروطیت در عصر مشروطه، شیخ اسماعیل محلاتی می باشد. فلسفه سیاسی مرحوم محلاتی گویای تعاملی نظری میان مفهومی نوین چون هویت ملی و دین است. در نوشتار پیش رو پس از بررسی مفهومی و نظری دو مفهوم دین و هویت ملی با روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر داده های اسنادی و کتابخانه ای به شناسایی شاخصه های دین و هویت ملی و نسبت های میان این دو مفهوم در آرای شیخ اسماعیل محلاتی مبادرت ورزیده ایم. این نسبت ها در حوزه هایی هم چون بعد شعائر دینی با بعد سیاسی هویت ملی، بعد شعائر دینی با بعد اجتماعی هویت ملی، بعد تشکیلاتی دین با بعد سیاسی هویت ملی و... مشاهده می شود.
    کلید واژگان: دین, فلسفه سیاسی, محلاتی, هویت ملی, ابعاد}
    Mohammadsadeq Beheshti*, Majid Tavassoli Roknabadi, Seyyed Mostafa Abtahi
    One of the most notable theorists and supporters of the constitutionalist political system in the constitutional era is Sheikh Isma'il Mahallati. The political philosophy of the late Mahallati may be taken as that defending a theoretical interaction between such new concept as national identity and religion. In the present paper, after a conceptual and theoretical analysis of the two concepts of religion and national identity with an analytico-descriptive method based on documentary and library data, the characteristics of religion and national identity and the ratios these two concepts in the views of Sheikh Isma'il Mahllati have been described. These ratios are observed in such areas as religious rituals with the political dimension of national identity, the aspect of religious rituals with the social dimension of national identity, the organizational dimension of religion with the political dimension of national identity.
    Keywords: Religion, Political Philosophy, Mahallati, National Identity, Dimensions}
  • احسان کردی اردکانی، محمود صیدی *
    مکان یکی از چالش برانگیزترین مباحث فلسفی در طول تاریخ فلسفه اسلامی بوده است. ارسطو آغازگر این بحث بوده و با تبیین امارات مکان، به تبیین دیدگاه سطح در این مورد همراه با نقادی نظریات دیگر بخصوص نظریه بعد مجرد یا فضاء خالی پرداخته است. فهم اشتباه ارسطو از عبارات افلاطون در رساله تیمائوس سبب پدید آمدن نظریه فضاء خالی در مباحث مربوط به مکان گشته است. فیلسوفان مسلمان بویژه ابن سینا با در نظرنگرفتن این اشتباه تاریخی، به نقادی این نظریه پرداخته اند که مهمترین استدلالها در این زمینه تداخل ابعاد و تحقق ابعاد بدون ماده میباشد. فخررازی با نقادی استدلالهای ابن سینا به نظریه فضاء خالی گرایش یافته است. در پژوهش حاضر اثبات گردیده که انتقادات فخررازی به استدلالهای ابن سینا ناشی از غفلت از مبانی فلسفه مشائی بخصوص امتناع تحقق ابعاد بدون ماده میباشد.
    کلید واژگان: فخررازی, مکان, ابن سینا, ابعاد, ماده}
    Ehsan Kordi Ardakani, Mahmood Seidi *
    Place has always been one of the most challenging philosophical discussions in the history of Islamic philosophy. Aristotle was the first to trigger this discussion. Through explaining the signs of place, he not only clarified the view of surface in this regard but also criticized other related theories, particularly, the theory of immaterial dimension or empty space (void). His misunderstanding of Plato’s words in the dialogue of Timaeus led to the development of the theory of void in the discussion of place. Muslim philosophers, especially Ibn Sina, criticized this theory while ignoring this historical mistake. One of the most important arguments in this regard is the overlap of dimensions and their realization without matter. Through criticizing Ibn Sina’s arguments, Fakhr al-Din Razi supported the theory of void. In this paper, the authors demonstrate that his objections to Ibn Sina’s arguments originate in his neglecting the principles of the Peripatetic philosophy, particularly, the impossibility of the realization of dimensions without matter.
    Keywords: Fakhr al-Din Razi, place, Ibn Sina, matter, dimensions}
  • محمدکاظم رضازاده جودی*
    بنابر نظریه دوگانه انگاری جوهری، انسان تشکیل یافته از دو جوهر متفاوت نفس یا ذهن غیرفیزیکی و بدن فیزیکی است و آنها تباین ذاتی دارند. مشهورترین شارح و مدافع این نظریه در دوره جدید، رنه دکارت است. وی حیاتی تازه به آن بخشیده و استدلال های پرشماری مانند کاربرد زبان، خلاقیت رفتاری، شک روشمند، ادراک حسی متمایز و تقسیم ناپذیری نفس را به سود آن صورت بندی کرده است. در این مقاله نخست این پنج استدلال را به وضوح تبیین، و سپس نقدهایی را بر آنها مطرح ساخته ایم. به علاوه، به برخی اشکالاتی که دوگانه انگاری جوهری، به صورت عام، با آنها روبه روست نیز اشاره کرده ایم.
    کلید واژگان: دکارت, جوهر ذهنی, جوهر فیزیکی, آگاهی, تفکر, تمایز نفس و بدن, ابعاد}
    Muhammad Kazem Reza, Zade Judi*
    According to the theory of essential dualism, human being is composed of two different essences, i.e. soul or non-physical mind, and physical body, which are essentially divergent. The best-known contemporary expositor and proponent of this theory is Rene Descartes. He has given this theory a new life and formulated numerous arguments for it including language usage, behavioral creativity, methodical doubt, distinctive sensory perception, and the indivisibility of soul. In this article, we have first clearly explained those arguments, and criticized them. In addition, some objections are mentioned, with which essential dualism, in general, is faced.
    Keywords: Descartes, mental essence, physical essence, awareness, thinking, distinction of soul, body, dimensions}
  • نعمت الله کرم الهی
    این مقاله در پی ارائه الگویی مبتنی بر منابع اسلامی به منظور سنجش دین داری در بین مسلمانان است. در دهه های اخیر، تحقیقاتی در خصوص سنجش تجربی وضعیت دین داری در ایران انجام شده، اما عمده ترین کاستی آنها عدم تلاش برای طراحی الگوی بومی سنجش دین داری و استفاده از الگوهای غربی و مسیحی است. البته در این زمینه، برخی تلاش ها برای طراحی یا کاربست الگوهای بومی از سوی بعضی محققان صورت گرفته، ولی این تلاش ها نیز چندان قرین توفیق نبوده است. با اذعان به سابقه بیش از پنجاه ساله مطالعات تجربی و میدانی انواع، میزان و تغییرات دین داری، با ذکر گونه شناسی هیل و هود از انواع مقیاس های غربی سنجش دین داری، مهم ترین انتقادات مربوط به مقیاس های مزبور مطرح شده است. سپس برخی از الگوهای داخلی سنجش دین داری معرفی و نقد گردید و در پایان نیز با بهره گیری از منابع اسلامی، الگویی بومی برای سنجش تجربی دین داری پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان: دین, دین داری, ابعاد, الگوی سنجش}
    Nematullah Karamullahi
    The present paper seeks to propose a model based on Islamic sources for assessing religiosity among Muslims. In recent decades, researchers have conducted some research projects on empirical assessment of the conditions of religiosity in Iran. However, these projects have some defects, the most important of which are: no attempts were made to propose a native model for assessing religiosity and using western and Christian models instead. No doubt, some researchers have tried to develop and apply some native models, but these attempts were not very successful.Admitting that for more than fifty years empirical and field studies were made on the kinds, scale and changes of religiosity, and pointing to Hill and Hood's typology of the kinds of western scales for assessing religiosity, the present paper discusses the most important criticisms directed against these scales. Then it casts light on and criticizes some of the native models for assessing religiosity. Finally, it proposes a native model for empirical assessment of religiosity based on Islamic sources.
    Keywords: religion, religiosity, dimensions, model of assessment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال