به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « fundamentalism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «fundamentalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رمضان علی تبار*، مهدی عباس زاده

    از مهم ترین مسائل معرفت شناسی علوم انسانی (اسلامی)، مساله معیارهای ثبوتی و اثباتی حجیت در سطح گزاره ها به ویژه ساختار و فرایند توجیه آنها است. گزاره های علوم انسانی، به دو دسته توصیفی و توصیه ای تقسیم می شوند. پژوهش حاضر نشان داده است: در سطح ثبوتی، واقع نمایی گزاره های توصیفی، در مطابقت آن ها با واقع و نفس الامر است؛ اما واقع نمایی گزاره های توصیه ای (ازجمله اعتباریات)، قدری متفاوت است؛ زیرا اعتباریات، تابع احتیاجات حیاتی و عوامل محیطی بشر بوده و به تبع سیر تکاملی زندگی اجتماعی، متغیراند؛ لذا برخی با پذیرش ناواقع نمایی در این حوزه، قائل به نسبیت شده اند، زیرا معتقدند اعتبار گزاره های اعتباری در علوم انسانی، وابسته به خواست و قرارداد جامعه است؛ در حالی که گزاره های اعتباری نیز دارای نفس الامراند و نفس الامر هر چیزی به حسب خودش است. همچنین معیار اثباتی حجیت گزاره های علوم انسانی و شیوه توجیه آنها عمدتا بر مدار نظریه ابتناء (مبناگرایی) است. پژوهش حاضر می کوشد با روش عقلی و با بهره گیری از برخی آیات قرآن کریم، مساله معیار صدق و ساختار توجیه انواع گزاره های علوم انسانی را نشان دهد.

    کلید واژگان: علوم انسانی اسلامی, صدق, توجیه, مطابقت, مبناگرایی}
  • عیسی موسی زاده

    مبناگرایی دیدگاهی است درباره ساختار باورهای موجه، که باورها را به دو دسته تقسیم می‌کند؛ یکی باورهای پایه، که برای موجه‌بودن نیازی به سایر باورها ندارند؛ و دیگری باورهای غیرپایه، که برای موجه بودن نیازمند باورهای دیگر هستند. مبناگرایان درباره دو مطلب مهم اختلاف‌نظر دارند: یکی تبیین آنان از چگونگی موجه‌شدن باورهای مبنایی و دیگری تبیین آنان از نحوه تسری توجیه از باور مبنایی به باورهای غیرمبنایی. رویکردهای مختلف به این دو مطلب باعث قرایت‌های مختلفی از مبناگرایی شده که در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان به «مبناگرایی شدید» و «مبناگرایی معتدل» اشاره کرد که امروزه شاهد نقدهای مختلفی نسبت به هر دو رویکرد هستیم. هدف مقاله حاضر که با روش کتابخانه‌ای و توصیفی صورت گرفته، این است که مهم‌ترین نقدهای ارایه‌شده به مبناگرایی را گردآوری کرده و بیانی اجمالی از مبناگرایی علامه طباطبایی، به‌عنوان نماینده معاصر حکمت متعالیه، ارایه دهد. در نهایت خواهیم دید که رویکرد علامه طباطبایی به مبناگرایی، فاقد بسیاری از نواقص موجود در مبناگرایی غربی است.

    کلید واژگان: مبناگرایی, درون گرایی, برون گرایی, مبناگرایی افراطی, مبناگرایی معتدل, علامه طباطبائی}
    Isa Mousazadeh

    Foundationalism is a theory about the structure of justified beliefs that divides beliefs into two categories, basic beliefs - which do not need other beliefs to be justified - and non-basic beliefs, which require other beliefs to be justified. Fundamentalists disagree on two important points, how basic beliefs are justified, and the other is how the justification spreads from fundamental beliefs to non-fundamental beliefs. Different approaches to these two issues have led to different perceptions of fundamentalism, which in a general division can be referred to as "extreme fundamentalism" and "modest fundamentalism", which today, both views have been criticized differently. Using a descriptive and desk-research method and reviewing Allameh Tabatabai's approach on fundamentalism, this paper studies the most important critiques against fundamentalism. Finally, it will become clear that Allameh Tabatabai's approach to fundamentalism is free from the shortcomings of Western fundamentalism.

    Keywords: fundamentalism, introversion, extraversion, extreme fundamentalism, modest fundamentalism}
  • مهدی ایمانی، کیهان برزگر *
    تروریسم یکی از موضوعات اصلی و درهم تنیده در حوزه امنیت ملی و فراملی در دنیای مدرن امروز می باشد. این مظهر امروزی به علت ارتباط با فن آوری های جدید، به یک مسئله راهبردی مبدل گشته و توانسته با اهمیت دادن به افراد و گروه های کوچک آنها را به یکی از بازیگران عرصه امنیتی جهان تبدیل نماید. به طوری که در یکی دو دهه اخیر، با بسط پدیده تروریسم، اجتماع انسانی مورد تهدید قرار گرفته است. با بررسی اخبار و خبرهای روزانه منتشر شده می توان دریافت که یکی از کانون های اصلی حملات تروریست ها پاکستان است . حال با توجه به ساختار پیچیده شرایط و حضور تروریسم در پاکستان ، این مقوله سعی دارد ریشه های تروریسم در پاکستان را از منظر سازه انگاری مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: تروریسم, پاکستان, سازه انگاری, مذهب, اهل تسنن, بنیاد گرایی}
    mahdi imani, keyhan bazegar *
    Terrorism is one of the main and interconnected issues in the area of national security and transnationality in today's modern world. This modern manifestation has become a strategic issue for communicating with new technologies and has become one of the actors in the world's security arena by giving the attention of small individuals and groups. In the past two decades, with the development of the phenomenon of terrorism, the human community has been threatened. By reviewing news and daily news releases, one can find that one of the main terrorist attacks in Pakistan. Given the complex structure of the situation and the presence of terrorism in Pakistan, this category seeks to examine the roots of terrorism in Pakistan in terms of constructivism.
    Keywords: Terrorism, Pakistan, Constructivism, Religion, Sunnis, Fundamentalism}
  • محمد سربخشی
    در فلسفه و معرفت شناسی اسلامی، علم حضوری پایه و اساس همه معرفت هاست. در یک تقسیم بندی کلی، علم به حضوری و حصولی تقسیم می شود. به سبب یکی بودن وجود علمی و عینی معلوم در علم حضوری، خطا در آن راه ندارد. علم حصولی نیز با اینکه وجود علمی و عینی در آن یکی نیست، اما می توان نشان داد بخش عمده ای از علوم حصولی بازگشت به علم حضوری دارند. بازگشت علوم نظری به بدیهی، و بازگشت همه تصورات و تصدیقات بدیهی به علم حضوری باعث می شود علم حضوری را خاستگاه همه دانش ها بدانیم. کلی بودن علوم حصولی با شخصی بودن خاستگاه آنها (علم حضوری) سازگار است؛ زیرا حکایتگری از مصادیق متعدد، ذاتی علم بوده و از مرتبه بالای کمال علم ناشی می شود. علاوه بر آن، درستی کلی بودن حکایتگری علم حصولی به صورت حضوری قابل درک است. به این ترتیب، کاخ معرفت جزمی در اندیشه فلاسفه و معرفت شناسان اسلامی ساخته می شود. این شیوه از بازسازی کاخ معرفت، بنیان گرایی معرفت شناختی نامیده می شود که پایه اصلی آن در حکمت متعالیه، علم حضوری است.
    کلید واژگان: علم, بنیان گرایی, بدیهی, نظری, معقولات, صدق}
    Mohammad Sarbakhshie
    In Islamic philosophy and epistemology, intuitive knowledge is the basis of all knowledge. In a general classification, knowledge is divided into two kinds: intuitive and acquired. Due to the identicalness of the known scientific and objective existence in intuitive knowledge, there is no error in it. Although the scientific and objective existence is not the same in acquired knowledge, it can be argued that a large part of acquired knowledge goes back to intuitive knowledge. The reduction of theoretical knowledge to the self-evident and the return of all self-evident ideas and affirmations to intuitive knowledge make us consider intuitive knowledge as the origin of all knowledge. The universality of the acquired knowledge is consistent with the particularity of their origins (the intuitive knowledge), since signification of multiple references is an intrinsic property of knowledge and results from knowledge of high level perfection. In addition, the correctness of the universality of the indication of acquired knowledge in an intuitive form is understandable. Therefore, the edifice of certain knowledge is built in the thoughts of Islamic philosophers and epistemologists. This method of reconstruction of the edifice of knowledge is called epistemic fundamentalism, whose basic foundation in transcendental philosophy is intuitive knowledge.
    Keywords: knowledge, fundamentalism, self-evident, theoretical, intellectual concepts, truth}
  • عبدالله محمدی *
    برخی از انتقادهایی که در دهه های اخیر بر براهین خداشناسی وارده شده است، ماهیتی معرفت شناسانه دارند که در اغلب موارد با انتقادهای عمومی بر سایر براهین مشترکند. اینکه معیار اعتبار برهان، اقناع و پذیرش باشد یا واقع نمایی؟ نخستین پرسش در این باب است. با فرض این که واقع نمایی معیار اعتبار برهان باشد پرسش دیگری مطرح می شود که آیا اقامه براهین واقع نما در حوزه خداشناسی ممکن است؟ بدیهی نبودن معیار گزاره های بدیهی، خلط میان گریزناپذیری و واقع نمایی و خودمتناقض بودن نظام مبناگروی سه اشکال مهمی هستند که بر شاکله براهین عقلی از جمله براهین خداشناسی وارد شده و واقع نمایی براهین خداشناسی را هدف قرار داده اند. با پاسخ حلی به هر سه انتقاد روشن می شود اقامه براهین واقع نما در حوزه خداشناسی ممکن است. روش تدوین این مقاله توصیفی_تحلیلی است.
    کلید واژگان: براهین خداشناسی, مبناگروی, گریزناپذیری, معیار اعتبار برهان}
    Abdollah Mohammadi *
    Among the critiques provided on the proofs for the knowledge of God is the questioning of their hyperrealism. Some of these critiques are also valid for fundamentalist systems in epistemology, including: non-obviousness of the criterion for the obvious propositions; confusion between inevitability, hyperrealism, and self-contradictoriness of the fundamentalism system.
    The main objective of this article is to provide answer to the above-mentioned critiques. To this end, first by separating between acceptance and hyperrealism, the criterion for the success of the proofs for the knowledge of God – not only their acceptance, but also their hyperrealism – would be introduced. Then, by answering the objections brought up, the hyperrealism of these proofs would be explained. The most important solution in explaining the inevitability and hyperrealism is to connect the primary proofs to the objective reality by relying on the presential knowledge
    Keywords: proofs for the knowledge of God, hyperrealism, fundamentalism, inevitability, criterion for the validity of proof}
  • مهدی ایمانی، کیهان برزگر
    امروزه گسترش جریان های تندرو مذهبی و بنیادگرا در جهان به عنوان مسئله اساسی دولت های جهان تبدیل شده است. انواع بنیادگرایی در مذاهب و ادیان مختلف وجود دارد که در اینجا بنیاد گرایی اسلامی مدنظر است. در فرهنگ لغات سیاسی آکسفورد، از بنیادگرایی اسلامی برای توصیف هر حرکتی که خواهان اجرای کامل و بی چون و چرای آموزه های قرآن و شریعت باشد استفاده شده که این امر با توجه به وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف توامان با تعصبات شدید فرقه ای و حرکت های خشونت آمیز شده است. بدون تردید یکی از متغیرهای موثر در سیاست های امنیتی هر کشور تهدیدها و فرصت های بوجود آمده از ناحیه همسایگان آن کشور است. در این بین فوری ترین تهدیدات و خطرات همواره از ناحیه همسایگان برای کشورها متصور می باشد که بر رفتار سیاسی، استراتژی ها، منافع و اهداف ملی، امنیت ملی، تمامیت ارضی، بقا و موجودیت کشورها اثر می گذارد. که از میان کشور پاکستان در این مقاله بررسی می شود.
    کلید واژگان: حدیث اهل سنت, منتقدان حدیث, نقد حدیث, نقدمحتوایی, نقل به معنا, سنت گفتاری و سنت رفتاری}
    Mahdi Imani, Kyhan Barzegar
    Today, the spread of radical and fundamentalist movements in the world has become a fundamental issue for the governments of the world. There are a variety of fundamentalism in different religions and religions that Islamic fundamentalism is about. In the Oxford political dictionary, Islamic fundamentalism has been used to describe any movement that demands the full and unconditional implementation of the teachings of the Quran and the Sharia, which is due to the political, social, economic and cultural situation of the various countries with strong prejudice Sectarianism and violent movements.Undoubtedly, one of the most effective variables in the security policies of each country is the threats and opportunities created by the neighbors of that country. In the meantime, the immediate threats and dangers of the neighboring countries are likely to affect countries, which affect the political behavior, strategies, interests and national goals, national security, territorial integrity, survival and the existence of nations. Which is considered by Pakistan in this article.
    Keywords: fundamentalism, Islam, Pakistan, political}
  • محمدرضا جلالی، سیدمحمود میرخلیلی، عباسعلی حیدری، مهدی شیداییان، ذبیح پیرانی
    به اعتقاد برخی نویسندگان، اواسط دهه 1970 میلادی، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نسل جدیدی از تروریسم شکل می گیرد و هر گونه اقدام آزادیخواهانه در دول شیعی خاورمیانه، در نتیجه تحریک ایران و از مصادیق تروریسم مذهبی است. لذا نویسندگان این مقاله با استناد به حقایق تاریخی و اخلاق کاربردی، نشان خواهند داد که آنچه امروزه تحت عنوان «تروریسم شیعی» شناخته می شود، ریشه در اصطلاح «ترور مقدس» انجیلی دارد. تقدیسی که از بی اخلاقی دینی در نتیجه تفکرات یهود و بنیادگرایی مسیحیت ناشی شده و این اصطلاح اول بار، در کتب دینی تحریفی آنان آمده و اخلاق شیعی اسلامی، برنامه های خود را برای ممنوع دانستن این گونه از رفتارها ارائه کرده است. اخلاقی که برگرفته از سیره ائمه اطهار علیهم السلام و در نتیجه پایبندی به آموزه های قرآن کریم است که به موجب آن، همه انسان ها با هم برابر دانسته شده و غافلگیری در کشتن آن ها، با هر بهانه و انگیزه ای ممنوع بوده و هست.
    کلید واژگان: اسلام, جرمشناسی, تروریسم مذهبی, اخلاق شیعی, بنیادگرایی}
    Mohammad Reza Jalali, Seyyed Mahmoud Mirkhalili, Abbas Ali Heidari, Mehdi Sheidaeian, Zabih Pirani
    According to some writers, mid 1970s, with the victory of the Islamic Revolution in Iran, a new generation of terrorism is being created and any liberation action in Shia governments of the Middle East, as a result of Iran's provocation and it is an example of religious terrorism. So the authors of this article referring to historical facts and applied ethics, will show that what is now known as " Shia terrorism" is Origins in the term evangelical "holy assassination". Sanctuary from religious immorality as a result of fundamentalism Jewish thoughts and of Christianity and this term is the first time, in their religious books, they have come up against them and Islamic Shia Ethics, has offered her plans to forbid such behaviors. Ethical Implications Based on Imam's Behavior (Peace be upon them) and thus adhere to the teachings of the Holy Quran whereby all human beings are equal and the surprise of killing them, it is prohibited and prohibited with any excuse and motive.
    Keywords: Islam, Criminology, Religious Terrorism, Shia Ethics, Fundamentalism}
  • شهلا اسلامی*

    رورتی شرحی توصیفی-تاریخی از دیدگاه های فلاسفه بیان می کند. او پس از این شرح، مبناگرایی و اصالت بازنمایی را که از زمان دکارت به بعد در حوزه معرفت شناسی حاکم شده است، نقد می کند. به نظر رورتی فرض اساسی  فلاسفه این است که فلسفه نقش ممتازی برای شناخت ما از جهان دارد و  مسایل مورد مطالعه فلسفه سرمدی و جاودانه اند. این به معنای مبنا قرار گرفتن فلسفه است. مخالفت رورتی با مبنا قرار گرفتن فلسفه در حقیقت مخالفت با خود معرفت شناسی است. مسیله ی اساسی این است که آیا رورتی توانسته است خود را از دیدگاه اصالت بازنمایی که خودش آن را نقد می کند برهاند. برای دوری جستن از این انتقاد رورتی دیدگاه پراگماتیستی خود را بیان می کند. در این دیدگاه شناخت مستلزم گفت وگو و عمل اجتماعی است که رورتی این دیدگاه را رفتارگرایی معرفت شناختی می نامد. چارلز تیلور دیدگاه رورتی را ازجمله دیدگاه های دنیوی می داند که منجر به نتایج غیر اخلاقی می شود. به نظر او دیدگاه رورتی هنوز تحت تسلط اصالت بازنمایی است.

    کلید واژگان: رورتی, مبناگرایی, اصالت بازنمایی, پراگماتیسم, رفتارگرایی معرفت شناختی}

    Richard Rorty gives a descriptive-historical account of philosophical views. He criticizes fundamentalism and representationalism which, since Descartes, have dominated epistemology. The fundamental assumption of philosophers is that philosophy has a prominent role in our understanding of the world, and that philosophical issues are permanent. This means that philosophy is regarded as the ground for our knowledge. Rorty is against that, and so he is in fact against epistemology. Now, the question is whether Rorty is successful in freeing himself from representationalism. Rorty declares his pragmatism according to which knowledge requires dialogue and social action. He calls this view epistemological behaviorism. Charles Taylor describes Rorty’s view as a secular viewpoint which leads to unethical consequences. Taylor says that Rorty’s view is still under sovereignty of representationalism.

    Keywords: Rorty, Fundamentalism, Representationalism, Pragmatism, Epistemological Behaviorism}
  • عباس شیخ شعاعی، حسین خدادادی
    شیخ اشراق و علامه طباطبایی دوتن ازفیلسوفان مطرح درجهان اسلام می باشند که نظرات بدیعی رادرمباحث فلسفی واردکرده ودرحوزه معرفت شناسی، مبناگرا بوده اند. هرچند هیچ کدام، واژه ای دراین باره نداشته اند، اما استنباط کلام ایشان این ذهنیت رابه وجود می آوردکه مبناگرایی برای آنها به عنوان مساله ای فلسفی مطرح بوده است. دراین مقاله به مبناگرایی و بررسی تمایزات و تشابهات آراء این دوفیلسوف، دراین زمینه می پردازیم. هدف مهم ازتحقیق پیش رو، تبیین فرآیند رشد و توسعه معرفت شناسی در فلسفه اسلامی می باشد. این دوفیلسوف بعنوان دوشاخص برگزیده شده-اند؛ شیخ به عنوان نمونه پس از مشائیان و کسی که نظرات بدیعی را پس از مکتب مشاء ارائه داد و علامه به عنوان اولین فیلسوف مسلمان معاصر که مبحث معرفت شناسی را در فصل جداگانه ای مطرح کرد. لذا بدیهی است تطبیق آراء آن دو در یکی از مسائل مطروحه در معرفت شناسی، نوع عقلانی سازی و پیشرفت درحوزه معرفت شناسی را در میان فلاسفه اسلامی آشکار خواهدساخت.
    در این تحقیق فقط به بررسی یکی از مسائل مهم در این حوزه، یعنی بیان دیدگاه مبناگرایانه شیخ و علامه و سپس تطبیق نظرات آن دو پرداخته ایم. ازمسائل مهمی که در بحث مبناگرائی مطرح می شود بدیهیات و علم حضوری است، لذا این دو مولفه و نقشی که درمبناگرایی شیخ اشراق و علامه طباطبایی ایفا می کنند مورد توجه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: شیخ اشراق, علامه طباطبایی, معرفت شناسی, مبناگرایی, بدیهیات, علم حضوری}
    Abbas Sheikh Shoaei, Hossein Khodadadi
    Suhrawardi and Allamah Tabatabaei are as two famous philosophers of Islam that have introduced some new philosophical theories and are fundamentalist in epistemology. Although none of them have not used the term fundamentalism, but inference of their philosophical contexts indicates fundamentalism as a philosophical subject matter for them. In this paper, it is tried to discuss on their viewpoints of fundamentalism and similarities or differences between them. The aim of the research is to explain the process of growth of epistemology in Islamic philosophy. These two philosophers, are selected as two criteria; Suhrawardi as a sample after peripatetic philosophy as a philosopher who introduced new theories, and Tabatabaei as the first Muslim contemporary philosopher who propounded epistemology as independent philosophical subject. Hence, it is clear that comparison of their thought in epistemology shows a kind of rationalization and progress in epistemology among Islamic philosophers.In this research, we try only to concentrate on their fundamentalism and discuss on self-evident concepts and Presential Knowledge, in order to clarify their epistemological aspects from Suhravardi and Tabatabaei’s fundamentalist philosophy.
    Keywords: Suhrawardi, Tabatabaei, Epistemology, Fundamentalism, Self, Evidents, Presential Knowledge}
  • حمیدرضا خادمی، سید حسن حسینی
    از جمله تلاش های ابن سینا در خصوص امکان حصول معرفت برای آدمی، ترسیم فرایند شناخت و مراحل آن است. امکان معرفت از منظر ابن سینا بر مبنای ارتباط واقع گرایانه میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض با برقراری رابطه ماهوی میان آنها تصویر می گردد. وی با دو وجهی دانستن معنای حقیقت، حقیقت به معنای مطابقت صورت ذهنی با متعلق شناسایی را می پذیرد، اما با این فرض که در مطالعه متعلق شناخت، تمام وجوه معرفتی آن به ذهن منتقل گردد، مخالفت می ورزد و این به دلیل محدودیت های منابع شناختی در پوشش حقیقت و گزارش آن به دستگاه ادراکی انسان است. از دیگر تلاش های ابن سینا، تحلیل ها و پاسخ هایی است که وی در رویارویی با شکاکیت و نقض ادعای اصلی شکاک در امکان شناخت و باور موجه، به سود معرفت و واقع نمایی آن عرضه می دارد. ابن سینا باورهای غیر پایه را که در ارتباط و نسبت با دیگر باورها موجه می شوند، بر باورهای پایه مبتنی ساخته و با توجه به چگونگی حصول تصورات سازنده باورهای پایه، توجیه آنها را با ارجاع به واقعیت و حکایت از آن مستند می سازد. وی با ارائه برخی راه حل ها، در نهایت بر اساس اصل معنابخشی زبان و دلالت ارجاعی معنی، با شکاک به چالش برمی خیزد. ابن سینا با رویکردی واقع گرایانه در معرفت شناسی، اصل تناقض را در حقیقت از اوصاف موجود بماهو موجود دانسته و با ارجاع آن به متن واقع نظریه هستی شناختی معنی را به تصویر می کشد.
    Hamid Reza Khademi, Sayed Hassan Hosseini
    One of Avicenna’s attempts with regard to the possibility of knowledge for man is the delineation of the process of knowledge and its stages. The possibility of knowledge, from Avicenna’s point of view, is based on a realistic relationship between the immediately known and the indirectly known. Assuming that the meaning of truth is two-dimensional, he agrees with truth in the sense of correspondence between a real object and its knowledge associates but he opposes the assumption that in studying the real object all of its knowledge associates are transferred to the mind. The reason is the limitations of knowledge resources in reporting the truth of the real object to the man's cognitive system. Avicenna makes further efforts to respond through analysis to the skeptic’s major claim of the impossibility of knowledge and justified belief through enumerating the benefit of knowledge and its realism. Avicenna has based the secondary beliefs which are justified in their relation with other beliefs on fundamental beliefs and has tried to justify the way images constitutive of fundamental beliefs are achieved through reference to the reality and the way it is documented. Ultimately, it is through his provision of some solutions through his references to the principle of the meaningfulness of language and its quality of being referential that he challenges the skeptic. Adopting a realistic approach in epistemology, Avicenna regards contradiction as an attribute of being- qua- being and by making references to the actual text he draws up the theory of ontology of meaning.
    Keywords: possibility of knowledge, epistemology, realism, correspondence, skepticism, fundamentalism, Avecenna.}
  • مهدی فدایی*
    ازنظر علامه طباطبایی، انسان دارای فطرتی خاص است که او را به سنت خاص زندگی و راه معینی که منتهی به هدف و غایتی خاص (خداوند) می شود، هدایت می کند؛ راهی که جز آن راه را نمی تواند پیش گیرد، «فطرت الله التی فطر الناس علی ها.» ازسوی دیگر، براساس الهیات کالوینی اذعان به وجود خداوند، در اعماق ذهن هر انسانی وجود دارد و اکتسابی هم نیست؛ بدین گونه که نظریه ای باشد که در مدرسه و با تعلیم استاد فرا گرفته شود. بلکه چیزی است که هریک از ما از رحم مادر، کاملا آن را می شناسیم و خود طبیعت هم اجازه فراموشی آن را به کسی نمی دهد. در این مقاله کوشیده ایم وجوه اشترک و افتراق این دو دیدگاه را بررسی کنیم. قلب، جایگاه معرفت فطری، غیر اکتسابی بودن معرفت، هدایتگری انسان، تخلف ناپذیری، لزوم تکامل و بلوغ این گرایش، تاثیر گناه بر این نوع معرفت، به عنوان وجوه مشترک؛ و انگیزه طرح، ماهیت معرفت فطری، تاثیر آگاهی به قوه معرفتی، منطقه ای بودن، متعلق معرفت فطری و نحوه دریافت معرفت، به عنوان وجوه افتراق این دو دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, آلوین پلانتینگا, حس الوهی, فطرت, مبناگرایی}
    Mahdi Fadayi*
    Allameh Tabatabaei has viewed human being to be of a special nature due to which all his life is directed to a special end, God. The direction other than which one may not take in his life: the nature (framed) of Allah, in which He hath created man. It is on the one hand and on the other, on Kalvin`s theology, human being is of knowledge to the existence of God in depth of his mind; such kind of knowledge may not be counted as something to be taught and learned. Farther it is of those facts established in our depth of mind before our birth and, therefore, it cannot be forgotten at all. In this paper, it has been sought to describe different and common aspects of the two views. Heart, the place of natural knowledge, innate state of natural knowledge, leadership of human being, ever last stability, necessity for the natural ability to develope, effect of sin on this knowledge have known the aspects in common, while aim of putting it forward, its essence, effect of corresponding knowledge on it, its regionality, its object and the how of its happening may be counted as differences.
    Keywords: Allameh Tabatabaei, Alvin Plantinga, Divine tendency, nature, fundamentalism}
  • احمد عزیزخاتی
    دوام و ثبات پدیده های سیاسی- اجتماعی پیوند عمیقی با مبانی نظری دارد که شالوده آن پدیده ها را پی ریزی کرده است. شناخت مبانی نظری یک پدیده، آن را نظام مند، پیش بینی پذیر و قابل برنامه ریزی می کند. به همین دلیل برای تبیین صحیح پدیده های سیاسی- اجتماعی، باید از سطح ابژه عبور کرد و به لایه های زیرین آن یعنی سوژه رسید و این گونه پدیده مورد نظر را واکاوی کرد. بر اساس منطق فوق شاخص های بنیادگرایی مسیحی در آمریکا را باید قبل از هر چیز به لحاظ مفهومی ریشه یابی کرد. به نظر نگارنده بهترین چارچوب مفهومی برای بحث فوق را می توان در آرای لیواشتراوس یافت. تحقیق پیش رو بر آن است که شاخص های بنیادگرایی مسیحی را تحت عناوین اعتقاد به آخرالزمان زودرس، ادعای کشف حقیقت مطلق و هزاره باوری در چارچوب مفاهیمی چون مطلق گرایی، تمایز بین خیر و شر، جهان گرایی و تبعیت سیاست از اخلاق که منبعث از اندیشه های لیواشتراوس است می توان بررسی کرد.
    کلید واژگان: بنیادگرایی, بنیادگرایی مسیحی, آمریکا, لئو اشتراوس}
    Ahmad Azizkhani
    Stability of socio-political events is, deeply related to the theoretical principles upon which they are founded. It is, therefore, knowing those principles that makes the events organized, systematic, and predictable .In order that these socio-political events to be clearly explained, it is essential to go by the subjective level and get to the other sub-level as the objective. It is, therefore, why, before anything else, the strategic dogmas of Christian Fundamentalism ought to be analyzed theoretically. The best theoretical basis, in this regard, as the writer holds, can be found in Leo Strouss's beliefs. Precocious end time, the claim of absolute truth, and millenniums, as the strategies of Christian Fundamentalism, could be analyzed under the contents of absoluteness, distinguishing between the good and the evil, globalization and affection of politics from morals which are driven from Leo strouss's thought.
    Keywords: fundamentalism, Christian fundamentalism, America, Leo strouss}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال