به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « grace » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «grace» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • منصور معتمدی*، مدینه پورمحمود ناورودی

    آیاتی از قرآن کریم و شماری از احادیث به سرنوشت آدمی یعنی سعادت یا شقاوت اشاره دارد. خواجه یوسف همدانی از جمله صوفیان متشرعی است که دیدگاه ویژه خود را درباره سعادت و شقاوت در کتاب، الکشف عن منازل السائرین الی الله با تکیه بر کلام اشعری ارائه داده است. البته خواجه در رتبهالحیات هم به این موضوع اشاره کرده ولی در الکشف به تفصیل به آن پرداخته است. الکشف مفصل ترین اثر خواجه یوسف است که متاسفانه تصحیح و به زیور طبع آراسته نشده است. در این جستار، بر اساس دست نویس نویافته الکشف، دیدگاه های خواجه یوسف درباره سعادت و شقاوت را استخراج و بررسی و تحلیل کرده ایم. دستاورد این پژوهش آن است که خواجه با پشتوانه کلام اشعری و مشرب صوفیانه خود، نشان داده است که سعادت از صفت فضل و شقاوت از صفت عدل خداوند سرچشمه می گیرد و هر دو خلق خداوندند که بنده، از گذرگاه بندگی، سعادت یا شقاوت را کسب می کند یعنی با این که سعادت و شقاوت به ظاهر در مقابل هم قرار گرفته اند ولی هر دو از جانب حق ناشی شده اند.

    کلید واژگان: خواجه یوسف همدانی, الکشف عن منازل السائرین, رتبهالحیات, شقاوت, سعادت}
    Mansor Motamedi *, Madine Purmahmud Navroodi

    The Holy Quran and a number of hadiths refer to the fate of a person, that is, happiness or misery. Khwaja Yusuf Hamadani (440-535 AH) is one of the devoted- to-law Sufis who presented his distinctive views on happiness and misery in detail in the book Al-Kashf ‘an Manāzil al-Sā'irīn ilā Allah. Khwaja has also discussed this issue in Rutbat al- Ḥayāt. Al-Kashf is the most detailed work of Khwaja, but it has not been edited and published yet. In this article, based on the newly found manuscript of al-Kashf, we have extracted, examined and analyzed his views about happiness and misery. Theologically he belongs to a Maturidism. The result of this research is that Khwaja, with the support of his Maturidism and Sufi teachings, has shown that happiness originates from God's grace and misery from God's justice, both of which are God's acts that the servant obtains them through servitude. In other words, they seem to be in opposition to each other, but they both come from the Real.

    Keywords: Khwaja Yusuf Hamadani, Al-Kashf ‘an Manāzil al-Sā'irīn. Rutbat al- Ḥayāt, Happiness, misery, grace, Justice}
  • شمس الله سراج*، منیره حدادی
    مسایل اصلی پژوهش حاضر این است که آیا نظریه فیض مورد توجه کندی (185-252ه ق) بوده است؟ آیا کندی در طرح این نظریه، ابتکار عمل داشته و مولفه هایی شاخص و ممتاز مطرح کرده است؟ کندی جزو اولین متفکران مسلمانی است که بواسطه نظارت مستقیم بر ترجمه اثولوجیای افلوطین (مبدع نظریه فیض) و تصحیح این کتاب با نظریه فیض آشنایی داشته است. وی جهت طرح ریزی  نظریه فیض، فاعل را به دو قسم حقیقی و مجازی تقسیم کرده، فعل فاعل حقیقی، ایجاد از عدم (ابداع: عدم واسطه ماده، زمان و آلت) بدون هیچ گونه تاثیرپذیری است. در مقابل فاعل حقیقی وجودبخش، تمام ماسوا بدون استثنا، «فاعل  بالمجاز» و به بیان رساتر «منفعل بالحقیقه» هستند. فاعل مجازی دو نوع فعل دارد، فعلی که منتهی به وقوف فاعل است و اثری بر جای نمی گذارد؛ و فعلی که با تفکر همراه و هدف از آن بر جای ماندن اثر است واین نوع فعل «عمل» نام دارد. هر دو این نوع فعل، مشروط به بودن شیء موجوده برای اثرگذاری است. اما فعل خداوند «تاییس الایسات عن لیس» یا همان ابداع است، اما این همان خلق از عدم اهل کلام نیست؛ زیرا کندی برخلاف متکلمین به نقش علم عنایی پیش از ایجاد در مساله آفرینش توجه داشته و در این جهت از اهل کلام فاصله می گیرد، وی خداوند را «قادر به خروج معانی (معقولات) به هستی» می داند که موید توجه وی به علم عنایی و نقش آن  در نظریه صدور است. همچنین وی برخلاف متکلمین که منکر قاعده الواحدند، به این قاعده و فحوای آن در جریان فیض واقف بوده، بدون آنکه برهانی بر آن بیاورد و به سبب آنکه تمام ماسوا از جمله مخلوق اول را «منفعل بالحقیقه» می داند، به تشریح وسایط فیض و ابتنای این نظریه بر حضور و نقش آنها در شکل گیری سریان فیض نپرداخته؛ در واقع فیض، بدون محوریت وسایط وجودبخش فیض، تنها مبتنی بر فاعل حقیقی وجودبخش تبیین می شود. از آنجا که عقیده حاکم، فارابی را اولین متفکر اسلامی می داند که به بحث فیض پرداخته است، ضرورت پژوهش تحلیلی محور حاضر، برای درک تطور تاریخی درست از این مساله و تعیین نقش کندی در باب مساله فیض، آشکار می شود. تا کنون در این زمینه، تحقیقی به عمل نیامده است.
    کلید واژگان: کندی, فیض, فیض الوحده, فاعل بالحقیقه, منفعل بالحقیقه, ابداع}
    Shamsollah Seraj *, Monireh Hadadi
    The roots and foundations of grace can be recovered and reflected in the works of Kennedy (185-252 AH); Before other Islamic philosophers, he explained the mode of the activity of the God, as the only real agent that gives existence, the agent of the permission of creations, the explanation of the creative verb, the explanation of the formation of the best system in accordance with the previous wisdom of God and the foundation that is suitable for the soul of the exalted of wisdom. Islam has established the theory of grace to explain these issues. Since the prevailing opinion considers Farabi as the first Islamic thinker who discussed the issue of grace, the necessity of the current analytical research is revealed to understand the correct historical development of this issue and to determine the role of Kennedy regarding the issue of grace. So far, no research has been done in this field.
    Keywords: Kennedy, Grace, real agent, figurative agent, Innovation}
  • زینب امین، رسول رسولی پور*

    بحث از صفات الهی از جمله مباحث مهم در فلسفه و الهیات است در میان صفات الهی صفت «علم» همواره از توجه بیشتری برخوردار بوده است، چراکه در تبیین بسیاری از مسایل کلامی تاثیر ویژه ای داشته است. شیخ الرییس ابن سینا و دانس اسکوتس نماینده ی دو دیدگاه اساسی درباره علم حق تعالی در دو سنت فلسفی اسلامی و مسیحی اند که در این تحقیق مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته اند. ما در این مقاله ضمن برشمردن وجوه مشترک این دو فیلسوف نامدار در مساله علم؛ همچون اعتقاد به وجود صور موجودات در علم الهی قبل ازخلقت واقعی آنها، لحاظ نکردن صور معقول یا مثل افلاطونی به مثابه موجوداتی مفارق، و اینکه خدا در امر خلقت عالم و انسان، غرضی خارج از ذات خویش ندارد و آفرینش صرفا ناشی از عشق خدا به ذات خویش است به تشریح تفاوت اصلی دیدگاه این دو فیلسوف در مساله ی علم الهی که فاعل بالقصد دانستن پروردگار از نظر اسکوتس، و فاعل بالعنایه دانستن خدا از نظر ابن سینا ضمن توجیه خلقت برمبنای فیض یا صدور است.

    کلید واژگان: علم الهی, ابن سینا, اسکوتس, فاعلیت الهی, فیض}
    Zeinab Amin, Rasoul Rasoulipour *

    Discussion about the divine attributes has a long term history in theology and philosophy. Among all of the divine attributes, “knowledge” has received more attention because of its effectiveness in determining all of the verbal issues related to interpretation of this divine specification. Avicenna and Duns Scotus are representatives of the two main theories about the Gos’d knowledge among the Islamic and Christian philosophers whom I have studies and compared in this research. The main difference between these two philosophers in divine knowledge can be recorded as Scotus’ God is a purposeful actor (fa’el-e bel-qasd), however, Avicenna introduces the God as the wise and single-minded actor (fa’el-e-bel-enayah) justifying the creation based on the grace. While there is this big difference, there are many similarities between these two opinions; such as, both of them consider God as a cause for creation. Both believe in existence of creatures in divine knowledge before their real creation without considering reasonable forms or platonic parables as separated creatures. Both of them believe that God has no other purpose except for his essence for creation of universe or human.

    Keywords: Divine knowledge, Avicenna, Scotus, Divine Action, grace}
  • محمدجعفر جامه بزرگی*

    استدلال پارمنیدس و زنون در انکار وجود حرکت اولین بار این مسئله را از شکل ظاهرا بدیهی خود به صورت مسئله ای نظری درآورد. ارسطو، با طرح نظریه قوه، امکان وجود حرکت را نشان داد ولی استدلالی بر اثبات وجود حرکت به عنوان امری متصل و تدریجی ارایه نداد، زیرا برای او وجود طبیعت و، به دنبال آن، وجود حرکت امری بدیهی محسوب می شد. بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز وجود حرکت را بدیهی انگاشته اند. ابن سینا نه تنها وجود طبیعت، بلکه وجود حرکت را نیازمند استدلال دانسته است. او استدلال بر عینیت خارجی حرکت را مانند وجود طبیعت به مابعدالطبیعه مربوط دانسته است. البته گویا ابن سینا تلاشی برای اثبات وجود خارجی حرکت نکرده است. بااین حال، می توانیم از مجموع آثار و نظرات او استدلال هایی را برای اثبات عینیت حرکت به دست آوریم. در این مقاله ابتدا مسئله اثبات وجود حرکت بررسی شده و سپس از نظریه فیض برای استدلال بر عینیت حرکت استفاده شده است. از نظر ابن سینا، ازآنجاکه فیض دوام فعل الهی است و طفره در سلسله علل محال است، حدوث تدریجی در سلسله پیوسته علل معده برای حدوث اشیا همان حرکت است. به عبارت دیگر، استمرار و دوام فیض الهی چیزی جز حرکت نیست. این حرکت خود را در تکامل اشیای مادی به ظهور رسانده است. همچنین دیدگاه او درباره غایت طبیعت به مثابه استدلال دیگری برای اثبات خارجیت حرکت ارایه شده است. اتصال و تدریجی بودن طبیعت نیز با انطباق بر وجود زمان تامین می شود.

    کلید واژگان: ابن سینا, حدوث, حرکت, زمان, فیض, مراتب وجود}
    Mohamadjafar Jamebozorgi *

    Parmenides and Xenon’s argument for denying motion turned this issue from its obvious form into a theoretical one for the first time. Aristotle showed the possibility of motion with the theory of force and action, but did not offer an argument for the existence of motion. Many philosophers after him, without mentioning the issue of acknowledging the external existence of motion, seem to have taken its externality for granted. Ibn Sina considered the argument for the external objectivity of motion to be metaphysical, yet he made no attempt to prove the external existence of motion. However, we can derive arguments from all of his works and ideas to prove the objectivity of motion. In this article, the theory of grace has been used as an argument for the objectivity of motion. Since grace is the permanence of the divine act, and hindering the series of causes is impossible, the occurrence of time is the same as motion. In other words, the continuity of divine grace is nothing but movement. This movement has manifested itself in material objects. His view of time and its relation to objects is also presented as another argument for proving the externality of motion. Ibn Sina considers the existence of time as a proof of the existence of objects.

    Keywords: Ibn Sina, occurrence, Movement, time, Grace, Level of Existence}
  • جمال سروش*، احسان ترکاشوند

    یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث خداشناسی، علم الهی است که ریشه در ذات دارد و تا صفات و افعال او امتداد پیدا می‌کند. بحث مذکور را تحت عنوان مراتب علم الهی در حکمت متعالیه بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه می‌رسیم که آنها عبارت‌اند از: الف) عنایت با حدود پانزده ویژگی که مهم‌ترین آنها عبارت است از علم و علیت و رضای ازلی الهی به نظام احسن؛ ب) قضای ربانی که عبارت است از صور عقلی و کلی همه موجودات عالم در صقع ربوبی با ویژگی جمعی، اجمال، بساطت و ابداعی بودن؛ ج) قدر علمی که عبارت است از صور جزیی و تفصیلی همه موجودات عالم در عالم نفوس فلکی؛ د) قدر خارجی که عبارت است از صور جزیی مذکور در مواد خارجی. عنایت، فاقد محل است و قضا و قدر دارای محل‌اند؛ محل قضا، قلم اعلا و لوح محفوظ است و محل قدر علمی، قلم غیراعلا و لوح محو و اثبات است و محل قدر خارجی نیز عالم ماده است. صدرالمتالهین به جهت اینکه در علم علاوه بر تجرد عالم، تجرد معلوم را نیز شرط می‌داند، قدر خارجی را مرتبه اخیر علم الهی نمی‌داند، مگر به واسطه قدر علمی که این دیدگاه نزد برخی از اندیشمندان خالی از اشکال نیست.

    کلید واژگان: علم الهی, مراتب علم الهی, عنایت, قضا, قدر علمی, قدر عینی}
    Jamal Soroush*, Ihsan Torkashwand

    One of the most important and most complicated discussions in theology is the divine knowledge rooted in God's essence and extending to His attributes and actions. We have investigated this issue under the title of the orders of divine knowledge in the transcendental philosophy and concluded that those orders are four. They are as follows: (a) Grace (ʿināyat) with fifteen features, the most important among which are knowledge, causality and divine eternal consent of the best system; (b) Divine Decree (qaḍāy rabbānī) which includes rational and general forms of all beings in the universe in divine domain with features of collectiveness, synopticness, simplicity, and innovativeness; (c) Providential Knowledge (qadar ʿilmī) which includes minute and detailed forms of all beings in the world of celestial souls; and (d) External Providence (qadar khārijī) including the minute forms in the external matters. The Grace has no position, and the Providence and Decree have [certain] positions. The position of Decree is the Sublime Pen and the Preserved Tablet, and the position of Providential Knowledge is the non-sublime pen and the Effacement and Affirmation Tablet. And the position of the External Providence is the material world. Due to regarding both the immateriality of 'the known' and the immateriality of 'the knower' as [necessary] condition in knowledge, Mulla Sadra does not consider the external providence as the last order of divine knowledge, except through the scientific providence, which is free from objections for some thinkers.

    Keywords: divine knowledge, hierarchy of divine knowledge, Grace, Decree, Providential Knowledge, Objective Providence}
  • کاظم محسنی*، سید محمد انتظام، علی فضلی

    هدف مقاله ی حاضر بررسی و پاسخ بدین پرسش اساسی است: با توجه به این که نظریه ی فیض در تفکر ابن سینا، به معنای فیضان و سرریزشدن «ضروری» موجودات از حق تعالی است، این نظریه، چگونه با اراده ی الهی سازگار می شود؟ به سخن متفاوت، چگونه می توان میان «ضرورت» و «اراده» بر بستر نظریه فیض جمع کرد، حال آن که در ظاهر این دو مقوله همدیگر را نفی می کنند؟ براساس مبانی متافیزیکی، الاهیاتی ابن سینا، نویسنده بدین نتایج دست یافته است: اولا نظریه ی فیض در تفکر ابن سینا براساس مبانی و اصول متافیزیکی و الاهیاتی معینی استوار شده است که از یک حیث این مبانی و اصول با صدر و ذیل فلسفه ی ابن سینا هم پوشانی دارند. ثانیا به جهت مذکور، نظریه ی فیض تنها براساس همان مبانی و اصول قابل درک است. ثالثا با توجه به نگاه ابن سینا به مبادی موجودات، ساختار جهان، ذات و صفات باری تعالی به خصوص علم عنایی و اراده ی او، ضرورت فیض نه تنها منافی با اراده ی الاهی نیست؛ بلکه برخاسته از ذات، علم و اراده ی وجوبی اوست. یعنی جهان لازمه ی ضروری ذات واجب براساس اراده ی ضروری اوست؛ لذا هیچ ممکنی سوای حق تعالی نمی تواند ضرورتی را بر او تحمیل نماید. دشواری فهم نظریه ی فیض ابن سینا و اعتراضات، نخست از عدم توجه و اعتنا به مبانی او، دوم از قیاس و هم سان پنداری ذات الاهی با عرصه ی انسانی برمی خیزد. نظریه ی فیض ابن سینا یک تحول منطقی و اساسی در توضیح ظهور کثرت از مبدا واحد نسبت به اسلاف او به شمار می آید.

    کلید واژگان: ابن سینا, فیض, واجب, ممکن, عنایت, ضرورت, اراده}
    Kazem Mohseni *, Seyyed Mohammad Entezam, Ali Fazli

    The purpose of this article is to examine and answer this fundamental question: Given that the theory of grace in Ibn Sina's thought means grace and the "necessary" overflow of beings from the Almighty, how does this theory conform to the divine will? In other words, how can one combine "necessity" and "will" in the context of the theory of grace, when in appearance these two categories negate each other? Based on the metaphysical foundations of Ibn Sina's theology, the author has reached the following conclusions First, the theory of grace in Ibn Sina's thought is based on certain metaphysical and theological principles and principles that in some respects have the same principles and principles as Ibn Sina's philosophy. Secondly, for this reason, the theory of grace can be understood only on the basis of the same principles. Thirdly, according to Ibn Sina's view of the principles of beings, the structure of the universe, the essence and attributes of transcendence, especially his objective knowledge and will, the necessity of grace is not only not contrary to the divine will; Rather, it arises from his essence, knowledge, will and obligation. That is, the world is an essential requirement of the obligatory essence according to its essential will; Therefore, no possibility other than the Supreme Being can impose a necessity on him. The difficulty of und

    Keywords: İbn Sina, Grace, obligatory, and possible, care, Necessity, will}
  • علیرضا آرام*، سید احمد فاضلی
    مسئله خاص این تامل، شناسایی عوامل انگیزش اخلاقی در نگاه ابن عربی و ترسیم مسیری است که فاعل اخلاقی با پیمودن آن به حیات مطلوب دینی و اخلاقی دست خواهد یافت. رجوع به آثار ابن عربی با روش توصیفی و تحلیلی، این امکان را فراهم می کند که گام های انگیزش اخلاقی را چنین تقریر کنیم: رحمت عام الهی در گسترش وجود، به انسان شرف وجود بخشیده و رحمت خاصه حق تعالی انسان را در مقام جمعیت (بالقوه) اسماء مستقر کرده است. معرفتی که عطیه حق و منتهی به شناخت عالم اعیان ثابته باشد، انسان را به حقیقت وجودی خود ملتفت می کند. رحمت الهی و معرفت انسان به این رحمت، برانگیزاننده محبت، زمینه ساز همت و بستر پرورش خلق مطلوب بشر است. در نهایت، مقام ولایت و شناخت اولیای الهی وجه دیگری از رحمت حق، مستدرکی برای نارسایی معرفت و جبرانی برای قصور همت است؛ که عامل اخیر انتقال از انگیزش اخلاقی به عمل اخلاقی را تسریع می کند.
    کلید واژگان: اخلاق عرفانی, انگیزش اخلاقی, رحمت, معرفت, ولایت, همت}
    Alireza Aram *, Sayyed Ahmad Fazeli
    The main question of this study was to identify the ethical motivation factors from the viewpoint of Ibn Arabi and to depict the path through which the ethical agent would achieve the optimal life intended by religion and ethics. A reference to Ibn Arabi’s works using a descriptive-analytical method made it possible for us to explain the ethical motivation steps as follows. In order to expand the existence, the general Divine grace bestowed the virtue of life onto the human, while the specific grace of sublime God installed the human as the (potential) collection of Names. The knowledge that is gifted by God and leads to knowing the world of archetypes informs the human about the reality of his existence. The divine grace and the human’s knowledge of this grace bring about kindness, set the ground for him to make effort, and make the context for the growth of optimal human character. Finally, the station of guardianship and knowledge about the divine guardians is another aspect of the divine grace, a way to recompense for the human knowledge incompleteness, and a compensation for his defective ambition; the last factor accelerates the transition from ethical motivation to ethical act.
    Keywords: mystic ethics, Ethical motivation, Grace, Knowledge, Effort, Guardianship}
  • هما یزدانی، علی پایا*، لطف الله نبوی

    چکیده در مقاله حاضر با اتخاذ سنت کالونیسم و معرفت شناسی اصلاح شده، ادعای مانعیت گناهان انسانی از فعلیت صحیح عقل و عاملیت فیض الهی در تقویت قوای شناختی را بررسی می کنیم. شاید پیش از این و ذیل بحث نقش عوامل غیرمعرفتی در شکل گیری معرفت، به تاثیر شناختی گناه نیز پرداخته شده باشد. اما اختصاص این موضوع به رشد معرفت علمی، تا آنجا که مورد اطلاع است، تازگی دارد. این بررسی در بستر پروژه استفان مورونی، دین پژوه معاصر آمریکایی، پیش خواهد رفت. او می کوشد با مرور نقادانه آراء متالهان برجسته مسیحی، مدلی را برای این تاثیر ترسیم کند. در نهایت نشان خواهیم داد که از منظر عقلانیت نقاد، محصول مورونی با کوشش او برای تبیین اثر گناه بر علوم طبیعی همخوانی ندارد. زیرا آنچه به عنوان معرفت علمی مسیحی معرفی کرده غالبا از جنس آگاهی فناورانه است نه علم، و این عالم است که تحت تاثیر گناه قرار می گیرد نه مدعای علمی او.

    کلید واژگان: ایمان, گناه, فیض, عقل, اثر شناختی, معرفت علمی}
    Homa Yazdani, Ali Paya *, Lotfollah Nabavi

    In this study, we shall assess the claim concerning the negative effect of sin and positive effect of grace on proper function of reason and cognitive faculties through the lens of the Calvinist tradition and the Reformed Epistemology. Although the noetic effect of sin has already been discussed probably by tracing the role of the non-epistemic factors in acquiring knowledge in general, approaching the issue by focusing on ‘scientific knowledge’ is novel and, to the best of my knowledge, has not been attempted before. This study will be developed by means of an evaluation of Stephen Moroney’s project. Through a critical survey of the views of a number of prominent Christian theologian, he tries to develop a model for the cognitive influence of sin. In our review of his work from the canons of Critical Rationalism, we shall try to show that Moroney's conclusions are inconsistent with his explanation of the effect of sin on the natural sciences. Our main arguments are as follows: what Moroney describes as scientific knowledge from a Christian point of view is more a technological awareness rather than scientific knowledge proper. Furthermore, it is the scientist who is affected by sin and not his scientific claim.

    Keywords: faith, sin, grace, Reason, Noetic effect, Scientific Knowledge}
  • سیدمهدی میرهاشمی اسفهلان*، حسن فتحی

    از نظر پل تیلیش، «زبان نمادین» تنها ابزار مناسب برای بیان، تحلیل و بررسی موضوعات دینی است که از توانایی و محدوده الفاظ متعارف دنیوی و نیز زبان مفهومی فلسفه فراتر است. هدف پژوهش حاضر نشان دادن امکان تحلیل مسائلی همچون «فیض الهی»، «فضایل القایی» و «رویت مسرت بخش» در الهیات فلسفی توماس آکوئیناس با رویکرد «زبان نمادین» است. نظریه «زبان نمادین»، به سبب داشتن ویژگی های متناقض نما و قطبی، فهم سعادت اخروی، فیض الهی و فضایل القایی را در بستر خود فراهم می آورد. همچنین این موضوعات را نمادهایی می داند که به منزله پاسخ هایی مناسب برای مسائل اساسی و وجودی انسان هستند. بر این اساس، می توان گفت که فیض الهی پاسخی به موضوع «گناه ذاتی» و نقایص طبیعت بشری است. فضایل القایی پاسخی به کافی نبودن فضایل اکتسابی در جهت رسیدن به سعادت فوق طبیعی است. رویت مسرت بخش پاسخی به میل آدمی برای شناخت کنه و مبدا هستی است. نیز سعادت حقیقی در بهشت، پاسخی به تمایل طبیعی [و امید] انسان به جاودانگی همراه با آرامش و بهجت است.

    کلید واژگان: سعادت حقیقی, فیض, فضایل القایی, زبان نمادین, آکوئیناس, تیلیش}
    Hassan Fathi*

    For Paul Tillich, "symbolic language" is the only appropriate means of expressing, analyzing, and examining religious subjects that transcends the ability and limitation of conventional worldly terms, as well as the conceptual language of philosophy. The purpose of the present study is to demonstrate the feasibility of analyzing issues such as "divine grace", "inductive virtues" and "delightful vision" in the philosophical theology of Thomas Aquinas with a symbolic language approach. The theory of "symbolic language", because of its contradictory and polar features, provides an understanding of the divine bliss, divine grace and inductive virtues in its context. It also views these issues as symbols that are appropriate answers to the fundamental and existential issues of human. On this basis, it can be said that God's grace is a response to the issue of "inherent sin" and the defects of human nature. Induced virtues are a response to insufficient acquired virtues to achieve supernatural happiness. The delightful vision is a response to one's desire to know the beginning and the origin of the existence. And true happiness in heaven is a response to man's natural desire for eternity with peace and goodness.

    Keywords: True Happiness, Grace, Inductive Virtues, Symbolic Language, Aquinas, Tillich}
  • نسرین توکلی
    مراتب علم الهی در اندیشه صدرالمتالهین عبارت اند از: عنایت، قلم، قضا، لوح محفوظ و قدر. صدرالمتالهین با جامع نگری به تفسیر قضا و قدر می‎ پردازد و ضمن تبیین قضا و قدر ذاتی که مورد اهتمام فلاسفه مشاء است، قضا و قدر فعلی را نیز که مورد نظر متکلمان است، تبیین می کند. در نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از آثار مختلف صدرالمتالهین، تفاسیر قضا و قدر در نظام فلسفی حکمت متعالیه جمع آوری، دسته بندی، تنظیم و تقریر گشته و در پایان، ضمن برشماری نقاط قوت این دیدگاه، برخی کاستی های آن نیز نشان داده شده است.
    کلید واژگان: عنایت, قلم, قضا, قدر, صدرالمتالهین}
    Nasrin Tawakkoli
    The orders of divine knowledge in Mulla Sadra‘s thought are as follows: Grace, Pen, Decree, Guarded Tablet, and Providence. Mulla Sadra deals with an interpretation of divine decree and providence comprehensively, and explains the actual decree and providence maintained by the theologians, while explaining the essential decree and providence maintained by Peripatetic philosophers. In the present article, we have used a descriptive-analytical method as well as Mulla Sadra‘s various works to gather, classify, adjust and codify different interpretations of divine decree and providence in the philosophical system of transcendental theosophy, and enumerate its strong points as well as its deficiencies
    Keywords: Grace, Pen, Decree, Providence, Mulla Sadra}
  • سیده منا موسوی *
    این مقاله، به بررسی مسائل اساسی امامت، از دیدگاه شیخ مفید می پردازد، تا روشن سازد که متکلم امامیه و متقدم نامداری مانند شیخ مفید، با روش عقل گرایانه خود چه تصویری از امام ارائه می دهد و ضرورت وجود و شاخصه های امامت را چگونه تبیین می کند. به روش توصیفی تحلیلی به دست آمد که ایشان، در بیشتر مسائل امامت هماهنگ با سایر متکلمان امامیه سخن می گوید، اما در دو مسئله چالش برانگیز عصمت و علم امام، تفاوت ها بروز می یابد. مطابق رویکرد عقل گرایانه شیخ مفید، ضرورت وجود امام برخاسته از لطف و تفضل خداوند است، نه عدالت او. عصمت تام امام، مربوط به دوران امامتش است و پیش از آن، صدور گناه سهوی از او، که موجب نفرت و بی اعتباری اش نشود، جایز است. آگاهی به غیب و امور غیرمرتبط با دین برای امام، ضرورت عقلی ندارد. در همه این مسائل، ادله نقلی گاه موید و گاه منافی نگاه عقلی است. روش شیخ مفید در موارد تنافی و تعارض بسته به اعتبار روایت، جمع یا طرد است.
    کلید واژگان: امام, علم امام, عصمت, نص, لطف, شیخ مفید}
    Seyyedeh Mona Mousavi *
    Examining the basic issues of Imamate from the view point of Sheikh Mofid, this paper deals with how Sheikh Mofid, an Imamites theologian and a great scholar, depicts Imam with his rationalist method and explains the necessity of the existence and characteristics of Imamate. Carried out through an analytical-descriptive method, this paper shows that he agrees with other Imamites theologians on many issues of Imamate, but some differences are revealed in two challenging issues, i.e. infallibility and knowledge of Imam. According to the rationalist approach of Sheikh Mufid, the necessity of the existence of Imam is due to the grace and mercy of God, not His justice. The pure infallibility of Imam is related to his Imamate era, and before his Imamate, committing an inadvertant sin which does not lead to his disgrace and disputation is permissible. Knowledge of the unseen and non-religious matters have no rational necessity for Imam. In all these issues, the traditional evidence is sometimes for and some other times against the rational perspective. Depending on the validity of the tradition, Sheikh Mofid's method in contradictory cases involves inclusion or exclusion.
    Keywords: Imam, Imam's knowledge, infallibility, text, grace, Sheikh Mofid}
  • مهناز تبرایی *، محمد علی عباسیان چالشتری
    در تفکر افلوطین بر اساس دلایلی چون اطلاق و عدم تناهی احد، عدم پذیرش حلول و اتحاد، مافوق وجود بودن تفسیر علیت به فیضان، خدا چیزی به کلی دیگر است، به گونه ای که نه می توان نامی بر او نهاد و نه می توان او را با هیچ زبانی توصیف کرد. احد افلوطین فوق علم و عقل است که برای همگان غیرقابل شناخت حصولی است و تنها راه رسیدن به او را در فراتر رفتن از شهودی که حاکی از دوگانگی شاهد و مشهود است، معرفی می کند. فارابی مفهومی از واجب الوجود ارائه می دهد که با وجود برخی اشتراک ها با احد افلوطین تحت تاثیر تعالیم اسلامی و نظریه تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت با مفهوم احد نزد افلوطین تفاوت های بسیاری دارد. لذا واجب الوجود را موجودی می داند که ذات و ماهیتش، اقتضای وجود دارد و فرض نبودش محال است. وجود او به واسطه غیر پدید نمی آید و او در وجود خود به موجود دیگری محتاج نیست، بلکه خودش علت وجود همه اشیاست، بنابراین وجود او بسیط و نامرکب محسوب می شود و اساس عالم را بر خلقت ابداعی قرار داد.
    کلید واژگان: احد, افلوطین, فارابی, فیض, واجب الوجود}
    Mahnaz Tabarai *, Mohammad Ali Abasian Chaleshtari
    Plotinus thinking as applied in the grounds and infinity Ahad, lack of acceptance of solutions and alliances, despite being super-interpretation of causality to overflow, God is something totally different,
    In such a way that one can not put a name to him and he can not be described by any language Ahad Plotinus above that for all non-recognition of acquired knowledge and intellect and intuition knows . The only way to get him to go beyond intuition that show obvious dichotomy defines control.
    Farabi, according to the Platonic theory of grace, gives a sense of Necessary Despite some accounts, with the One Plotinus under the Effect of Islamic teachings and theories metaphysical distinction of being and nature The unit also has many differences with the concept of Plotinus. Necessary knows of that nature, necessitates existence and the assumption of non-existence, is impossible. There's not arise due to non-existence to another, and he does not need, but it is because of all objects.
    So there he is simple and non-composite. And because it is simple, it is not definable, since God is simple nature, his attributes he is one with nature and the universe's creation was invented.
    Keywords: grace, single, self-existent, Plotinus, Farabi}
  • محمدرضا عبدالله نژاد، سمیه رفیقی*
    در نوشتار حاضر مفهوم جدید اراده نیک کانت بررسی می شود؛ مفهومی که حاصل تامل در نظریه شر ریشه ای اوست. بر اساس نظر کانت، تمامی انسان ها به دلیل وجود تمایل به شر در نهادشان شرورند. انسان ها اگرچه موجوداتی عاقل محسوب می شوند، در عین حال به دلیل ماهیت محسوسشان محدود هم هستند و این محدودیت آنها موجب می شود انگیزه های حسی خود را بر قانون اخلاقی ترجیح دهند. از نظر کانت این همان امری است که سبب تولد شر در جهان می شود. اما سوال این است که آیا انسان می تواند بر تمایل به شر عجین شده با ماهیتش فائق آید؟ آیا او می تواند با وجود تمایل به شری که در نهاد او قرار دارد، به کمال اخلاقی دست یابد؟ کانت بر این باور است که غلبه بر شر به تنهایی در توان انسان نیست و او به این منظور نیازمند همیاری خداوند خواهد بود. اما برای اینکه استحقاق دریافت این موهبت الهی را داشته باشد، خود نیز باید زمینه دریافت آن را آماده کند. او باید تحولی درونی را در خود ایجاد کند، این تحول به شکل گیری اراده نیک در نزد انسان می انجامد، اراده نیکی که واکنشی است در برابر شر ریشه ای. شکل گیری چنین اراده نیکی از دلایل کانت برای اثبات وجود خدا هم محسوب می شود؛ زیرا تا خدایی نباشد که انسان را در دستیابی به چنین اراده ای کمک کند، انسان خود هرگز نمی تواند به تنهایی چنین اراده ای داشته باشد.
    کلید واژگان: اراده نیک, انقلاب, شر ریشه ای, قانون اخلاقی, موهبت الهی}
    Mohammadreza Abdollahnejhad, Somayeh Rafigi *
    In this article, I am going to introduce a new concept of Kant’s good will that is outcome of consideration of Kant`s radical Evil thesis. For Kant, all human beings are evil for the propensity to evil in them. For him, even though human beings are rational beings, but they are finite at the same time and this finiteness roots in their sensuous nature and forces them to precede sensuous incentives over moral maxim and causes they would be evil. But can human being overcome to propensity to evil? Can he achieve to moral perfection? Kant believes that human being can’t alone overcome evil and to do this he needs the assistance of God. But for to receive the divine grace he must prepare for it. He must create revolution in him. This revolution leads to the formation of good will, but good will that comes from revolution against radical evil and as reaction against it. The formation of such will is one of the Kant’s reason’s to existence of god, because if doesn’t existence man can’t be the owner of such will.
    Keywords: radical evil, moral maxim, grace, Good will, revolution}
  • محمد جواد فلاح*، اعظم ملتزمی
    چگونگی نیل آدمی به معرفت الله همواره دغدغه حکیمان و دانشمندان اسلامی بود، و دیدگاه های مختلفی درباره آن مطرح است؛ روایات اسلامی برای اهل بیت (علیهم السلام) در معرفت الله جایگاهی رفیع و کلیدی قائل شده اند تا جایی که در برخی روایات معرفت الله منحصرا از طریق اهل بیت معرفی شده است.
    واسطه بودن اهل بیت (علیهم السلام)که ازجهتی، وجودی خلقی داشته واز جهت دیگر به واسطه ویژگی های منحصر به فرد و جایگاه خاصشان در عالم وجود به خداوند متصل اند می تواند ما را در دستیابی به معرفت و نیز تحلیل و کیفیت چگونگی دست یابی به آن رهنمون سازد.
    در این مقاله ضمن تبیین نقش واسطه گری اهل بیت علیهم السلام در معرفت الله و ضرورت چنین واسطه گری که مویدات نقلی و عقلی برآن صحه گذاشته اند، نقش تکوینی و تشریعی ایشان در معرفت آفرینی در اقسام مختلفی قابل تصویر است. تبیین عقلی و شهودی معرفت الله به صورت تشریعی در کنار تصرف وجودی، و نقش آفرینی ولایت و محبت ایشان به صورت تکوینی در شناخت خدا نقش افرینی می کنند. براین اساس چگونگی نیل به معرفت الله به وسیله اهلبیت را بر پایه منابع اسلامی از جمله روایات می توان تبییین و تحلیل نمود.
    کلید واژگان: اهل بیت, وساطت, معرفت الله, انسان کامل, ولایت, فیض, چگونگی وساطت}
    Muhammadjavad Fallah*, Aazam Multazemi
    How to obtain human knowledge of God is always a concern of philosophers and scientists, and there are different views about it; Islamic traditions for the Ahl al-Bayt (PBUH) in the knowledge of God have placed a very high status key so that the knowledge of God exclusively in some traditions through inmate has been introduced. By the Ahl al-Bayt (PBUH) who, in a sense, existential mood and on the other hand due to unique features and their own place in the universe are connected to God can help us in the pursuit of knowledge and the quality of and the seeking to lead it. In this article clarifies the role of intermediary Ahl al-Bayt (as) in the knowledge of God and the need for such intermediaries have confirmed that support the rational and traditional Furthermore, their developmental role and legislation in different kinds of knowledge creation in the image. Explaining the rational and intuitive knowledge of God in the form of legislative Besides being captured, and his love for developmental role of provinces and their role in the knowledge of God. Based on how to obtain the knowledge of God by Ahlbyt based on Islamic sources such narratives can be Tbyyyn and analyzed.
    Keywords: inmate, mediation, knowledge of God, perfect man, province, grace, how mediation}
  • حمید کریمی*
    یکی از قواعد مهم در کلام عدلیه، قاعده لطف است که براساس آن در مسائل متعددی، حکم به وجوب لطف بر خداوند می شود. با تعریف لطف، شرایط و اقسام آن به منزله مدخل بحث و بازخوانی ادله موافقان، یعنی غالب متکلمان امامیه و معتزله، ناتمام بودن آنها روشن می شود. همچنین با ارزیابی ادله مخالفان، مانند بشر بن معتمر و شارح مقاصد، ضمن مناقشه در برخی، شماری دیگر تایید خواهد شد. عقل حکم می کند که خداوند حکیم است و مقتضای حکمت بر او لازم است؛ اما از جهت کبروی، لطف واجب نیست؛ چراکه فروض بی نهایتی دارد که در خارج محقق نشده است؛ بلکه می تواند محقق شود. از حیث صغروی نیز می توان مجموع مصالح و مفاسد یک امر خاص را تشخیص داد تا سپس حکم شود که بر خداوند لازم است یا نیست. در همه مسائلی که علمای شیعه به این قاعده استناد کرده اند (وجوب تکلیف شرعی، بعثت انبیا، عصمت پیامبران، لزوم وعد و وعید، وجوب نصب امام) ادله جایگزین وجود دارد.
    کلید واژگان: لطف, قاعده لطف, اصلح, لطف محصل, لطف مقرب, وجوب نصب امام, وجوب تکلیف}
    Hamid Karimi*
    One of the important rules of Adlieh theology is the rule of grace based on which it is pointed at the necessity of grace of God in various issues. By defining the term grace, its conditions and types as the beginning of the discussion and reviewing the arguments of the pros i.e. the majority of the Imamiyeh and Mutazilah theologians, it will be clear that they are incomplete. Also, by evaluating the arguments of the cons like Beshr Ibn Motamer and Shareh Maqased, while some are disputed, some others are confirmed. According to reason, God is wise and the requirement of wisdom is necessary for Him but in terms of major antecedent, grace is not necessary because it includes infinite assumptions not being realized externally but it can be realized. On the other hand, in terms of minor antecedent, the total of advantages and disadvantages of a certain action can be recognized so that in the following it can be decreed whether it is necessary for God or not. For all problems in which Shiite scholars have relied upon this rule (necessity of religious duties, sending prophets, the prophets infallibility, necessity of promise, necessity of appointing Imams) there are substitute arguments.
    Keywords: Grace, the Rule of Grace, the Best, the Achieved Favor, Proximate Grace, Necessity of Appointing Imam, Necessity of Duty}
  • محمد سربخشی
    فلسفه آفرینش عالم و شروری که در آن وجود دارد، همواره یکی از سوالات فلاسفه و متکلمان بوده است. ابن سینا با تکیه بر عناصر کلیدی مفهوم عنایت، یعنی علم، علیت، اراده و رضایت، کوشیده است تصویر روشنی از علت آفرینش و وجود نظام خیر موجود در عالم ارائه نماید. به نظر می رسد، این بیان قادر نیست تمام ابعاد و وجوه مبهم مسئله را روشن نموده و پاسخی قانع کننده به تمام مسائل موجود ارائه دهد. مقاله حاضر می کوشد با تکیه بر کلمات ابن سینا و تکمله هایی که از حکمت متعالیه به عاریت گرفته است، مسئله فوق را به نحو روشن تری تقریر کرده و سوالات پیرامون آن را پاسخ دهد.
    کلید واژگان: عنایت, حب, اراده, فاعلیت الهی, مراتب وجودی, شر, تزاحم}
    Mohammad Sarbakhshi
    The philosophy of the creation of the world and the evils in it has been the special concern of philosophers and theologians. Resting on the key elements of the concept of divine grace i.e. science, causality, will and satisfaction, Ibn Sina tries to present a clear picture of the cause of creation and the order of goodness in the world. It seems that his statements cannot illustrate all the ambiguous aspects of this issue or provide a convincing answer to all the existing problems. Based on Ibn Sina's words and the ideas inferred from transcendental theosophy, the present paper seeks to explore the above issue and answer the related questions.
    Keywords: grace, love, will, divine authorship, hierarchies of existence, evil, interference}
  • سید احمد هاشمی علی آبادی
    نظام اخلاقی-حقوقی اسلام و تفاوت های موجود در آن بین زن و مرد پیوسته یکی از پرچالش ترین موضوعات قرآنی بوده و هست. بر اساس آیه 34 سوره نساء مدیریت کلان زندگی به خاطر دو مساله برتری مرد(بما فضل الله ) و مسئولیت پرداخت نفقه از سوی او به زن(و بما انفقوا)، بر عهده مرد نهاده شده است. این مساله شبهات و سوالاتی را در مورد قوامیت مردان و قانتیت زنان درپی داشته است. از جمله شبهات مطرح شده آنست که این آیه کرامت زنان را سلب نموده و به نوعی زنان را تحقیر نموده است. ما در این پژوهش با تکیه بر آیات نورانی قرآن کریم و آراء و اندیشه واژه شناسان و مفسرین و با روشی کتابخانه ای و تحلیل محتوایی، مدلول آیه را بررسی نموده وگستره ی قوامیت مردان و علت تفضیل آن ها و رابطه ی آن را با کرامت زنان به بحث نشسته و شبهه ی واردشده را مردود دانسته ایم.
    کلید واژگان: قوامیت, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, مردان, زنان, فضل, نفقه, خانواده}
    Sayyed Ahmad Hashemi Aliabadi
    Ethical-legal system of Islam and the differences between men and women joined in the Quran, and is one of the most challenging issues. According to verse 34 of Surah Nisa macro management of life because of the issue of equality of men (us Fazlullah) and the responsibility to pay alimony from him to her (and us Anfqva), the man lay. It doubts and questions about the guardian of men and women has lead Qantyt. Including raised doubts that this verse is denied the dignity of women and a women's humiliation. In this study, based on verses of the Quran, opinions and philologists and commentators with a library of content analysis, to examine the extent signified verse guardian of men and because they detail and talk about it with the dignity of women sitting and we rejected the imported doubt.
    Keywords: guardian, dignity, the dignity of the human, men, women, grace, alimony, family}
  • جنان ایزدی، هاجر مهوری حبیب آبادی
    قاضی عبدالجبار همدانی شرایط دعا را اراده، علم به مقام کسی که از او طلب می کنیم، بیان قید خالی بودن از مفسده، و خاضع و خاشع بودن می داند. در دیدگاه معتزلی وی، فلسفه ی دعا لطف بودن آن است. وجه لطف بودن دعا، این است که خداوند ما را امر به دعا کردن فرموده و خدا امر به کار قبیح نمی کند. دعا تقسیمهایی دارد. دعا در حق غیر و لعنت، دعا برای مومن، فاسق و کافر، دعا برای امر حسن یا قبیح و نیز دعا برای اموات از تقسیمهای دعا هستند. از نظر وی دعا برای اموات، از طرف بازماندگان آن ها بی تاثیر است. دعا گاهی واجب است. این وجوب یا از حیث متعلق دعاست و یا از حیث شخص داعی. دعا در طلب رزق از خداوند موثر است، زیرا عقل و شرع آن را حسن می دانند و طلب حسن، حسن می باشد.
    کلید واژگان: دعا, طلب, قاضی عبد الجبار, مصلحت, لطف, اجابت}
    Jenan Izadi, Hajar Mahvari Habibabadi
    Qadi Abdul Jabbar Hamedani regards the followings as the conditions for prayer (du''a): having will، knowing the status of whom we are presenting our request، having no corrupt intentions in what is requested and being humble and submissive while praying. In his Mu''tazilite view، the philosophy of prayer is that it is a kind of grace (luṭf) as Allah orders us to pray and He never orders to evil. Prayer has different types including praying for others، cursing، praying for the believers، sinful people and the infidels، praying for good or evil and praying for the dead. According to Qadi Abdul Jabbar، praying for the dead is ineffective. Praying is sometimes obligatory. This obligation is either in terms of the object of prayer or the one who prays. Praying and requesting sustenance is effective because intellect and sacred law regard it as good and requesting good is good.
    Keywords: prayer, request, Qadi Abdul Jabbar, common good, grace, acceptance}
  • ابوالفضل کیاشمشکی، حیات الله ناطقی
    اغلب متکلمان، عصمت را موهبت الهی دانسته اند که به معصوم افاضه شده است و دیگران توان بهره گیری از این موهبت را ندارند. برخی آن را ناشی از علم روشن و تردیدناپذیر دانسته، برخی دیگر ملکه ای دانسته اند که از ارتکاب گناه بازمی دارد. به این دسته برداشت ها از عصمت، ایراد ها و انتقادهای جدی وارد است؛ مسائلی چون ارتباط عصمت و اختیار، ارزشمندی مقام عصمت و تفاوت معصومان با مردم دیگر، پرسش هایی را به دنبال دارد که هیچ یک از دیدگاه های رایج توان پاسخ گویی آنها را ندارد. از دید این مقاله، عصمت از گناه امری اختیاری است و هرکس توان رسیدن به این مقام را دارد؛ اما عصمت از خطا و اشتباه، امری غیراختیاری و لازمه مقام نبوت یا امامت است. خداوند پس از انتخاب پیامبر یا امام، او را از خطا نیز مصون می دارد تا در بیان دین الهی دچار اشتباه نشود. به نظر نگارنده، این دیدگاه تنها دیدگاهی است که به اشکالات مطرح شده پاسخ شفاف دارد.
    کلید واژگان: عصمت, عدالت, اختیار, معصوم, لطف, موهبت, علم}
    Abulfazl Kiashemshaki, Hayatollah Nateqi
    Infallibility is most often regarded by Muslim theologians as divine gift bestowed to special men so that others do not enjoy this God-given gift. According to some theologians infallibility is rooted in flawless and indubitable knowledge. Still another group of theologians take it to be a human disposition (habitus) which prevents man from sins. These accounts of infallibility are subject to serious objections and criticisms. Such questions as relation between infallibility and free will, value of this status and distinction of the Infallible Imams with ordinary people cannot be properly answered by any of these views. The author of the article is of the view that infallibility from sins is the matter of freedom and every man can attain this status. As to the infallibility from mistake and error is something different and is deserved for the holy Prophets and Imams. Having chosen some as prophet or Imam, God makes them immune from wrong-doing so much so that they do not make any mistake in proclamation of divine faith. Only this view of infallibility can meet the challenges and provide proper and clear response.
    Keywords: infallibility, justice, free will, grace, bestowal, knowledge, infallible}
  • حسن دین پناه*
    رابطه لطف و فیض با تکلیف، از مباحث قابل تامل در دو مذهب امامیه و مسیحیت کاتولیک است. هرچند دو اصل «لطف» در امامیه، و «فیض» در مسیحیت کاتولیک، در جهت دستیابی انسان ها به سعادت و رستگاری مطرح شده اند، اما در ارتباط با تکلیف، نتایج یکسانی نداشته و راه متفاوتی را طی کردند. مقاله حاضر به روش تطبیقی و با رویکرد اسنادی، درصدد است نشان دهد در کلام امامیه، عمل به تکلیف و شریعت، تحقق بخش موضوع قاعده لطف است، اما در الهیات کاتولیک، محوریت با اصل فیض است، و عمل به شریعت، بسیار کم رنگ است. در واقع، اصل ثابت موردنظر در قاعده لطف، مسئله تکلیف است و تحقق لطف الهی برای هدایت و راهنمایی به تکلیف است، اما رکن ثابت موردنظر در آموزه فیض، خود فیض مسیح است که ظهور آن، الغای تکلیف و شریعت انبیا را به همراه داشت. اعمال، احکام اخلاقی و آیین های صادرشده از سوی مسیح و کلیسای کاتولیک در واقع برای کسب فیض الهی مقرر شده اند.
    کلید واژگان: لطف, فیض, تکلیف, شریعت, کلیسا, آیین های مقدس}
    Hassan Dinpanah*
    The relationship of favour and grace with duty is one of the considerable debates in Imamiyah school of thought and Catholic Christianity. Although the two principles of Lutf (favour) in Imamiyah and fayd(grace) in Catholic Christianity are intended to achieve welfare and salvation, they have different effects and take different ways in relation to duty. The present paper shows through a comparative method and documental approach that, according to Imamiyah theology, fulfilling the duty and following Sharia contribute to realizing the principle of Lutf. In Catholic theology, the principle of fayd is pivotal, but Divine Law receives little attention in practice. In reality, the intended permanent principle in the rule of favour(lutf) is duty and the aim of realizing divine favour leads to duty, but the intended cornerstone of grace is the very grace of Jesus whose appearance leads to the revocation of prophets’ duty and Divine Law. The acts and moral precepts and faiths taught by Jesus and Catholic Church are intended to achieve divine grace.
    Keywords: favour, grace, duty, sharia, Church, sacred faiths}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال