به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « methodology of mysticism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «methodology of mysticism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد جداری عالی
    قلب در اصطلاح عرفان اسلامی، نفس ناطقه و حقیقت انسان تلقی شده است. عرفان از نظر معرفت شناختی شهودگراست. در نظر عارف معرفت و ادراک حقیقی فوق ادراک عقلانی و همانا شهود قلبی است و به همین دلیل، در انسان شناسی نیز حقیقت و گوهر وجود انسان را قلب دانسته و عقل، حس و تمام اعضا و جوارح انسان را قشر و پوسته، خدمه و تابع قلب او قلمداد می کند.
    به لحاظ غایت شناختی، هدف عرفان تربیت انسان کامل است و با توجه به اینکه حقیقت انسان قلب اوست، بنابراین کمال و نقص وی همانا کمال و نقص قلب او می باشد. در روش شناسی عرفان، عمده ترین پایه دریافت و توجیه گزاره ها، شهود قلبی است که در اثر سلوک عملی حاصل می شود و اگر از زبان استدلال عقلی نیز بهره برده می شود صرفا به دلیل ترجمه یافته های شهودی به زبان عام عقلی و علم حصولی می باشد.
    قلب در ارتباط با مقامات عرفانی، چه به لحاظ فعال بودن و چه به لحاظ انفعال، نقش اصلی را ایفا می کند.
    کلید واژگان: قلب, حقیقت انسان, معرفت شناسی عرفان, غایت شناسی عرفان, روش شناسی عرفان, انسان شناسی عرفان}
    Mohammad Jedari, Aali
    According to the expression of Islamic mysticism, heart is the rational soul and the reality of human being. Epistemologically, mysticism is intuitive. A mystic believes knowledge and real understanding is pre-eminent to rational understanding and heartly intuition; and it is for this reason that in their anthropology they believe that the reality and essence of human is his heart and that his reason, sense and all his organs are the surface and are servers of his heart and subordinate to it. Teleologically, the goal of mysticism is to educate a perfect person and since the reality of human being is his heart, therefore his perfection and imperfection is the perfection and imperfection of his heart. The main base of understanding and justifying expressions, in the methodology of mysticism, is heartly intuition which is achieved through practical conduct; and if rational justification is used as well, it is just to translate the intuitional findings to the public rational language and acquirable knowledge. Reason plays the main role in mystical steps in both aspects: being active or passive.
    Keywords: heart, the reality of human being, epistemology of mysticism, teleology of mysticism, methodology of mysticism, anthropology of mysticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال