به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « soul » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «soul» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شمس الله سراج *، حسین امین پرست

    ملاصدرا برای اثبات معاد جسمانی، شیوه یی متمایز از فیلسوفان پیشین اتخاذ کرده است. او دیدگاه خود را عقلانی و منطبق بر شریعت دانسته و با اظهار تعجب در برابر کسانی که امور قیامت را از سنخ روحانی و مثالی قلمداد میکنند، مخالفت خود را با حشر ابدان اخروی در قالب بدنی مثالی، ابراز کرده است و به حشر ابدان از قبور و دمیده شدن ارواح در آنها توسط ملائکه اعتقاد دارد. البته در این رهگذر، نتایج حاصله از دخالت دادن برخی موضوعات اساسی، مانند جایگاه شریعت، برشمردن تفاوتهای دنیا و آخرت، نوع رابطه نفس با ابدان دنیوی و اخروی، و همچنین ماده تشکیل دهنده ابدان اخروی، منجر به نوعی دوگانگی در دیدگاه او شده که هر چند جنس عالم آخرت را متمایز از عالم دنیا جلوه داده، اما در تبیین کیفیت ماده تشکیل دهنده ابدان جهنمیان، ناگزیر جنس جهنم را به سرای دنیوی تشبیه کرده است. صدرالمتالهین برای قیاس کردن کیفیت بدن دنیوی با بدن اخروی، توامان از دو لفظ مثلیت و عینیت بهره برده و درواقع، حکم نفس را به ابدان مذکور تعمیم داده است. هر چند وی شیوه اتخاذ شده برای ترسیم معاد جسمانی را برهانی و منطبق بر شریعت دانسته، اما بر خلاف ادعای اولیه اش، با دخالت دادن مباحث عرفانی، جنبه صرف عقلانی آن را کمرنگ کرده است.

    کلید واژگان: رهیافت تحلیل بنیادی, معاد, معاد جسمانی, نفس, بهشت, جهنم, ملاصدرا}
    Shamsollah Seraj *, Hosein Aminparast

    Mullahsadra has used the distinct views of previous philosophers for proving physical resurrection. He has considered his point of view in line with religion and surprised by those who know the day of judgment as spiritual, their express opposite opinion with doomsday bodies in the from of example body and have referred to the assembling from the graves and the blow of the soul by the angels. however, the involvement of some basic issues, such as the position of the religion, the inclusion of the differences between the world and the Hereafter, the kind of bonds of the soul with the afterlife bodies, and also the constitutive substance of the eternal bodies, has led to a dualism in his vision. Although he has distinguished the quality of hereafter life from the world, in the explanation the quality of the substance of Hellman's eternal body, he has inevitably likened the hell substance to this world. To compare the quality of the earthly body with the afterlife body, the mullah has used two terms of femininity and objectivity. In fact, he has generalized the soul to mentioned bodies. Although, he has considered his method for describing physical resurrection discursive and in conformance with religion, unlike his first claim, by including theosophical issues, he has given less importance to the mere rational aspects.

    Keywords: Strategy Of Fundamental Analysis, Resurrection, Corporeal Resurrection, Soul, Heaven, Hell, Mullā Ṣadrā}
  • مریم نوربالا*، مهدی غیاثوند

    فیلسوفان مسلمان در مباحث طبیعیات خود به بیان مبانی متافیزیکی خود از طبیعت پرداخته اند. در مسئله حدوث نفس در بدن، همان طور که تصویر متافیزیکی از نفس دارای اهمیت است، تصویر متافیزیکی از بدن نیز به همان میزان دارای اهمیت است. ابن سینا با نظریه حدوث روحانی نفس مع البدن در علم النفس خود توانست در گامی رو به جلو از برخی اشکالات روش ارسطویی گذر کند. اما سوال این جاست که این فیلسوف و طبیب نامور این مطلب را در طبیعیات فلسفی خود چگونه ترسیم نموده و از کدام مبانی متافیزیکی در طبیعت بدن استفاده کرده است؟ همچنین وقتی ابن سینا در طبیعیات بدن کیفیت حدوث نفس را بیان می کند، آیا با نحوه حدوث نفس در علم النفس فلسفی وی تطابق دارد؟ برای پاسخ به این مسئله، کیفیت حیات و تغذیه و رشد از آغاز تشکیل نطفه در جنین در طبیعیات فلسفی سینوی بررسی می گردد. ابن سینا در طبیعیات معتقد است نطفه با استفاده از حرارت سماوی، آماده دریافت قوه سماوی حیات بخش می گردد و قوای نفس تدبیر و حفظ و رشد بدن جنین را از طریق روح بخاری به عهده می گیرند. سپس بعد از تشکیل قلب در جنین، نفس به قلب تعلق می یابد و رهبری کل بدن را به عهده می گیرد. این مقاله در گام دوم با استفاده از تفسیری متفاوت از عبارات ابن سینا، راه حلی برای سازگار نمودن این دو بیان ارائه می کند.

    کلید واژگان: حدوث نفس, طبیعیات فلسفی, ابن سینا, نطفه, قلب}
    Maryam Noorbala*, Mahdi Ghiasvand

    Avicenna, with the theory of the spiritual origination of the soul along with the body, was able to overcome some of the problems of the Aristotelian method in a step forward. But the question is, how did this famous philosopher and medical doctor express this matter in his philosophical natural sciences and what natural basis did he use? Another question is, if Avicenna’s explanation of soul origination in the nature of the body is consistence with his explanation of the soul origination in the body in his mind philosophy? In order to answer this question, the quality of life, nutrition and growth from the beginning of the formation of the sperm in the embryo is investigated in the Avicenna’s philosophical natural sciences. He said that the sperm becomes ready to receive the life-giving heavenly potency by using heavenly heat, and the soul potencies take responsible of planning, maintaining and growing the embryo's body through the vapor spirit. Then, after the formation of the heart in the embryo, the soul belongs to the heart and will take over the leadership of the whole body. In the second step, this article presents a solution to compatible these two explanations by using a different interpretation of Avicenna's expressions.

    Keywords: Soul, Body, Embryo, Sperm, Heart}
  • عبدالله حسینی اسکندیان، علی بابایی*، مهدی سعادتمند
    اصل تشکیک از مهم ترین اصول فلسفی در حکمت متعالیه صدرایی است که با آن سوال از چیستی رابطه بین سه پدیده بیداری، خواب و مرگ پاسخ داده می شود. این نوشتار، رابطه مورد بحث را طولی و تشکیکی می داند. براین اساس، اختلاف این حالت ها به اشتراک آن ها باز می گردد که عبارت است از: شدت و ضعف در معطوف شدن نیرو های انسان به ظاهر یا باطن نفس و عوالم متناسب با آن ها. بیداری، حاصل توجه حداکثری قوای نفس به عالم مادی و حواس ظاهری است. با ضعیف شدن این توجه و التفات بیشتر نفس به عالم مثال، خواب اتفاق می افتد. درنهایت، با قطع ارتباط کامل نفس از جهان مادی، مرگ اصطلاحی فرا می رسد. البته در معنایی دیگر، به واسطه حرکت جوهری نفس، آنچه اصطلاحا مرگ خوانده می شود، همراه همیشگی انسان و محیط بر سایر حالات اوست. در نگاهی عمیق تر و بر مبنای وحدت شخصیه نفس، بیداری و خواب و مرگ از ظهورات نفس است و ضمن حفظ رابطه تشکیکی، با نفس و با یکدیگر عینیت دارند.
    کلید واژگان: نفس, خواب, بیداری, مرگ, تشکیک, وحدت}
    Abdullah Hosseinieskandian, Ali Babaei *, Mehdi Saadatmand
    Gradation of existence is one of the most important philosophical principles in the transcendent philosophy of Mullā Ṣadrā, based on which we can answer this question, "what is the relationship between the three phenomena of awaking, sleep and death". This article shows that this relationship is longitudinal and gradational. Therefore, the difference between these states comes back to their commonality, which is: intensity and weakness in the concentration of the human faculties on the outer or inner aspects of the soul and the worlds corresponding to them. Awakening is the result of maximum attention of the soul's forces to the material world and external senses. When this attention weakens and the soul pays attention to the imaginal world, sleep occurs. Finally, with the complete disconnection of the soul from the material world, death –in its common use- occurs. In another sense, however, due to the substantial movement of the soul, death is a constant state that dominates other states. In a deeper view and based on the personal unity of the soul, awakening, sleep, and death are manifestations of the soul, and while maintaining a gradational relationship, they are unified with the soul and with each other.
    Keywords: Soul, Awakening, Sleep, Death, Gradation, Unity}
  • کاظم هانی*
    سهروردی و دکارت ضمن تعلق به دو فرهنگ فکری مختلف و اتخاذ مبانی فلسفی متفاوت بر نقش خودشناسی در معرفت تاکید دارند. در فلسفه دکارت من می اندیشم، پس هستم به عنوان پایه معرفت در نظر گرفته می شود که شناخت سایر مراتب وجود مانند خداوند و عالم خارج از دل آن استنتاج می شود. در فلسفه سهروردی نیز نفس انسانی نوری از انوار الهی است که در پرتو خودشناسی می تواند انوار مافوق خود، نورالانوار و اشیاء مادی را بشناسد. البته سهروردی و دکارت از دو منظر متفاوت به مسئله نفس و خودشناسی توجه می کنند. سهروردی از منظر معرفت شهودی و دکارت از منظری عقلی-استدلالی به این مسئله می پردازد. اکنون با توجه به این مقدمه مسائل مهمی مطرح می شود: چه تفاوتی میان دیدگاه سهروردی و دکارت راجع به خودشناسی وجود دارد؟ نگاه متفاوت این دو فیلسوف به مسئله خودشناسی چه تاثیری بر دیدگاه آنها راجع به سایر معارف دارد؟ این نوشتار با روشی توصیفی-تحلیلی درصدد است این نکته را تبیین کند که چگونه تلقی های متفاوت سهروردی و دکارت از نفس انسانی و مسئله خودشناسی سبب می شود این دو فیلسوف نگاهی متفاوت به شیوه گذر از خودشناسی به شناخت غیر داشته باشند.
    کلید واژگان: دکارت, سهروردی, خودشناسی, نفس, نور, معرفت}
    Kazem Hani *
    While belonging to two different intellectual cultures and adopting different philosophical principles Suhrawardi and Descartes emphasize the role of self-knowledge in acquiring knowledge. In Descartes' philosophy, Cogito, ergo sum is considered as the basis of knowledge, from which the knowledge of other levels of Being, such as God and the world, are deduced. In Suhrawardi's philosophy, the human soul is a light of divine lights, which in the light of self-knowledge can apprehend the superior lights, the light of lights and material things. Of course, Suhrawardi and Descartes pay attention to the issue of soul and self-knowledge from two different viewpoints. Suhrawardi deals with this issue from the viewpoint of intuitive knowledge and Descartes from the rational-reasoning viewpoint. Now, according to this introduction, important issues arise: What is the difference between Suhrawardi's and Descartes' viewpoints on self-knowledge? How do the different viewpoints of these two philosophers on the issue of self-knowledge affect their views on other knowledge? This article, with a descriptive-analytical method, tries to explain how the different perceptions of Suhrawardi and Descartes about the human soul and self-knowledge cause these two philosophers to have a different view of the way to pass from self-knowledge to the knowledge of others.
    Keywords: Descartes, Suhrawardi, Self-Knowledge, Soul, Light, Knowledge}
  • محمدابراهیم نتاج*

    اعتقاد به معاد از اصول دین اسلام و جسمانیت آن از مسلمات دین است. بحث از معاد جسمانی، در حقیقت بحث از جسمیت یافتن عقاید و اعمال انسان در قیامت است. این مسئله از زمان پیدایش و نزول اسلام مطرح بوده است و علاوه بر قرآن کریم، بزرگان دین از پیامبر(ص) گرفته تا امامان، عالمان دینی و حتی برخی از فیلسوفان اسلامی در این خصوص تاکید کرده اند. در بین حکمای اسلامی، حکیم مدرس زنوزی و آیت الله جوادی آملی باتوجه به اینکه اصل معاد جسمانی را بر اساس قرآن و روایات و نیز اصول حکمت متعالیه می پذیرند اما دیدگاه مختص به خود را در این مسئله دارند. حکیم زنوزی معتقد است که بدن هر انسانی بعد از مرگ به سوی نفس خویش راجع است و در معاد بدن به نفس خواهد رسید و به همراه او باقی خواهد ماند، اما استاد جوادی آملی معتقد است اعمال انسان در مراتب بالاتر هستی باطنی دارند که به همراه نفس و با تناسب با آن عالم باقی می ماند و نه آنکه بدن به سوی نفس رجوع کند.

    کلید واژگان: معاد جسمانی, نفس, اعمال, بدن, تجسم اعمال, مدرس زنوزی, جوادی آملی}
    Mohamadebrahim Nataj *

    Belief in the resurrection is one of the principles of Islam and its physicality is one of the religious principles. The discussion of the physical resurrection is actually the discussion of the physicality of human thoughts and actions in the resurrection. This issue has been discussed since the beginning and descent of Islam, and in addition to the Holy Quran, religious leaders from the Prophet (PBUH) to imams, religious scholars and even some Islamic philosophers have emphasized on this issue. Among the Islamic scholars, Hakim Modares Zanouzi and Ayatollah Javadi Amoli, considering that they accept the principle of physical resurrection based on the Qur'an and hadiths, as well as the principles of transcendental wisdom, but they have their own unique point of view on this issue.Hakim Zanouzi believes that the body of every human after death is related to his soul and in the resurrection the body will reach the soul and will remain with him, but Professor Javadi Amoli believes that human actions have an inner existence in the higher levels that are with him. The soul remains in harmony with that world, and the body does not turn to the soul

    Keywords: Physical Resurrection, Soul, Actions, Body, Embodiment Of Actions, Madras Zenozi, Javadi Amoli}
  • سید حامد هاشمی*
    برخی از عبارات ابن سینا درباره نفس ناطقه و رابطه آن با معقولات، به اثبات اتحاد عاقل و معقول تصریح دارد و برخی دیگر، آشکارا بیانگر بطلان این نظریه است. همین امر، موجب اختلاف میان فیلسوفان پس از وی درخصوص نظر نهایی او درباره این مسئله شده است. عده ای از ایشان بیان ابن سینا را درباره این مسئله متناقض دانسته، و رویکردی انتقادی نسبت به آن داشته اند. گروهی دیگر سعی کرده اند تا به گونه ای این تناقض را رفع کنند؛ اما ظاهرا هیچ یک از دو دسته مذکور، راه صواب را نپیموده اند. در این مقاله، پس از ارزیابی آراء مطرح شده، اولا: با نگاهی جامع به آثار ابن سینا به بیان معانی اصطلاحات مهم در مسئله اتحاد عاقل و معقول پرداخته ایم؛ ثانیا: رابطه نفس با قوای عقلی را کاویده ایم؛ ثالثا: معناشناسی اتحاد عقل، عاقل و معقول ازدیدگاه ابن سینا را تبیین کرده، و در ضمن آن، کیفیت اتحاد نفس با معقولات را در معیت بدن و در مفارقت از آن توضیح داده ایم. درمجموع، چنین به نظر می رسد که عبارات ابن سینا درخصوص نظریه اتحاد، هیچ تناقضی باهم ندارند و بی توجه به معانی مختلف اتحاد در آثار او و نیز تفکیک نکردن مواطن گوناگونی که ابن سینا درخصوص رابطه نفس با معقولات بیان کرده است، به توهم تناقض در مسئله مذکور انجامیده است. ابن سینا اتحاد نفس با معقولات را اثبات می کند و آن را از جهتی شبیه اتحاد ماده و صورت می داند. ازدیدگاه وی این اتحاد، در نفس همراه با بدن، با صورت معقول خاص تا زمان عدم اعراض نفس از آن برقرار است؛ اما نفس با پیمودن مراحل کمال و مفارقت از بدن می تواند با دریافت دفعی همه معقولات و اتحاد با آن ها عالمی عقلی مطابق با عالم عینی شود.
    کلید واژگان: ابن سینا, اتحاد ماده و صورت, دریافت دفعی معقولات, عاقل و معقول, عالم عقلی, معناشناسی اتحاد, نفس و معقولات}
    Sayyed Hamed Hashemi *
    Some of Avicenna’s expressions about the rational soul and its relationship with intelligibles specify the union of the intelligent and the intelligible, while others clearly show the invalidity of this theory. This has caused a difference among philosophers after him regarding his final opinion on this issue. Some considered Avicenna's explanation contradictory and took a critical approach toward it, while another group has tried to resolve this contradiction. However, apparently, neither of the two groups has followed the right path. In this article, after evaluating the opinions raised, we have expressed three things: (1) the meanings of important terms in the issue of “union”; (2) the relationship between the soul and intellectual faculties; (3) the semantics of the “union” theory in Avicenna's view and, at the same time, the quality of the union of the soul and the intelligibles in the presence of the body and in separation from it. In general, it seems that Avicenna's statements about the theory of “union” don’t contradict each other. The illusion of contradiction arises from not paying attention to the different meanings of "union" in his works and not distinguishing the various positions that Avicenna expressed regarding the relationship between the soul and the intelligibles. Avicenna proves the union of the soul with the intelligibles and believes that it is similar to the union of matter and form. In his opinion, this union with a special intelligible form exists in the soul together with the body as long as the soul does not turn away from it. However, the soul, by going through the stages of perfection and separation from the body, can become an intellectual world in accordance with the objective world by instantaneously receiving all intelligibles and uniting with them.
    Keywords: The Intelligent, The Intelligible, Semantics Of Union, Soul, Intelligibles, Union Of Matter, Form, Avicenna, Instantaneous Receipt Of Intelligibles, Intellectual World}
  • محمد ذبیحی*
    ابن سینا که تحقیقات گسترده وی درباره انسان ازجهات زیستی و بیولوژیکی و ساحت های وجودی و به طورویژه نفس انسانی در دنیای اسلام، اگر ادعا نشود بی نظیر، به یقین کم نظیر است، تعقل کلیات را برترین مراتب ادراک و عالی ترین مرتبه نفس انسانی می‏داند. گستره ادراک کلیات، که کلید ورود به دریای بی کران علوم وحقایق است، ازجهت محدود یا نامحدود بودن و اینکه میزان شناخت انسان از مصادیق و کنه اشیا تا چه اندازه است، ابهامات و مجادلاتی را بین فیلسوفان برانگیخته است. باتوجه به اهمیت و نقش کارکردی آگاهی ها درتمامی عرصه های زندگی، پژوهش پیش رو کوشیده است برای دو پرسش ازدیدگاه ابن سینا پاسخی بایسته دهد: یک: دامنه معرفت های بشری تا کجا است؟ دو: آیا نقش تعاریف حدی تنها تمایز میان اشیا است یا انسان را بر شناخت تمام ذاتیات توانا می سازد؟ برای رسیدن به داوری علمی، نخست دو گروه از عبارات ابن سینا بیان شده است و پس از ارزیابی و تحلیل با سودجستن از عمومات فلسفی، که معرفت های بشری را محدود نمی دانند، و درنهایت با بهره مندی از مبانی فلسفی ابن سینا به ویژه دیدگاه وی درباره پیوند نفس و بدن، و تاکیدبر توانایی توسعه ظرفیت های وجودی، این نتیجه گرفته شده است که انسان در سیر افقی برای کسب کمالات با مرز بسته ای روبه رو نخواهد شد و بر شناخت کنه اشیا توانایی خواهد داشت. روش نوشتار تحلیلی و عقلی است. چنانچه خرده گرفته شود که در باره ادراک کلیات و مسئله موردپژوهش افزون بر متون کهن فلسفی، رسائل و مقالات بسیاری نوشته شده است، پاسخ این است آنچه این پژوهش را متمایز از تحقیقات پیشین می سازد، تبیین و تاکید ظرفیت های وجودی انسان است که درصورت شکوفایی افق هایی نو پیرامون گستره معرفت بر روی انسان می گشاید و نادرستی این پندار را که گفتارهای ابن سینا درباره حدود معرفت های بشری با هم سازگاری ندارد، آشکار می سازد.
    کلید واژگان: ابن سینا, ادراک کلیات, حدود معرفت و تعاریف, نفس}
    Mohammad Zabihi *
    Ibn Sina, whose extensive research on the human being from biological and existential aspects, and especially on the human soul, is unparalleled in the Islamic world, considers the comprehension of universals to be the highest level of perception and the highest stage of the human soul. The comprehension of universals, which is the key to entering the boundless sea of knowledge and truths, has sparked long-standing ambiguities and debates among philosophers. These include whether its scope is limited or unlimited, and also to what extent humans can recognize the essence and properties of universals. In light of the importance and functional role of consciousness in all spheres of life, this research has endeavored to provide an appropriate response from Ibn Sina’s perspective to two questions: (1) what is the extent of human knowledge? and (2) is the only role of definitions to distinguish between things, or do they also enable humans to recognize all their essential qualities? To reach a scholarly judgment, two groups of Ibn Sina’s statements are first presented, evaluated, and analyzed. Then, drawing on general philosophical principles that do not consider human knowledge limited, and benefiting from Ibn Sina’s philosophical foundations, especially his view on the connection between soul and body and his emphasis on the ability to develop existential capacities, it is concluded that humans have no closed boundary in the horizontal path to acquiring perfections and are capable of recognizing the essence of things. If it is objected that, in addition to ancient philosophical texts, many treatises and articles have been written on the comprehension of universals and the subject matter of this research, the answer is that what distinguishes this research from previous research is the explanation of the existential capacities of humans. If these capacities are developed, they open up new horizons around the scope of knowledge for humans and reveal the fallacy of the assumption that Ibn Sina’s statements about the limits of human knowledge are not consistent with each other.
    Keywords: Ibn Sina, Soul, Comprehension Of Universals, Scope Of Knowledge, Definitions}
  • محمد شیروانی، حبیب الله دانش شهرکی*، عباس ایزدپناه

    در میان فیلسوفان غربی بونانتوره، در خداشناسی خود فراوان تاکید کرده که برای شناخت ذات و صفات خدا باید از شناخت انسان بهره گرفت. او برای تکمیل فلسفه خود و حل مشکل الهیات سلبی و تشبیهی معتقد است، که شناخت مخلوقات بهترین راه شناخت خدا است، چون همگی بازتاب فعل و اراده او هستند اما شناخت انسان که برترین مخلوق خداوند است بیشترین نقش را در مسیر شناخت خدا ایفا می کند و با شناخت بسیاری از صفات انسان می توان صفات خداوند را شناخت. او خداشناسی انفسی انسان برای خدا را در قالب معرفت در نفس و از نفس ارائه کرده. در این نوشتار به منظور یافتن وجوه اشتراک و افتراق جنبه عقلی و برهانی مثل اعلی بودن انسان، با روشی توصیفی تحلیلی، پس از تبیین مثالیت نفس در اندیشه ملاصدرا و ارائه آن به صورتی سازمان یافته و بررسی اشکالات آن، به تبیین الهیات تمثیلی فرانسیسکنی به صورتی منسجم و توضیح شناخت خدا از طریق نفس در آثار او می پردازیم و در ادامه نظریه طریقیت نفس را با تاکید بر جنبه های هستی شناختی، معرفت شناختی و زبان شناختی به صورتی تطببیقی میان حکمت صدرائی و فلسفه اشراقی ایتالیایی بررسی می کنیم. و وجوه اشتراک و افتراق این نظریه در دو مکتب را بیان می کنیم که از جمله مهمترین آنها می توان به استفاده هر دو از قانون علیت و فروع آن و نیز ارائه راه حل میانه اشتراک لفظی و اشتراک معنوی به تواطی در خصوص صفات کمالی مشترک بین خلق و حق توسط هر دو فیلسوف اشاره کرد.

    کلید واژگان: خداشناسی انفسی, بوناونتوره, ملاصدرا, نمونه انگاری, نفس}
    Mohammad Shirvani, Habibollah Danesh Shahraki *, Abbas Izadpanah

    Among the Western philosophers, Bonantore has emphasized in his theology that in order to know the nature and attributes of God, one must use the knowledge of man. To complete his philosophy and solve the problem of negative and allegorical theology, he believes that knowing creatures is the best way to know God, because they all reflect his actions and will, but knowing man, who is the supreme creature of God, plays the greatest role in knowing God. By knowing many human attributes, one can know the attributes of God. He presented the psychology of man to God in the form of knowledge in the soul and from the soul. In this article, in order to find commonalities and differentiate the intellectual and argumentative aspects such as the supremacy of man, in a descriptive-analytical way, after explaining the example of the soul in Mulla Sadra's thought and presenting it in an organized way and examining its drawbacks, to explain Franciscan allegorical theology. We provide a coherent form and explanation of the knowledge of God through the soul in his works, and then we examine the theory of the way of the soul by emphasizing the ontological, epistemological and linguistic aspects in a comparative way between Sadra's wisdom and Italian Enlightenment philosophy. And we express the commonalities and differences of this theory in the two schools, the most important of which are the use of both the law of causalitymiddle solution of verbal commonality and spitraits between people. And riphilosophers.

    Keywords: Psychological Theology, Bonaventure, Mulla Sadra, Modeling, Soul}
  • محمدجواد رشید، محمد ذبیحی*
    پژوهش پیش رو درباره حدوث نفس انسانی است؛ آیا نفس انسانی قدیم است یا حادث؟ آیا حادث روحانی است یا جسمانی؟ آراء پیرامون آن، متفاوت و گهگاه متضاد است و دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا از سوی طرفداران دو مکتب سینوی و صدرائی مجادلات دراز دامنی را برانگیخته است. ابن سینا که تحقیقات گسترده او در علم النفس و بویژه نفس انسانی تاکنون بدون رقیب است مدعی حدوث روحانی نفس و ملاصدرا که بعد از ابن سینا در بین فیلسوفان مسلمان، بیشترین اهتمام را به مساله نفس دارد، حدوث نفس را جسمانی می داند؛ سزاوار توجه است که باور به جاودانگی و مفاهیم الهیاتی مرتبط با آن، پیش از تعیین تکلیف در خصوص جسمانیت یا روحانیت نفس انسانی، تلاشی همراه با کاستی است، چراکه تاثیرپذیری نتایج از مبادی، امری گریزناپذیر است؛ عدم رهیافت به پاسخی قطعی در موضوع حاضر، پژوهشگر را در ترسیم چگونگی ارتباط نفس با بدن، فساد یا خلود نفس و در نهایت تصور درست معنای زندگی دچار پرسشهای فراوان و بن بست های فلسفی خواهد نمود؛ پژوهش کوشیده است با ارائه دلائل دو دیدگاه و نقد و بررسی، بیان نماید کدامیک از دو نظریه همخوانی بیشتری با مبانی عقلی دارد و آنچه این پژوهش را متفاوت از تحقیقات پیشین می سازد این است که بر اساس ارزیابی و تحلیل و به روش عقلی در پی یافتن پاسخ این پرسش اساسی است که آیا چنان که در نگاه نخست برداشت میشود این دو نظریه، تقابل جدی با هم دارند یا اینکه نگره صدرائی را می توان در راستای دیدگاه ابن سینا ارزیابی نمود.
    کلید واژگان: ابن سینا, حدوث جسمانی, حدوث روحانی, نفس, ملاصدرا}
    Mohammadjavad Rashid, Mohammad Zabihi *
    The upcoming research is about the occurrence of the human ego; Is the human soul old or an accident? Is the accident spiritual or physical? Opinions surrounding it are different and sometimes conflicting, and Ibn Sina's and Mulla Sadra's views have provoked long-term controversies from the supporters of the two Sinawi and Sadra schools. Ibn Sina, whose extensive research in the science of psychology, especially the human soul, is without a rival until now, claims the spiritual occurrence of the soul, and Mulla Sadra, who, after Ibn Sina, is the most interested in the issue of the soul among Muslim philosophers, considers the existence of the soul to be physical; It is worth noting that believing in immortality and the theological concepts related to it, before determining the task regarding the physicality or spirituality of the human soul, is an effort with a deficiency, because the influence of the results from the sources is inevitable; Failure to reach a definite answer in the current issue will make the researcher face many questions and philosophical dead ends in drawing how the soul is related to the body, the corruption or solitude of the soul, and ultimately the correct conception of the meaning of life. The research has tried to state which of the two theories is more consistent with the rational foundations by presenting the reasons of the two views and criticism and what makes this research different from the previous research is that it is based on evaluation and analysis and in a rational way. Finding the answer to this basic question is whether these two theories are in serious conflict with each other, or whether Sadra's view can be evaluated in line with Ibn Sina's view
    Keywords: Ibn Sina, Physical Occurrence, Spiritual Occurrence, Soul, Mulla Sadra}
  • رامین گلمکانی*، غلامعلی مقدم، رسول پاداش پور، محمدمهدی سلامی

    بدون شک معارف شریعت علاوه بر عهده داری هدایت، کاشف از واقعیت نیز بوده و گاه نهایی ترین دست آوردهای علم بشری در لطیف ترین عبارات شرعی منعکس شده است؛ اما در این میان، برخی از دیدگاه های درون دینی در تقابل با یگدیگر، هر یک مدعی انطباق معارف خود بر مضامین شریعت اند، از جمله حدیث شریف ««العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء»» که مصداق برداشت های مختلف قرار گرفته است؛ که داوری این دیدگاه ها و ارزیابی میزان اعتبار آنها مجال وسیعتری می طلبد، لکن در این مقاله که پژوهشی میان رشته ای و تطبیقی است در پی آن هستیم که دیدگاه نهایی حکمت اسلامی که در حکمت متعالیه تجلی یافته، نسبت به دیگر دیدگاه ها، تفسیر معقول تر و هماهنگی قابل قبول تری از این روایت ارائه نموده است؛ لذا به روش تحلیلی- تطبیقی نشان داده ایم که بر خلاف دیدگاه هایی که گاه نفس را مادی و ظلمانی و حقیقت علم را خارج از ذات نفس تلقی کرده و گاه علوم را ذاتی نفس به حساب آورده اند، حکمت اسلامی میان حدوث مادی و تجرد نفس از یک سو و اکتساب و اتحاد علوم از سوی دیگر جمع نموده و تفسیر بهتری از تعبیر قذف علم در این روایت ارائه کرده است، در حکمت متعالیه نفس انسانی در ابتدا مادی است و با حدوث بدن حادث شده، اما به تدریج و با حرکت جوهری به مقام تجرد برزخی و تام رسیده، از مرتبه ادارک حسی به وهمی و مثالی و سپس درک کلیات عقلی و بالاتر از آن؛ به مرتبه عین الیقین و مشاهده اسماء و صفات الهی دست می یابد؛ چنان که در این مقاله نشان داده شده، این تبیین حکمی هماهنگی بیشتری با شریعت مقبول دارد.

    کلید واژگان: حقیقت علم, روایت قذف علم, حکمت متعالیه, کیفیت حصول علم, نفس, ادراک}
    Ramin Golmakani *, Gholamali Moqadam, Rasool Padashpoor, Mohammadmahdi Salami

    Undoubtedly, in addition to being responsible for guidance, the teachings of Sharia are also discoverers of reality, and sometimes the ultimate achievements of human science are reflected in the most subtle expressions of Sharia. Therefore, different schools and sometimes opposing viewpoints claim to adapt their knowledge to the themes of the Shari'ah, the noble hadith "Knowledge is poured into the heart" is one of the traditions that exemplify different understandings of the truth of science being external to the essence, to the unification of all sciences with the essence. has taken, judging these views and evaluating their credibility requires a wider scope, but the research question is whether the final view of Islamic wisdom, which is manifested in the sublime wisdom, can be a more reasonable interpretation and a more acceptable harmony than other views. In this article, we have shown in an analytical-comparative way that, contrary to the viewpoints that sometimes consider the soul as material and dark and the truth of science as outside of the essence, and sometimes consider science as inherent to the soul, Islamic wisdom is between the material existence and the isolation of the soul. On the one hand and the acquisition and unification of sciences on the other hand, he has collected and presented a better interpretation of the interpretation of knowledge in this narrative, in the wisdom of the Supreme, the human soul is material at the beginning and it happened with the creation of the body, but gradually and with the movement of substance to The status of purgatory and total celibacy has reached, from the level of sensory perception to illusion and example, and then the understanding of intellectual generalities and above that; He attains the rank of Ain al-Iqin and observing the names and attributes of God

    Keywords: The Truth Of Knowledge, The Narration Of Knowledge, Transcendental Wisdom, The Quality Of Obtaining Knowledge, Soul, Perception}
  • کاظم هانی*
    یکی از براهین جدید و معروف در انکار خداوند برهان اختفای الهی است. بر مبنای این برهان، که نخستین بار جان شلنبرگ، فیلسوف معاصر کانادایی، آن را طرح کرده است، اختفاء و پنهان بودن خداوند با عاشق مطلق بودن او در تضاد است. در پرتو توجه به این تضاد، مدافعان برهان اختفای الهی وجود خداوند را انکار کرده اند. شیخ شهاب الدین سهروردی با اتخاذ رویکردی نو به مسائل هستی و معرفت، دیدگاهی متفاوت از نظریه فوق ارائه کرده است. سهروردی خداوند را نورالانوار می نامد. در نظر او، ذات خداوند چیزی جز نوریتش نیست و نور نیز امری ظاهر و آشکار است. بنابراین لازم می آید که ذات خداوند نیز ظاهر و آشکار باشد. البته سهروردی نیز به بحث اختفای الهی و نسبت آن با نفس انسانی توجه کرده است. در نگاه سهروردی، اختفای الهی به دلیل عدم توجه انسان به مبدا عالم (نورالانوار) و غفلت او از وجه وجودی (نورانی) خودش است. اما در نظر شلنبرگ، عامل پنهان بودن و خفای الهی خود خداوند است و مسئولیت کمتری متوجه انسان است. این نوشتار با روشی توصیفی-تحلیلی، ضمن مقایسه آرای سهروردی و شلنبرگ در باب اختفای الهی، درصدد است این امر را تبیین کند که چگونه ذات خداوند در عین ظهور و آشکارگی می تواند مخفی باشد، اما این اختفاء به ذات او برنگردد.
    کلید واژگان: شلنبرگ, اختفای الهی, سهروردی, نور, نورالانوار, نفس, آشکارگی}
    Kazem Hani *
    One of the new and famous arguments in denying the existence of God is the Divine hiddenness argument. Based on this argument that was first proposed by John Schellenberg, a contemporary Canadian philosopher, God’s hiddenness is in conflict with his attribute of perfectly loving. Considering this conflict, defenders of the hiddenness argument have denied the existence of God. By adopting a new approach to the issues of being and knowledge, Shihab al-Din Suhrawardi (1154–1191) has presented a different point of view. Suhrawardi calls God the Light of all lights. In his opinion, God’s essence is nothing but his light, and light is that which is manifest (Ẓāhir). Therefore, it is necessary that God’s essence be also manifest. Of course, Suhrawardi also has paid attention to the issue of divine hiddenness and its relationship with the human soul. In Suhrawardi's view, divine hiddenness is due to man's lack of attention to the origin of the universe (i.e. the Light of all lights) and his neglect of his own existential (luminous) aspect. Nevertheless, in Schellenberg's view, God itself is the cause of divine hiddenness, and man has less responsibility. While comparing the viewpoints of Suhrawardi and Schellenberg on divine hiddenness, this article, using a descriptive-analytical method, tries to explain how God’s essence can be hidden while it is manifest, but this hiddenness should not return to his essence.
    Keywords: Schellenberg, Divine Hiddenness, Suhrawardi, Light, Light Of All Lights, Soul, Manifestation}
  • هاجر نیلی احمدآبادی*، حسین کلباسی اشتری

    آگاهی از نفس و چیستی آن، در مباحث فلسفی جایگاهی ویژه داشته و دارد. این موقعیت بنوعی در علوم تجربی نیز منعکس شده است. ارسطو و پروکلوس، دو نماینده از بزرگترین و تاثیرگذارترین مکاتب فلسفی باستان، یعنی فلسفه مشاء و مکتب نوافلاطونی، به این حوزه توجهی خاص داشته و بخشی از نوشته های اصلی خود را به آن اختصاص داده اند. نوشتار حاضر با تمرکز بر دو منبع اصلی علم النفس نزد این دو فیلسوف، بر آنست تا ضمن شناسایی نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه آنها، سیر تحول و تطور تعریف و چیستی نفس را مطالعه کند. ارسطو ضمن بیان دو تعریف طبیعی و مابعدالطبیعی، در تعریف طبیعی، نفس را مرتبط با بدن دانسته و معتقد است نفس ضرورتا جوهر و صورت جسم طبیعی است که حیات بالقوه دارد. او همچنین نفس را کمال اول برای جسم طبیعی میداند که دارای حیات بالقوه است. اما در تعریف مابعدالطبیعی، آن را مستقل از بدن قلمداد میکند و نفس را اصل حیات موجود زنده مینامد. پروکلوس با بیان تعاریف طبیعی، مابعدالطبیعی و توصیفی از نفس، در تعریف طبیعی و مابعدالطبیعی خود، راهی نزدیک به ارسطو پی گرفته است. وی در تعریف طبیعی خود، نفس را کمال بدن و درواقع، صورت و کمال طبیعی جسم آلی ذیحیات بالقوه معرفی میکند. اما در تعریف توصیفی، مسیری متفاوت از ارسطو را برگزیده است. وی حقیقت نفس را امری خودساخته شده، خودجاندارشده، خودمتشکل و خودمتحقق میداند و معتقد است نفس، اصل حیات، علت ابدان، علت وجود اجسام و حفظ آنها و بعبارتی، پدیدآورنده یکتایی و پیوستگی آنهاست.

    کلید واژگان: نفس, علم النفس ارسطو, علم النفس پروکلوس, اثولوجیا, درباره نفس}
    Hajar Nili Ahmadabadi *, Hossein Kalbasi Ashtar

    Awareness of the soul and its definition has had a special position and has. This position is somehow reflected in experimental sciences. Aristotle and Proclus, two representatives of the greatest and most influential ancient philosophical schools, namely the philosophy of Masha and the Neoplatonic school, have paid special attention to this field and have dedicated a part of their main writings to this topic. The present article, focusing on the two main sources of the psychology among these two philosophers, aims to identify the points of commonality and difference in their views and to study the evolution and development of the subject, the definition, and what the soul is.While expressing two natural and metaphysical definitions, Aristotle considers the soul to be related to the body in the natural definition. He considers it independent of the body in the metaphysical definition and calls the soul the principle of life of a living being. By expressing natural and metaphysical definitions and a description of the soul, Proclus pursues a path close to Aristotle in his natural and metaphysical definition; But in the descriptive definition, he chooses a different path from Aristotle. He considers the truth of the soul to be self-made, self-animated, self-formed, and self-realized, and he believes that the soul is the principle of life, the cause of bodies, the reason for the existence of objects and their preservation, and in other words, the creator of their uniqueness and continuity.

    Keywords: soul, Aristotle's psychology, Proclus' psychology, theologia, about the soul}
  • Hasan Ahmadizade *
    The process of self-awareness and awareness of the surrounding world for Muslim scholars has been categorized into divisions such as experiential and acquired awareness. However, the ontology of awareness, meaning the discussion of whether awareness is immaterial or material, as well as the material or immaterial nature of the origin and end of awareness, has been a particularly challenging topic among Muslim theologians. Some Muslim scholars, denying the existence of a factor beyond the human body for his movement and life, considered both awareness and the process of awareness-formation in humans and the factor-shaping awareness in humans to be within the same body. They engaged in critiquing the perspectives and foundations of philosophers, especially Avicenna on this matter and, utilizing specific principles in their philosophical physicalist psychology, regarded awareness as a material entity. In this discussion, after examining the foundations of this group of Muslim theologians regarding the material nature of awareness and their criticisms of considering awareness as immaterial, wewill focus on the philosophical and epistemological consequences arising from the materialistic view of awareness in their thought.
    Keywords: Knowledge, Islamic Theology, Philosophy, Materiality, Soul}
  • الهه زارع، اعظم سادات پیش بین*
    مفهوم مرگ الهام بخش تاملات فلسفی متعددی درباره وجود انسان است که در نوع نگرش و نحوه ی زندگی انسان تاثیرگذار است. ملاصدرا و یاسپرس به عنوان دو فیلسوف اصالت وجودی، به مساله مرگ و ابعاد آن توجه داشته اند. از مقایسه آرای این دو فیلسوف که با رویکرد تطبیقی و تحلیلی صورت گرفته است، این نتایج حاصل می شود که یاسپرس فارغ از نگاه دینی و عرفانی، مواجهه انسان با مساله مرگ را به عنوان یک موقعیت مرزی، از موثرین عوامل شکل گیری هویت و یافتن خود اصیل انسانی می داند. وی با تمایز قائل شدن بین مراحل سه گانه وجود تجربی انسان با مرتبه اگزیستنز بر این باور است که انسان در مرتبه متعالی اگزیستنز قابلیت درک جاودانگی یا به تعبیری «نامیرایی» و «تجربه ابدیت» دارد و بدون داشتن بعد مجرد می تواند آن را در طول حیات خود تجربه نماید. از سوی دیگر مرگ و فناناپذیری از نظر ملاصدرا مفهومی گسترده و نظام مند دارد که برگرفته از مبانی فلسفی و دینی وی است ؛ در فلسفه صدرایی میان تجرد نفس و جاودانگی آن ملازمتی برقرار است و نفس دارای مراتب وجودی مختلف است که با حرکت جوهری خود و طی مراتب تکاملی وجودی به مراتب تجرد دست می یابد و نه تنها با نابودی بدن از بین نمی رود بلکه همواره به دلیل مجرد بودن، همواره جاودان و فناناپذیر خواهد بود. وی جاودانگی را امری تشکیکی دانسته که هم در این دنیا با مرگ ارادی و هم بعد از زندگی دنیوی مطرح است.
    کلید واژگان: یاسپرس, موقعیت مرزی, ابدیت, ملاصدرا, مرگ, فناناپذیری, نفس}
    Elahe Zare, Azam Sadat Pishbin *
    The concept of death inspires many philosophical reflections about human existence which can affect the human attitude and lifestyle. As two existentialists, Mullā Sadrā and Jaspers have paid attention to the issue of death and its various dimensions. The comparative and analytical comparison of these two philosophers' opinions shows that from the religious and mystical perspective, Jaspers considers the human encounter with the issue of death, as a boundary situation, one of the most effective factors in the formation of identity and finding the real Human self. By distinguishing the three stages of human empirical being from existenz, he believes that in the transcendental level of existenz, man has the ability to understand immortality or in other words "deathlessness" and the "experience of immortality" and without having an immaterial dimension, he can experience it throughout his life. On the other hand, according to Mullā Sadrā, death and immortality have a broad and systematic conception that is derived from his philosophical and religious foundations. In Sadrā's philosophy, there is a correlation between the immateriality of the soul and its immortality; the soul has different levels of existence, which can achieve the level of immateriality through undergoing the substantial movement and passing its evolutionary levels of existence. The soul does not disappear with the destruction of the body, but, because of being immaterial, it will survive forever as eternal and immortal. He considers immortality to be a graded truth which exists both in this world (through voluntary death) and in the next world.
    Keywords: Jaspers, boundary situation, Mullā Sadrā, death, immortality, soul}
  • کرامت ورزدار*، فاطمه سادات کتابچی

    مسیله اصلی این پژوهش سنجش قوت برهان ابن سینا در اثبات وجود نفس در جانداران و هدف از آن بازسازی این برهان و نشان دادن ناکارآمدی آن در اثبات نفس گیاهی است. بوعلی در ابتدای نفس شفا برهانی عام را برای اثبات نفوس در تمامی جانداران اقامه می کند. این برهان، همان برهان اثبات صورت نوعیه در همه اجسام است که به اثبات نفس به مثابه صورت نوعی اجسام جاندار تخصیص خورده است. ازنظر ابن سینا، ازآنجاکه مبدا ویژگی های پنج گانه، یعنی حس، حرکت ارادی، تغذیه، رشد و تولیدمثل، صورت جسمی اشیاء نیست؛ پس به ناچار در برخی از اجسام مبدیی به نام نفس وجود دارد که صورت نوعیه یا همچون صورت نوعیه آن هاست و مبدا ویژگی های پنج گانه به شمار می رود . این برهان که از سنخ استنتاج از طریق بهترین تبیین است، به دلیل بررسی نکردن تمامی شقوق و رد آن ها تام نیست. نگارندگان ابتدا این برهان را براساس تقریر خواجه نصیر طوسی و صدرالمتالهین بازسازی می کنند و پس از نشان دادن ناتمامیت این دو تقریر، برای دفاع از این برهان، بازسازی مختار خود را براساس بررسی تمامی شقوق محتمل بیان می کنند. باوجوداین، این برهان براساس ابتناء به برخی از مبانی فیزیکی باطل شده در رد مزاج به عنوان مبدا حرکت، توانایی اثبات نفس گیاهی را ندارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, اثبات نفس, ادراک, استنتاج از طریق بهترین تبیین, صورت نوعی}
    Keramat Varzdar *, fateme sadat ketabchi

    The primary focus of this research is the critical analysis of Avicenna's argument for demonstrating the existence of the soul in living beings. The objective is to reconstruct this argument and expose its inadequacy in proving the presence of a soul in plants. Avicenna's argument, as presented in the opening sections of the 'Book of Soul' in his al-Shifa, revolves around establishing the existence of souls in all living entities, equating it with proving the form of the species in all bodies. Avicenna asserts that the five essential characteristics—sense, voluntary movement, nutrition, growth, and reproduction—do not originate from the physical form of objects. Therefore, he posits the existence of a source, referred to as the soul, in certain bodies. This soul is considered the form of their species or similar to it, serving as the origin of these five characteristics. However, Avicenna's argument, grounded in inference through the best explanation, remains incomplete due to a lack of comprehensive exploration of all possible avenues and neglecting potential objections. The authors initially reconstruct Avicenna's argument by drawing on interpretations by Nasir al-Din al-Tūsi and Sadr al-Mutallahin. Subsequently, after highlighting the limitations of these two interpretations, they offer their independent reconstruction, considering all possible divisions. Nevertheless, this argument falls short in proving the existence of a soul in plants, primarily due to objections regarding certain invalidated physical foundations that reject temperament as the source of movement.

    Keywords: soul, proof of soul, form of the species, inference through the best explanation, cognition, Avicenna}
  • حسن عباسی حسین آبادی*
    پرسش از حقیقت انسان چیست؟ و چه مولفه هایی دارد؟ در اثولوجیا مطرح شده است و به آن پاسخ داده است. براین اساس در این پژوهش به دنبال آنیم جایگاه انسان در قوس نزول و قوس صعود را بررسی کنیم و به این پرسش ها پاسخ دهیم انسان در قوس نزول و صعود چگونه مرتبه بندی می شود و در مرحله قوس نزول چه مراتبی را طی می کند و چه راه هایی برای بازگشت در قوس صعود مطرح می شود؟ اثولوجیا به دلیل اهمیتی که به نفس ناطقه انسان می دهد آنرا حقیقت انسان معرفی می کند و نیز  مواجهه انسان عاقل و ناطق با هستی را در عالم مادی و نیز عالم عقول را بررسی می کند و هدف از پیدایش نفس در عالم مادیات در چرخه قوس نزول و صعود را تبیین می کند. در قوس نزول سه مرتبه انسان عقلی، نفسی و حسی را مطرح می کند و راه هایی ازجمله مراقبه و کوشش نفسانی برای تصفیه درون برای بازگشت به موطن اصلی معرفی می کند. قوس نزول به نظام فیض و افاضات از بالا به پایین نظر دارد که نفس مرتبه ای از مراتب آن است و راه بازگشت و صعود را در پیش می گیرد.
    کلید واژگان: انسان, نفس, «اثولوجیا», قوس نزول, قوس صعود}
    Hassan Abbasi Hosseinabadi *
    This question what human truth is? And what components it has, is expressed and answered in Uthulujiyya. Therefore, in this research, we want to examine the place of human in the arc of descent and the arc of ascent and answer these questions: how does human have a hierarchy in the arc of descent and ascension, and what does hierarchy in the arc of descent, and what are the ways to return in the ascending arc? The author of Uthulujiyya introduces thinking Soul as the truth of man and examines the encounter of a rational and thinking man with existence in the material world as well as the world of intellects, and it explains the purpose of the creation of the soul in the material world in the cycle of the arc of descent and ascension. He presents the three stages of human's intellectual, spiritual and sensual descent and introduces ways such as meditation and spiritual effort to purify the soul in order to return to the original position. the arc of descent into the system of grace and illuminations is from top to bottom, and the soul of human is one of its hierarchies, and the soul of human takes the way of return and ascent.
    Keywords: Human, Soul, Uthulujiyya, descending arc, ascending arc}
  • حسینعلی شیدان شید*، علی شیروانی
    در رساله اضحویه ابن سینا، استدلالی برای نشان دادن اینکه حقیقت آدمی چیست آمده که می توان گفت: هسته اصلی برهان انسان معلق در فضا در آن وجود دارد. این مقاله به گزارش این استدلال، تحلیل و نقد آن، بررسی ربط ونسبت این استدلال با برهان مشهور انسان معلق در فضا، مقایسه استدلال یادشده با این برهان در کتاب های دیگر او، و اشاره به سیر این برهان در همه آثار ابن سینا، و نیز نقد یکی از تحلیل های ارائه شده در این باب اختصاص دارد. بدین سان، روشن می شود که استدلال یادشده مقدمه های اصلی برهان انسان معلق در فضا را واجد است، اما نیازمند تکمیل و اصلاح است. ازاین رو، در آثار بعدی، عناصری بر آن افزوده و عناصری از آن کاسته شده و جایگاهی فراتر یافته است. سیر برهان انسان معلق در آثار ابن سینا از اضحویه تا مباحثات تاییدکننده این ادعای اوست که تفاوت حال خود با دوران جوانی خویش را تنها در پختگی بیشتر معلومات دوره جوانی دانسته است.
    کلید واژگان: ابن سینا, اضحویه, برهان انسان معلق در فضا, نفس, خودآگاهی}
    Hussein-Ali Shidanshid *, Ali Shirvani
    In his book on resurrection (Risala al-Adhawiyah) Avicenna has submitted a reasoning revealing the truth of Man and entailing the core concept of the argument of Floating Man. The current research is an attempt to analyze and criticize this reasoning and examine in relation with the notable argument of Floating Man. Besides, this reasoning is compared with the argument of Floating Man in other scripts of Avicenna. In addition to that the progression of the argument is traced back in all writing of the Avicenna and finally one analysis of the argument is criticized. It was discussed that the discussed reasoning entails the critical preliminaries of the Floating Man argument but stands in the need of further development and modification. Thus, in the subsequent works of Avicenna some components are added to and some are removed from the argument through a maturational progress. The evolution of the argument of Floating Man in works of Avicenna submits proofs on his maturational advancement in knowledge from youth to the later stages of life.
    Keywords: Avicenna, Adhawiyah, Argument of Floating Man, soul, Self-awareness}
  • محمدحسین وفائیان*، حمید احتشام کیا

    سخن از مبدا نخستین صدور عمل یا کنشگری در فلسفه اسلامی، سابقه ای طولانی در مباحث نفس شناسی دارد و دیدگاه رائج، ادعای آغازیدن عمل از شناخت و تصدیق به فایده است. صدرالمتالهین اما بانظر به مبانی متفاوت خود در هستی شناسی و نفس شناسی، دیدگاه های دیگری را آشکار می سازد که با ایده تشکیک وجودی وی، سازگار است. این جستار درصدد است تا با تحلیل وجودی و نه صرفا مفهومی مبادی صدور فعل، «خاستگاه نخستین و اصیل» کنشگری در نفس بر اساس چارچوب فکری صدرالمتالهین را آشکار نماید. این خاستگاه که پس از تحلیل مواضع وی مخصوصا در تشبیه «صدور اعمال در نفس» به «آفرینش هستی در باری تعالی» و همچنین مقایسه مواضع وی با دیدگاه عارفان به دست می آید، می تواند ایده حب ذاتی یا خوددوستی در کنشگری نامیده شود. خاستگاه کنشگری در پرتو این ایده، میل به اظهار کمالات وجودی ذات و حب به تفصیل درآوردن آنها در سطح رفتار بیرونی است و عمل یا کنش نیز چیزی جز ذات آشکارشده در سطح صفات انسانی و سپس در سطح رفتار طبیعی نیست. این ایده همچنین در نگاه و تحلیلی معکوس، سبب فهم عمیق تر مقوله «نیاز» و چگونگی پدیدارشدن آن نیز می گردد.

    کلید واژگان: نفس, خاستگاه عمل, حب ذاتی, اظهار کمالات وجودی, نیاز}
    MohammadHossein Vafaiyan *, Hamid Ehteshamkia

    Talking about the first origin of activism in Islamic philosophy has a very long history in ontological discussions and the common view is beginning action from cognition and acknowledgement of benefit. But considering his different basics in Psychologyand ontology, Mulla Sadra reveals other views compatible with his existential doubt. The current study aims at revealing the “first origin” of activism in soul based on Mulla Sadra’s thought framework using existential analysis of action issuance basics, not only the conceptual analysis. This origin which is obtained after analyzing his positions specially comparing “action issuance in soul” with “the universe creation in God Almighty” and also comparing his positions with mystics’ view, may be called inherent love or self-love in activism. The origin of activism according to this idea is the inclination of essence existential perfections statement and the love to describe them at the level of external behavior and action is nothing except the essence revealed at the level of human features and then at the level of natural behavior. This idea also causes deeper understanding of “need” and its appearance in reverse perspective and analysis.

    Keywords: Soul, Action Origin, Inherent Love, Appearing Existential Perfections, Need}
  • ابراهیم مسلم پور انگرابی *، سهراب حقیقت، منصور ایمانپور

    ملاصدرا نفس را در مرحله پیدایش، جسمانی و در مرحله بقا، روحانی دانسته است. بعقیده وی، ماده جسمانی با حرکت جوهری، بتدریج مراتب کمال را طی میکند تا به حد تجرد میرسد. این نظریه انقلابی در تاریخ فلسفه اسلامی محسوب میشد. با توجه به اهمیت موضوع، شارحان ملاصدرا نیز نسبت به شرح و تبیین جسمانیهالحدوث بودن نفس از منظر ملاصدرا، اهتمام ویژه نموده اند و هر یک با توجه به نگرش و دریافت خودشان از موضوع، به شرح و تبیین این نظریه پرداخته اند و همواره اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته اند. بطور کلی، در تشریح معنا و ماهیت حدوث جسمانی نفس، شارحان آثار ملاصدرا را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: بعضی منظور از جسمانی در این نظریه را جسم طبیعی دانسته اند، برخی جسمانی را چیزی که تعلق شدید به جسم دارد، تفسیر کرده اند، و گروهی، معنای عامی از جسمانیت را بکار برده اند که شامل جسم طبیعی و موجود مجرد، هر دو میشود. تشریح دیدگاه های این سه گروه و بتبع آن، روشن ساختن معنای حقیقی حدوث جسمانی نفس، با روش تحلیلی توصیفی، محور اصلی پژوهش حاضر است.

    کلید واژگان: نفس, حدوث جسمانی, ملاصدرا, شارحان ملاصدرا}
    Ebrahim Moslempour Angarabi *, Sohrab Haghighat, Mansur Imanpour

    Mullā Ṣadrā considered the soul corporeal at the stage of origination and spiritual at the stage of survival. In his view, corporal matter gradually moves through the levels of perfection in the light of its trans-substantial motion until it reaches the level of immateriality. This was considered a revolutionary theory in the history of Islamic philosophy. Given the significance of this problem, Mullā Ṣadrā’s commentators have paid particular attention to explaining the soul’s corporeal origination in Mullā Ṣadrā’s view; however, they have not always been unanimous in their ideas in this regard. Generally speaking, when explaining the meaning and nature of the corporeal origination of the soul, the commentators of Mullā Ṣadrā’s works can be divided into three groups: some of them believe that the word corporeal in this theory refers to the natural body; some others have interpreted it as something that bears a strong relation to the body, and the third group provides a general meaning for this word including both the natural body and immaterial existent. The main purpose of this study is to analyze and explain the views of these three groups and, thus, clarify the real meaning of the corporeal origination of the soul based on an analytic-descriptive method.

    Keywords: soul, corporeal origination, Mullā Ṣadrā, Mullā Ṣadrā’s commentators}
  • هادی جعفری *، علی ارشدریاحی

    ابن عربی ازجمله عرفایی است که در آثار خود به معاد جسمانی انسان و کیفیت آن، توجهی ویژه داشته است. او در اثبات معاد جسمانی بیشتر بر کشف و شهود تکیه دارد تا عقل استدلالی. اما نگارندگان این مقاله معتقدند با استفاده از مبانی و اصول عرفانی ابن عربی نیز میتوان بعد جسمانی انسان را پس از مرگ، در عالم برزخ و آخرت اثبات نمود. گذشته از کیفیت معاد جسمانی، این پرسش مطرح است که آیا بر اساس مبانی و اصول عرفانی ابن عربی، معاد جسمانی قابل اثبات است یا خیر؟ این مقاله که بر اساس روش تحلیل محتوا نوشته شده، درصدد پاسخ به پرسش مذکور است و به این نتیجه رسیده که بر اساس اصول و مبانی ابن عربی همچون تمیز و تعین انسان در سیر صعود، نسبت میان عالم صغیر و عالم کبیر، نظریه اسماء متقابله، شرافت قوای حسی، خلقت انسان بر صورت خداوند، معرفت النفس عرفانی، مقام جامعیت و اعتدال انسان، و تکرار در تجلی و تجدد امثال معاد جسمانی قابل اثبات است. افزون بر آن، مقاله پیش رو نشان میدهد این قول که اصل انسان موجودی غیرجسمانی است و در نهایت به موطن غیرجسمانی خود بازمیگردد، سخنی باطل است و صورت انسانی باید دارای بدن باشد، بهمین دلیل، با فرض اینکه شریعت نسبت به معاد جسمانی اظهارنظری نکرده باشد، باز هم معاد جسمانی از چشم انداز مبانی و اصول عرفانی قابل اثبات است.

    کلید واژگان: معاد جسمانی, ابن عربی, جامعیت, اسماء, نفس, تجدد امثال, تجلی}
    Hadi Jafary *, Ali Arshad Riahi

    Ibn Arabi is one of the gnostics who has paid particular attention to Man’s corporeal resurrection and its quality in his works. When demonstrating corporeal resurrection, he mainly relies on unveiling and intuition rather than rational demonstration. However, the authors of this paper believe that Man’s posthumous corporeal dimension in purgatory and the hereafter can also be proved based on Ibn ‘Arabī’s gnostic principles. Apart from the quality of corporeal resurrection, the question is whether corporeal resurrection itself can be demonstrated relying on such principles or not. This study, which was carried out following the method of content analysis, aimed to provide a convenient response to this question and, thus, concluded that corporeal resurrection is demonstrable based on some of Ibn ‘Arabī’s principles such as Man’s distinction and determination in the process of ascent, the relationship between the macro-anthropo and micro-anthoropo, the theory of contrasting names, nobility of sensory faculties, creation of Man in God’s face, gnostic knowledge of the soul, Man’s level of comprehensiveness and moderation, and repetition in epiphany and renewal of likes. The authors also conclude that the idea that Man is originally an incorporeal existent and finally returns to his incorporeal birthplace is absurd. They argue that the human face must possess a body; hence, even if Shari’a has not spoken of corporeal resurrection, it can be proved based on gnostic principles.

    Keywords: corporeal resurrection, Ibn ‘Arabī, comprehensiveness, names, soul, renewal of likes, epiphany}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال