به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « virtuous » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « virtuous » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • Azam Wafai
    Farabi is a prominent Muslim philosopher who has offered important and effective discussions on ethics. These discussions are scattered in his various works. Ethically, Farabi is categorized under the teleologist moral thinkers, because he considers felicity and salvation as the end of ethics and the supreme intrinsic good. According to him, some factors such as: knowledge, training, and society are effective and useful in approaching salvation. He regards the virtues as the mean state of human faculties. On this basis, vices are defined as going to extremes. He also believes that moral properties are acquired and thus human voluntarily actions arising from the free will are morally qualified to evaluation. He has endeavored to make his moral discussions on the base of rational and logical arguments and offer a kind of philosophical ethics. On the other hand, he tried to harmonize his moral thoughts with religious teachings. There are also some ambiguous points in his moral thought such as: the illusion of relativity in knowing and approaching salvation, which can be solved by referring to his other discussions. In this article we try to explain and examine Farabi's moral thought.
    Keywords: al, Farabi, moral thought, salvation, virtuous, vices, mean state}
  • زینب برخورداری
    فارابی شهروندانی را که کارهای نیک انجام می دهند، در سه گروه طبقه بندی می کند: ضابط لنفسه، عفیف و فاضل. نحوه صدور فعل خیر از این سه گروه متفاوت است: التزام درونی، الزام قانونی یا دینی و خودانگیختگی. هرچند از نظر وی باید به ضابط لنفسه پاداش بیشتری داده شود ولی تربیت شهروندان فاضل که فعل خیر از آنها به سهولت و از روی میل صادر می شود برای رسیدن به جامعه ای سعادتمند ضروری است. خیر بودن عفاف و حجاب به معنای حق بودن آن در دو حوزه درون شخصی و برون شخصی اثبات و به تبع آن انجام فعل خیر به نحوی که از فرد فاضل سرمی زند، به عنوان بهترین الگو برای ترویج عفاف و حجاب مطرح می شود و دیدگاه رقیب یعنی التزام به عفاف و حجاب از سوی بانوان را تنها به علت سنت و یا دین برخواسته از دیدگاه های غربی است به چالش کشیده می شود.
    کلید واژگان: عفاف, حجاب, پوشش, فاضل, خیر, فضیلت, حق, فارابی}
    Zeinab Barkhordari
    Farabi puts those citizens of charity in three classes: the restrainer for the self, the chaste and the virtuous. For him, the classes differ with regard to their manner of producing charity. Though the restrainer for the self based on Inner integrity, legal or religious obligation and self-motivation should be of mor reward, educating the virtuous who do charity easily is necessary for attaining a happy society. In the paper, the goodness of virtuousness and Islamic dress code is explained to be right with regard to inner and outer aspects of person both.
    Keywords: Virtuousness, islamic dress code, cover, virtuous, charity, right, Farabi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال