به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اباضیه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اباضیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید بیک زاده علیشاه*، سید ابوالحسن نواب، محمدحسن محمدی مظفر

    شیعیان عمان کلیتی واحد نیستند؛ برخی بلوچ، برخی خوجه، برخی بحرینی و شماری نیز عرب عمانی هستند. در هر کدام از این گروه ها شخصیت، هویت و تفکر جمعی خاصی مشاهده می شود که همین امر سطوح متفاوتی از ادغام در جامعه میزبان را برای آنها رقم زده است؛ به این معنا که هرگونه تلاشی برای تقریب و نزدیک کردن مناسبات شیعیان عمان با دیگر مذاهب در گام اول مستلزم بر تمرکز خود شیعیان برای حذف مانع و چالش های موجود بین آنهاست. محدودیت های قانونی و ساختاری و استفاده حکومت از آنها برای مقابله با تحرکات و فعالیت های جدید، چالشی دیگر در این باره است. افزون بر آن هرگونه تلاش برای ساماندهی شیعیان عمان، ممکن است حساسیت حکومت عمان را برانگیزد که روابط حسنه ای با جمهوری اسلامی دارد. این پژوهش با استفاده از دو روش مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با یکی از کارشناسان ارشد مسائل عمان، به بررسی بیشتر جوانب حضور شیعیان در جامعه عمان می پردازد و رابطه آنها را با اباضیه بررسی می کند که بیشتر جامعه عمان را تشکیل می دهند، نظام حکومتی عمان را در اختیار دارند و اشتراک های بسیاری نیز با شیعیان دارند. این نوشتار اباضیه عمان را گزینه مناسب تقریب و دارای قابلیت های لازم برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در نظر می گیرد.

    کلید واژگان: عمان, شیعه, اباضیه, مذاهب اسلامی, جریان شناسی, مناسبات}
    Majid Beykzadeh Alisha *, Seyyed Abolhasan Navvab, Mohammadhassan Mohammadi Mozaffar

    Shiites in Oman are not a homogeneous group; they include Baluch, Khojas, Bahraini, and Omani Arabs, each with distinct identities and perspectives. These differences have led to varying degrees of integration into their host communities. Efforts to bridge gaps between Omani Shiites and other denominations must first address internal obstacles within the Shiite community itself. Additionally, legal and structural constraints imposed by the government to limit new activities pose another challenge. Any efforts to organize Omani Shiites may also raise concerns with the Omani government, which maintains strong relations with the Islamic Republic of Iran. This article, using bibliographical research and interviews with a senior expert on Omani issues, explores the Shiite presence in Omani society, their interactions with the Ibadis (the majority in Oman who hold governmental power and share several commonalities with Shiites), and proposes that Omani Ibadis could serve as a viable bridge for cultural diplomacy between the Islamic Republic of Iran and Oman.

    Keywords: Oman, Shia, Ibadism, Islamic Denominations, Relationships, Interactions}
  • سید جلال رضوی مهر*، رمضان محمدی، محمد شجاعیان، عبدالله فرهی
    اباضیه از مذاهب پویای معاصر در جهان امروز است که توانسته است تا عصر حاضر ظهور و بروز داشته باشد. عمان پایتخت مذهب اباضیه سابقه ای کهن دارد. شخصیت های سیاسی و مذهبی فعال در این کشور، جزء رهبران ملی و مذهبی مردم عمان هستند. اباضیه در عصر حاضر با توجه به شرایطی که برای آنها فراهم شد، توانستند پایه های خود را در ابعاد مختلف به ویژه سیاسی و اجتماعی استحکام ببخشد و این موفقیت مرهون سلطان قابوس است. سلطان قابوس حاکم و پادشاه این کشور و از شخصیت های مهم اباضیه در دنیای معاصر بود و از همان روزهای آغازین حکومت خود اقدام های لازم برای خروج عمان از انزوا را بعد از سال ها انجام داد؛ به گونه ای که از ابتدای قدرت درصدد مدرن سازی نظام حکومت و سبک زندگی مردم با ملاحظه دین داری و رسومات محلی برآمد و تمام برنامه های اجتماعی و سیاسی خود را با عنوان برنامه های پنج ساله به اجرا گذاشت. همچنین با شعار «مخالفت با مصادره فکر» سعی بر جذب مخالفین خود برآمد؛ اما پرسش این است که چگونه این مذهب در جهان معاصر توانسته است با وجود اندک بودن پیروان، خود را حفظ نماید؟ اوضاع اجتماعی و سیاسی اباضیه در دوران معاصر چگونه است؟ رموز موفقیت اباضیه چیست؟ در این مقاله با استفاده از منابع، این مذهب از بعد اجتماعی و سیاسی در عصر حاضر (سلطان قابوس) بررسی شده است و به پرسش های فوق پاسخ داده شده است. درنهایت این نتیجه به دست آمد که سلطان قابوس توانست هم مخالفین داخلی را مطیع حکومت کند و هم در زمینه بین المللی عمان و اباضیه را در سطح جهان در جایگاه مذهبی پویا معرفی کند و نهادهای دینی، اعتقادی و فقهی آن را به جهان عرضه بدارد. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانه ای اوضاع سیاسی و اجتماعی اباضیه را در عصر سلطان قابوس بررسی و تحلیل کرده است.
    کلید واژگان: اباضیه, عمان, سلطان قابوس, اوضاع سیاسی - اجتماعی}
    Seyed Jalal Razavi Mehr *, Ramezan Mohammadi, Mohammad Shojaiyan, Abdollah Farrahi
    Ibadism is a vibrant religious denomination in today’s world, poised to endure into the present age. Oman has historically served as the heartland of Ibadism, with key political and religious figures in the country assuming leadership roles within the Ibadi community. Presently, with conducive conditions, Ibadis have the opportunity to solidify their presence across various spheres, particularly in politics and society. This success owes much to King Qaboos, a prominent Ibadi figure in contemporary times and the ruler of Oman. From the outset of his reign, King Qaboos undertook measures to steer Oman out of isolation, modernizing governance and societal norms while respecting religious and cultural traditions. His social and political initiatives were structured within five-year plans, and he notably adopted the slogan "no to confiscation of thoughts" to engage dissenting voices. However, the challenge remains as to how this minority Islamic denomination can safeguard its identity amidst its limited followership. What are the prevailing political and social conditions of Ibadis in the contemporary era, and what factors contribute to their success? This article delves into these questions, drawing upon various sources to analyze Ibadism within the political and social landscape of King Qaboos's reign. It concludes that King Qaboos successfully garnered domestic support for his government while showcasing Oman and Ibadism on the global stage, highlighting their religious, doctrinal, and jurisprudential foundations. Employing a descriptive-analytical approach and utilizing library resources, this article explores the political and social dynamics of Ibadism during King Qaboos's rule.
    Keywords: Ibadism, Oman, King Qaboos, political, social circumstances}
  • سعید طاوسی مسرور

    اباضیه، مذهبی منسوب به عبدالله بن اباض تمیمی، و عمان و مناطقی از مغرب اسلامی از مراکز تاریخی آن است. در مذهب اباضیه، حج یکی از واجبات عینی شرع و از ارکان اسلام است؛ ازاین رو اباضیه مغرب نیز به آن اهتمام داشته اند. در این نوشتار، برای اثبات این ادعا، شواهدی مستند از حیات امام عبدالوهاب بن عبدالرحمان رستمی (م.211)، پیشوای سیاسی  مذهبی اباضیه مغرب، ارایه شده که نشان می دهد وی در دو مقطع هشتمین و آخرین دهه از قرن سوم هجری در صدد انجام فریضه حج بوده است. اگرچه این نظر هم مطرح شده که احتمالا او از تاکید دوباره بر حج، غرض سیاسی داشته، اما در هر حال استفتای وی از ربیع بن حبیب، امام اباضیه در عمان، و مراجعه به مشایخ اباضی مغرب، نشان می دهد که حج مسئله بسیار مهمی در بین اباضیه مغرب بوده که ترک آن صرفا در حالت اضطرار قابل توجیه است.

    کلید واژگان: عبدالوهاب بن عبدالرحمان رستمی, رستمیان, اباضیه, ربیع بن حبیب, حج}
    Saeed Tavoosi Masroor

    Ibāḍiyya is a religion, attributed to Abdullah ibn Ibad Tamimi, whose historical centers were Oman and parts of the Islamic Maghreb. In this religion, the Hajj is one of the objective obligations of Sharia and one of the pillars of Islam. Hence, the Ibāḍiyyats of the Maghreb also paid attention to it. In this article, to prove this claim, documentary evidence about the life of Imam Abdul Wahab bin Abdul Rahman Rostami (d. 211), the political-religious leader of the Ibāḍiyyats of the Maghreb, is presented. The evidence shows that he intended to perform the Hajj in the 8th and the last decade of the 3rd centuries AH. Although it is suggested that he may have had a political motive for re-emphasizing the Hajj, his request of a fatwa from Rabi ibn Habib, the Ibāḍiyyats’ Imam in Oman, and his reference to the Ibāḍiyya elders of the Maghreb show that the Hajj was a very important issue among the Maghreb’s Ibadiyyats, whose abandonment could only be justified in an emergency case.

    Keywords: Abdul Wahab bin Abdul Rahman Rostami, Rostamiyan, Ibāḍiyya, Rabi bin Habib, Hajj}
  • ابراهیم قاسمی*

    آشنایی با چارچوب نهادهای دینی هر یک از مذاهب اسلامی، کمک شایانی به شناخت صحیح و فهم دقیق آموزه های آن مذهب می کند. مذهب اباضیه با رویکرد ویژه در کشور عمان از این قاعده مستثنا نیست. شناخت دقیق جایگاه هر یک از نهادهای علمی و مذهبی که در مجموعه حکومت پادشاهی عمان، رویکرد امامت دینی نیز برای خویش تعریف کرده اند، و تحلیل این نهادها زمینه ساز فهم صحیح جایگاه و رویکرد این مجموعه ها است. لذا در این مقاله با نگاهی توصیفی تحلیلی وزرات خانه ها و دانشگاه های مهم و کاربردی دینی و سیاسی اباضیان را تشریح می کنیم. در این میان بر رویکرد تربیت مبلغان اباضی و نقش وزارت اوقاف و امور دینی کشور عمان تمرکز بیشتری خواهیم داشت. زیرا باعث تقویت همین مذهب شده و به نوعی نقش حوزه علمیه را ایفا می کند. امید است در نهایت، این شناخت سبب تقویت همدلی، همکاری و تقریب بین مذاهب اسلامی شود و روشی ملموس و کارآمد پیش روی محققان عرصه اباضیه بگستراند.

    کلید واژگان: اباضیه, نهادهای دینی, دانشگاه ها, وزارت خانه ها, حکومت اباضیان, عمان}
    Ibrahim Qasimi*

    Familiarity with the framework of religious institutions of each Islamic denominations helps to know and understand the teachings of that denomination accurately. Ibadism with a special approach in Oman is no exception to this rule. Accurate identification of the position of the scientific and religious institutions that have defined the approach of religious Imamate for themselves in the Kingdom of Oman, and the analysis of them is the basis for a correct understanding of the position and approach of these institutions. Therefore, with a descriptive-analytical look, we describe the important and practical- religious and political ministries and universities of Ibadis. In the meantime, we will focus more on the approach of training Ibadi missionaries and the role of the Ministry of Endowments and Religious Affairs of Oman, since it strengthened this denomination and plays the role of a seminary. It is hoped that in the end, this identification will strengthen empathy, cooperation and rapprochement between Islamic denominations and will spread a tangible and efficient method for researchers in the field of Ibadism.

    Keywords: Ibadism, religious institutions, universities, Ministries, Ibadi Government, Oman}
  • ابراهیم قاسمی*، حمید ملک مکان، حبیب حاتمی کن کبود
    تجدید بنا یکی از موضوعات مهم در مسائل مذهبی به شمار می رود. مهم ترین تجدید بنایی که اباضیه معاصر انجام دادند و البته در آن هم بسیار موفق بودند، بحث اتهام زدایی است. اباضیان هنگامی که با اتهام هایی از طرف مذاهب یا شخصیت ها روبه رو شدند، برای ادامه حیات خود در جهان اسلام ناچار شدند دامان خود را از این گونه اتهامات پاک و منزه کنند. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی عهده دار است به سه اتهام مهم مهم بپردازد و سخنان اباضیه در رد این اتهامات را تبیین کند: 1. انتساب اباضیه به خوارج، 2. روحیه خشونت طلبی و 3. کراهت از صحابه. گفتنی است این اتهامات بسیار موجب آزرده خاطرشدن اباضیه شده است.
    کلید واژگان: اباضیه, اتهام زدایی, خوارج, خشونت, صحابه}
    Ebrahim Qasemi *, Hamid Malekmakan, Habib Hatami Kankabud
    Reform is one of the important issues in religious matters. The most important reform that the contemporary Ibadiyya have undertaken and has, of course, been very successful is the rejection of accusations. When faced with accusations from sects or personalities, the Ibadis were forced to reject such accusations in order to survive in the Islamic world. This paper, with a descriptive-analytical approach, deals with three important accusations and explains the Ibadis’ remarks in rejecting these accusations: 1. Associating Ibadis with Khawarij, 2. Resorting to violence, and 3. Disdaining the companions of the Prophet. It is to say that these accusations have greatly annoyed the Ibadis.
    Keywords: Ibadiyya, Rejection of accusations, Khawarij, Violence, companions}
  • محمد معینی فر، محسن جوادی صدری
    مهدویت و ظهور منجی یکی از مسائل مهم در بین مذاهب و فرق اسلامی است که از زیرمجموعه های مبحث امامت و خلافت مسلمین است و سالیان متمادی در این رابطه سخن ها گفته شده و کتب متعددی به رشته تحریر درآمده است.
    از اباضیان در خصوص اندیشه مهدویت مطلب مهمی بیان نشده است و بعضا حتی تا مرحله انکار نیز پیش رفته اند که البته با دیدگاه امامیه بسیار متمایز است. اباضی ها تنها به روایاتی از منابع اهل سنت در پذیرش مهدویت نوعی و نه شخصی و نیز شرائط آخرالزمان بسنده کرده اند که در این تحقیق، برای نخستین بار مسائل مهدویت از دیدگاه اباضیه مورد بررسی قرار گرفته است. البته یکی از علل نپرداختن به این مبحث مهم در متون اباضی را می توان تقسیم بندی ایشان در خصوص امامت دانست زیرا آنها مراحل چهارگانه امامت اعم از «ظهور، دفاع، شراء و کتمان» را در نظام فکری خویش قرار داده اند و با این تفکر ظاهرا جائی برای منجی و موعود باقی نمی گذارند هرچند برخی از این چهار مرحله امامت قابل تطبیق با شیعه است. در مجموع مواردی همچون طلوع خورشید از مغرب، فتنه دجال، خروج یاجوج و ماجوج و... از جمله مواردی است که در متون اباضی در مباحث اشراط الساعه و... اشاره شده که برخی از آنها مانند فتنه دجال قابل تطبیق با آموزه مهدویت در شیعه است.
    کلید واژگان: منجی, موعود, اباضیه, مهدویت, مهدی, آخرالزمان}
    Dr. Mohammad Moeinifar, Mohsen Javādi Sadr
    Mahdaviyyah and the emergence of the Savior, as two sub-divisional issues of Imamate and Caliphate, are among the most significant theological issues for all schools of thought in Islam, resulting in a range of volumes throughout the ages. This article surveys the position of Ibāḍiyya on the doctrine of Mahdaviyyah.
    Very different to Imāmi scholars, Ibāḍis not only have related nothing noteworthy regarding Mahdaviyyah, but also they have gone forth to almost deny it.
    They have merely relied on some Sunni traditions, recognizing a typical approach and not a character-based one towards Mahdaviyyah, as well as the conditions of the End of the World, what discussed for the first time in this article.
    Of course, one of the reasons of such a negligence by Ibāḍis could be their special method of categorizing the issue of Imamate into four levels of: Emergence (Dhuhoor), Defense (Difāā), Shirāā (Purchase) and Kitmān (Denial) which, despite some commonalities with Imāmiyya school, leaves no space for discussing the Promised Savior.
    In sum, anticipations like rising the sun from the west, revolt of Dajjāl, uprising of Yajooj and Majooj and etc. as the conditions of the End of the World could be compared with some similar Shia traditions about Mahdaviyya.
    Keywords: Promised Savior, Ibāḍiyya, Mahdaviyya, Mahdi Caliphate, End of the World}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال