جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اسماء" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اسماء» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
از مباحث مهم در عرفان مسئله سیر و سلوک و رفع حجاب ها در سلوک سالک است. حجاب-های ظلمانی و نورانی بسیاری وجوددارد که سالک با تهذیب نفس و عبادت و ریاضت های شرعی می تواند آن ها را رفع کرده و به مقام های بالاتر همچون توحید افعالی و توحید صفاتی و توحید ذاتی دست پیداکند. ولی آنچه قابل بررسی است و کمتر بدان پرداخته شده مسئله حجابهای ذات مقدس حق تعالی است که در این مقاله مورد تحقیق قرار گرفته و کاملا جنبه نوآوری و ابداع دارد. منطقه «هو» و حضرت احدیت در حجاب هایی مانند عزت و قدرت و کبریایی قرارگرفته است. پس از آن در حضرت واحدیت که عالم اسما و صفات الهی است چهار اسم ذاتی «الاول» و «الاخر» و «الظاهر» و «الباطن» حجاب های نخستین و اسماء سبعه حی، قادر، مرید، سمیع، بصیر، علیم و متکلم در مرحله بعد و بقیه اسماء، حجاب های دیگر حق تعالی می باشند و از لحاظ تجلی اولین تجلی حق تعالی تجلی اسم اعظم الله می باشد که به صورت حقیقت محمدیه(ص) ظهورکرده است و ذوات مقدس اهل بیت(ع) حجاب های نورانی حق می باشند. اما از لحاظ عوالم وجودی در قوس نزول به-ترتیب اعیان ثابته حجاب ذات و عالم ارواح حجاب صفات و عالم شهادت حجاب افعال الهی می باشد.
کلید واژگان: حق تعالی, ذات, حجاب, نورانی, اسماءPeerless essence of the God, Almighty, “Hoviat” exists in the soul of respect, greatness and magnanimity of power. The Almighty owns seventy thousands of veils of light and murk. If such veils are removed, the light of splendor of the Almighty shall burn whatever, but him. The first manifestation of the Almighty is manifestation of the great name of “ALLAH”, which appears in the form of reality of Prophethood of Mohammad (Peace Be upon Him). His holy essence is the bright modesty of right. From among the names and traits of the Almighty, four names of “Alaval”, “Alakhar”, “Alzaher”, “Albaten” are the initial veils and the seven names of “Hai, Ghader, Morid, Sami, Basir, Alim and Motekalem” are of the second place and other names, are the other veils of the God Almighty. The worlds existed in the arc of descent. Respectively, the world of intellects, the world of souls and the world of essence, are the samples of bright veils and the world of materials may be credited as the dark veil of the Almighty.
Keywords: Almighty God, Essence, Hijab, Light, Asma -
نشریه عرفان اسلامی، پیاپی 68 (تابستان 1400)، صص 225 -242
برخی از روایات ایمه معصومین از نظر معاریض کلام و عمق آن جزء احادیث صعب مستعصب و دشواریاب است که برای درک حقیقت آن نیاز به فحص و دقت در روایات رسیده از لسان ایمه هدی علیهم السلام است. حدیث معرفت به نورانیت امیرالمومنین علیه السلام دارای فرازهایی است که برای دریافت صحیح آن باید با دقت و حوصله به استخراج منظور آن پرداخت. در این مقاله سعی ما بر این است تا از مطلع روایت نورانیت فراز «معرفتی بالنورانیه معرفه الله و معرفه الله معرفتی بالنورانیه و هو الدین الخالص» را مورد بررسی و کاوش قرار دهیم چه اینکه بعضا برداشت های سوء از این روایت موجب استیحاش افراد ناآشنا به زبان روایات و کلام اهل بیت علیهم السلام می شود و قطعا با تامل و دقت در روایات می توان بسیاری از این معاریض را با دلالت روشن گره گشایی نمود. زیرا نحوه صحیح تفسیر و ترجمه این گونه روایات باید مبتنی بر عدم تساوی معرفت خالق و مخلوق، تفاوت معنی و معانی اسماء و مخلوق بودن اسماء الله به نص و تصریح روایات باشد.
کلید واژگان: اسماء, الله, معرفت, معانی, انقسامSome of the narrations of the infallible Imams, in terms of their content and depth, are part of the traditions of the infallible and difficult ones which need to be thoroughly and accurately understood in the traditions of the Imams of Hedayat al-Islam. The hadith of the knowledge of the neurite of Amir al-Mu'minin (as) has its ups and downs in order to get it correctly. In this article we are trying to ascertain the narrative:"Knowing the Qur'an is knowledge of God and knowing of God, is knowledge of the Qur'an and that is pure religion"And examine whether some misunderstandings of this narrative entice the unfamiliar with the traditions and theology of the Prophet (peace be upon him), and certainly with reflection and precision in the narratives many of these can be explained by clear implications. . Because the correct interpretation and translation of such narrations must be based on the inequality of knowledge between the creator and the creature, the difference between the meaning and the meaning of the names of the creatures, and the creativity of the names of the creatures in the narration
Keywords: names of God, Allah, Knowledge of God, meanings, division -
یکی از مسایل مهم در حوزه انسان شناسی، بعد جسمانی انسان است که دارای ابعاد گوناگونی است. در این مقاله، به یکی از ابعاد مهم آن، یعنی ضرورت بعد جسمانی انسان از نگاه ابن عربی، پرداخته شده و به این سوال پاسخ داده شده که آیا خلقت جسمانی انسان امری ضروری است یا اینکه امکان خلق انسان بدون بعد جسمانی نیز وجود دارد. در نهایت، این نتیجه به دست آمده است که ضرورت بعد جسمانی انسان با مبانی مهم عرفان نظری ابن عربی (همچون حب اسماء به ظهور؛ تخاصم و تقابل اسماء؛ جامعیت، جانشینی، اعتدال و واسطه گری انسان) قابل اثبات است. این مقاله که بر اساس روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا نگارش یافته است، نشان می دهد که بعد جسمانی انسان یک حقیقت ضروری و لازم جهت تشکیل هویت انسانی، تکامل و سیر وجودی انسان از منظر ابن عربی است و این گونه نیست که اگر انسان، جسمانی خلق نمی شد، عالم هستی و ظهورات الهی باز به نحو کامل شکل می گرفت و نسبت و ارتباط انسان با هستی تغییری نمی کرد. از طرفی، اینکه اصل انسان موجودی غیرجسمانی است و در نهایت به موطن غیر جسمانی بر می گردد و بدن او صرفا یک مرکب و امری زاید و طفیلی است، سخنی باطل است بلکه بدن انسان امری ضروری است در کنار نفس او.
کلید واژگان: ابن عربی, اسماء, بعد جسمانی, ضرورت, انسان -
«علم پیشین خداوند به اشیا» از جمله موضوعاتی است که همه دانشمندان مسلمان از زوایای گوناگون به آن پرداخته اند. در میان حکمای مسلمان، صدرالمتالهین، برخلاف حکمای پیشین، تبیینی عقلی از این علم خداوند به اشیا، در دو ساحت ذات و مغایر ذات ارائه می دهد که با وحدت و بساطت ذات متعال سازگار می باشد. ایشان در آثار فلسفی خود، در ضمن بررسی آراء اندیشمندان مسلمان درباره نحوه علم پیشین خداوند به اشیا، دو تفسیر کاملا متفاوت از دیدگاه عرفا ارائه داده است: وی ابتدا با استناد به ظاهر عبارات عرفا، دیدگاه آنان را در تهی بودن از دلیل، هم سطح دیدگاه معتزله دانسته است. سپس با استناد به واقعیت های نهفته در عبارات عرفا، دیدگاه آنان در زمینه علم پیشین خداوند به اشیا را، عمیق ترین و دقیق ترین دیدگاه دانسته است.
این مقاله، به بررسی دو تفسیر متفاوت صدرالمتالهین از دیدگاه عرفا درباره نحوه علم پیشین خداوند به اشیا می پردازد و انطباق و یا عدم انطباق تفسیر ایشان با دیدگاه عرفا را مورد بررسی قرار می دهد.
کلید واژگان: خداوند, علم, پیشین, اسماء, اعیان ثابته, اشیا, صدرالمتالهین, عرفا, معتزلهAmong the issues which have been thoroughly studied by all Muslim scholars is “God,s foreknowledge of things”. Contrary to early philosophers, Mulla Sadra, one of the Muslim philosophers provides a rational explanation of this knowledge in two areas: essence and contrary-to-essence, which is compatible to God’s unity and simplicity. In his philosophical works, he presents two interpretations which are totally different from that presented by gnostics. First, citing the outward meaning of the words of gnostics, he considers their view to be equal to that of the Mu’tazilites; both lacking proofs, Then, resting on gnostic's hidden facts and sayings, he regards their view about God’s foreknowledge of things, as the deepest and most precise. The present paper reviews Mulla Sadra's two different interpretations gnostic's view about God’s foreknowledge of things and examines their compatibility or incompatibility with gnostic's view.Keywords: God, foreknowledge, names, eternal essences, things, Mulla Sadra, gnostics, Mutazilites -
مشیت الهی و ارتباط آن با مسئله هدایت و ضلالت آدمیان از جمله مهمترین مسائلی است که اذهان اندیشمندان دینی را به خود متوجه نموده است. پژوهش حاضر جستاری است در اندیشه های عرفانی محیی الدین ابن عربی عارف نامدار قرن هفتم هجری جهت یافتن پاسخ این مسئله براساس اصول ومبانی فکری عقیدتی او. در این تحقیق پس از تعریف اعیان ثابته، اهمیت و نقش آن در مشیت الهی بیان گردیده و مسئله تابعیت مشیت خداوند از علم او و در نهایت اعیان ثابته و احدیه التعلق بودن مشیت الهی تبیین و تحلیل گردیده است و سپس به این نتیجه می رسد که آنچه در عالم وجود حاصل است برحسب عین ثابت ممکنات می باشد و هر عینی را استعدادی است ذاتی و لایتغیر. همه ممکنات مطیع نظام تکوین و مشیت الهی هستند و اراده و مشیت الهی نیز تنها به خواست و استعداد ذاتی ممکن تعلق می گیرد.
کلید واژگان: وحدت وجود, اعیان ثابته, مشیت, اراده, سر قدر, اسماء, صفاتDivine will and its relation with guidance and deviation of mankind are the most important issues that have occupied the mind of religious intellectuals. The present study seeks into the mystical mind of Mohyeddin Ibn Arabi, the well-known mystic of seventi century A.H. to find out the answer of the above mentioned issues according to his ideologcal principles. In the stydy, after defining the fixed substances, the importance and the role of it will be discussed in the divine will, and the matter of dependency of God s will out of His knowledge and in the end proved dignitaries and oneness dependency of divune will has been explained. Then, it is included that what is obtained in the universe is possible due to the fixed substances, and every substance owns a property instictively and invariably. All the possibilities follow the existence rules and the divine will. The will of God also belongs to the will and instinctive property of possibilities.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.