به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اعتبار » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اعتبار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی مرکبی*

    با توجه به جایگاه محوری متون مقدس در دو دین اسلام و مسیحیت، ضروری است که مطالعاتی همه جانبه درباره متون مقدس این دو دین بزرگ صورت پذیرد. در این راستا، مطالعات تطبیقی جایگاه ویژه ای در تبیین این امر خواهند داشت. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی و انتقادی به بررسی نسخه های خطی عهد جدید و قرآن کریم پرداخته و به دنبال بررسی تطبیقی اعتبار و وثاقت این دو متن از منظر نقد نسخه شناسی است. بررسی قدیمی ترین نسخه های خطی عهد جدید حاکی از آن است که عهد جدید دستخوش تغییراتی توسط نسخه برداران شده و این تغییرات صرفا ناشی از خطای نسخه برداران نبوده است و در برخی موارد، این متون به سبب تاکید بر آموزه های الهیاتی مورد اختلاف مسیحیان نخستین دستخوش تغییراتی شده اند. از طرفی، اختلاف بسیار اندکی در میان نسخه های خطی قرآن کریم به چشم می خورد و اگر بخواهیم عهد جدید و قرآن را صرفا از حیث وثاقت نسخه های خطی آنها بررسی کنیم، نسخه برداران قرآن توجه و اهتمام بسیار بیشتری برای حفظ این کتاب داشته اند؛ حال آنکه نسخه برداران عهد جدید در بسیاری از موارد، متن را آزادانه تغییر داده اند.

    کلید واژگان: قرآن, کتاب مقدس, عهد جدید, نسخه شناسی, تحریف, اعتبار}
    Seyed Ali Morakkabi*

    Considering the central position of the holy texts in the two religions of Islam and Christianity, it is necessary to carry out comprehensive studies about the holy texts of these two great religions. In this regard, comparative studies have a special place in explaining this. Using the analytical-descriptive and critical method, this research examines the manuscripts of the New Testament and the Holy Quran and seeks to compare the validity and reliability of these two texts from the perspective of manuscript criticism. Examining the oldest manuscripts of the New Testament indicates that the New Testament underwent changes by the copyists and these changes were not simply caused by the mistakes of the copyists, and in some cases, these texts underwent changes due to the emphasis on the theological teachings disputed by the first Christians. On the other hand, there is very little difference between the manuscripts of the Holy Quran, and if we want to examine the New Testament and the Quran solely in terms of the reliability of their manuscripts, the copyists of the Quran paid much more attention and effort to preserve this book. However, the copyists of the New Testament have freely changed the text in many cases.

    Keywords: Quran, Bible, New Testament, Manuscripts, Distortion, Validity}
  • مهین رضایی*، هاجر قاسم پیوندی، حیدر امیرپور، علیرضا پارسا

    ابن‌رشد، فیلسوف پرآوازه عالم اسلام، در رساله مشهور فصل‌ المقال فی ما بین الشریعه و الحکمه من الاتصال، می‌کوشد تا حجیت شرعی فلسفه را اثبات کند. وی برای نشان دادن این حجیت از عبارت «فاعتبروا یا اولی الابصار» در آیه دوم سوره حشر استفاده می‌کند. این آیه، محل اختلاف مفسران، فقیهان و متکلمان بوده و هریک برای واژه اعتبار در این آیه احتمالاتی را بیان کرده‌اند. گروهی آن را به‌معنای پند دانسته و گروهی دیگر آن را بیانگر حجیت قیاس شرعی یا فقهی می‌دانند. ازآنجاکه ابن‌رشد، «اعتبار» را معادل قیاس عقلی دانسته، پرسش پیش‌رو آن است که چرا او به چنین دیدگاهی گرویده؟ و آیا این گرایش او براساس دلایلی استوار بوده است؟

    کلید واژگان: ابن رشد, اعتبار, قیاس برهانی, قیاس شرعی و فقهی, فصل المقال, عبرت و پندآموزی}
    Mahin Rezae, Hajar Ghasem Peyvandi, Haidar Amirpour, Alireza Parsa

    Averroes, the famous philosopher of the Islamic world, tries to prove the religious authority of philosophy in the famous treatise "fasl al-Maghal fi ma bayn al-Hikmat va al-Shariat men al-Etesal". To show this authority, he uses the phrase "Therefore take a lesson, O you who have eyes" in the second verse of Surah al-Hashr (No. 59). This verse is the place of dispute between commentators, jurists and theologians, and each of them has expressed possibilities for the word "E'tebar" (validity/taking a lesson) in this verse. One group considers it to mean advice and another group considers it to express the authority of religious or jurisprudential. Since Ibn Rushd equates "validity" with rational analogy, the leading question is why did he adopt such a view? Andwhether this tendency was based on a reason?

    Keywords: Averroes, validity, argumentative analogy, religious, jurisprudentialanalogy, fasl al-Maghal, taking admonition}
  • حامد نظرپور*

    یکی از موضوعات مورد تاکید عرفای مسلمان، سیر آفاقی است. یکی از عرفای اندلس که بر سیر در آفاق بسیار تاکید می کند، ابن برجان (د. 536 ق/ 1141 م)، عارف و مفسر اندلسی است. ابن برجان در توضیح سیر در آفاق، از اصطلاح «اعتبار» استفاده می کند و این اصطلاح در نظام فکری او، جایگاه ویژه ای دارد. این پژوهش به دنبال بررسی مفهوم اعتبار از دیدگاه ابن برجان و مقایسه آن با دیدگاه ابن مسره است و به روش اسنادی و توصیفی تحلیلی انجام شده است. اعتبار از دیدگاه ابن برجان عبارت است از معراج عقل در پرتو نور ایمان و وحی با تامل بر آیات الهی (آیات وحی و آیات طبیعت) برای معرفت به غیب و رسیدن به یقین. اعتبار دارای دو مولفه تعقل و ایمان است که می تواند صعودی یا نزولی باشد. او معتقد است با اعتبار در مخلوقات می توان به معرفت الهی و شناخت موجودات اخروی دست یافت. دیدگاه ابن برجان با ابن مسره در این باره قابل مقایسه است. با توجه به شباهت ها و قرینه های مختلف به نظر می رسد ابن برجان تحت تاثیر ابن مسره بوده است. تفاوت مهم این است که ابن مسره معتقد است در اعتبار، عقل می تواند جدای از وحی به نتیجه برسد. تفاوت دیدگاه های آن ها می تواند ناشی از گرایش کلامی متفاوت آن ها باشد.

    کلید واژگان: ابن برجان, ابن مسره, اعتبار, آیات الهی, تعقل}
  • قاسم ترخان
    عدالت از جمله موضوعاتی است که در علوم مختلف و از ساحت های گوناگون قابل بررسی است. عینی بودن یا نسبی بودن عدالت اجتماعی محور نوشتار حاضر است. این بحث به مبانی و پیش فرض های عدالت می پردازد، نه خود عدالت و از این جهت از سویی پیوند سیاست با متافیزیک را به نمایش می گذارد و از سوی دیگر، از یک مبنای مهم انسان شناختی در نظریه های علوم انسانی پرده برمی دارد. مهم ترین دستاوردهای این مقاله عبارتند از: الف) عدالت در پرتو فطرت کمال جویی انسان و قوانین عادلانه تشریعی که از تکوین نشئت گرفته است، از دام نسبیت برکنار است؛ ب) دیدگاه هایی که اصل عدالت اجتماعی را نسبی و عصری می دانند، فاقد دلیل قانع کننده می باشند؛ ج) برخی از دیدگاه ها اگرچه مدعی اصل عینیت اند، به دلیل ارجاع ندادن عدالت به فطرت و تکوین گرفتار نسبیت شده اند؛ د) برخی از دیدگاه ها اگرچه ادعا شده است که عدالت را نسبی تصور کرده اند، به دلیل ارجاع آن به فطرت و تکوین، تصویر دو بعدی از آن ارائه داده و ضمن پذیرش نسبیت بایدهای اخلاقی، اعتبار عدالت را ثابت و مشترک دانسته اند.
    کلید واژگان: نسبیت, عدالت اجتماعی, فطرت, طبیعت, اعتبار, معقول ثانی فلسفی}
    Ghasem Tarkhan
    Justice is an issue that can be studied in different sciences from different aspects. This paper is concerned with the objectivity or relativity of social justice. The issue is concerned with the foundations and presuppositions of justice, rather than justice itself, and thus, it exhibits the connection between politics and metaphysics on the one hand, reveals a significant anthropological foundation in theories of human sciences, on the other hand. The main conclusions of the paper are as follows: (a) justice is not relative because it comes from the human innate idea (fiṭrat) of perfection and the just legislative divine laws derived from the ontology, (b) theories according to which social justice is relative to different times do not enjoy any convincing arguments, (c) there are theories that claim objectivity about justice, but they fall into the relativistic trap since they do not refer justice to fiṭrat and the ontology, and (d) there are theories that allegedly take justice to be relative, but since they refer it to fiṭrat and the ontology, they have provided a dual-aspect picture of justice in which they accept the relativity of moral oughts while taking the validity of justice to be unchangeable and common.
    Keywords: Relativity, social justice, fiṭrat, nature, validity, philosophical secondary intelligibles (maqūlāt thānī falsafī)}
  • مرتضی مزگی نژاد، لطف الله نبوی، سید محمدعلی حجتی
    در رویکرد استنتاج گرایی به معناداری، معنای ثوابت منطقی (ꓥ، ،...) از طریق قواعد معرفی و حذف به دست می آید. آرتور پرایور با ارائه مثال نقض tonk، نشان می دهد لزوما صرف وجود قواعدی برای معرفی و حذف، سبب معرفی یک ثابت منطقی نمی شود. استیونسون در تایید ادعای پرایور، مثال نقض وی را مشکل کلیدی رویکرد استنتاجی به معناداری می داند. به باور وی، رویکرد مدل تئوری به معناداری با چنین مشکلی روبه رو نیست؛ زیرا در مدل تئوری، جدول ارزش مانع ورود ثوابت منطقی معیوب به سیستم منطقی می شود. در این مقاله ویژگی های جدول ارزش که این قابلیت را به آن داده بررسی می شود. نتیجه به دست آمده، گویای این مطلب است که دو ویژگی جدول ارزش منطق کلاسیک عبارت اند از دو ارزشی بودن و صدق نگه دار بودن آن؛ اما این دو ویژگی در رویکرد استنتاج گرایی نیز قابل پیاده سازی است.
    کلید واژگان: جدول ارزش, استنتاج گرایی, مدل تئوری, مسئله tonk, اعتبار}
    Murtaza Mazaginijad, Lutfullah Nabavi, Sayyed Muhammad Ali Hujjati
    Based on inferential approach towards meaningfulness, the meaning of logical constants (ꓥ¡ ¡ …) can be obtained through the laws of introduction and omission. Giving the counter example of Tonk, Arthur Pryor proves that mere laws of introduction and omission do not necessarily introduce a logical constant. Confirming Arthur's position, Stevenson regards his counter example as the main problem of inferential approach towards meaningfulness. According to him, model theory approach towards meaningfulness is not faced with such a problem. This is because in model theory value table does not allow flawed logical constants to find their way into the logical system. The present study assesses the features of the value table that has given it such strength. The result obtained tells the value table of classical logic has two features that consist of being bi-valued (true or false) and the fact that it adheres to truth. These two features can however be procured in inferential approach.
    Keywords: value table, inferentialism, model theory, problem of Tonk, consideration}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال