به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « افضلیت » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «افضلیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدمهدی مرادی خلج*، مهری فاضلی

    آراء رو به گسترش جریان های فکری رقیب و معاصر با شیخ مفید(م.413) درخصوص افضلیت امام، بخشی از دلایل نگارش کتاب الارشاد توسط این متکلم برجسته امامی می باشد. در این زمان برخی از گفتمان ها با وجود باور به تفضیل علی(ع)، با صدور جواز امامت مفضول، بر مشروعیت خلافت متقدمین تاکید داشتند. برخی دیگر نیز علیرغم هم سویی با امامیه در لزوم افضلیت امام- از مباحث امامت عامه- با باور به انطباق فضیلت خلفا بر ترتیب تاریخی خلافت آنان، بر عدم تفضیل و تقدیم حضرت علی(ع) رای می دادند. در چنین فضایی مفید کتاب الارشاد را با تکیه بر آراء کلامی خویش در مساله امامت همچون اثبات لزوم افضلیت امام و تفضیل علی(ع)، بهره گیری از استنادات تاریخی و گاه آراء گفتمان های رقیب، به رشته تحریر درآورد تا به حفظ هویت گفتمان امامی بپردازد. از این رو شناسایی شاخصه های متکی بر مولفه افضلیت امام که شیخ در الارشاد در جهت اثبات تفضیل و تقدیم علی(ع) و طرد مشروعیت خلافت متقدمین از آنها بهره برده است، دغدغه اصلی این پژوهش را شکل می دهد. نتیجه این پژوهش توصیفی-تحلیلی نشان می دهد که شیخ با به کارگیری شاخصه هایی چون برجسته سازی جایگاه و اعمال امام، طرد جایگاه و اعمال متقدمین به ویژه شیخین و طرد عملکرد صحابه در انتخاب افضل یا اصلح به این مهم پرداخته است.

    کلید واژگان: امامت بلافصل علی(ع), افضلیت, امامیه, اهل سنت, معتزله, الارشاد}
    Mehri Fazeli

    The growing views of the intellectual movements, contemporary and rival to Sheikh Mofid (d. 413), regarding the superiority of Imam Ali are among the reasons for the writing of al-Irshad by that prominent imami theologian. In that time, despite a belief in Imam Ali's superiority, some of the discourses emphasized the legitimacy of the caliphate of the earlier figures by issuing the permission for the imamate of the subordinate person. Some others, despite their sympathy with imamiya on the necessity of the imam's superiority, believed that the superiority of the caliphs coincided with their historical order of caliphate; thus, they maintained that Imam Ali lacked superiority. In such an atmosphere, Sheikh Mofid composed al-Irshad by relying on his own theological opinions regarding imamate, proving the necessity of Imam Ali's superiority, making use of historical evidences and – sometimes – the opinions in the rival discourse in order to preserve the identity of the imami discourse. Therefore, identifying the parameters dependent on the Imam's superiority, mentioned by Sheikh Mofid in his book for proving Imam Ali's priority and rejecting the legitimacy of the previous caliphs, is the main concern in the present study. The findings of this descriptive-analytical study show that Sheikh Mofid deals with this important goal by making use of parameters such as highlighting Imam's status and practices, rejecting the status and practices of the previous caliphs (especially the two Sheikhs), and rejecting the companions' choice of the superior or the most virtuous leader.

    Keywords: Imam Ali's immediate imamate, Superiority, Imamiya, the Sunnites, Mu'tazila, al-Irshad}
  • مصطفی سلطانی*
    جنبش اعتزال یکی از مهم ترین جنبش های کلامی است که اوایل قرن دوم هجری در بصره شکل گرفت. حمایت خلفای عباسی همچون مامون، معتصم و واثق از آن موجب رشد سریع این جریان شد، به گونه ای که عده زیادی از مردم عراق، از جمله ساکنان بغداد، به این جنبش گرویدند. پس از شکل گیری بغداد در 145 ه.ق. و حضور عباسیان در این شهر معتزله نیز به بغداد روی آوردند. با گذشت زمان، اختلاف هایی میان معتزله بغداد و بصره شکل گرفت و معتزله را به دو مکتب بصره و بغداد تقسیم کرد. این دو مدرسه در اصول کلی مشترک بودند، اما در تفسیر و قرائت از آن اصول با هم اختلاف داشتند. میل به تشیع در مدرسه بغداد از جمله مشهورترین وجوه تمایز این دو جریان است. علاوه بر آن، این دو مدرسه در مسائلی چون خلق قرآن، وجوب لطف، قدرت الاهی، وجوب اصلح بر خداوند، ثواب و عقاب، تعذیب اطفال، توبه و عفو الاهی، آجال، شیوه و رویکرد بحث در صفات الاهی، نام گذاری اسمی بر خداوند و مواضعی دیگر اختلاف دارند. بررسی برجسته ترین موارد اختلافی این دو مکتب موضوع این پژوهش است.
    کلید واژگان: معتزله بصره, معتزله بغداد, اصول کلی معتزله, خلق قرآن, افضلیت, لطف, صفات خداوند}
    M. Soltani *
    Mutazila is one of the most important theological movements which began to develop in Basra in the early second century of Hegira; and under the support of the Abbasid caliphs like Mamun, Mutasam, and Vatheq, it developed so quickly that a large number of Iraqi people, especially the residents of Baghdad joined this school. With the establishment of Baghdad and the presence of Abbasids in this city, the Mutazilites also travelled to Baghdad. Later, conflicts happened between the Mutazilites of Baghdad and those of Basra, causing Mutazila to be divided into two schools of Basra and Baghdad. These two Mutazilite schools shared common general principles; but, they differed in their interpretation of these principles. Tendency towards Shiism is the defining characteristic of the Mutazila of Baghdad, which distinguished it from the Mutazila of Basra. Furthermore, they differed in such issues as the creation of the Quran, necessity of grace, divine power, and necessity of the most suitable, reward and punishment, torture of infants, repentance and divine forgiveness, lifetime, the approaches to divine attributes, naming God, and other aspects. This writing is concerned with an examination of the most important differences between these two schools
    Keywords: Mutazila, Baghdad, Basra, creation of the Quran, GRACE, Divine attributes}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال