به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تقدس » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تقدس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم بهادیوند چگینی، جواد باغبانی

    تقدس عناصر و مولفه‌های یک دین / آیین از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. مقدسات در یک دین، محمل و محور بسیاری از اعمال و آموزه‌های آن دین هستند. ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) نیز دارای مقدسات فراوانی‌اند که هر کدام با توجه به معیار و ملاک خود، تقدس یافته‌اند. یکی از مباحث مهم در خصوص مقدسات، ملاک تقدس آنهاست. ملاک تقدس در ادیان ابراهیمی را می‌توان از کتب مقدسشان استخراج کرد. در این نوشتار، ملاک تقدس اموری مانند خدا، مکان، زمان، افراد و اشیای مقدس بررسی شده است. براساس یافته‌های این تحقیق، با توجه به توحیدی بودن این سه دین، می‌توان ملاک و معیار تقدس در این ادیان را اصطفا، توجه، وضع، اراده، تجلی، امر و نهی الهی و مرتبط بودن به خدا دانست. البته در یهودیت و مسیحیت با توجه به تقدس قوم و الوهیت حضرت عیسی، ملاک تقدس در این دو دین با اسلام از جهاتی متفاوت است.

    کلید واژگان: تقدس, ملاک, عهد عتیق, عهد جدید, قرآن}
  • اکبر ساجدی*

    در سرزمین های اسلامی، آثار و ابنیه ای وجود دارد که تاریخ با عظمتی را در خود جای داده است. حفظ و حراست از این آثار و نشانه ها بسیار ضروری است. اهمیت برخی از این ابنیه و آثار، به دلیل حضور و قدم گذاشتن برخی از اولیای دین است. این پژوهش، با محور قرار دادن اهمیت قدمگاه ها و مقامات منسوب به اولیای دین، مسئله را از زاویه کلامی، عرفانی و ادبی، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که در طول تاریخ اسلام و حتی قبل از اسلام، توجه به قدمگاه و مقامات اولیا در اندیشه بشری وجود داشته و آیات قرآن بر این اندیشه مهر تایید زده است. توجه به مقام ابراهیم7 در قرآن و دستور به نماز خواندن در آن مکان، در همین راستاست. در آموزه های روایی نیز این توجه در قالب اهمیت نماز خواندن در مقامات موجود در مسجد کوفه، به خوبی دیده می شود. اهمیت جای پای محبوب در ادبیات عرفانی نیز نمود وسیعی داشته و بسیاری از شعرا از تعبیر «خاک پایت را توتیای چشمم خواهم ساخت» استفاده کرده اند. طبیعی است که این نگاه می تواند پاسخی محکم به دیدگاه دگم و متحجرانه وهابیت در موضوع تبرک به آثار و ابنیه دینی و تقدس آنها باشد.

    کلید واژگان: قدمگاه, مقام, توتیا, تقدس, تبرک, ادبیات عرفانی}
    Akbar Sajedi*

    There are many monuments and buildings in Islamic lands that embody a great history. It is essential to preserve and protect these works and signs. The importance of some of these buildings and monuments is due to the presence and stepping of some religious authorities. This study, focusing on the importance of these buildings and stepping places and the presence of religious figures in there, examines the issue from the theological, mystical and literary points of view, and concludes that human thought has paid attention to this issue in Islamic history and even before Islam, and the verses of the Holy Qur’an confirm this idea. This is in line with Abraham’s position (Maqam-i Ibrahim) in the Qur’an and the command to pray in there. This importance, in the narrative teachings, is also evident in the form of praying in the positions in the mosque of Kufa. The importance of the beloved’s foothold in mystical literature and the works of many poets is widespread. Naturally, this view can be a firm response to the dogmatic views of Wahhabism on the subject of blessings of religious works and buildings and their sanctity

    Keywords: Gadamgah, position (maqam), holiness, blessings, mystical literature}
  • پروانه عروج نیا، لیلا هوشنگی
    به نظر می رسد که ریشه بحران های زیست محیطی کنونی را باید در نگرشی جست که انسان به طبیعت، جهان مادی و به تعبیر امروزی محیط زیست داشته است. با نظر به حضور همه جانبه دین در تمامی عرصه های زندگی در جوامع سنتی پیشین، بدیهی است که در فهم چگونگی ارتباط انسان و طبیعت، و در نتیجه رفتار او در هر سنت دینی، باید به آموزه ها و تعالیمی که عمدتا در متون دینی بازتاب یافته و مجموعه گزاره های معنوی آنها را شکل بخشیده است توجه داشت. در این پژوهش در نخستین سروده های زرتشت، گاتها و نیز در متون متاخر اوستا، همچنین در دیگر متون مهم زرتشتیان از جمله دینکرد، مینوی خرد و شایست و ناشایست به بررسی اهمیت آبادانی زمین و تاکید بر مراقبت و کوشش در حفاظت از آب، گیاهان و حیوانات پرداخته می شود تا با واکاوی روابط انسان و طبیعت در این متون و احکام و مقرراتی که مستقیم و یا غیرمستقیم می تواند در محیط زیست تاثیر بگذارد، تصویری کلی از نوع مواجهه مزدیسنان با طبیعت نشان داده شود. علاوه بر این، با توجه به رویکردهای مختلف درباره رابطه دین، هم به طور کلی و هم مصداقی، در تعالیم زرتشتی با مسائل و مباحث زیست محیطی تلاش شده تا با نگاهی نو در این متون و نیز با نظر به دیدگاهی که دین زرتشتی درباره جهان و هستی دارد، چگونگی تاثیر عملکرد دینداران بر محیط زیست و نحوه تلقی انسان دیندار در این خصوص بحث شود.
    کلید واژگان: متون دینی زرتشتی, محیط زیست, انسان, طبیعت, آبادانی زمین, عناصر طبیعی, تقدس}
    P. Orojnia, Leila Hooshangi
    It seems that the attitude of man towards nature, the physical world and the environment is the root of present environmental crisis. Considering the comprehensive presence of religion in all aspects of past traditional societies lives, it is obvious that to understand the relationship of man and nature, therefore to determine his attitude in each religious tradition, one has to reconsider the teachings which are commonly found in religious texts and shape the spiritual paradims. The present paper tries to look for such teachings considering the importance of the prosperity of land and emphasis on protection and preservation of water, plants and animals in the Gathas of Zaratostra, new Avesta, and other important Zoroastrian texts such as DÊnkard, Minouye Kherad, and Shāyast nāshāyast. It also tries to analyse the relationship of man and nature through the laws and regulations in these texts which can affect the environment directly or indirectly, and to give a wholistic view of the attitude of the Mazdeans towards nature. Furthermore, this paper is going to consider the views of religious man, and general affects of the function of faithfuls on environment through a new look on these texts and Zororastrian cosmology.
    Keywords: Zororastrian religious texts, environment, man, nature, prosperity of the land, natural elements, Holiness}
  • اسماعیل علی خانی*
    از موضوعات مهم در ادیان توحیدی، سعادت و کمال انسان است. این سعادت در اسلام و مسیحیت، تحول کمالی انسان به سوی خدای متعال و نزدیک شدن به اوست. حقیقت این تحول از منظر قرآن کریم و عهد جدید، تحولی وجودی و حقیقی و البته تشکیکی و به بیان این دو متن مقدس «حیات و تولد جدید»، «هجرت به جانب خداوند» و «نورانی شدن» است. اما به رغم این اشتراکات، با توجه به تفاوت بنیادین الهیات و انسان شناسی اسلام و مسیحیت مبتنی بر نوشته های پولس، این موضوع در این دو سنت نقاط افتراق نیز، دارد. در اسلام، همه بحث پیرامون نزدیک شدن به خدای متعال است، اما در مسیحیت، مقصود از نزدیک شدن، همانندی با مسیح، یکی شدن با خدا، حضور در خانواده الهی و فرزند خدا شدن است. در اسلام، قرب بیشتر مبتنی بر ایمان و عمل صالح است، اما در مسیحیت، قرب، همچون ایمان، اعطایی است.
    کلید واژگان: اتحاد با خدا, تحول وجودی, تشبه به مسیح, تقدس, تقرب, حیات جدید, فرزند خدا}
    Ismail Alikhani*
    One of the important issues in the monotheistic religions is the felicity and perfection of man. This felicity in Islam and Christianity is the felicitous transformation of the person so that one becomes near to God or achieves proximity to Him. From the perspective of the Noble Qur’an and the New Testament, this is a real ontological transformation, although it is gradual. According to these two holy books it is a “new life and new birth”, “Migration to the Lord” and “illumination”. However, in spite of these common points, given the fundamental differences between Christian and Islamic theology and anthropology, especially those Christian teachings based on the writings of Paul, these two traditions also have points of difference. In Islam, the entire discussion centers on the approach to God. However, in Christianity, what is meant by proximity is union with Christ or God, presence in the family of God or becoming a child of God. In Islam, on the other hand, proximity is usually based on faith and good works, while in Christianity the emphasis is on the divine grace through which faith and proximity are given.
    Keywords: Imitation to Christ, Nearness, New life, Ontological Transformation, Sanctification, Son of God, Union with God}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال