به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رهبانیت » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رهبانیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمدرضا موسوی فراز*

    در این پژوهش نوع عرفان بندیکت قدیس به عنوان یکی از مهم ترین شخصیت های رهبانی و عرفانی مسیحی و خواجه عبدالله انصاری مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی با تمرکز بر کتاب قواعد بندیکت و منازل السائرین خواجه انجام شده است. با تجزیه و تحلیل متون عرفانی این دو شخصیت بدست می آید که هردو عرفان از نوع عرفان عملی و استادمحور، و نیز دینی و شریعتمدار و وحدت وجودی هستند. همچنین عرفان بندیکت، عرفانی رهبانی و دارای طریق عشقی است؛ اما عرفان خواجه رهبانی نیست و دارای طریقی ترکیبی از سکر و صحو است. از نظر سطح مراتب عرفانی، عرفان بندیکت برای مبتدیان مناسب است؛ اما خواجه در منازل السائرین برنامه جامع سلوکی را از ابتدا تا بالاترین سطح بیان کرده است.

    کلید واژگان: خواجه عبدالله انصاری, منازل السائرین, بندیکت, کتاب قواعد, عرفان تطبیقی, انواع عرفان, رهبانیت}
    Seyed MohammadReza Mousavifaraz*

    In this essay, the type of mysticism of Saint Benedict as one of the most important Christian monastic and mystical personalities and Khajeh Abdullah Ansari has been comparatively studied. This research has been done by descriptive-analytical method focusing on the book of The Rule of St. Benedict and Stations of the Wayfarer (Manazil Al-Sa'erin) from Khajeh Abdullah Ansari. By analyzing the mystical texts of these two mystical personalities, it is obtained that both are practical mysticism which is based on Master (sheikh), as well as believing in Unity of existence and concerning Shariah law. Benedictine mysticism is also a mystical monasticism and insist on way of love; But the mysticism of Khajeh is not monastic and has a combination of drunkenness (sukr) than of sobriety (sahw). In terms of mystical level, Benedict's mysticism is suitable for beginners; But Khajeh in Manazil Al-Sa'erin has expressed the comprehensive behavior plan from the beginning to the highest level.

    Keywords: Khwaja Abdullah Ansari, Manazil Al-Sa'erin, St. Benedict, The Rule of St. Benedict, Comparative Mysticism}
  • زهرا عابدینی، بخشعلی قنبری*، عبدالحسین طریقی
    مفهوم رهبانیت از عناصر مهم گرایش های صوفیانه جهان اسلام است و بالتبع در منظومه فکری عرفانی ابن عربی نیز جایگاه ویژه ای دارد، لذا در این مقاله این مفهوم بررسی و نسبت آن با منظومه عرفانی ابن عربی سنجیده می شود. نتایج تحقیق نشان داد که رهبانیت در اندیشه ابن عربی پیوند وثیقی با کشف و مشاهده دارد که محور نظام عرفانی وی است. از نظر وی رهبانیت طریق و مسیری است که موجب تسریع در دستیابی به مشاهده می شود و بدین سان سالک را در فنا فی الله یاری می رساند. ازاین رو برای مشاهده مراتبی قایل است که هر مرتبه با مرتبه ای از وجود تناسب دارد. ابن عربی رهبانیت را در عزلت، سکوت، عبادت، بی خوابی و گرسنگی می داند و این ها را مقدمه رسیدن به مقام برای هر سالک بیان می کند.
    کلید واژگان: ابن عربی, رهبانیت, عرفان نظری, سلوک, تصوف}
    Zahra Abedini, Bakhshali Ghanbari *, Abdolhossein Tarighi
    Ibn Arabi is one of the greatest mystics in the Islamic world, whose numerous works are one of the main and rich sources of theoretical mysticism. The concept of monasticism is one of the important elements of the Sufi tendencies of the Islamic world and consequently has a special place in Ibn Arabi's mystical intellectual system. Therefore, in this article, this concept is examined and its relation with Ibn Arabi's mystical system is measured. Monasticism in Ibn Arabi's thought is closely related to discovery and observation, which is the axis of his mystical system. According to him, monasticism is a path that accelerates the attainment of observation and thus helps the seeker in the annihilation of God. Hence, he considers the order of observation to be proportional to each order of existence. This article is a library method. Data collection is obtained from various texts, publications and internet search. The results of the research showed that Ibn Arabi considers monasticism in solitude, silence, worship, insomnia and hunger, and states these as the prelude to reaching the position for every seeker
    Keywords: Ibn Arabi, monasticism, Theoretical mysticism, Conduct, Sufism}
  • حسن احمدی زاده*

    سنت برونوی کارتوزی اهل کلن، قرابت زیادی میان تجارب معنوی او، با غزالی، که هر دو تقریبا در یک زمان می زیستند، وجود دارد. کارتوزی ها فرقه ای عرفانی مسلک بودند که تاثیر بسزایی بر مسیحیت داشته اند. قرابت هایی میان تجارب معنوی ایشان و برخی فرقه های معنویت گرا در سنت اسلامی می توان ملاحظه نمود که در جستار پیش رو، ضمن معرفی چهره معنوی برجسته این فرقه، یعنی سنت برونو، به برخی از این موارد اشاره خواهیم نمود. هم برونو و هم غزالی مواجهه ی اصلاح گرایانه ای با سنت های غلط دینی خود داشتند. همچنین سنت برونو و غزالی، تحول باطنی عمیقی در زندگی خود تجربه کردند تا آنجا که برونو تامل در تنهایی را بر کسب مقامات کلیسایی ترجیح داد و شعار "دل کندن از دنیا" و "نیل به عشق حقیقی" را سر داد. البته برونو اثری مکتوب بر جای نگذاشت تا در آن به تحولات روحی خود اشاره کند. اما هر دوی آنها تلاش کردند تا برای رهایی از بحران روحی، برون رفتی معنوی بیابند. در پژوهش حاضر تلاش می کنیم تا پس از ترسیم زمینه و زمانه ی موثر بر اندیشه های غزالی و برونو، تحولات معنوی این دو را واکاوی نماییم. به تحولات روحی و معنوی غزالی برای رسیدن به یقین، بیشتر از زوایه ی کتاب میزان العمل او توجه خواهیم نمود.

    کلید واژگان: رهبانیت, معنویت, غزالی, سنت برونو, کارتوزی}
    Hasan Ahmadizade *

    Saint Bruno of Cologne, the founder of Carthusian sect, in one of the less famous figures in the history of Christianity. He has some similarity in his thoughts and religious life style with Gazali. Both of them lived in a same period and had a reformist approach on their wrong religious traditions. Saint Bruno tried to notice the incorrect beliefs in the Christian morality and mysticism. Also Gazali thought that many beliefs in the Islamic traditions and sects are incorrect and should be rejected or reformed. In addition, Bruno and Gazali experienced similar spiritual transformations in their religious life. Both of them in a special period vacated their benefices and posts, so that driveled to the seclusion. But Bruno has not any written book, like Gazali. Also Gazali used especial elaborated language in his books, unlike Bruno. In spite of their differences in language and culture, they try to found a spiritual solution for their psychological and spiritual crisis. In the present article, we will try to first explain Bruno and Gazali's life and thought on spirituality, and then compare their similarities and differences in finding especial solution for their spiritual crisis.

    Keywords: Monastic life, spirituality, Gazali, Saint Bruno, Carthusian sect}
  • لیلا شیرمحمدی، محمدرضا عدلی*

    موضوع تبلیغ دینی از آغاز در سنت مسیحی اهمیت فراوان داشته است. این امر در فعالیت های عیسی مسیح و یاران نزدیکش به روشنی مشهود بوده است. در اثر اقدامات رسولان نخستین و جانشینان آنها گرایش به مسیحیت روز به روز بیشتر شد تا این که در اوایل قرن چهارم مسیحیت دین رسمی امپراتوری روم شد، همزمان گرایش های رهبانی نیز در مسیحیت شکل گرفت. بندیکت قدیس (د ح 547م)، از شخصیت های تاثیرگذار رهبانیت مسیحی بود، که با تاسیس طریقه ای رهبانی در رشد و تکامل  معنویت مسیحی تاثیر مهمی بر جای نهاد. گرگوری کبیر از پیروان سنت بندیکت بود که به مقام پاپی رسید و در گسترش مسیحیت نقشی چشمگیر داشت. او در سال 597م آوگوستین کانتربری را به همراه چهل تن از راهبان صومعه اندوری قدیس رهسپار بریتانیا کرد. این هییت با تلفیق قواعد رهبانی با تعالیم کلیسا توانستند به توفیق چشمگیری برسند.

    کلید واژگان: تبلیغ دینی, گرگوری کبیر, آوگوستین کانتربری, مسیحیت, رهبانیت}
    L .Shirmohammadi, M. Adli *

    Missionary has been an important element from the very beginning of Christian History, according to New Testament's narrations, it began with the activities of Jesus and his disciples. As a result of the early Apostles' activities Christianity gradually became more and more popular, and finally, in fourth century, became the formal religion of the Roman Empire. At the same time, monasticism developed among Christian community. Saint Benedict (d c 547) was one the important figures in Christian monasticism and his mystical order practice an influential effect in the growth of Christian spirituality. Gregory, a follower of Benedictine tradition, was appointed as a Pope and had a crucial influence on the spread of Christianity. In 597 C.E. he sent Augustine of Canterbury along with forty monks of Saint Andrew's monastery to the Britain. By combination of monastic rules with the Church teachings they succeeded to spread Christianity among the British pagans.

    Keywords: Missionary, Pope Gregory I, Augustine of Canterbury, Christianity, monasticism}
  • سید مرتضی میرتبار، الیاس عارف زاده، رحیم دهقان
    گریگوری پالاماس، الاهیدانان عارف مسلک بیزانسی، بنیانگذار آرامش گرایی نوین است که تاثیر زیادی بر شیوه زندگی رهبانی، در سنت شرقی داشته است. آثار او نشان دهنده پویایی و نظام مندی مسیحیت ارتدوکس شرقی است. با وجود این، بیشتر شهرت پالاماس، در سبک رهبانیت اوست که شدیدا تحت تاثیر هسیکاست می باشد. از ویژگی های رهبانی او می توان از سکوت و دعا، ناسازگاری رهبانیت با علوم، مبارزه با وسوسه های شیطان، قلب به عنوان اداره کننده انسان و جایگزین صحرا، شر نبودن جسم و خداگونگی نام برد. برخوردهای دوگانه ای با اندیشه های او صورت گرفته است. از این رو، برخی او را بدعت گذار دانسته، و برخی دیگر قائلندکه الاهیاتش کاملا ریشه در گذشته دارد. نقدهای متعددی به مکتب پالاماس وارد است. از جمله آن پیروی مطلق از مکتب هسیکاست، ناشناخته بودن خدا جز برای راهبان، عدم بهره مندی راهبان از دانش، کنترل انسان به وسیله قلب نه عقل و... . این مقاله سعی دارد با معیار قرار دادن کتاب مقدس و سنت الاهیات رهبانی مسیحی، به تحلیل و نقد مکتب پالاماس بپردازد.
    کلید واژگان: گریگوری پالاماس, مسیحیت شرقی, رهبانیت, الاهیات, هسیکاست}
    Sayyed Morteza Mirtabar, Eliyas Arefzade, Rahim Dehghan
    Gregory Palmas, a Byzantine mystic and theologian is the founder of a new kind of quietism that has had a great influence on the monastic life in the Oriental tradition. His works display the dynamism and systematization of Oriental Orthodox Christianity. Palamas's reputation is mainly ascribed to his monastic style, which is heavily influenced by Hesychast. Among the features of his monasticism are: silence and prayer, incompatibility of monasticism with science, combating Satan's temptations, heart as the managing organ of man and as the substitute for the desert, the non-evil nature of the body and Godlikeness. His thoughts have been viewed from two sides; some consider him as an innovator, and others believe that his theology is completely rooted in the past. Several criticisms are leveled at the Palamas school, such as his absolute adherence to Hesychast’s school, anonymity of God except for monks, monks’ lack of knowledge, man’s being controlled by heart, not by mind, and so on. This paper attempts to analyze and criticize Palamas’s school by referring to the Bible and Christian monastic theology.
    Keywords: Gregory Palamas, Oriental Christianity, Monasticism, Theology, Hesychasts}
  • محمود ناصری، علی احمدپور
    هدف بیان و واکاوی معنی و مفهوم ریاضت، اقسام، مراتب و درجات آن است که مهم ترین مسئله برای رسیدن به سعادت در دین مقدس اسلام، تزکیه نفس و پرورش روح است. از منظر اسلام این تزکیه به وسیله مجاهده با نفس که همان مفهوم ریاضت است، صورت می پذیرد. با توجه به هجوم نحله های دروغین عرفانی شرقی و غربی در جامعه امروز، و انحراف از اسلام اصیل، این پژوهش برآن است تا با ارائه نگاهی عمیق از دیدگاه اسلام و تبیین جایگاه ریاضت در آموزه های آن، روش صحیح برای هر گونه اقدامی در این راستا را تشریح کند که ریاضت تنها در محدوده شریعت و در بستر دستورات الهی تضمین شده است و چنین ریاضتی است که می تواند سالک را به مراتب بلند عرفانی برساند.
    در این مقاله سعی شده با رویکرد تحلیلی، نظری و با استفاده از نظرات مفسران و متون دینی، به بررسی مفهوم ریاضت و موانع و آفات آن و پرداخته شود.
    یافته ها نشان داد که برای رسیدن به قرب الهی باید با ریاضت مشروع، جلوی هواهای نفسانی و شیطان را گرفت و مهار و کنترل نفس را با تدبیر و تعقل پیش گرفت تا انسان به فلاح و رستگاری برسد.
    کلید واژگان: ریاضت, مشروع, نامشروع, رهبانیت}
    Mahmoud Naseri, Ali Ahmadpour
    The stated purpose and to explore the meaning of austerity, kind of, the grades that the most important issue for happiness in Islam, purification of the soul and nurturing the soul For Islam, the purification of the soul by the struggle with the concept of austerity, done. According to the influx of eastern mysticism and western false beliefs in today's society and deviation from true Islam, this paper aims to provide depth look at Islam and Clarify the role of abstinence in its teachings, the correct procedure for any action in this regard explained that Austerity only within the law and within the context of divine commands is guaranteed. And such austerity that can bring long-mystical seeker far In this article Try using an analytical approach, such as using commentators and religious texts, the concept of austerity and obstacles and pests and paid it. The results showed that divine revelation must austerity to achieve the legitimate desires and Satan was front and took inhibition and self-control with tact and wisdom to man's salvation and redemption.
    Keywords: austerity, legitimate, illegitimate, frock}
  • لیلا هوشنگی، سمیه خادمی
    با توجه به اینکه در اسلام بر ازدواج تاکید خاص شده، اختلاف نظر صوفیان درباره این مسئله قابل تامل است. بحث تجرد و تاهل نزد عارفان مسلمان ازجهات گوناگونی قابل مطالعه است، ازجمله درباره تاثیرپذیری تصوف از رهبانیت مسیحی. در این مقاله سعی شده تا با بررسی مختصر این تاثیرپذیری، با واکاوی آثار بزرگان صوفیه دیدگاه های آنان درباره تاثیر ازدواج در طی مراتب سیر و سلوک عرفانی مطرح و بررسی شود. درمیان این بزرگان، برخی تجرد را انتخاب کرده و تاهل را مانع دستیابی به تقرب الهی دانسته اند. درمقابل، دسته ای دیگر از صوفیان متاهل بوده و ازدواج را مانع دستیابی آن ها به مدارج بالای عرفانی ندانسته اند. این نظرات درباره آفات و امتیازات تاهل، امتیازات تجرد و توصیه به اختیار تجرد قابل دسته بندی است. گفتنی است که عرفا درخصوص هریک از این آرا به احادیث نبوی نیز استناد کرده اند تا جمع میان شریعت و سنت عرفانی را نشان دهند.
    کلید واژگان: عرفان مسلمان, تصوف, تجرد سالک, تاهل سالک, رهبانیت}
    Leila Hooshangi, Somayeh Khademi
    Since Islam has a special emphasis on marriage, so different opinions of the Sufi scholars is worthy to be studied. The Muslim scholars has studied the bachelorhood or monasticism and marriage from different aspects. There is an extensive discussion on the impression of the monastic life of Christians on Sufism. In this article, we have tried to study this impression briefly and on the other hand, review in detail the works by such great Sufi scholars as Hojviri, Mohammad Ghazali, Sohrevardi, Molavi and Molla Mohsen Feiz Kashani, in order to review their views on the influence of marriage on the mystics and their progress in their mystical ways. Some of these Sufis have preferred to live a bachelor’s life since they considered marriage as an obstacle to access to intimacy of the God. On the opposite, another group of married Sufi scholars say marriage is not an obstacle to attaining highest levels of theosophical ranks. These views can be classified as the advantages and disadvantages of marriage, advantages of bachelorhood, and recommendations on living a bachelor’s life. It should be noted that Sufi scholars have provided traditions attributed to the Prophet (PBUH) on each viewpoint they have maintained in order to show the unity of Sharia law and Sufi traditions.
    Keywords: Muslim mystics, Sufism, Bachelorhood of Muslim mystics, Marriage of Muslim mystics, Monasticism}
  • علیرضا کرمانی*
    آگوستین متالهی است دارای حالات عرفانی و عارفی است صاحب اندیشه های الهیاتی. عقل با عرفان و زهد با تصدی مناصب دینی و اجتماعی در عرفان وی جمع شده اند. در بعد عملی، محور اندیشه عرفانی وی عشق و محبت به خدا و مخلوقات اوست. از دید وی، برای رسیدن به کمال در عشق، شرط مهم فروتنی یعنی عدم رضایت به مقام فعلی و نیاز به حرکت به سمت کمال است. این امر از رهگذر تهذیب نفس، کسب فضایل دینی و دعا و نیایش قابل دستیابی است. سالک با این امور سه گانه، مراتب نفس را از مرتبه نباتی، حسی، عقلی (استدلالی)، آغاز کرده و با طی مرتبه اخلاق و طمانینه، به هدف نهایی، که مرحله تامل است، نائل می آید. آنان که این مراحل را طی کنند، در بعد ادراکی از ادراک حسی مادی و روحانی خیالی گذر کرده اند و با ادراکی عقلی، به معرفت نوری تغییرناپذیر دست یافته اند. در این مرحله، انسان خداوند را همه جا حاضر و ناظر می داند و می یابد که همه حقایق از او تغذیه می کنند.
    کلید واژگان: آگوستین, عرفان, عرفان مسیحی, شهود, عشق و محبت, رهبانیت}
    Ali Reza Kermani*
    Augustine is a theologian who has mystical states and a mystic who holds theological ideas. In his mysticism, wisdom is combined with mysticism, and asceticism with holding religious and social positions. Practically, love of God and His creatures constitutes the basis of his mystical thoughts. He considers humility as an important prerequisite for achieving perfection in love i.e. dissatisfaction with the current position and the need to move towards perfection. This objective can be accomplished through self-purification, and by having religious virtues and supplicating. With these three things, a mystic starts his mystical journey from the vegetative, sensory and cognitive (reasoning) stage, and passes through the stage of morality and serenity of mind to reach the ultimate goal, that is, the stage of contemplation. Those who pass through these stages have, in fact, passed imaginary, sensory, material and spiritual perception and have achieved an unchanging luminous knowledge through their intellectual perception. At this stage, man considers God as a ubiquitous viewer and as the source of all realities.
    Keywords: Augustine, mysticism, Christian mysticism, intuition, love, kindness, monasticism}
  • سید ابوالفضل موسوی *، محمد فنایی اشکوری
    ریاضت، گرچه در تداعی ذهنی اکثر افراد، اعمال شاق صوفیان و مرتاضان است، در شکل صحیح آن، لایه زیرین شریعت و شیوه دیرین طریقت و تنها راه خروج از منزل نفسانی و عروج به مقام ربانی است.
    تفاوت رهبانیت و تصوف جاهلانه با ریاضت مطلوب دین، در اصل لزوم ریاضت نیست، بلکه در انگیزه ها و ابعاد ریاضت است. پیام «رهبانیه امتی الجهاد»، خروج از ریاضت انحرافی و ورود در ریاضت مطلوب است نه خروج کلی از ریاضت. اجتماعی و جهانی بودن اسلام، ریاضت را از ابعاد فردی و کوته بینانه به ابعاد اجتماعی و متعالی ارتقا می دهد؛ بنابراین گرچه از صدمات بدنی می کاهد، ضربات سهمگین تری بر بت نفس وارد می آورد.
    این نوشتار با استفاده از احتجاجات ائمه معصومین (ع) در مقابل برخی صوفی منشان، سعی در ارائه شاخص های ریاضت مطلوب از منظر دین دارد.
    کلید واژگان: اجتماع, حکومت, خانواده, رهبانیت, ریاضت, صوفیه و فقر}
    Seyyed Abolfazl Mousavi*, Mohammad Fanaei Eshkevari
    Abstract Although the term Riyadha in the minds of many refers to the extreme ascetic practices of Sufis, however in its true religious sense it is the hidden aspect of Shari’ah and the standard method of tariqa and the only way for overcoming the evil desires and ascending toward proximity to the Almighty. The difference between superficial Sufi concept of Riyadha and the true religious concept of the term is not on the necessity of Riyadha, rather the difference lies on its motivations and dimensions. When the Prophet says that the “Riyadha of my Ummah is jihad”, he does not intend to reject Riyadha, rather he wants to reject the false understanding of the concept and replace it with its correct understanding. The fact that Islam is a social and universal religion, does not limit Riyadha into its individual aspect, rather it extends it into the higher social aspects. Thus, although it decreases the bodily harms of Riyadha, however it intensifies its blow on the idol of the ego. In this paper by referring to the arguments of infallible Imams against some Sufis of their time, I try to present religious concept and criteria of Riyadha.
    Keywords: Asceticism, monasticism, poverty, government, family, community}
  • سید محمدرضا موسوی فراز
    این پژوهش با هدف درک عمیق تر رهبانیت بندیکت و آشکار شدن ارتباط آن با عرفان مسیحی، برای آگاهی بیشتر از این بعد مسیحیت کاتولیک و با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته است. مقاله درباره پدر رهبانیت مسیحی غرب، یعنی بندیکت اهل نورسیا (480547)، با توجه به کتاب قواعد اوست. این تحقیق، پس از معرفی بندیکت، عارف بودن او را مورد بحث قرار می دهد. بدین منظور، تعریف و مولفه های اصلی عرفان و نیز رهبانیت مورد توجه قرار گرفته است. سپس، وجود دو عنصر اصلی عرفان، یعنی شهود عرفانی به خدا و گرایش به وحدت، در تعالیم بندیکت بررسی و اثبات شده است. در نهایت، با توجه به رابطه عرفان و رهبانیت و دیدگاه های پیروان بندیکت و شارحان «قواعد» بندیکت، نتیجه گرفته شده که تعریف «عارف» بر بندیکت راهب صادق است.
    کلید واژگان: عرفان مسیحی, رهبانیت, بندیکت قدیس, قواعد بندیکت}
    Sayyed Mohammad Reza Mousavifaraz
    Using a descriptive-analytical method, this study helps us to gain a deep understanding of Benedict‘s monasticism and it makes explicit his relation with Christian mysticism in order to have a clear idea about this aspect of Catholic Christianity. The paper deals with character of the father of Christian monasticism in the West, i.e. Saint Benedict of Nurcia (480-547), by referring to his book of Rules.This paper first gives a clear account of Benedict and then investigates his mysticism. To this end, it includes, in addition to the definition and a review of the main components of mysticism and monasticism also the two main elements of mysticism in the teachings of Benedict, i.e. mystical vision of God and tendency towards unity, are examined and proved. Finally, given the relationship between mysticism, monasticism and the views of Benedict’s followers and commentators of Benedict’s “rules", the author concludes that the definition of "mystic" applies to the monastic Benedict.
    Keywords: Christian mysticism, Monasticism, St. Benedict, Benedict's rules}
  • احمدرضا مفتاح، سید مرتضی میرتبار
    دین مسیحیت در برخی آموزه ها و نیز برخی شعایر و چگونگی دین ورزی، تحت تاثیر ادیان و مکاتب اسرارآمیز یونان باستان بوده است. از جمله این تاثیرپذیری ها، می توان به جریان رهبانیت در مسیحیت اشاره کرد. به نظر می رسد، ریشه های رهبانیت مسیحی را می توان در آیین گنوسی جست وجو کرد. آنتونی قدیس، که به عنوان پدر رهبانیت مسیحی شناخته می شود، در عین حال که از جمله منتقدان آیین گنوسی بود، در بسیاری از اندیشه هایش از آیین گنوسی تاثیر پذیرفته است. خصوصیاتی همچون ترک دنیا، ریاضت و مراقبه باطنی، تجرد و خودانکاری، که از ویژگی های رهبانیت آنتونی به شمار می رود، صبغه گنوسی دارد. الهیات آنتونی، در باب معرفت شناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و نجات شناسی نیز از آیین گنوسی تاثیر پذیرفته است.
    کلید واژگان: آنتونی قدیس, رهبانیت, گنوسی, معرفت, نجات شناسی}
    Ahmadreza Meftah, Sayyed Morteza Mirtabar
    In Christianity, some doctrines, rites and manner of practicing religion have been influenced by the mysterious religions and schools of ancient Greece. Among the influences they were exposed to is monasticism in Christianity. The Christian concept of monasticism might have its roots in Gnosticism. Many of the ideas of Saint Antony, who is known as the father of Christian monasticism, and who criticizes gnosticism have been influenced by Gnosticism. Such aspects, like: dissociation oneself from this world, self-discipline and austerity, solitude and self-denial, which characterize Antony's monasticism, have a sense of Gnosticism. Antony's theology also about epistemology, universalogy, anthropology and knowing salvation is influenced by gnosticism.
    Keywords: Saint Antony, Monasticism, Gnostics, Knowledge, Knowing Salvation}
  • سید محمدرضا موسوی فراز
    بندیکت یکی از شخصیت های مهم رهبانی در مسیحیت کاتولیک است. او را پدر رهبانیت مسیحی دانسته اند. امروزه بندیکتی ها یک فرقه رهبانی مهم هستند و تحت تعالیم کتاب قواعد بندیکت تربیت می شوند. در این مقاله، زندگی او بیان شده، سپس به شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان بندیکت پرداخته شده است. بندیکت در کتابش از کتب قواعد پیش از خود تاثیر پذیرفته است. تعالیم بندیکت، بر پیشرفت تمدن غربی و حیات عرفانی مسیحیان تاثیر قطعی داشته است. وی در کتاب قواعد، خلاصه اصول الهیات رهبانی و دستورهایی برای پیشرفت معنوی و نیز فرمان هایی برای اداره دیر را بیان کرده است. در تحلیل های انجام شده به این نکته رهنمون می شدیم که مبانی رهبانی بندیکت به مبانی معرفت شناختی، وجودشناختی و الهیاتی، انسان شناختی و نجات شناختی تقسیم می شود. همچنین به اعتقاد ما منابع رهبانیت بندیکت، کتاب مقدس، سنت پیشینیان و تجربه سلوکی اوست و تاثیر این منابع، به ویژه کتاب و سنت، بر رهبانیت بندیکت مشهود است.
    کلید واژگان: عرفان مسیحی, رهبانیت, بندیکت, کتاب قواعد بندیکت}
    Seyyed Mohammad Reza Moosawifaraz
    Benedict, one of the important monastic personalities of Catholic Christianity, is called the father of Christian monasticism. Nowadays, the followers of Benedict constitute an important monastic sect and are thought by the instructions of Benedict's book of rules. The present paper presents his biography and discusses the cultural-social conditions of his time. He wrote his book which owes its inspiration to the previous books of principles. Benedict's instructions have exerted crucial influence on the progress of western civilization and mystical life of Christians. In his book of principles, he introduces a brief account of the principles of monastic theology, instructions for spiritual progress, and commands of monastery management. Benedict's principles of monasticism are divided into epistemological, ontological, theological, anthropological, and soteriological principles. The sources of Benedict's monasticism are the Scripture, antecedent's tradition and his mystical experience. The influence of these resources, specially Scripture and tradition, on Benedict's monasticism is evident.
    Keywords: Christian mysticism, monasticism, Benedict, Benedict's book of principles}
  • ذکیه فتاحی شهرام پازوکی
    پارسایی و زهد یکی از مهم ترین ویژگی های ادیان بوده چنانکه بسیاری را به ترک دنیا و «رهبانیت» کشانده است. در میان ادیانی مثل مسیحیت روش رهبانیت عمومیت و مقبولیت بیشتری داشته است. نظر اسلام درباره ی رهبانیت، بهترین راه، تمسک به آیات قرآن و روایات منقول از معصومین (ع) می باشد؛ چنانکه از ظاهر منابع اسلامی پیداست، خداوند در قرآن کریم در چهار آیه به واژه ی رهبانیت اشاره نموده است؛ برای فهم آنچه در قرآن کریم پیرامون رهبانیت آمده است؛ مفسرین اسلامی اعم از شیعه و سنی در برداشت مفهومی رهبانیت نظراتی داده اند، به نحوی که امکان استنباط معنای قطعی مفهومی این واژه با دشواری همراه شده است؛ پس بایسته است که آنها را در پرتو روایات و احادیث نبوی تفسیر نمائیم.
    در این مقاله نویسنده بر آن است که ضمن بررسی محتوای روایاتی که آمده است، دیدگاه واقعی اسلام را به رهبانیت هر چه بهتر روشن نماید؛ لذا سعی براین است، تا با دو دسته از روایات ناظر بر نفی و تایید رهبانیت و بررسی «مصادیق رهبانیت» در منابع مستند شیعه و اهل سنت - که دو نوع برداشت مختلف از روایات آورده اند(چنانکه برخی رهبانیت را معنای مثبت و برخی منفی گرفته اند)- تعارض و پارادوکس میان دو مفهوم مثبت و منفی از آن را از دیدگاه اسلام، مورد تحلیل قرار دهد.
    کلید واژگان: رهبانیت, قرآن, روایات, زهد, عزلت, اعتکاف, جهاد با نفس}
    Zakiyeh Fattahi, Shahram Pazooki
    Piety and abstinence is one of the most important characteristics of religion so that they have made a lot of people secluded and monastic. Monasticism is mostly and generally accepted by some religions such as Christianity. As for monasticism in Islam، the best way is utilizing the Koran and relations attributed to religious saints. As evident in Islamic sources، the Almighty has pointed to monasticism in four verses of the Koran. To have more understanding on the concept of monasticism، the Islamic commentators including both Shiite and Sunny have their own comments so that the accurate conceptual meaning of the word has come to be difficult. Therefore، it should be commented out of the relations and prophet traditions. This paper is up to investigating the content of some relations as well as the true perspective of Islam on the better understanding of monasticism. Thus، it is endeavored to analyze the two categories of relations on the rejection and confirmation of monasticism and its manifestation in Shiite and Sunny sources that have had two different inferences on the positive and negative meaning of monasticism، together with the conflict and paradox of the two concepts from the Islam point of view.
    Keywords: Monasticism, the Koran, relations, piety, seclusion, abstinence}
  • عباس رسول زاده
    عرفان برای درک حقایق ادیان در برابر ظواهر دینی و تفکر عقلی طراحی شده و در حیات معنوی پیروان آنها تاثیر فراوانی داشته است. موضوع عرفان وجود، غایت آن اتصال به وجود نامحدود و زبان آن رمزی است. در مسیحیت الوهیت عیسی بر پایه مفهوم اتحاد و حلول توجیه می شود و آگوستین به عرفان مسیحی رنگ فلسفی می دهد. در تاریخ کلیسا عرفان با رهبانیت به هم آمیخته است. مسیحیت نیز در آغاز گونه ای عرفان یهودی بود و در مسیر خود از حکمت نوافلاطونی و عرفان هرمسی و غنوصی تاثیر پذیرفت. نظام های رهبانی در تاریخ مسیحیت همواره بر عرفان عملی تاکید داشته اند و با انحرافاتی نیز همراه بوده اند.
    کلید واژگان: عرفان, رهبانیت, مسیحیت}
    Abbas Rasulzadeh
    Mysticism has been proposed to understand the realities of religions versus the exterior aspects of religions and rational thinking, and it has significant influence on the spiritual life of those who follow them. The subject matter of mysticism is existence, its end is attachment to infinite Being and its language is symbolic. In Christianity, the divinity of Jesus is justified on the grounds of the concept of union and incarnation, and Augustine lends a philosophical air to Christian mysticism. Mysticism has been mixed with monasticism in the history of the Church. In the beginning, Christianity was a kind of Jewish mysticism and in the course of history it was influenced by Neo-platonic philosophy and Hermetic and Gnostic mysticism. During the history of Christianity, monastic systems have always emphasized on practical mysticism and have been subject to some deviations.
    Keywords: mysticism, monasticism}
  • حمید محمودیان، خلیل بهرامی قصرچمی، یلدا بابایی
    زهد در لغت به معنای بی اعتنایی و چشم پوشی است و در تعریف حضرت علی (ع) کوتاهی آرزو و سپاسگزاری هنگام نعمت و پارسایی نسبت به معصیت هاست. رهبانیت نیز واژه ای است عربی و اغلب لغت نویسان عرب این واژه را معادل «رهب» به معنای خوف و ترس دانسته اند. رهبانیت مسیحی زمانی به وجود آمد که پیروان حضرت مسیح علاقه مند به داشتن یک زندگی کامل روحانی مجزای از جامعه ی مادی شدند. زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی با هم تفاوت دارند چرا که در اسلام بین این جهان و آن جهان و کارهای آن تفاوتی وجود ندارد و آن ها نسبت به یکدیگر رابطه ای جداگانه ندارند. در حالی که رهبانیت مسیحی جدایی از این جهان را توصیه می کند و خواهان پشت کردن به این دنیاست. در اثر نفوذ مسیحیان در دوران بنی امیه و بنی عباس و حضور آنان در امور حکومتی و وجود فرقه های بسیار راهبان مسیحی مسیحیت رواج یافت و بر مسلمان تاثیر گذاشت. این تاثیرگذاری به گونه ای بود که زاهدان چون راهبان از خوردن غذاهای حیوانی خودداری می کردند، پشمینه می پوشیدند، در صومعه و خانقاه ها به سر می بردند و به عمل اختصا دست می زدند تا پایبند زن و فرزند نباشند. بنابراین می توان گفت حضور گسترده مسیحیان در بین مسلمانان و رواج تعالیم آنان بر تعالیم اسلامی و همچنین زهد زاهدان مسلمان اثر گذاشته است.
    کلید واژگان: زهد, رهبانیت, اسلام, مسیحیت}
    Dr. Hamid Mahmoodian, Dr. Khalil Bahrami Ghasrchi, Yalda Babayee
    Asceticism means self denying way of life and in a definition by Imam Ali, the first religious Imam to Muslims; it means short wishing and appreciation upon a blessing and patience upon sins. Rahbaniah (monasticism) is an Arabic word used by Arab lexicographers as 'Rahab' meaning fear and fright. Christian monasticism was created when the Disciples of Christ were interested in a totally spiritual life separate from materialistic life. The Islamic asceticism and Christian monasticism are different from one another because in Islam there is no difference between this world and the next world and the works done here, that is, they are not separate from each other, whereas in Christian monasticism it is recommended to get separate from this world appealing for turning back to that. Upon the influence of Christians in Bani Omayya and Bani Abbas era and in governmental affairs and various Christian sects, there were a lot of Christian monks spread everywhere so that they could have influence on Muslims. Such an influence was so much that ascetics like monks refrained from having any animal related meals, put on woolen cloth, lived in temples and monasteries, and did some eunuch not to be committed to their spouses and children. Therefore, one can say that the widespread presence of Christians among Muslims and promotions of their catechesis over Islamic ones as well as asceticism of Muslims have been influential.
  • فرهاد ادریسی
    پارسایی و زهد یکی از مهم ترین ویژگی های ادیان مختلف بوده است و بسیاری را به دوری از دنیا و رهبانیت کشانده است. این مطلب در دین مسیحیت عمومیت بیشتری داشته و در دین اسلام با دستور صریح پیامبر اسلام (ص) از گسترش رهبانیت جلوگیری شده است. زهد و رهبانیت یکی از زمینه های مناسب برای پیدایش آموزه های عرفانی بوده و در این مقاله کوشش گردیده که مقدمه ای برای شناسایی جنبه های مختلف رهبانیت و عرفان در دین مسیحیت مطالعه گردد و نشان داده شده که این رهبانیت اگرچه از جنبه فردی برخی را به خودسازی و پارسایی کشانیده اما از نظر اجتماعی و سیاسی و دینی چه آثار زیانباری را به دنبال داشته است.
    کلید واژگان: عرفان, تصوف, رهبانیت, مسیحیت, زهد, آخرت گرایی, قرون وسطی, کلیسا}
    Dr. Farhad Edrisi
    Devotion and asceticism have been one of the most significant features of different religions leading a lot of people to seclude away from the world and appealed toward monasticism. This has been more generalized in Christianity, but in Islam it has been prevented from expansion as ordered by Mohammad the Prophet. Asceticism and monasticism have been one of the proper means of mysticism emerging trainings. This paper endeavors to give an introduction to identifying various aspects of monasticism and mysticism in Christianity, illustrating that though it has been able to lead some individuals to self-made devotion; it has had some destructive social, religious, and political consequences.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال