جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صاحب مرتبه قلب و عقل مستفاد » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »
تکرار جستجوی کلیدواژه «صاحب مرتبه قلب و عقل مستفاد» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
انسان کامل نقش محوری در حدوث و بقای عالم وجود و استکمال نوعی آن از آغاز تا انجام هستی دارد و صاحب ولایت مطلقه و واسطه فیض در قوس نزول و صعود است. بدین سان اهل معرفت حقیقت محمدیه(ص) را «ام الاسماء» و «ام الاعیان» نامیده اند. شناخت همه جانبه انسان کامل از خاتم الانبیاء (مظهر ختم ولایت کلی بالاصاله) تا خاتم الاوصیاء (جلوه خاتم ولایت کلی به تبعیت) به قدر طاقت بشری امری مهم در نیل به مقام خلافت الهی و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حمل بار امانت خدای سبحان و وصول به مقام ولایت الهیه به شمار می آید. علامه حسن زاده آملی انسان کامل را به صورت جمع سالم نقل، عقل و کشف و به روش ترکیبی قرآن، برهان و عرفان مورد تحقیق و تدقیق قرار داده و بر این باور است که: 1. هرچه از دریای عالم غیب روانه می شود تا به ساحل وجود برسد، صورت آن بر دل انسان کامل پیدا می شود و وی از آن حال خبر دارد و درواقع قلب او مجلای اراده حق تعالی و مجرای فیض ربوبی است. 2. انسان واقعی و حقیقی در عرف عرفان، کسی است که به فعلیت رسیده است و اگرچه این استعداد نوعی در همه آدمیان تعبیه شده و راه رسیدن به ولایت الهیه به روی همگان باز است، در واقعیت همگان بدان دست نمی یابند. بنابراین: 1. انسان در عرف عرفان، انسان به کمال رسیده و فعلیت یافته است. 2. انسان کامل خلیفه الله است و در نظام هستی، هم «خلیفه مطلق» وجود دارد و هم «خلیفه مقید». «خلیفه مطلق» انسان کامل است؛ زیرا متخلق به تمام اسما و صفات الهی است. «خلیفه مقید» هم کسی است که بعضی از اسماء الهیه را در خود دارا بوده و نشان دهنده حق متعال از شیونی خاص و محدود است. 3. عالم ماده امکان استعدادی دارد و موجود مادی توانایی تکامل تدریجی خروج از مرتبه نازله به سوی مرتبه کامله (یعنی از نقص به کمال و از قوه محض به سوی کمال مطلق) را داراست. 4. انسان در سیر تکاملی خود، قابلیت آن را دارد که به مرتبه «عقل مستفاد» دست یابد. بدین روی انسان کامل صاحب «مرتبه قلب» است که از منظر حکیمان همان مرتبه «عقل مستفاد» است.
کلید واژگان: انسان کامل, انسان عرفانی, خلافت الهی, ولایت الهیه, اسم جامع, صاحب مرتبه قلب و عقل مستفاد, علامه حسن زاده آملیThe perfect man has a pivotal role in the creation and the permanence of the world of existence and its perfection from the beginning to the end of existence. He enjoys absolute authority and is the mediator of grace in the arc of descent and ascent. In this way, the people of knowledge have called the Mohammadan truth as "Umm al-Asma" and "Umm al-A'yan". A comprehensive knowledge of perfect man, from the Seal of the Prophets (the manifestation of the end of general guardianship by principle) to the seal of the guardianship (the manifestation of the end of general guardianship of obedience) is important to the extend of man’s understanding in attaining the position of divine caliphate. It is an unavoidable necessity for carrying the burden of God's trust and reaching the position of divine guardianship. Allameh Hassanzadeh Amuli investigated perfect man in the form of a sound combination of transmission, reason and discovery on the one hand, and the Qur'an, proof and mysticism on the other hand. He believes that: 1. Everything that flows from the sea of the unseen world to the shore of existence is found in the heart of a perfect man, and he knows about it; in fact, his heart is the locus of the Almighty's Will and the channel of God's grace. 2. In mysticism, a true and real man is a person who has reached actuality, and although this kind of talent is embedded in all people, and the way to reach the Divine Authority is open to everyone, in reality, not everyone can achieve it. Therefore: 1. In mysticism, man is the one who has reached perfection in actualization. 2. The perfect man is the caliph of Allah; in the system of existence, there are two caliphs: "absolute caliph" and "bound caliph". "Absolute caliph" is the perfect man, because he is created with all the names and attributes of God. "Bound caliph" is a person who has some of the divine names and manifests the supreme God in some specific and limited states. 3. The world of matter has the possibility of talent, and the materialistic being has the ability to gradually evolve from the lower order to the perfect order (that is, from imperfection to perfection and from pure power to absolute perfection). 4. In the course of his evolution, man has the ability to reach the level of "acquired intellect". Thus, perfect man has the "level of the heart", which from the point of view theosophy, is the same level as the "acquired intellect".
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.