به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "صدرالمتالهین شیرازی" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «صدرالمتالهین شیرازی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی صدرالمتالهین شیرازی در مقالات مجلات علمی
  • سید مجتبی جلالی*، علی طاهری دهنوی

    موضوع نظام احسن از مباحث مهم فلسفی و کلامی است. اعتقاد به علم، حکمت، قدرت و عدالت خداوند، خلقت نظام احسن را اقتضا دارد. پژوهش حاضر با محوریت تطبیق و بررسی آراء صدرالمتالهین شیرازی و رنه دکارت پیرامون نظام احسن انجام شده که به روش توصیفی-تحلیلی به پاسخ مسایل آن می پردازد. از یافته های پژوهش آن است که ملاصدرا به وجود نظام احسن و اکمل اعتقاد داشته و براساس مبانی خود نظیر نظام احسن در عوالم مافوق الطبیعه، عالم طبیعت و مجموع عالم، از اموری نظیر تعلق علم، اراده و رضای حق، حکمت و غایت مندی افعال خدا، فقر ذاتی موجودات و اصالت وجود، در جهت اثبات نظام احسن بهره برده است. دکارت همانند صدرا به وجود نظام احسن اذعان داشته و آن را در تبیین هایی چون کمال عالم خلقت، اجزاء تکامل بخش عالم، انسان جزیی از عالم کبیر، کامل تر بودن جهان با وجود نقص برخی اجزاء و محال بودن صدور کامل از ناقص مورد تایید و تصدیق خود قرار داده است که از نظر مفهومی و محتوایی با دلایل صدرا مشابه و گاه منطبق است. این در حالی است که برخلاف صدرا در کلام وی قایلیت به مصداق عینی مشخص برای علت غایی در نظام احسن ملاحظه نمی شود.

    کلید واژگان: صدرالمتالهین شیرازی, رنه دکارت, نظام احسن, دلائل نظام احسن
    Sayyed Mojtaba Jalali *, Ali Taheridehnavi

    Nizam Ahsan (the best system) is one of the important philosophical and theological topics. Belief in God's knowledge, wisdom, power and justice necessitates the creation of “the best system”.  This research seeks to do a comparison and review of the views of Sadrul Matalhin Shirazi and Rene Descartes. It is about "Ahsan" system which deals with the answers to its problems in a descriptive and analytical way. The research has shown that Mulla Sadra believed in the existence of a perfect system and he has implemented issues like relation to  the God’s knowledge, will and satisfaction, the wisdom and finality of God's actions,  the inherent poverty of creatures and the fundamental nature of God, based on his principles such as the perfect system in methaphysics, nature and the whole world, in order to speculate the perfect system. Like Sadra, Descartes acknowledged the best system and has approved it in his explanations of things like the perfection of creation, the completing parts of the world, and the man as a part of the great world as well as the world’s being more complete despite the imperfections of some parts and also in the impossibility of  procession of perfect from the imperfect. These expalnations are similar to Sadra’s in terms of concept and content. Unlike Sadra, Descartes has explained no concrete application for the ultimate cause in “best” system.

    Keywords: Sadrul Mutalhin Shirazi, Rene Descartes, Nizam Ahsan, reasons for Nizam Ahsan
  • ابراهیم نویی*، مجتبی جلالی
    قرآن به عنوان وحی آسمانی مشتمل بر موضوعات متعدد است که در مواردی متصدی تبیین امور و گاه در مقام تفصیل امور متشابه از یکدیگر است. نوشتار پیش رو رویکرد ملاصدرا در باب قلمرو و جامعیت قرآن را با روشی نقلی - برهانی بررسی کرده و به این نتایج رسیده است: از دیدگاه ملاصدرا، همه امور به نحوی در قرآن مذکور است؛ حال یا صریحا و یا اینکه مقومات، اسباب، مبادی و غایتش در قرآن آمده است. البته فهم همه علوم قرآن مختص به افرادی است که توفیق مفارقت از تعلقات مادی نصیب آنان شده است. همین ویژگی است که تبیین معارف و علوم قرآنی را متوقف بر وساطت رسول الله و ائمه (ع) می کند. ملاصدرا معتقد است همانطوری که انسان ها دارای مراتب وجودی مختلفند، قرآن نیز مشتمل بر مراتب و بواطن متعددی است و مراتب وجودی انسان‏ها در میزان فهم و درکشان از علوم قرآن تاثیر گذار خواهد بود. ملاصدرا در باب جامعیت و قلمرو قرآن، قائل به تفصیل است و قرآن را مشتمل بر دو بخش؛ ظاهر و باطن دانسته است. او در بخش ظاهر قائل به جامعیت اعتدالی و در بخش باطن قائل به نظریه حداکثری است.
    کلید واژگان: قرآن, قلمرو وجامعیت, صدرالمتالهین شیرازی, انسان, مراتب وجودی
    Ebrahim Noei *, Syed Mujtaba Jalali
    The Koran as numerous topics , including the divine truth is that in some cases, the state affairs and sometimes in detail of homologous of each other. the main research question how the Sadriddin approach in the territory and universality of the Koran , which quantifies the discursive way . of the findings , pointing out that these points of view , but he is not Sadruddin , furniture , entry and its ends in the Koran is understanding of science and all the Koran dedicated to the people of the material interests and separation based on this explanation of Education and Science Koranic enclosed stopped on mediation Rasool God and imams , from the perspective of the Sadriddin as humans have much different , though , are also on the Koran contains far and are numerous and human existence in the understanding of science and understand the Koran is pretty impressive . Sadriddin from the inference that he would be in the Koran and territory integrity , with respect to the length and the Koran consisted of two parts : the appearance and know that seemed to appear in the comprehensive eatedali and in the bottom with respect to the maximum theory .
    Keywords: the Koran, territory, Sadruddin, human, though
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال