به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرفان اجتماعی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عرفان اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه شیخی، محمدرضا اسعد *، محسن ایزدیار

    عرفان اسلامی به مثابه یک نهاد اجتماعی، در تاریخ اجتماعی ایران، از اهمیت والایی برخوردار است. چنانکه از بدو شکل گیری، با بهره گیری از تعالیم خاص خود در پی تثبیت گزاره های قدرت برآمد و با تاثیر از شرایط سیاسی، مذهبی و اجتماعی، به عنوان یک گفتمان قدرتمند، در معادلات اجتماعی، سیاسی و مذهبی در تاریخ ایران نقشی برجسته پیداکرد. مولوی و عطار از جمله ادیبان عارفی هستند که در قالب کلام منظومشان در مثنوی معنوی و منطق الطیر، به بیان اندیشه های اجتماعی خویش، از منظر عرفانی پرداخته اند. پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی بیان می دارد که ساختار قدرت به تعبیر فوکویی آن، در عرفان اجتماعی، بر پایه جایگاه پیر و تعالیم لازم الاجرای او تبیین گردیده است به گونه ای که هژمونی قدرت در مقام پیر، با توجه به وجوه تاریخی و معرفتی در عرفان اسلامی در دستگاه نظری و عملی سازمان خانقاه، منجر به سوژه سازی مرید می شود؛ و پیر نیز، با تکیه بر اصل ولایت و انسال کامل، در حوزه قدرت و در امر راهبردی اجتماعی، دارای جایگاهی شاخص است. 

    کلید واژگان: عرفان اجتماعی, دیرینه شناسی, میشل فوکو, مثنوی مولوی, منطق الطیر عطار}
    Fatemeh Sheikhi, Mohammad Reza Asad*, Mohsen Izadyar

    An Archaeological Review of Social Theodophy from Foucault’s Perspective based on Mantiq al-Tair and Masnavi of Maulana. Islamic theology, as a social entity, has received great importance in Iranian social history. Molavi and Attar are listed amongst mystic poets who had expressed their social theories from theosophical ideologies in their poetical words. Altair is listed amongst mystic literates who had expressed their social theories from theosophical ideologies in their poetical words. The present Descriptive-analytical study tries to show that authority structure, as Foucault’s interpretation, is defined based on Foucault’s status and his imperative interpretations in a way that Foucault’s predominance hegemony with regards to historical and cognitional aspects of Islamic theosophy leads to Making subject of disciple in the theoretical and practical system of monastery. While the master posses a characteristic status in the realm of authority and social leadership relying on guardianship and self –actualization.

    Keywords: Perfect Human, Paleontological Theory, Mystical Poem, Theory Of Power, Social Mysticism, Paleontology Of Mysticism}
  • سعید هلالیان *

    ابعاد گوناگون عرفان اسلامی در روندی متکامل در متن سنت فکری فرهنگی اسلامی بروز یافته که از جمله مهم ترین آنها «عرفان اجتماعی» است که به معنای واقعی، در سده اخیر و از متن حوزه علمیه قم و به طور خاص تر، در بستر مکتب امام شکل گرفته و موجب آثار فرهنگی تمدنی بسیاری شده است. عرفان اجتماعی ظرفیت های بالفعل و بالقوه فراوانی دارد که می توانند تحولات بسیاری را در سنت حکمی و عرفانی و نیز در فرایند تحقق اهداف گام دوم انقلاب رقم بزنند. با این حال، چنان که شایسته است بدان ها توجه نمی شود. واکاوی عرفان اجتماعی می تواند زمینه بهره گیری صحیح تر، افزون تر و عمیق تر از ظرفیت های انبوه آن را فراهم سازد؛ چنان که از افتادن در دام برخی آسیب ها و انحراف ها جلوگیری می کند؛ مانند دوری از هویت ناب آن، یعنی «معنویت توحیدی عقلانی، شریعت محور و فقاهتی» یا بستر صحیحی که مکتب امام برای عرفان اجتماعی فراهم آورد. ازاین رو نوشتار حاضر، با به کارگیری روش توصیفی تحلیلی، به جایگاه شناسی عرفان اجتماعی در مهد اصلی پدیدآیی و ظرف اصیل استمرار آن، یعنی حوزه قم در سده اخیر می پردازد.

    کلید واژگان: عرفان اسلامی, عرفان اجتماعی, حوزه علمیه قم, مکتب امام, گام دوم}
  • محمدجواد رودگر

    عرفان اجتماعی در منظومه فکری استاد شهید مطهری به‌مثابه دانشی است که اصول و مسایل عرفان اسلامی را در مبانی، مقولات و غایات علوم اجتماعی متناظر به ساحات بینشی، گرایشی و کنشی عارفان اصیل متجلی می‌سازد. بدین ‌جهت، بیان و تبیین عرفان اجتماعی از اهمیت، ضرورت و حساسیت خاصی در نظام اندیشه فردی و زیست اجتماعی و به‌ویژه تمدنی فرد و جامعه اسلامی برخوردار است که استاد شهید با نگاه فیلسوفانه، فلسفه مضافی و معرفت‌شناسی درجه دوم، به این امر اهتمام ورزیده و در این مسیر به نقد ایجابی عرفان موجود با رویکرد بازشناسی و بازسازی مفاهیم، مبانی و مقامات عرفانی و نقد سلبی عرفان و تصوف تاریخی با منطق قرآنی، سنت و سیره معصومان پرداخته‌اند. مسیله اصلی مقاله حاضر این است که آیا عرفان اجتماعی در منظومه فکری استاد شهید مطهری قابل بیان و تبیین است؟ پاسخ مسیله را می‌توان با روش توصیفی تحلیلی در اندیشه و آثار استاد اصطیاد کرد که برونداد آن عبارت است از: 1. ارایه قرایت درست و دقیق از آموزه‌ها، گزاره‌ها و معارف عرفانی با سویه اجتماعی؛ 2. تبیین مفهومی و تعیین مصداقی عرفان اجتماعی در شعاع اندیشه و زیست عارفان مسلمان؛ 3. بیان نمونه‌هایی از توصیف و توصیه‌های معطوف به عرفان اجتماعی در آثار گفتاری و نوشتاری استاد شهید؛ 4. ارایه نمونه بازشناسی و بازسازی مفاهیم و مقامات عرفانی، مثل توبه و توکل، تا ظرفیت عرفان اصیل و دانایی و توانایی عارفان مسلمان و شیعی در تکوین و تکامل تمدن نوین اسلامی روشن شود.

    کلید واژگان: عرفان, عرفان اجتماعی, توحید, انسان کامل, توبه, توکل, استاد شهید مطهری}
  • اکرم قرقره چی، شهریار حسن زاده*، ناصر ناصری
    عرفان اجتماعی، عرفانی است که به جامعه با سه عنصر هدایت، تربیت و ولایت می نگرد و دارای مراتب مختلفی است که عبارتند از: 1- عقلانیت 2- معنویت 3- حریت 4- عدالت. عارف براساس عناصر سه گانه هدایت، تربیت و ولایت باید جامعه را به سوی عاقل شدن، معنوی گشتن (آزادگی یا آزادی درونی)، آزادی بیرونی (آزادی اجتماعی) و آنگاه عدالت اجتماعی در ابعاد مختلف حرکت دهد و این امر در مرتبه حداقلی رشد عقلی و معنوی جامعه امکان پذیر خواهدبود. براساس اندیشه های لوکاچ انسان با بازگشت به ارزش های اصیل و معنوی میتواند روح سرگشته و نیازمند خود را سیراب کند و لذت و رضایت را در مفاهیم ماورایی و الهی مانند یاری کردن دیگران، مهرورزی و نوع دوستی فراهم کند. شفیعی کدکنی نیز از شاعران پیشتاز در عرصه های اجتماعی و فرهنگی است که با دغدغه های انسانی و با احساس مسیولیت درباب وطن، مردم و جامعه عصر خویش، در اشعار خود چهره ای بارز دارد. وی آرمان های خود را با بهره گیری از عناصر طبیعی و استفاده از زبانی نمادین مطرح می کند و از عشق و انسانیت و آزادگی و معرفت سخن می گوید جورج لوکاچ هم خودآگاهی اخلاقی را چیزی جز فداکاری نمی داند و برای رسیدن به هدف های اجتماعی، به تشریح راه ها و نظریه هایی می پردازد که سرانجام آن به ایجاد نظم تعیین شده  در جامعه منجرشود ، نظمی که در آن، عصر وابستگی اقتصادی، که سبب تنزل کرامت انسانی می شود به پایان می رسد. این مقاله با این هدف ، اندیشه و گفته های هنری آنان را بررسی کرده است.
    کلید واژگان: جورج لوکاچ, شفیعی کدکنی, عرفان اجتماعی, اندیشه های هنر}
    Akram Qarqarachi, Shahriar Hassanzadeh *, Nasser Naseri
    Social mysticism is a mysticism that looks at society with three elements of guidance, education and guardianship and has different levels, which are Rationality, Spirituality, Freedom, Justice. According to the three mentioned elements, the mystic should move the society towards becoming rational, becoming spiritual (freedom or inner freedom), external freedom (social freedom) and then social justice in different dimensions and this will be possible at the minimum level of intellectual and spiritual growth of the society. According to Lukach, by returning to the original and spiritual values, man can water his confused and needy soul, and Provide pleasure and satisfaction in transcendental and divine concepts such as helping others, compassion and altruism. Shafi'i Kadkani is also one of the leading poets in the social and cultural fields with human concerns and a sense of responsibility for his homeland, people and society of his time and Knowledge speaks of love, humanity and freedom and moral consciousness George Lukach did not know anything other than sacrifice, and to achieve social objectives, methods and theories presented to explain that Ultimately, it will lead to the establishment of order in society, an order in which the era of economic dependence, which leads to the decline of human dignity, comes to an end. With this aim, the present article examines their artistic thoughts and sayings
    Keywords: George Lukach, Shafi'i Kadkani, Social mysticism, Artistic Thoughts}
  • محمد مهدی حسینمردی*، حسن خسروی، رضا موسی زاده، مجتبی بابایی

    احترام به کرامت انسانی بویژه اقشار سالمند ونکوداشت منزلت آنها ولزوم دستگیری ازگروه های آسیب پذیر باعث شده تا ضمن اینکه تامین اجتماعی در جرگه نیازهای حیاتی، اصلی وجامع بشر باشد بر ارزش و جایگاه آن در بستر گفتمان عرفان اجتماعی و اعتبار معنوی آن افزوده شود. نگارندگان نوشتار در سیر پژوهشی خود با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای برآنند تا در چارچوب فهم عرفانی و اخلاقی موضوع خدمتگزاری به بینوایان راتبیین نمایند. یافته های پژوهشیحاکی از آن است که شناخت عرفانی از تامین اجتماعی راهبردی بوده برای آن که در کمک به نیازمندان و تعیین اهداف مربوط به آندر عرصه حقوق بین الملل رفاه توجه بیش تریشود. نوشتارحاضر در پایان بحث قصد داشته تا با اشاره به برقراری تامین اجتماعی پایدار به موضوع ظرفیت ها و آموزه های عرفانی بپردازد چراکه استقرارعدالت و برقراری رفاه ذهنی مستمندان و جلوگیری از دریوز گی سالخوردگان ویاریگری آنها را بخشی از ماموریت های تاریخی حوزه عرفان اجتماعی درجهان امروز معرفی می نماید.

    کلید واژگان: عرفان اجتماعی, کرامات انسانی, انقلاب جمعیتی, تامین اجتماعی پایدار, اخلاق معیشتی}
    Mohamadmehdi Hoseinmoradi *, Hasan Khosravi, Reza Mousazadeh, Mojtaba Babaii

    Respect for human dignity, especially the elderly and the degradation of their status and the need to help vulnerable groups has led to While social security is one of the vital, main and comprehensive needs of human beings, its value and position in the context of social mysticism discourse and its spiritual validity should be increased. In their research, the authors of the article, using the analytical-descriptive method and using library studies, intend to explain the issue of serving the poor in the framework of mystical and moral understanding. Research findings indicate that the mystical understanding of social security is strategic in order to pay more attention to helping the needy and setting related goals in the field of international welfare law. At the end of the discussion, the present article intends to address the issue of mystical capacities and teachings by referring to the establishment of sustainable social security. Because the establishment of justice and the establishment of mental well-being of the poor and the prevention of the grief of the elderly and their assistance introduces a part of the historical missions in the field of social mysticism in the world today.

    Keywords: Social mysticism, human dignity, demographic revolution, sustainable social security, livelihood ethics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال