به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عزاداری » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عزاداری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین آبادیان
    در دوره قاجار برخی از مفاهیم که شرط لازم فهم سازوکار شیعه امامیه است، تحول یافت و تحول در مفاهیم، نقشی بسیار مؤثر در فرایندهای آتی سیاسی و اجتماعی کشور برجای گذاشت. تحول در مفاهیم، دستاورد دیگری هم داشت که آن هم عمومیت یافتن مناسک و مراسم شیعه در بین توده های مردم بود. این مفاهیم همه از گذشته به ارث رسیده بود، اما با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی ایران، ساختار درونی آنها دچار تحول شد؛ بنابراین مفاهیمی که در این مقاله از آنها یاد شده است، از بدو تاریخ تشیع تا زمان مورد بحث، تداوم یافته، بنا به دلایلی متحول گشته بود. مقاله حاضر برخی از این مفاهیم و نحوه تداوم (Continuation) و تحول (Development) آنها را تشریح کرده است.
    کلید واژگان: اجتهاد, مرجعیت, خمس, ولایت عامه, نیابت عامه, عزاداری}
    Dr. Hosein Abadiyan
    Some of the Shiism's conceptions that are actually the basics in understanding Shiism, were developed in Ghājār era and this development had a great function in the future political and cultural processes. This development has also had another achievement and that was the generalization of Shi‘i religious programmes among the masses and groups of people. These conceptions were all inherited from the past. But due to different geographical places and time, the inner structures of these programmes are changed. The writer of this paper studies the continuation and development of some of these concepts.
  • حسین مفتخری، محسن رنجبر
    واقعه عاشورا به سبب جایگاه ویژه آن در تاریخ اسلام، به‎ویژه تاریخ تشیع، در طول تاریخ مورد عنایت بسیاری از مورخان تاریخ اسلام و مقتل‎نویسان بوده است؛ اما با گذشت زمان و گسترش مراسم عزاداری و سوگواری، به‎ویژه از دوره حاکمیت فراگیر دولت شیعی صفویه، به دلایل گوناگون، برداشت های گوناگونی از این واقعه شده و یا بر برخی از برداشت‎ها تاکید بسیار شده است؛ بر این اساس پژوهش حاضر به مطالعه و جریان‎شناسی تاریخی مهم ترین و مشهورترین قرائت از واقعه عاشورا، یعنی قرائت سوگوارانه و احساسی عاطفی از دوران صفویه تا مشروطه پرداخته و پس از ارائه پیشینه این قرائت، به مهم ترین ویژگی های آن می پردازد. در ادامه، زمینه ها و عوامل ترویج این برداشت، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), عاشورا, تاریخ نگاری, مقاتل, عزاداری, صفویه, روضه الشهدا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال