به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عشق حقیقی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عشق حقیقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • افسانه لاچینانی*، سید مهدی امامی جمعه، محمد بیدهندی
    از ساحت های مغفول حکمت صدرا عشق مجازی نفسانی و نسبت آن با شاکله درونی خانواده است. خانواده و استحکام آن رکن اصلی اخلاق اجتماعی است و مشکلاتش نتایج مخربی در عرصه های مختلف جامعه می گذارد. تحلیل های ملاصدرا در مورد ویژگی ها و لوازم عشق مجازی نگاه ما را به جایگاه رفیع عشق در ساختار خانواده و نقش آن در اخلاق اجتماعی معطوف می سازد. پیامدهای این عشق با تحول در بینش و نگرش همسران و تحت الشعاع قرار دادن مولفه هایی چون محبت، تعهد و صبر، آن ها را در حیطه رفتاری، اخلاقی و معنوی به سمت تعالی پیش می برد. به موازات آن، خشونت و شهوت پرستی و خیانت از میان می رود و نظام تعلیم وتربیت فرزندان ارتقا می یابد که در نهایت سامان یافتن نظام خانواده به پرورش نسلی فرهیخته می انجامد و کامیابی دنیوی و اخروی را در پی دارد و بی تردید جامعه نیز از مطلوبیت آن بهره مند خواهد شد. در این پژوهش به تبیین چگونگی این تحولات در سایه عشق مجازی نفسانی می پردازیم.
    کلید واژگان: ملاصدرا, عشق مجازی نفسانی, خانواده, اخلاق اجتماعی, عشق حقیقی}
    Afsaneh Lachinani *, Mehdi Emami Jome, Mohamad Bidhendi
    One of the neglected areas of Sadra's wisdom is virtual sensual love and its relation to the inner structure of the family. The family and its strength is the main pillar of social ethics and its problems have devastating consequences in various areas of society. Mulla Sadra's analysis of the features and accessories of virtual love draws our attention to the high place of love in the family structure and its role in social ethics. The consequences of this love, by changing the insights and attitudes of spouses and overshadowing components such as love, commitment and patience, lead them to excellence in behavioral, moral and spiritual domains. At the same time, violence, lust and betrayal will disappear, and the system of education of children will be improved, which will eventually lead to the organization of the family system, the upbringing of an educated generation, and worldly and otherworldly success, and society will surely benefit from it. In this research, we explain how these developments take place in the shadow of sensual virtual love.
    Keywords: family system, social ethics, Mulla sadra, practical philosophy}
  • کریم الهی، خلیل بهرامی قصرچمی*، حسین ایزدی

    بحث « رقیقه عشق» که در این مقاله مجال سخن یافته است یکی از موضوعات مهم عرفان وادبیات فارسی را تشکیل می دهد این مقاله به روش توصیفی،تحلیلی از منابع کتابخانه ای و اسنادی، قصددارد به این سوال اساسی پاسخ دهد که معنا و مفهوم عشق از دیدگاه سعدی چیست؟ داده ها حاکی از آن است که مصلح الدین سعدی شیرازی از جمله شاعران حکیم، جهانگرد، فرزانه و فرهیخته و یکی از قله های بلند زبان فارسی است که با زبان فصیح وبلیغ خود و با صراحت و طنز به موضوع عشق پرداخته است.آثار او از نظم و نثر مشحون از طنازی های عاشقانه است. ماهیت عشق سعدی هم روحانی وعرفانی و آسمانی و هم زمینی است. جهان بینی محبانه و نگاه نازنین بینی او باعث شده که کل هستی را زیبا و دوست داشتنی بدانیم. درعین حال سعدی به اقتفای عرفا و شعرای دیگر، عشق رابالاتر از عقل دانسته و یای عقل را در مصاف با عشق سست و لنگان می داند. و به فناشدن عاشق در معشوق می اندیشد. او در پشت پرده زیبایی ها وعشق های مجازی سیمای حقیقی پدیدآورنده آن را مطمح نظر دارد. به طور خلاصه می توان گفت که تفکر سعدی در عشق از افراط و تفریط فاصله دارد و زبان اعتدال و میانه ای را در پیش گرفته است.

    کلید واژگان: سعدی, عشق, عشق حقیقی, عشق مجازی}
    Karim Elahi, Khalil Bahrami Ghasrechami *, Hosein Izadi

    The delicate love discussed in this article is a critical topic in Persian mysticism and literature. This article, via a descriptive research method and the library and documentary research techniques, intends to answer the main question: what does Sa’di mean by love? The data show that Mosleh al-Din Sa’adi Shirazi is one of the poets of scholar, tourist, sage, and philosopher and one of the high peaks of Persian language and literature, who has dealt with the subject of love with his eloquent and flowery language and with frankness and humor. His works of poetry and prose are full of romantic satire. Sa’adi’s love is both spiritual (mystical and heavenly) and earthly. His loving worldview and aesthetic outlook have made us consider the whole universe beautiful and lovable. At the same time, Sa’adi, following other mystics and poets, believes love above reason and considers the reason so weak in front of love. Behind the scenes of virtual beauties and loves, he looks at the real face of their creator. In brief, it can be said that Sa’adi’s thinking in love is far from extremes and has adopted a language of moderation.

    Keywords: Sa’adi, delicate love, Real love, Virtual love}
  • جمال احمدی *

    حمد خانی (1706- 1650)، یکی از شاعران و عارفان بزرگ کرد در کردستان شمالی است. او که به گویش کرمانجی شمالی شعر می سرود آثاری در این زبان آفریده است. از جمله این آثار، منظومه «مم و زین» است. این منظومه که داستان عشق بین «مم» و «زین»، خواهر امیر «بوتان» است با بدخواهی ها و سعایت های بکر، شریر داستان، به تراژدی ختم می شود و آنها نمی توانند در این دنیا به وصال هم برسند اما عشق و دلدادگی آنها، پلی به سوی حقیقت می شود. در این پژوهش، که به روش تحلیلی- توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده، نویسنده قصد دارد ضمن معرفی اثر، به مساله عشق در منظومه «مم و زین» بپردازد. نتیجه ای که از این پژوهش گرفته می شود این است که خانی عشق مجازی را پذیرفته و آن را پلی برای رسیدن به عشق حقیقی می داند. به علاوه منظومه «مم و زین» تبلور اندیشه ها و تجربیات عاشقانه او نیز هست. همچنین این منظومه، مصداق بسیار مناسبی برای عبارت مشهور«المجاز قنطره الحقیقه» است.

    کلید واژگان: احمد خانی, مم و زین, عشق مجازی, عشق حقیقی}
    Jamal Ahmadi*

    Ahmad Khani (1706-1650) is a great Kurdish poet and mystic in northern Kurdistan. Poetry in the North Kurmanji dialect, he has created works in this language. Among these works is the poem "Mam and Zin". This poem, which is the love story between "Mam" and "Zin", the sister of Amir "Bhutan", ends in tragedy with the malice and evil efforts of Bakr, the villain of the story, and they cannot be connected in this world; But their love and affection become a bridge to the truth. In this research, which is done in an analytical-descriptive way using library resources, the author intends to introduce the work and address the issue of love in the poem "Mam and Zin". The conclusion of this study is that Khani accepts virtual love and considers it a bridge to true love. In addition, the poem "Mam and Zin" is a crystallization of his romantic thoughts and experiences. Also, this poem is a very good example for the famous phrase "Al-Majaz Qantra Al-Haqiqa".

    Keywords: Ahmad Khani, Mam, Zin, Virtual love, True Love}
  • یدالله بهمنی مطلق *، ملاحت نجفی عرب
    حزین لاهیجی به قولی آخرین چهره پرفروغ سبک هندی است که بین عصر صفوی و افشاری می زیسته و نماینده شاخص ادبیات فارسی و جهان بینی عرفانی در روزگار پر آشوب قرن دوازدهم هجری قمری است. با این که در علوم مختلف درخشیده، اما در شاعری، عارفی از مکتب عشق و پیرو مولانا جلال الدین بلخی است. موضوع عشق به عنوان جوهره اصلی ادبیات عرفانی و غنایی نوعی از انواع ادبی را در بر دارد که حزین یکی از حلقه های آن در عصر حساسی از تاریخ ایران و حتی هند به شمار می آید. او درباره عشق غزلیاتی خواندنی دارد که در مواردی به طور ابتکاری چهره ها و جلوه هایی از عشق را تفسیر می کند و در آن ها به بیان ویژگی های عشق و دیدگاه های خود در باب آن و ارتباط عشق با دیگر پدیده های معنوی می پردازد. از مهمترین ویژگی هایی که برای عشق بر می شمارد دردآفرینی، ازلی بودن، آمدنی بودن و مشکل گشایی آن است. حزین علاوه بر بیان دیدگاه خود در باب عشق حقیقی و مجازی به بیان ارتباط عشق با بسیاری از امور معنوی چون اخلاق، غیرت، تغافل، تجلی، جذبه و... می پردازد که از طریق مطالعه آن ها می توان به جهان بینی خاص وی دست یافت.
    کلید واژگان: حزین لاهیجی, ادبیات عرفانی, عشق حقیقی, عشق مجازی, ویژگی های عشق}
  • قاسم دلدار، محمد مهدی گرجیان
    از دیدگاه عارفان مسلمان حقیقت عشق، غیرقابل تعریف است، یافتنی است نه دانستنی. معنای شزح اللفظی آن عبارت است از: محبت مفرطه و منشا عشق ریشه در ابعاد گوناگون وجودی انسان دارد. بالاترین مرتبه آن، عشق حقیقی است که شامل عشق به خداوند و اسماء و صفات اوست. عشق به ماسوی الله با انواع مختلف آن، عشق مجازی است. مهم ترین آنها، نفسانی و حیوانی است. عشق نفسانی، عشقی است که مختص انسان است و ریشه آن ملائمت نفسانی بین عاشق و معشوق است و مقتضای فطرت جمالگرای انسانی است. این عشق، اگر شائبه و ریبه حیوانیت نداشته باشد و پاک بماند، می تواند پلی به سوی حقیقت باشد. در روایات اسلامی، نشانه هایی بر تایید این عشق پاک و عفیف وجود دارد. عشق شهوانی و حیوانی، حقیقتا عشق نیست، هیجان شهوت است و ریشه در بعد جسمانی و حیوانی انسان دارد. بسیار فناپذیر و از بین برنده ارزش های وجودی انسان است و موجب زمین گیری وی در حرکت تکاملی اش می شود. البته ابتلا به همین عشق هم اگر اختیاری نبود و انسان ناخواسته در آن گرفتار آمد، به تایید دین به شرط کتمان و عفت موجبات نجات انسان را فراهم می آورد.
    کلید واژگان: عشق مجازی, عشق حقیقی, زیبایی, عشق حیوانی, عشق نفسانی}
    Ghasem Deldar, Mohammad Mahdi Gorjian
    Muslim gnostics maintain that the reality of love is indefinable, it is obtainable not something which is known. Literally, it means excessive love and has its roots in the various dimensions of human existence. Its highest level is genuine love, which is represented in the love of God and His Names and Attributes. Love of anything other than God in its different kinds is a metaphorical love. Spiritual and erotic loves are the main kind of love. Spiritual love is a love which is characteristic of man and has its roots in the mutual understanding between the lover and the beloved and the urgent need of man’s esthetic nature. If this kind of love has no suspicion of animality and is pure, it can be a bridge which leads the truth. There are indications in Islamic narrations which confirm this pure and chaste love. Erotic and brutish love is not a true love; rather, it is a surge of passion which has its roots in the carnal dimensions of man. It is perishable and a serious menace to the values of man’s existence, and hinders him/her from seeking perfection. Naturally, incase such love though it is out of one’s choice or one cannot help being with entangled in it is approved religion and observes reservation and chastity it will lead to man’s salvation.
    Keywords: metaphorical love, genuine love, beauty, erotic love, spiritual love}
  • وحید پاشایی
    «عشق» از سنخ گرایش و کشش و به معنای «دوستی شدید» است و بر حقیقی و مجازی قسمت می شود. اما «عقل» ودیعه ای الهی در نفس است که روشن گری و حساب گری کرده، سنخی گرایشی ندارد و محصولات آن گاهی در حوزه «هست و نیست» (عقل نظری) و گاهی در حوزه «باید و نباید» (عقل عملی) طبقه بندی می شود. عقل عملی دارای مراتبی است که شامل عقل مصلحت اندیش (حساب گر) به عنوان مدبر امور زندگی و عقل ایمانی است. عقل ایمانی هم به متعارف و برین (قدسی) تقسیم می شود. بر اساس عقول سه گانه، سه نوع شخصیت در انسان ها شکل می گیرد که عبارت است از: زیستی و حیوانی، عقلانی، و ربانی. با توجه به معانی «عقل» و «عشق» و شکل گیری شخصیت ها، حالات مختلفی در مصاف عقل و عشق پدید می آید که در بهترین حالت ها اگر مراد از عشق، نوع حقیقی آن و از عقل، عقل برین (قدسی) باشد، هیچ منافاتی در این رابطه وجود ندارد و انسان عاشق در حقیقت، به مقام انسان عاقل دست یافته و حرکت عاشقانه او عاقلانه ترین حرکت است. قیام امام حسین علیه السلام نیز حرکتی بر اساس عقل برین و عشق حقیقی بود که از سوی شخصیتی ربانی و متعالی صورت پذیرفت. مقاله حاضر به روش تحلیلی – توصیفی به ا این موضوع می پردازد.
    کلید واژگان: عقل, عشق, قیام امام حسین علیه السلام, عقل برین, عشق حقیقی, عقل حسابگر, عقل متعارف}
    Vahid Pashaee
    "Love" which is a kind of tendency and attraction and means “strong friendship” is divided into kinds: genuine and false. As for, "intellect", it is deposited in the soul by God to enlighten and estimate and it is not a kind of tendency, and its outcomes sometimes comes under the heading of "is and is not" (theoretical intellect) and sometimes under the heading of "ought and ought not" (practical intellect). Practical intellect has different levels including expedient intellect (calculator), which acts as the manager of life and intellect of faith which is in turn divided into conventional and superior (divine) intellect. According to the triple minds, three types of personality are developed in man, which are as follows: animal, biological, rational and divine. Given the definitions of "intellect" and "love", and development of the types of personality, the encounter between intellect and love culminates in different state, and in the best states. if love is genuine and intellect is divine, there will be no contradiction in this relationship and the lover will, in fact, be a rational person, and his/her love will be a most rational acts. The same is true of Imam Hussein’s uprising which is a movement based on superior intellect and genuine love led by an impeccable divine character.
    Keywords: intellect, love, Imam Hussein's uprising, superior intellect, genuine love, calculating intellect, conventional intellect}
  • شهریار حسن زاده*، محمدرضا شادمنامن، لطفعلی بی غم علی بابالو
    عشق از مهم ترین مسائل بنیادین تصوف و عرفان اسلامی است، به گونه ای که نمی توان بدون آن به حوزه عرفان و تصوف و مفاهیم اساسی آن وارد شد. در تعریف عشق سخنان زیادی بیان کرده اند و هر کس به اقتضای درک و فهم خود از عشق و عاشقی سخن گفته است. از طرفی تعدادی از شاعران و نویسندگان، حکیمان و فیلسوفان نیز دریافت و برداشتی از عشق ارائه کرده اند، که هر کدام در کلیت خود و در مقایسه با هم جنبه هایی از عشق را به تصویر کشیده اند. در این میان روزبهان بقلی معروف به «شیخ شطاح» و «شطاح فارس» و سرسلسله روزبهانیان، در عرصه عرفان و ادب فارسی نیز به تعریف و توصیف عشق پرداخته است که دیدگاه او متناسب با مقصود مورد نظر خود و بیان تجربیات عرفانی، مفاهیم اخلاقی، موضوعات مختلف حکمی و تعلیمی و در نهایت برای بیان رموز عشق و شور و شوق عاشقانه قابل تامل و بررسی است. در پژوهش حاضر خلاصه ای از دیدگاه های شیخ شطاح در خصوص عشق و انواع آن، توصیف، تعریف و در کل جایگاه عشق در چارچوب فکری آنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عشق, عرفان, روزبهان, عشق حقیقی, عشق مجازی}
    Shahriyar Hasanzadeh*, Mohammadreza Shadmanamen, Lotfali Bigham Alibabaloo
    Love is one of the main subjects of Islamic mysticism and theosophy, in a way that we cannot enter to these areas without love. There are many definitions for love, and everyone defines it from his point of view and with regard to their capacity. Moreover some poets, authors, scientists, and philosophers have presented their perception of love, each of which in its universality and in comparison to each other has portrait different aspects of love. In this regard Roozbahan Begholi, known as “Sheikh of Shattah” and “Shattah of Fars” and the head of all Roozbahans, has also defined love from the viewpoint of Persian literature and mysticism; and his viewpoint is related to his purpose and is proportionate to express his mystical experiences, ethical concepts, different didactic issues, and finally to express secrets of love and its delight. At the present research we present summary of viewpoints related to sheikh of Shattah about love and its kinds, description, definition, and generally the position of love, then we study and analyze it.
    Keywords: love, mysticism, Roozbahan, real love, figurative love}
  • امیدوار مالملی
    در تحقیقی که پیش رو دارید سخن در باب عشق از زبان احمد غزالی عارف قرن ششم هجری است. می دانیم یکی از اصول عرفانی، سخن گفتن از عشق است و این پدیده در ادبیات منظوم و منثور فارسی خمیر مایه حیات و پویایی است و از قرن پنجم هجری به آن پرداخته شده است. عشق به عنوان چاشنی کلام گویندگان شاه بیت حیات بشری را خلق کرده است و از آنجا که اساس حیات اجتماعی بشر بر عشق و محبت نهاده شده است، عرفا و متصوفه بر آن شده اند که عینیات موجود را در ذهن تصویر و ترسیم کنند و حرف دل مردم زمان خود را بازگو نمایند.
    از این رو در بین جلوه های پر فروغ ادبیات فارسی پرتو حیات بخش ادب صوفیانه و تعلیمی دارای ارزش و اعتباری والاست و اوج و شکوفایی آن از قرن پنجم تا قرن هشتم هجری است. دوره ای که علی رغم سلطه اقوام مهاجم به کشور ایران مصادف است با گسترش تعلیمات ارشادی و اصلاحی دگراندیشان و نام آوران پر آوازه ای چون سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، اوحدی مراغه ای، مولانا جلال الدین محمد بلخی، حافظ و سلطان ولد در حوزه ادبیات منظوم عرفانی، ابن سینا، احمد غزالی، سیف الدین باخرزی، فخرالدین عراقی، عزیز نسفی، شاه نعمت الله ولی،نورالدین عبدالرحمن جامی و دیگران در حوزه ادبیات منثور عرفانی.
    پیام های امید بخش و تعالیم رهایی بخش آنان بود که بر پایه عشق و محبت هستی و موجودیت آنان و سرزمینشان را فریاد می زده است.
    غزالی که می دانست کمیت عقل در جولان با عشق لنگ می ماند و طریق سیر و سلوک با بال عشق پیمودنی است و با جلوه های عشق می توان به سرمنزل مقصود رسید و زبان رمزها و رازها زبان حال است، رساله «سوانح فی العشق» را در موضوع «عشق» و با زبانی فصیح و بیانی روشن نگاشته و اندیشمند و محقق برجسته، ایرج افشار نیز آن را تصحیح فرموده است و آنچه در پی می آید قطرات ریزی است از دریای عشق عارفاه عارف وارسته، احمد غزالی.
    کلید واژگان: عشق, عاشق, معشوق, عرفان, احمد غزالی, عشق حقیقی, عشق مجازی, محبت}
    Omidvar Malamli
    What follows in the research the main focus is on love as explained by Ahmad Qazali, the mystic of 6th century A.H. As you know, one of the principles of mysticism is takling about love, and this phenomenon is the building block of life and dynamism in the poetic and prose Farsi literature that has dealt with it since 5th century A.H.Love as the spice of conversationalists has created the golden poem of human living. And since the basis of social life of human being is on love and affection, mystics and Sufis were determined to visualize the available objectivities in the mind and restate the untold intentions of people.Thus, among the shiny aspects of Farsi literature, the life making light of Sophistic and pedantic literature is of high value and validiy that the climax of its flowering refers to 5th and 6th A.H., the period in which despite the domination of invading countries, it has coincided with the expansion of guiding and reforming trainings as well as well-known intellectuals such as Sanaee Qaznavi, Attar Neishbouri, Owhadi Maraqayee, Mowlana Jalaledding Mohammad Balkhi, Hafiz, and Soltan Valad in the field of mystical poetic literature, and Ibn Sina, Aflatoon, Ahmad Qazali, Sayfeddin Bakharzi, Fakhreddin Iraqi, Aziz Nasfi, Shah Nematollah Vali, Noureddin Abdorrahman Jami, and others in the field of mystical prose literature.Their encouraging messages and liberating lessons involved their entity and existence and their homeland based on love and affection.Qazali, who knew that the quantity of wisdom is overridden by love, and mystical journey is possible through the wigns of love, and that through love manifests on can reach God, and that secret language is the sensation one, wrote a treaise titled Savaneh fel eshq revolving around love and in an eloquent descriptive language, that the outstanding researcher and intellect Mr. Iraj Afshar has rectified it. What follows is some tiny drops out of the mystical sea of love by Ahmed Qazali.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال