به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم و عقل » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علم و عقل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا رحمانی *
    آنچه ورای وجود و برتر از آن و مقدم بر همه چیز است و در فراسوی همه هستی- اعم از حقیقی، واسطه و ظاهری- است قابل شناخت حصولی و شناسایی برهانی توسط ذهن آدمی نیست، به این معنا که ذهن و عقل آدمی هرگز نخواهد توانست به حقیقت و کنه ذات مطلق و بسیط و فوق مالایتناهی ذات واحد نخستین که فوق هستی است پی ببرد، به عبارت دیگر ذات فوق هستی با علم حصولی و براهین عقلی و قیاسات منطقی معلوم ذهن و عقل آدمی نخواهد شد، زیرا چیزی که برتر از وجود و در فراسوی هستی و مقدم بر همه چیز و فوق مالایتناهی است بالضروره برتر از شناخت و در فراسوی شناسایی قرار دارد، یعنی از ذهن و شناخت حصولی و معرفت برهانی می گریزد. فقط هستی و وجود است که می تواند موضوع و متعلق شناسایی و معرفت آدمی قرار گیرد و ذات واحد نخستین به دلیل آن که فراسوی هستی و برتر از وجود است مبرا از معرفت اکتسابی و منزه از شناسایی حصولی است. پس شناخت و شناسایی در قلمرو ذات شیء مرکب یعنی هستی اعم از واحد کثر یعنی عقل کلی، واحد و کثیر یعنی روح کلی و کثیر محض یعنی محسوسات است نه در ذاتی که بسیط محض بل بسیط الحقیقه و فوق مالایتناهی است.
    کلید واژگان: کشف و شهود, نور, زهد, مطلق, شناخت, هستی, فوق هستی, بسیط, علم, عقل, محسوسات, معقولات}
    Gholamreza Rahmani *
    What is beyond existence, and superior to everything, and beyond all Being - Whether the true, the intermediate, and the apparent - is not recognizable by the acquired knowledge and the argumentative identification of the human mind, In the sense that the mind and the wisdom of man will never be able to acquire or understand the truth, and the essence of the absolute and supernatural nature of the first unit that is above being. In other words, the essence beyond being is not acquired by the knowledge and the logical analogies of human reason. It is only the being that can be the subject of the knowledge of mankind and the essence of the first unit, due to being beyond being and superior to being or existence, is free from the acquired knowledge. Therefore, knowledge is in the realm of the essence of the compound object, rather than in the essence of what is purely extensive or truthful and beyond the infinite
    Keywords: Intuition, light, asceticism, absoluteness, cognition, existence, metaphysics, extensiveness, knowledge, wisdom, sensations, rationalities}
  • فاطمه سلطانی*، زهرا مقدادی، سیدرضی موسوی گیلانی
    مقاله ی حاضر کوششی است در جهت بازشناسی مفهوم منجی در سینمای آخرالزمانی هالیوود و چیستی و چگونگی پیداش آن با توجه به وجود پیش زمینه های ذهنی انسان رشد یافته در زیست جهان فرهنگ غرب. زیست جهانی که از دو منبع معرفتی _ عقیدتی الهیات مسیحی و ویژگی های ذاتی دنیای مدرنیسم هویت یافته است. ایده منجی در سینمای هالیوود ریشه در مبانی اعتقادی مسیحیت دارد؛ بر این اساس در آخرالزمانی که الهیات مسیحی به تصویر کشیده است برای زمین و مردمانش فرجامی سخت و بحرانی رقم خورده که در ارتباط با آن منجی آسمانی برای نجات زمین ظهور خواهد کرد. اما نکته مهم آنکه در نیم قرن اخیر هویت این منجی مسیحایی تقدس زدایی شده و به منجی سکولار تغییر ماهیت داده است. روند این تحول معناشناسانه از منجی آسمانی به منجی سکولار (گاه ضد دینی و گاه عرفی) از مفاهیم دنیای مدرن همچون: خردگرایی (راسیونالیسم)، انسان گرایی (اومانیسم)، علم گرایی (ساینتیسم)، سکولاریسم و تفردگرایی برخاسته است.
    بدین ترتیب صنعت سینما به عنوان محصول دنیای مدرن نه به لحاظ تکنیک و ساختار صرف؛ بلکه به جهت داستان پردازی، قهرمان سازی و ارائه ی منجی انسانی خداگونه، اما فارغ از دین و دیانت کاملا مدرنیستی و سکولاریته است. بدین ترتیب سینمای هالیوود در کنار تصویر فرجام نهایی زمین و منجی آسمانی برگرفته از کتب مقدس، تصویر منجی زمینی سهل الوصول، عینی، واقعی و همگرا با دنیای مدرن را به صورت همه جانبه و بسیار پررنگ تر به مخاطبان خود عرضه می کند. این نوشتار به شیوه تحلیلی _ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نگاشته شده است.
    کلید واژگان: آخرالزمان, منجی سکولار, سینمای هالیوود, الهیات مسیحی, مدرنیسم, علم و عقل}
    Fatemeh Soltani*, Zahra Meghdad, Dr. Seyed Razi Mousavi Gilani
    This paper investigates how and why of the secular Savior in Apocalyptic Hollywood Cinema according to human conceptions based on westernized world environment from two sources; the ideological identity of Christian theology and the essential characteristics of modern world.
    The idea of the savior in Hollywood is rooted in the foundations of Christian belief, and it is depicted based on the basis of apocalyptic Christian theology. It depicts a hard fate for the land and its people and marked critical in connection with the divine savior will emerge to save the earth.
    But the important thing is that in the last half century messianic savior de-sacralizing identity and secular savior has changed. This semantic evolution of the celestial savior is transformed to secular saviour (sometimes anti-religious and secular trends) and is rooted in the thinking of the modern world such as rationality (rationalism), humanism, scientism, secularism and individualism.
    Thus, the film industry provides a quite modern secular image as a product of the modern world, not only in terms of technique and structure, but also in storytelling, and provide the image of the savior of humanity as a godlike hero, but regardless of any religion and religiosity.
    Keywords: Apocalypse, Secular savior, Hollywood, Theology, Modernism, Science, reason}
  • حیدر بیاتی*
    بر خلاف ادبیات متعارف، اجماع نه تنها در فقه کاربرد دارد، بلکه از نظر متکلمان، یکی از ابزار های مهم استنباطات کلامی به شمار می رود. از جمله این متکلمان سید مرتضی می باشد. او توانست با پی ریزی اساسی و محکم برای اندیشه کلامی خود، از اجماع در بنای فکر کلامی خود بهره ببرد. به نظر او، اجماع ابزاری علمی - یقینی است که می تواند کاشف از قول امام معصوم باشد. اعتماد او به اجماع در بحث های کلامی سبب فاصله گرفتن وی از معتزله در بسیاری از مسائل کلامی شد. تلاش نگارنده بر این است که تبیینی از ماهیت اجماع، خصوصیات مختلف آن و اهمیت آن در اندیشه کلامی سید مرتضی ارائه دهد.
    کلید واژگان: سید مرتضی, اجماع, خبر متواتر, علم, عقل, معتزله}
    Heidar Bayati*
    Contrary to the usual literature, consensus not only applies to the Islamic jurisprudence (Fiqh), but also counts as one of the most important devices for theological inferences from the viewpoint of the theologians. Among these theologians is Sayyid Murtaza who—with a foundational establishment for his theological thought—could employ consensus in his theological foundations. In his view, consensus is a certain, knowledge-giving device that can discover the ideas of Imams. His reliance on consensus in the theological issues distanced him away from Mutazilis in many theological issues. This paper tries to explain the nature of consensus, its different features and its significance in the theological thoughts of Sayyid Murtaza.
    Keywords: Sayyid Murtaza, consensus, oft, quoted narrations (Mutawatir), knowledge, intellect, Mutazilis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال