به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "غزل" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «غزل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرح صفری نیا، ناهیده گندمی کال *، احمد حسنی رنجبر

    دیوان عطار نیشابوری عارف و شاعر بزرگ ایرانی، همواره موردتوجه دوستداران شعر و ادب بوده و بسیاری از ناقدان و پژوهشگران به بررسی و تحقیق پیرامون این اثر پرداخته اند و مترجمانی از کشورهای اروپایی و عرب نیز به آن روی آورده اند. ظرافت هایی در معنی و مفهوم اشعار این شاعر فارسی زبان نهفته است که در برخی موارد، زمینه ساز ارائه دیدگاه هایی شده است؛ بنابراین تاثیر شعر او به ایران و ادب فارسی محدودنمی شود. دیرزمانی است که اشعار وی، توجه دانشمندان و صاحب نظران آن سوی مرزها، از جمله، جهان عرب را به خود جلب نموده و به دنبال آن، آثار ایشان چندین بار به زبان های مختلف از جمله زبان عربی برگردانده شده است و بررسی و نقد این ترجمه ها ضروری به نظرمی رسد. پژوهش حاضر در پی آن است تا با تکیه بر روش توصیفی - تحلیلی، ترجمه غزلیات عرفانی دیوان عطار را به زبان عربی مورد بررسی و واکاوی قرارداده و با مقایسه متن اصلی با ترجمه علی عباس زلیخه به بیان مسائلی چون اشتباه در فهم، حذف و معادل گزینی نامناسب بپردازد تا از این رهگذر برای مخاطب روشن شود که بار معنایی واژگان و تعابیر به زبان مقصد چگونه منتقل شده و برگردان مترجم از عهده انتقال مفاهیم به خواننده برآمده یا با نارسایی همراه است؟

    کلید واژگان: عطار, ترجمه, غزل, عرفان, علی عباس زلیخه, عشق
    Farah Safarinia, Nahideh Gandomikal*, Ahmad Hasani Ranjbar

    Divan of Attar Nishabouri, a mystic and a great Iranian poet, has always been of interest to lovers of poetry and literature, and many critics and researchers have studied and researched this work, and translators from European and Arab countries have also turned to it. There are subtleties in the meaning and meaning of this Persian poet's poems, which in some cases have become the basis for presenting views; Therefore, the influence of his poetry is not limited to Iran and Persian literature. For a long time, his poems have attracted the attention of scholars and experts across the borders, including the Arab world, and following that, his works have been translated several times into different languages, including Arabic, and the review and criticism of these translations is necessary to It seems The present study seeks to analyze and analyze the translation of Attar's mystical lyrics in Arabic based on the descriptive-analytical method, and by comparing the original text with the translation of Ali Abbas Zelikheh, to express issues such as mistakes in understanding, omissions and The equivalent should be chosen inappropriately so that it becomes clear to the audience that the meaning of the words and expressions is transferred to the target language, and is the translation of the translator responsible for conveying concepts to the reader or not

    Keywords: Attar, Translation, Sonnet, Mysticism, Ali Abbas Zelikheh, Love
  • اقدس جهانگیری، علی اکبر افراسیاب پور*، فرج الله براتی، مریم بختیار

    امام خمینی ، قایل به پوشیده بودن مفهوم عشق به اقتضای پوشیدگی ذات الهی است. وی از سویی بر این عقیده است که عالم هستی همگی سایه حضرت محبوبند حتی عشق جبلی و فطری نیز متعلق به محبوب است و از سویی دیگر آن محبوب مطلق را در نهایت خفا وصف کرده است، تا جایی که حتی به کاربردن واژگان غیب باطن را نیز در باب ذات الهی از سر ناچار و اضطرار می داند. زبان غزل و مطلع های شورانگیز و مضامین عاشقانه و عبارات بی پروا، مجالی برای درس و بحث عرفان نمی گذارد و اگر اثری و ثمری از عرفان هست، لب و عصاره آن است که چون حلقه بر در عشق، سر می کوبد و حاجت می گوید. وصل عبارت است از وحدت حقیقت، چون سر به حق متصل گشت جز حق نبیند و نفس را از خود به طوری غایب گرداند که از کس خبر ندارد. امام با همه عظمتی که برای ارباب عرفان قایل است، ولی شخصیت عرفانی او از همه آنان ممتاز است.  حضرت امام (ره) در آثار عرفانی خود به مقام وصل با موضوعات مختلف اشاره کرده است. امام معتقد است که چشم پوشی از لذت های دنیوی نه تنها حجاب های ظلمانی را کنارمی زند بلکه پرده های نور را یکی پس از دیگری از میان برمی دارد. روحیه ملامت گری در مکتب عرفانی امام در شعرشان مشهود است. همچنین غزل هایشان در کلام و محتوا متناقض نماست.

    کلید واژگان: عشق, عرفان, شعر امام خمینی (ره), غزل, مضامین عاشقانه, عشق جبلی و فطری
    Aghdas Jahangiri, AliAkbar Afrasiabpour *, Farajollah Barati, Maryam Bakhtyar

    Imam Khomeini believes that the concept of love is covered by the necessity of covering the divine essence. On the one hand, he believes that the universe is all the shadow of the beloved, even the love of the mountain and nature belongs to the beloved, and on the other hand, he has described the absolute beloved in secret, to the extent that even the use of the words of the unseen is inward. He also knows about the divine nature from necessity and urgency. The language of lyricism and joyful information and romantic themes and reckless expressions do not leave room for mysticism to study and discuss, and if there is a trace and fruit of mysticism, it is its lip and essence, which knocks on the door of love like a ring and says need. Innovation in this research is mystical love in Imam Khomeini's poems, which has not been done in any research so far

    Keywords: : love, mysticism, Imam Khomeini's poem, sonnet, romantic themes, natural love
  • مهدی محبتی، حامد شکوفگی*

    پژوهش درباره توانش قالب های غیرمثنوی در قصه گویی عرفانی، معمولا به دلیل انبوه روایت های مثنوی مورد غفلت قرار گرفته است. غزل، یکی از قالب های شعری، که در بیان عواطف و احساسات درونی به کار گرفته می شود، به دلیل برخورداری از زبانی غیرارجاعی، شرح رخدادهای رمزی و روایت دیدار با معشوق در فضایی نمادین را به خوبی بازنمایی می کند. شعرای عرفانی از این ظرفیت غزل برای بازنمایی تجارب عرفانی خود بهره گرفته اند و فرم غزل روایی در نتیجه توجه به این ظرفیت غزل در ادبیات فارسی شکل گرفته است. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی، به جایگاه عراقی و کمیت و کیفیت غزل روایی او در بین سایر شعرای عارف زبان فارسی می پردازد و نشان می دهد عراقی (متوفی 688ق) از این لحاظ (سرایش غزل روایی؛ 88/6 درصد نسبت به کل غزلیاتش) پس از عطار (11/7 درصد) در جایگاه دوم و پیش از مولانا (84/2 درصد) و سنایی (18/3 درصد) قرار دارد. و در 21 غزل از 305 غزل دیوانش، شرح تجارب شهودی خود را به شکلی نمادین ارایه کرده است که در آن ها عناصر غزل و روایت در نگاهی ساختارمند به بیان کلیت تجربه عرفانی او می پردازند. شخصیت های اصلی این غزل ها عاشق (عارف)، معشوق (معبود)، پیر و راهنما و در مواردی اهل خرابات هستند. با توجه به بیان مشاهدات از زبان عارف، بیشتر روایت این غزل ها به شیوه اول شخص، دو غزل با شیوه دوم شخص و سه غزل دیگر به طریق سوم شخص بیان شده است. این غزلیات روایی در بیشتر موارد مبتنی بر کنش هستند و تنها در نه غزل، گفت وگو بین شخصیت ها رخ داده است.

    کلید واژگان: روایت, غزل, تجربه عرفانی, رمز, عراقی
  • اسماعیل آذر*

    شمس مغربی شاعر قرن هشتم و اوایل قرن نهم، شاعری است صوفی مسلک با کشش و تمایل به ساحت عرفان اسلامی. سبک او در ژرف ساخت متاثر از سنائی غزنوی و عطار است. او تحت تاثیر مکاتبی چون پانته ایسم، بودائیسم، مسیحیت و وحدت وجود قرار گرفته و از شخصیت هایی مانند ابن عربی بهره برده است. همین تاثیرها یکی از عمده ترین ویژگی های سبکی او را رقم می زند. غزل های عارفانه شمس مغربی از نظر نقد ساختاری یک دست و یک پارچه است. میان بیت های غزل، مفهومی فراگیر وجود دارد به گونه ای که ارتباط و همبستگی های معنادار در غزل های عارفانه او مشهود است. زبان مغربی در پاره ای از قافیه ها متکلف و در سطح غزل آمیختگی فراوان با واژه های عربی و گاه ترکیب های نامانوس دارد. از نظر فکری مغربی متمایل به عرفان ابن عربی و از نظر هنر شاعری می توان او را میان سنائی و عطار دانست. ویژگی های دیگر سبکی او کاربرد واژه هائی است که مبین ذوق صوفیگری و عارفانه شاعر است مانند: تجلی، آینه، خورشید، فنا و... از دیگر ویژگی های سبکی او، عبور از تصوف زاهدانه به سوی عرفان عاشقانه است.

    کلید واژگان: سبک, غزل, تصوف, عرفان, شعر
    Amir Ismail Azar *

    Shams-e-Maghrebi, the eighth and the early ninth century poet, is a real Sufi with a tendency towards Islamic Mysticism. He is inspired by Ibn Arabi and some other schools such as Pantheism, Buddhism and Christianity which make up his style. In ode (Qazals) he appears as a mystical character. In terms of structure and meaning his odes are of an absolute form and of a logical unity. The words and idioms which are utilized in the poems are sometimes difficult to understand. The use of Arabic words is considered to be of a high number. The Meditation of the poet seems to be something between Sanaee and Attar. Throughout his Divan, he has denoted many Sufi idioms as: mirror, morality, appearance, union with God and so on. The idioms show his willing towards Sufi approach, although he is an Aref as well.

    Keywords: Style, Ode (Qazal) Sufism, Mysticism, Poem
  • فاطمه آگاه، احمدرضا یلمه ها*، مریم محمودی

    وفای فراهانی از جمله شاعران سده دوازدهم است که آثار متعددی از خود به جا گذاشته است. یکی از آثار ناشناخته او دیوان اوست که مشتمل بر مضامین گوناگون حکمی، عرفانی، تعلیمی و اخلاقی است. بررسی دیوان این شاعر نشان می دهد که این شاعر توجه ویژه ای به شاعران سنتی ادب فارسی داشته است و از بین شاعران گذشته بیشترین اثرپذیری را از سعدی داشته است. آشنایی او با مضامین و اشارات عرفانی همانند آشنایی سعدی است که با مضامین، درون مایه ها و تعالیم عرفانی انس و الفت داشته است؛ هرچند نمی توان سعدی را یک شاعر عارف به حساب آورد. عشق به عنوان پررنگ ترین مضمون عرفانی در دیوان وفای فراهانی با جلوه های عاشقانه و معشوقانه بروز و نمود داشته است. این پژوهش بر آن است تا به اثرپذیری ها، نمونه ها و گونه های مختلف این اشارات در دیوان وفای فراهانی، شاعر ناشناخته دوره بازگشت اشاره کند.

    کلید واژگان: وفای فراهانی, شعر کلاسیک, سعدی, غزل, عشق, مضامین عرفانی
    Fatemeh Aga, Ahmadreza Yalameha, Maryam Mahmoudi

    Vafaye Farahani is one of the poets of the twelfth century, who has left many works. One of his unfamiliar works is his Divan, which includes various aspects of advisory, mystical, educational, and moral themes. The examination of this poet’s Divan shows that he has paid special attention to the traditional poets of Persian literature and had been most impressed by Saadi's poets. His acquaintance with mystical themes and indications is like Sa’di's acquaintance with mystical contents, themes, and teachings. However, Sa'di cannot be considered a mystic poet. Love has emerged as the most striking mystical theme in the Divan of Vafaye Farahani with loving and romantic appearances. This research seeks to highlight the effectiveness, samples and various types of these indications in the Divan of Vafaye Farahani, an unknown poet of the return period.

    Keywords: Vafaye Farahani, classical poetry, sa’di, sonnet, love, mystical themes
  • هدایت نقوی، مهدی ماحوزی *، شهین اوجاق علی زاده

    سعدی از شاعران بزرگ و طراز اول ادب ایرانی است که بر اندیشه و کلام بسیای از شاعران تاثیرگذار بوده است. دلبستگی شهریار به شاعران سبک عراقی به خصوص سعدی موجب شده است وی در غزل سرایی از مضامین شعرا بهره مند شود. بررسی تاثیرپذیری از شعر شاعران، از جذاب ترین مقوله های نقد ادبی است. هدف از این پژوهش بررسی مضامین عرفانی به کار رفته در غزلیات سعدی و شهریار مقایسه و تطبیق آن هاست. عناصر و مضامین مشترک و فراوان در غزلیات این دو شاعر دیده می شود و غزلیات شهریار از رهگذر تاثیرپذیری از غزلیات سعدی با توجه به رویکرد تطبیقی قابل مطالعه است.

    کلید واژگان: سعدی, شهریار, غزل, عرفان, تاثیر پذیری
    Hedayat Naghavi, Mehdi Mahoozi, Shahin Ojaghalizade

    Sa'di is one of the great poets and first class of Iranian literature who has influenced many poets' ideas and words. The attachment of Shahriar to Iraqi style poets, in particular Saadi, has led him to gaze at poetry themes. The impact of poetry poetry is one of the most attractive categories of literary criticism. The purpose of this research is to compare the mystical themes used in the Saadi and Shihryan dialects. The elements and themes are common in the sonnets of these two poets, and Shahriyan Gholzaliyah can be studied through the influence of Saadi's sonnets, according to the comparative approach.

    Keywords: Sa'adi, Shahriar, Ghazal, Sufism, Impact
  • عبدالله مرادی، مظاهر نیکخواه *، حسین خسروی
    امیرهوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) شاعری است دارای سبک ویژه و مختص به خویش. او با توجه به ذوق سرشار و استعداد و نبوغ شاعرانه اش چیزی بیشتر و بالاتر از آن چه را می طلبد که در جامعه موجود است. از نظر فکری، شاعری اندیشه گرا است که تلفیقی از درون گرایی و برون گرایی را در اندیشه اش می پروراند و آن گاه که از نابسامانی های جامعه بیرون رنج می برد به درون گرایی یا به عبارتی به شعرهای درونی می گراید. ابتهاج در غزلیاتش در عین هنجار گریزی و سنت شکنی، رگه هایی از عرفان را دخیل می سازد. با همه اصالت و نجابت و سنت ایرانی بودن، اشعاروی رنگ و بوی تجدد، مرزشکنی و تازگی به خود می گیرد و مفاهیم، مضامین و پیام هایش حتی بادرون مایه های عرفانی رنگ دیگری دارد. این مقاله به روش پژوهشی، توصیفی- تحلیلی، به درون مایه های عرفانی اشعار سایه می پردازد.
    کلید واژگان: هوشنگ ابتهاج, غزل, نمادهای عرفانی
    Abdullahi Morad, Mazaher Nikkhah *, Hossein Khosravi
    Amir HooshangEbtehaj, with a pen name as Sayeh, is a writer with special style and exclusive to himself. Due to his great talent and poetic genius, he sought something more than what was available in the society. Mentally speaking, he is a thought-centered poet who makes a combination of introversion and extroversion in his thoughts, and when he suffers from external social disorders, he refuges to introversion; in other words, inner poems. Despite evading from norms and going unconventional, he involves some arrays of mysticism. In spite of their originality, grace, and Iranian tradition, his poems takes the color of novelty, cross bordering, and freshness. His concepts, themes, and messages have a different color even with mystical themes. This paper tries to investigate the mystical themes of Sayeh’s poem through the descriptive analytic method in research
    Keywords: HooshangEbtehaj, sonnet, mystical symbols
  • جعفر صدری، عزت ملاابراهیمی *
    شیخ عبدالمحمود جیلی، شاعر معاصر سودانی در قصاید عرفانی خود که موضوع اصلی آنها شور و عشق و دلدادگی به ساحت مقدس ختمی مرتبت است، با استفاده از رموز عرفانی به توصیف و ستایش وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) می پردازد. از این رو نویسندگان در صددند تا در این پژوهش به تبیین معانی و مفاهیم پنهان و ظاهری اشعار بپردازند. این پژوهش از نوع کیفی بوده و روش تحقیق اسنادی (کتابخانه ای) را برای بیان موضوع برگزیده است. همچنین نویسندگان از روش تحلیل محتوا نیز به صورت کیفی برای واکاوی اشعار شاعر بهره گرفته اند تا مفاهیمی ماوراء معنای ظاهری اشعار را دریابند. از یافته های تحقیق به دست می آید که شاعر بحث های اسلامی و فنون تصوف را در قصاید خود جای داده و در این گرایش با پایبندی به دیدگاه بزرگانی چون ابن فارض، ابن عربی و... گوی سبقت را از دیگر رقبای زمان خود ربوده است. همچنین باید گفت که جیلی در غزل های خود به شیوه قدما تمسک جسته و با ذکر اطلال و دمن، از سبک های خاص خود نیز بهره برده و مدح را واسطه، معنای شعری خویش قرار داده است.
    کلید واژگان: غزل, عرفان, شیخ عبدالمحمود جیلی, وجد, عشق
    Jafar Sadri, Ezat Mola Ebrahimi *
    Sheikh Abdul-Mahmoud Gilly, the Sudanese contemporary poet, in his mystical poems whose main themes are the passion and love to the holy Prophet (PBUH) praises himusing the mystical secrets. Therefore, the author intends to explain the hidden and clear meanings and concepts of the poems in this study. This isaqualitative research that addresses the issue through library method. The author has also used the qualitative content analysis method to analyze the poems in order to find out the concepts beyond the literal meaning. The research findings show that the poet has used Islamic issues and mysticism techniques, and with this trend as well as the adherence to the views of scholars like IbnFarez and IbnArabi has been ahead of other poets of his time. It should also be mentioned that Gilly has resorted to the old methodsin his sonnets and with the Atlal and Daman, has also benefited from his particular style and made the meanings and concepts of his poem through eulogy.
    Keywords: Sonnets, mysticism, Sheikh Abdul, Mahmoud Gilly, joy, love
  • زهره ولیخانی، اکبر شعبانی*
    شعر آسمانی حضرت حافظ پیوندی تنگاتنگ با عرفان دارد، از این رهگذر آبشخورمهمی برای دیگر شاعران از جمله غالب دهلوی گردیده است، که باوجود فاصله زمانی پانصدساله وتفاوت سرزمین وفرهنگ، دارای وجوه اشتراک بسیار هستند.
    غالب ازشاعران نامدارقرن سیزدهم هجری است که باوجودنابسامانی اوضاع ادب پارسی، شعروی افزون بردرون مایه های ادبی، اخلاقی، اجتماعی وحکمی، مضامین بلند عرفانی دارد وبه دلیل کمبود تحقیق دراین زمینه، هنوز سزاوار بررسی است.دراین مقاله تاثیرپذیری غالب از خواجه شیراز در ابعاد مختلف عرفانی با روش تحلیل مقایسه ای مورد واکاوی و ارزیابی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حافظ, غالب دهلوی, غزل, عرفان
    Zohre Valikhani, Akbar Shabani *
    A influential works often speak Srayany Hafez after his sonnets arena have taken a step forward , we can see clearly . Breadth and depth of the impact on the Indian subcontinent , has a long history and is famous poets of Shiraz Rnd style of speaking Hindi more or less affected . Affect the stability and depth of language and culture in the Indian subcontinent to the last poet of the country 's mostDehlavi studied classics because most proud to have been a student of the great Iranian poet , especially his willingness to draw inspiration from the works Iranian poet has revealed . Celestial Poems Hafez is closely linked with mysticism , thereby watering are important for other poets , including Ghalb Dehlavi , in this paper, the influence of Khwaj Shiraz dominant in many aspects of mystical analyzed using comparative analysis and evaluation has been .
    Keywords: Hafez, Ghaleb Dehlavi, Ghazal, Sufi
  • سیدعلی جعفری صادقی*، سیدعلی جعفری صادقی
    یکی از زمینه های محتوایی بسیار گسترده و پردامنه در مجموعه آثار عرفانی، به ویژه غزلیات عرفانی، بازتاب اندیشه ها، باورها، رفتارها و شیوه سلوک ملامتی است؛ که بخشی از این ادبیات گسترده با عنوان قلندریات شناخته شده و مورد بررسی قرار می گیرد، و بخشی دیگر به گونه ای مستقیم تر و بی پرده تر اصول رفتارها و باورهای ملامتیان را بازگو می کند. همچنین متناسب با جنبه کاربردی این مضامین نیز می توان آن ها را به دو دسته از مقاصد فردی و اجتماعی ملامتیان نسبت داد. در این مقاله تلاش شده است که با مطالعه در غزلیات شماری از برجسته ترین سخنوران ادب فارسی از سده ششم تا پایان سده هشتم هجری، که دوره اصلی رواج این گونه مضامین در ادب فارسی است، فهرستی از معانی و مضامین ملامتی در غزل فارسی ارائه گردد و تا جایی که مجال آن وجود دارد، به شرح و تحلیل این مضامین پرداخته شود.
    کلید واژگان: ملامتی, غزل, مضامین, عشق, عرفان
    Seyyed Ali Jafari Sadeghi*, Seyyed Ahmad Hosseini Kazeruni
    one of the highly extensive and frequent areas for contents in the mystical collection of works, especially mystical sonnets, is the reflection of ideas, beliefs, and behaviors of malamatiyeh conduct. A part of such an extensive literature is known as calenderers that will be studied, and another part will more directly and unveiling represent the malamatians beliefs and conducts. In addition, in proportion with the applicable aspect of concepts they will fall into two categories for the social and personal intentions of malatiyeh. This paper tries to provide a list of malamatian meanings and concepts in Persian sonnets through studying the a number of sonnets by the most prominent lecturers of Persian literature form the sixth to the late eighth century AH which marks the major era for these kinds of concepts in Persian litertature. And as long as it extends they will be explained and analyzed.
    Keywords: Malamatiyeh, sonnet, concepts, love, mysticism
  • نسرین فقیه ملک مرزبان *، فرشته میلادی
    عصر تیموریان یکی از ادوار مهم در تاریخ تصوف به شمار می رود. مهم ترین ویژگی تصوف این عهد که آن را از سایر ادوار تصوف متمایز ساخته «حرکت آن به سوی قدرت سیاسی» است که در ارتباط با سلاطین تیموری و پرنفوذترین فرقه صوفیه در این عهد یعنی «طریقت نقشبندیه» تبلور یافته است. پژوهش حاضر سعی دارد با بهره گیری از روش تحلیل انتقادی گفتمان نورمن فرکلاف و تکیه بر آراء مایکل هلیدی در حوزه دستور نقش گرا، به بررسی جایگاه تصوف طریقت نقشبندیه در گفتمان غزلیات جامی بپردازد. در منظومه های سه گانه جامی شاهد گفتمان های مختلفی در قالب شعری غزل هستیم که در این میان، گفتمان غزل قلندرانه، ناصحانه و مدحی مهم ترین بسترهای تبلور ایدئولوژی طریقت نقشبندیه به شمار می روند. در میان اصول چندگانه صوفیان نقشبندیه، «خلوت در انجمن» و «سفر اندر وطن» بیش از سایر اصول مورد توجه جامی بوده است. فرایندهای مادی و رابطه ای و شیوه نام دهی مشارکین گفتمان، ابزار اصلی جامی در زمینه تبلور «جهان بینی طریقت نقشبندیه» در گفتمان غزل هستند. تحلیل گفتمان غزلیات با توجه به روش تحلیل نورمن فرکلاف، در سه سطح «توصیف، تفسیر و تبیین» صورت گرفته است. از میان فرانقش های سه گانه زبان نیز «فرانقش اندیشگانی» مدنظر قرار داده شده است.
    کلید واژگان: تصوف, طریقت نقشبندیه, تحلیل انتقادی گفتمان, جامی, غزل
    Teymourid’s era was one of the most important periods in the history of Sufism. The most significant feature which differentiates this period from other eras is “its movement towards political power” which has been reflected in the relation of the kings to the sheikhs of Naqshbandyyeh، the most influential mystic sect. The present study is an attempt to analyze the position of Sufism of Naqshbandyyeh in Jami’s sonnets discourse using Norman Fairclough’s CDA and Michael Halliday’s functionalism. In Jami’s triple collection of poems، various discourses in the form of sonnet could be observed among which nasehaneh (advisable)، qalandarāneh and Mahdi (Eulogic) sonnet discourses are the most important grounds in which Naghshbandieh’s ideologies are reflected. Among multi-dimensional principles of Naqshbandieh، khalvat dar anjoman (Solitude among the community) and safar andar vatan (Journey along the country) have been more to the interest of Jāmi. Sonnet discourse analysis، using Fairclough’s method، has been undertaken at 3 levels of description، interpretation، and explanation and ideational meta-function has been adopted from Halliday’s meta-functions. Also، material process، relational process، and naming the discourse interlocutors are the main tools for representing “Naqshbandyyeh’s ideology” by Jāmi.
  • شیرزاد طایفی*، عاطفه شاهسوند
    در دیوان غزلیات عطار نیشابوری، شاعر عارف سده های ششم و هفتم ق، تجلی دو گونه ی شعری مشهود است: یکی شعر شخصی(فردی) و دیگری شعر اجتماعی. در میان غزلیات عرفانی او نیز، نوعی «قلندریات» وجود دارد که ابعاد هنری شاعر را در هر دو نوع شعری به نمایش می-گذارد؛ به عبارت دیگر، عطار در قلندریات خود به هر دو جنبه ی شعر نظر داشته است؛ یعنی هم از دیدگاه شخصی به آن پرداخته و هم در قالب نقد و اصلاح گری، بعد اجتماعی به آن بخشیده است.
    این مقاله در پی آن است، که شعر قلندری عطار را با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و با نگاهی تحلیلی و از دو دیدگاه شخصی و اجتماعی در زمینه ی ادبیات انتقادی بررسی کرده، بازتاب تجربه ی شخصی عرفانی از یک سو و سیمای اجتماعی عصر عطار را از سوی دیگر، در قالب نوعی از غزل عرفانی (قلندریات) ارائه دهد؛ به گونه ای که در نهایت می توان گفت، این نوع غزل در ارتباط با شطحیات عرفانی، منجر به بروز هر دو نوع شطح آگاهانه یا عمدی(سخنان انتقادی بازگو کننده ی دردهای جامعه ی سیاسی و دینی در قالب نفی ریا، تعصب و خشکی عقیده) و شطح ناآگاهانه (سخنان متناقض نمایی که در اثر استغراق در عوالم فنا، ترجمه ی تجربه ی عرفانی شخص است) می گردد. آن بخش از قلندریات که تحول عظیم روحی در خلال تجربه ای ماورایی تصویر می گردد، جلوه گر جنبه ی فردی و ناآگاهانه ی شطح است و نوع دیگر قلندریات، بیانگر نگاه انتقادی عطار در جهت آسیب شناسی اجتماعی وی و جنبه ی اجتماعی و شطح آگاهانه یا عمدی او است.
    کلید واژگان: شطحیات, عرفان, عطار نیشابوری, غزل, قلندریات
    Shirzad Tayefi *, Atefeh Shahsavand
    Two poetic kinds can be pointed out in Attar Nishapuri’s, sixth and seventh century poet, divan of sonnets: individual and social. Among his mystic poetry, a kind of Ghalanderies can be identified, which shows his skill in the above mentioned kinds of poetry. In other words, Attar paid attention to both forms; not only has he viewed them from an individual perspective, but also, he has considered them socially, as a critic. Based on library research and inductive method, this study aims to examine Attar’s Ghalanderi poetry from an analytical, individual and social point of view. Thus we present a reflection of personal mystic experience on the one hand and a social image of Attar’s times, in a form of mystic sonnet (Ghalanderies), on the other hand. Finally, we show how this kind of sonnet, in relation to Mystic Shathiat, leads to the rise of both conscious or intentional and unconscious Shath(critical remarks reflect political and religious community in the form of negating of hypocrisy, prejudice and dogma) and unconscious Shath (paradoxical remarks are translation of individual experience because o f going down in perdition worlds) that part of Ghalandaries which images great spiritual evolution during a supernatural experience in mysteries of Ghalandar and Moghan portray an individual and unconscious aspect of shath and other types of Ghalandaries expresses Attars critical opinions to his social pathology that show his social aspect and conscious or intentional Shath.
    Keywords: Attar Nishapuri, Ghalanderies, Mysticism, Shath, Sonnet
  • منظر سلطانی، سعید پورعظیمی
    در بسیاری از غزل های مولوی موسیقی حاصل از تکرار که از اقتضائات مجلس سماع است دلالت های معنایی سخن را کم رنگ و بافت آوایی کلام را برجسته می کند. غلبه هیجانات عاطفی چنان است که غزل مولوی گاه از کارکرد معنایی تهی، و وارد ساحت بی معنایی و تناقض می شود. در این شرایط، متن نقش القایی به خود می گیرد و عواطف پرشور گوینده با نغمه های تکرارشونده به مخاطب منتقل می شوند. زوال آگاهی و عدم هشیاری در لحظات شور و جنون سماع، به خلق غزل هایی انجامیده که با تکیه بر تکرارهای متنوع، عطف های ناهمگون و هم نشینی های موسیقایی در طول بیت یا در صورت ردیف گونه های بلند، سعی در تولید خلسه و بی-خویشی دارند و یا خود به بی خودواری و خلسه می انجامند.
    این نوشته بر آن است تا اسباب و گونه های معنی گریزی در غزل مولوی را با توجه به پیوند این غزل ها و مجلس سماع به بحث بگذارد، تا در نهایت آشکار شود که هر قدر عواطف شدت گیرد از کارکرد معنایی شعر کاسته می شود؛ چنان که در بسیاری از غزل های مولوی کلمات و عبارات با فرونهادن بار معنایی، تنها نقش موسیقایی دارند و نیز بسیاری از زیباترین غزل های مولوی حاصل همین مجاورت ها و هم نشینی های موسیقایی کلماتند.
    کلید واژگان: مولوی, سماع, موسیقی, معناگریزی, غزل, تکرار
    Manzar Sultani, Said Pourazimi
    In many Ghazals of Mulavi, the music stemming, from repetition, which is a requirement of Sufi dance session, dilutes the semantic connotations of speech but highlights its vocal texture. The domination of emotional excitations is such that Mulavi’s Ghazal at times becomes devoid of semantic function and enters the realm of meaninglessness and contradiction. Under the circumstances, the text assumes an inculcative role and the exciting moods and emotions of the narrator are imparted to the audience through repetitive sounds and lyrics. The decline of awareness and unconsciousness during the moments of excitation and madness of sama dance have led to creation of Ghazals that try to create ecstasy and selflessness by relying on diverse repetition, asymmetrical returns and musical synchronizations in the couplets or in the form of long rhymes. The present article is an attempt to study kinds of evasion of meaning in Mulavi’s Ghazals on the basis of connection of these Ghazals to Sufi dance.
    Keywords: Mulavi, Sufi dance (Sama), music, evasion of meaning, Ghazal, repetition
  • مریم محمودی
    فنا و بقا از بهترین مراحل سیر و سلوک عارفانه است که در آثار شعرا و عرفا به گونه های مختلف تجلی یافته است. در این بین عطار از جمله شاعرانی است که با کوله باری سرشار از تجارب عرفانی این دو موضوع مهم را به گونه ای صریح و روشن در آثارش منعکس کرده است. این مقاله کوشیده است فنا و بقا را در مثنوی های مسلم عطار و دیوان اوبه تصویر بکشد.
    حاصل این جستجو آن است که در نزد عطار فنا دارای مراتب سه گانه فنای ذات، صفات و افعال است که در این تقسیم بندی به رابطه تجلی و فنا نیز توجه شده است. رابطه جذبه الهی تکالیف شرعی هم مورد توجه عطار بوده است. مساله مورد بحث دیگر نفی حلول و عدم انطباق آن با فنا ست. در بحث بقا نیز عطار به رابطه قرب و بقا عنایت خاص داشته است. به طور کلی عطار در این مبحث جهان بینی خاص خود را ارائه کرده است.
    کلید واژگان: فنا, بقا, عطار, مثنوی, غزل
    Dr. Maryam Mahmoodi
    Fatality and survival are the best stages of Gnostic seiro solook that areprevalent in the works of poets and Gnostics. In this regard, Attar is one of thosepoets who by having an extended experience in Gnosticism has revealed the abovetwo in a clear and clairvoyant in his works. This paper tries to illuminate thefatality and survival in certain couplets of Attar and his anthology. The outcome of such an inquiry is that to Attar fatality has got three fold orderincluding nature, features, and action, in which this classification addresses therelationship between the emergence and fatality. The link between the divineaffinity and canonical obligation have also been considered by Attar. Another thingdebated is the rejection of holool and its nonconformity with fatality. In thediscussion on survival as well Attar has specially noticed the relationship betweenproximity and survival. In general, Attar has offered his own special worldview inthis regard.
  • حیدر قلی زاده
    غزلیات حافظ اصطلاحات و تعابیر بی شماری دارد که حافظ آن ها را اغلب از روی انتقاد، طنز و تعریض به صورت معکوس و باژگونه به کار برده است. این تعابیر باژنما هم با قرینه ها یا باژنماهای مخالف و متقابل به کار رفته است و هم با قرینه های موافق و متلازم، عناصر و مواد این تعابیر باژنما بدین شرح است: عناصر دینی و شرعی، عناصر غیردینی و غیرشرعی، عناصر عرفی و مقبول، عناصر غیرعرفی و غیرمقبول، و عناصر غیرقابل ارزش گذاری.
    مطالعه این باژنماها در اشعار عرفانی به ویژه در شعر حافظ و باژخوانی آن ها منظری نو برای فهم و تفهیم متن به خواننده می بخشد و بسا بسیاری از معانی پنهان و گمشده اشعار حافظ، از این طریق به مخاطبان چهره بر می گشاید.
    باژنماهای شعر حافظ در این موضوعات و حوزه های معنایی سروده شده ست: 1. خداوند و اسما و صفات او مانند صمد، صنم، ساقی، شاهد، بت چین، قامت یار، زلف، غمزه 2. حوزه ایمان و دین مانند دینداری، بی دینی، تقوا، مذهب، پاکدامنی، تردامنی، گناهکاری، معصیت، مستی و رندی و قلندری، باده نوشی، فسق و فساد، خدمت معشوق و می 3. ظواهر، مظاهر، احکام و برخی باورهای دینی و شرعی مانند نذر و فتوح، مسجد، وضو، سجاده، رشته تسبیح، حوض کوثر، حج، روزه، باده، ساغر، میخانه، خرابات، کنشت، زنار، بزم و طرب 4. آداب و رسوم و باورهای صوفیه مانند خانقاه، چله نشینی، خرقه پوشی، شطح و طامات، کرامات، شیخ و پیر، آب حیات، نظربازی، دردنوشی، کرشمه، لعل شاهد، کوی می فروشان، پیر مغان، لاله، ره صحرا 5. اشخاص، شخصیت ها و نمادهای شخصیتی مانند صوفی، زاهد، دلق پوش، عابد، صهیب، شافعی، فقیه، مفتی و محتسب، حافظ، عاقل، مجنون، عبد، حلاج، رند، مرغ زیرک، گل.
    کلید واژگان: باژگویی, باژنمایی, باژخوانی, باژگونه, حافظ, غزل, عرفان
    Heydar Qolizādeh
    Hāfez, the great Persian poet, uses numerous terms in his poems which contain paradoxical meanings. The study of paradox in mystical and lyrical poems helps us to have a new and better understanding and interpretation of texts. The elements of the paradoxical terms occur in these subjects: God, religion and faith, religious rules, acts, beliefs and duties, Sufi beliefs and conducts, and persons and characters. There are many paradoxical terms in the poems of Hāfez such as wine, vinosity, tavern, intoxication, cup, monastery, mosque, paradise, pious, canonist, Sufi coarse woollen garment, wise, wisdom, love, nightingale, beloved, eye(brow), face, lips, etc.
    Keywords: paradoxical terms, mysticism, lyrics, Hāfez
  • سیده فاطمه (مهناز) توکلی
    در خصوص اشعار خواجه شیراز دیدگاه های مختلفی وجود دارد و حافظ شناسان به فراخور حال در گشودن راز سروده های این شاعر بزرگ کوشیده اند. در این مقاله، این دیدگاه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است که غزلیات حافظ را می توان جملگی به مبانی عرفانی بازگردانید و حتی برای ظاهری ترین مضامین آن نیز، معانی باطنی و عرفانی یافت. به بیان دیگر حافظ خود اهل سیر و سلوک بوده و در واقع احوال شخصی و سلوک خود اوست که در اشعارش تجلی یافت و در حقیقت او از همین طریق، هدایت عملی طالبان را با بیان ظرایف و جزئیات این سیر به عهده می گیرد.
    کلید واژگان: عرفان, غزل, سلوک, عشق, ارادت, پیر و مراد, خلوت (ع, زلت), صمت, ادب, سهر و سحرخیزی, تضرع و سوز سلوکی
    Dr.Sayyedeh Fatemeh (Mahnaz) Tavakkoli
    Regarding the poems by Shiraz Distinct Peot, Hafiz, there are various viewpoints available, and Hafiz experts have endeavored to decode the secrets of his poems in their own way. This paper has studied this perspective that Hafiz lyrics cold be totally attributed to the mystical stages and even as for the most apparent concepsts, inner meanings and mystical ones could be found. In other words. Hafiz himself was a man of inner journey and conducts so that in fact it is his own personal feelings and conducts that is manifested in his poems. In deed, it is in this way that the practical direction of followers is accopmplished through stating delicacies and details of the journey.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال