به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « غم » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «غم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ولی الله نصیری، مهران نجفی حاجیور

    بیان قوانین ظریف و مفاهیم والا در قالب حکایات و تمثیلات، آن هم باگفتار شعری از مهارت های بی مانند مولاناست. او در نگاه عارفانه خود زوایای زندگی (دنیوی و اخروی)، را چنان در قالب شعر به نگارش می آورد، که تنها عقل کلی و رحمانی توان فهم آن را دارد. در این مقاله که با روش تحلیل محتوا و توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است مولفه های معنابخشی به زندگی از دیدگاه مولانا مورد کنکاش قرار گرفته است. مولانا به گردآوری مولفه هایی فلسفی و عرفانی در باب زندگی می پردازد و آن ها را از جنبه های گونا گون مادی، معنوی، دنیوی، اخروی، حیوانی و انسانی می کاود. این مقاله به دست یازی این مولفه ها پرداخته و آن ها را از میان مثنوی معنوی کنکاش کرده و مورد ارزیابی قرار داده است. در این مقاله به مولفه هایی هم چون غم، شادی، خودشناسی، مرگ آگاهی و... از نگاه مولانا پرداخته شده، و به چگونگی نقش آن ها در زندگی و معنابخشی آن ها به زندگی پرداخته می شود. شاید بتوان گفت از مهمترین تعالیم مولانا در نسبت با معنای زندگی خودشناسی است، هدف زندگی ما این است که خود را بشناسیم و خود را مورد واکاوی قرار دهیم. مولانا معتقد است برای اینکه انسان دریافت درستی از معنای زندگی داشته باشد، باید خود را بشناسد، آنگاه خواهد دانست هستی و خدای هستی همه در اوست، گنج و گنجینه ای که انسان به دنبالش می گردد، نفس اوست.

    کلید واژگان: مولانا, غم, شادی, مرگ آگاهی, زندگی}
    Valiyollah Nasiri, Mehran Najafi Hajivar

    Rumi is a prodigious verse in the breadth of thought and the power of expression. Undoubtedly expressing narrow rules and heavenly meanings in the form of anecdotes and allegories, poetry is one of Rumi's unparalleled skills. In his mystical view, Rumi describes the dimensions of life (worldly and afterlife) in the form of poetry that only general and compassionate intellect can understand. In this paper, which has been done by content analysis and descriptive-analytical method, the meaningful components of life have been explored from Rumi's point of view. Rumi collects philosophical and mystical components of life and explores them from various aspects such as material, spiritual, worldly, eternal, animal and human. This article contributes to these components and explores them from the perspective of the Mathnawi spiritual pastor. In this paper, components such as sadness, happiness, self-knowledge, death awareness, etc. are discussed from Rumi's point of view, and their role in life and their meaning in life are discussed. Perhaps it can be said that one of the most important teachings of Rumi regarding the meaning of life is self-knowledge, the purpose of our life is to know ourselves and to examine ourselves. Rumi believes that in order for man to have a correct understanding of the meaning of life, he must know himself, then he will know that existence and the God of existence are all in him, the treasure and treasure that man seeks is his soul.

    Keywords: Rumi, Sadness, Happiness, Death Awareness, life}
  • ناصر گذشته، مژده شریعتمداری
    پژوهش حاضر به بررسی امکان خوانش دیالکتیکی غم و شادی در تجربه های عرفانی دو عارف بلندآوازه فریدالدین عطار و مولانا جلال الدین محمد بلخی پرداخته است. بدین منظور کوشیده ایم تا راهی را برای درک مفهوم دیالکتیک و شهود دیالکتیکی در تجربه های رنگارنگ عطار و مولوی هموار کنیم، و مدعی شویم بیان دیالکتیکی ایشان ازعیان دیالکتیکی شان برآمده است. سپس غم و شادی را درزیست جهان این دو عارف بررسی کرده ایم و نشان داده ایم که اندوه و یا خرسندی آن گاه که روی در دنیا داشته باشند، غم نما و شادی نما هستندوآن گاه که فرد از چنبر زمان و مکان این عالم خود را رها کرد همه گریه و خنده اش، قبض و بسطش، فرح وملالش و غم و شادیش از گونهء دیگری می شود اگر با این رویکرد به این تجربه عطار و مولوی نظر افکنیم، در خواهیم یافت که چگونه غرق شدگی در عشق و زیست در بی کرانگی، انسان را درموقعیت های زیسته متفاوتی قرار می دهد که رنگ و بوی تروتازه به آن خواهد بخشید. به مدد همین نظرگاه است که در می یابیم چرا عطار سراسر دردمندی و اندوه است وهر که راغم دارتراست،مقرب تر می بیند وچرا اساسا مولوی در عشق یکسره سخن ازطرب و دست افشانی دارد.
    کلید واژگان: دیالکتیک, غم, شادی, عطار, مولوی, عشق, زیست جهان}
    Naser Gozashteh, Mojdeh Shariatmadari
    This study investigates the possibility of dialectical readings of Attar and Rumi's experience of sadness and happiness. To this end, we had an effort to pave the way to understand the meaning of dialectic and dialectical intuition in Attar and Rumi's works, and claimed that their dialectical declaration came from their own dialectical worldview.
    Then we studied sadness and happiness in their living world and figured out that when grief and gladness are directed toward the material world they turn out to be false sadness and happiness, and also whenever one releases his or her self from worldly and temporal attachments, all his cry and laugh, contraction and expansion, jolly and boredom and finally his sadness and happiness become a different type.
    If we look at Attar and Rumi's experience dialectically, we will understand how drowning in love and living in infinity can put man in another form of life which has new flavor. With the help of this dialectic viewpoint we can find out why Attar's world is full of grief and sadness while for Rumi it is overall cheerfulness and dance.
    Keywords: dialectic, sadness, happiness, Attar, Rumi, love, existential experience}
  • محمدرضا برزگر خالقی
    در این مقاله برآنیم تا درباره تلقی و دیدگاه حضرت مولانا جلال الدین، درباره غم و شادی و معانی و مفاهیم مختلف آن سخنی کوتاه به میان آید؛ بر این اساس، ابتدا به غم و متفرعات آن از قبیل: عوامل غم، عوامل برطرف کننده غم، دهنده غم، محل غم و شادی، فایده و اثر غم و پذیرش آن از سوی عارف پرداخته؛ سپس به واژه شادی و متفرعات آن از قبیل: عوامل شادی، عوامل ثبات در شادی، شادی و موسیقی، شادی و خندیدن طبیعت، توصیه های مولانا برای شاد زیستن، سکوت و کم گویی می پردازیم. و نیز بحثی کوتاه از نظر روایات و عقاید عرفا در این باره آورده شده است.
    کلید واژگان: مولوی, غم, شادی, مثنوی, قونیه}
    Dr. Mohammad Reza Barzegar Khaleghi
    This paper attempts to give a brief discussion of the connotation and viewpoint of Jalal al-Din Rumi toward joy and grief and their different concepts. Thus, first it deals with grief and its derivatives including factors, removing factors of grief, grief making, proper place of joy and grief, use and influence of grief, and acceptance by the mystic; then the paper deals with joy and its derivatives such as joy factors, fixing factors of joy, joy and music, joy and laugh of nature, Rumi s recommendations for a joyful living, and silence and short talks. In addition, there is a brief discussion on the mystic traditions and beliefs respectively.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال