به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قراء سبعه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قراء سبعه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسماعیل اثباتی*
    دانش «قرایت» یکی از علومی است که درباره قرآن در میان مسلمانان شکل گرفت و به مرور زمان گسترش زیادی یافت. اهمیت قرآن نزد مسلمانان موجب اهمیت یافتن علوم مربوط به آن شد و علم قرایت هم از این قاعده مستثنا نیست. نقش شیعه در این دانش و میزان اهتمام آنان از جمله مواردی است که چندان مد نظر قرار نگرفته و ازاین رو گاهی بکلی نادیده انگاشته شده است. نوشتار پیش رو به شیوه «توصیفی تحلیلی» و با بهره گیری از اطلاعات کتابخانه ای از رهگذر معرفی مهم ترین قاریان شیعه در سه قرن نخست، درصدد تبیین بخشی از تلاش های شیعیان در این دانش است. بدین منظور کافی است به تلاش های امامان شیعه‰ در زمینه آموزش قرایت و تربیت شاگردان در این رشته اشاره شود، تا آنجا که برخی از مشهورترین قاریان مسلمان در زمره شیعیان یا شاگردان ایمه‰ به شمار آمده اند. علاوه بر آن شیعیان کتاب های متعددی در این زمینه به رشته تحریر در آورده اند. از سوی دیگر بر اساس پژوهش صورت گرفته، انگاره «شیعه بودن برخی از قراء مشهور مانند عاصم، حمزه و کسایی» که از دیرباز مطرح شده و در دوره های بعدی پذیرفته شده، به چالش کشیده شده و در نهایت، فهرستی از قاریان شیعی امامی (25 تن)، قاریان زیدی (5 تن) و قاریان متمایل به تشیع (9 تن) ارایه گردیده است.
    کلید واژگان: قرائت, طبقات قاریان شیعه, کتاب های قرائت, قرائت اهل بیت, قراء سبعه}
    Esmail Esbati *
    The knowledge of ‘recitation’ is one of the sciences formed among Muslims in relation with the Quran and much spread out gradually.  The importance of the Quran among Muslims has caused the importance of the sciences related to it, and the knowledge of ‘recitation’ is no exception. The role of the Shiites in this knowledge and the level of their efforts are among items not considered much, and even sometimes completely ignored. The present article uses a descriptive-analytical method and library data, and seeks through introducing the most important Shiite reciters of the three first centuries to explain some part of the Shiite efforts in that knowledge. To do so, it is enough to refer to the efforts by the Shiite Imams in regard with teaching recitation and educating pupils in that discipline, to the extent that some of the best-known Muslim reciters are enumerated among the Shiites or the disciples of the purified Imams. Besides, the Shiites have composed numerous books in that regard. On the other hand, based on the studies conducted, the idea of ‘Shiite beliefs of some well-known reciters such as ‘Asem, Hamza and Kasa‘i’ – proposed since long ago and accepted in later centuries – is challenged; and, finally, a list of the Shiite-Imami reciters (25 persons), Zeydi reciters (5 persons), and reciters with a Shiite proclivity (9 persons) is presented.
    Keywords: reciting, classes of Shiite reciters, books of recitation, Ahl al-Bayt’s recitation, seven reciters}
  • مجید بشیری
    بررسی اسناد قرائات هفت گانه به ما نشان می دهد که این قرائات از نظر اعتبار، در یک سطح قرار ندارند. اسناد برخی قرائات تنها در یک طبقه یا بیشتر دارای کثرت راویان است و در طبقه ای دیگر دارای راوی واحدی است، به طوری که سند برخی از این قرائات، تنها به یک یا دو استاد قرائت و برخی به یک یا دو صحابی منتهی می-شود. همچنین در میان برخی از این قرائات، قراء ضعیف یا مجهول نیز دیده می شود که موجب عدم اعتبار یک قرائت گردیده است. بنابراین همه این قرائات متواتر و معتبر نیستند و تنها سند قرائت عاصم از تواتر نسبت به دیگر قرائات برخوردار است و دیگر قرائات یا غیر متواتر هستند یا اسنادی غیر معتبر دارند.
    کلید واژگان: قرائات هفت گانه, قراء سبعه, اسناد قرائات, راویان قرائت, حفص, عاصم}
    Majid Bashiri
    Examining evidences for seven Readings of Qur’an (Qera’at) show us that credits of these Readings are not in same levels. Only some Reading’s Evidences in one or more level have many narrators and in another level has one narrator; several evidences for these Readings onlyterminate to one or two master of Reading and some of them end to one or two of Sahabeh. Furthermore some of these Readings are not Motevater or valid and only the evidence of A’sem toward other Readings is more valid than others and other readings are not Motevater or are not have valid evidence.
    Keywords: Seven Readings (Qeraat), QeraaSabee, Readings evidence, Reading's narrators, Hafas, Asem}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال