به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قم » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم احدی قورتولمش*، محمد سپهری
    تکاپوی جریان تشیع تا قرن چهارم با روندی نسبتا رو به اقبال در جغرافیای شرق خلافت اسلامی (ایران) مواجه شد. تداوم مهاجرت سادات علوی به نواحی گوناگون این سرزمین و حضور توده های جمعیتی شیعه، علما و شخصیت های تاثیرگذار در این جامعه، مقدمه نفوذ سیاسی - اجتماعی شیعه را فراهم ساخت و تحرکات آنها به تدریج در اشکال گوناگونی از کنش ها، مانند جنگ، قیام، دعوت و تشکیل دولت ظهور یافت. بررسی این موضوع که مهاجرت به مثابه یک عامل مهم در گسترش و تغییر جمعیت، چه تاثیر و تاثراتی در بافت جمعیت مقصد ایجاد کرده، مسیله ای پژوهش است. مهاجرت هویت جدیدی با همسازگاری فرهنگی به وجود آورد که یکی از دستاوردهای بدیع آن تشکیل اولین دولت - شهر شیعی در قم، در قرون اولیه هجری به منزله یک واحد مستقل از دیوان و مذهب غالب خلافت عباسی بود. این تحقیق کارکرد اجتماعی مهاجرت را یک متغیر مستقل و موثر در گسترش ایدیولوژی مهاجران در نظر گرفته و با بررسی نتیجه گرفته که در چهارچوب نظریه آنتونی گیدنز و در قالب الگوی «کوره ذوب»، این پدیده (مهاجرت) در ایجاد هویت جدید شهر قم تاثیر اجتماعی شگرفی گذاشته است. در نهایت غلبه شیعیان در این شهر به واسطه کنش های اجتماعی متقابل ناشی از تعامل و فرهنگ پذیری اولیه، استیلای سیاسی را برای سه سده حاکمیت در این منطقه تثبیت کرد.
    کلید واژگان: تشیع, گسترش, اشعریان, ایران, قم}
    Ebrahim Ahadi Qurtulmush *, Mohamad Sepehri
    The efforts of the Shiite movement up to the fourth century faced a relatively welcomed trend in the eastern geography of the Islamic caliphate (i.e. Iran). Continuation of the emigration of Alawid Sayyids to various regions of that land and the presence of the Shiite masses, scholars and influential figures prepared the ground for the Shiite political-social infiltration, and their movement gradually emerged in various forms of actions such as wars, riots, invitations and formation of the state. The subject of this study is investigating the effect of emigration as an important factor in spreading and alteration of the destination’s population. The emigration generated a new identity with cultural compatibility, and one of its innovative achievements was formation of the first Shiite city-state of Qom in the early centuries AH as a unit independent from the dominant Abbasid court and denomination. This study considers the social function of emigration as an independent variable effective in spread of the emigrants’ ideology, and concludes – with some investigation – that within the framework of Anthony Giddens’ theory and in the framework of ‘melting furnace’ model, the phenomenon of emigration had an amazing social effect in creating the new identity of Qom city. Finally, the Shiites’ dominance in that city fixed, due to the mutual social actions resulted from the early interaction and acculturation, the political dominance for three decades of governance in that region.
    Keywords: Shiism, spread, Ash‘arites, Iran, Qom}
  • جواد جعفری
    عقیده به قیام امام مهدی اعتقادی مشترک میان شیعه و اهل تسنن است. انتظار و زمینه سازی دو امری است که با این عقیده مرتبط است. نوشته حاضر درصدد برسی این دو در منابع شیعه و اهل تسنن است. به دلیل روایات فراوان در این باره، مقاله حاضر (جز در موارد نادر) تنها به روایات معتبر استناد کرده است. این تحقیق نشان می دهد انتظار مهدی موعود نزد فریقین امری مشترک است؛ حتی برداشت منفی و پاسخ آن نیز در فریقین مطرح شده است. لزوم زمینه سازی نیز نزد فریقین حتی نزد منکرین اصل مهدویت روشن است. در ادامه وجود گروهی که همیشه به دنبال حق طلبی هستند و زمینه ظهور را فراهم می کنند از روایات فریقین به اثبات رسیده و ویژگی هایی برای آن ها بیان شده مانند آغاز قیام از شرق و پایان آن در بیت المقدس، آسیب ندیدن از مخالفت ها، نبرد آخر با مسیح دجال به رهبری امام مهدی و همراهی حضرت عیسی در پایان نیز روایت دعوت مرد قمی به حق طلبی آورده شده و مقصود امام خمینی از «صدور انقلاب» بیان شده است که ترویج و ایجاد سه امر مهم اسلام ناب، استقلال از بیگانگان و مردم سالاری بوده است. سخن محمدبن سلمان نیز نقد شده و روشن گردیده که بهره ای از حقیقت ندارد و تنها برای شیعه هراسی و ایران هراسی بیان شده است.
    کلید واژگان: امام مهدی, انتظار, زمینه سازی, امام خمینی, قم, بیت المقدس, محمد بن سلمان}
    Dr. Javad Jafari
    The belief in the uprising of the promised savior (Mahdi) is a common cause between original Shiite and Sunni as the main denominations of Islam. This belief can only become realized if we firstly have those expectations and, secondly, provide the grounds for it. The present article seeks to address these two categories in the narratives. Due to many traditions in this regard, the present article, except in rare cases, refers only to authentic narrations and refuses to quantify the various traditions of the weak source. This research seeks to show that the expectation of the savior in both denominations is a common issue overall, and even any negative impression or some replies to critiques has been documented in narratives of both denominations (not just Shia). The necessity of laying the foundation for the savior is even clear for non-believers in the case of Mahdaviyyat. In the continuation of the existence of groups that always seek for the truth and provide the basis for the emergence based on the traditions, accounts of what will happen, have been fixed and characterized for them, such as the onset of the uprising from the East and the end of it in Jerusalem, the intimidation of the existing opposition, the last battle with the leading Antichrist with Imam Mahdi aided by the companionship of Jesus Christ. At the end of the article, the narration of Qom's man can also be interpreted as the invitation of Ayatollah Khomeini who gave an opinion that exporting the revolution can be created by promoting three important issues of pure Islam, independence and democracy. Thus, the recent allegations of Muhammad bin Salman goes against all these facts and it only expresses his own phobia of Iranians and Shiite people.
    Keywords: Waiting, Ground-setting, Imam Mahdi, Ayatollah Khomeini, Qom, Jerusalem}
  • سجاد دادفر*، عیسی عبدی
    مقاله حاضر، به بررسی علل مهاجرت اشعریان به قم و تاثیر آن ها بر تحولات اجتماعی این منطقه می پردازد. شناخت ماهیت پدیده مهاجرت در شرایط تاریخی آن و در نظر گرفتن عوامل متناسب برای تبیین چرایی آن، نیازمند تحقیق تاریخی گسترده ای است که البته مستلزم ایضاح مقولات و مفاهیم اجتماعی است. دورکیم اعتقاد داشت که مهاجرت می تواند انسجام اجتماعی یا همان عصبیت را به مرور زمان تضعیف نماید. اما به نظر می رسد اشعریان قم توانستند بعد از مهاجرت، الگوهای برآمده از عصبیت را برای مدت های طولانی حفظ کنند و شاید رمز ماندگاری آن ها به عنوان یک هویت واحد قبیله ای همین بود. اشعریان در قم، ضمن پاسداشت الگوهای فرهنگی عصبیت و قابلیت انطباق اجتماعی ، بر نهاد دین تاثیر گذاردند و مبدع تحولاتی درعرصه های اجتماع و اقتصاد نظیر حفر قنوات و احیای روستاها شدند؛ به طوری که در تحول روستاهای پراکنده به روستاهای مجتمع محلات بعدی قم نقش اساسی ایفا نمودند.
    کلید واژگان: اشعریان, قم, مهاجرت, تشیع, کمندان}
    Dr. Sajjad Dadfar*, Isa Abdi
    The present article investigates the reasons for migration of Ash’arites to Qom city and its effect on the social development of that region. Identifying the nature of migration in its historical conditions and considering proper factors for explaining its reason necessitate a broad historical research. Of course, it necessitates explanation social issues and concepts. Durkheim held that migration can gradually weaken social solidarity or bias. However, the Ash’arites of Qom could preserve the models of prejudice and bias for a long time, and perhaps the mystery for their perpetuation as a unique tribal identity was this very fact. Ash’arites in Qom, while preserving the cultural models of prejudice and the capability of social adaptation, affected the institute of religion and became the innovators of evolutions in social and economic spheres such as digging aqueducts and revival of villages in a way that they played a basic role in evolution of scattered villages and their turning into integrated villages (later districts of Qom).
    Keywords: Asharites, Qom, migration, Shiism, Komandan}
  • سید حسن قریشی کرین
    سلجوقیان پس از تسلط بر ایران، برای اداره قلمرو وسیع خود، از وزرای ایرانی برای کسب مشروعیت، مقبولیت و اداره کشور بهره بردند. رقابت های سیاسی در بین وزرا و خاندان سلطنتی، موجب شد تا راه برای ورود پیروان مذهب رقیب به ویژه شیعیان امامی به دربار گشوده شود. البته سیاست تسامح مذهبی ملکشاه و نفوذ ترکان خاتون و نزدیکان شیعه او، به نفوذ شیعیان امامی کمک کرد. مجدالملک قمی یکی از وزرای معروف این دوره بود که عوامل فوق در قدرت یابی او نقش زیادی داشت. او از وزیران معروف دوره میانی امپراتوری سلجوقی بود که حدود دو سال وزارت برکیارق را برعهده داشت؛ مجدالملک در مدت وزارت، اقدامات ارزنده ای در زمینه نفوذ تشیع در دربار سلجوقی و بازسازی و رونق دادن قبور ائمه و بزرگان شیعه انجام داد. این پژوهش، با روش توصیفی تحلیلی و از طریق مطالعه کتابخانه ای، ضمن بررسی زندگی و اقدامات مجدالملک، به نقش او در پیشبرد تفکر شیعی و ترویج اندیشه امامیه و بنای اماکن متبرکه پرداخته و فرجام او را تبیین نموده است.
    کلید واژگان: سلجوقیان, مجدالملک قمی, تشیع, قبور ائمه, قم, بقیع}
    Dr. Sayyid Hassan Qurayshi Karin
    After their dominion in Iran, the Saljuqids used Iranian viziers for administration of their vast territory and gaining legitimacy, acceptance, and authority. Political rivalries among the viziers and royal dynasty opened the way for the rival religion, especially the Imami Shiites, to enter the court. Of course, Malek Shah’s policy of religious toleration and the influence of Turkan Khatun and his Shiite associates helped Imami Shiites to infiltrate and dominate the court. Majd al-Mulk Qomi was one of the well-known viziers of the era that the abovementioned factors helped him greatly to gain power. He was one of the famous viziers of the middle period of Saljuqid emperor who was a vizier to Barkyareq for about two years. He took valuable measures in helping the Shiites to gain dominance and penetrate in Saljuqids’ court as well as rebuilding and boosting the people’s attention to the tombs of Imams and great Shiite scholars. The present study uses a descriptive-analytical method and library sources to investigate Majd al-Mulk’s life and measures and his role in furthering the Shiite thought and promoting Imamiyya’s ideas as well as rebuilding the holy shrines and his destiny.
    Keywords: Saljuqids, Majd al-Mulk Qomi, Shiism, Imam's tombs, Qom, Baqi'}
  • سعیده سلطانی مقدم، ابراهیم اصلانی ملایری
    جاده قم- قصرشیرین یکی از راه های اصلی و مهم در تاریخ ایران دروه اسلامی است. این جاده دردوره قاجاریه به دلیل شرایط سیاسی آن دوره، به ویژه بهتر شدن روابط ایران و عثمانی اهمیت بیشتری یافت. برخی از بنیادی-ترین افکار جدید و غربی از این مسیر به ایران راه یافت. نوشتار حاضر به نقش و اهمیت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی راه قم - قصرشیرین می پردازد.
    برای پاسخ به این پرسش با استفاده از شیوه تحلیلی - توصیفی و بهره گیری از منابع این دوره، به بررسی این موضوع پرداخته ایم و به عبارتی تلاش می کنیم که نشان دهیم که راه قم قصرشیرین در دوره قاجار، مهم ترین راه داخلی ایران تا سرحدات غرب کشور بوده است. این راه به دلیل نقش های متنوعی که داشت، تاثیرات همه جانبه ای را در حیات فرهنگی و مذهبی سکونتگاه ها و منازل واقع شده در طول مسیر بر جای گذارده است.
    کلید واژگان: فرهنگ, مذهب, قم, قصر شیرین, راه}
    Saida Sultani Moqaddam, Dr. Ibrahim Aslani Malayeri
    The road of Qom-Qaṣr Shīrīn is one of the important and main paths in the history of Iran under Islam. This road got more importance under Qajar dynasty due to political conditions of that period, especially the ties of Iran and Ottomans. Some of the most fundamental new and western thoughts entered Iran through that road. The present article deals with the role and the social, cultural and religious importance of the road of Qom-Qaṣr Shīrīn.
    We used an analytical-descriptive method and the sources of that period to investigate the issue; and indeed, we have tried to show that the road of Qom-Qaṣr Shīrīn was the most important internal road in Iran up to the western borders. Due to its various roles, it had an all-out effect in the cultural and religious life of the settlements and houses along that track.
    Keywords: culture, religion, Qom, Qaṣr Shirin}
  • علی محمد حیدر لک، مهدی مهریزی
    اشعریان قبیله ای یمنی بودند که پیش از فتح مکه اسلام آوردند در غزوه حنین و فتوحات عصر خلفا شرکت فعال داشتند. با قتل عثمان، آنان نیز همچون سایر مسلمانان، در چرخه نزاع های علوی عثمانی گرفتار و به دو شاخه شیعه و سنی تقسیم شدند. شیعیان فرزندان مالک بن عامر اشعری، از یاران امیرالمومنین، بودند که نخست کوفه مرکز ثقل آنان به شمار می رفت. اما با حاکمیت یافتن حجاج، این گروه در سال های پایانی قرن اول هجری، به قم هجرت کردند. ایشان در قم با وحدت کلمه و به مدد کثرت نفرات و اموال، توانستنند در پی اقدامات گسترده عمرانی و اقتصادی و با سیاستی مداراگرایانه، دولت شهری در قم تشکیل دهند که در آن حاکمان عباسی تنها به منزله سفیرانی بودند که نقش واسطه ای میان حاکمان دولت شهر قم با نظام فرادست خلافت ایفا می نمودند و حاکمیت سیاسی شهر در قالب رهبری اریستوکراسانه اشراف و نخبگان اشعری بود. این دولت، که قریب سه سده حاکمیت داشت، سرانجام با برآمدن و قدرت یافت آل بویه، حیاتش خاتمه یافت، اما میراث عظیم و منحصر به فردی برای مکتب امامیه باقی نهاد.
    کلید واژگان: دولت شهر, قم, امامیه, اشعری}
    Ali Muhammad Heydar Sarlak, Mahdi Mehrizi
    The Ash’arites were the members of a Yemeni tribe converted to Islam before the conquest of Mecca. They actively participated in the battle of Hunayn and the conquests under the caliphs. When the Uthmān was murdered, they were, like other Muslims, involved in the Alawid-Uthmanid struggles and divided into two branches of Sunnite and Shiite Muslims. The Shiites among them were the offspring of Mālik bin ‘Āmir Ash’ari, one of Imam Ali’s companions, who were mostly inhabitants of Kūfa. However, when Hajjāj seized the power, this group migrated to Qom in the last years of the first century AH. After widespread economic improvements and using a tolerant policy, they managed to establish a city-state in Qom through their unity and with their large number of people and plenty of wealth. There, the Abbasid governors were only mediators between the rulers of that city-state and the higher levels of Abbasid caliphate. The governance of the city was in the hands of the Ash’arite aristocrats and elites. This government was dominant about three decades and finally it ended with the rise of Buwahids to the power; however, it left a great and unique heritage for the Imamiyya religious school.
    Keywords: city, state, Qom, Imamiyya, Asharite}
  • اسماعیل اسماعیلی
    ارتباط با رهبران و پیشوایان دینی که هدایت گر انسان ها به مقصد والای انسانی بوده اند، همواره مورد توجه همگان به ویژه شیعیان بوده و این رابطه از دیرباز از زمان رسول گرامی اسلام تا دوران ائمه هدی ادامه داشته است، حتی این ارتباط در روزگارانی که برخی از امامان معصوم در قید و بند حکومت ها اسیر بودند، گسسته نشده است.
    از میان این همه دیدارهای گروهی یا فردی که با ائمه رخ داده، برخی ویژگی هایی دارند که آنها را از ملاقات های دیگر ممتاز می نماید و سبب شده مورخان و روایت گران آن را به صورتی ویژه نقل کنند و در منابع به ثبت نمایند.
    سفر کاروان قمی ها و جمعی از بزرگان و شیعیان از شهر قم به مقصد سامرا که به قصد زیارت امام عسکری اتفاق افتاد و در این ماجرا به دیدار امام عصر نائل شدند، نمونه ای از این دست است. این رخ داد از آن جهت اهمیت دارد که آن را به منزله سندی گویا بر ولادت و وجود امام مهدی به کار می برند و در برخی از منابع معتبر به آن اشاره شده است. این مقاله، به شرح این واقعه تاریخی و اتفاقاتی می پردازد که در آن رخ داده است.
    کلید واژگان: امام حسن عسکری, امام مهدی, ولادت, غیبت, قم, سامرا, علم امام, شیعیان قم}
    Esmail Esmaili
    Getting in Contact with the great Saints and religious Leaders, who have acted as Guides and directed men to the high position of humanity, has always been the center of Muslems’ attention specially the Shiites. The relation or contact between the Imams and other people has continued since the time of the prophet Muhammad (MGSBH) up to now. This relation or contact has never been cut off or torn away even at the times when some of the immaculate Imams were in the prisons of the cruel governments.Among those visits, whether in groups or individually, there are contacts with some unigue features that make them distinct from other visits in such a way that the narrators and historians quote them in their exclusive ways or get them recorded as references.A caravan from the city of Qom to travel to Samerra in Iraq was arranged for the pilgrimage of the Shrine of Imam Hassan Askari (PBUH). Those men in the caravan succeeded in visiting the Imam of Time (PBUH). The trip is just a sample of what has happened throughout history for the believers to show the importance of their Raith in God’s precepts. It is important because it can be introduced as an authentic document to the existence of Imam Mahdi (PBUH), his birth date and his being alive.Now the following article has tried to explain that historical events and some other things that have occurred after wards by refrring to some valid sources and reliable evidence.
  • علی الله بداشتی
    در این مقاله، پس از تعیین جغرافیای تاریخی قم و جایگاه این شهر در معارف دینی، به مهمترین عوامل پیدایش و گسترش تشیع و مذهب امامیه پرداخته شده و در این زمینه، عوامل مؤثر بر آن بررسی گردیده اند که از آن جمله است: تاکید پیامبر اکرم (ص) بر فضیلت حضرت علی (ع) و پیروانش بر دیگران، مهاجرت شیعیان و بزرگان و عالمان مذهب امامیه از مراکز اسلامی و شهرهای مسلمان نشین به قم، به ویژه سفر تبلیغی حضرت سلطانعلی - فرزند امام محمد باقر (ع) به اردهال و شهادتش در آنجا، اقامت حضرت معصومه (س) و دیگر فرزندان و اعقاب و اصحاب ائمه (ع) در قم، بنیا مساجد و مراکز فرهنگی در این شهر، قیام امام حسین (ع) و شهادت مظلومانه او و فرزندان و اصحابش؛ و از سوی دیگر، نظام شرک آمیز و ستم پیشه پادشاهان ساسانی و سپس خلفای اموی و عباسی که زمینه های گریز از آیین زرتشتی و مذهب حاکمان اموی و عباسی و روی آوردن به مذهب امامی را فراهم آورد.
    کلید واژگان: تشیع, قم, سعد اشعری, تاریخ قم}
    Ali Allahbedashti
    After explaining Qom’s historical geography and its place in promoting religious sciences this paper studies the most important factors effective in the origin and expansion of Shi’ism, among which are the following:•The Holy Prophet’s emphasis on the supremacy of Imam Ali and his followers over others.•Emigration of Shias and Shi’ite great scholars from other Islamic places to Qom, especially the promotional journey made to Ardhal by Hezrat Sultanali and his martyrdom therein.•The stay of Hezrat Ma’suma and other descendants and companians of the Imams (peace be upon them) at Qom.•Construction of mosques and cultural centers. •The uprising of Imam Husain (peace be upon him) and the martyrdom of the Imam and his children and companions.•Polytheistic and tyrannical systems of Sasanid kings, which, after the Umayyad and Abbasid caliphs, paved the ground for escaping from Zoroastrianism and the religion of Umayyad and Abbasid caliphs and embracing Shi’ism.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال