به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مسجد گوهرشاد » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مسجد گوهرشاد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیر اکبری*، آمنه سادات فتاحی معصوم

    در ساحت عرفان، معماری قدسی نوعی طی طریق است که در این سیر، هنرمند معمار با الهامی معنوی به قرب الهی رهنمون می شود. او برای جاودانه ساختن ارزش های الهی و فطری، همواره از هنر بهره برده و به وسیله آن معانی عرفانی و حکمت الهی را بیان داشته است. وی با کمک آموخته های دینی و درآمیختن آن با اندیشه متعالی اسلام، سعی داشت تا صفات ذات اقدس الهی و رابطه معنوی با بنده اش را در کالبد بنا تعین بخشد. نقش هدایت گری عرفان در مسجد، بزرگترین جایگاه بندگی، بیش از هر مکان دیگری قابل مشاهده است. در واقع معمار عارف به یاری تجسم بخشی مادی به مضامین روحانی و عرفانی، آنها را در نظر فرد متجلی و روح او را برای پیوستن به پروردگار آماده می سازد.این مقاله سعی دارد با روش تحلیل محتوا و متکی بر مطالعات کتابخانه ای و مشاهده میدانی، حضور عرفان، در کالبد مسجد جامع گوهرشاد مشهد را مورد کنکاش قرار دهد و از این رهگذر دریابد که اندیشه های عرفانی در شکل گیری بنای مسجد، معماری، تزئینات و نقشمایه های آن به چه میزان تاثیر گذار بوده و به چه نحو بروز کالبدی یافته اند. بررسی معماری مسجد گوهرشاد و آرایه های آن نشان می دهد، همگرایی تصوف و اعتقادات شیعی که به طور خاص در این دوره ظهور یافته است، در جای جای مسجد حضور دارد و آن را از این لحاظ خاص نموده که فضایی برای کشف و شهود عرفانی فراهم می آورد و بنده را از این طریق به سر منزل مقصود سوق می دهد. سیر از کثرت به وحدت از اصلی ترین نمود های اندیشه عرفانی، نیز در این بنا به کمال نمایان گشته است

    کلید واژگان: عرفان, مسجد گوهرشاد, معماری اسلامی, اصل کثرت به وحدت}
    Amir Akbari*, Ameneh Sadat Fattahi Masoum

    In the area of mysticism, sacred architecture is a way of journey in which the artistic architecture is directed toward the Almighty through divine inspiration. To make divine values everlasting and instinctive, the artist enjoys art and by means of which he or she expresses the meaning of mysticism and divine philosophy. By means of religious learnings and mingling it with polished Islamic thoughts he or she tries to make the sacred divine identity of creator and the spiritual relationship with the creatures visible in the configuration of the building. The leading role of mysticism in the mosque, the highest status of servitude, is more visible than any other places. In fact, the mystical architect by means of materialistic embodiment of spiritual and mystical themes manifests them before the eyes of an individual and prepares the person's soul to join the creator. This paper endeavors to investigate the presence of mysticism in the configuration of Goharshad Mosque in Mashhad through content analysis method based on library research and field studies, trying to figure out to what extent the mystical thoughts are effective in shaping the mosque's building, architecture, decorations, and motifs, and how they have been emerged. The study of architecture and decorations in Goharshad Mosque reveals that the convergence of Sufism with Shiite beliefs that are specifically manifested in that era are visible in every part of the mosque whereby they have made it special so that there is a room created for mystical discovery and intuition, leading the creatures toward the final destination. The journey from polytheism toward monotheism is the major most sign of mystical thought completely visible in the building.

    Keywords: Mysticism, Goharshd Mosque, Islamic architecture, principleof polytheism to monotheism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال