به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نشانه های ظهور » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نشانه های ظهور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالواحد بامری، منصور نیک پناه*
    موضوع آخرالزمان و ظهور منجی یکی از فراگیرترین اندیشه ها در جهان است که هر روز مباحث جدید تری در باب آن مطرح می شود. در بین مسلمانان نیز معرفت و نگرش عمیق به نشانه های مصلح جهانی حضرت ولی عصر می تواند نقش موثری در تحکیم آموزه مهدویت و انتظار در سبک زندگی مومنانه و خنثی سازی ادعای نادرست مدعیان دروغین داشته باشد. مکتب بریلوی از فرق مذهب حنفی با گرایش صوفیانه است که در آثار مطالعاتی آنان به نشانه های ظهور امام عصر توجه شده است. از منظر پیروان مکتب بریلوی، آن امام دارای خلافت ظاهری و باطنی می باشد که با جهانی شدن حکومت آن حضرت، بسترهای مطلوب جهت اصلاح و تحول گرایی جوامع دینی پدید می آید و قانون الهی حاکم خواهد شد و حیات انسان ها در مسیر تعالی و تکامل ساماندهی می شود. در جستار حاضر به برخی از نشانه های قطب عالم امکان از منظر بریلویه مانند فراگیر شدن فساد و تباهی، خروج دجال و سفیانی و فراوانی مفاسد اخلاقی به عنوان مهم ترین علایم ظهور آن عدالت گستر جهان هستی اشاره گردیده است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و با روش کتابخانه ای و مراجعه به اسناد معتبر به انجام رسیده است.
    کلید واژگان: نشانه های ظهور, بریلوی, حضرت مهدی, اهل سنت}
    Abdulwahid Bameri, Mansour Nik Panah *
    The topic of the apocalypse and the appearance of a savior is one of the most comprehensive ideas in the world, and new topics are raised every day. Among Muslims, knowledge and a deep attitude towards the signs of the universal reformer of Hazrat Wali Asr (PBUH) can play an effective role in consolidating the doctrine of Mahdism and waiting for a faithful lifestyle and neutralizing the false claims of false claimants. The Barilavi school is a sect of the Hanafi school with a Sufi orientation, and in their studies, attention has been paid to the signs of the emergence of Imam Asr (a.s.). From the point of view of the followers of the Barilavi school, that imam has an external and internal caliphate, and with the universalization of his rule, favorable conditions for the reformation and transformation of religious societies will emerge, and the divine law will prevail, and human life will be organized in the path of excellence and evolution. In the present essay, some of the signs of the world of possibility from Brillouye's point of view, such as the spread of corruption and destruction, the emergence of Dajjal and Sufiani, and the abundance of moral corruption, have been pointed out as the most important signs of the emergence of that universal justice. This research is descriptive and analytical and has been done with the library method and referring to authentic documents.
    Keywords: Signs of emergence, Barilavi, Hazrat Mahdi (pbuh), Sunnis}
  • نصرت الله آیتی

    به دلیل جایگاه بی بدیل شخصیت امام مهدی (ع) از یک سو و وجود مدعیان دروغینی که در طول تاریخ هوس بر تن کردن ردای مهدویت داشته اند از سوی دیگر بازشناسی امام مهدی (ع) از میان مدعیان دروغ زن مسئله ای درخور توجه و مهم خواهد بود و از همین رو پیشوایان معصوم برای شناخت آن حضرت در عصر ظهور معیارهای متعددی را برشمرده اند در روایات ابتدا بر این نکته تاکید شده است که امر آن حضرت از سپیده صبح آشکارتر است و در وجود عزیز آن حضرت ذره ای ابهام وجود نخواهد داشت از این رو جایی برای نگرانی نخواهد بود در کنار تاکید یاد شده برای شناخت امام مهدی (ع) معیارهای متعددی ذکر شده است برخی از این معیار ها سلبی و برخی ایجابی اند و از میان معیارهای ایجابی پاره ای به گونه ای هستند که در همان هنگامه ظهور کارایی دارند و می توانند راهی برای شناخت امام باشند مانند نشانه های ظهور، علم، معجزه و تولد از پیامبر گرامی اسلام (ص) و پاره ای دیگر نیازمند گذر زمان هستند مانند نزول حضرت عیسی (ع) رجعت و تشکیل حکومت عدل جهانی. با وجود معیارهای یاد شده شخصیت امام مهدی (ع) به سهولت شناخته خواهد شد و مومنان در این مهم با مشکلی مواجه نخواهند گردید.

    کلید واژگان: معیارهای شناخت امام مهدی (ع), نشانه های ظهور, علم امام, معجزات امام مهدی (ع), نزول عیسی (ع)}
    Nusratullah Ayati

    The unmatched status of Imam Mahdi's personality on the one hand, and the existence of false Mahdaviat claimants throughout history on the other hand, show the importance and necessity of recognizing the true Imam Mahdi(aj) among the false claimants. Therefore, the infallible Imams have offered several criteria for knowing the excellency in the age of Advent. The narrations before mentioning the criteria of knowing Imam Mahdi first emphasize that his existence is more obvious than dawn and there is no doubt about it. Some of the mentioned criteria are negative and some positive, and among the positive ones, some appear immediately to be effective and can be a way of knowing the Imam: Such as the signs of Advent, Knowledge, miracle, and being the Prophet Mohammad(sa)’ generation, and for some other, it takes a while for them to show up: Like the advent of Jesus Christ, the Return and Forming a just world government. According to these criteria, the personality of Imam Mahdi will be easily recognized and the believers will have no problem in this regard.

    Keywords: Imam Mahdi Recognition Criteria, Signs of Advent, ImamKnowledge, Imam Mahdi Miracles, Jesus Christ Advent}
  • سعیده سادات موسوی نیا، سید کاظم طباطبایی، مهدی جلالی
    در منابع روایی، روایاتی درباره ی نشانه های ظهور آمده است، یکی از سرچشمه های ورود این روایات از طریق فرقه ی واقفه است، از آن جا که این فرقه در جهت نصرت مذهب خویش، برخی از روایات را نقل به معنا، تقطیع یا تحریف می کردند، بررسی روایات آنها دقت بیشتری را می طلبد. یکی از نشانه های ظهور که در روایات امامیه، بر آن تاکید شده است اختلاف بنی عباس و انقراض آنهاست. این نشانه، محمل آسیب های جدی و تطبیقات نادرست در مبحث مهدویت است.</p><p>این نوشتار درصدد است با روش تاریخی و از طریق بررسی سند و متن روایات نشان دهد روایاتی که اختلاف بنی عباس به عنوان نشانه ظهور معرفی می کند، از سوی راویان واقفی برای مشروعیت زدایی از حکومت بنی العباس، جعل شده و علامت بودن آن برای ظهور نادرست است.
    کلید واژگان: نشانه های ظهور, واقفه, اختلاف بنی العباس}
    Saeeda Sadat Mousavinia, Dr. Seyyed Kazem Tabatabaee
    <p>In tradittional's sources, there are hadiths about the signs of the emergence, one of the sources of these hadiths is through the Sect's Waqifites, because this Sect, in order to convey its religion, some of the hadiths, Fragmentation or distortion, the study of their hadiths requires more precision. One of the signs of the emergence that has been emphasized in the Imāmī tradittion is the disagreement between Bani Abbas . It sign is serious damage and improper adaptation in the Mahdaviyat Doctrine.</p><p>
    This article seeks to demonstrate in a historical metod, through the examination of the document and the text of the narrations, that the narrations that Bani Abbas discriminates as a sign of advent, is forged by the narrators of the victim to legitimize the rule of Bani al-Abbas, and to be a sign. It is false for the emergence.</p>
    Keywords: Signs of emergence, Waqifites, differences between Bani al-Abbas}
  • محمد حقانی فضل *
    متون دینی در ادیان ابراهیمی، سرشارند از عباراتی که درباره آینده سخن می گویند؛ آینده ای که آبستن حوادثی بزرگ و دهشتناک خواهد بود. طبق مشهورترین تفسیر، این عبارات پیش گویی نشانه های ظهور و علائم وقوع آخرالزمان هستند؛ اما نگاهی به تفسیرهای مسیحی نشان می دهد مسیحیان در این زمینه اتفاق نظر ندارند و گروه های مختلف مسیحی راه های بسیار متفاوتی را در فهم و تفسیر عبارات آخرالزمانی پیموده اند. دیدگاه های مسیحیان در تفسیر عبارات آخرالزمانی را می توان ذیل چهار دسته و مکتب دسته بندی کرد: تمثیلی، تاریخ نگر، گذشته نگر، و آینده نگر. این مقاله به معرفی و بررسی این مکاتب می پردازد. در معرفی هر مکتب تلاش شده است تا مسائل اصلی مانند جهت گیری کلی، تاریخچه، اصول و روش های تفسیری، و نیز برخی نقاط قوت و ضعف آن مکتب بیان شود. در کنار معرفی، دو مسئله نیز مورد توجه قرار گرفته است: زمینه سیاسی و اجتماعی هر مکتب و همچنین نگاه الاهیاتی این مکاتب به روند تاریخ. چرا که شرایط سیاسی و اختلافات مذهبی تاثیر بسیاری بر شکل گیری و رواج این دیدگاه های تفسیری داشته است. همچنین درباره حکومت این جهانی حضرت مسیح نیز طرفداران هر مکتب تفسیری دیدگاهی را برگزیده اند که با کلیت نگاه آن مکتب سازگار است و می توان رابطه معناداری را بین اصول تفسیری آن مکتب با فهمی که از هزاره حکومت مسیح ارائه می دهد نشان داد.
    کلید واژگان: آخرالزمان, نشانه های ظهور, هزاره گرایی, مکاتب تفسیری مسیحی, کتاب مقدس, مکاشفه یوحنا}
    Dr. Mohammad Haghani Fazl *
    Religious texts of Abrahamic Religions are replete with prophecies about a future which is filled with dramatic events and disasters. According to the most famous interpretation, these prophecies speak of the signs of the end times. However, a review of Christian exegetical works suggests that there is not a unanimous agreement among Christians in this respect and various Christian groups have understood these verses of the Bible in a different way. The Christian views in this regard can be classified into four groups/schools: allegorical interpretation, historicism, preterism, and futurism. These schools have been reviewed in this paper. In the introduction of each school, I will try to describe the main issues such as the general orientation, history, principles and exegetical methods. I will also refer to some of their advantages and disadvantages. In addition to this introduction, two issues have also been taken into account: the social and political context of each school and how it has considered the course of history, because socio-political situation and religious disputes have had a significant impact on the development and prevalence of exegetical views. Moreover, about the second coming of Jesus Christ and his reign on the earth, the advocates of each school have chosen a standpoint which is in harmony with other principles of the same school. Therefore, a meaningful correlation between the principles of each school and its view about the earthly kingdom of Christ could be demonstrated.
    Keywords: Apocalypse, Signs of the end times, millennialism, Christian interpretation, the Bible, the Book of Revelation}
  • محمدرضا سجادی طلب*
    برخی از محققان معاصر با استناد به پراکنده گویی در نشانه های ظهور، امکان تطبیق نشانه ها بر حوادث رخ داده در زمان صدور احادیث، وقوع برخی از نشانه ها، احتمال انطباق نشانه ها بر وقایع متعدد و نشانه های عجیب که باور به آن دشوار است، ادعا کرده اند، احادیث پرشمار نشانه های ظهور دچار آسیب جعل شده است؛ اما گردآوری کامل و جامع احادیث نشانه های ظهور و در کنار هم قرار دادن آن از یکپارچگی و هم پوشانی احادیث نسبت به یکدیگر خبر می دهد و تحلیل منصفانه روایات آشکار می سازد، نشانه های ظهور با هیچ یک از حوادث زمان صدور احادیث، شباهتی ندارد و نشانه های وقوع یافته، نشانه نزدیکی ظهورند و نه اصل ظهور و احتمال انطباق با روشی هوشمندانه از سوی ائمه (ع) به قطعیت انطباق تبدیل می شود و نشانه های عجیب را می بایست تنها در بوته امکان قرار داد و باور به آن ضرورتی ندارد.
    کلید واژگان: نشانه های ظهور, نشانه های حتمی, رایات سود, نفس زکیه, انطباق نشانه های ظهور}
    Dr. Mohammad Reza Sajadi Talab*
    Some contemporary scholars based on logrrea is symptom of emerge posisibility of matching symptom events occuring at the time of assuance of hadihgs occurrence of some the symptoms the chance of compliance of some of the symptoms of multiple events and strange symptoms that belief it is difficul to have claimed populous hadith of symptom of emerge have been damaged by forgery but complete collection hadiths of symptoms of emerge and each other to gether predicate about overlap of hagiths with each other and unveil fairy onalyzation of revayiat shows the signs of emerge is not similar to any of the event on the time and the done signs are shows the emerge is near not elemnt of emerge and posisibility of complicnce with the intelligently way becom certainty of compliance from Aemme and the strang signs only should put as probable possibility and belif on it is not nessesary .
    Keywords: symptoms of emerge_Signs of imminent_Black flags_Signs emerge compliance – nafse zakiyeh}
  • محمد جواد فلاح*
    آسیب های اخلاقی که در مواجهه با گزارش های نقل شده در مورد نشانه های ظهور صورت می گیرد از چند بعد قابل بررسی است. بعد اول نوع مواجهه با این علائم و نشانه هاست، شایعه سازی، نقل بدون سند، بیان ناقص و ناتمام و تحلیل و تفسیر ناموجه و بدون مبنا از جمله مسائلی است که بدون ملاحظات اخلاقی صورت می گیرد. مسئله بعد، عدم تفسیر صحیح و درست و نوع برداشتی که از این پیشگویی ها و به ویژه روایات مربوط به نشانه ای ظهور است بیشترین مشکلات را در بردارد که این خود، زمینه ساز آسیب های اخلاقی چون: تنبلی، رخوت، ناامیدی، تردید و دودلی، رفتارهای احساسی و پیش بینی ناپذیر در رفتار های منتظران می شود؛ امیدواری، نشاط، تلاش معقول، امید، آگاهی و دیگر مسائل اخلاقی نتیجه مواجهه خردمندانه و اخلاقی با پیشگویی های آخرالزمان است.
    از این رو مسائل اخلاقی مربوط به پیشگویی ها را می توان در چند مرحله مصور ساخت، مرحله اعتبار، فهم، تفسیر و تبیین، و انتقال مربوط به گزاره ها و پیشگویی های آخرالزمان و پیامدهای غیراخلاقی مواجهه ناصحیح و غیراخلاقی با پیشگویی های ظهور و در مقام عمل و رفتار که هم شامل بعد فردی و هم شامل بعد اجتماعی خواهد بود. ما ضمن اشاره به قسمت اول به شکل تفصیلی تر به مباحث عملی خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: آسیب شناسی مهدویت, آسیب های اخلاقی, پیشگویی های آخرالزمان, نشانه های ظهور, اخلاق انتظار}
    Dr. Mohammad Javad Fallah*
    The moral harms and damages in encountering the reports cited with regard to the signs of the reappearance can be investigated from several dimensions. The first dimension is the method of encountering these signs. Gossiping, quotation without evidence, incomplete statement, and the analysis and interpretation that is unjustified and without foundation, are among issues that take place without moral considerations. The next concern, which is the failure in correct and proper interpretation and the manner of the interpretations from these prophecies and in particular the narrations regarding the signs of the reappearance, involve the largest amount of problems, which this itself becomes grounds for moral harms, such as: sloth, indolence, despair, indecision and hesitance, emotional and unpredictable conduct in the behavior of the adventists (awaiters); positivity, joy, reasonable effort, hope, awareness, and other moral issues, are the results of the wise and moral encounter with the prophecies of the end times.
    Hence the moral issues related to the prophecies can be illustrated in several stages, the stage(s) of reliability, apprehension, interpretation and rendition, and the passage related to the statements and prophecies of the end times, and the consequences of the incorrect and immoral encounter with the prophecies of the reappearance and from the position of action and behavior, which will include both the individual and social dimensions. Referring to the first part, we will discuss practical issues in a more detailed form.
    Keywords: Mahdawiat (Mahdism) pathology, Moral harms, End time prophecies, Signs of the reappearance, Moral of the adventism (expectance)}
  • ابوذر رجبی*
    زبان دین، از مهم‏ترین مسائل فلسفه دین و مباحث الهیات جدید به شمار می‏رود. فیلسوفان دین در این مسئله، دو رویکرد متفاوت برگزیده‏اند؛ برخی بر این باورند که زبان دین، ناظر به گزاره های کلامی و الهیاتی به طور عام است و همه گزاره های موجود در متون و نصوص دینی را دربر می گیرد؛ و گروه دیگر بر آن اند که زبان دین، تنها ناظر به گزاره های کلامی و الهیاتی مربوط به خدا و آن هم اسماء و صفات انسان وار خداست. در هردو رویکرد، دیدگاه ها و ره‏یافت های مختلفی از گذشته تا به امروز در میان الهی دانان و متکلمان و فیلسوفان دین مطرح بوده و هست. نمادین دانستن گزاره های کلامی و الهیاتی، یکی از آن دیدگاه هاست. بنابر رویکرد نخست، مسئله مهدویت و آنچه در نصوص دینی مسلمانان درباره آموزه مهدویت و آخرالزمان، به خصوص علائم و نشانه های ظهور وارد شده است، در حیطه زبان دین وارد خواهد شد. در این نوشتار با رویکردی توصیفی تحلیلی، درپی پاسخ به این پرسش هستیم که با پذیرش دیدگاه اخیر، گزاره های ناظر به علائم و نشانه های ظهور، از چه سنخی است؟ نمادین است یا غیرنمادین؟ و اگر آنها را واقع نما و معرفت بخش بدانیم، آیا به هیچ وجه نمی توان آنها را نمادین و سمبلیک دانست؟ و اگر می‏توان، کدام سنخ از نماد مدنظر است؟ نمادی که امروزه در فلسفه دین و در بین متفکران غربی مطرح است، یا مدلی دیگر مراد است؟
    کلید واژگان: زبان دین, نمادین, غیرنمادین, واقع نما, مهدویت, نشانه های ظهور}
    Dr. Abouzar Rajabi*
    Language of religion is of the most demanding issues in philosophy of religion and theological discussions in this regard. Statements by researchers in language, religion, theology and theological are of two types, the general and the specific. The general account holds that these statements are general to theological and kalam issues and includes all religious texts. Meanwhile the specific accounts, is the language that only concerns the names and attributes of God and that those God’s attributes which are similar to human. In both approaches, perspectives and different findings from the past to the present period can be found in the thoughts of theologians and the kalam religious scholars and philosophers of religion. Considering all this language as the symbolic representation is one of the main theological propositions, and one of those views. According to this first approach, the issue of Mahdaviyyat and Muslim religious texts with messianic teachings and apocalypse, especially the symptoms of emergence can be considered as a field inside the language of religion. In this paper, with a descriptive and analytical approach, we are seeking a response to this question, that by accepting the latter view, what interpretations we can get from statements related to the symptoms of emergence of Mahdi? Are they just symbolic or non-symbolic? And if they are realistic and for our knowledge, are they by no means symbolic or considered so? And if so, what kind of symbol is concerned here? The icon and the symbol which is now defined in the philosophy of religion and among Western thinkers, or another alternative model can be the case?
    Keywords: language of religion, symbolic, non, symbolic, realistic, messianism, the symptoms of emergence or reappearance of saviour}
  • نصرت الله آیتی*
    یکی از مشکلاتی که جامعه اسلامی پیوسته با آن مواجه بوده است سوء استفاده از نشانه های ظهور و مصداق تراشی برای آنهاست با مطالعه تاریخ می توان به حجم وسیعی از این مصداق های دروغین دست یافت. توجه به این حجم وسیع از مصادیق دروغین که گذر زمان دروغ بودنشان را اشکارتر نمود می تواند تلنگری باشد برای این که بهوش باشیم و در دام فرصت طلبانی که با مصداق سازی برای نشانه های ظهور می کوشند به منافع و مطامع خود دست یابند گرفتار نشویم در مقاله پیش رو تلاش شده است موارد متعددی از این مصداق سازی ها برشمرده شود.
    کلید واژگان: امام مهدی(ع), نشانه های ظهور, تطبیق نشانه های ظهور, سفیانی, یمانی, پرچم های سیاه}
    Dr. Nusratullah Ayati*
    One of the problems constantly faced by the Muslim community is with abuse of the signs of Appearance of Saviour, pure faking or making up for them. The study of history can indicate a large amount of false evidence and claimants. Due to the large volume of false cases which only become more apparent over time, we should keep alert not to fall for them who make up signs of the emergence but are in fact opportunists who seek to achieve their interests and greed. In this article the author has tried to mention numerous cases of false evidence of this.
    Keywords: Imam Mahdi, Signs of the Appearance, Matching the Appearance of symptoms, Sufyani, Al, Yemeni, Black Flags}
  • حامد پوررستمی*، روح الله شاکری زواردهی
    یکی از پرگفتمان ترین موضوعات جهان امروز، آینده پژوهی و اندیشه نجات بوده که نشانه ها و پیشگویی ها پیرامون منجی بخشی از آن است. در جهان اسلام اهمیت پردازش و اهتمام به ملاحم و نشانه های ظهور از دو حیث می تواند مورد بررسی قرار گیرد: حیث ابتدایی و حیث اقتضایی. هر چند از حیث ابتدایی، پرداختن به این دست از روایات، ممکن است از اولویت ها نباشد، اما از حیث اقتضایی که ناظر به اقتضای جنگ نرم روانی و معرفتی جهان امروز و شبهه پراکنی دشمنان مهدویت است، این موضوع را در زمره اولویت های پژوهشی و میدانی قرار می دهد. روایات ناظر به نشانه های ظهور و حوادث آخرالزمانی دارای ابعادی است و یکی از آنها بعد اثری نشانه ها و پیشگویی هاست که محصول برداشت از ظواهر روایی می باشد. این آثار نه صرفا مثبت و ایجابی بوده و نه مخرب و منفی، بلکه ترکیبی متوازن و منطقی از آنها را در بردارد. به عنوان مثال 1) آگاهی بخشی و پیشگیری نسبت به انحرافات فراروی، 2) ایجاد آمادگی بایسته و 3) ایمان افزایی اخبار غیبی را از جمله آثار سازنده و مثبت و 1) سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی، 2) تحیر و سرگردانی در تشخیص و تصدیق جریان ها و 3) تعیین وقت برای ظهور منجی را نیز از جمله آثار منفی در روایات ناظر به نشانه ها و پیشگویی های آخرالزمانی می توان برشمرد.
    کلید واژگان: مهدویت, نشانه های ظهور, پیشگویی ها, ملاحم, آثار مثبت, آثار منفی}
    Dr. Hamed Pour Rostamy*, Dr. Ruhollah Shakeri Zavardehy
    One of the most discussed issues of the world today, is the issue of futuristic studies and thinking about saviour which includes thought about signs and prophecies about the Savior's role in it. The importance of the issue in the Muslim world and the attempts to inspire discussions about signs of the appearance can be examined in one of the two terms: basic terms and as a contingency term. This may not be very significant from basic point of view but the contingency plan requires considering these issue as a means to counter the Soft War, imposed by the enemies of Mahdism by creating rifts from psychological and philosophical aspects. Thus, this should be an area of research priority in both conceptual and experimental fields. The narratives of signs and symptoms of occultation just provide a surface interpretation of Hadith. This kind of research work does neither have positive nor destructive and negative aspects per se, but contains both in its logical and balanced composition. For example: 1) awareness and prevention of the diversion of future, 2) make necessary preparations and 3) strengthening the belief in the unseen, are the effects of positive synergies and 1) political and social abuses, 2) bewilderment and confusion in diagnosis and verification flows and 3) timetabling for the appearance of the savior, are among the negative effects that narratives on symptoms may inflict and thus traditions referring to the apocalyptic prophecies can be outlined both as having negative and positive effects on society.
    Keywords: Messianism, Signs of the appearance, Prophecy, Inspire, Positive effects, Negative effects}
  • غلامرضا گودرزی*
    از آن جا که اخلاق، جزو پایه های هر جامعه است، از جمله مبانی جامعه زمینه ساز به شمار می رود. به بیان دیگر، اخلاق یکی از مقوم های هر جامعه و از جمله شاخص های سنجش میزان ارتباط بین مردم در آن جامعه است. از این رو پرداختن به بحث اخلاق، سیاست گذاری برای ارتقای جامعه و نیز سنجش سطح آمادگی آن از این راه را سبب می شود.
    البته بین اخلاق به معنای عام آن با اخلاق با رویکرد زمینه سازی ظهور باید تفاوت قائل شد؛ زیرا رعایت هر موضوع اخلاقی به زمینه سازی نمی انجامد. به بیان دیگر، اخلاق زمینه ساز رویکردی خاص از اخلاق است که در آن هدف و نقطه اوج، تربیت جامعه برای آمادگی و زمینه سازی استقرار حکومت جهانی موعود الهی به شمار می رود.
    با توجه به این نکات، نوشتار حاضر _ که نتیجه یک کار تحقیقاتی است _ به دنبال طرح ایده اخلاق زمینه ساز و ارتباط آن با نگاه راهبردی و سبک زندگی است. در این راستا ضمن پرداختن به بحث اخلاق و زمینه سازی ظهور، سبک زندگی و نیز نشانه های ظهور از نگاه راهبردی و ویژگی های راهبردی اخلاق زمینه ساز شده نیز بررسی شده و در پایان نیز مدل راهبردی تعامل اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز ارائه گردیده است. روش انجام این تحقیق، به صورت تحلیلی و توصیفی است که با الهام گیری از تحلیل محتوای بیش از هزار و پانصد حدیث در حوزه نشانه ها و مباحث مرتبط با آخرالزمان، ویژگی ها و شرایط نظام اخلاقی زمینه ساز، استخراج و احصا شده است.
    کلید واژگان: اخلاق, زمینه سازی ظهور, سبک زندگی, نشانه های ظهور, مدل راهبردی تامل اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز}
    Dr Gholamreza Goudarzi*
    Morality and ethics which is ground-setting is a pillar the ground-setting community. Because the morality is a foundation of society, or in other words, strengthening the society, it is one of the measures of the relationship amongst the people in the community. Discussing the moral and ethical issue not only makes the society ameliorate but also assesses its readiness to do. However, there is some distinction between ethics in its general sense of morality and ethics in the context of ground-setting approach. Because observance of ethical issues will not necessarily lead to ground-setting, in other words, the ground-setting ethics is a specific approach with regard to the preparation and training of the society for the establishment of the promised universal spiritual government. This paper aims to put forward an idea of ground- settingethics and morality and its relationship with strategic outlook and lifestyle. Thus, along the lines of focusing on ground-setting ethics, there will be an attention to the lifestyle issue and the signs of emergence from a strategic point of view and strategic features of the ground-setting morality. In the end, a model is proposed for explaining the interaction between lifestyle and the morality and ethics of ground-setting.
    Keywords: Ethics or morality, ground, setting the appearance, lifestyle}
  • نصرت الله آیتی
    در میان مجموعه روایات مهدوی، روایات نشانه های ظهور از پرتعدادترین روایات به شمار می روند. صدور این حجم وسیع از روایات، منشا طرح این پرسش می شود که پیشوایان معصوم از طرح بحث نشانه های ظهور چه اهدافی داشته اند؟ در پاسخ به این پرسش می توان از دشواری های عصر غیبت که طبیعتا از نظر پیشوایان معصوم دور نبوده کمک گرفت. در عصر غیبت، جامعه شیعه با دشواری های متعددی همچون طولانی شدن دوران غیبت، غفلت، مدعیان دروغین، قیام های باطل و دشواری شناسایی امام مهدی در هنگام ظهور روبه روست. بر این اساس، حل این دشواری ها می تواند مقاصد پیشوایان معصوم از طرح بحث نشانه های ظهور باشد و نشانه های ظهور می توانند کارکردهای ایجابی و سلبی داشته باشند. در کارکرد ایجابی می توانند باعث امیدبخشی، غفلت زدایی و شناخت امام مهدی شوند و در کارکرد سلبی می توانند معیاری برای شناسایی قیام های باطل و مدعیان دروغین باشند.
    کلید واژگان: امام مهدی, نشانه های ظهور, کارکردهای نشانه های ظهور, قیام های باطل}
    Nosratollah Ayati
    Among the traditions of Mahdaviiat, narrative traditions about the signs of apperance are the most frequent. The issuance of large volumes of such traditions makes us think that why the infallible Imams discuss them and what goals they had from explaining so much about these signs? One of the answers to these types of questions refers to the difficulties of the era of occultation which has not been taken lightly by the infallible Imams. In the era of occultation, the Shiite community faces many challenges such as the length of the absence (of Imam), negligence, false claimaints, false uprisings and difficulty of identifying (the true) Imam Mahdi in the time of his emergence. Accordingly, these difficulties can be solved by the infallible Imams who have these purposes of discussing the signs. The symptoms of Appearance can have positive or negative functions. The positive functions can result in promising hopes, removing ignorance, and better understanding of Imam Mahdi and the negative functions aid us in identifying the false uprisings and false claimaints of the era
    Keywords: Imam Mahdi, the signs of Appearance, the finctions of signs of Appearance, the false uprisings}
  • نصرت الله آیتی
    ظهور امام مهدی نشانه هایی دارد؛ نشانه هایی که مطرح شدن آنها از سوی پیشوایان دینی همراه با مقاصدی بوده است. تحقق برخی از این مقاصد در گرو تطبیق نشانه ها بر مصادیق خارجی است. این تطبیق اولا نیازمند ضوابط و معیارهایی است که ما را به مصداق واقعی نشانه ها راهنمایی کند، ثانیا در مسیر آن، دو مشکل اساسی وجود دارد: نخست این که همیشه احتمال وجود مصادیق دیگری برای نشانه ها وجود دارد و دوم این که برای نشانه ها می توان مصادیق جعلی ساخت. از این رو نیازمند معیارهایی هستیم که بتوانیم در روند تطبیق از آن پیروی کرده و از دشواری های یاد شده عبور نماییم. ضوابط یادشده بدین قرارند: نخست این که تطبیق باید همراه با یقین باشد؛ دوم، مصداق مورد نظر باید تمام ویژگی های یاد شده برای نشانه مربوط را بالفعل دارا باشد؛ سوم، جریان تطبیق نباید به تاویل روایات بینجامد؛ چهارم، تطبیق باید با ضوابط و چارچوب های کلی دین هماهنگ باشد و تطبیق نباید موجب زیر پا گذاشته شدن یکی از ضوابط دین شود؛ پنجم این که در جریان تطبیق باید نشانه هایی که در آنها احتمال وجود مصادیق جعلی وجود دارد، بر نشانه هایی که جعل شدنی نیستند عرضه شوند. با توجه به پنج معیار یاد شده، می توان به مصادیق واقعی نشانه های ظهور که احتمال تعدد مصداق و جعل در آنها نمی رود دست یافت.
    کلید واژگان: امام مهدی, نشانه های ظهور, تطبیق نشانه های ظهور, مصادیق نشانه های ظهور}
    Nosratollah Ayati
    The reappearance of Imam Mahdi has some signs, and religious leaders have their purposes for considering and explaining them. The realization of these signs depends on their matching with concrete outside examples. The first requirement of these signs is to apply the criteria to guide us to actual symptoms, and secondly in achieving its realization, two major challenges should be met. Firstly, there is always the possibility of other instances for the observed signs and secondly there is always the possibility of making a forged instance for showing off the signs. Therefore, we need to take measures in order to implement the matching process and follow on until we safely pass these difficulties. The above criteria are twofold: Firstly, the match must be with certainty; Secondly, the evidence must have all the features of the actual sign and thirdly, the implementation of such a matching process should not lead to an attempt to re-interpret the narratives; Fourthly, the matching process should be in general coordination of the criteria and frameworks of religion and implementation of the terms should not contradict let any religious principle to be violated; Fifthly, the implementation process of the signs with evidence and instances should avoid examples that are likely to be fake, and to be on the safe side, focus on the signs that cannot be faked. With respect to the five criteria above, we can reach the real examples of appearance signs that are not numerous and instances of fraud may not be found in them.
    Keywords: Imam Mehdi, signs of appearance, matching the signs with instances, evidence, the examples of appearance signs}
  • نصرت الله آیتی
    «خسف بیداء» که تعدد روایات و تنوع منابع درباره آن نشان دهنده اهمیت و اهتمام نویسندگان متقدم به آن است، از نشانه های حتمی ظهور امام مهدی به شمار می رود که هم جوامع معتبر شیعی، احادیث مربوط به آن را گزارش کرده اند و هم منابع معتبر اهل سنت بدان پرداخته اند و دامنه آن به بحث های فقهی نیز کشیده شده است. مقصود از «خسف بیداء» این است که چون لشکر سفیانی که به قصد کشتن امام مهدی از مدینه به سمت مکه راه افتاد، در میانه راه و در سرزمین بیداء به شکلی معجزه آسا در زمین فرو می رود. تحقق اعجازآمیز این رخداد نشان می دهد اراده الهی بر این تعلق گرفته است که حتی با مداخله عوامل فوق طبیعی، از آخرین ذخیره خود محافظت نماید.
    کلید واژگان: خسف بیداء, امام مهدی, نشانه های ظهور, علایم حتمی, ظهور, سفیانی}
    Nosratollah Ayati
    "Khasf –e- Byda" which the multiplicity and variety of resources about it is a sign of its importance and attemts of the early writers, is certain signs of emergence of Imam Mehdi that Shiite authentic communities have reported its related Hadith and also reliable Sunni sources have also discussed about it. Its amplitude is drawn to the jurisprudential debates. The meaning of "Khsf Byda" lies in the fact that Sufiani troops moved with intention of the killing of Imam Mahdi from Mecca to Medina but in the middle of the road they went down into the earth in the land of Byda miraculously. The miraculous realisation of this event shows that the will of God supersedes to save Mahdi as the last messiah even with the intervention of supernatural forces.
  • محمدعلی قاسمی
    کشته شدن نفس زکیه از نشانه های ظهور امام مهدی به شمار می رود که در روایات متعددی بدان اشاره شده و در زمره علایم حتمی ظهور قرار گرفته است. روایات، این شخصیت را با عنوان هایی چون: «النفس الزکیه»، «نفس حرام»، «الدم الحرام» و... می خوانند.
    در مورد نام وی قاطعانه نمی توان قضاوت کرد، اما به یقین وی از خاندان قریش است. مجموعه ای از احادیث، محل شهادت او را شهر مکه و میان رکن و مقام و زمان شهادت او را نزدیک به ظهور امام مهدی و بلکه پانزده شب پیش از ظهور بیان کرده اند.
    درباره نسبت میان نفس زکیه یاد شده و محمد بن عبدالله بن حسن بن علی بن ابی طالب که در زمان امام صادق به دست منصور عباسی کشته شد و به نفس زکیه مشهور بود، اختلاف نظر است؛ مرحوم سیدمحمد صدر این دو شخصیت را یک نفر می داند، اما به نظر می رسد که طبق روایات، این دو نفر متفاوت هستند. بر این اساس، باید منتظر کشته شدن نفس زکیه باشیم.
    کلید واژگان: نفس زکیه, نشانه های ظهور, علایم حتمی, محمد بن عبدالله}
    Muhammad Qassemi
    When the ‘pious soul’ is killed, this will be one of the signs that Imam Mahdi (PBuH) is going to appear. In many traditions we read about the Imam’s Advent at the time when the pure or pious soul is killed. Other names also have been given to such a personality as the “pure self”, “revered soul” or the “holy blood”.We cannot decide or judge about the ‘pious soul’ for sure, but he is certainly a member of the Quraysh household. A number of traditions have quoted the place of this person’s martyrdom to be at Kaaba in the city of Mecca between ‘Rukn’ and ‘Maqam’; and the time of his martyrdom to be near the Advent of the Imam and even fifteen days before the Advent.As for the relation between the mentioned Pious Soul and Muhammad-bin-Abd-Allah- bin- Hassan-bin-Ali-bin-Abi-Talib, who was killed by Mansoor Abbassi at the time of Imam Sadeq (PBuH) being known as the “pious soul”, there are different opinions. The deceased sayyed Muhammad Sadr believed that the pious soul was the same Muhammad-bin-Abd-Alla-bin Hassan, but in accordance with many traditions these two are different persons. So, the ‘pious soul’ will be killed in the future.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال