جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "هرمنوتیک" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «هرمنوتیک» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه عقل و دین، پیاپی 28 (بهار و تابستان 1402)، صص 105 -123
فهم و تفسیر متون مقدس در میان مفسران ادیان در درجه ی نخست اهمیت قرار دارد. در این میان شلایرماخر در دین مسیحیت به عنوان پدر هرمنوتیک مدرن، راهکارهایی برای فهم و تفسیر کتب مقدس مطرح نموده که مدعی تعمیم کاربست آن ها در فهم و تفسیر قرآن است. وی به مولفه های کاربردی چون تعین معنای متن، عدم استقلال متن از مولف، لزوم هم سخنی با متن، عدم کفایت قواعد زبانی برای تفسیر، تجدید تجربه ذهنی مولف برای مفسر، شهود، همدلی و هنری بودن تفسیر در فهم کتاب مقدس و قرآن دست یافته است. بررسی مهم ترین مولفه های کاربردی هرمنوتیک شلایرماخر در فهم قرآن در پرتو دیدگاه تفسیری آیت الله جوادی آملی به روش توصیفی- تحلیلی رویکرد پژوهشی این جستار است. یافته ها و نتایج این مقاله گویای آن است که از هرمنوتیک روشی وی می توان در فهم قرآن استفاده کرد، ولی به طور کامل نمی توان بدان اکتفا نمود و رویکرد هرمنوتیکی او حاکی از کارگشا بودن برخی مولفه ها و عدم کفایت بعضی دیگر در فهم قرآن است.
کلید واژگان: هرمنوتیک, شلایرماخر, فهم قرآن, تفسیر, آیت الله جوادی آملیAghl va Deen, Volume:15 Issue: 28, 2024, PP 105 -123Understanding and interpreting the holy texts is of the first importance among religious commentators. In the meantime, Schleiermacher, as the father of modern hermeneutics in Christianity, has proposed solutions to understand and interpret the holy books, which claims to generalize their application in understanding and interpreting the Qur'an. He has achieved practical components such as determining the meaning of the text, the lack of independence of the text from the author, the necessity of consonance with the text, the inadequacy of linguistic rules for interpretation, renewing the author's mental experience for the interpreter, intuition, empathy and the artistic nature of interpretation in understanding the Bible and Qur'an. Here it is aimed to examine the most important applied components of Schleiermacher's hermeneutics in understanding the Qur'an in the light of Ayatollah Javadi Amoli's interpretive perspective by descriptive-analytical method.The findings and results of this article show that his methodical hermeneutics can be used in understanding the Qur'an, but it cannot be completely sufficient and his hermeneutic approach indicates that some of those components are effective and others are insufficient in understanding the Qur'an.
Keywords: Hermeneutics, Schleiermacher, Understanding The Qur', An, Interpretation, Ayatollah Javadi Amoli -
یکی از ویژگی های بارز متون کهن هندو، ارایه بسیاری از آموزه ها و اعتقادات در شکل و قالب داستان های نمادین و اسطوره ایست. در بسیاری موارد در اثر گذر زمان معانی و محتوای اصلی این اسطوره ها به دست فراموشی سپرده شده و بیشتر به شکل ظاهری آنها توجه شده است. در مواجهه با این برداشت های لفظی و سطحی، برخی صاحب نظران، فیلسوفان و عارفان هندو این اسطوره ها را مجدد تفسیر و تاویل کرده اند. هرچند این شروح و تفسیرها با رویکردهای مختلف صورت گرفته است، اما همگی در تلاش هستند تا از حکایات و اسطوره های کهن برداشتی معناگرایانه و گاهی عقلانی ارایه دهند. تیرومولر عارف و فیلسوف بزرگ هندو یکی از همین افراد است. تاثیرات فراوان او بر جریان های فکری پس از خودش -به خصوص سنت های شیواپرستی- بسیار پراهمیت است. با توجه به اهمیت این تاثیرگذاری، این نوشتار تلاش کرده است زندگی این قدیس و محتوای اثر مهم او کتاب تیرومنتیرم را بررسی کرده و سپس با انتخاب برخی از روایات و اسطوره های مندرج در این متن، رویکرد هرمنوتیکی او در تفسیرهایی که از اسطوره های پورانه ای ارایه داده را مورد بررسی قرار دهد.
کلید واژگان: اسطوره, هرمنوتیک, تاویل, تیرومولر, ناینمار, هندو, شیواپرستیOne of the distinctive features of Hindu ancient texts is the presentation of many teachings and beliefs in the form of symbolic and mythological stories. In many cases, due to the passage of time, the meanings and main content of these myths have been forgotten and more attention has been paid to their appearance. In the face of these verbal and superficial perceptions, some experts, philosophers and Hindu mystics have reinterpreted these myths. Although these explanations and interpretations have been made with different approaches, they all try to provide a semantic and sometimes rational understanding of ancient stories and myths. The great Hindu mystic and philosopher Tirumular is one of these people. He had many important influences on the intellectual currents after him, especially the Śaivism traditions. Considering the importance of this influence, this article has tried to examine this saint’s life and the content of his important work the Tirumantiram, and then by selecting some stories and myths which included in this text, examine his hermeneutic approach in the interpretations of Puranic myths.
Keywords: Tirumular, Śaivism, Hermeneutics, Mythology, Hinduism, Nāyanmārs, Interpretation -
سید احمد فردید با تلفیقی که از فلسفه هرمنوتیکی هایدگر و عرفان ابنعربی به دست داده است نماینده یکی از رویکردهای معاصر در مواجهه انتقادی با غرب است. وی با اتکا به کاوشهای اتیمولوژیک و بهرهگیری از آرای عرفای اسلامی بهویژه عرفان نظری ابنعربی، رویکرد اشراقی کربن و خوانشی خاص از فلسفه هایدگر و... به مقولات و مفاهیمی خاص برای صورتبندی مفهومی مواجهه «ما» و «غرب» دست یافته است. برای فردید، غرب و به همانسان شرق، مفاهیم انتولوژیک هستند. غرب و شرق عبارتاند از دوگونه اونتولوژی و دوگونه فهم از وجود فی نفسه که خودشان را در دو سنت و تاریخ گوناگون، دو فرهنگ و تمدن مختلف و در دو گونه نظام اجتماعی متفاوت آشکار میسازند. این نوشتار میکوشد تا به تحلیل مبانی و لوازم این مواجهه و دستاوردهای آن برای اندیشه ایران معاصر بپردازد.
کلید واژگان: فردید, غرب شناسی, هرمنوتیک, هایدگر, ابن عربی, هانری کربن -
مقایسه تفسیر قرآن کریم و کتاب مقدس، یکی از مهمترین موضوعات و درعینحال مغفول، در مطالعات الهیات تطبیقی است. از مقوله روش نبودن بسیاری از آنچه تحت عنوان روش در تفسیر قرآن مطرح میشود و درعینحال دامنه گستره تالیف کتاب تفسیر در میراث اسلامی از یک سو، و غلبه مباحث هرمنوتیک و فلسفه بر تفسیر کتاب مقدس و هویتیافتگی آن پس از دوره نوزایی در غرب از سویی دیگر، از جمله زمینههایی است که انگیزه تکاپو در این نوع مطالعه تطبیقی بین اسلام و مسیحیت را قوت میبخشد. در پیجویی از برخی شاخصهها، امکان این مقایسه، خود را با وضوح بیشتری نشان میدهد. از مهمترین این موارد، عبارتاند از: «مرجعیت تفسیری»، «عدم امکان تعمیم در سطح تاریخی»، «مجاز بهعنوان یک اصل» و «رابطه بین اصالت و تفسیر متن». ارتباط بین تفسیر کتاب مقدس و مباحث فلسفی (از ارسطو تا دکارت) و تفاوت مقوله تفسیر در اسلام و مسیحیت، از جهت مرجعیت نسبتا مطلق و رسمی کلیسا در تفسیر متون، موجب شده است تا نتیجه این مطالعه تطبیقی تا حدودی به بیمبنایی این تطبیق سوق داده شود. این در حالی است که ماهیت تفسیر در سنت اسلامی، بیشتر قالبی از یک رسانه تمدنی است که معارف دینی در ضمن آن انعکاس مییافته است.
کلید واژگان: هرمنوتیک, قرآن, کتاب مقدس, روش تفسیری, الهیات تطبیقی, زبان قرآنComparative studies of the interpretation of the Holy Quran and the Bible is one of the most important and at the same time neglected issues in the field of the comparative theology. Lack of transparency in many issues that are related to the methods of interpreting of the Quran and the wide range of authorship of commentary books on Islamic heritage on the one hand, and the dominance of hermeneutics and philosophy over biblical interpretation after the Renaissance in the West on the other hand are among the reasons that strengthens the motivation to strive in this kind of comparative study between Islam and Christianity. In examining some indicators, the possibility of this comparison will become clearer. Some of the most important indicators are, interpretive authority, impossibility of generalization at the historical level, trope as a principle and the relationship between the originality and interpretation of the text. The connection between biblical interpretation and philosophical discussions (from Aristotle to Descartes) and the difference between the category of interpretation in Islam and Christianity, due to the relatively absolute and official authority of the Church in interpreting texts, to some extent, has led the result of this comparative study to baselessness. However, the nature of interpretation in the Islamic tradition is more of a form of a civilization media in which religious teachings are reflected.
Keywords: Hermeneutics, Quran, Bible, interpretive method, comparative theology, Quran language -
فهم متون از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه علوم انسانی و از دغدغه های اصلی صاحب نظران بوده است. ژاک دریدا با طرح راهبرد ساخت شکنی، جریان نوی را در این عرصه ایجاد کرد. او با زیرساخت فکری برگرفته از هستی شناسی مارتین هایدگر، هرمنوتیک حاکم بر اندیشه های فیلسوفان غرب را به چالش کشید. نیز با تردید افکنی در دسته بندی ها و قوانین زبان شناسانه از قبیل دال، مدلول، نشانه، تمایز، کلام محوری و آوامحوری به این نتیجه رسید که هر دال می تواند مدلول هایی متفاوت داشته باشد. او بزرگ ترین مانع در فهم متون را ساخت خود متون می دانست؛ از این رو بدون ارائه هیچ دلیل علمی و عقلی با اندیشه های هوسرل در پدیدار شناسی و آرای لوی اشتراوس در ساختارگرایی و نیز آرای سوسور در نشانه شناسی به مخالفت برخاست و نتیجه گرفت که با وجود دلالت بی پایان نشانه ها بر یکدیگر، زمینه جدایی دال همیشه دلالت گر از مدلول پیوسته غایب فراهم می شود؛ از همین رو نتیجه گرفت که دستیابی به یک فهم قطعی و حقیقی از متون غیر ممکن است. در این مقاله کوشیده ایم به تحلیل انتقادی این نظریه به روش توصیفی تحلیلی بر مبنای تعقلی منطقی بپردازیم و درستی یا نادرستی آن را به بحث گذاریم.کلید واژگان: هرمنوتیک, ساخت شکنی, ساختارگرایی, فهم متون, ژاک دریداUnderstanding texts has been an important issue in humanities and a major concern of scholars. Jacques Derrida propounded the deconstruction approach and thus created a new strand in this regard. Drawing on an intellectual infrastructure derived from Martin Heidegger’s ontology, he challenged the hermeneutics governing the views of Western philosophers. Moreover, he cast doubts over linguistic classifications and laws, such as signifier, signified, sign, distinction, logocentrism, and phonocentrism, and concludes that every signifier can signify different things. He takes the main obstacle to understanding texts to be the construction of the texts. Thus, he opposed the phenomenological views of Husserl, structuralist views of Levi Strauss, and Saussure’s semiotics without providing any scholarly or rational reason, concluding that given infinite signification of signs for one another, there will be the possibility of an every-signifying signifier from an always-absent signified. Thus, he concluded that it is impossible to arrive at a certain and true understanding of a text. In this paper, we have tried to critically analyze this theory with a descriptive-analytic method in intellectual-logical terms, and thus discuss its truth or falsity.Keywords: Critique, analysis, deconstruction, structuralism, understanding texts, Jacques Derrida
-
ارجمندترین سخن صوفیه، حدیث عشق و محبت است که آن را استوارترین رشته ی پیوند میان حق و خلق دانسته اند.عرفا پس از تعمق در آیات قرآنی و تاویل آیه ی «یحبهم و یحبونه» به منظور وصول به حقیقت موضوع عشق و محبت الهی را در عرفان پایه ریزی کردند .با این حال معانی متفاوتی از این آیه و مفهوم محبت مندرح در آن را ارایه نموده اند. تعاریفی که بایزید و جنید از مفهوم عشق و محبت ارائه می دهند از تاویل ایشان از آیات قرآن نشات گرفته و در تفاوت بنیادی در سیر و سلوک عرفانیشان در حوزه های عملی و معنایی«شریعت و طریقت»، «صحو و سکر» نمود می یابد. این تحقیق تفاوت دیدگاه بایزید بسطامی و جنید بغدادی در مورد عشق و محبت، مندرج در متون عرفانی تاقرن ششم را بررسی می کند. فرضیه تحقیق بر این امرمبتنی است که اختلاف تعاریف این دو عارف از محبت، ناشی از تفاوت جایگاه عرفانی و نگرش متفاوت آنان و نحوه ی تاویل آنها از آیات مربوط به محبت است و متناسب با مشرب عرفانی این دو عارف شکل گرفته است. روش بررسی این اختلاف نظر بر اساس نظریه هرمنوتیک گادامر که تاویل را امری مفسر محور می داند تبیین می گردد که طریقی نو در بررسی متون عرفانی محسوب می شود.
کلید واژگان: عشق, محبت, عرفان, هرمنوتیک, گادامر, بایزید, جنیدIn mystics’ opinions, love is the strongest relationship between the God and people. Interpreting the Quranic verses, Mystics founded the topic of divine love and compassion.
The definitions which Bayazid and junayd propose are based upon the interpretation of the verses of Quran and they are frequented in the fundamental differentiations in their mystical behavior in the practical and spiritual scopes i.e. Law and mystical path.
This research investigates the difference between Bayazid and Junayd’s in divine compassion or love. The point of view of difference caused dissimilar manner and mystical behavior among those two. This dissimilarity, even affected understanding of “Credo”, “Sober”, where they defined those in their own specific ways. The hypothesis is that each one looked at the concept from their own particular mystical ideas and that is the reason for their different opinions on divine compassion and love.
This research is based on the Gadamer hermeneutic and philosophic theory. Gadamer believes that every person has his own interpretation about any issue. Today, this method of research is observed as a new one in mystical texts research.Keywords: Love, Compassion, Hermeneutics, BayazidBastami, Junayd of Baghdad, Gadamer -
عرفا به منظور وصول به حقیقت، همواره در جستجوی درک تازه ای از قرآن و مفاهیم دینی بودند. آن ها در مسیر دریافت یک معنا، قطعا از پیش فرض هایی چون مفهوم آیات قرآنی، بهره می گرفتند. یکی از مفاهیم قرآنی که در میان عرفا، به خصوص عرفای قرن سوم و چهارم مطرح شد و هر کدام در مورد آن، با تدبر و تفکر خاص خود دست به تاویلاتی زده و مفهوم تازه ای از آن درک کرد، اصطلاح عرفانی «توکل» است. توکل با مفاهیم گسترده خویش، از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی عرفا، با توجه به گستره مفهوم حال و مقام، آن را بالاترین مقام عرفانی شمرده اند. این تحقیق به دنبال بررسی دگرگونی مفهوم قرآنی توکل و چگونگی خلق مفاهیم عرفانی تازه از آن نزد عرفا است. محدوده تحقیق بر مبنای اقوال مشایخ اولیه مندرج در متون معتبر صوفیان، با تاکید بر رساله قشیریه نهاده شده است و فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه صوفیان براساس موقعیت تاریخی و فرهنگی، حالات و مقامات متفاوت خویش، برداشتی متفاوت از مفهوم توکل داشته اند؛ از رهگذر روش تحقیق براساس دیدگاه معرفت شناختی و هرمنوتیک سنت گرای گادامر، آزموده می گردد تا ماهیت تفاوت برداشت های عرفا و پیش داوری های آنان، از تاویل آیات قرآنی در باب مقام توکل، تبیین و بازشناسی شود. بررسی این تفاوت نگرش، می تواند در شناخت دلایل اختلاف نظر صوفیان در تعاریف یک اصطلاح و گوناگونی برداشت آن ها کارآمد باشد.
کلید واژگان: گادامر, هرمنوتیک, تاویل, توکل, عرفا, رساله قشیریهMuslim Mystics were always seeking for a new understanding of the Qurān and religious concepts in order to achieve the truth. They are certainly benefiting from the assumptions such as the meaning of the Qurānic verses for discovering significance. One of the proposed Qurānic concepts among the mystics، especially in mystics of the third and fourth centuries، was the mystical term “Tawakkol”. This term was paraphrased by different mystics with variety of thought and contemplation. Tawakkol، with its broad concepts، is very important doctrines among the mystics. This study examines the transformation of the Qurānic concept of Tawakkol and making of new concepts in the literature of the Sufis، with an emphasis on Resāleh Qoshayrieh is founded and research hypothesis based on that Sufis according to historical and cultural position. Their different scenarios and authorities، had a different take on the concept of Tawakkol; is tested through research method according to Gadamer''s epistemology and traditionalist hermeneutics in order that the nature of the difference of mystics'' perceptions and their prejudices، from interpretation of Qurānic verses about Tawakkol، is explained and recognized. Examination of these attitudes، can be effective to understand the reasons of disagreement Sufis for the definition of a term and the diversity of their perceptions. -
بنچوینگا فیلسوف و اندیشمند معاصری است که در کتاب منطق و دیگر مهملات، به بررسی و تحلیل چند و چون و چرایی طرح برهان وجودی از سوی آنسلم پرداخته است. این تحلیل وی، به ظاهر بحثی انگیزهشناختی درباره برهان وجودی است؛ اما در واقع، آنسلم و برهان وجودی وی، بهانهای برای طرح سایر دیدگاههایش است؛ از اینرو، در طی فصول این کتاب، بسیاری از دیدگاههای خود را درباره ماهیت انسان و روح و شان و جایگاه منطق و استدلال و نیز برهههایی از الاهیات مسیحی مطرح کرده است. در مقاله حاضر، مباحث گوناگون وی بر اساس نظام فصول کتاب مزبور ارایه و نقد خواهد شد. همچنین با توجه به اهمیت تاریخ در بررسی اندیشههای دینی و فلسفی و با توجه به همعصر بودن سهروردی با آنسلم و دغدغههای مشترک این دو اندیشمند، تلاش کردهایم تا آنجا که ممکن است، مسایل و دغدغههای آنسلم را در اندیشههای سهروردی و نحوه برخورد وی با آنها پیگیری کنیم.
کلید واژگان: برهان وجودی, منطق, استدلال, هرمنوتیک, نفس, عقل, آنسلم, سهروردی
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.