به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « واحدیت » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «واحدیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هادی وکیلی*، حسین زحمتکش
    مرتبه ذات احدیت، نخستین تعین و تجلی ذات غیب الغیوب است که در آن، اسماء و اعیان، اتحاد مفهومی و مصداقی با یکدیگر و با ذات دارند. تلقی از ذات احدیت در لسان عرفا، معمولا بدین شکل است که آن را مرتبه ظهور حضرت هویت و غیب الغیوب و باطن مقام واحدیت می دانند و این هر سه، مراتب ذات حق تعالی را در مقابل مراتب خارج که عبارت از جبروت، ملکوت و ملک است، شکل می دهند؛ البته اساسا چنین تغایری میان مراتب مذکور بنا به اعتبار است، زیرا این اصل در عرفان پذیرفته شده است که وجود یک حقیقت بیشتر ندارد. ذات احدیت، حقیقت به شرط لا از کثرات و ممکنات است و جایگاه اعتبار اسمای ذاتی الهی می باشد. بنابراین، مرتبه احدیت که خاستگاه تنزیه و عین الجمع است، هرچند اسماء و صفات را مکتوم می دارد، با این حال در قوس نزول، سرآغاز تجلیات و تعینات اسمائی می شود. در این میان، نحوه گشایش تجلیات ذاتی احدی به واسطه فرآیند «فتح مطلق» ترسیم می شود. از این مرتبه در لسان قرآن به «مقام او ادنی» تعبیر شده است و گهگاه بر آن «بطن سابع» نیز اطلاق می شود.
    کلید واژگان: احدیت, واحدیت, جمع الجمع, قاب قوسین, او ادنی}
    Hadi Vakili *, Hossein Zahmatkesh
    The stage of the Unity essence is the first stage of manifestation and determination of the essence of the “Unseen of the Unseens” in which the names and entities have conceptual and denotation unity with each other and with the Essence. Perception of the unity essence in mystics language is usually uttered as the stage of manifestation of presence of ipseity and the Unseen of the Unseens and the inner of the station of One-ness and all these three form the stage of essence of The Almighty God against the exterior stages which are Sovereignty، the Kingdom of unseen and solid forms; certainly such alteration between the mentioned stages are hypothetical، because this principle has been accepted in mysticism that the being has only one nature. Unity Essence is the truth condition- to- no from the diversities and contingents and is the stand of the credibility of the essential names of the divine. Therefore، the stage of the unity essence which is the origin of glorification and actual-union، although it hides the names and the attributes، meanwhile in descending Arc it becomes the prelude of manifestation and determinations of the names. However the manner of the exposure of the manifestation of the unity essence is shown by the process of ''Absolute Victory''. This stage is quoted in Quran as ''the stand of or Undermost'' which is occasionally called as ''the seventh inner''.
    Keywords: Unity of God, Oneness of God, Union of all Unions, Nearness of God, Islamic Mysticism}
  • منیره سیدمظهری
    مساله تشبیح و تنزیه خداوند و چگونگی رابطه آن با ذات حق از پرگفتگوترین مسائل خدا شناسی است که در میان الهیون اعم از متکلم و فیلسوف و عارف نیز سابقه طولانی داشته و قرن ها مورد بحث و مناظره قرار گرفته است. در این گفتار، ابتدا به تبیین اهمیت و ضرورت این بحث پرداخته شده و در این راستا به دیدگاه فرقه های کلامی مانند اشاعره، معتزله و اهل حدیث در باب صفات تشبیهی اشاره شده است، سپس ضمن بیان تفضیلی دیدگاه محی الدین عربی در این زمینه و نظریات او در «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم» تفاوت آراء و نتایج به دست آمده از دلایل او در این دو کتاب مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان این گفتار، نظر نهایی «شیخ اکبر» که همان جمع میان تشبیه و تنزیه است و اینکه بحث از تشبیه و تنزیه در مرتبه فیض مقدس است نه مقام ذات و نه فیض اقدس، آورده شده است.
    کلید واژگان: ابن عربی, تشبیه, تنزیه, واحدیت, احدیت}
    Dr. Monireh Seyyed Mazhari
    The issues of closeness and transcendence of God and their relation with theAlmighty God is one of the most argumentative ones in theism so that they havemarked a long record and arguments among theologians including scholastictheologians, philosophers, and mystics. This paper first examines the importanceand necessity of the issue and later deals with the viewpoints of scholastictheological sects such as Asharite, Mutazilite, and traditionalists in terms ofassimilated attributes. Then having explained in details the views of Muhyiddin Al-Arabi in the aforementioned and his attitudes in his books titled 'Futuhat al-Makkiyya (Meccan Revelations) and Fusus al-Hakam (The Ringstones of Wisdom)the different views and results gained from his evidences in the above two booksare discussed. In the end, the final remarks of Sheikh Akbar, that is gathering thecloseness and transcendence together and that they are ranked as the holy grace notthe nature or the holiest grace, is provided.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال