به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "‘al" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «‘al» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس طالب زاده شوشتری، علی نوروزی، عباس عرب، فاطمه عسکری *
    آنچه که از جمله اهداف اساسی، در این تحقیق می باشد؛ به تصویر کشیدن و چگونگی ارتباط، و به نوعی تلفیق میان دو علم: «بلاغت» و «ادبیات عرفان اسلامی» و برخی از متون دینی پیرامون آن است که از حیث بررسی و مطالعات میان رشته ای و یا تطبیقی نیز می تواند مفید واقع گردد. مفهوم اصطلاحی «ادراک»، در نزد عبدالقاهر جرجانی دارای سیر گسترده و ابعاد مختلفی در نظریات وی است که از جمله مهم ترین آن، می توان به چگونگی ارتباط آن با «نظریه نظم»، و حتی نظرگاه منحصر به فرد او پیرامون چگونگی و انواع «ادراک» نیز اشاره نمود. به عبارت دیگر، جرجانی در فرآیند ادراک، به نوعی از تعقل قلبی نام می برد و تفکر و اندیشه را فائده قلب برمی شمآرد که با تحقیق و بررسی در آن، دریافتیم که این مسئله؛ در حالی است که در مباحث متون قرآنی و دینی، و به ویژه «ادبیات عرفان اسلامی»، مفهوم اصطلاحی «ادراک» به فرآیندی تعلق دارد که در اصل، فرد سالک مدرک برای قرب و شهود خود از محیط و جهان اطرافش، به وسیله تعقل با قلب، به ادراک می پردازد. درحقیقت، عبدالقاهر جرجانی در بیان نظریات خود، دارای وجه مشترکی است که چگونگی ارتباط آن با مفهوم اصطلاحی «ادراک» در «ادبیات عرفان اسلامی»، در این تحقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ادراک و آگاهی, تعقل قلبی, نظم, عبدالقاهر جرجانی, ادبیات عرفان اسلامی
    Abbas Talebzadehshoshtari, Ali Nouroozi, Abbas Arab, Fatemeh Askari *
    The main goal of this study is to illustrate the relationship and combinations of two sciences: rhetoric, the discussions which relate to semantics and some religious Islamic texts which is useful in the comparative studies. The term “Perception” for Add- al-Qahir-al-Jorjani concern with the wide, different aspects such as the relations between them and metaphor in the meaning, even in his aspects to the different Perceptions. On the other hand, he concerned with the heartily reflection, while it is the term on “the Perception” in the Islamic, mystical texts. The followers perceived the world by hearty reflections. Whereas Add- al-Qahir-al-Jorjani has not entered in the Islamic, mystical texts, but he unconsciously considered the term, ”Perception” in the mystical literature”.
    Keywords: Perception, Add, al, Qahir, al, Jorjani, The Islamic, mystical texts
  • حبیب حاتمی کنکبود *
    جنبش بزرگ اخوان المسلمین با مبانی اندیشه سیاسی اهل سنت، که برخاسته از تعلیم و تفکر بنیان گذارش، حسن البنا، است، یکی از جریان های سلفی معتدل است که آرا و اندیشه های خاصی دارد. هرچند از لحاظ اعتقادی خود را سلفی معرفی می کند و دارای مبانی کلامی سلفیه است، اما معرفت شناسی اش در جهات مختلفی متفاوت با سایر جنبش های سلفیه است و همین باعث جدایی سلفیه اخوانی از آنها می شود. به همین دلیل فعالیت ها و رویکردهای آنان نقش تاثیرگذاری در موفقیت یا شکست تلاش های تقریبی دارد. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی مبانی معرفت شناختی این جنبش را معرفی می کند. در معرفت شناسی، ابزار شناخت نزد ایشان محدود به نقل نیست بلکه فطرت، حس و تجربه، عقل، و کشف و شهود را نیز معتبر می دانند و برای هر کدام از منابع شناخت ارزش معینی قائل اند که ادله مقبول در عقلیات وجود دلایل نظری ضروری است؛ در حسیات، امور تجربه پذیر است؛ و در امور نقلی، نقل به روایت صحیح.
    کلید واژگان: اخوان المسلمین, سلفیه, معرفت شناسی, عقل, نقل, کشف و شهود, تجربه
    Habib Hatami Kankabood *
    Having its roots in the Sunni political thoughts derived from Hassan al-Banna, the great founder of al-Ikhwan al-Muslimeen (Muslim Brotherhood), this movement is one of the moderate Salafi groups that holds specific positions and doctrines. Its epistemology, for instance, differs from other movement’s origins, making it different from the Salafi mainstream. As a result, Ikhvani’s activities and approaches has a great influence on the success or failure of the proximate attempts. This paper, employing a descriptive-analytical method of research, aims at introducing the principles of the movement’s epistemology. According to the findings of the paper, for Ikhvanis the medium of knowledge is not confined to Naghl (Narrations) but includes instinct, senses and experience, reason, and vision. They also put a specific value on each of them; for instance, they emphasize on the presence of theoretical justifications, experiential affairs, and authenticity of narration, regarding respectively reason, experience, and Naghl as the media of knowledge.
    Keywords: al, Ikhwan al Muslimeen, Salafism, Epistemology, reason, Narration, Experience, Vision
  • صلاح الدین شکر، مرتضی حسنی نسب
    شهر مدینه به جهت جایگاه و اهمیتش، از دیرباز کانونی برای مورخان؛ از جمله محمد بن محمود، معروف به ابن نجار (متوفای 643ق.)، نگارنده کتاب «الدره الثمینه فی اخبار المدینه» بوده است. ابن نجار این اثر را در قرن هفتم هجری نگاشت که در نوع خود ممتاز و توصیفی دقیق از شهر مدینه است. «الدره الثمینه»، به شیوه ای جالب و خاص تنظیم گردیده که وسعت اطلاعات، منابع متنوع، سفرهای فراوان و گستردگی نظر و وثاقت نویسنده، از مهم ترین شاخصه های آن است.
    پژوهش حاضر پس از بررسی جوانب زندگی ابن نجار، به معرفی کتاب و نسخه های مختلف آن پرداخته است. ابن نجار کتاب خود را به هجده باب تقسیم بندی کرده، با اسم مدینه آغاز می کند. سپس از فتح و هجرت پیامبر شروع کرده، به بیان فضیلت های آن و حدود حرم و آثار تاریخی از مسجد پیامبر تا مسجد قبا و بقیه مساجد می پردازد. بعد از آن، از چاه ها و آبادی های اطراف یاد نموده، با سخنی از صحابه بزرگ و تابعین و افراد تابع آنها بحث را خاتمه می دهد. در هر بخش، با آیه هایی از قرآن و احادیث پیامبر و اخبار و سخنان صحابه و تابعین و تابعان آنان اسناد داده است. معرفی چهار نسخه مختلف کتاب و همچنین روش بررسی آن، از دیگر نکات این تحقیق است.
    کلید واژگان: ابن نجار, الدره الثمینه, مدینه, معرفی کتاب, نسخه شناسی
    Dr. Salah Al-Din Shokr, Morteza Hasani Nasab
    The city of Medina, due to its position and importance, has long been a focal point for historians; including Mohammad b. Mahmud, known as Ibn Najjar (d. 643 AH), who wrote the book "Al-Dorra al-Thamina fi Akhbar Al-Madina". Ibn Najjar wrote this work in the 7th century AH which is unique in its kind and a precise description of the city of Medina. "Al-Dorra al-Thamina" is arranged in a very interesting and special way which the breadth of information, diverse sources, numerous travels, and the breadth of author's opinion and credibility are among its most important indices.
    The present study, after exploring the aspects of Ibn Najjar’s life, introduces the book and its various versions. Ibn Najjar divided his book into eighteen chapters, starting with the name of Medina. Then he begins with the conquest and migration of the Prophet, expressing his virtues and the limits of the shrine and historical works from the Prophet's mosque to the Quba mosque and the rest of the mosques. Afterwards, it names the wells and surrounding villages, ending the discussion with the words of the great companions and affiliates and their followers. In each section, they have cited verses from the Quran and the Hadiths of the Prophet, and the news and words of the Companions and their followers. Introducing four different versions of the book, as well as a method for investigating it, is another aspect of this research.
    Keywords: Ibn Najjar, Al, Dorra al Thamina, Medina, Book introduction, Typology
  • مجتبی زروانی، رضا طاهری
    غزالی از دانشمندان قرن پنجم است که تاثیرات گسترده ای در عرصه های مختلف دین، فلسفه، عرفان و تصوف نهاد. قدرت اندیشه و گستردگی و نفوذ آراء او بر پیکره ادبیات عرفانی نیز نیروی زیادی بخشید. آثار عمده غزالی به مسائل دینی معطوف است، لکن در خلال آثار او اثری هست موسوم به رساله الطیر که به عرفان محض مربوط است. نوع روایت و نگرش عرفانی در این اثر مختص به غزالی است، لکن سبک و شکل این اثر را پیش از او در رساله الطیر ابن سینا می توان دریافت. در این مقاله، به ارزش رمز و نماد و ارتباط قلمروی عقل و قلب در ادب عرفانی و تاثیر و تاثر از یکدیگر پرداخته می شود و همچنین جنبه ای دیگر از تاثیرگذاری رساله الطیر نویسی بر منظومه موش و گربه عبید زاکانی و اشاره به تاثیرگذاری این داستان بر نهادها و سازمان های صوفیه و نحوه گردهمایی آنان به دور مشایخ خویش بررسی می گردد.
    کلید واژگان: غزالی, رساله الطیر, عرفان, عقل و قلب
    Mojtaba Zarvani, Reza Taheri
    Al-Ghazali is one of the scientists of fifth century that had widespread effects in different areas of religion, philosophy, mysticism and Sufism. The power and influence of ideas and the spread of his ideas, also gave a lot of power to the mystical body of literature. Major works of al-Ghazali focuses on religious issues, but through his works as soon as the work is called Resalatoteyr that is related to the mysticism. Although the narrative and mystical attitude in this work is dedicated to al-Ghazali, but before he, the form and shape of this work can get from Resalatoteyr of Avicenna. In this paper, the value of mystery and symbol and relevance of mind and the heart in the realm of mystical literature and effects of each other is discussed; and also, other aspect of impact of Resalatoteyr on the al-Obeid Zakani Moush o Gorbeh system, pointing to the effectiveness of this story on Sofia organizations and the method of their gathering around their elders is examined.
    Keywords: Al, Ghazali, Resalatoteyr, Mysticism, Wisdom, Heart
  • ابراهیم ابراهیم تبار
    در طول تاریخ تصوف اسلامی با سه انا مواجه ایم که از سوی جمعی از صوفیان و علما مورد نقد و بررسی قرار گرفته، و در باب آن تفاسیر و اقاویل مختلفی در قالب عبارات رمزآمیز و شطح وار بیان شده است؛ قرآن کریم به دو «انا» اشاره کرده، انایی که از زبان ابلیس و به تبع آن از جانب فرعون بیان گردید، که البته این هر دو انا به تلقی اهل شریعت مذموم است؛ سومین انا به گواهی تاریخ از حسین بن منصور حلاج در برابر فرعون زمانه، خلیفه عباسی، فریاد شد و ازسوی عده ای از برجستگان قله های تصوف مورد تایید و تفسیرهای گوناگون قرارگرفت. به «انایی» که از نور و عشق الهی نشات گرفته، انای محمود؛ و به انایی که نشان از عقل دارد، انای مردود می گویند؛ این مقاله، ضمن پاسخ به این پرسش که حلاج در پی یافتن انسان خدایی بود و یا خدای انسانی؟ به تحلیل و توصیف دو انای مردود و محمود؛ و در باب راز ومنشا انا الحق حلاج که براساس تکلیف دینی و رسالت انسانی با توجه به اوضاع سیاسی- اجتماعی زمانه فریاد گردید، به نقد و بررسی می پردازد.
    کلید واژگان: خدا, قرآن, حلاج, انا الحق, فرعون
    Ebrahim Ebrahim Tabar
    During the history of Islamic mysticism one may face with three kinds of "I" which have been criticized by a group of Sufis and scholars, and for which various kinds of interpretations and quotations have been expressed in a form of mysterious and sophisticated statements. The Holy Quran has noted two kinds of "I", the one that comes from the mouth of Satan which is followed by the second one expressed by the Pharaoh, both of which considered by Sharia followers as condemned. The third "I" is historically evidenced as of Mansoor Hallaj against the Pharaoh of the time, the Abbasid caliph, which was screamed and that some of the Sufism prominent figures had some interpretations and confirmation differently. The "I" arising from the divine light and love is called glorified "I" whereas the ones stemming from wisdom is called rejected "I". This paper seeks to analyze and describe the glorified and rejected kinds of "I" in addition to answering the question on whether Hallaj was seeking the divine man or that of human god; however, in terms of the mystery and source of Hallaj's "Anna Alhaq" (I am just) which was shouted according to religious duties and human goals as well as the socio-political situation of the time, it offers a critique.
    Keywords: God, the Quran, Hallaj, Ana, al, haq, Pharaoh
  • محمدجعفر محمدزاده
    با اینکه پدیده مطبوعات در ایران، سالها پیش از پیروزی مشروطه در سال1252ق، توسط میرزا صالح شیرازی ظهور یافته بود، به واقع اوج شکوفایی مطبوعات و تاثیرگذاری آن را باید دوره مبارزات مشروطه و پس از آن دانست. فرمان مشروطه در حالی توسط مظفرالدین شاه امضا شد که مطبوعات به آرامی شیوه های نقد را متاثر از مطبوعات فارسی زبان خارج از ایران و نیز مطبوعات قفقاز آموخته و به عرصه نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی پا گذاشته بودند. با پیروزی مشروطه و تشکیل مجلس شورای ملی و روی کار آمدن محمدعلی شاه، نقد اجتماعی کم کم به نقد حاکمیت منجر شد تا جایی که جسارت و شجاعت اصحاب مطبوعات اندک اندک به افراط رسید. بر این اساس مطبوعات عهد مشروطه، همان طور که در پیروزی مشروطه سهم اساسی داشتند، در شکست آن و به توپ بسته شدن مجلس هم بی تاثیر نبودند. از این بررسی تاریخی می توان به این نتیجه رسید که افراط و تفریط عامل بازدارنده در حرکت جوامع است و به همان اندازه که تفریط، سکون و ایستایی را موجب می شود، آفت افراط نیز حرکتهای رو به جلو و خیزشهای ارزشمند را با نا کامی مواجه می کند. مکتوب حاضر بر آن است تا از این زاویه، به مطالب مندرج در مطبوعات دوره مشروطه نگاهی آسیب شناسانه کنند. با همین نگاه نشریاتی چون صوراسرافیل، حبل المتین، تمدن، قانون و مجلس بررسی شده اند.
    کلید واژگان: نقد سیاسی اجتماعی, مشروطه, مطبوعات, حبل المتین, صوراسرافیل, تمدن, قانون, مجلس, دهخدا و چرند و پرند
    Mohammad, Jaffar Mohammadzadeh
    Although the newspaper industry in Iran had been established in 1836 by Mirza Saleh Shirazi, the peak of the press and its influence began with/ after the Persian Constitutional Campaign. The constitutional decree was signed by Mozaffaraddin Shah when Iran’s press were gradually learning methods of criticism from Persian media outside Iran and the press published in the Caucasus, stepping into political and social criticism. With the victory of the Constitutional Revolution, the establishment of the National Council, and the rise of Mohammad Ali Shah, social criticism began to criticize the ruling regime and the boldness of journalists gradually turned to extremism. Just as the press had played a pivotal role in the victory of the Constitutional Revolution, they triggered its failure and the 1908 bombardment of the constitutional parliament as well. From this historical review, it can be concluded that extremism acts as a deterrent to social movements. Just as laxness causes inertia and stagnation, extremism hinders valuable progressive movements. The present article aims to investigate pathologically the contents of the Constitutional era’s press, including Sur-e-Esrafil, Habl-al-Matin, Qanun, Tamaddon, and Majles Newspapers from this angle.
    Keywords: socio, political criticism, constitutional, press, Habl, al, Matin, Qanun, Tamaddon, Majles, Dehkhoda, Charand Parand (The Nonsense)
  • نصرت الله آیتی*
    یکی از مشکلاتی که جامعه اسلامی پیوسته با آن مواجه بوده است سوء استفاده از نشانه های ظهور و مصداق تراشی برای آنهاست با مطالعه تاریخ می توان به حجم وسیعی از این مصداق های دروغین دست یافت. توجه به این حجم وسیع از مصادیق دروغین که گذر زمان دروغ بودنشان را اشکارتر نمود می تواند تلنگری باشد برای این که بهوش باشیم و در دام فرصت طلبانی که با مصداق سازی برای نشانه های ظهور می کوشند به منافع و مطامع خود دست یابند گرفتار نشویم در مقاله پیش رو تلاش شده است موارد متعددی از این مصداق سازی ها برشمرده شود.
    کلید واژگان: امام مهدی(ع), نشانه های ظهور, تطبیق نشانه های ظهور, سفیانی, یمانی, پرچم های سیاه
    Dr. Nusratullah Ayati*
    One of the problems constantly faced by the Muslim community is with abuse of the signs of Appearance of Saviour, pure faking or making up for them. The study of history can indicate a large amount of false evidence and claimants. Due to the large volume of false cases which only become more apparent over time, we should keep alert not to fall for them who make up signs of the emergence but are in fact opportunists who seek to achieve their interests and greed. In this article the author has tried to mention numerous cases of false evidence of this.
    Keywords: Imam Mahdi, Signs of the Appearance, Matching the Appearance of symptoms, Sufyani, Al, Yemeni, Black Flags
  • مهدی فرمانیان، نرجس ابوالقاسمی دهاقانی
    بر مبنای کتابهای الیاقوت و النجاه، نظر و تعقل از منظر «نوبختی» و «الناصر لدین الله » مناط تکلیف است و واجب شمرده می شود. آن دو، خاستگاه حجیت دین را عقل می دانند و در این دو اثر، سه کاربرد متفاوت را برای عقل برمی شمارند: اول؛ عقل را به عنوان ابزار استنباط و استدلال آموزه ها و معارف دین می دانند. دوم؛ عقل را به عنوان یکی از منابع معرفت و شناخت در کنار کتاب و سنت قرار می دهند. سوم؛ نگاه ابزاری به عقل در مسیر فهم و کشف مدلول کتاب و سنت دارند. هردو مولف به محدودیت گستره عقل در تشخیص حسن و قبح قائلند. البته عقل و شرع را با یکدیگر سازگار می دانند که این سازگاری به معنای عدم وجود تعارض میان آنها است، نه تطابق کامل عقل و شرع؛ زیرا عقل را در وصول به همه شرعیات ناتوان می دانند. در حقیقت از منظر نوبختی و الناصر، عقل در اصول اعتقادی مقدم است و آن گاه که عقل ساکت باشد، نقل سخن می گوید و اگر عقل دلیلی بر مخالفت با نقل نداشته باشد یا با آن موافق باشد، نقل در تایید عقل می آید و در نهایت، آن گاه که میان آن دو تعارضی حاصل شود، به قرینه عقل، نقل را به تاویل می برند.
    کلید واژگان: نوبختی, الناصر لدین الله, عقل گرایی, زیدیه, امامیه
    Mahdi Farmanian, Narjes Abol Ghasemi Dahaqani
    Based on books of al-Yaqut and al-Nejat from Noubakhti and al-Naser Alddin Allah, idea and wisdom are bases of Taklif (obligation) and must be considered. These two scholars believed that base of religion’s augment is wisdom and in these two books counted three various function for wisdom: first, they known wisdom as a tool of inferencing and illustrating for trainings and religion’s learnings. Second: they put wisdom as a source of knowledge and cognition beside Qur’an and Sonnah. Third: they had a taking tool view through wisdom in path of understanding and discovering signification for The Holy Book and Sonnah. Both authors believed on limitation of wisdom in Hosn and Qobh. Of course they believed wisdom and Shar’ have adjustment which this adjustment doesn’t mean these two haven’t any conflict with each other, not complete adjustment between wisdom and Shar’, because they believed wisdom is unable for reaching to all principals of Shar’. In fact from Nowbakhti and al-Naser’s views wisdom in beliefs’ principals takes precedence and while wisdom is silent, Naql would speak, and when wisdom haven’t any reason against Naql or be agree with it, then Naql would confirm wisdom; and finally when they have conflicts with each other, as a evidence of wisdom would paraphrase the Naql.
    Keywords: Nowbakhti, al, Naser Alddin Allah, rationalism, Zeydiyah, Imamiyah
  • فاطمه عباسی
    عماء در برگیرنده تمامی اشکال هستی است، همچون ملائک مقرب، انواع و گونه های افراد؛ پس این ظهور اولیه تمامی عالم را در برمی گیرد. بدین ترتیب عماء را می توان وجود منبسط انگاشت که تمامی عالم را از جبروت تا ناسوت همچون یک واحد مشتمل و کل گرا در برمی گیرد. عماء همچون نفس رحمانی حق، که وابسته و همبسته به خود اوست،[1] در دو سطح می تواند به کار گرفته شود: یکی به عنوان وجود منبسط یعنی یک واحد کل گرا که از جبروت تا ناسوت را دربردارد و دیگر اینکه در سطحی بالاتر از ملکوت یعنی به قولی احدیت و یا واحدیت. به همین دلیل است که عده ای آن را به احدیت و عده ای آن را به واحدیت نسبت داده اند. البته به این دلیل است که عماء چون به ابر نازک تعبیر شده است؛ بعضی آن را مقام احدیت گفته اند، زیرا مقام احدیت در حجاب عزت و سماء رفعت است؛ و بعضی آن را مقام واحدیت گفته اند؛ زیرا مقام واحدیت واسطه بین سماء اطلاق و ارض تقیید است، همانطوری که ابر واسطه بین سماء و ارض است.
    کلید واژگان: عماء, خیال مطلق, حقیقت وجود, بخارعام, نفس رحمانی
    Fatemeh Abbasi
    AMa’includes all forms of life, such as proximate angels, types and kinds of people, so it takes the appearance of the whole world. AMa’ so Voujod_al_monbaset thatall of the Gabarout to the Nasoot as a holistic unit and covers included. AMa’ such as the right to Nafas al-Rahmani, depending on his own, can be used at two levels: An expansive as the one kolgera which includes of the Gabarou to the Nasoot, and that the higher level of the Malakout that the promise Ahadyat or Vahedyat. That is whysome people it Ahadyat and some have attributed it to Vahedyat. Itis for this reason that AMa’ interpreted as a thin cloud, some Ahadyat officials have said it, because as Ahadyat the veil of dignity and sublimity Sama, and some Vahedyat officials have said it, because as an intermediary between Sama refers Vahedyat and Tqyyd arz, as the cloud is the intermediary between Sama and Arz.
    Keywords: AMa', khiyal al motlagh, truth Voujood, Bokhare, ame, Nafas, al, Rahmani
  • سید علی حسینی خضرآباد، محمدتقی سبحانی
    با افول مدرسه کلامی امامیه در کوفه از نیمه سده سوم هجری، گروهی از متکلمان امامی و معتزلیان شیعه شده که چندان به نام شناخته نیستند، نمایندگی کلام امامیه را بر عهده گرفتند و با گرایش به اندیشه های معتزله از کلام امامیه در دوران حضور فاصله گرفتند. این پژوهش با تکیه بر مقالات الاسلامیین ابوالحسن اشعری تالیف دهه آخر سده سوم برخی از اندیشه های کلامی این جریان فکری را بازیابی کرده و رویکرد متکلمان مدرسه بغداد از نوبختیان را که تقریبا معاصر این گروه هستند تا عصر شیخ مفید و سید مرتضی بررسی می کند. نتیجه آنکه به سبب همرایی این جریان در بسیاری از موضوع های کلامی با معتزله و روی گردانی از جریان رسمی کلام امامیه نخستین، در ادامه متکلمان مدرسه بغداد به اندیشه های آنان واکنش متفاوتی نشان می دهند و سرانجام در عصر سید مرتضی کلام امامیه به کلی با این اندیشه ها همراه می شود.
    کلید واژگان: شیخ مفید, سید مرتضی, اشعری, معتزله امامی, مقالات الاسلامیین, مدرسه بغداد
    Sayyed Ali Husseini Zadeh Khezrabad, Mohammad Taghi Sobhani
    When the Imamiyya school of Kalam in Kufa declined in the middle of the third century A.H., some Imamiyya and Mutazila scholars of Kalam-who converted to Shiism and are not much known-came to represent the Imamiyya Kalam; they had tendencies towards Mutazila thoughts and turned away from the Imamiyya Kalam in the Presence Period (the period when Shiite Imams were present). In this paper we rely on Abu al-Ḥasan al-Asharī's Maqālāt al-Islāmīyyīn (written in the last decade of the third century A.H.) to rediscover some views of this school of Kalam and investigate the approach of scholars of the School of Baghdad, from Nawbakhtīs, who are almost contemporary to the above-mentioned school of Kalam, to the age of al-Shaykh al-Mufīd and Sayyid al-Murtaḍā. The upshot is that since this school shared Mutazila views in many issues of Kalam and turned away from the official positions of the early Imamiyya Kalam, the School of Baghdad reacted differently to their views, but, eventually in the age of Sayyid al-Murtaḍā, the Imamiyya Kalam fully agreed with their views.
    Keywords: Al, Shaykh al Mufid, Sayyid al Murtaḍā Ashari, Imamiyya Mutazili, Maqalat al Islamiyyin, School of Baghdad
  • سعیده سادات نبوی
    ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت از متکلم فیلسوفانی است که درباره تاریخ زندگانی او اختلاف نظر بسیار است. در این مقاله، با شواهد گوناگونی نشان داده می شود که نوبختی اندیشمند معاصر سید مرتضی و ابوالحسین بصری است. همچنین تلاش می شود با مقایسه آرای او با سید مرتضی از متکلمان متقدم و نیز علامه حلی از متکلمان متاخر، تاثیرگذاری های کلامی ایشان بر مباحث کلامی به ویژه مباحث متاخران و نیز اهمیت و جایگاه تاریخی علمی او با دقت بیشتری بررسی گردد.
    کلید واژگان: نوبختی, الیاقوت فی علم الکلام, سید مرتضی, علامه حلی
    Saideh Sadat Nabavi
    Abū Isḥāq Ibrāhīm b. Nawbakht was a philosopher and a scholar of Kalam whose life history is subject to much controversy. In this paper, I will draw upon various pieces of evidence to show that Nawbakhti was a scholar contemporary with Sayyid al-Murtaḍā and Abu al-Ḥusayn al-Baṣrī. Moreover, I seek to scrutinize his influences on issues of Kalam, especially among later scholars, as well as his importance and his scholarly and historical place, through a comparison of his views with those of Sayyid al-Murtaḍā (an early scholar of Kalam) and 'Allāma al-Ḥillī (a later scholar of Kalam).
    Keywords: Nawbakhti, Al, Yāqūt fī ilm al kalām, Sayyid al Murtaḍā Allama al Ḥillī
  • علی نقی خدایاری، اکبر اقوام کرباسی
    عالمان امامی سده هفتم هجری مواجهه یکسانی با فلسفه نداشته اند. در این میان، مواجهه دو متکلم برجسته امامیه در سده هفتم با فلسفه قابل توجه است. در آثار ابن میثم بحرانی ارائه تلفیقی آموزه های فلسفی و کلامی در کنار هم، کاربرد مبانی و آموزه های فلسفی در اثبات مسائل کلامی و کاربست مفهوم فلسفی در تبیین مفاهیم و آرای کلامی و حتی در برخی موارد پذیرش آموزه های فلسفی به جای باور های کلامی، نشانه هایی است که از فلسفه گرایی وی خبر می دهد؛ نیز مخالفت با برخی آموزه های فلسفی نشانه دل بستگی وی به مواضع کلامی است، ولی در مقابل مواجهه منفی محقق حلی با فلسفه و آموزه های فلسفی در موارد پرهیز از کاربرد ادبیات فلسفی و اهتمام نداشتن به اندیشه های فلسفی، پای بندی به معرفت شناسی کلامی و بی اعتنایی به جهان شناسی فلسفی و نقد برخی باورهای فلسفی نشان تعلق وی به سنت کلامی رایج امامیه و ایستایی در برابر فلسفه به شمار می رود.
    کلید واژگان: فلسفه, کلام, مواجهه مثبت, مواجهه منفی, ابن میثم بحرانی, محقق حلی, سده هفتم
    Alinaqi Khodayari, Akbar Aghvam Karbassi
    Imamiyya scholars of Kalam in the 7th century A.H. did not exhibit the same reaction to philosophy. The encounters of two prominent Imamiyya scholars of Kalam with philosophy are worthy of consideration. Ibn Maytham al-Baḥrānī exhibited tendencies towards philosophy, on the one hand, by providing combinations of philosophical and kalami doctrines, applying philosophical principles and doctrines in order to show views in Kalam, applying philosophical notions to the issues of Kalam, and even preferring philosophical views in some cases. On the other hand, he shows his attachment to Kalam by opposing some philosophical doctrines. However, al-Muhaqqiq al-Ḥillī showed his attachment to the common Imamiyya tradition of Kalam and opposition to philosophy by refusing to use philosophical vocabulary, ignoring the philosophical worldview, and criticizing some philosophical doctrines.
    Keywords: Philosophy, Kalam, Positive Attitude, Negative Attitude, Ibn Maytham al Bahrani, Al, Muhaqqiq al Hilli, The 7th Century
  • محسن گلشاهی
    شیخ حر عاملی از جمله عالمان اخباری است که می توان آگاهی های مفیدی در باب معرفت شناسی و منابع شناخت از میان آثار وی به دست آورد. بحث از منابع شناخت آن گونه که بتواند جهت گیری ها و منطق عملی افراد را در مواجهه با مسائل کلامی بنمایاند، شامل سه مسئله خواهد بود: اول حیطه کارکرد هر یک از منابع و ترسیم حدود قابلیت آنها برای استخراج معارف دینی؛ دوم رابطه آنها با یکدیگر و پاسخ به این پرسش که امکان رسیدن به داده های کدام منبع از طریق دیگر منابع نیز وجود دارد؛ سوم حل اختلاف میان مودای آنها و تبیین راهی که بتوان بر اساس آن در از میان بردن تعارض ظاهری گام نهایی را برداشت. شیخ حر به این مسئله توجه خاصی داشته است. وی سه منبع فطرت، عقل و وحی را به عنوان منابع شناخت معرفی کرده، سپس راه رسیدن به پاسخ را به تفصیل فراهم ساخته است.
    کلید واژگان: منابع معرفت, شناخت شناسی, نص گرایی, عقل گرایی, شیخ حر عاملی, اخباریان
    Mohsen Golshahi
    Al-Shaykh Ḥurr al-'Āmilī was an Akhbari scholar who made helpful contributions concerning epistemology and the sources of knowledge in his work. The problem of sources of knowledge, as it is related to problems of Kalam, includes three issues: (1) the scope of each source of knowledge and their capacity for religious knowledge, (2) their relations and interactions with one another: which source can yield information on the basis of the data of which source? And (3) resolving the discrepancies and apparent contradictions between the data provided by difference sources. Al-Shaykh Ḥurr al-'Āmilī was in particular concerned with the latter problem. He took fiṭrat (innate capacities), reason and divine revelation (waḥy) to be sources of knowledge, and gave a detailed answer to the above questions.
    Keywords: Sources of Knowledge, Epistemology, Textualism, Rationalism, Al, Shaykh Hurr al Amili, Akhbaris
  • مسلم طاهری کل کشوندی، محمود تقی زاده داوری
    بررسی منطقی، علمی و واقع بینانه تحولات نوین در عراق، با توجه به شاخص هایی نظیر قدرت یابی جریان های شیعی، وجود رهبران تاثیرگذار، و جهت گیری های دینی و حضور مردمی، ناگزیر می نماید. درک تحولات عراق پس از صدام بخش مهمی از آینده این سرزمین را رقم خواهد زد. تحولات اخیر بنیادی و در جهت بازیابی هویت دینی و متفاوت از اتفاقات علمی و عملی پیشین جامعه شیعی عراق در دوره معاصر است. اگرچه نقش اشغالگران در سقوط صدام نیز از عوامل تسهیل کننده وضعیت نوین شیعیان عراق به شمار می رود، اما تنها عقبه اجتماعی نزدیک به مبانی این تحرکات، انقلاب اسلامی ایران است. بنابراین، تبیین رویکرد شیعیان در تحولات عمومی و راهبردی عراق نوین، با توجه به ماهیت دینی پررنگ این جریان ها، ضروری به نظر می رسد.
    مقاله حاضر در دو بخش، ابتدا به اجمال جریان های شیعی اسلام گرای عمده در عراق، یعنی «حزب الدعوه»، «مجلس اعلای اسلامی عراق»، «جریان صدر» و «حزب فضیلت»، را معرفی می کند، سپس در بخش دوم، با بیان تحولات عمومی و راهبردی ایجاد شده در عراق، نوع رویکرد اتخاذ شده جریان های عمده شیعی عراق، را تجزیه و تحلیل می نماید.
    کلید واژگان: عراق, شیعیان, حزب الدعوه, مجلس اعلا, صدر, فضیلت اسلامی, انتخابات
    Moslem Taheri Kal, Keshvandi, Dr. Mahmood Taghi, Zadeh Davari
    Considering some facts such as accessing the Shiite trends to power, existence of the influential leaders, religious leanings and people’s presence, it seems essential to have a logical, scientific and realistic investigation of the new evolutions in Iraq. Today, the fall of Saddam and the change of political values and preferences based on Ba’th party’s ideology have prepared a new atmosphere leading to formation of new political evolutions based on democratic values and rules. Appreciation of the Iraqi evolutions after Saddam would determine animportant part of the future of that land. The recent evolutions are fundamental and in accordance with the revitalizing religious identity, and are different from the previous scientific and practical events in Iraqi Shiite society in the contemporary era. Although the role of the occupants in Saddam’s fall was among the factors facilitating the new condition of Iraqi Shiites, the only social trend near to the foundations of these movements is the Islamic revolution of Iran. The present article is divided into two parts: firstly, it briefly introduces the major Shiite Islamist trends in Iraq, i.e. al-Da’wa party, Islamic A’laa assembly of Iraq, Sadr trend, and Fazilat party. Secondly, it mentions the general and strategic evolutions and analyzes the approach of the major Shiite trends of Iraq.
    Keywords: Iraq, Shiites, al, Dawa party, Islamic Alaa assembly of Iraq, Sadr trend, Islamic Fazilat party, Iraqi elections
  • حسین قربانپور آرانی، ناهید حیدری رامشه
    کرامات منقول در کتب صوفیه در ادوار مختلف تاریخی، به علل گوناگون با تحولات روایی، لفظی و معنایی همراه بوده است؛ چنانکه در دوره های اولیه دارای تعبیراتی ساده و محتوایی نسبتا باورپذیر است، ولیکن با گذر زمان و به موازات تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی، این کرامات نیز از سادگی و حقیقت مانندی به اغراق و محال گویی می گراید. این گرایش در قرن ششم به اوج خود می رسد؛ به گونه ای که گاه، جای هیچ توجیهی در آن باقی نمی ماند. در این نوشتار قصد داریم تا با تاکید بر دو متن اسرارالتوحید به منزله میراث بازمانده از سنت عرفانی قرون چهارم و پنجم و مقامات ژنده پیل به منزله میراث عرفانی قرن ششم و با تکیه بر وجه غالب[1] هر اثر، ضمن ملاحظه تحولی که در طول چندصدسال، در روایات کرامت رخ داد، چرایی و چگونگی سیر این تحول را ضمن تفصیل علل، اسباب و ریشه های آن، بررسی کنیم. بدون تردید تحولات سیاسی و آشفتگی های اجتماعی، حاکمیت چندین ساله ترکان سلجوقی و به تبع آن انحطاط شدید علوم عقلی و رکود خردگرایی در ایران قرن ششم، با نزول محتوایی و لفظی کرامات منقول در مقامات عرفانی، ارتباطی تنگاتنگ و پیوندی ناگسستنی دارد.
    کلید واژگان: اسرارالتوحید, تحول کرامات, تصوف, کرامات اولیا, مقامات ژنده پیل, مقامات عرفانی
    Hossein Ghorbanpoor Arani, Nahid Heidari Ramshe
    Miracles recounted in Sufi’s books during different historical periods have been traced by narrative، rhetoricaland semantic developments due to various reasons; so that in early periods they have had simple interpretations and fairly believable contents. But with the passage of time and in line with political and social changes، the simplicity of these miracles has changed to exaggeration. This issue is peaked in sixth century so that، at times، it leaves no space for any justification. This paper، accentuating two mystic texts of ASRAR -AL- TOHID as the surviving heritage of mystical tradition of fourth century and MAGHAMAT -E- AHMADE JAM as the surviving heritage of mystical tradition of sixth century، as well as highlighting the dominant aspect of each work، aims to investigate the whys and hows of this development and its ddetailed reasons regarding the developmental considerations taken into account in the narration of these miracles over these long years. Undoubtedly، political upheavals and social turmoil، several years of Seljuk Turks’ dominations، and as a corollary، the sharp decline of rational science and a downturn in rationalism in sixth century، are inextricably connected with content and rhetorical decline of miracles recounted in Mysticism.
    Keywords: ASRAR, AL, TOHID, Miracles developments, MAGHAMAT, E, AHMADE JAM, Mysticism, Mystic Heritage (Maghamat)
  • محسن الویری
    «اعتدال» واژه ای نوپدید در فرهنگ سیاسی ما نیست، ولی از جمله واژگانی است که به تازگی کاربرد فراوان یافته و وارد نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور شده است. این گونه واژگان اگر به درستی تبیین نشود و وفاق نسبی درباره مفهوم آنها پدید نیاید، دشواری هایی را پدید خواهد آورد. «اعتدال» به عنوان یک ارزش دینی و مبتنی بر یک بنیاد معرفتی متفاوت با مبنای مشهور ارسطویی آن، در متون دینی ما بسیار مورد توجه بوده و همسان و همپای دیگر باورها و ارزش های دینی به شکل های گوناگون در لایه ها و ابعاد مختلف تمدن اسلامی تجلی یافته است. برای سنجش فرضیه «اعتدال؛ به مثابه یکی از ویژگی های تمدن اسلامی» باید مطالعات گسترده ای سامان پذیرد. این نوشتار به عنوان گام نخست در این زمینه و با هدف ارائه الگویی برای پژوهش های مشابه، کاربردهای واژه «الاقتصاد» به معنای «اعتدال» را در متون روایی، فقهی، اخلاقی، ادبی، حکومتی و تاریخی و نیز دانش بلاغت بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که «اعتدال» افزون بر خاستگاه دینی در عینیت جامعه اسلامی نیز رواج داشته و تمدن اسلامی در جنبه های مختلف از آن تاثیر پذیرفته است. اگر این یافته با یافته های دیگر بررسی های تکمیلی سازگار باشد، آن گاه می توان با اطمینان بیشتری از اعتدال ورزی به عنوان یکی از ویژگی های تمدن اسلامی یاد کرد.
    کلید واژگان: اعتدال, الاقتصاد, تمدن اسلامی, تاریخ اسلام, فلسفه اخلاق ارسطو
    Mohsen Alviri
    "Moderation" is not a new term in our political culture, but it is a term that has recently been frequently used, finding its way into our governmental planning and policy-making. There will be difficulties if such terms are not accurately accounted for and if no agreement is made over the notions involved in them. "Moderation" has been a focus of attention in Islamic religious texts, as a religious value, based on an epistemic foundation different from its well-known Aristotelian one. It has appeared in different forms in various layers and dimensions of the Islamic civilization. In order to evaluate the thesis of "moderation as a feature of the Islamic civilization", an extensive study is called for. As a first step towards such an enormous project (aiming at providing a model for similar researches), the present paper examines the uses of the world 'al-iqtiṣād' (meaning moderation) in hadiths, texts of fiqh (Islamic jurisprudence), ethics, literature, politics, history, as well as the science of rhetoric, arriving at the conclusion that not only has "moderation" had its origin in religious sources, but it has also been common in Islamic society, affecting different aspects of the Islamic civilization. If such a finding is consistent with the results of other complimentary studies, then we can have more confidence that moderation was a feature of the Islamic civilization.
    Keywords: Moderation, Al, Iqtiṣād, Islamic Civilization, Islamic History, Aristotelian Ethics
  • علی آدمی، حوا ابراهیمی پور
    با توجه به تغییرات پیش آمده در کشور عراق پس از سال 2003، شیعیان که در طول تاریخ عراق در موضع ضعف قرار داشتند، توانستند نفوذ قابل توجهی در ساختار دولت عراق به دست آورند و دولتی شیعی را برپا کنند. شیعیان در قالب احزاب و گروه های اسلام گرا اهداف خود را پیش می برند و اگرچه در بسیاری از جزئیات اهدافشان با هم اختلاف دارند، ولی در اصل کلی هویت سازشان، یعنی اسلام و برپایی جامعه ای اسلامی، با هم متحد و متفق اند و در سایه آموزه های دینی، به دنبال معنادهی به سیاست های آینده کشورشان هستند. در این مقاله کوشیده ایم با تاکید بر اسلام و نقش آن در هویت دهی به گروه-های فعال در عراق به بررسی جامعه شیعی عراق بپردازیم.
    کلید واژگان: شیعیان, سازه انگاری, اسلام گرایی, هویت, حزب الدعوه, جریان صدر, عراق
    Dr. Ali Adami, Hawa Ibrahimi Pur
    In view of the changes in Iraq after 2003, the Shiites who always enjoyed a weak position managed to gain a considerable influence in the structure of Iraqi government to establish a Shiite State. The Shiites further their goals in the form of Islamist parties and groups, and although they disagree in many of the details of their goals, they agree and unite in the general principle of their identity, which is Islam and establishing an Islamic society. In the light of the religious teachings, they seek to give meaning to the policies of their future country. In this article, we have tried to emphasize the Islam and its role in giving identity to active groups in Iraq and investigate the Shiite society of Iraq.
    Keywords: Shiites, structuralism, Islamism, identity, al, Dawa party, Sadr movement, Iraq
  • مسعود اخوان کاظمی، صفی الله شاه قلعه
    مترجم: حسین معسودی
    جنبش های اسلامی معاصر، در روند تحولات منطقه خاورمیانه جایگاه ویژه ای دارند. در این میان، انقلاب شیعیان بحرین، به ویژه محورهای اساسی آن به مثابه نیروهای اجتماعی، تشکل ها و اشخاص و گروه های مستقل معارض، در تقابل با نظام سلطنتی حاکم بر این کشور، در تحول ژئوپلیتیک شیعه نقش درخور توجهی یافته است.
    هدف این پژوهش، تبیین و تحلیل ژئوپلیتیک شیعه و جایگاه آن در تحولات جهانی و منطقه ای، به ویژه در جنبش ها و انقلاب های اخیر در سرزمین های اسلامی، با تاکید بر انقلاب بحرین است. شیعیان بحرین، با اینکه اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و عمدتا از طبقه کارگر و کم درآمدند، در مقابل اقلیت سنی که جمعیت شهری ثروتمند را تشکیل می دهند و قدرت حکومتی را در دست دارند، از لحاظ اجتماعی و سیاسی به حاشیه رانده شده اند. تلاش برای دستیابی به حقوق سیاسی و اجتماعی مناسب و تغییر نظام استبدادی سلطنتی حاکم بر بحرین، باعث شکل گیری انقلابی مردمی، به ویژه در میان شیعیان این کشور در برابر خاندان حاکم آل خلیفه شده است. این انقلاب به رغم برخورداری از ویژگی هایی همچون مردمی بودن و دموکراسی خواهی، با سکوت و حتی واکنش منفی کشورهای غربی و عکس العمل شدید نظامی حکومت عربستان مواجه شده است. این نوشتار درصدد است تا دلایل برخورد دوگانه غرب را در این تحولات، با استناد به بازتعریفی از تحول ژئوپلیتیک شیعه بررسی و تحلیل کرده، به ویژه جایگاه انقلاب بحرین را در این فرایند ارزیابی و تبیین کند.
    کلید واژگان: ژئوپلیتیک, ژئوپلیتیک شیعه, حکومت آل خلیفه, بحرین
    Dr. Masoud Akhwan Kazemi, Safiullah Shah Qala, Translated: Hosein Masoodi
    The contemporary Islamic movements have a special status in evolutions in Middle East. Among them, the revolution of Bahrani people, especially the main axes of it, have had a considerable role in Shiite geopolitics and as the social forces, groups, individuals and independent opposing groups in conflicting the royal regime governing that country.The present article aims at explaining and analyzing the Shiite geopolitics and its status in regional and global evolutions, especially in recent movements and revolutions in Islamic countries, with an emphasis on the revolution of Bahrain. The Shi’as of Bahrain, while they form the major part of the population of Bahrain and are mainly low-paid workers, have been socially and politically marginalized in comparison to the urban rich minority of Sunnis who have the governmental power. An attempt to obtain proper political and social rights as well as changing the autocratic royal regime governing Bahrain has led to formation of the public revolution, especially among the Shi’as of this country as opposed to the ruling Āl-e Khalifa. In spite of having features such as publicity and seeking democracy, this revolution has faced with silence and even negative reaction from western countries as well as the severe military reaction from Arabia. The present article is seeking to analyze the reasons for western’s dual dealing with these evolutions while adducing a redefinition of the geopolitical evolution of Shiism, especially the status of revolution of Bahrain in this process.
    Keywords: geopolitics, Shiite geopolitics, Āl, e Khalifa's rule, Bahrain
  • حسین حاجی

    سیمای پیامبر اعظم در بسیاری از آثار منثور و منظوم ادب فارسی به نحوی ‫شایسته بازتاب یافته است که گویای علاقهمندی و دلباختگی نویسندگان آثار به‫ آن حضرت است. کتاب کشف المحجوب یکی از متونهای گرانسنگ زبان فارسی در قرن پنجم، است. هجویری، پس از اشاره به آیه های قرآن، به سخن رسول و روش و منش آن بزرگوار استناد کرده است. نشان دادن برتری های پیامبر اعظم(ص) و تاکید بر مهربانی و محبت او و ضرورت معرفت بیشتر آن حضرت،هدف این جستار است. بدین منظور، مباحثی چون مقایسه پیامبر اعظم(ص) با ‫پیامبران دیگر مثل موسی و ابراهیم و داود(ع)، اخلاق و رفتار پیامبر، روحیه عبادی و عرفانی پیامبر مثل نماز وروزه و سرانجام خواب و بیداری پیامبر اعظم(ص) که در کشف المحجوب هجویری آمده، در این مقاله بررسی شده است. حاصل این تحقیق نشان میدهد پیامبر ‫اعظم(ص) مهربان و با محبت، بخشنده و کریم، کارگر و مشتاق در طاعت حق و‫محبوب و منظور حق تعالی بوده است

    کلید واژگان: ا(ص), ی, و اوف ا
    Hosein Hajaliloo*

    The great Prophet's figure is reflected deservingly in many of the Persian prose and verse showing how devoted the authors and the poets are to such a dear character. "Kashf-ol-Mahjoob" is one of the great Persian literary masterpieces of the fifth century by Hojviri. He first points to the Quran's verses and then focuses on Prophet's words, manner and attitude. The purpose of this paper is revealing the Prophet's superiorities, emphasizing on his kindness, affection and the necessity for gaining more knowledge about him. To this end, the Prophet Mohammad is compared to other prophets such as Moses, Abraham, and David. Then Prophet Mohammad's morality and behavior, specially his passion and kindness, generosity, spirit for prayer and his mystical attitude in deeds including prayer, fasting, sleep and awakening - all mentioned in Hojviri's book- are surveyed. The results show that the Prophet Mohammad was very kind, affectionate, and generous and had a giving nature. He had a hard-working spirit, seeking and desiring to obey God and he was the person beloved by God.

    Keywords: Kashf, Al, Mahjoob, Prophet Mohammad, Hojviri, Superior behaviors, moralities
  • احمد کفاش تهرانی*، حسن ابراهیمی
    وحدت وجود، عالی ترین شکل توحید و محور مسائل و مباحث عرفان نظری است. عرفان نظری به شکل مدون و منسجم از زمان محی الدین بن عربی در سده ی هفتم ق شکل گرفت. از آن زمان تا کنون عده ی بسیاری، هم به منظور اثبات و هم به منظور رد کردن وحدت وجود، رساله ها و کتاب هایی نگاشته اند. یکی از افرادی که در این رابطه دست به قلم برده و در صدد اثبات و رد ایرادات و اشکالات وارده به این اصل اساسی عرفان نظری بر آمده است، عبدالعلی محمد بن نظام الدین محمد انصاری از دانشوران طراز اول حنفی مذهب هند در سده ی دوازدهم ق است. وی به پیروی از انگاره های ابن عربی در پی تبیین وحدت وجود و توجیه کثرات و تعینات آن برآمده است. این نوشتار ضمن بیان درون مایه ی این رساله، به تصحیح آن به شیوه ی قیاسی پرداخته تا از رهگذر آن، مرجعی در عرفان به ویژه یکی از مهمترین و کلیدی ترین مباحث آن یعنی وحدت وجود، پیشکش و پژوهشگران حوزه عرفان قرار گیرد.
    کلید واژگان: عبدالعلی انصاری, وحدت وجود, شریعت, تعین اول, تعین ثانی, رساله ی وحدت وجود
    Ahmad Kaffash Tehrani *, Hasan Ebrahimi
    Unity of being (wahdat al-wujud) is the highest form of the unity of God (tawhid) and the fundamental principle of theoretical mysticism. It was since Ibn al-Arabi's time in 7th century that theoretical mysticism was consistently developed. Since then the concept of Unity of being has continued to receive attention and many scholars have written books and treatises both in proving and rejecting it. Abd-al-Ali Mohammad Ibn Nezam-al-din Mohammd Ansari, a leading 12th century Indian theologian of the Hanafī school, is one of these scholars. Following Ibn al-Arabi's point of views, he has tried to rationalize the Unity of being and to justify its multiplicities and status. Explicating themes running through the treatise, this article attempts to edit it as a reference in mysticism, especially in the pivotal subject of Unity of being.
    Keywords: Abd, al, Ali Ansari, Unity of being, Divine law, mysticism, Treatise of wahdat al wujud
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال